Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: Sysopt.com

Bij Sysopt.com is een artikel geplaatst over de werking QDR SRAM. De technologie is ontwikkeld door drie grote geheugenboeren, te weten Micron Technology, Cypress Semiconductor en IDT (het QDR SDRAM Consortium). Dit artikel is vooral interessant omdat dezelfde techniek ook op SDRAM zal worden toegepast, en we in de toekomst misschien QDR geheugen op onze videokaarten en moederborden hebben zitten:

QDR SRAM is currently being manufactured using a low-power CMOS fabrication process. At the heart of the QDR architecture are two separate double data rate (DDR) ports to allow simultaneous access to the memory storage array. Each port is dedicated, with one performing read operations while the other performs data writes. By allowing two-way access to the memory array at DDR signaling rates, a quad data rate (QDR) is established.

QDR Core schema

Although it looks complex, QDR SRAM uses a very simple data storage method. The system employs dual circuitry for both the address registers and logic controllers. The dual nature allows for the dual port architecture. While the WRITE port stores data into the memory storage array, the READ port can simultaneously retrieve data from it. A single reference clock generator controls the speeds of both ports. One signal is passed to both logic controllers, resulting in a smooth flow of data. The clock generator controls the speed of the read and write data registers, providing consistent core bandwidth and operating rates. If individual timing signals were employed for each circuit, the signals could be slightly mismatched, thus resulting in a stall or crash of the memory system.

De schrijver verwacht dat het nieuwe QDR SRAM snel de standaard zal worden in bijvoorbeeld PDA's en digitale cameras, vanwege de goede snelheid en het lage stroomverbruik. Lees de rest van het artikel hier.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Bij videokaarten is dit juist wel erg voordelig. Kijk alleen eens naar de hoeveelheid bandbreedte die al nodig is om het framebuffer uit te lezen om frames naar de monitor te sturen. Bv 1600x1200x32@100 Hz kost ca. 800 MB/s. Helemaal weggegooide bandbreedte. Nu kan een spel tijdens het uitlezen van het framebuffer door de ramdac ook nog een frame opbouwen of textures naar het geheugen sturen. Erg voordelig lijkt me.
Natuurlijk zal QDR niet 2x zo snel zijn als DDR, maar in videokaarten waar lezen en schrijven aardig in evenwicht is en nooit langdurig alleen maar gelezen of alleen maar geschreven wordt is heel wat winst te halen.
Hmmm, dus 1 DDR poort voor read en 1 voor write. Dan haal je bij continu lezen dus max. DDR snelheid. Al met al niet echt veel winst dus tov normaal DDR volgens mij, tenzij er veel random access random mode gedaan wordt... Dat lijkt me niet al te veel voorkomen.
Onder normale omstandigheden lees je niet continu uit het geheugen |:(

Want de proc kan maar kleine stukjes data tegelijkertijd verwerken (bijv RC5 en DivX). Dit komt omdat geheugen altijd maar een tijdelijke opslag van data is, geen permanente zoals een harddisk.
Hoezo?
'n beetje proc komt met cache. 'n beetje proc heeft 'n MMU met TLB's. 'n beetje proc komt met 'n systeem dat 'threads' 'n nummertje kan meegeven.
Simple gesproken, het kan best voorkomen dat 'n stuk geheugen (meestal data) geshared wordt door twee verschillende threads. Eentje leest bijvoorbeeld, terwijl de andere schrijft. Bij 'n "cache-line-read/write to memory" wordt zowel de lees als de schrijf operatie gebruikt.
En wat dacht je van 'n algoritme dat data leest, verandert en wegschrijft?
Hmmm, dus 1 DDR poort voor read en 1 voor write. Dan haal je bij continu lezen dus max. DDR snelheid. Al met al niet echt veel winst

While the WRITE port stores data into the memory storage array, the READ port can simultaneously retrieve data from it.

dat dacht ik ook, maar hij kan bijde acties simultaan!!! dus is het wel effectief
Wat Arzie bedoelt is dat als je alleen maar leest, de snelheid gelijk is aan DDR en dat QDR alleen maar sneller is als je simultaan leest en schrijft. De theoretische verdubbeling van de snelheid van QDR t.o.v. DDR haal je dus nooit - al was het alleen maar omdat writes zelden de bottleneck vormen.
Ook niet bij videokaarten? Lijkt me dat als je quaket/ruimtespelt/racet er continu textures in en uit het geheugen getrokken worden.
hmm het lijkt wel een raid 0 configuratie maar dan voor geheugen. daarbij wordt ook gebruik gemaakt van 2 aparte devices
Oude technologie (remember WRAM) in een nieuw (DDR) jasje. Goed plan op zich, maar dual ported WRAM was destijds relatief erg duur ... ergo... umm... ik ben benieuwd.
Dit is dus ongeveer het aan-elkaar-lussen van geheugen DDR in dit geval :)
Zou het zo ongeveer zijn als 2 (of meer) videochips doorlussen?? Waar heb ik dat meer gezien? :)


* 786562 Daneel
Vraagje:
Hoe staat Ram(p)bus in dit verhaal?
Is dit een nieuwe of een afgeleide techniek?
The Jester & QuarkuS:
At the heart of the QDR architecture are two separate double data rate (DDR) ports
Zou dus best eens kunnen dat ze hiermee nog niet van rambus af zijn. :(
Hehe, stel je voor: een videokaart met QDR-geheugen. Allerminst lekker snel.

Op een palmtop sneller geheugen implementeren kan handig zijn, maar meestal is het toch de processorkracht die de snelheid de das om doet. Die is in de meeste gevallen nogal laag. Dus dan vraag ik me weer af waarom sneller geheugen geschikt daarvoor is... Nouja. :?

Anyway: Leuke ontwikkeling! :)
Waarom ?
vanwege de goede snelheid en het lage stroomverbruik
Met name stroomverbruik dus..
fijn, nog meer geheugen soorten. precies wat we nodig hebben. nu gaat de prijs alleen nog maar verder omhoog :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True