Lenovo komt in Benelux niet met opvolger P2-smartphone

Lenovo komt in de Benelux niet met een opvolger voor de P2-smartphone. Dat zegt de topman van Lenovo's smartphonedivisie in de Benelux tegen Tweakers. Lenovo brengt alleen nog smartphones uit met de merknaam Motorola erop.

De grijze variant van de Lenovo P2 is inmiddels op en als webwinkels door de voorraad van de gouden variant heen zijn, zal het toestel helemaal niet meer te koop zijn. De telefoon kwam vorig najaar uit en is dus in totaal een jaar op de markt geweest. De telefoon onderscheidde zich met een relatief grote 5100mAh-accu in combinatie met een oledscherm en Qualcomm Snapdragon 625-soc.

Lenovo heeft besloten om te stoppen met het eigen merk in de Benelux en alleen nog Moto-toestellen uit te brengen. Zo kwamen dit jaar onder meer de Moto Z2 Play, G5, G5 Plus, G5s Plus, E4, E4 Plus en Moto C Plus uit. Daar komen nog de Moto Z2 Force en X4 bij. Internationaal is er ook nog geen opvolger gepresenteerd voor de P2. Lenovo toonde de vorige P-modellen in september, maar dat is nu nog niet gebeurd. Vermoedelijk ziet het de K-serie als opvolger van de P-smartphones.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

29-09-2017 • 08:30

55

Reacties (55)

55
54
37
1
0
9
Wijzig sortering
Ik heb nu een P2 en als ik Oreo wil dan kan ik gewoon overstappen op een G5 Plus.
Niet per se. Er komt vast een Oreo custom rom via XDA

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 405779 op 22 juli 2024 19:18]

Jammer, ik ben erg over het toestel te spreken.
Betekent dit nog steeds dat er geen (officiële) Oreo update komt voor de P2?
nee er komt geen oreo update
Pas een jaar op de markt en nu al geen update meer? Ik vind dat echt belachelijk.
Het is inmiddels behoorlijk naïef als je een Lenovo koopt en updates verwacht. Dit beleid voeren ze al jaren en het kan dus bijna geen verrassing zijn.
Ik ga Nokia maar eens proberen, kijken of die het beter gaan doen.
dan moet je bij lenovo zijn met hun updatebeleid
Hopelijk kunnen onze vrienden bij XDA ons verder helpen binnenkort :+
ze zijn er al mee bezig denk ik heb er wel iets van vernomen
P2 krijgt officieel geen Oreo.
Heel erg jammer. De P2 is een fantastisch toestel voor een Android. En die accu....... gewoon te wow net zoals het scherm trouwens.
Tja, ik denk dat Lenovo vermoedt dat ze voor een Motorola meer kunnen vragen als voor een Lenovo.
Tja half Nederland is Samsung verslaafd en dan vooral gigantische Note toestellen. Dus ik kan me wel voorstellen waarom ze Nederland (en ook de Benelux) op een laag pitje zetten. Nederlanders kopen liever een flagship dan een common sense toestel.
Zonde, maar niet enorm verrassend. Het lijkt er de laatste jaren op dat steeds meer producten de Benelux niet meer halen. Ga je de grenzen over, dan zie je ineens producten als de Google Pixel telefoons, Samsung Chromebooks en Thinkpads uitgestald staan. Gelukkig heb je tegenwoordig webshops en video (p)reviews, maar het is toch zonde dat je producten niet meer in de winkel kan halen.

Ik vraag me af waardoor het komt. Zou het komen doordat het teveel geld en moeite kost om het op de Nederlandse markt uit te brengen? Zijn telco's niet geïnteresseerd? Of is de markt hier al zo verpest dat als de Mediamarkt ervoor kiest om het uit het assortiment te halen dat het bij voorbaat al kansloos is om het hier uit te brengen? Of is het de Nederlandse consument?

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 22 juli 2024 19:18]

De pixels hebben een andere reden. Daarvan werden gewoon niet voldoende geproduceerd om in meerdere markten uit te komen. Bovendien is dat voor een eerste toestel sowieso al een uitdaging. De pixel 2 of 3 komt heus naar Europa.
Zonde, maar niet enorm verrassend. Het lijkt er de laatste jaren op dat steeds meer producten de Benelux niet meer halen. Ga je de grenzen over, dan zie je ineens producten als de Google Pixel telefoons,
Dat is het nadeel van een kleine markt. De hele productlancering is voor Nederland net zo duur als voor bijvoorbeeld Duitsland of UK. Terwijl de aantallen substantieel lager zijn. Als je die kosten dan doorberekend in de winkelprijs ben je ineens niet meer zo concurrerend.
Lenovo heeft besloten om te stoppen met het eigen merk in de Benelux en alleen nog Moto-toestellen uit te brengen. Zo kwamen dit jaar onder meer de Moto Z2 Play, G5, G5 Plus, G5s Plus, E4, E4 Plus en Moto C Plus uit. Daar komen nog de Moto Z2 Force en X4 bij. Internationaal is er ook nog geen opvolger gepresenteerd voor de P2. Lenovo toonde de vorige P-modellen in september, maar dat is nu nog niet gebeurd. Vermoedelijk ziet het de K-serie als opvolger van de P-smartphones.
Geloof dus niet dat het iets met een te kleine markt te maken heeft.
Nu concurreerde de P2 ook wel met de Moto G5(plus). Maar de P2 had wel een duidelijk betere batterij duur, en de G5(plus) was iets goedkoper.
Ik vermoed dat de marge op de G5(plus) hoger is en Motorola een net iets bekendere naam is.
Men zal verwachten daar meer toestellen van te verkopen.

[Reactie gewijzigd door Beta op 22 juli 2024 19:18]

Klopt, maar de g5 en g4 plus hadden ook al een fantastische accuduur icm chipse van rond 2 dagen. Er zijn denk ik weinig mensen die nog meer accu nodig hebben
Lenovo heeft nadat het Motorola heeft overgenomen haar smartphone strategie herzien en besloten dat er alleen smartphones onder de naam van Motorola uitkomen. Het submerk Zuk van Lenovo is een aantal maanden geleden ook al opgeheven. Enige uitzondering zullen, denk ik, de Medion smartphones blijven. Medion is namelijk ook van Lenovo.
En vergeet niet dat Motorola van Lenovo is, dus het zal ze niet bijzonder veel uitmaken
Dat is niet te missen in het 1 minuut durende bootloader filmpje op de Moto G5 Plus.
Wat een onzin dit weer. Denk je weer de midrange killer modellijn voor budgetprijs te hebben gevonden. Een prijs waarvoor ik iedere jaar een nieuwe smartphone kan kopen, en in 3 jaar hetzelfde heb uitgegeven heb als iemand die een vlaggenschip model koopt en er 3 jaar mee gaat. In die tijd heb ik 3 telefoons in bezit gehad, waarbij de derde het vlaggenschip model voorbij gaat op alle fronten. En dan kappen ze de lijn af. Wat een domper. Ik ga niet beginnen aan die bezelfreak moto's.

Edit: Sorry voor het ragen.

[Reactie gewijzigd door StefanSvD op 22 juli 2024 19:18]

Ik denk dat een overstap naar de Moto G5S (Plus) prima te doen is als je een midrange killer modellijn zoekt. Zelf ben ik op zoek naar een midrange dualsim en kan eigenlijk niets vinden wat daarmee kan concurreren.
Net zo een goede accu? Want dat maakt de P2 nog geweldiger en is verslavend. 1 keer per 3 a 4 dagen aan de lader is een genot.
Net zo een goede accu?
Nee, in de verste verte niet. Snap eerlijk gezegd niet hoe iemand die moto's als overstap kan noemen voor de Lenovo P2, dat is zowaar peren met een luxe appeltaart van een banketbakker vergelijken.

De G5S heeft een Snapdragon 430 en 3GB RAM, en de G5S Plus heeft een 3000mAh accu, LCD en dezelfde Snapdragon 625 als de P2. Buiten een nieuwere versie van Android ga je er enkel op achteruit.
Ik snap het ook niet, om eerlijk te zijn na Samsung G1, iPhone 3, Samsung S3 is mijn P2 op Lumia 920 en 930 de fijnste telefoon. Alleen Android was nog even wennen maar zo responsive, zo een heerlijk scherm en met mijn ogen ook leesbaar scherm, en die accuduur, zelfs met iedere dag streamed met Deezer op hoogste kwaliteit (gemiddeld 4 uur per dag), toch gewoon ten minste 3,5 volle dagen halen met 1 accu lading en soms 5+ dagen.
[...]

Nee, in de verste verte niet. Snap eerlijk gezegd niet hoe iemand die moto's als overstap kan noemen voor de Lenovo P2, dat is zowaar peren met een luxe appeltaart van een banketbakker vergelijken.

De G5S heeft een Snapdragon 430 en 3GB RAM, en de G5S Plus heeft een 3000mAh accu, LCD en dezelfde Snapdragon 625 als de P2. Buiten een nieuwere versie van Android ga je er enkel op achteruit.
Meer nog: ik zie geen enkel mogelijk model als overstap voor mijn P2 - die nu helaas een gebroken scherm is en waarvoor ik geen nieuw scherm te pakken krijg (voor een gevoelig lagere prijs dan gewoon een nieuwe telefoon te kopen).

Ga maar na: een SD625 met 5.5 FHD AMOLED, 4GB RAM en >5000mAh batterij voor <300 euro. Ik ken geen enkel alternatief.
Ja je hebt gelijk en daarom ook jaren lang de moto G lijn gehad. Het is puur screen ratio van rond de 70% anno 2017 vind ik een schande. Alleen voor moto om hoopvol te blijven over 'moto mods'. En daarom vorig jaar weg bij moto, het zat mij dwars. :(
Ja, heb eerder een random chinees gekocht. 4G/3G deed het niet. Dat doe ik nooit meer. Zou best kunnen werken hoor, maar ik neem het risico niet weer. Alles deed het goed behalve dat ik niet kon internetten. Oeps, niet bij de frequentiebanden stil gestaan.
weird, ik heb nu al jaartje de voorganger (umi plus e), buiten 3,5mm connector die problemen geeft, nooit problemen mee gehad
Hopelijk brengen ze de Moto G6 dan uit met een OLED scherm en een dikke accu :9~
Krijgen ze dan geen problemen me LG want zij hebben al een model met de nam G6 :P

Edit: @Boy was ik even vergeten 8)7

[Reactie gewijzigd door BJD1997 op 22 juli 2024 19:18]

er is ook een LG G5, lijkt me geen probleem
Zonde! Ik geniet nu al bijna een jaar van mijn Lenovo P2, echt een geweldige telefoon voor een goede prijs.

Heb mijn oom geadviseerd er ook één te kopen, maar de grijze versie is zoveel duurder dan de goude.

Dus misschien maar voor een alternatief zoeken. Iemand met tips voor een telefoon met "grote" accu?

_/-\o_

Edit: die OUKITEL K3 ziet er goed uit...

[Reactie gewijzigd door HertogJan op 22 juli 2024 19:18]

Voor de meeste mensen lijkt me de g5 plus of g5s plus een prima alternatief. Bovendien ook veel betere camera. Geen oled overigens, maar desondanks prima scherm.
3000mAh voor de g5 i.p.v. 4100mAh voor de p2 (of zelfs 5000mAh voor bijvoorbeeld de Oukitel K3). Die g5 batterij gaat maximaal 2 dagen mee, net niet denk ik. Ook i.v.m. met de gebruikte processor.
Idd. En dat is voor de meeste mensen die hun telefoon dagelijks opladen zat. Voor hen is een grotere batterij pas zinvol als deze 8 dagen meegaat en ze hem dus op een vaste dag in de week kunnen opladen. Mensen zijn gewoontedieren.
Ik had de Lenovo P70-A , 4000 mAh batt, prima toestel, alleen de support was om te huilen. Android 4. kitkat nog steeds. De Android 5 update die na veel vertraging kwam ondersteunde dual sim en andere features slecht. Een rollback was de enige optie.

Als concurrerende opvolger zie ik de nieuwe OUKITEL K3 als goede kanshebber. Is deze maand uitgekomen en met een 6000 mAh batt / Dual Sim / 4G bands / 4GB RAM 64GB ROM een mooie optie. En ook nog eens 160 euro max.

In oktober eens aliexpress checken.

[Reactie gewijzigd door DesertFoxNL op 22 juli 2024 19:18]

Qua prijs prima. Maar die Mediatek chipset is nou niet echt een aanrader.
Wel opletten met Chinese telefoons : soms is de 4G-frequentie van die telefoons niet compatibel met de 4G-frequenties van onze GSM-netwerkproviders. In dit geval zou het wel in orde moeten zijn (zie ook www.willmyphonework.net).
Een absolute aanrader om GSM's te vergelijken : www.kimovil.com
De Oukitel maakt wel gebruik van een mediatek processor (die niet zo goed de updates volgt) terwijl de Lenovo P2 een Qualcomm Snapdragon is !!!
En waarom wachten tot oktober ? Voor 120€ kan je deze al kopen bij www.banggood.com ...
De 'K3' in de naam maakt wel alles goed ;-)

[Reactie gewijzigd door desyco op 22 juli 2024 19:18]

Ja, de 4G bands had ik al gecheckt :-) zijn de juiste. Dat is vaak wel een uitdaging inderdaad.
Chipset is goed genoeg voor basic apps. De voorgangers (K10 000 ) had ook een android upgrade gekregen. . de support is denk ik rond de 18-24 maanden. Goed genoeg als ik hem full-time 2 jr gebruik.

thnx voor de andere websites !

Oh, nette prijs idd ! Goed gespot! bedankt, helaas wilde ik de blauwe versie. De zwarte heeft een gouden randje die net verkeerd oogt :9

[Reactie gewijzigd door DesertFoxNL op 22 juli 2024 19:18]

Jammer, erg tevreden over de P2. Camera is enige puntje dat beter zou moeten...
Het toestel is via Amazon.de nog te krijgen. Ik ben benieuwd of de opvolger er ook te krijgen zal zijn. Als Lenovo zich met dat merk puur op china/azie gaat richten, zou de ondersteuning van 4g banden wel eens minder volledig kunnen worden?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.