×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers debetkaarten BNP Paribas en KBC kunnen betalen met Android Pay

Door , 38 reacties

Android Pay krijgt in BelgiŽ ondersteuning voor de debetkaarten van BNP Paribas Fortis en KBC. Daarmee kunnen in een klap veel meer Belgen gebruik maken van de betaaldienst van Google. Het is voor het eerst dat Google debetkaarten ondersteunt.

Het is mogelijk om met de debetkaarten in vrijwel elke winkel in België te betalen en als zij contactloze betalingen ondersteunen, zal Android Pay daar dus ook werken. De ondersteuning komt voort uit een samenwerking van Google en Mastercard.

Gebruikers moeten om de functie te activeren de Android Pay-app uit de Play Store installeren en de debetkaart koppelen. Na een authenticatie kunnen ze zonder code betalingen tot 25 euro uitvoeren. Smartphones moeten Android 4.4 of hoger hebben en een nfc-chip in de behuizing hebben zitten. Bij veel smartphones is dat zo, hoewel er vooral goedkopere modellen zijn die de technologie niet ondersteunen.

De debetkaarten van BNP Paribas Fortis, Hello bank!, Fintro, KBC, CBC en KBC Brussels werken per direct met de functie. Android Pay is sinds mei in België beschikbaar, maar werkte tot nu toe met creditcards. Veel Belgen hebben geen creditcard en doen alle betalingen met debetkaarten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

06-09-2017 • 19:22

38 Linkedin Google+

Reacties (38)

Wijzig sortering
Ik zie eigenlijk niet de meerwaarde om een online-adverteerder als Google op te nemen in de betaalketen van het pinnen.

Nu is de keten al vrij 'lang' bij het pinnen. Met Google komt er nog een tussenpartij bij bij het doen van zo'n transactie. Wat dat betreft is de 'Nederlandse' optie, dat de Banken/Meastro zelf via een app de betaling met NFC verzorgen netter beter voor je privacy en efficiŽnter.

Nu zitten er in de betaalketen van een pintransactie al de volgende partijen:
  • De winkelier en zijn bank.
  • De pinautomaatleverancier.
  • De Betaalverwerker (Maestro/Mastercard, VPay/Visa) & Atos of Equens
  • Bedrijven als Gemalto en Morpho leveren de beveiliging (dit kan google zelf ook)
  • De Bank of creditcardbedrijf van de particulier (schrijft het geld af)
Daar komt met Google Pay dus nog een partij bij. Waarbij hoe Google en andere partijen om mogen gaan met de privacy van de betaler nogal discutabel is:
Privacy concerns include the storing of data regarding payment information, transaction details, payment attempts and other information stored by Google indefinitely. The privacy policy for Google Wallet, called the Google Payments Privacy Notice, indicates that much of the data is stored but may not be shared outside Google except under certain circumstances. Information that may be collected upon signing up includes credit or debit card number and expiration date, address, phone number, date of birth, social security number, or taxpayer ID number. Information that may be collected about a transaction made through Google Wallet includes date, time, and amount of transaction, merchant’s location and description, a description of goods or services purchased, any photo the user associates with the transaction, the names and email addresses of sender and recipient, the type of payment method used, and a description of the reason for the transaction if included.

The storage of such personal information about users' transactions is of significant financial value to a company that earns much of its revenue from data, but may be controversial to users aware of the policies. Information collected is shared with Google’s affiliates, meaning other companies owned and controlled by Google Inc., which can be used for their everyday business purposes. They provide the option to opt out of certain sharing capacities with these affiliates. Google states that it will only share personal information with other companies or individuals outside of Google in the specific circumstances. [..] [bron]
Hoe de Nederlandse banken het doen met Equens, door zelf de NFC transactie met de hulp Meastro en Gemalto af te handelen vind ik een beter systeem. Omdat daardoor je betalingsgegevens niet geleverd worden aan 's werelds grootste adverteerder en dataverzamelaar. Het direct verlenen van je betaalgegevens aan klantenkaart programma's is ook niet altijd privacy vriendelijk.

Wat mij betreft zouden belgische banken er goed aan doen om zowel Apple - die wil monitzen op hun 'monopolie' op het ios platform - als Google - die op zeer agressieve wijze (meer) data wil verzamelen - gewoon uit te sluiten in hun betalingsketen.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 6 september 2017 19:42]

Ondanks dat ik het met je eens ben dat ik m'n twijfels heb of Google en Apple zich in die keten zouden moeten plaatsen, en ik m'n twijfels heb of wij als consumenten dat zouden moeten willen (Mastercard en Visa zijn al groot genoege problemen wat betreft centralisatie, waarom het nog erger maken?) ben ik het wel sterk oneens met je kritiek op Google specifiek.

Ten eerste: Google is geen advertentiebedrijf. Naja, beter gezegd, de helft van Google is een advertentiebedrijf (Google Adwords/Doubleclick) en de andere helft is een webdienstenbedrijf wat monetized via Google Adwords. Hetgeen Google geld aan verdiend is gewoon goede producten bouwen die populair genoeg zijn dat ze er advertentieruimte op weten te verkopen. Net zoals Tweakers. Net zoals Facebook. Net zoals StackOverflow.

Het gevaar met Google is de centralisatie van data an sich, niet eens zozeer dat Google die data zou gebruiken voor advertentie doeleinden. En ja, dat is een groot probleem. Of dat nou mis gaat via een data breach of via overheden die te agressief 'anti-terrorisme' maatregelen treffen.

Ten tweede:
Het direct verlenen van je betaalgegevens aan klantenkaart programma's is ook niet altijd privacy vriendelijk.
Is als ik de Privacy Notice van Google goed lees niet toegestaan. Enkel indien je daar voor kiest worden je gegevens gedeeld met third parties, nooit automatisch.

Ten derde:
Hoe je het volgens mij moet zien is dat Android Pay niks meer en niks minder is dan een service die dergelijke NFC apps maakt. Maar in plaats van bijv. dat duitse bedrijf wat de app van ABN Amro heeft gemaakt en waarschijnlijk nog een paar andere banken, is het in dit geval een enkele centrale app. Fijn voor de consument, maar onhandig vanuit een data centralisatie oogpunt.
Je voert drie argumenten aan:
1. Google is niet enkel een advertentiebedrijf.
2. Opt-in is vereist voor het klantenkorting systeem.
3. De centrale app is superieur aan een specifieke app.

1. Google is niet sect een advertentiebedrijf. >85% van de omzet, en een nog groter gedeelte van winst komt voort uit advertenties. De diensten van Google leveren naast een plek om te adverteren, ook andere equity op. Namelijk gebruikersdata, waarmee veel gerichter, efficiŽnter geadverteerd kan worden. Je hoeft geen marketing of economie gestudeerd te hebben om te begrijpen dat er niets zoveel zegt over iemands consumptiegedrag als zijn betalingsverkeer, en dat die data (die normaal wel beschermd is) gigantisch veel waarde heeft in handen van de adverteerder.

2. Opt-in in combinatie met 'slikken of stikken' vind ik eigenlijk geen vorm van vrije keuze. Misschien op een glijdende schaal, maar bij veel google producten of diensten geldt, wie de gebruikersvoorwaarden niet accepteerd wordt helemaal uitgesloten. Uitgesloten van de app-store op je telefoon, maar ook van bijvoorbeeld toegang tot je browser op de telefoon waarmee je zelfstandig een derde-partij app-store zou kunnen installeren met betere privacy-condities. Hetzelfde kan zal natuurlijk gaan gelden voor 'korting' via het klanten programma op je smartphone. Je zult het krijgen als je gedetaileerde aankoopdata deelt met Google en Winkelier, maar de winkelier zal weinig geneigd zijn ook korting via je android telefoon te (blijven) leveren op een platform buiten het handige betalingssysteem om.

3. Je wilt je transactiedata niet in handen van het meest agressieve dataverzamelende advertentiebedrijf als daar geen noodzaak voor is. Of je wilt er in ieder geval voor kunnen kiezen, Belgische banken bieden geen alternatief waarbij het grondrecht van hun klanten - privacy, bescherming van hun betalingsgegevens - gewaarborgd blijft. Ook voor de belgische klant die met zijn telefoon wilt betalen is het 'opt-in' maar een kwestie van 'slikken of stikken' als het gaat om het verlenen van zijn transacties aan de adverteerder.
Google geen advertentiebedrijf noemen is gewoon foutief. De meeste van hun diensten zijn er net op gericht om inkomsten te genereren via hun advertentieplatform. Het advertentieplatform is vandaag de drijvende kracht achter google.

En centralisatie van data vind ik minder erg zolang die data niet misbruikt wordt om steeds maar meer winst te genereren. Maar dat is wat Google net wel doet. Zij volgen je overal, verwerken zoveel mogelijk data van U als persoon (iets wat nog vele malen beter gaat bij hun eigen diensten) om zo de advertentieinkomsten verder te optimaliseren.
Ik zie eigenlijk niet de meerwaarde om een online-adverteerder als Google op te nemen in de betaalketen van het pinnen.
Er was in BelgiŽ zoiets als Proton. Bij jullie heette dat systeem blijkbaar ChipKnip. Ik vond het een zeer goed systeem, waarbij je geen kleingeld op zak moest hebben en kon betalen zonder je code te moeten intikken. In 2015 zijn ze ermee gestopt, waarschijnlijk met tegenzin omdat ze toch 2 tot 3% konden afromen van het bedrag. Ik vraag me ook af hoeveel geld er op die centrale rekening is blijven staan na het stopzetten van de dienst.

Dit principe is min of meer hetzelfde, maar je hoeft zelfs geen kaart meer ergens in te steken en je moet geen geld opladen om het te kunnen gebruiken, met het risico dat je het kwijt bent als je kaar stuk gaat of zo.

Het voordeel van Android/Apple Pay is dat de kans groot is dat je je kaart overal in de wereld zal kunnen gebruiken en niet enkel in je eigen land. Je gaat je kaart mee gebruiken voor betalingen en de banken zullen winst boeken op financiŽle transacties en/of kosten van de terminal.

Je betaalt wel met een stukje privacy. Het enige voordeel wat je hebt is dat Google er geen belang bij heeft dat je gegevens op straat komen te liggen anders maken ze zichzelf overbodig.

Morgen mijn Maestro kaart ook maar eens koppelen aan Android Pay. Ik heb al enkele duizenden euros uitgegeven sinds het systeem in werking werd gesteld.

[Reactie gewijzigd door bbc op 7 september 2017 00:10]

Het voordeel van Android/Apple Pay is dat de kans groot is dat je je kaart overal in de wereld zal kunnen gebruiken en niet enkel in je eigen land.
Contactloos betalen via NFC zoals dat in Nederland gaat door middel van NFC en meastro heeft ook werelwijd een hoge acceptatie. Daarin zit weinig onderscheiden vermogen met Android pay.
De huidige keten met debetkaarten kan in BelgiŽ dan weer zeer kort zijn als je met bancontact betaald:
  • handelaar met zijn bank
  • de pinautomaatleverancier, wat bij heel veel handelaars nog altijd Atos is
  • de betaalverwerker, in geval van b/c is dat opnieuw Atos
  • de klant en zijn bank
Al zien we ook daar een instroom van nieuwe leveranciers voor de betaalterminals. Meer en meer banken zijn trouwens ook bezig in B met het uitleveren van NFC enabled bankkaarten. Al denk ik niet dat ze zich snel gaan wagen aan het zelf inbouwen van NFC functionaliteit in de eigen apps.
Ik zie eigenlijk niet dat die keten korter is dan de keten die ik omschreef. Ook Atos maakt gebruik van beveiliging van Gemalto. Het is natuurlijk triest dat BelgiŽ achterloopt als het gaat om bancaire mogelijkheden of de uitrol van NFC. Maar een hele grote stap nu dat in bijna heel Europa gemeengoed aan het worden is, is dat niet.

Wat een veel fundamenteler is, is dat Belgen door de afhankelijkheid van Google in het contactloos betaalsysteem waarschijnlijk in de toekomst niet met NFC kunnen gaan betalen (tenzij via Apple) behalve als ze hun bestedingsgegevens delen met Alphabet.

Datzelfde Alphabet is niet alleen een bedrijf dat ziek veel data verzameld. Maar ook een bedrijf dat onlangs heeft besloten content-makers waarvan de mening niet politiek-gewenst genoeg is, uit te sluiten van elke vorm verdiensten op hun platform. Hetzelde bedrijf besloot ook een medewerker te ontslaan omdat hij een afwijkend (wetenschappelijk beargumenteerd) standpunt had in een genderdiscussie.

Ik vraag mij echt af, of het goed is voor belgen en elke andere maatschappij om in een samenleving te leven. waarin je voor je betalingen afhankelijk wordt gemaakt van een bedrijf dat door middel van uitsluiting politiek bedrijft.
Je haalt er over het algemeen nog altijd de extra leverancier van de betaalterminal tussenuit omdat de meeste handelaars deze nog altijd afnemen van Atos.

En neen, we hangen ons niet vast aan Google voor NFC. Er blijven andere manieren voor hande zoals met een NFC kaart (die dan weer icm een pin gaat ipv met een touch op je finderprintreader)
Ik zie de meerwaarde wel. Waarom houden we vast aan het betalen met een pasje? Door deze markt open te breken, krijgen we juist innovatie en komen er nieuwe manieren om te betalen.
Zo heb je nu dat je met mobieltjes kunt betalen, en straks zal je je debetkaart kunnen koppelen aan een polsband van een festival, en kun je straks daarmee op een festival betalen.
Ik zie alleen maar mogelijkheden voor de toekomst: Bijv. een auto met NFC betaalchip bij de benzinedop. Je doet dan de slang erin, en hij rekent automatisch af via de gekoppelde creditcard.
Je auto doet de betaling, en jij hoeft geen kaart bij je te dragen.

Waarom werken ze dan met Google? Makkelijk; je moet ergens globaal beginnen en niet afwachten tot de Nederlandse banken een NFC app maken.
Wie wat hoe ? het is bekend dat Swift alles doorstuurt, leuk als Google het zelf open en bloot zegt wat ze met je gegevens eerlijk en privacyvriendelijk doen en de rest niet en daarop moet afgeschoten worden.
Ik heb geen aandelen hoor maar ik ben data en privacy kwijtgeraakt met microsoft, nog niet met google en fb is eigen keuze (want wordt er meestal ook gelijk bijgehaald).

Betalingen zijn een ingewikkeld systeem, het moet namelijk juridisch en boekhoudkundig kloppen en als consument wil je het liefst nog snel ook. Het VOORdeel van tussenpartijen is dat zij je geld en administratie bufferen voor jou, anders mag je een koerier met je geld, betaalbewijsjes en facturen rondsturen en ook nog langs douane en wisselkantoor.

En net zelf gemerkt dat al die extra's niks voorstellen, allemaal gekoppeld aan 1 bankkaart. Niks met google, blablabla, allemaal dezelfde bankkaart nog steeds maar ietsje anders ergens aangestuurd. Groet
“Veel Belgen hebben geen creditcard en doen alle betalingen met debetkaarten.”
Er wordt mss wel meer met debet kaarten betaald, maar ik ken niemand die geen credit card heeft.
Ik wou eigenlijk net hetzelfde zeggen, maar goed dat ik toch eerst een reactie zocht die me gelijk gaf! :9

Ik ken ook echt niemand die er geen heeft. Het is misschien zelfs wat vreemd om te zeggen maar waarom zou je er geen willen? Ze hebben mogelijk een hogere limiet dan je gewone bankkaart waardoor je grotere aankopen toch makkelijk kan betalen en zeker in het buitenland komt het erg van pas. Ook online, en dan voornamelijk webshops buiten de Benelux, ondersteunen geen debetkaarten maar enkel kredietkaarten. Zonder kredietkaart heb je ook geen PayPal, of je moet er altijd geld hebben opstaan maar da's ook weer zo omslachtig; wat je dan weer moet doen met een overschrijving die dagen op zich laat wachten.
Ik ken er nochtans veel die geen creditcard hebben waaronder ik. Ik heb genoeg aan een debetkaart en paypal. Een prepaid creditcard zou ik wel nog overwegen al kan je tegenwoordig op internet ofwel met paypal betalen ofwel met bancontact app of bankapp.
Het klopt daarentegen wel dat de meeste Belgen (en ik veronderstel ook Nederlands) in principe bijna alles met een debetkaart betalen. Een creditcard gebruiken ze meestal enkel als het niet anders kan, bvb. in een hotel.

Alles op krediet kopen is hier (gelukkig) niet ingeburgerd.
Ik ook niet. Er zijn 5.000.000 kredietkaarten in omloop in BelgiŽ. Toegegeven, ik heb er meerdere en zal niet de enige zijn, maar er zijn echt heel wat mensen met een kredietkaart.
Het artikel ontkent dan ook helemaal nergens dat er "heel wat mensen met een kredietkaart" zijn in BelgiŽ. Echter, met 5 miljoen kaarten dek je nog niet eens de helft van de bevolking. Ik zie niet echt wat je punt is.
In BelgiŽ is jammer genoeg de "xenta" betaalautomaat van Worldline ( de grijze kubus met geel/zwart scherm ) nog steeds het meest voorkomende model. Die ondersteund geen contactloos betalen.
Dus als het een succes wil worden zullen ze toch eerst al die apparaten moeten vervangen

[Reactie gewijzigd door justmike op 6 september 2017 20:17]

Sinds er met de Belfius-app met NFC betaald kan worden (dat kan al een tijdje!) ben ik erop beginnen letten, en eigenlijk zijn er hťťl wat plaatsen waar er draadloos betaald kan worden. Inderdaad die grijze kubusjes die je beschrijft zijn de modellen zonder NFC, maar heel wat ketens hebben al lang de nieuwe (dezelfde grijze kubusjes, maar met een dikker zijkantje waar je je telefoon tegen kan houden).
Soms staat er wel een nieuwe betaalautomaat, maar werkt het draadloos betalen nog niet. Kassiersters kijken me soms raar aan als ik daar met m'n kaart sta te zwaaien tegen de terminal.
Contactloos betalen werkt bijna altijd, de persoon achter de kassa weet dikwijls gewoon niet hoe.

Als zij het bedrag manueel moeten ingeven staat er op hun terminal meestal enorm groot "KAART LEZEN" met in het klein onder "of <ok>". Bijna alle handelaars verwachten dan dat je je kaart insteekt, en dan pas geven ze het bedrag in.

Voor contactloze betalingen werkt dat niet, de terminal kan niets doen met contactloze kaarten/telefoons zolang er geen transactie gestart is. Dan moet de handelaar dus eerst op OK drukken en het bedrag ingeven. Daarna kan je contactloos betalen (maar ook nog steeds met de kaart).

Ik probeer het ze dikwijls uit te leggen, afhankelijk van waar in BelgiŽ je zit willen ze het dikwijls wel eens proberen. In Brussel staan ze er helemaal voor open, in Zuid-Limburg kan je het beter niet proberen.
Worldline heeft tijdje geleden al aangegeven dat het alle oude terminals voor het einde van het jaar gaat vervangen door nieuwe, dus dat komt wel goed
Cool! Maar wat is het voordeel tegenover bv. KBC mobile app?

Edit: Blijkbaar kan ik in android pay al mijn bonuskaarten toevoegen. Dus in de winkel gewoon scherm tonen en gsm tegen betaalkastje houden en done. Ik ben fan!

[Reactie gewijzigd door Swindowmasher op 6 september 2017 19:34]

Smartwatch ondersteuning
Android Pay werkt contactloos via NFC... dus niet door het inscannen van een QR-code
Android pay is een uitgebreid betaal systeem. Je kan het ook op het web en binnen apps gebruiken. (Ik ben niet bekend met de KBC app maar wel met de ING app). Ook zit er een mogelijkheid in om loyaltyprogramma te koppelen ( nu alleen bij Coca-Cola en wallmarkt) en heb je in de toekomst bijvoorbeeld geen losse bonuskaart meer nodig bij de appie.

Waarschijnlijk zal er net als bij Apple een percentage afgedragen moeten worden aan Google waar ik het dan niet mee eens ben. Toch wel fijn dat ze het nu uitlrollen. Wel een beetje laat als ik eerlijk ben.
Moet ik dan extra betalen of de winkelketen?
De keten betaalt extra.
Met de KBC Mobile app kan je geen NFC betalingen doen.
Het voordeel is dus dat je gewoon door je GSM tegen de kaartlezer te houden dat je kan betalen - heel handig :)
Ook worden enkel betalingen via Maestro ondersteund. Dus bij (vooral kleine) winkeltjes die enkel het Bancontact schema ondersteunen gaat het niet lukken.
Maar je kan er wel QRC betalingen mee doen (net als met de bancontact app). Iets wat ook al in verschillende winkels wordt ondersteund. Daarnaast ben ik nog niet veel winkels tegengekomen die wel BanContact aanvaarden, maar geen Maestro.
Interessant om te zien dat de banken in de Benelux nu ook langzaam met de Silicon Valley bedrijven gaan samenwerken. Ik weet niet of in BelgiŽ een heel ander betaalsysteem bestaat dan in Nederland, maar hopelijk kom het door deze implementatie nu ook snel naar Nederland. Apple kan nu ook niet lang meer op zich laten wachten met Apple Pay hopelijk.
Super, eindelijk, ze hadden dit eigenlijk al beloofd tegen eind mei, dus vrij veel vertraging opgelopen.
Ik had android pay al eens geprobeerd maar afgehaakt wegens alleen VISA.

Nu ze debetkaarten ondersteunen ga ik er meteen mee aan de slag!

Fintro (dochtermaatschappij BNP) werkt ook!
"Het is voor het eerst dat Google debetkaarten ondersteunt." -- Niet waar. Hier in Ierland ondersteunden de meeste banken het al (inclusief KBC), en dat was ook gewoon met debitkaarten. Misschien dat je Maestro bedoelt? Want hier zijn debitkaarten typisch wel "Visa Debit" en "Mastercard Debit".
Ja, je ziel aan de duivel vekopen. Blijf liever bij de bank app.
Voor het eerst?

In Belgie misschien, maar in de VS kan ik al lang betalen met mijn VISA Debit.
Ik heb het gisteren geprobeerd in de Delhaize, en alhoewel mn smartphone trilde toen ik hem tegen de betaalautomaat hield, kwam er "geen label: annulatie" op het scherm. De kassierster had geen flauw idee wat ze moest doen en was zo al niet heel communicatief, dus heb ik het maar zo gelaten.

Vandaag nog eens proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*