Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 6 reacties
Bron: Ars Technica

Bij Ars Technica is vandaag het derde deel verschenen van hun RAM Guide. In dit deel wordt uitgebreid uitgelegd hoe DDR en Rambus geheugen werkt. Het artikel is een aanrader voor iedereen die alles wil weten over de Rambus performance issues en waarom het überhaupt ontworpen is. Het is wel erg technisch, maar als je bij deel 1 begint en als je hersenen een beetje meewerken moet het begrijpbaar zijn :

The previous editions of the Ars Technica RAM Guide deal with both obsolete and current SRAM and DRAM technologies: EDO DRAM, FPM DRAM, EDO DRAM, and SDRAM. This edition will cover the two next-generation DRAM technologies that are competing for dominance in the PC space. We'll open up this article by talking about DDR DRAM, and how it relates to the current generation of SDRAM. We'll also talk about its strategy for increasing bandwidth, and what makes it a next-generation solution. Then, we'll lay the foundation for a lengthy investigation into RAMBUS technology by considering the closely interrelated issues of transistor counts, pin counts, and granularity. After this discussion, we'll take a look at RAMBUS, starting with the core of the individual RAMBUS chip and working our way outwards until we've covered an entire RAMBUS system implementation.

[...] RAMBUS DRAM is a next-generation DRAM that, instead of taking the features of standard SDRAM and evolving one or two of them, takes DRAM technology and rethinks from the ground up how it should be integrated into a system. The DRAM arrays of memory cells that are at the core of all DRAM types are still there in RDRAM, but the way that a RDRAM-based system accesses those cells is very different. These changes in the way that DRAM cells are organized and accessed are the product of a series of design decisions (many of which were made almost a decade ago) that are aimed not only at providing the high bandwidth that next-generation media applications require but also at solving the granularity and pin count problems that RAMBUS, Inc. expected to accompany rising transistor counts. Assuming that pricing considerations aren't an issue (and with RDRAM they often are), the decision on whether or not to use RDRAM in a system is and should be made based on the actual bandwidth requirements of the system in question and whether or not the granularity and pin count problems that RDRAM tries to solve are actually relevant for that system. And when I say "system," I mean the hardware as well as OS and application software.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (6)

Die memory artikelen op Ars Technica worden er niet makkelijker op te lezen. Deze is behoorlijk pittig. Ik ben eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld over dit artikel. Ik had op meer diepgaande informatie m.b.t. DDR SDRam gehoopt met bijvoorbeeld een latency vergelijking t.o.v. PC133 SDRam. Dan kun je ook een uitspraak doen over hoeveel sneller DDR SDRam kan zijn t.o.v. gewoon SDRam.
Wat betreft RDRam mist het tweede deel nog wat over een tijdje komt, maar het is al een mooie afwisseling op het minder gefundeerde RDRam bashing door andere websites (ik noem geen namen) die dan toch vooral de performance in combinatie met Intels i820 chipset bekijken (die zoals we allemaal ondertussen wel weten niet zo best is).
DDR SDRAM heeft ruwweg dezelfde latency als SDRAM, alleen de bandbreedte is verdubbeld, omdat gegevens zowel op de neergaande flank van de klokpuls, als op de opgaande flank worden verzonden. Maar omdat de kern van elke RAM chip gelijk is gebleven, blijven de latencies in de orde van twee tot drie klokcycli liggen (bij 133 MHz is een klokcyclus 7,5 ns).
Snelheidswinst wordt geboekt bij het lezen of schrijven van grote blokken data. Moderne applicaties doen dat nog niet zo heel veel, dus de snelheidswinst is naar mijn idee enige tientallen procenten voor het geheugen-subsysteem, enige procenten voor het hele systeem. Alleen sommige machines die speciale applicaties draaien kunnen meer winst verwachten - het schijnt dat CAD-programma's meer gebruik maken van bandbreedte dan gewone computers.
Ik kon iemand die kreeg een RAM voor z'n harses, die kon meteen meer onthouden. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True