Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 8 reacties
Bron: Ars Technica

Ars Technica heeft vandaag deel 1 van hun Ram Guide online gezet. Dit deel behandeld de basis van DRAM en SRAM: hoe gegevens opgeslagen, opgevraagd en georganiseerd worden. Zeker een interessant artikel, en deel 2 wordt nog een stuk leuker: daar worden ook de meer exotische geheugen typen zoals Fast Page, EDO en SGRAM behandeld :

It's long been a truism that, no matter what kind of system you have, the best way to get the biggest performance increase for the least money is to buy more RAM. All enthusiasts know how important RAM is to system performance, but the bewildering array of RAM types on the market today makes buying RAM a challenge. SDRAM, EDO DRAM, Fast Page DRAM, RDRAM, and a myriad of other RAM types face the upgrader or the new buyer. The wide variety of RAM flavors coupled with the fact that RAM isn't quite as glamorous as CPUs or video cards makes RAM one of the least understood parts of a system. Quite often, people know the main differences between an Athlon and a PIII, or between the GeForce and the ATI Rage. When it comes to RAM, however, most people would be stumped if you asked them to explain the difference between CAS 2 and CAS 3.

The situation doesn't have to be this way, though, because all of these types of RAM share certain features that make them easier to understand if you can apprehend a few basic concepts. Here in the first part of the Ars Technica RAM Guide, I'll do my best to explain the basic concepts and technologies that underlie most modern varieties of system RAM. Part I will cover SRAM and asynchronous DRAM, while later parts will tackle more complex types of DRAM like Fast Page, EDO, and SDRAM as well as more exotic RAM technologies like RAMBUS and SGRAM.

Onze dank gaat uit naar opstop@yahoo.com" rel="external">ropstop die zijn kostbare tijd heeft gebruikt om dit nieuws te submitten!

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (8)

Beter weter, je doet je naam eer aan...

Maar als je in het vervolg eerst even het artikel leest, dan weet je dat het hier om deel 1 gaat. en daarbij zijn alleen de grondbeginselen besproken. OEPS ;) ;)

Ik weet hiet hoor, maar ik zie er nog nergens een technische uitleg over RDRAM... Zelfs DRAM is maar net uit de doeken gedaan, SDRAM en SGRAM zijn de revue nog niet gepasseerd.

Wat je in deel 2 zult lezen (zodra het online gezet is) is dat RAMBUS ook totaal anders is dan SDRAM. RDRAM is serieel, gebaseerd op het zenden/halen van paketjes data, en SDRAM is dat juist niet, het stuurt alle 64 bits tegelijk. Dat uiteindelijke opslag van nullen en eenen toevallig nog wel op dezelfde soort transistors gebeurt is maar een kleine overeenkomst. De hele 'infrastructuur' is anders.

* 786562 JumpStart
(Dan snap je ook waarom je vroeger altijd 2 of 4 banks vol moest zetten met dezelfde SIMMs, en waarom dat met DIMMs in ieder geval niet hoeft...)
</div><div class=b4>De hele 'infrastructuur' is anders.</div><div class=b1>
</div><div class=b4>differ in how the chips are wired together and communicate with the memory controller</div><div class=b1>
Mijn quote en de jouwe Beter Weter ! ... Leg eens even uit wat ik niet snap dan ?? Dat artikel gaat niet over hoe transistors werken, maar over hoe die zijn aangesloten. Hoe de commando's, data en adressen worden verwerkt.. Dan heb je het toch over de 'infrastructuur' of niet soms ?

Het hele Ars Technica artikel gaat nou juist over hoe er wordt omgegaan met adressering, busbreedte, hoe je van het uitlezen van bit voor bit tot het uitlezen van 32 of 64 bits tegelijk komt, datastromen, CAS, RAS, controllers, waarom SRAM beter is, maar duurder, waarom een SIMM in paar of per 4 samen moet, enzovoorts, enzovoorts.

Het artikel gaat hier niét over het silicium zelf. Laat dat nou het de overeenkomst tussen RDRAM en SDRAM zijn. Natuurlijk klopt het wat je zeg, maar dat is hier niet aan de orde!.

Het gaat nou juist over "how the chips are wired together and communicate"... da's OEPS II ;) ;)

Nogal ironisch he ? als je mij onwetend noemt.
(Dit is het laatste wat ik erover kwijt wil...)

</div><div class=b4>ik had het niet over dat artikel ik had het over verschillen tussen RDRAM en SDRAM</div><div class=b1>
Wacht even, wacht even... Waar hebben we het nou over ? Over de archtectuur en de werking van RAM. We kunnen hier reageren op dat Ars Technica artikel.

Beter Weter !, ik heb het helemaal niet over wat beter en/of sneller is. Voel je niet zo aangevallen alsjeblieft!

Het gaat erover hoe de data van CPU bus (64 bit breed) naar xxRAM geschreven wordt, en hoe het uitgelezen wordt. En verder alles wat er voor nodig is om dat voor elkaar te krijgen. Wie heeft het hier over prestatie ? Ik niet.

En zonder oordeel te vellen over welke oplossing nou beter is, kan je in ieder geval stellen dat de manier waarop data geschreven/gelezen wordt voor RDRAM ANDERS IS dan voor SDRAM/SGRAM: RDRAM doet het in 4x16 bits in plaats van 1x64.

Eventueel vervolg op deze discussie/flame op Gathering of Tweakers Forum, maar niét hier....
Petje af voor die gasten bij Ars Technica.... weer een boeiend stukkie text over een toch vrij belangrijk ( :) ) onderdeel aan uwen pc..... Echt ZEER nuttig leesvoer voor een ieder die er meer van af wil weten....
Onze beste Tom had ook altijd van die guides.. jaren terug.. :)

En het is inderdaad interessant voor mensen die denken dat Rambus totaal anders is dan SDRAM :)
Nou weet je wat ?

Ik ga hier niet echt diep op in, want kennelijk weet jij niet echt goed wat wat is.</div><div class=b4>But DRDRAM-based memory systems differ from SDRAM-based systems in several significant ways in how the chips are wired together and communicate with the memory controller ASIC which add tens of ns to the effective latency.</div><div class=b1>

Als je dit kan begrijpen dan zul je mij ook beter begrijpen. Voor de rest laat ik je in je onwetendhied. Want technisch gezien zijn dat de enige verschillen !!!!!!

En zekers doe ik mijn naam, eer aan. !
Nou ja ik ben toch een trol zoals je ziet,
maar laat maar joh ik heb geen tijd hier aan te verliezen ! Je komt wel een keer achter zou ik zeggen !!

Kijk alleen al aan het gedrag van de moderators hier word ik schijt ziek van deze site, helaas maar waar, jullie verpesten echt de sfeer hiero !!!

Ik kan niet eens meer een discussie met iemand voeren zonder dat daar weer kortzchtig naar gekeken wordt.

Wat je allemaal zegt is gewoon bullshit, ik had het niet over dat artikel ik had het over verschillen tussen RDRAM en SDRAM !! en das niets anders dat wat daar boven staat !!!!!!! is puur gemaakt voor hogere data doorvoer !!

En daaaaaaaaaar heb ik het over.

En hoezo infrastructuur ?? je bedoelt infrastructuur van de translator ?? nogal logish dat ie anders is niet ??? Daarom zeg ik als je weet wat daar staat dan begrijp je me beter !!!
met andere woorden RDRAM is niets anders dan SDRAM met een translator en een eigen bus naar je CPU !!!!!!!!!!!!!! zodat je hogere data transfer kan krijgen wat niet mogelijk is met SDRAM !! En juist daarom moet je wat wijzigen om het mogelijk te maken, en vandaar ook de hogere latency !!!! omdat alles weer vertaals moet worden !!!!! is dat niet logish dan ??

maar goed hier heb ik geen zin in, dat vriendjes politiek van jullie komt me echt de strot uit...


Nog een leuke voorbeeld, stel je hebt een treinstation iedereen loopt daar normaal heen om een trein te pakken,
Maar nu pak je die station, je voegt daar bus banen aan toe, (aan de voorkant) zodat mensen sneller naar de trein kunnen. En juist daarom moet je dus de treinen zo aanpassen dat ze sneller kunnen vertrekken !!

En wil je dan zeggen dat de infrastructuur totaal anders is ??? of iets gewijzigd om die stroom mensen aan te kunnen ?? nu ze toch met bussen kunnen komen ?????
Perfect artikel dat.
lezen die hap!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True