Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

CrashPlan stopt met back-up voor consumenten

Online back-updienst CrashPlan stopt met het aanbieden van zijn diensten aan consumenten. Het bedrijf dat achter de dienst zit, Code42, richt zich voortaan alleen nog op bedrijven. Huidige klanten behouden hun abonnement totdat het afloopt.

CrashPlan zegt dat het de data van klanten zo lang hun abonnement nog loopt veilig zal blijven bewaren. Daarnaast verlengt het bedrijf de abonnementsperiode van alle klanten met nog eens zestig dagen, zodat gebruikers de tijd hebben om hun data te verhuizen. Per direct kunnen nieuwe klanten zich niet meer aanmelden voor het CrashPlan for Home-abonnement.

Vanaf 23 oktober 2018 is de dienst in zijn geheel niet meer te gebruiken. Gebruikers die nu een abonnement hebben dat na die datum afloopt, worden dan gedurende de resterende termijn overgezet naar een zakelijk abonnement zonder extra kosten. CrashPlan doet klanten een voorstel om over te stappen naar Carbonite. Klanten die daar gebruik van maken krijgen bij die dienst een korting. Concurrent Backblaze probeert met een eigen kortingsactie om de klanten van CrashPlan binnen te halen.

Code42 zegt te stoppen met CrashPlan for Home omdat de eisen die gesteld worden aan online opslag voor consumenten en zakelijke gebruikers steeds verder uit elkaar komen te liggen. Door te stoppen met het consumentenaanbod denkt het bedrijf zich beter te kunnen focussen op de zakelijke oplossingen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-08-2017 • 19:49

283 Linkedin Google+

Submitter: Booster

Reacties (283)

Wijzig sortering
Ik overwoog eerder Backblaze, Crashplan, iDrive en pCloud.
Voor mijn backup had ik als hoofdeisen dat het veel opslagruimte zou bieden (1TB of meer) en het backuppen snel zou gaan.

Voor mijn backups ben ik iDrive (hoofdbackup) en pCloud gaan gebruiken.
pCloud ging ik erbij gebruiken omdat ik anderhalf TB wou opslaan en de stap tussen de toenmalige 1TB en 10TB opties van iDriveop (een dikke 7x zoveel) me te groot was. (nu is de keuze tussen 2TB en 5TB, waarbij 5TB maar anderhalf keer zoveel kost).

Zowel iDrive als pCloud hebben nette software, redelijk grote opslagruimte, lage prijs EN je kan meerdere computers backuppen (tot je opslagruimte vol is).
iDrive is supersnel en ploegt dag en nacht door, pCloud last regelmatig een pauze in tijdens het backuppen
waardoor de snelheid gemiddeld een stuk lager ligt (althans dat had ik onder Mac OS).


Waar je o.a. op moet letten bij kiezen van een backup provider:
- snelheid ('unlimited' opslagruimte is leuk, maar backupen van je 1TB meer dan twee maanden duurt wordt je er nog niet blij van). Volgens sommigen wordt de bandbreedte bij bijvoorbeeld Carbinite (en Crashplan afgeknepen).
- opslagruimte
- sommige diensten gooien files weg die ze 30 dagen niet gezien hebben (ook als je je externe HD 30 dagen niet hebt aangesloten)
- sommige diensen kan je een HD met je backup laten opsturen zodat je snel een backup terug kan zetten


iDrive
UIteindelijk ben ik voor iDrive gegaan vanwege:
- een redelijke opslagruimte (1TB), dat is nu 2TB
- geen beperking vanaf hoeveel devices (computers/hd's/telefoons) de data komt
- snel (als in na een paar dagen dacht ik een halve terabyte te hebben gebackuped, bleek ik perongeluk iets te veel mappen te hebben gebackupped en zat ik al op 1 TB in de cloud)
- software makkelijk in gebruik (de Mac OS software die ik gebruik iniedergeval)
- verwijderd geen files (je kan handmatig aangeven dat folders in je backup 'gecleaned' moeten worden)
- er was een deal dat je het 1e jaar het kon proberen voor $14.88, wat super goedkoop is (daarna $52,12)

Twee (wat mij betreft kleine) minpunten:
- iDrive laat je betalen als je over je beschikbare ruimte gaat. Dan krijg je een waarschuwings email, en het balkje in de backup applicatie geeft ook aan dat het vol zit, maar dan moet je wel direct actie ondernemen.
- De iPhone app van iDrive had ik even geprobeerd, maar die kreeg ik niet goed aan de praat.


pCloud
De software ziet er net zoals iDrive erg netjes uit. pCloud schijnt ook snel te zijn.
De sync pauzeert wel regelmatig, wat de gemiddelde snelheid omlaag trekt.


Pagina's met de beschikbare plans en prijzen
Op deze pagina's zie je de prijzen die de desbetreffende cloud backup diensten hanteren:
Backblaze - https://secure.backblaze.com/buy.htm
iDrive - https://www.idrive.com/pricing
iDrive (75% off deal voor 1e jaar 1TB) - https://www.idrive.com/idrive/signup/el/pcmagdeals75
iDrive (90% off deal voor 1e jaar 2TB als je overstapt) - https://www.idrive.com/idrive/signup/el/get90
pCloud - https://www.pcloud.com/cloud-storage-pricing-plans.html
pCloud (lifetime 2 TB offer, $249) - https://www.pcloud.com/lifetime-mega-offer/

[Reactie gewijzigd door spellcoder op 23 augustus 2017 11:07]

iDrive geeft nu 90% korting aan CrashPlan Home users. Alleen het eerste jaar. 2TB voor $6,95. Daarvoor wil ik het wel een jaar uitproberen!

https://www.idrive.com/idrive/signup/el/promo90

[Reactie gewijzigd door sanderv2 op 24 augustus 2017 19:33]

Voor QNAP: https://www.idrive.com/idrive/signup/el/qnap

[Reactie gewijzigd door Ynnoz op 23 augustus 2017 03:17]

Wellicht ook interessant is StorJ.
https://storj.io/pricing.html
$0.015 / GB / Maand

Gedecentraliseerde Cloud storage waarbij je je beschikbaarheid kan afstellen aan de hand van je wensen.
Probeer het eerst uit (25GB gratis voor 12 maanden) en trek vervolgens je conclusie :)
Amazon Glacier is op zich nog wel interessant. Super goedkoop, maar wel wat beperkingen met hoe snel je t terug kunt krijgen. Maar voor grote backups is t ideaal. Ik krijg rekeningen van 20 cent. ;)
Mijn backup is 1TB dus:

Standard Storage
$0.023 per GB = $23/mo

Standard - Infrequent Access Storage
$0.0125 per GB = $12.8/mo

Glacier Storage
$0.004 per GB = $4.10/mo

Het kan nog net, maar backblaze en carbonite zitten op ongeveer $5 per maand.
Bij transIP krijg je 1gb gratis. Is dit geen optie voor je?
Ja hoor..
Dan gaan alle tweakers naar transIP en duurt het precies een half jaar tot het volgende nieuwsbericht dat ook TransIP stopt met de gratis/particuliere abbo's.
Ik hoop dat je TB bedoelt..

Toch. Wat is nou 1 GB ?

[Reactie gewijzigd door stresstak op 22 augustus 2017 22:47]

1000GB is het toch?
Precies. 1TB.

Verschil tussen TiB (=1024GB) en TB (=1000GB)
Ja leuk, maar dan nog een fatsoenlijke backup cliënt, want je moet geen sync hebben
Dat is alleen om data Amazon in te krijgen, maar je moet ook berekenen wat het kost om het eruit te halen en hoe snel dat gaat. Dat is het punt waar vele te laat achter komen.
Ik ga in de nabije toekomst een backblaze b2 backup aanzetten. Is als het goed is nog goedkoper.
Ik heb al jaren Backblaze en ik vind het een prima oplossing. De eerste upload duurt alleen erg lang, maar daarna merk je er niets meer van...
Glazier is een opslag medium, geen backup software. Je kan dat gewoon niet vergelijken.
Dan geen glacier maar gewoon s3. Amazon s3 is geloof ik ca 3x zo duur als glacier. Die 60 eurocent zal er toch ook wel inzitten?
Ik heb een Synology NAS met 2x 8TB in RAID1 (Mirroring) 's Nachts wordt dit gebackupt via m'n glasvezellijn naar Amazon Glacier. Kosten zijn iets van 5,75 per maand voor 1TB storage.
En je backupt een 8TB effectieve drive naar een 1 TB backup drive... hoe?
Nee. Ik heb 8TB schijven en daarvan gebruik ik effectief 1TB. Wat er niet is, hoef je niet te backuppen..
Bij Glacier wordt je data letterlijk opgeslagen op tapes die door een machine tevoorschijn worden getoverd uit een magazijn. Vandaar dat het een paar uur duurt voordat je je data terug kan halen.
Ik had net een family plan afgesloten bij Crashplan. Volgend jaar mag ik dus op zoek naar een vervanger en opnieuw alles uploaden. Carbonite is geen optie omdat het om meerdere systemen gaat en de kostprijs dan veel te hoog wordt.

Als ik kijk naar het aantal computers en de hoeveelheid data ben ik nog beter af om een eigen 1U server bij een goedkope colo te hangen.
Carbonite is geen optie omdat het om meerdere systemen gaat en de kostprijs dan veel te hoog wordt.
Waarom denk je dat Crashplan ermee stopt voor particulieren, het levert niet genoeg op om de investeringen te verantwoorden. Crashplan stapt over op Small Business plan voor $10/device/maand...

Ik denk dat je van een koude kermis terugkomt als je denkt dat een goedkope colocatie met een goedkope server een goed backup alternatief is... Kan je beter beginnen met een Synology in huis en de PC backup functionaliteit gebruiken:
https://www.synology.com/...sm/feature/desktop_backup

Dan heb je na een paar maanden een beter inzicht in hoeveel data je heb en dat zou je dan weer centraal nog een keer kunnen backuppen naar of Backblaze B2 Cloudstorage of naar een andere Synology...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 augustus 2017 20:28]

Ben ik dan een van de weinigen die hier op de ouderwetse manier off-site backups maakt?

Mijn desktop is mijn hoofdcomputer, met 2TB aan opslag. Een keer of 2 per week maak ik een backup (gewoon met Robocopy) naar een externe 2TB HDD. Als ik op bezoek ga bij mijn moeder, dan neem ik die schijf mee, en neem de HDD die daar ligt weer mee terug naar huis, waarna ik die bijwerk.

Kopieën van die data staan ook nog op mijn laptop, en (in geval van de muziek) op de muziekcomputer/mediacenter.

Ik ben na mijn eerste HDD-crash in 1995 (toen had ik niet het geld voor dingen als een tape-streamer, en externe HDD's waren er nog niet) nog nooit een bestand kwijt geraakt op deze manier.

Als het zou moeten, dan kan een 2TB NAS (bij mijn moeder thuis) of een 2TB VPS prima voldoen om een keer of 2 per week heen te syncen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 22 augustus 2017 20:33]

Een keer of 2 per week maak ik een backup
En met Crashplan doe ik dat elke 15 minuten zonder dat ik ook maar iets hoef te doen. Geen drives inpluggen, geen macro starten, niets meenemen naar mijn moeder, er gewoon niet over na te hoeven denken. En als ik een verkeerd file opsla kan ik meerdere versies terug (je hebt geen idee hoe vaak dat me al niet gered heeft)-

Als jij dat wilt vergelijken, prima. Wat jij doet zou ik persoonlijk geen backup noemen, in elk geval niet hoe ik dat in 2017 zie. Rond 2002 deed ik het zoals jij het nu doet en was daar toen erg blij mee. Nu zou het het eenvoudig niet meer voldoen en zou het me veel te 'hobby' zijn.
Dat werkt totdat je een keer een behoorlijke hoeveelheid data moet restoren. Dan blijkt Crashplan ineens onbruikbaar traag. Het internet staat vol met klachten over de snelheid of eerder gezegd het gebrek aan. Ik heb het persoonlijk ook al eens meegemaakt dat een restore simpelweg gewoon niet mogelijk bleek. Het is jammer dat Crashplan stopt gezien het vrijwel de enige was met een onbeperkte opslag voor een lage prijs. Die prijs betaalde je door het gebrek aan snelheid, updates etc.

Wanneer je contact opneemt met support draait men om de hete brij heen en wijdt men het uiteindelijk schoorvoetend aan de methode die de client gebruikt waardoor je nergens in de buurt van de beschikbare upload komt met een doorsnede Ziggo abonnement. Ook op Twitter zijn de snelheidsklachten met regelmaat een hot item.


Na een jaar ben ik snel weer vertrokken. Voor een restore van een enkele file oid voldoet het wellicht prima maar als disaster recovery backup is het in de praktijk volledig onbruikbaar.

[Reactie gewijzigd door Bor op 22 augustus 2017 22:32]

Ik heb recentelijk mijn iPhoto bibliotheek als test teruggezet (80GB) en de restore tijd viel toch enorm mee.
Maar naar mijn mening moet je een dergelijke cloud backup gebruiken als het laatste red middel. Dan maakt de restore tijd ook niet meer uit. Ikzelf doe standaard een timemachine backup op mijn timecapsule en daarnaast een backup in de cloud. Voor de snelle restore pak ik dan de timecapsule en als het huis afbrand ben ik waarschijnlijk dolblij met de cloud backup, laat het dan maar 2 dagen duren om iets terug te kijken. En als je maar een beperkte hoeveelheid data hebt, dan zal een cloudbackup vaak voldoende en snel genoeg zijn.
Het is traag, maar zeker niet onbruikbaar. Ik ben door malware heel wat data kwijtgeraakt, 300-400gb. Ik had eerst een restore gedaan van mijn belangrijkste bestanden (my documents en belangrijke projecten waar ik op dat moment mee bezig was). Ik heb mijn pc dan ongeveer 10 dagen laten draaien en toen was hij volledig gerestored. Akkoord, het is niet snel, maar zeker wel bruikbaar voor thuisgebruik en ik ben nog steeds heel tevreden dat ik alles heb kunnen terughalen.
Dat werkt totdat je een keer een behoorlijke hoeveelheid data moet restoren. Dan blijkt Crashplan ineens onbruikbaar traag. Het internet staat vol met klachten over de snelheid of eerder gezegd het gebrek aan. Ik heb het persoonlijk ook al eens meegemaakt dat een restore simpelweg gewoon niet mogelijk bleek. Het is jammer dat Crashplan stopt gezien het vrijwel de enige was met een onbeperkte opslag voor een lage prijs. Die prijs betaalde je door het gebrek aan snelheid, updates etc.
Daarom kun je een backup in hun cloud plaatsen en lokaal op een map of andere PC.
Restoren van een map of een andere PC gaat snel en als je huis is afgebrand, dan kun je alles alsnog traag vanuit de cloud restoren, maar ik denk dat dat op dat moment je minste zorg is.
Het is/was betrekkelijk traag inderdaad, maar voor dat geld kon je elders niets beters krijgen.

Denk maar aan de gratis 1TB STACK clouddienst van TransIP. Dat was/is zo traag dat het me deed denken aan de tijd van de telefoonmodems.

Nee, ik denk dat CrashPlan en bijvoorbeeld Dropbox het nog lastig gaan krijgen. Ze vragen meestal zo'n ¤ 10 per maand voor 1 TB. De meeste thuisgebruikers en ZZP'ers betalen liever ¤ 1 of ¤ 3 per maand voor een iCloud abonnement van 50 GB of 150 GB. Of, vergelijkbaar, een Google Drive abbo van ¤ 2 voor 100 GB. Daar hebben de meesten meer dan genoeg aan.

[Reactie gewijzigd door breakers op 23 augustus 2017 01:45]

STACK en Dropbox/iCloud zijn natuurlijk geen backup services, maar gewoon netwerk opslag. Kun je niet vergelijken met wat CrashPlan aanbiedt.

Nu moet ik bekennen dat ik STACK wel gebruik als extra Cloud backup, en het werkt redelijk :+ het is het natuurlijk niet echt.
LOL

Misschien worden ze niet zo in de markt gezet, maar zo worden ze wel heel vaak gebruikt. STACK is voor backup al te traag, laat staan als netwerk-server, maar bewaart wel verwijderde bestanden. Apple maakt voor iCloud geen reclame als backup-dienst maar ook daarbij kun je bestanden nog een maand terugzetten. Dacht ook met Dropbox.

Dus ja, voor incidenteel een bestandje terughalen van de laatste tijd, zal dit voor velen genoeg zijn. Dropbox en iCloud zijn ook lekker vlot van snelheid.

Wil je meer dan een maand terug kunnen dan zijn er zakelijke diensten, met nog meer opties zelfs, maar niet voor een paar euro per maand.
Ik heb een jaar of twee geleden een restore van een volledige schijf gedaan (500GB).
Het heeft een paar dagen geduurd maar ik had wel alles terug.
Ik was in ieder geval erg blij dat ik Crashplan had.
Mijn laatste manuele backup naar een externe schijf was toen een maand of zo oud, die van Crashplan 15 minuten.
Mijn ervaring is toch echt anders. Recent een backup van een gecrashte pc teruggezet op een nieuwe pc. Dat ging als een trein. Files kwamen in een heel redelijk tempo terug uit de online storage. Thuis maakte ik overigens vooral om deze reden ook gebruik van een backup naar mijn nas, die ook crashplan draait. Vanaf de nas is een restore sneller dan vanaf de online backup waar ook alle apparaten heen backuppen.

Dat wil ik in een vervanger ook: zowel lokaal naar de nas als naar eennoffsite service.

[Reactie gewijzigd door ATS op 23 augustus 2017 20:08]

Als je dat wil, dan kun je gewoon een Synology NAS gebruiken voor je backup (op een andere locatie) via een commando-regel in de Task Scheduler. Als je ook nog oudere versies van bestanden wil behouden, dan zet je gewoon File History aan.

Veel van die backupservices rekenen bedragen per GB; BackBlaze dat hieronder wordt genoemd, rekent $0.005 per maand per GB om een backup te bewaren, en $0.02 per GB als je hem wil downloaden.

In mijn geval zou dat dus (bij 1,5 TB, voornamelijk geripte muziek) 1500 x $0.005 = 6.37 euro per maand kosten om de backup te bewaren. Erger is echter dat het me ¤25 euro kost om hem weer te downloaden als ik hem nodig heb. Als ik de prijzen vergelijk met Amazon en anderen, zoals genoemd op de pagina van BackBlaze, dan wil ik daar al helemáál niet over nadenken.

Het uploaden en downloaden gaat ondanks een 150 / 15 MBit internetverbinding veel trager dan een lokale backup.
Wel, het zou niets voor mij zijn in elk geval. Ik kom te infrequent bij mijn familie om dat op deze manier te doen. En een kopie is nog niet hetzelfde als een backup. Met crashplan kan ik een snapshot van een specifieke datum terugzetten, inclusief de files die inmiddels verwijderd waren. Ik kan per file een versiehistorie zien en een specifieke versie terughalen. Ik kan zowel online als naar een andere machine backups maken... En de interface was simpel genoeg dat ik het met een gerust hart ook bij mijn ouders geïnstalleerd heb die ook zelfstandig weleens wat terughalen. Recent nog een complete restore gedaan omdat een van hun systemen echt compleet gecrashed was. Daar kan het slepen met een losse schijf echt niet tegenop wat mij betreft.
Daarom 2x een Syno. Eéntje als cloudstation server (dus versie beheer). Daarnaast Hyper backup (met encryptie) op twee externe schijven welke rouleren, als offsite backup. Zou heb je alles in eigenhand en geen data bij derden.
Hahaha! Zit deze hele thread Al met exact hetzelfde in mijn hoofd! Mijn backup strategie is vrijwel 100% gelijk aan die van jouw (enige verschil is dat hier ook mobiele telefoons gebackupt worden naar de NAS).

Er is echt geen plek ter wereld zo veilig voor je data als bij je moeder in het wandmeubel :-D
Ben ik dan een van de weinigen die hier op de ouderwetse manier off-site backups maakt?
<snip>Een keer of 2 per week maak ik een backup (gewoon met Robocopy) naar een externe 2TB HDD.
Kijkt naar zijn Synology DS2415+... Yeah, that's not gonna happen! ;-)
In mijn werkstation zitten al twee 6TB schijven voor data storage...

Begonnen met CDs branden in een ver verleden als backup, daarna overgestapt naar DVDs. Blue rays nog een keer overwogen en ik heb zelfs een tape unit gekocht voor 300GB tapes, maar de groei van data vs het werk dat het kost om het te backuppen loopt te snel uiteen. Om nog maar niet te spreken over de kosten en de ruimte die het inneemt. Als je 100TB BD-R neemt van bv Verbatim ben je al vlot ¤100 per TB kwijt. Tapes was helemaal een feest qua kosten. En dan is het niet eens offsite...
Ik kan me niet eens bedenken hoe mensen aan 12TB data komen als ze geen professionele fotografen of videografen zijn. Toen ik pasgeleden bezig was met inlezen over nieuwe bestandssystemen en opslagmogelijkheden ben wel hier en daar mensen tegengekomen (Reddit enzo) die claimen een 60TB NAS te hebben, maar dat kan ik me al helemáál niet indenken hoe je dat als normale consument vol krijgt.

Ik heb 1,5 TB aan data, waarvan dik een TB aan zelf geripte muziek, en dat is het wel zo'n beetje. De rest zijn dingen zoals backups van GOG.com installers, images van mijn bootschijf, en dat soort dingen. De rest is verwaarloosbaar klein.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 augustus 2017 00:30]

Sonarr, Radarr, Sabnzb ... allemaal leuke termen om is te googelen en dan kom je er wel achter :)
Oh. Via het illegaal downloaden van films, zelfs nu dat in Nederland niet meer mag. Ik had het kunnen weten; alles wat digitaal is, kan, moet en zal gratis zijn.
Er zijn hele mooie oplossingen dat je automatisch je backup naar je ouders stuurt. Mijn synology backuped m'n hele huis en 1x per week verstuurd hij deze backup naar mijn ouders. Dit zelfde geld doe ik ook bij mij ouders en ontvang van hun wekelijks hun backup de recentste bestanden. Dat er maar 1x in de week de backup offsite gaat neem ik als risico, maar zou de backup prima elke dag kunnen verschepen.

Nooit problemen mee gehad. Fysiek de schijven meenemen zal ik echt vergeten. Je zou zelfs je backup via webdav kunnen versturen naar bv stack of een online opslag die je vertrouwd in Nederland.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 22 augustus 2017 23:45]

Nee ik doe het ook zo. Ik back mijn NAS elke 2-3 maanden up door 1 voor 1 een rij oude HDD's in een extern wisselframe te doen (een beetje zoals je met tapes ook zou doen). Die gaan dan in een grote plastic bak en die leg ik op mijn werk (encrypted uiteraard).

Echt praktisch is het niet. En ook niet zo heel veilig (alle data is tijdens het backuppen bij elkaar). Maar wel redelijk goedkoop.

Online gaat hem gewoon niet worden met de hoeveelheden data die ik heb. En het gaat hier om niet zo belangrijke data.

Voor de nog belangrijkere dingen zoek ik nog wat beters, iets met seafile, of Ceph (vooral die laatste lijkt me interessant).
Ik ben juist van lokale HDD afgestapt min of meer.

Hoofd pc heeft slechts een 256GB SSD schijf.
Mijn NAS thuis heeft 2x3GB HDD's en fungeert gewoon als soort HDD voor de hoofdpc (en tevens als film/muziek/data etc. bibliotheek voor alle overige (kinder) pc's, sonos, mediaspeler en ipads hier). Tevens wordt hierop automatisch alle foto's van de ipads en telefoons gebackupped via dropbox.
Bij mijn ouders staat een eenvoudige 2e NAS met 2 HDD's erin die ik nog had liggen. een 1,5TB waarop wekelijks een volledige backup gemaakt wordt van het merendeel van mijn thuis NAS, en een 500GB HDD die dagelijks een time/versie backup maakt van de hoofddata.

Voordeel is dat ik zelfs niks meer hoef te doen, alles gaat automatisch en afhankelijk van hoe belangrijk de data is staat die op 4, 3 of min 2 HDD's en de echt belangrijke data staat in max 64 versies gebackupped zodat ik ook nog terug in de tijd kan kijken.
Geen goed plan om je backups op dezelfde fysieke locatie te bewaren als je PCs!

Als er ingebroken wordt, brand uitbreekt, lekkage of blikseminslag is ben je zowel je PCs als je backups kwijt.
Al jouw punten ben ik in géén 53 jr tegengekomen. Hoeveel veiliigheid wens je nou ?
In 99,99% van de gevallen van data verlies is het user-error of hardware failures en wellicht nog wat
hacking. Dat is waarschijnlijk de top 3.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 augustus 2017 21:34]

Maar vanavond kan het nog gebeuren... of heb je ook geen brandverzekering voor je huis ?
Dat is wel even van een andere orde, schadepost van eenn ton ipv data schade.
Persoonlijk maal ik ik er niet veel om als mijn data zoek raakt. Ga ik gewoon weer vers van start.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 augustus 2017 23:02]

Dat is wel even van een andere orde, schadepost van eenn ton ipv data schade.
Liever m'n huis kwijt dan alle foto's en andere zaken die me écht dierbaar zijn.
Persoonlijk maal ik ik er niet veel om als mijn data zoek raakt. Ga ik gewoon weer vers van start.
Dan moet je je afvragen waarom je überhaupt de moeite neemt te backuppen. Ik heb van alles wat me dierbaar is aan "data" minimaal 3 backups waarvan 2 offsite.

M'n mail overleef ik wel, de foto's van (bijvoorbeeld) toen de kinderen geboren waren of (nog) klein(er) waren zal ik nooit meer terugzien als m'n huis affikt. Een nieuw huis komt wel in orde.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 22 augustus 2017 23:47]

Backups van foto's heb je natuurlijk altijd, daar hoef ik iig geen groots backup plan voor te maken. Die staan standaard op meerdere devices, sticks, externe hdd etc. En echt oude foto's die je dierbaar zijn bewaar je bij je moeder, oma of whatever. Eventueel voor dat spul een online opslag.
Dat staat nogal haaks op je eerdere beweringen. Maar goed...
Niet echt, RobIII. Eerder een aanvulling om één en ander te verduidelijken.
Iets in me zegt me dat je 'n huis huurt ;)
Nope. Gewoon koophuis :> Al bijna 20 jaar. Net nieuw huis gekocht zelfs ;)

[Reactie gewijzigd door RobIII op 23 augustus 2017 22:35]

[...]

Liever m'n huis kwijt dan alle foto's en andere zaken die me écht dierbaar zijn.

[...]
Nope. Gewoon koophuis :> Al bijna 20 jaar. Net nieuw huis gekocht zelfs ;)
opmerkelijk statement. 8)7
Wat is daar opmerkelijk aan? Mijn huis heeft een stuk minder emotionele waarde dan mijn foto's waarvoor (als ze zouden verdwijnen) nooit meer een vervanging zal komen. Een huis koop je wel weer een nieuw als het affikt ofzo. Daar ben je voor verzekerd; en al was je het niet: het is maar een ding.
Gewoon, huizen kosten geld, fotos niet. Vandaar.
Foto's hebben emotionele waarde; dat is niet in geld uit te drukken. Is dat nou écht zo moeilijk :?
ik heb autisme, sorry als ik je beledigd heb; dit was echt niet de bedoeling
Je hebt me niet beledigd, ik vond 't gewoon raar dat je materiële zaken boven emotionele zaken stelde ;) Maar e.e.a. is nu wel duidelijk :>
Wel dit komt omdat ik de zaken vaak heel erg zwart wit en rationeel bekijk
Heb het wel vaker voor. 8)7
Je bent echter wel verplicht om je administratie bijv 5 jaar te bewaren (zakelijk zelfs 7), daarom vertrouw ik er niet op dat mn woning niks overkomt. Elke nacht n sync (encrypted) naar Amazon S3 en Glacier en ik weet dat t geregeld is.
Als het zakelijk is kan je ook makkelijk een zakelijke oplossing vinden en betalen. Uberhaubt zijn het bijna geen losse papiertjes maar meer cijfertjes en dat is per jaar niet zoveel. Hoe meer papierwerk hoe groter de business, hoe meer aannemelijk dat er geld genoeg is voor een goede databackup. En zelf dan geloof ik niet dat de administratie van 7 jaar veel groter is als 1TB

Wat betreft de 5 jaar is er voor particulieren maar erg weinig informatie die echt noodzakelijk is om te bewaren en dat geld al ook meestal alleen voor de situaties dat je creatief met aftrekposten bezig bent. Niet iedereen heeft een belastingaangifte waar hij een boekhouder voor nodig heeft.

Zoals @Madrox ook aangeeft zal veel mij een worst wezen incl de 10 TB aan kattenfoto's en filmpjes ;) De kans dat iets gebeurd is relatief gezien enorm klein en dan is een lokale backup op een externe HD/lokale NAS in 99% van de gevallen meer als genoeg. Een extra cloud dienstje van 100Gb is voor de echt belangrijke dingen dan nog een laatste stap op prettig te slapen.

Iedereen moet het allemaal zelf weten, wel leuk en bijzonder om hier weer te zien dat vooral de extreme "tweakers" hier reageren met de meest bizarre TB's en dubbeltje op de eerste rij mentaliteit.
Ik zat ook te kijken naar Glacier voor back-up opslag (ik heb nog tot Maart CrashPlan). Hoe doe jij dat precies?
Heb het hier niet over zzp'ers , ondernemers e.d. maar puur prive gebruik.
Mag ik vragen hoe je dat met papieren administratie doet?

Ik ben al een hele tijd aan het denken hoe ik dat best kan inregelen, dat ik mijn papieren standaard inscan, maar hoe hou je daar dan overzicht in, bestandsnamen bvb.
Ik heb inderdaad geen papieren administratie meer, alles digitaal. Je kan het best even naar dit topic kijken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1451671 Mijn strategie staat er ook in als je zoekt op m'n username :)
Thanks!
Jammer dat ik nog geen 100 posts heb, nu nog geen toegang :)
Ow, balen... kort samengevat gebruik ik PaperPort om alles op 300dpi te scannen met tekstherkenning (OCR) en tags (wonen, werk, energie, etc) en ik heb deze structuur:

<jaar>/
<maand>/
<bestand>

en de bestandsnaam is:

<datum in JJJJ-MM-DD> - <Afzender> - <Geadresseerde> - <Onderwerp>.pdf

dus bijv:
2017/08/2017-08-24 - Belastingdienst - Cartman! - Bevestiging aangifte inkomstenbelasting.pdf

Dit staat dan op de NAS en die backupt dit elke nacht naar S3 met versiebeheer (zodat bij ransomware alles terug te halen is). Los daarvan heb ik nog n tooltje gemaakt waarin ik via een webinterface makkelijk kan zoeken in deze bestanden waar ook de inhoud wordt meegenomen.
En toch kan het gebeuren, en dan ben je alles kwijt. Als je data veel waard is zal je je dat nooit vergeven. Voor relatief zo weinig geld is het niet echt slim om je backup niet 100% waterdicht te maken. Ik zou iniedergeval niet kunnen slapen als ik een 0.01% kans loopt om alles te verliezen.
Bij mij is er anders vorig jaar wel ingebroken tijdens een weekendje weg en alles van wasmachine tot theelepeltjes was weg. Dus ook de externe schijf met backup.

Ik had het geluk dat mijn laptop in mijn wagen lag maar anders was mijn Crashplan de enige manier geweest om mijn data terug te krijgen.
Al jouw punten ben ik in géén 53 jr tegengekomen. Hoeveel veiliigheid wens je nou ?
En dan, wat allemaal ? Ik ben het met je eens. Schade is erg, maar als mn huis af fikt ben ik meer kwijt dan die lullige elektronische data. Die data zou kunnen backuppen, maar de rest ?
Onvervangbare verzamelingen, boeken, kunst, fotoalbums en de negatieven, huisdieren. Neen, die data is maar een klein deel van de ramp.
Precies: User-error als in: Per ongeluk iets gewijzigd aan bestand, gisteren, of heel het bestand weggegooid, gisteren. Maakt iedereen wel eens mee, of anders wel een harde schijf die sneuvelt.

Maar ook bij jouw punten is het toch nog steeds prettig om een backup te hebben? Zelf gebruik ik Time Machine, eens per jaar pletter ik alles op een paar Blu-Ray disks en daarnaast gebruik ik een clouddienst voor het geval de tent hier affikt of er ingebroken wordt.
Luitjes, uiteraard heb ook ik backups. Maar dan alleen en vooral persoonlijke dingen, inlog-gegevens, familie-foto's e.d. Games. films, muziek e.d. hoef ik niet te backuppen, op wat persoonlijk bewerkt materiaal na.

Clouddiensten e.d. vertrouw ik echter voor geen meter. Bewaar het liever ergens anders.
Nee, mee eens, maar het moet allemaal cheap en dat is dan vaak een groter risico dat je al je data kwijt bent dan een goede onsite backup.
Je kan gewoon upgraden naar zakelijk abo en je backup set wordt overgezet. Daarnaast betaal je dan maar 2.50/mo voor het volgende jaar.
Nadeel is wel dat die niet aan backups tussen machines onderling doet. Dat vind ik een fijne optie, omdat het herstellen van files dan veel sneller gaat. Oh, en die $2.50 is per device. Ik heb er 7 met nummer 8 onderweg...

[Reactie gewijzigd door ATS op 22 augustus 2017 20:32]

Al mijn devices backuppen gewoon naar mijn nas, waar weer een headless Crashplan client op draait. Ik had dan ook een single user unlimited plan. Ik ga even kijken of het zakelijke abo iets is, anders even zoeken naar een concurrent :)
Dan doen die machines dat met iets anders dan CrashPlan zelf, want die slaat andere CrashPlan backups over.
Gewoon standaard Windows file history wat gewoon naar een share kan :)
Ik wil mijn backups niet op benaderbare shares hebben staan. Zo ben je nog steeds kwetsbaar voor dingen als gijzelsoftware.
Ware het niet dat het van daar de cloud ingaat met version history, dus nee, niet echt vatbaar :)
Ik wil mijn backups niet op benaderbare shares hebben staan. Zo ben je nog steeds kwetsbaar voor dingen als gijzelsoftware.
Dan maak je op je NAS een account backupuser aan en laat je je backuptaken de backups maken door eerst te connecten met dat account.
Standaard heeft je eigen account dan geen access.
Niet erg als je onbeperkt bestandsversies kan bijhouden? Gewoon de laatste (geencrypteerde) versie weggooien lijkt me?
Dat is alleen zo als de directory dezelfdce GUID gebruikt,

Ik heb crashplan backups van andere machines gewoon kunnen backuppen door een symlink te maken naar de directory en die gewoon een non-guid naam te geven ;)
Klopt maar dit is geen blijvende korting voor klanten die overstappen nu. Dus je koopt een jaar uitstel en dan mag je alsnog op zoek naar een andere oplossing.
Ja klopt, je hebt het nu over 2 jaar vanaf vandaag. Dat is nog best ver weg ;)
Inderdaad. Mijn abo is pas verlengd, oktober 2019 zie ik wel weer verder :)

BackBlaze lijkt me op het eerste gezicht een goed alternatief. Ze willen wel graag dat ik nu overstap "Your CrashPlan service may not be getting shut off today. But there’s no reason to wait until your data is at risk.". Maar met nu overstappen zou ik al met al wel zo'n ¤70 duurder uit zijn (over de komende 2 jaar gerekend).

[Reactie gewijzigd door Jarown2 op 22 augustus 2017 21:31]

23 oktober 2018 (niet 2019) stopt het gewoon !

De 75% korting is trouwens enkel tot het einde van je huidige (dus reeds betaalde) abbo... geen idee waarom je dan extra $2.5/maand zou willen betalen.
Neen.
Het restant van je home periode betaal je niets en daarna krijg je 12 maanden 75% korting.

Quote:
Back up for free until the end of your current CrashPlan for Home subscription, then enjoy a 75% discount for your next 12 months. After that, CrashPlan for Small Business costs $10 per device each month.
Klopt! Ik heb zojuist verlengd en ik moet zeggen dat ze het helder communiceren:

Your cost starting October 4th, 2018:
1 device x $10/mo with 75% discount: $2.50/MO+Taxes*

You'll be billed $10.00* per month starting on October 4th, 2019
Misschien iets als Glacier nemen?

Uploaden is gratis voor zover ik weet, restoren kost geld..

Ook heb je bij TransIP Stack een 1TB opslag gratis. WebDAV dus je kan er backupsoftware aan koppelen.

Edit: Ik zie nu dat mensen hieronder deze ook al hebben genoemd...

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 augustus 2017 23:53]

Ik had net een family plan afgesloten bij Crashplan. Volgend jaar mag ik dus op zoek naar een vervanger en opnieuw alles uploaden. Carbonite is geen optie omdat het om meerdere systemen gaat en de kostprijs dan veel te hoog wordt.

Als ik kijk naar het aantal computers en de hoeveelheid data ben ik nog beter af om een eigen 1U server bij een goedkope colo te hangen.
Waarom laat je niet alle computers hun data opslaan op 1 van je computers en draai je daar je backup op?
Zo heb ik het al en paar jaar in gebruik, mijn PC is "de fileserver" en backupt naar Crashplan.
Bij Crashplan home had ik ook maar 1 device. Dat heb ik opgelost door al mijn devices te backuppen naar mijn NAS en die als enige device naar Crashplan :)
Toevallig kreeg ik een week voor dit bericht de verlenging van een jaar, heb dus nog even om me te oriënteren op een goede vervanger.
Waarom is Carbonite geen optie? Via de site leveren ze al gewoon een unlimited hoeveelheid data voor $60 per jaar. Daarbij, je hebt het over meerde locaties wat het veel te duur maakt. Dat klopt ook niet helemaal. Elke fatsoenlijke backup vendor laat de backup dupliceren naar een 2de locatie om in geval van het verliezen van de eerste colo, verder te kunnen backuppen naar de 2de. Nadat alles gefixed is kunnen beide locaties weer met elkaar dupliceren en jij als klant hebt daar alle voordeel van.

Daarbij, het is geen toeval dat Carbonite in de US wel een van de grotere backup partijen is, en dat met een zeer groot aandeel particulieren. Zij hebben hun zaken (qua gebruiksvriendelijkheid, software, service) zeer goed op orde vergeleken met het gros momenteel op de markt.
Man man, na Amazon Cloud Drive nu ook geen CrashPlan meer.... een backup off-site bij een cloudprovider voor mijn Synology is maar zo betrouwbaar als de grilligheid van hun abonnementen.

Wordt toch een stuk rendabeler en slimmer een extra Syno te kopen en bij vrienden neer te zetten als off-site backup.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 22 augustus 2017 19:53]

Ik zou toch wel willen weten wat voor geheime data een privé persoon allemaal kan hebben dat baat heeft bij zulke uitgebreide back-up systemen.

Zelfs grote home video collectie's komen gewoon op de PC, op de NAS en de rest op OneDrive. Daarnaast gooi ik een paar keer per jaar honderden gigabytes aan overbodige video's weg.

Misschien video bewerkings data? Op net boven privé niveau nijg je toch al snel naar zakelijke oplossingen?

Edit: Ongewenst? Ik denk dat ik beter bij dit soort topics weg kan blijven, schijnbaar beledig ik mensen diep, jammer dat ze het niet uitleggen dan.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 23 augustus 2017 00:14]

https://www.rijksoverheid...ele-administratie-bewaren

De regering adviseert om je administratie 5 jaar te bewaren. Aangezien tegenwoordig alles digitaal gaat heb je best veel belangrijke bestanden. Aangezien de kans dat je bestanden kwijtraakt best groot is (https://www.emerce.nl/wir...-digitale-bestanden-kwijt). Is een backup helemaal niet zon gek idee. Als je daar dan toch een backup van maakt waarom niet gelijk off-site? Dan heb je met minimaal meer moeite gelijk een heleboel scenarios afgedekt.
Dat is logisch, dat gaat bij mij allemaal op dropbox.. dan heb ik het lokaal en in de cloud. Back-up's en encryption lijken me dan over the top, maar die discussie wil ik niet starten.

Ik dacht ook aan grotere hoeveelheden data, deze administratie is hoogstens een paar honderd megabyte.
Ik maak o.a. backups van mijn foto's (incl. RAW bestanden), administratie, mijn eigen geripte cd's, savegames, etc. In totaal misschien 1TB. Niks geheims aan maar wel waardevol voor mij.

Niet alles daarvan is essentieel, maar zou het jammer vinden om het te verliezen. 25 jaar aan verzamelde data-historie passen niet meer in een Dropbox en dan gebruik ik toch liever een echte 3-2-1 backupoplossing met versioning en encryptie.
Bedankt voor de uitleg, dat klinkt wel logisch zo. Ik kan me best voorstellen dat Dropbox of OneDrive dan minder passend zijn.
Dropbox is geen backup. Net zo goed als raid geen backup is.
Als je data kopieert naar een cloud dan is het toch een backup? Als dropbox uit de lucht vliegt is de data nog steeds lokaal.
Als jij in jouw dropbox folder iets delete of overschrijft dan is dat vervolgens volautomatisch ook het geval in de cloud *en* op alle andere plekken waarnaar er gesynct wordt. Ergo, sync is geen backup. En Dropbox bewaart zelfs niet voor een korte termijn (30 dagen) verwijderde of overschreven data, zoals sommige andere syncdiensten. Die syncdiensten zijn iig beperkt bruikbaar als backup.
Je hoeft niet per se sync te gebruiken. Dropbox bewaart wel voor 30 dagen verwijderde of overschreven data.

Ik zou Dropbox niet een perfect alternatief noemen voor een back up dienst, maar ik hou het wel graag op de feiten.
Werkdingen? Projectbackups van vele gigabytes aan audio en video? Heb 1,5TB aan data van vele klanten. Op gegeven moment gaat er wel wat weg, maar de eerste paar jaar nog niet.

En op een aparte HDD is leuk, maar als je huis affikt....

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 22 augustus 2017 22:47]

Ik heb het ook over privé gebruik, zakelijk is uiteraard wat anders.
Nouja hobbymatige software om mijn drumstel aan te sturen is al enkele honderden GB's.
Ik zou toch wel willen weten wat voor geheime data een privé persoon allemaal kan hebben dat baat heeft bij zulke uitgebreide back-up systemen.
Wat dacht je van belangrijke briefwisselingen en contractuele zaken? Bankzaken? Belastingzaken? etc. Dat soort zaken wil je toch wel encrypted off-site wegschrijven.
Als jij het zegt.. Ik kan het me nog steeds niet voorstellen. Maar als het zo belangrijk is dan zal ik er vanzelf ooit wel tegenaan lopen.

Edit: Of misschien ben ik gewoon niet belangrijk genoeg dat kan uiteraard ook.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 22 augustus 2017 20:20]

Als jij het zegt.. Ik kan het me nog steeds niet voorstellen.
Maar dat geeft ook niet. Als jij de ander zo vertrouwt dat hij alles mag en kan lezen wat je stuurt als backup, dan is het toch goed.? Je moet uiteraard ook de ander zijn bezoek kunnen vertrouwen maar dat zal jou dan ook niet veel uitmaken.
Weet niet precies waar je het over hebt. Als iets zo erg belangrijk is dan zetten we het toch zeker niet online...... of ben ik dan te ouderwets?

Maar inderdaad, ik heb geen belangrijke dingen digitaal die een ander niet mag lezen. Voordat ik weer ruzie krijg met de aluminium hoedjes brigade, ik bedoel zeker niet te zeggen dat alles open moet zijn..
Weet niet precies waar je het over hebt. Als iets zo erg belangrijk is dan zetten we het toch zeker niet online...... of ben ik dan te ouderwets?
Dat is nou juist waar dit over gaat, als je een backup wilt maken zal je die toch ergens neer moeten zetten. Als je die op een externe schijf in je meterkast legt dan heb je er niets aan bij brand/blikseminslag/inbraak? en andere gebeurtenissen.
Oplossing: Je backup ergens offsite plaatsen. Dit is voor de meeste mensen het makkelijkste te doen door een online backup dienst te nemen, deze dienst valt nu wel en nu moeten mensen een alternatief vinden.
De overige discussie hier gaat over een offsite backup bij een vriend\vriendin\familie etc.

Dit kan allerlei soorten data zijn zoals al eerder aangegeven, het gaat om data die JIJ niet kwijt wil raken. Voor de een zijn dat foto's van zijn\haar overleden goudvis, en voor de ander zijn dat brieven naar zijn\haar minnaar. Voor de meesten zal het neerkomen op wat foto's en geldzaken.
Maar inderdaad, ik heb geen belangrijke dingen digitaal die een ander niet mag lezen. Voordat ik weer ruzie krijg met de aluminium hoedjes brigade, ik bedoel zeker niet te zeggen dat alles open moet zijn..
Dat is dan toch prima? dan kan je gewoon wel of geen backup maken zonder je daar druk over te hoeven maken. Aan de andere kant is versleutelen tegenwoordig redelijk standaard in backup software en anders is het met een klein beetje moeite te doen, waarom zou je het dan niet doen? Heeft weinig tot helemaal niets te maken met het vertrouwen van iemand anders maar meer met het wegnemen van enige verleiding.

Los daarvan kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat de nas\schijf bij je vriend\vriendin\famililid gestolen of gehacked wordt en dan wil je toch wel graag dat de onbekende je data niet kan lezen, je kan dan niet achteraf nog je data encrypten :)
Weet niet precies waar je het over hebt. Als iets zo erg belangrijk is dan zetten we het toch zeker niet online...... of ben ik dan te ouderwets?
Ja sorry, het moest niet per se een reactie aan jou zijn. Meer een reactie op ''zet een NAS bij vrienden.''
Dan moet je de vriend en zijn omgeving ook vertrouwen indien je de gegevens niet hebt versleuteld of anderszins beveiligd tegen lezen.
Ik snap het, beeld is ook iets duidelijker geworden voor mij nu. Na verschillende berichten hier ben ik gaan nadenken of ik ook data heb waar ik beslist geen risico mee wil, maar in mijn situatie valt het dus reuze mee.

Eens in de zoveel tijd maak ik een backupje van mijn administratie en die zet ik op een externe schijf en doe ik in de brandkast.
Eens in de zoveel tijd maak ik een backupje van mijn administratie en die zet ik op een externe schijf
Ook dat zou je ten overvloede dagelijks lokaal met een backup-tool kunnen laten doen. En dan eens per week naar die externe disk.
Je maakt een simpele situatie wel erg ingewikkeld. Denk je dat je net als ik gaat huilen als je opeens je data zou verliezen? Zoja maak een backup, afhankelijk van hoe hard je gaat huilen. Zo nee maak geen backup.
Ik maak het ingewikkeld? Ik vroeg alleen om wat voorbeelden. Er wordt namelijk wel heel groots gesproken over online, off-site en encrypted backups voor privé gebruik (dus niet zakelijk).

Ik kan me dan zo weinig voorstellen daarbij. Misschien een enkel medisch dossier, of wat pikante foto's of zo...... of duistere dingen die misschien überhaupt niet moeten bestaan.

Mijn back-up is iets simpels als dropbox, en ik ben nog zo ouderwets dat ik een brandkast heb met enkele belangrijke documenten. :-)

Misschien is er wel iets wat ik veel beter en scherper aan moet pakken en daarom vroeg ik om voorbeelden. Echter als ik zie dat ik al zo veel "ongewenst" moderaties krijg vraag ik me af in wat voor discussie ik beland ben. Schijnbaar heb ik ergens een memo gemist en zijn mijn uitspraken zeer kwetsend.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 23 augustus 2017 00:25]

Nouja dat lijken me vrij basic termen.. en ik heb zelf zo heel wat data wat ik nooit kwijt zou kunnen raken. Familiefoto's, muziekcollectie, games, screenshots, foto's, dagboek, p0rn, etcetera. Als ik dat op een hdd bij een vriend zou stallen zou ik dat zeker encrypten. En die brandkast kan gestolen of opengebroken worden, daarom dat je beter een kopie ervan kunt maken als je erg zuinig op de brandkast bent. Bij veel mensen hier ligt hun data gevoelig en is het voor hun zeer belangrijk, ik denk dat jouw uitspraken hen daarom hard raken. Het komt over alsof je zegt dat privé gebruikers data niet belangrijk genoeg kan zijn. Ik kan me voorstellen dat jijzelf ook dingen hebt waar je zuinig op bent die je niet kwijt wilt raken. Je gaat dan door vlam en vuur om de waarde daarvan te verdedigen.

[Reactie gewijzigd door TheMaurice op 23 augustus 2017 02:06]

Sorry hoor maar welke belangrijke briefwisselingen zijn er nog tegenwoordig waar de belastingdienst interesse in geeft. Hoeveel contractuele zaken doet een particulier eigenlijk.
Uberhaubt zijn er van de meeste bedrijven al een MIjn-Vulmaarin.nl zaken beschikbaar waar de dingen staan. En dan is het al zo dat als het bij grote bedrijven staat de belastingdienst het ook wel weet en je er niet nogmaals om gaat vragen.
Tenzij je een zeer creatief boekhouding op na houd, met veel bijzondere aftrekposten zijn dat de enige zaken die je moet bewaren.
En dan nog... hoe groot is een leesbaar pdfje ? paar kb per A4. De backup van een boekhoudprogramma is ook alleen maar cijfertjes, lijkt mij ook niet meteen TB aan data te zijn.
Of een decentrale cloudstorage oplossing zoals Siacoin of Storj. Met Sia kun je overigens ook nog een centje verdienen als je uptime kan garanderen en TBs hiervoor wilt inzetten.

http://sia.tech/
https://storj.io/
Dit lijkt me een mooie opslag. Ik kan er alleen nog geen backup software voor vinden.
Bij sia is de walletclient ook de software client. Tevens zijn er al wat 3rd party addons waarmee je het als drive kan mounten.
Is google cloud geen oplossing?
Google Cloud is een opslag medium, niet een backup software met cloud opslag. Tuurlijk kan je het er wel van maken met apps, macro's etc. En zolang je niet grote hoeveelheden wilt download is dat best goedkoop. Maar probeer maar eens 3 Tb te backuppen of een oudere versie van een file waar je de naam niet precies meer van weet te restoren.

Dan weet je heel snel waarom er een verschil tussen opslag en backup.
Niet echt. Pure storage is geen vervanger van een echte backup. Je kan er wel een oplossing bovenop bouwen, maar dat wordt weer zelf samenstellen. Het fijne aan CrashPlan was dat het gewoon werkte.
Dan krijg je weer situaties waar je vrienden door jouw bestanden gaan speuren...
Dan krijg je weer situaties waar je vrienden door jouw bestanden gaan speuren...
Synology heeft een geintegreerde backup oplossing om de ene NAS als backup locatie voor de andere te laten fungeren. Deze kan ingesteld worden om data lokaal te versleutelen voordat het over een beveiligde verbinding naar de andere NAS gestuurd wordt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 augustus 2017 20:02]

Encrypt hij de bestanden of het hele bestandssysteem?
Meta data zoals filenames kan ook al gevoelig zijn.
Encrypt hij de bestanden of het hele bestandssysteem?
Meta data zoals filenames kan ook al gevoelig zijn.
Een grote binary blob, vziw.
Niet perse, je kunt natuurlijk je backups encrypten.. Zolang je vrienden niet bij de NSA/BNV werken een zeer goede oplossing!

OT: er was ook een open source oplossen waarbij jouw data in parts encrypted geshared werd op NAS schijven van derden. Hierbij was het geloof ik enkel nodig X% van je schijf beschikbaar te stellen voor opslag van derden. Kom niet zo snel op de naam..
En als er iemand dan kinderporno op backupped? Hoe aansprakelijk ben ik dan?
Bittorrent Sync (nu Risilio Sync) heeft de mogelijkheid om op een share te encrypten. Anders dan een backup, maar toch.
Ik gebruik Crashplan om te backuppen naar mijn pa zijn 'servertje' en vice versa. Ik kan zijn bestanden niet lezen en vice versa. Werkt heel erg netjes.Als alternatief kan je ook gewoon lokaal een crashplan server draaien en de bestanden via bv Syncthing naar een vriend sturen. Aangezien de bestanden versleuteld zijn maakt het niet uit hoe nieuwsgierig je vrienden zijn. Enige nadeel hier is dat als Crashplan besluit om z'n files te'prunen' en defragmenteren dan denkt Syncthing dat alle files opnieuw moeten doorgestuurd worden en dat kan idd soms wel even duren
Helaas werkt de rechtstreekse CrashPlan route straks niet meer (friend to friend). Ook niet in de business versie.

[Reactie gewijzigd door Milmoor op 22 augustus 2017 21:59]

Ik ging er origineel van uit dat je niet meer naar de cloud zou kunnen backuppen, maar inderdaad net maltje gelezen en schijnbaar zal het ding er volledig uit liggen. Nog beetje afwachten of je naar een andere pc op de LAN zou kunnen backuppen na de deadline, maar ik vrees zelfs daar een beetje voor... 9/10 halen ze de authenticatie servers ook offline, geen idee of je dan nog iets bent met je backupfiles; lokaal, LAN of "friend"...

Dang, eindelijk eens backup oplossing die vlot werkte.(cross platform).. maar eigen schuld, ik heb er nooit een cent voor betaald... =/
Dan krijg je weer situaties waar je vrienden door jouw bestanden gaan speuren...
Als je zelf een Syno neerzet bij vrienden, dan beperk je toch hun toegang?
Leuke vrienden heb je dan
Tja, niet veel anders dan dat iemand even snel door je telefoon bladert... Gebeurt vaker dan je denkt!
Mijn backupnas staat bij een vriend, en de zijne bij mij
We hebben full access tot het filesysteem, maar de bestanden in die folders zijn niet veel meer dan een random nummerstring.
Zonder mijn keyfile kan hij er niets mee, behalve 'wissen', maar dat zou een zgn mutual meltdown zijn ( ik heb zijn files )
gewoon versleutelen toch?

Maar cloud backup is altijd al onbetrouwbare dienstverlening geweest. Iedereen die series om zijn data geeft gooit het niet in de cloud.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 22 augustus 2017 20:44]

Hoe wil je een online maar offsite backup regelen zonder afhaknelijk te zijn van derden?
Een garagebox huren en daar een server plempen?
En toen ging Shurgard op de fles...
Een goedkope garagebox (met internet en stroom?) Zal niet veel goedkoper zijn dan een barebone huren of een beetje rackspace.
Ik ben sinds 2 maand ongeveer over op Gsuite (Google Drive), nadat Amazon Cloud Drive dus ook stopte met onbeperkte opslag. Voor ¤8 per maand (excl. je domeinnaam kosten) krijg je onbeperkte opslag (al staat er 1TB, ik heb onbeperkt). de back-up vanaf m'n Synology NAS verloopt prima op deze manier.
Ze zullen dat datagebruik vanzelf beperkten. Gebeurde bij Onedrive ook ;).
Ja, en dus weer onbetrouwbaar. Als Google er opeens echt 1TB van maakt ben ik weer aan het zoeken
Jottacloud is is dan misschien een leuke oplossing. Zit alleen nog geen ondersteuning voor in bij Hyperbackup (mocht je dat gebruiken).
Cloud betekent niets anders dan: op de computer van een ander.
En dan ben je dus ook overgeleverd aan die ander.
Weer een reden om het gewoon zelf te doen.
Kort door de bocht, de uptime en garantie dat jouw files crashes overleven is bij de grote cloud providers veel hoger dan je thuis kunt garanderen.
Hier was er niet eens een crash en toch ben je je data kwijt!
Wie is hier dan data kwijt geraakt? Ik vind het ook jammer dat Crashplan ermee stopt, maar ik vind wel dat ze het op een nette manier doen.
Bestaande abonnementen lopen gewoon door en worden zelfs met 60d verlengd om klanten de mogelijkheid te geven een andere backup op te zetten, en dat nog eens met korting ook.
Als je dan data kwijt geraakt, ben je gewoon dom bezig.
Het opnieuw uploaden van alle data zal enige tijd in beslag nemen. Daarnaast zijn alle "oude versies" die crashplan opgeslagen heeft niet meer te benaderen nadat het abonnement is opgezegd. Het zal erop neerkomen dat we enige tijd -- wsch een 3-6 maanden minimaal -- dubbel zullen moeten draaien met de vervangende dienst. En dan nog ben je daarna data kwijt in de vorm van de oude versies, omdat je die zelfs niet zomaar kan terughalen om ze veilig te stellen, laat staan dat je ze in de nieuwe provider zou kunnen invoeren.

Mijn abonnement eindigt over vier maanden, dus ik moet er eigenlijk zsm aan beginnen.

Het plan van BB om nu al klanten te trekken is absoluut nuttig.
Daar heb je inderdaad gelijk in, maar als die vorige versies echt zo belangrijk zijn, dan kan je nog altijd overstappen op het business abonnement, waar dan weer enkele nadelen aan verbonden zijn, zoals onder andere de hogere prijs.

Als je alles goed wil regelen, kan je best zorgen voor een lokale backup met meerdere versies (ik gebruik daar mijn synology voor) en dan een extra backup naar een cloud storage provider (kan ook via synology hyper backup). Vermoedelijk is het daar zelfs mogelijk om je hele backup set te migreren van de ene naar de andere cloud provider, met behoud van historiek, maar daar ben ik niet zeker van.
Je bent helemaal niks kwijt, je krijgt ruim de kans om het op te halen en te verplaatsen.
Bizar, dit was de enige dienst die ik aan mensen durfde aanraden. Kan me ook bijna niet voorstellen dat ze er verlies op maken.
Je weet dat al die gierege Tweakers hier voor een paar dollar per maand Vele TBs backupde daarnaartoe? Zo hadden mensen al plugins gebouwd voor NASen om zo enorme hoeveelheden data te kunnen backuppen. Het is niet alleen de storage, maar ook locatie, stroom, bandbreedte, infra, onderhoud en redundancy. Zelfs Backblaze doet maar 1 Windows of Mac PC en geen absoluut geen netwerk locaties. De vraag is na het effectief sluiten van de 'concurrentie' van Crashplan hoe lang het duurt dat Backblaze personal ook zijn prijzen gaat bijstellen...
Ik had het inderdaad ook op mijn NAS, maar met ruim minder dan 1TB aan data. De de site van Code42 stond zelfs uitgelegd hoe je dat moest installeren. Echt vervelend zullen ze dat dus wel niet gevonden hebben.
Werken symbolic links (netwerk lokatie mappen naar lokale directory) ook niet bij Backblaze?
Symbolic links werken (op mijn moacOS systeem) zonder problemen. Echter zal Backblaze geen netwerkschijven meenemen in de backup. Dus als je een symbolic link hebt naar een netwerkschijf of naar een bestand/folder op een netwerkschijf dan wordt deze door Backblaze genegeerd. Aangesloten USB disks worden wel netjes meegenomen en kunnen tot 30 dagen offline zijn voordat ze uit de backup worden verwijderd.
Dan werken ze niet zoals ik bedoel. Ik kan, onder windows, Crashplan "foppen" door een symbolic link naar een netwerklokatie te maken.
Alleen realtime filesystem watching werkt dan niet, maar zo backup ik wel mijn (eenvoudige) NASje, via een virtuele directory op mijn harddisk.

Ik heb geen idee of software kan zien of ze naar een symbolic link gaan of een fysieke directory (oftewel, kan men dit trucje uberhaupt tegengaan?). Het zou transparant moeten zijn.
Een symbolic link heeft een special file type en is dus te herkennen door software. Je kunt ook zien waar het naar wijst en zo kun je achterhalen of iets op een netwerk volume staat of niet.
Begrijpelijk maar ze kunnen het dan ook gewoon gaan afrekenen per TB, wat rommelen met prijzen en/of misbruik tegengaan. Misschien gaan ze er vanuit dat "werken in de cloud" de toekomst heeft en ze het toch niet gaan halen van OneDrive, Google en DropBox.
Overgaan op per-TB prijzen ipv onbeperkt als consumentenmerk is funest, daarmee verpest je je complete brand.
Blijkbaar maakten ze niet genoeg winst op consumenten
Dit is dus precies waarom je geen Cloud meuk wil. Dit soort ellende. Gewoon lekker zelf je backups maken, voor 6 tientjes heb je een vlotte externe schijf van 1Tb, trek daar je kopietjes op en bewaar die buitenshuis. Zo'n schijf gaat bij incidenteel gebruik langer mee dan dit soort "diensten".
Dat is ongeveer hoe ik het vroeger deed, maar het is echt gewoon zo een gedoe om telkens weer een disk heen en weer te brengen, dat je er na een tijd wel slordig mee wordt. Met cloud backup, of in elk geval met CrashPlan, had je gewoon continue backups. Gisteren een file gemaakt en die vandaag per ongeluk om zeep geholpen ? Geen probleem. Met je een wekelijkse heen-en-weer backup heb je 6 kansen op 7 dat je er geen backup van hebt.
Het is toch gewoon en/en cloud en sneakernet sluiten elkaar niet uit.
Je kunt ook bij een kennis of familie een NAS neerzetten waar je gewoon 24/7 bijkan. Of je hebt een extra local backup zodat je prima af kan met halfjaarlijks de offsite backup bij te werken.
Je kunt ook bij een kennis of familie een NAS neerzetten waar je gewoon 24/7 bijkan.
En dat dan vice versa. Streep je ook de overlast en de kosten tegen elkaar weg.
En een local backup op een extra schijf en desnoods een bij de buren ivm inbraak,
ook @TheMaurice

Dat is ook precies wat met CrashPlan óók kan (kon): Backups maken naar een andere computer, op een andere locatie. Van jezelf of van anderen.

Zelf ben ik er een paar jaar geleden mee gestopt toen ze er een keer onaangekondigd wekenlang uit lagen en ook nog eens niet te bereiken waren.
ook @TheMaurice
Dat is ook precies wat met CrashPlan óók kan (kon): Backups maken naar een andere computer,
En dat alles nu ik net een dienst als CrashPlan had ontdekt.. stoppen ze er mee.
Kan dat idee ook weer in de prullenbak.
Troost je. Het was relatief duur, traag en in de praktijk viel die 'delen' functie vaak toch wat tegen. Ik had een backup 'uitgewisseld' met de computer van m'n ouders, maar die stond bijna nooit aan omdat die intussen al naar een iPad waren opgeschoven.. dus dat schoot ook niet echt op.

Toen ik een abonnement op CrashPlan nam, waren er nog niet zo veel alternatieven. Nu heb je veel meer keuze. Ik ben er een paar jaar geleden al mee gestopt. Ik weet niet hoe het de laatste paar jaar ging, maar het was echt treurig traag en zoals ik al zei lag het een keer onaangekondigd drie weken compleet plat..

Voor respectievelijk ¤ 1, ¤ 2 en ¤ 3 euro per maand heb je nu 50 GB ruimte op iCloud, 100 GB op Google Drive of 150 GB op iCloud. Bijwerken gaat veel, veel vlotter en je kan weggegooide bestanden nog een maand uit de prullenbak vissen.

Wil je toch graag backuppen in eigen beheer, in plaats van naar een clouddienst, dan zou ik eens kijken naar OwnCloud. Kan op een gehoste server maar ook op een eigen computer met heel bescheiden specs, die kan overal staan en kun je met meerdere gebruikers delen. Deel de kosten met vrienden, familie etc. Accounts zijn uiteraard gewoon gescheiden. Hoef je maar één keer een cheapo (al dan niet gebruikte) PC voor neer te zetten en te installeren en je hebt er weinig omkijken meer naar. Verbinding, computer en harde schijven hoeven niet supersnel te zijn voor een fatsoenlijke backup voor een x aantal gebruikers.
Troost je. Het was relatief duur, traag
-
Wil je toch graag backuppen in eigen beheer, in plaats van naar een clouddienst, dan zou ik eens kijken naar OwnCloud.
Doe ik. Helaas zijn de zwagers die er voor in aanmerking zouden komen zelf nog al nonchalant, dus een geschikte medekandidaat wordt lastig. Maar wellicht zien oud-buren er wat in. Ik ga op zoek.
Dank voor de tip.
Zoiets doe ik nu ook. Dagelijks synchroniseert de pc naar een andere harde schijf (1 richting op, dus alleen vanaf de pc bestanden bewerken). En maandelijks maak ik een backup naar een externe schijf die bij mijn ouders ligt. En andersom, dus 2 externe schijven.

Voordeel: Raid systeem is niet nodig om een schijf te mirroren. De kans dat je zelf iets verkeerd doet is vele malen groter.
Wat eigenlijk nog mooier is dan een zuivere 'kopie' backup: Een repository backup / incremental backup of hoe je het ook wil noemen, zoals bijvoorbeeld Time Machine (zit standaard bij macOS) werkt.

Zodra er een file verandert, wordt dat verschil bewaard, maar ook de oude versie. Je kunt dus altijd een uur / dag / week / maand terug 'stappen'. De stappen zijn vooraf instelbaar.

Op die manier kun je een fragment tekst in een concept-mail, versie van een logo wat je aan het maken bent, telefoonnummer in je adressenboek etc. van vorige week zaterdag weer terug halen, die er daarvoor en daarna niet in zat.

Dit kost vaak nauwelijks meer schijfruimte dan een 1:1 b/u. Voor lokale backup is het een leuke verbetering ten opzichte van 'gewoon een eenrichtingsbackup'.
Ik ben niet zo bekend met synology maar kan je dan bv ook met retension en version history aan de gang? Stel ik wil een document hebben van de status 3 dagen geleden? Bij crashplan wordt elke wijziiging opnieuw gebackupped.
Ik ben niet zo bekend met synology maar kan je dan bv ook met retension en version history aan de gang?
Hoe het met (mijn) Synology zit weet ik niet, maar het moet in ieder geval wel kunnen met een backupprogramma.
Ik heb Cobian Backup in gebruik voor thuis. Die maakt 's avonds van een paar mappen een kopie van de wijzigingen en doet dat naar een map met datum en tijd.
OK, het is tot nog toe lokaal, maar werkt prima. En voor buitenshuis kwam ik op Crashplan maar dat ligt nu even anders.
Die mappen kun je natuurlijk backuppen naar een andere plek in je netwerk waar jij alleen rechten hebt en die eventueel ook nog versleuteld is.
hoe zit dat met cryptoware? Als je live verbinding hebt, ben je toch de lul met je back up?
Hangt er vanaf welke eisen je aan je backupprovider stelt natuurlijk. Als die versioning ondersteunt, kun je in zo'n geval een eerdere versie terugzetten.
Nog een reden om geen syncspul als backup te gebruiken: dan wordt alles nl ook onbruikbaar. Met versioning valt er nog wat te redden, maar ideaal is het niet: zelf ook gemerkt toen mn disk corrupt raakte. Als je cloudopslagdiensten gebruikt, zelf encrypten en losse backupacties laten draaien via een tool. Hoor veel goeds over duplicati. De nieuwste beta kan ook met Mega overweg: 50GB storage is voor basic stuff dan voldoende, en je encrypt het zelf dus veilig.
... Gewoon lekker zelf je backups maken, voor 6 tientjes heb je een vlotte externe schijf van 1Tb, trek daar je kopietjes op en bewaar die buitenshuis.
En voor je het weet heb je een jaar geen backup gemaakt. Hét grote nadeel van handmatige backup.
(Natuurlijk geldt dit niet voor jou, maar wel voor de rest van de Nederlanders :+ )
Alsof iedere backup die niet in de cloud staat handmatig is.
"trek je daar je kopietjes op" wekt bij mij de indruk van handmatigheid.
Het fysiek de schijf uit huis meenemen is zéker handmatig.

Op de schijf die uit huis ligt kan je geen backups maken. Dus dat gaat pas als je én er aan denkt én de schijf in huis is. Vervolgens blijft de schijf te lang in huis, je neemt hem immers pas mee als je "toevallig' naar je ouders (voorbeeld) gaat. En dan nog vergeet je het ene paar keer.

Nogmaals, het geldt niet voor iedereen, maar ik ben overtuigd, wel voor BIJNA iedereen. (Als ze al backups maken...)
Wat Digitalexorcist beschrijft is wel degelijk handmatig. "Iedere" maak jij ervan.

En handmatige backup is geen backup.
Mwah. Trek ze handmatig, script het, gebruik de default functies in Windows desnoods, of koop iets als Acronis. Als je t maar doet 😶
Je hebt gelijk maar aan de andere kant vind ik de 6 tientjes oplossing dan wat minder. Ik loop niet graag heen en weer met een stoot gevoelig opslag. Maar een externe SSD is in veel gevallen wel voldoende idd.
Mensen met een Synology nas kunnen binnenkort (momenteel nog beta dacht ik) gebruik maken van https://c2.synology.com/nl-nl
Leuke functie, maar in de betafase werkt het nog niet lekker. Het is vaak traag en niet alle bestanden komen volledig op de server.
Jammer ook dat de opslag maar beperkt is. Ik ben bezig mijn oude nas (3 TB) te vervangen voor een exemplaar wat op den duur naar 12 TB kan groeien. Zelfs met 3TB heb je weinig aan het 1TB pakket wat via de beta was te krijgen. Backup op systeem niveau is dan uitgesloten. Je kan alleen nog een paar directory's backuppen, maar met die bestandsgeschiedenis (tot 11 versies in 30 dagen) is 1TB in de praktijk snel vol.

De prijzen zijn wel heel redelijk.
Ik gebruik zelf een Noorse leverancier: https://www.jottacloud.com/en/

Niet echt de beste kwaliteit software, maar omdat hun servers in Oslo staan komt mijn data Europa niet uit, wat wel erg prettig is.
Die kun je niet koppelen aan je NAS voor zover ik weet. En laat ik daar nou juist al m'n vakantiefoto's e.d. hebben staan...
Maar vakantiefoto's zijn dan weer geen dingen die al te vaak wijzigen, dus die kun je extra backuppen en buitenshuis bewaren.
Synology heeft de server in Duitsland staan. Nu huren ze nog ruimte in Frankfurt,maar ze zijn ook zelf datacentra aan het bouwen, ook in Europa. Elk datacentrum wordt (volgens plan) een zelfstandige onderneming die een contract met Synology aangaat voor de storage. Alleen de lokale overheid heeft daar dan toegang toe. De encriptie is zeer goed. De Amerikaanse datacentra mogen dat niet eens aanbieden! De service is puur op consumenten en kleine bedrijven gericht.De hardware zal daar vermoedelijk ook naar zijn (niet al te snel).
Heh.. Dat is een hele slimme oplossing :)

Inderdaad goed georganisserd.
Leuk zolang je backup <1TB is, maar als hij groter is wordt het vrij duur. Het kan al snel de moeite waard zijn een 2e Synology bij b.v. familie neer te zetten als offsite backup.

Heb bij mijn ouders al langer een Synology draaien met 2 HDD's. 1 voor mijn ouders data, 2e HDD gebruik ik voor Hyper Backup van mij zelf en 2 familieleden. Het is al snel goedkoper daar gewoon een grotere HDD in te stoppen en mijn volledige backup set daar te draaien. Kosten van een ~6TB hdd verdien je binnen 2 jaar terug tozv clouddiensten. Kans dat hardware op beide plaatsen tergelijk sneuveld is klein, heb de echt belangrijke data (~700GB) ook nog op een USB hdd @ kluis.
taakje voor Tweakers? "Roundup, Backup providers in the Cloud"

Admin-edit:Spelfouten en/of ander commentaar m.b.t. nieuwsposts horen thuis in
Geachte Redactie. Daar kun je ook tips voor artikelen en andere feedback kwijt.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 augustus 2017 16:25]

Dat zou voor mij erg welkom zijn. Ik kan nog 14 maanden op CrashPlan meeliften, en dan wellicht nog 1 jaar gebruik maken van die 75% korting die ze bieden, maar liever stap ik bijtijds over naar iets dat nog wel doorontwikkeld wordt. Een achtergrondje zou me daar enorm bij kunnen helpen :)
Ik heb op het forum even een topic aangemaakt waar we alternatieven kunnen bespreken:
https://gathering.tweaker...message/52331633#52331633

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Kliko op 23 augustus 2017 11:20]

Toen ik ongeveer een jaar gekeken hen naar crashplan als zakelijke backup mogelijk, was het niet mogelijk om van buiten de VS een zakelijk abonnement af te nemen. Is dat nu wel mogelijk? Anders raken ze best een stuk marktaandeel kwijt.
Volgens mij biedt deze partner het (gewoon) aan: https://ceejay.com
Bedankt, het gekke is dat code42 doodleuk vertelde dat het niet mogelijk was.
Hun aanbod is eenvoudig niet in lijn met wat code42 zegt. Maar als je risico wil lopen is 199 Uk Pound unlimited voor 4 machines voor twee jaar een prima prijs (met opslag in Amsterdam dus iets minder onveilig).
Volgens mij is dat steeds mogelijk geweest... als je tevreden bent dat je data in de US staat.

Om je data in Europa te hebben waren er inderdaad een paar uitzonderingen.
Nup, toen ik ze sprak niet. Was heel duidelijk, alléén zakelijke uit de VS.
Toen ik ongeveer een jaar gekeken hen naar crashplan als zakelijke backup mogelijk, was het niet mogelijk om van buiten de VS een zakelijk abonnement af te nemen. Is dat nu wel mogelijk? Anders raken ze best een stuk marktaandeel kwijt.
Ja, dat is 1 van de 2 alternatieven die ze bieden.
Sterker nog, je krijgt een jaar lang 75% korting.

Quote:
Back up for free until the end of your current CrashPlan for Home subscription, then enjoy a 75% discount for your next 12 months. After that, CrashPlan for Small Business costs $10 per device each month.
hmm, ik vind dit heel jammer, ik gebruikte het op mijn linux/ nas/ windows/ mac naar volle tevredenheid. en wat ik zo snel zie, zijn de alternatieven, niet echt gelijkwaardig, qua os support, of multiple clients.

ik hoop dat er nog een beter alternatief komt.

erg jammer, ik was er erg tevreden over........ vooral vanaf de nas, zullen er niet zoveel doen.... ben ik bang

mogelijk is de business oplossing een goede, maar 10 $ per client, is wel veel

ik kon niet meer aanloggen, maar heb maar een ticket gemaakt, met de vraag of hun mij kunnen vertellen, wat het straks per maand zou kosten, voor alle devices... maar ben bang dat er alternatief gezocht moet worden.......

[Reactie gewijzigd door jpm.lensen op 22 augustus 2017 20:45]

Ja, ik vind het ook nogal jammer. Ik was al jaren gebruiker, en ik loop er nu tegen aan dat ik nog maar 80 dagen heb om een andere oplossing te vinden. CrashPlan werkte gewoon goed en was betaalbaar. Ik gebruik het met nu 7 machines, en nummer 8 wilde ik net gaan inrichten; windows en linux (desktop en NAS). Totaal iets meer dan 1TB data. Ik weet zo even niet waar ik dat op een foolproof manier dan kan gaan stallen, en eigenlijk heb ik ook totaal geen zin in het uitzoekwerk en om dit weer op te gaan zetten op elk van mijn machines en bij mijn ouders.

Ik baal er echt stevig van.
23 oktober 2018
edit: oh, ok duidelijk, tnx voor de aanvulling

[Reactie gewijzigd door Eegee op 22 augustus 2017 21:31]

Nee. Ik had een monthly subscription. Op 23 oktober 2018 gaat de stekker er uit, maar er zijn nu al geen renewals meer. Ik heb dus tot het einde van mijn maand + 60 dagen.