Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gran Turismo Sport verschijnt 18 oktober

Door , 55 reacties

Polyphony Digital heeft Gran Turismo Sport bijna gereed en brengt de racegame 18 oktober in Europa uit. De release volgt daarmee bijna een jaar nadat het spel aanvankelijk had moeten verschijnen. De komende maanden maakt Polyphony meer bekend over het spel.

Gran Turismo komt 17 oktober uit in Noord-Amerika en een dag later in Europa, meldt Polyphony Digital. Eind augustus vorig jaar maakte de studio bekend dat de oorspronkelijke introductiedatum van 16 november  2016 niet gehaald zou worden. Het spel zou ergens in 2017 verschijnen, specifieker maakte Polyphony het niet.

Het spel bevindt zich nu in de laatste fase volgens het bedrijf. Afgelopen week was er een gesloten bèta die met succes is afgerond. De komende maanden maakt Polyphony bekend welke tracks, auto's en tools het spel bevat en ook zal de studio meer over de campagnemodus onthullen.

Het spel komt alleen uit voor de PlayStation 4, in een standaard-,Limited Edition en Digital Deluxe Edition-versie.

Reacties (55)

Wijzig sortering
Ik ben lang niet zo weinig enthousiast geweest over een nieuwe GT, ondanks het feit dat ik fan van het eerste uur ben. De preview die onlangs op T.net verscheen was niet mals over de AI, en dat is toch echt wel een groot manco van GT, al decennia. Laten we wel wezen, als sinds 1997 is GT een beetje treintje rijden, er zit weinig persoonlijkheid, onvoorspelbaarheid of agressie in de AI wagens en dat maakt het racen gewoon veel saaier dan veel andere games.

Graphics uitgezonderd zou je GT uit 1997 kunnen spelen en grotendeels dezelfde ervaring hebben als GT6. De interface voelt hetzelfde, de auto's voelen grotendeels hetzelfde (even ervan uitgaande dat je de NTSC-J versies gewend bent) en de races voelen hetzelfde.

Erg jammer dat zo'n goede serie zo weinig vernieuwend is. Dit wordt de eerste die ik niet ga kopen, tenzij er een hoop dingen veranderen in het komende half jaar.
GT5 was een dermate grote tegenvaller dat de serie mij is kwijtgeraakt. Momenteel erg tevreden met Project CARS en Forza.
weinig vernieuwend kan ook tactiek zijn:"never change a winning team".
Maar of dat een geslaagde tactiek is moet blijken. Zie in het voetbal waar oude tactieken soms nog maar amper lijken te werken, omdat veel factoren rondom flexibeler worden of anders mee opgesprongen wordt.

Ik denk dat je in de hedendaagse gaming scene niet meer aan kan komen met vergelijkbare gameplay uit voorgaande games die weinig vernieuwend zijn. Assassins Creed had daar ook een handje aan, en die hebben het ook over een compleet andere boeg moeten gooien uiteindelijk om mensen vast te houden en oude spelers terug te krijgen.
... Dat zullen we dan nog wel zien ;)

nieuws: Polyphony stelt Gran Turismo Sport uit tot onbekende datum in 2017

Ze hebben er zo een handje van in om te vertragen :D
En al zou het spel wel verschijnen op 18 oktober, dat is wel een beetje jammere timing dit jaar.
- 22 september Project Cars 2
- 29 september Forza Motorsport 7

Voor de casual tot semi-sim racer zal het dus maar de vraag zijn op welk platform ze graag willen gamen en welke nieuwtjes/physics ze in de game willen hebben. Het kan dus zomaar zijn dat, indien er geen previews komen van GT Sport, dat op 18 oktober de grote maatstaf dus onderling onder deze 3 games moet worden verdeeld.

Dan is het wel jammer dat je als laatste uikomt. Sowieso kan PC2 op de PC in hele hoge resoluties worden gespeeld. En binnen enkele weken dan ook nog eens afgerekend kan gaan worden tegenover de Xbox One X die FM7 op 2160p60 zou moeten kunnen spelen. Dus zowel PC, PS4 en XB1 in grofweg 1 maand allemaal flagship racegames.

Ben benieuwd; voor degenen die meerdere/alle platforms thuis hebben, belooft het najaar een goed race-jaar te worden!
Het zou jammer zijn als je als laatste uitkomt als je een concurrent bent. Dit ben je niet als exlusive.
GT is inderdaad een exclusive maar ze hebben wel concurrentie van PC2, zeker als de focus op online racen ligt. Daarnaast zijn er de gamers met meerdere consoles. Zelf ga ik voor FM7 omdat ik niet van die futuristische auto's hou en doordat er nu pas een GT uitkomt heb ik vorig jaar al een stuurtje voor de XBox gekocht.
Vergeet niet dat FM7 ook naar Windows komt ;)
Hoewel, 18 oktober ligt wel dichter bij de feestdagen dus misschien dat gamers dan meteen beiden halen? Zelf PC2/FM kopen met vakantiewerkcentjes en voor kerst GT:S vragen :D
Wie speelt Project Cars tho?
Ik kijk wel uit naar PC2
Gran turismo games zijn nog nooit op de juiste datum uitgekomen. Altijd vertraagd met zinloze smoesjes en uiteindelijk zijn de laatste paar GT games aanfluitingen voor de serie geweest. Ze waren niet af, bestonden voor het grootste deel uit lelijke car models die er zelfs minder mooi uitzagen dan die van need for speed games op de ps2, 80% van de features van de game was slecht uitgewerkt en half af, om nog maar te zwijgen over het geluid. Nee ik heb geen hoop voor GT sport, zeker aangezien de auto's nogsteeds als stofzuigers klinken in de laatste trailers. Ik heb mijn ps2 gekocht voor GT3, die kwam uiteindelijk jaren later ondanks dat het een launchtitel moest zijn. GT4 was fantastisch en vervolgens kocht ik een ps3 voor GT5, GT5 had een launchtitel voor de ps3 moeten zijn.... 4 jaar later kwam de game een keer uit en was hopeloos. GT6 was iets beter maar nog steeds niet wat het moest zijn. GT sport, misschien dat het volgend jaar een keer uit komt, en zelfs dan is de game niet af. Ik laat het links liggen, dat is een ding dat zeker is.
Elke Gran Turismo sinds GT3 is vertraagd geweest :D
GT2 was ook vertraagd, en vervolgens rushed de stores in gebracht, althans in de VS waar ik toen woonde. Hij werd uitgesteld en uitgesteld en kwam toen de week voor Kerst uit om de holiday sales te halen. Er zaten allerlei kleine irritante bugs in zoals fouten in de eligibility van auto's voor bepaalde races, PK-limieten die niet werden enforced en lap records die niet gesaved werden.
Het is zeker het wachten waard. Zit al geruime tijd in de beta en er kwamen zeer veel positieve veranderingen in de loop der maanden.

Zoals de beta nu al is, is zo goed als release waardig. Dit zou zomaar eens de beste Gran Turismo ooit kunnen worden.
Is het geluid verbeterd? Zijn die 500 ps2 geimporteerde modellen er uit?
Ik heb alle GT's en speel ze met liefde, maar er blijven dingen hetzelfde tot het irritante toe :)
In het begin van de beta was het geluid net zo ruk als altijd. Vreemde was dat als je de camera aanpaste naar chase cam (dus dat je de auto van achter ziet), dat het geluid opeens wel heel goed/realistisch is. Maar denk dat de meeste niet in deze view spelen.

Momenteel hebben ze een deel van het geluid van achter ook door het geluid in dashboard view gemixt, dus het klinkt echt wel beter dan alle vorige Gran Turismo's. Echter nog niet zo goed als assetto corsa of Forza.

Heb geen toegang tot alle autos maar degene die ik heb zijn allemaal van zeer hoge kwaliteit, inclusief het interieur. Dus geen ps2 low res wagens tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door bones op 14 juli 2017 06:04]

En gieren de banden ook niet zo overdreven meer? Hoor als ik autosport kijk buiten crashes eigenlijk nooit gierende banden en bij GT doen ze niet anders.
PS2+PS3 era auto's zitten er niet in. Is al lang geleden confirmed door Kazunori Yamauchi himself ;)
De beelden in de trailer zijn echt z anders dan de daadwerkelijke graphics van het spel as of now. Begrijp me niet verkeerd, echt lelijk is het niet, maar wel als je het naast alle andere (komende) games legt. Forza Motorsport 7, Project Cars 2, Assetto Corsa en DriveClub bieden zelfs veel meer qua opties, auto's en/of graphics.

Hoe komt het dat de GT-serie zo weinig vernieuwend is?

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 13 juli 2017 21:37]

Dat is ook wel een beetje typisch Japans. Zij kijken zelden naar andere games, maar doen braaf hun eigen ding. Dat levert vaak unieke games op maar helaas ook regelmatig spellen die niets leren van de fouten van hun voorgangers of absoluut niet kijken naar wat de concurrentie doet.

Helaas is GT sinds GT5 zo'n spel geworden. Vergelijk je dit met Forza Motorsport dan is het maar een schraal en slap aftreksel geworden. Dit terwijl GT tot Forza 3 gewoon superieur was!
Een simulatie racegame zonder volledige VR support komt er bij mij niet meer in.

Arcade racers is een ander verhaal.

Je ziet ook dat codemasters bijv. voor hun enige echte rauwe racer Dirt Rally wel VR support hebben uitgebracht. Voor F12016 en dirt 4 hebben ze geen support gegeven omdat het waarschijnlijk te veel naar een arcade racer neigt.

Codemasters brengt de laatste jaren naar mijn mening matige games uit. Alleen maar vervolgen op. Het lijkt wel een soort van EA games traditie te worden. Elke FIFA, battlefield etc. elk jaar een klein beetje veranderen.

Het lijkt ook wel alsof ze niet durven te kiezen tussen simulatie en/of arcade, dus gaan ze er maar tussen in zitten en daar gaat het nu juist fout. Ze zouden eigenlijk elk jaar een seperate simulatie en arcade editie moeten uitbrengen.

Zonde dat codemasters zo hebzuchtig is geworden, er zat ooit gedurfde talent. Nu ligt de nadruk alleen op licenties en pitomannen.

En zo volgen de mannen van Polyphony ook.

[Reactie gewijzigd door 00ara00 op 13 juli 2017 22:19]

Sorry, voor mij hoeft dat hele vr gebeuren niet. Heb liever dat ze hun tijd in de games zelf stoppen dan de 1% (aanname, schatting) van hun playerbase die vr fantastisch vind, blij te maken.
Echter een VR Bril maakt het nog een stuk realistischer, en dat is nou net wat de hardcore simulator raceboys willen. Ze hebben vaak niet voor niets een fanatec stuur/pedalen, (hydraulische)playseat en/of triple monitor setup staan. Niet alleen om dat het realistischer lijkt, maar ook echt realistischer is en dus wat toevoegt. Dit geld tevens voor een VR bril.

Kijk maar is met de pro racers mee, als ik een gokje moet wagen is zeker 60 procent van de hardcore racers van hun (triple)monitor setup overgestapt naar een VR bril, en ze geven het in hun (YouTube) reviews bijna allemaal aan, een VR Bril zorgt voor constantere tijden en rondjes doordat je meer gevoel van de auto en bochten krijgt. Komt ook doordat je de bochten in kan kijken, je kijkt zeg maar elke bocht al van te voren in waardoor je het einde van de bocht soms al kan zien en hier adequaat op in kan sturen/remmen.

Eigenlijk heeft een simulator niks met gamen te maken. Het is gewoon prof. racen. Veel coureurs zullen naast het echte racen ook op mogelijk hoog niveau in hun playseat bijv. IRacing spelen. Kijk naar Max Verstappen bijv. die is niet uit z'n redbull simulator te trappen. Ben er van overtuigd dat die simulator hem beter maakt dan iemand die het niet met een simulator oefent. Heeft allemaal niks meer met gamen te maken.

[Reactie gewijzigd door 00ara00 op 14 juli 2017 01:57]

Goed onderbouwde reactie, bedankt. Zoals je het zegt snap ik het, en snap ik de meerwaarde van vr. Misschien reageerde ik ook wel uit jaloersheid omdat ik geen vr kan verdragen (motion sickness).
Ik vind toch wel dat bij een simulatie Race game als je toch zo goed mogelijk wil simuleren, dat je ook als in een echte auto in de auto zit en je als in het echt kan rond kijken.
Maar dat valt eigenlijk niet echt te simuleren, tenzij je een auto-model met hydrauliek om je heen hebt. Ik persoonlijk word nogal misselijk als ik in een virtuele (vr) auto zit die springt en hupt, terwijl mijn lichaam niets doet qua beweging
Ik zelf heb geen last van misselijkheid in auto simulaties teminste als de tracking van de bril zijn werk doet.
Dus ja ik vind het zeker wel een hele verbetering dan zonder bril.
Dan moeten we zorgen dat VR betaalbaar en gangbaar wordt. Het is zonder twijfel een ervaring die iedereen als indrukwekkend ervaart, misselijkheid daargelaten.
In welke categorie zet jij Gran Turismo Sport? Arcade of simulatie?
Simcade, het is absoluut geen NFS of Driveclub, andere kant zit het wel dusdanig goed in elkaar dat het PC en AC makkelijk bij kan benen. Althans.. dat hopen we nu maar met dit deel :P
Ik vind dat het altijd lastig blijft, het is zeker wat serieuzer dan de echte arcade ja maar of het qua realisme kan tippen aan AS, ik weet het niet... Vorige delen stelden mij altijd wat teleur op dat vlak, zeker met hun prachtige slogan in het achterhoofd. We gaan het wel merken :)
Dat is het m juist, het zit er tussen in, maar neigt wel meer naar simulatie. Maar als ik het met Asserto Corsa, RFactor, IRacing, Project Cars en/of Dirt Rally vergelijk, valt het in het niks.

Je kan beide type gamers gewoon niet tevreden stellen.

Je hebt de hardcore racers die echt gevoel voor racen hebben.

En je hebt de meer Nintendo achtige gamers die meer voor de fun racen. Deze kan je een rondje in een simulator laten rijden en die komen dan de eerste bochten nog geen eens door.

Hardcore racers kunnen vaak ook alle race circuits uit hun hoofd en weten precies bij welk bordje ze moeten remmen en in welke versnelling.
To be fair, ik kom lekker rond in simracers, maar mijn vriendin klopt me regelmatig met Mario Kart.

Ik ben niet zo'n fan van spellen waarin mensen die achter liggen een boost krijgen. "Here you go, go play with your friends." Dat haalt de reward van goed zijn er een beetje vanaf.

[Reactie gewijzigd door Gamrin op 14 juli 2017 17:15]

Kan je hiermee nou werkelijk een geldige FIA licentie verdienen om in het echt deel te kunnen nemen aan races?
Via de GT Academy inderdaad, wat grappig genoeg toen tot 2x Nederland uitgesloten was van deelname. Was 1 van de weinigen met een GT5 Signature edition, waar je dus automatisch toegang zou hebben tot de kwalificaties... behalve Nederland :P
Al fan van de GT series sinds dag 1, maar het geluid is echt dramatisch nog steeds. Hierdoor ben ik overgestapt naar andere race games. De beleving door het veel betere geluid in andere games doet zoveel meer.
De Closed Beta is 1 juni 2017 geupdate naar 1.06, deze patch heeft het geluid enorm verbeterd.
Maar klinken de auto's ook zoals je het zou verwachten, of hebben ze alleen de bass omhoog gegooid?
Van wat ik op youtube heb gehoord zit het nu een beetje tussen forza en de oude GTs in. Er is meer gearwine hoorbaar en het klink echt wat minder steriel maar zeker niet nog niet zo overdonderend als het echt is in een racewagen op de limiet.
Ik heb het gevoel dat de meeste mensen hier hun mening basseren op de vorige delen en werkelijk niks hebben gezien van GT Sport, laat staan de beta die er al een tijd is. Velen beginnen hier over geluid, banden geluid, physics, terwijl ze door anderen worden tegen gesproken en verwezen worden naar de beta.

Beetje jammer want Forza zelf (dus niet Horizon) doet ook niks nieuws en die melkt Microsoft ondertussen ook gewoon uit.
Klopt idd, de punten die je aangeeft zijn naar mijn mening allen flink verbeterd. (Speel de beta al sinds hij uit is).
Ik blijf wel bij assetto. Physics komen toch lang niet in de buurt van de goede sims
Ik blijf wel bij assetto. Physics komen toch lang niet in de buurt van de goede sims
Al mag assetto nog wel wat leren van gran turismo kwa aanbod in autos en tracks.
En gran turismo mag dan de physics niet hebben, Toch hebben ik (en vele anderen) daar leren racen, Want dat leerde je wel in gran turismo de basis technieken in het racen.
(En wie weet zijn de physics een stuk beter nu :p )
Assetto heeft wel mods :D En je zegt het ook al, en Bever! ook:
Assetto is (ontwikkeld als) een sim. Dit is (ontwikkeld als) een racegame. Een racegame met sim-insteek maar nog steeds in de eerste plaats: racegame.
Dat geld alleen voor de PC, de PS4 versie heeft geen mods en de bediening is daar ook een stuk beroerder.
Jammer dat de game niet volledig VR support. Daarom laat ik 'm helaas voorbij gaan. Gemiste kans.
Pziez, voor mij ingelijks, maar dat geld waarschijnlijk dus alleen voor de fanatieke (VR)simulator (kleine)doelgroep.

[Reactie gewijzigd door 00ara00 op 14 juli 2017 01:58]

Wel een steeds groter wordende doelgroep.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*