Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Klanten Vodafone hebben last van storing op 4g-netwerk - update

Door , 65 reacties, submitter: Jelle

Klanten van provider Vodafone ondervinden sinds maandagochtend landelijk problemen met het 4g-netwerk van de provider. Een onbekende groep klanten kan geen dataverbinding tot stand brengen met het Nederlandse netwerk van de telco.

Vodafone logoOp Twitter en op Allestoringen blijkt dat er in verschillende delen van het land problemen zijn met het mobiele 4g-internet. De provider zegt op de hoogte te zijn en verwijst klanten naar zijn forum voor nadere informatie. Een woordvoerder van Vodafone was nog niet bereikbaar voor een reactie over de aard van de problemen.

Op het Vodafone-forum schrijft een moderator dat de provider op de hoogte is van de problemen en momenteel onderzoek doet naar de oorzaak. Het advies is om in de tussentijd gebruik te maken van de 3g-verbinding door deze handmatig in te stellen. Een maand geleden ondervond de provider ook kort een storing in zijn 4g-netwerk.

Update, 12:55: Een woordvoerder van Vodafone laat aan Tweakers weten dat de problemen afgelopen nacht zijn ontstaan door aanpassingen in de ict-infrastructuur van de provider. Deze wijzigingen worden teruggedraaid, waardoor er rond 13:00 een oplossing zou moeten zijn. De woordvoerder meldt verder dat de problemen ongeveer 10.000 klanten troffen.

Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

22 mei 2017 12:30

65 reacties

Submitter: Jelle

Linkedin Google+

Reacties (65)

Wijzig sortering
Voor een van de duurste providers die we hebben in Nederland heeft Vodafone wel zo buitenproportioneel vaak last van storingen... Ben 12 jaar klant geweest bij Vodafone maar toch maar overgestapt naar Tele2 omdat het me gewoon letterlijk de helft van het geld kost daar.
Buiten proportioneel? Hoeveel storingen zijn buiten proportioneel. Of omdat je in de afgelopen maanden 2 of 3 artikelen voorbij hebt zien komen lijkt het op jou overkomen als buiten proportioneel. Bij elke provider zijn er van dit soort storingen meerdere per maand, als je pech hebt eindigt het op een nieuwssite.

Voor zover ik weet is dit de 2e storing met redelijk omvang van Vodafone dit jaar. Dit betekent dat ik 2 keer een middag slecht/geen data heb gehad op bijna 142 dagen van dit jaar. Dat valt toch wel reuze mee?
Het is de 3e storingsmelding op rij, en ze zijn elke keer rond de 20e t/m de 24e. Ik zie haast een patroon.
Ja he dat viel mij ook onmiddelijk op.
Vooral ook omdat op Tweakers de verwante artikelen de vorige storingen zijn. Beetje gek dat ik verder niemand anders dit op zag merken.
Vodafone een dure provider? Betaal hier 27 euro voor 24 gb en onbeperkt bel/sms ok met ziggo data verdubbelaar. Maar kan het echt niet duur noemen.

De laatste storing die ik heb gemerkt is de brand geweest. De anderen hebben mij niet geraakt. Het prijst vodafone juist dat ook de storingen die een kleinere groep raken gemeld worden maar ook serieus worden opgepakt.

Ik heb dat bij tele2 en t-mobile anders gezien.

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 22 mei 2017 13:09]

@Powerkiwi heeft gelijk Vodafone heeft boven gemiddeld veel storingen ten opzichten van andere provider. Zoek maar hier op Tweakers op Vodafone en dat jij niet ben geraakt door de meeste storingen betekend niet dat een ander dat ook zo heeft ervaren.

Vodafone moet eens flink inversteren in hun IT afdeling, want dat is toch wel hard nodig.
Volgens mij is deze storing juist het resultaat van investeren in de infrastructuur, aangezien het terugdraaien van de aanpassing in de ict-infrastructuur de oplossing van het probleem was. Wanneer de ooorzaak falende ICT-infrastructuur door ouderdom/onvoldoende onderhoud was dan had de opmerking dat Vodafone moet investeren in de IT afdeling terecht geweest

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 22 mei 2017 14:50]

Dat geeft dus toch just goed aan dat ze meer moeten investeren in hun IT afdeling. Het is meer dan alleen nieuwe hard en software, het is juist van te voren weten waar de zwakken schakels zijn en daar maatregelen nemen zodat er opvang netten zijn. We praten niet over een een thuis probeer projectje. Je kan als provider niet zulke risico's nemen, je moet alles met met meerdere fail-saves bouwen.

Op het moment ik investeer in één server met één HDD om al me bedrijf data op te slaan waar honderd mensen vanaf moeten werken. Dan mag ik wel geïnvesteerd hebben maar ik heb niet goed geïnvesteerd. Op zo moment heb ik geen enkele fail-save om problemen met het systeem en opslag op te vangen.

Maar goed vier storingen in een jaar tijd waar van de laatst drie in drie maande tijd:

nieuws: Klanten Vodafone hebben last van storing op 4g-netwerk - update
nieuws: Vodafone kampt met landelijke storing op 4g-netwerk - update
nieuws: Vodafone kampte met landelijke storing op 4g-netwerk - update
nieuws: Vodafone kampt met netwerkstoring - Update

Dit zijn gewoon te veel storingen en dat gaat ze klanten kosten. Daarbij hebben volgens mij de andere provider samen nog niet zoveel storingen als Vodafone in hun ééntje.

[Reactie gewijzigd door AndreStarTrek op 23 mei 2017 03:34]

Jij hebt geluk omdat je nog oude abonnementsstructuur hebt met de voordelen van de nieuwe abonnementen. Drm krijg je ook niet 5¤ combikorting. Maar alsnog is Vodafone dus duurder, bij T-Mobile heb je onbeperkt internet voor 30¤ (met t-mobile samen groep) en bij Tele2 voor 25¤. Enige voordeel van Vodafone is dat hun begrip van 'EU' wat uitgebreider is als die van T-Mobile en Tele2.
Ik ben zojuist overgestapt van 10 jaar KPN naar Vodafone, simkaart gaat in halverwege volgende maand.
Ook 28 euro voor 24gb en onbeperkt bel/sms en met de ziggo voordelen(yay ook hbo!)

Dus geen oude structuur :)
Ik zie dat hun tarieven iets zijn aangepast en dat die bundel nu 34¤ kost en met 5¤ combivoordeel dus 29¤. Maar ja het is maar waar je voorkeuren liggen. Voor 1¤ meer heb je onbeperkt op een beter netwerk en voor 4¤ minder onbeperkt op een qua gebruikersaantallen 'leeg' netwerk. Tv voegt voor mij niets toe, heb een schotel hangen met alle europese zenders.
Je kunt zelfs in Turkije je bundel gebruiken. Alleen hierdoor wil ik al terug naar Vodafone. Maar het netwerk van T-Mobile is velen malen beter. Ik zou niet weten of het de moeite waard is om terug te gaan naar Vodafone voor die 2 weekjes vakantie in Turkije
Ja dat is de vraag, de besparing vd bundel met een Vdf abo hier die je anders voor de 2weken zou kopen in Turkije weegt niet op tegen de inhoud en prijzen vd bundels van T-Mobile en Tele2 hier. Het zou pas interessant zijn als ze vergelijkbare bundels en prijzen hadden; dan zou Vodafone een stap voor zijn. Soms is het registreren van mobiele telefoons een punt in Turkije, maar ook daarvoor is er een makkelijke oplossing.; de PrePaid bundels van Vodafone Verenigd Koninkrijk en Spanje (itt Nederland) zijn ook geldig in Turkije. Van deze providers is een simkaart makkelijk aan te schaffen op ebay.
Vodafone heeft juist de ballen kleine storingen ook te melden, die maar een klein deel van de Nederlanders raken. Zie de comments maar eens onder de artikelen van Ziggo en Vodafone. Die staan vol met reacties 'geen storing hier'.

Ik ben al jaren klant van ziggo en vodafone. Goede dekking, goede storing afhandeling en service in de winkels. Niks anders dan lof. Heb ook weinig tot geen storingen. Is bij KPN (vorige internet/telefoon abbo) wel eens anders is geweest, mocht blij zijn dat bij de klantenservice van beide eens een keer een persoon aan de lijn kwam die voldoende Nederlands sprak. Want als je in elk gesprek je zinnen 2 keer kan benoemen....dan houdt t snel op uiteraard. Nog maar te zwijgen over de brutaliteit van de monteurs van KPN.


EDIT: Mijn telefoon abbo was vroeger Hi. Niet dudielijk egzegd...maar hi is van kpn geweest dus veranderd weinig

[Reactie gewijzigd door Firecrash op 22 mei 2017 18:39]

Juist dit!

Ik vind het erg netjes dat wanneer 'slechts' 0.2% van je klanten last heeft van een storing je hier ook eerlijk mee naar buiten komt. Daar kunnen andere providers nog een voorbeeld aan nemen.
Vodafone heeft juist de ballen kleine storingen ook te melden, die maar een klein deel van de Nederlanders raken. Zie de comments maar eens onder de artikelen van Ziggo en Vodafone. Die staan vol met reacties 'geen storing hier'.
Yep. Ik zit al een jaar of 15 bij Vodafone en eigenlijk was de enige storing waarvan ik last had, toen een van hun datacenters in de fik stond.
Klopt laatste storing die ik gemerkt had was echt die brand van jaren terug, en eigenlijk had ik er toen eigenlijk weinig last van.
Ik zat op school toen nog best tijd terug en dacht och doet het niet zal wel, tot ik thuis las van o er is brand geweest :P.
Ik ben wel benieuwd naar de feiten: een tabelletje waar de storingen, en de duur, van de diverse providers met elkaar vergeleken worden.
Jeetje... is de zoveelste keer in korte tijd.
http://www.nu.nl/mobiel/4...n-langdurige-storing.html
http://www.nu.nl/tech/456...n-vodafone-afgelopen.html

[Reactie gewijzigd door bartvries op 22 mei 2017 12:56]

Nergens last van! Alles werkt hier 8-)

Ik kan mij niet herinneren wanneer de laatste storing van Vodafone is geweest bij mij.. en mensen maar klagen dat het de zoveelste is! 8)7
Voor mij dus ook niet, zowel deze keer als vorige keer nergens last van gehad :/
Dus omdat bij jou alles werkt is er nergens een storing?
Ja dat vind ik ook altijd zo'n gemakkelijke houding van mensen.
Met dat argument kan je zelfs de holocaust nog wegredeneren.
Natuurlijk heel wat anders , maar het zegt wat over de banaliteit van "ik heb nergens last van " en "bij 97 % mensen werkt t hoor" reacties en dan Hun provider verdedigen.
Same here. Ik hoor ook van alles in t nieuws, maar heb zelf nooit last ondervonden xD zowel bij vodafone als ziggo hetzelfde :P
Ach we hebben 't vast getroffen.
Of juist niet (getroffen }> )
De storing lijkt per gebruiker wel of niet aanwezig te zijn. Ik heb geen probleem terwijl een collega naast mij wel problemen heeft.
Aha dat verklaart waarom ik sinds vanmorgen alleen 3G heb.
Heb er verder niet naar gekeken, dacht het zal wel.
Zit toch op Wifi op kantoor en thuis.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 22 mei 2017 12:34]

Hier nergens last van. Ik zit zelfs noodzakelijk op 4g omdat mijn Ziggo internetverbinding niet werkt :o toeval? :P
In Den Haag heb ik gelukkig gewoon 4G+.
Hier op t werk meerdere mensen last van de storing. Mix van zakelijk - prive én prepaid. Ligt dus echt ergens aan de netwerkinfrastructuur.
Nergens last van, zoals altijd.
Iedere keer als Vodafone een "storing" zou hebben merk ik er niets van. En ik heb toch echt Vodafone.

Edit: storings telefoon (zakelijk) ook geen storingen, maar die heeft sowieso geen 4g.

[Reactie gewijzigd door 771355 op 22 mei 2017 13:24]

mensen bij hollandsnieuwe hebben ook issues.
Kan kloppen, zij opereren op het netwerk van Vodafone.
ik heb zelf hollandsnieuwe geen last echter mijn vriendien had wel last er van.

http://allestoringen.nl/storing/hollandsnieuwe
Heb er geen last van. Al lijkt de My Vodafone app wat traag. En ik zie dat mijn datategoed van gisteren er nog niet af is, terwijl hij wel bijgewerkt is tot vanmorgen :-)