Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia presenteert vr-ervaring Project Holodeck met high-res graphics

Door , 14 reacties, submitter: wouterg00

Nvidia heeft tijdens zijn keynote op GTC 2017 Project Holodeck laten zien. Dat is een vr-ervaring, waarin meerdere mensen dezelfde high-res graphics kunnen zien en bovendien de virtuele objecten als realistischer moeten ervaren doordat virtuele objecten zich gedragen als echte objecten.

In de demonstratie tijdens de Nvidia-keynote konden vier mensen rond een auto lopen en erin zitten. Omdat de handen van de avatar het stuur vastpakte en er niet doorheen gaan, moet dat in combinatie met haptische feedback zorgen voor een realistischer vr-ervaring.

De auto in de demonstratie bestond uit vijftig miljoen polygonen, waardoor hij er van alle kanten realistisch uit zou moeten zien. Dat alles moet ertoe leiden dat interactie natuurlijk voelt in een digitale omgeving, concludeert twitteraar Andrew Beam, die een video plaatste van een stukje van de demo.

Het is onduidelijk welke hardware en software Nvidia gebruikte voor de demonstratie. De fabrikant zal Project Holodeck in september voor het eerst publiekelijk in het echt laten zien. Nvidia is afgelopen jaren veel bezig met de ontwikkeling van virtual reality. Zo toonde het bedrijf eerder een 1700Hz-scherm voor vr en maakt het grafische benchmarks voor huidige vr-systemen.

Reacties (14)

Wijzig sortering
Tja je zal toch ergens moeten beginnen, om de star-trek holodeck werkelijkheid te maken ;)
Maar de echte ervaring zullen we in ons leven niet meer meemaken :(

Maar goed .. het is de "Edison cylinder phonograph" van de VR samen met de consumenten VR, er is nog een lange weg te gaan, dat is wat zeer zeker is!

[Reactie gewijzigd door Metallize op 10 mei 2017 20:09]

Die echte ervaring hoeft maar 1 ontdekking/uitvinding te zijn ;) Dat kan er zomaar ineens zijn :)
Een Star Trek holodeck zal er niet zomaar ineens zijn.
We beginnen net met VR met een bril/helm op en dat staat nog in de beginfase.
Laat staan de krachtvelden die nodig zijn voor VR zonder helm/bril.
Ik zou het liever omschrijven als "we komen nog maar net op gang". 20 jaar geleden begonnen we, met de VFX1 VR helm. Deze was gemaakt voor de 386 (!) met een resolutie van maar liefst 263x230 pixels. Ik herinner me dat ik de VFX1 heb mogen proberen. Vermoedelijk op een elektronicabeurs. Je zag een paar grote kubussen (geen textures, alleen kleuren) en dan moest je van de ene kubus naar de andere springen.
20 jaar geleden op de Megafestatie in Utrecht ook ooit nog een van de eerste types mogen proberen. met die resolutie was het net alsof je door legoland liep, met een latency van dik een seconde, oftewel, na tien seconden zo misselijk als een hond, maar wel geweldig :) :)
We beginnen helemaal niet net met VR, ik heb 23 jaar geleden op de megafestatie in Utrecht al een VR helm uitgeprobeerd. Het is alleen nu dankzij mobieltjes veel toegankelijker geworden voor iedereen.
In de demonstratie tijdens de Nvidia-keynote konden vier mensen rond een auto lopen en erin zitten.
Geen 4 mensen te zien op dat podium hoor in dat stukje video. We gaan het in september zien. Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Het "voelen" van een auto stimuleren met haptische feedback is nog wel te doen. Maar met een beetje forceren valt die illusie zo weg, helemaal als je in de auto wilt gaan zitten. Dat gaat alleen werken als je deels met fysieke objecten werkt, maar dan wordt het heel snel AR.
Je moet jezelf natuurlijk ook wel een beetje willen laten foppen. Natuurlijk kan je er met wat moeite wel glitches in vinden. Als je met de Vive rondloopt kan je ook door alle objecten heen, maar toch loop je er omheen omdat het leuker is wanneer je mee gaat in de illusie.
Als je tijdens een film je 3D bril afzet zie je ook dat het gewoon twee platte plaatjes zijn.

[Reactie gewijzigd door Heedless op 10 mei 2017 22:16]

Niet alleen leuker, ook automatisme. Je ziet iets voor je en je eerste reactie is: ik moet er omheen, niet doorheen. Gewoon omdat je niet anders gewend bent. Je zult ook proberen weg te duiken als je ineens iets op je ziet afkomen, ook al is het maar virtueel.
Absoluut. Het om dingen heen lopen is niet iets dat ik bewust doe maar gaat helemaal vanzelf. Maar als je zou willen kan je jezelf ook wel zo ver krijgen om wel overal doorheen te gaan. Dat moet je gewoon niet willen ;)
Tuurlijk is het echter als je echt iets voelt als je door een virtueel object heen probeert te lopen. Maar ik zie dan eerder iets als Surragates voor me dan een holodeck uit Star Trek :D
Software is waarschijnlijk UE4, die zijn de laatste tijd heel erg in het 'fotorealistisch renderen' gedoken.
Hier een link naar de GDC keynote, volgens mij heeft Nvidia hier aan mee gewerkt (mede ook omdat ze die hollywood auto hebben gemaakt) en vervolgens dat weer gebruikt om bovenstaand te maken.
Maakt me wel benieuwd naar hoe ze mensen die auto kunnen laten voelen.
Ze zeggen nergens dat je de auto kunt voelen.
Maar ze kunnen ze je wel het idee geven alsof;
Omdat de handen van de avatar het stuur vastpakte en er niet doorheen gaan, moet dat in combinatie met haptische feedback zorgen voor een realistischer vr-ervaring.
Ik heb een aantal keer een vr bril op mijn hoofd gehad en kan begrijpen dat
1: nog hogere graphics
2: realistischer handelingen
3: haptische feedback
wel degelijk voor een nog betere ervaring moeten zorgen.
Dat zijn wel degelijk dingen die je mist.
Ik ben vooral benieuwd wat voor impact het haptisch feedback heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*