Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Imagination presenteert eerste gpu op Furian-architectuur

Door , 14 reacties Linkedin Google+

De eerste PowerVR-gpu van Imagination voor smartphones en auto's op basis van de nieuwe Furian-architectuur scoort volgens de fabrikant bij dezelfde kloksnelheid 50 tot 80 procent beter in de grafische benchmark GFXBench. Imagination doet een vooraankondiging van de gpu.

De PowerVR GT8525 is volgens Imagination een stuk sneller dan zijn voorganger GT7200 op benchmarks als GFXBench en AnTuTu en komt tot 50 procent meer gflops dan zijn voorganger. De GT8525 heeft twee clusters en is vooral bedoeld voor in high-end smartphones en voor infotainment-systemen van auto's.

Het is de eerste gpu waar Imagination openlijk over spreekt op de Furian-architectuur. Het bedrijf presenteerde de nieuwe architectuur in maart. De Furian-gpu's moeten diverse toepassingen mogelijk maken die nu niet kunnen, zoals next-gen augmented en virtual reality. Daarnaast richt Imagination zich op de markt voor auto's en zelflerende systemen die kunnen profiteren van de PowerVR-gpu's.

Imagination heeft exemplaren van de GT8525 al verstrekt aan de 'belangrijkste klant'. Afgelopen jaren was dat Apple, maar de bedrijven kregen dit voorjaar ruzie. Dat komt doordat Apple aan een eigen gpu werkt, nu het al jarenlang eigen cpu's ontwerpt.

De eerste producten met de GT8525 moeten begin volgend jaar op de markt verschijnen. Het is onbekend wat voor producten dat zijn. Imagination zei al eerder dat gpu's op basis van Furian en Rogue nog enkele jaren naast elkaar zullen bestaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Reactiefilter:-114014+110+22+30Ongemodereerd4
Heeft iemand uitleg (link naar) hoe de plaatjes van gpu of cpu architectuur nou in elkaar zit want ik snap er he le maal niets van.

Voor de kenner is dit artikel met foto uitleg maar lijkt me best interessant om me als leek in te lezen voor bij de thee zodadelijk.

[Reactie gewijzigd door dindr op 10 mei 2017 20:35]

Ik zou eerst beginnen met leren hoe de graphics pipeline werkt. Gwn intikken on google: graphics pipeline. Daarna dit: https://fgiesen.wordpress...hics-pipeline-2011-index/
Geweldige link, moet het allemaal nog doorlezen. Toevoeging: Specifiek voor IMG is 'Tile Bases Deferred Rendering', desktop GPU's hadden dit vroeger niet (tegenwoordig weert ik niet zeker). Daarom verbruiken IMG GPU's minder stroom dan desktop GPU's. Zie (waarschuwing, veel thee nodig): https://www.imgtec.com/bl...ure-tile-based-rendering/
Jij bent in de war kidde, Tile Based Deferred Rendering slaat op de manier waarop de lights geculled worden, namelijk doormiddel van een tiled approach waarbij het scherm verdeelt word in virtuele tiles en voor deze tiles worden dan vaak dmv een compute shader een list gemaakt per tile waarin alle indices van de lights in die tile worden opgeslagen. Dit wordt gedaan aan de hand van frustum culling. Vervolgens wordt deze lijst gebruikt om de lights efficienter te berekenen in de lightning pass.

Je hebt ook clustered deferred rendering en dan worden de tiles ook in de diepte geculled. Waardoor je nog efficienter de lights kunt cullen.

Je hebt ook tiled rendering, dit is een techniek waarbij al het renderwerk in tiles opgesplitst wordt. Dit is echt op GPU level en wordt voornamelijk gebruikt in mobile GPU's. Desktop GPU's hebben dit niet.

[Reactie gewijzigd door Vale vista op 11 mei 2017 17:06]

@Vale vista @kidde , bedankt! Veel thee, zoveel thee..
Ik vraag me echt af waarom Imagination niet weer de desktop GPU markt in stapt.

Ze konden destijds goed meekomen.

Want zelfs toen ze Apple en Intel als klant hadden verdienden ze ook niet zo heel erg veel geld dus ze moeten wel nieuwe markten aanboren maar doen dat niet.
Omdat ze geen chipset licentie kunnen krijgen van Intel. Zelfde probleem als Nvidia heeft.
Een chipset-licentie lijkt me weinig relevant voor het uitbrengen van desktop GPU's. Tenzij je nu beweert dat Nvidia geen desktop GPU's maakt?
Andersom, IMG verkoopt licenties aan Intel. Oa sommige Atom SoCs (Medfield) hadden een PowerVR GPU. Om aan Intel te verkopen moet die PowerVR dan wel beter zijn dan de integrated graphics van Intel zelf, geoptimaliseerd voor Intels fabs, niet te duur en Intel moet SoCs of APU's willen maken. Waarschijnlijk is dat voor Intel alleen interessant voor tablets, omdat Intel jarenlang heeft aangetoond geen fatsoenlijke SoCs voor smartphones te kunnen maken.
Waarschijnlijk omdat ze geen beter of goedkoper product kunnen maken dan nvidia. Als "nieuwkomer" in de markt moet je toch echt of veel beter/sneller zijn of veel goedkoper wil je wat impact maken en dat vereist meestal een nieuwe visie. Nvidia zelf had beide destijds (ten opzichte van Diamond/3dfx)

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 11 mei 2017 00:14]

Omdat die GPU zo te zien niet bijster krachtig is - dat zou dan dus als IGP moeten worden ingezet, want als concurrent van Nvidia of AMD gaan ze het met dit soort chips niet redden.

Probleem daarbij is dan dat de desktopmarkt volledig draait op x86 en dat de twee CPU-fabrikanten (Intel en AMD) natuurlijk geen IGP van een derde partij gaan gebruiken als ze die prima zelf kunnen bakken.
Ze konden met meekomen op prijs/prestatie, maar niet op totaal. Ook was het zeker met de Kyro1 een driverdrama, en hadden ze totaal geen naamsbekendheid.

De Kyro GPU series waren alleen via PowerColor in een armoedig whitelabel doosje en Guillemot/Hercules te krijgen, veel goedkoper en in alle gevallen superieur aan een geforce2MX, laat staan de intel onboard chipsets in die tijd. Toen gebruikten ze ook TileBasedRendering, waardoor ze met lage kloksnelheiden en wattages toch een concurrerende gameervaring konden neerzetten..

Ze hadden echter geen T&L support doorontwikkeld, waardoor ze snel achterhaald waren, S3 zat met hetzelfde, en 3DFX+STB kreeg ook geen voet meer aan de grond, XGI/SIS hetzelfde. Zonder Ati's radeon had Nvidia solo op de markt gestaan.
De Imagination GPU's die in de smartphones zitten werken nog steeds met tile based rendering.

Dat maakt ze juist zo zuinig, ze hebben dus iets wat de concurrentie niet heeft maar het is blijkbaar niet genoeg om de performance crown te pakken.
Na de atom cpu met powervr gpu ben ik een beetje klaar met dat bedrijf. Kon destijds niet eens een 64 bit versie van windows installeren omdat ze geen drivers hadden, en windows 10 is al helemaal niet gelukt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*