Belgisch bedrijf maakt 27.000mAh-powerbank die via usb-c met 100W kan opladen

Het Belgische LifePower heeft op IndieGoGo voldoende geld ingezameld om zijn volgende powerbank te maken. De LifePowr A3 krijgt een capaciteit van 27.000mAh en twee usb-c-aansluitingen. De powerbank kan 100 watt leveren via usb-c om bijvoorbeeld laptops op te laden.

LifePowr A3Volgens de makers kan de LifePowr A3 laptops net zo snel opladen als via het stopcontact, door gebruik te maken van het usb-c power delivery-protocol en daarbij de maximale 100 watt te ondersteunen. Er is ook een 230 volt stopcontact aanwezig, dat maximaal 120 watt kan leveren.

Naast twee usb-c-aansluitingen zijn er twee reguliere usb-a-poorten met ondersteuning voor Qualcomms Quick Charge 3.0. De powerbank weegt 825 gram en is 15,2x15,2x2,5cm groot. Via usb-c kan de powerbank weer worden opgeladen. Mits er een geschikte lader voor wordt gebruikt, is de LifePowr A3 in een uur halfvol of in twee uur tot 90 procent vol.

Net als de LifePowr A2, die momenteel 329 euro kost, heeft de nieuwe powerbank een capaciteit van 27.000mAh. Het nieuwe model kan met een spanning van 3,7 volt 99,9 wattuur aan energie afgeven. Dat is ruimschoots voldoende om de meeste laptops van een volledige lading te voorzien. Samen met de LifePowr A3 moet een zonnepaneel verschijnen waarmee de powerbank weer opgeladen kan worden.

Op het moment van schrijven heeft het Belgische bedrijf bijna 72.000 dollar opgehaald op IndieGoGo. Dat is ruim het dubbele van de 35.000 dollar die zij als doel hadden gesteld. Het project heeft nog twee weken te gaan. Via de campagne zijn een beperkt aantal exemplaren verkrijgbaar voor 159 dollar. Omgerekend inclusief btw is dat ongeveer 177 euro.

Het vorige model beschikte niet over usb-c-aansluitingen, maar had al wel een stopcontact. Ook de vorige powerbank werd met behulp van crowdfunding op de markt gebracht. De nieuwe versie zou in november klaar moeten zijn.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-05-2017 • 17:37

119

Reacties (119)

119
118
69
12
2
27
Wijzig sortering
Zeg dan gewoon 27Ah...

Of maak er 27.000.000.000 nAh van, dan lijkt het nog meer!

Beter is om gewoon de capaciteit in Wh (of gewoon (K)J) op te geven, ik wil eigenlijk gewoon weten hoeveel energie er uit dat ding kan komen. Dan helpt het niet als ik eerst moet gaan bedenken dat die cellen toevallig 3,7V zijn.
Of misschien dat het gaat om 27Ah bij 5V. Want dat mag de fabrikant ook specificeren, en dat zie je bij veel fabrikanten... De ene batterij cel is de andere niet. (Hoewel in dit geval het dan wel om een heel kolosale batterij zou gaan)... (m)Wh zou m.i. de beste notatie zijn. Gelukkig staat dat wel in het artikel erbij vermeld.

[Reactie gewijzigd door un1ty op 23 juli 2024 10:57]

Meeste batterijen zijn lithium ion/polymeer tegenwoordig. Die hebben altijd ongeveer een voltage tussen 3 en 4V of natuurlijk een veelvoud daarvan als je ze combineert. Dus een 5V output moet altijd omgevormd worden, meestal van iets van 3.7 naar 5 met een step-up converter
Anoniem: 334725 @lololig9 mei 2017 20:28
Om even heel specifiek te zijn: 3-4.2V is de meest gangbare. Nieuwe ontwerpen willen wel eens 3-4.3V zijn.
En dat scheelt nogal in capaciteit bij 27Ah! (1,2*27Ah==32Wh!!!)
Liever heb ik de kWh / mAh na conversie naar 5V. Dat kan ook tot 20% schelen als ze goedkope/slechte buck converters gebruiken.

(edit: sam heeft gelijk, zo gewend aan kWh dat ik een typo maakte).

[Reactie gewijzigd door un1ty op 23 juli 2024 10:57]

En dat scheelt nogal in capaciteit bij 27Ah! (1,2*27Ah==32kWh!!!)
Het kan zijn dat ik het niet goed begrijp, maar reken je hier uit het verschil in capaciteit tussen een 3V en een 4.2V batterij met een capaciteit van 27Ah?

Bij iedere andere batterij wordt de capaciteit aangegeven als Ah bij een bepaald voltage. Ik heb nog nooit iemand dit argument zien maken voor loodaccu's of alkalinebatterijen.
Liever heb ik de kWh / mAh na conversie naar 5V. Dat kan ook tot 20% schelen als ze goedkope/slechte buck concreets gebruiken.
Ik snap je punt, maar de realiteit is dat de efficiëntie van een buck-converter afhankelijk is van de stroom die hij leveren moet en dat is afhankelijk van wat de eindgebruiker ermee gaat opladen. Daarnaast produceren QC 3.0 powerbanks voltages tussen 3.7v en 20v, dus dan heb je aan dat getal ook weinig.
Nee, ze moeten vooral bij Mah blijven want alles met een accu wordt vandaag de dag als zodanig aangeduid en dat snapt iedereen.
Het heeft geen enkel praktisch nut om daar nu weer mee te gaan rommelen omdat de cijfertjes groot worden en je er wel wat nullen af kan halen.

Het enige wat ze zouden kunnen doen ter verduidelijking is een procentje of 40 van die capaciteit afhalen waar je mee adverteert. Dan staan mensen die een 3000mah powerbank kopen niet voor de verassing dat hun 3000mah telefoon maar tot 60 procent opgeladen wordt maar daar krijg je de verschillende marketing afdelingen vermoedelijk niet in mee.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 23 juli 2024 10:57]

Nee, ze moeten vooral bij Mah blijven want alles met een accu wordt vandaag de dag als zodanig aangeduid en dat snapt iedereen.
Het heeft geen enkel praktisch nut om daar nu weer mee te gaan rommelen omdat de cijfertjes groot worden en je er wel wat nullen af kan halen.
Nee hoor Laptops accu's netjes in Wh en auto accu's in A.

Bij telefoons is het makkelijk want daar is 3.7V de norm, dus daar zijn Amperages onderling wel goed te vergelijken. Maar als je daar de Wh berekend kom je op precies diezelfde conclusie, dus eigenlijk zou ook daar Wh gewoon de standaard moeten zijn. Wh wordt ook steeds vaker genoemd gelukkig bij telefoons, dus we komen er wel... ooit :D

Op het moment dat je een variabele output hebt is het gebruik van Wh natuurlijk het beste en makkelijkste rekenen...

27.000mA x 3.7V = 99.9Wh / 5V = 19.980mA

Vanuit het midden (Wh dus) hoef je altijd maar 1 berekening te doen om het aantal Ampère op het gewenste voltage te berekenen. En van links naar rechts 2 :)
Je eenheden kloppen niet. Je A en mA moeten Ah en mAh zijn. Zo is het erg verwarrend.
Je hebt gelijk dat het niet klopt, maar verwarrend is het niet te noemen gezien vrijwel in elke reactie dezelfde fout wordt gemaakt hier :D Blijkbaar is de foute notatie dus bekender dan de goede...

Daarnaast snap je het prima, gezien je me op mijn fout wijst ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 10:57]

Maar verbeteren ho maar?
Met watt heb je dat probleem niet :D
Watt, met een hoofdletter W :)
Maar je zal nooit die 19.980mA halen.
Je zal al blij mogen zijn met 17000 of zo. Er gaat immers veel energie verloren bij het omzetten naar 5V.
Dat zeg ik ook helemaal niet ;)

Dus 27.000mA zegt helemaal niks over hoe vaak ik mijn telefoon kan laden, net zo min als het aangeeft hoe vaak ik mijn laptop er mee op kan laden :)

Dat neemt niet weg dat Wattages aangeven imho dus veel duidelijker is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 10:57]

idd. Wattages zijn sowieso veel duidelijker!
Wel duidelijker maar klanten willen nu eenmaal het aantal mah weten dat verkoopt.

Zie je ook bij accu boormachines. Eerste vraag is hoeveel volt is hij. En niet hoeveel Wh heeft de accu en wat is het maximale koppel en toerental.

Of bij een stofzuiger- hoeveel vermogen ipv maximale onderdruk en luchtverplaatsing.

Het moet een eenvoudig getal zijn zonder te weten wat de betekenis er achter is.
Nog een paar voorbeelden:
Maximale koppel van een auto.
Frequentie van een processor
etc.
Daarom, Watt.
Watt is het vermogen.
Energie kan niet verloren gaan (iets met de wet van behoud van energie).

Hope hoog het rendement van de omzetting is hangt van het gebruikte circuit af. Het heeft dus helemaal geen zin om dat mee te nemen in de capaciteit van de accu.

[edit]
warmte is ook energie, er gaat dus geen energie verloren :)

[Reactie gewijzigd door borft op 23 juli 2024 10:57]

Jawel, bij het omzetten gaat een deel verloren in warmte.
Bij accu's in algemeenheid is het voltage + Ah waarmee geadverteerd wordt. Alleen powerbanks wijzen af. Adverteer je met een powerbank van '100Wh' dan is dat zo moeilijk vergelijken. Dan kan je je niet eenvoudig onderscheiden.

Telefoonaccu's zijn ook in mAh dus dat rekent makkelijker en in het voordeel van de verkoper, transportverliezen worden maar ff niet meegerekend...
Telefoonaccu's zijn ook in mAh dus dat rekent makkelijker en in het voordeel van de verkoper, transportverliezen worden maar ff niet meegerekend...
Alleen is telefoons opladen niet wat deze powerbank speciaal maakt, maar juist het uit kunnen geven van verschillende voltages :)

Waarom zou je deze kopen om je telefoon mee op te laden? Een powerbank met zo veel capaciteit op 5V koop je voor veel minder ;)
De samsung galaxy tap pro s (w10), heeft een laadspanning van 19V over usb-c. De 100w in het artikel haal je zo met 5A. Hiermee is de verwarring alleen maar groter. Die 100w gaan ze echt niet halen door 5Vx20A. Betekent ook dat je accu met 27.000mA in 1 uur leeg trekt met een laptop. Vervolgens kan de laptop daar wel weer een dag mee werken.
Al met al is de mA aanduiding misleidend.
Het apparaat ondersteund ook QC3.0, dat is 9V/2A of 12V/1.5A, dus 18W. Output voltage kan dus geregeld worden. Een laptop zou hem inderdaad in een uur leeg kunnen trekken, mits je een laptop hebt die met 100W kan laden. De powerbank zal een voltage aanbieden en de laptop pakt daarop hoeveel ampère die nodig heeft.
Mocht je er 2 QC3.0 apparaten aangesloten hebben zal die powerbank allicht nog maar 64W over hebben voor de laptop.
Ik hoop dat je mAh bedoelde, omdat mAh wat anders is dan mA. Bij het eerste weet je *hoeveel* amperes er getrokken kunnen worden op een bepaalde voltage(3.7V in dit geval), en bij het andere de hoeveelheid amperes(dat varierend kan zijn bij gebruik). Als iets 27000mA trekt dan kan je bij 3.7V niet langer dan een uur verwachten(27000mAh), maar bij lager gebruik zal dat 13500mA kunnen zijn, en dan kan je er 2 uur mee doen(nog steeds 27000mAh).

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 10:57]

Met watt is dit toch een pak duidelijker hoor.
Net die mA is handig voor de marketting.
Watt is universeler.
bv een 18650 batterij: 3.7volt x 2600 mA en je weet dat zo'n accu 9.6 watt capaciteit heeft.
Een AA oplaadbatterij van 1.2 volt en 2600mA heeft bv maar 3.1 watt.
Maar een leek zal denken dat beide even krachtig zijn omdat ze evenveel mA hebben.

Batterij van een telefoon?
bv 4000mA op 3.7 volt. Dus 14.8 watt.
Maar vroeger had je bv batterijen op 7.2 volt aan 1500mA. Dat was dan 10.8 watt.
Laptopbatterijen van 14 volt hebben meestal zo'n 4800mA. Dat is 67.2 watt.

Zie je? met watt kan veel beter vergeleken worden.
Ik reken zelf altijd om naar watt als ik dergelijke zaken wil gaan vergelijken.
Jongens kom op, hoe moeilijk is het om vermogen en capaciteit uit elkaar te houden :)?

Spanning in volt V
Stroomsterkte in ampère A
Vermogen in Watt (W = V*A en het zelfde j(oule)/seconde = hoeveelheid energie per tijdeenheid).

Capaciteit voor batterijen in Wh (Watt * uur).
Ah (Ampère*uur) kan ook, maar je mist de spanning om iets nuttigs over de capaciteit te kunnen zeggen.

Een AA batterij van 1.2v bij 2500mAh(2.5Ah) heeft een capaciteit van 1.2*2.5= 3.0Wh.

Een lithium cell van 3.7v bij 3000mAh heeft een capaciteit van 3.7*3=11.1Wh
Dat is muggenzifterij.
Iedereen heeft perfect begrepen wat er bedoeld wordt.
Neen, eenheden en grootheden zijn geen muggenzifterij. Het is belangrijk die correct te definiëren en te gebruiken anders weten we juist niét meer over wat we het hebben. Of wil jij een auto die wel 180 km rijdt of een liter appelen :?
Er zijn al heel wat dingen in de luchtvaart en ruimtevaart fout gelopen omdat techneuten niet strict over eenheden waren. Als je een technisch verhaal houdt, doe het dan goed, want dit soort fouten staan erg knullig.
Ok, ik heb jullie authisme blijkbaar getriggerd?
Autisme. En ik hoop dat jij niet in de techniek werkt, als je maling hebt aan conventies en 'je snapt toch wel wat ik bedoel' roept.
ten eerste is deze pagina ook niet een of ander examen het is een normale conversatie die hier zou moeten gebeuren net als dat er ook niet altijd moet gezeverdt worden over een punt of dt foud doe normaal maar blijkbaar is dat niet voor iedereen vanzelfsprekent

ps: Voor uw entertainment heb ik de bovenstaande tekst wat interessanter gemaakt :P
Het is juist extra verwarrend ivm voltage. Een laptop wordt ook gewoon met Wh aangeduid hoor, en juist met deze powerbank is het belangrijk omdat voor het voltage verschil tussen een telefoon en een laptop aardig groot is.
Voor jou wel. Maar voor mij is mAh gewoon de standaard die ik overal zie liggen. In de HEMA, Action, op internet. Dan is overal mAh makkelijker te vergelijken (lees te begrijpen) dan Ah.
Heb liever dat er 1 waarde als standaard wordt gebruikt dan weer 3 verschillende dingen waar ik het verschil niet tussen snap.

Heeft er niks mee te maken, maar: Beeldinterpolatie-index bij TV's. Omdat elke fabrikant weer een ander idee hierbij heeft, is onderling vergelijken vrijwel onmogelijk.

Laat mij maar lekker simpel vergelijken, ook al zou misschien een andere waarde (Wh / KJ) misschien beter zijn.
mAh op zich zegt niet veel zonder te weten bij welk voltage.

Als je gewoon zegt dat de capaciteit 10 50 of 100 watt is dan maakt voltage mah op zich niet uit.
Met mAh krijg je echter snel een duizendtal en ben nu eerlijk een telefoon die 5000 of 3000 heeft 5000 klinkt een stuks meer dan 5A of 3A. Het is dus puur marketing, maar marketing die wel werkt.

De accu in je auto word normaal verkocht met A als eenheid en niet mAh.
Heb je een 150A accu kan dat dus ook 150.000mAh zijn maar ja dat wordt bij auto accu's dus niet gebruikt.
Een A (ampere -> startstroom) rating van een autoaccu zegt niets over de capaciteit. De capaciteit wordt in Ah (en inderdaad niet in mAh) weergegeven.

Overigens zijn Lithium cellen ongeveer altijd 3,6v (leeg) en tellen de powerbanks de capaciteit gewoon op, ook als ze in serie staan.

[Reactie gewijzigd door tomvleeuwen op 23 juli 2024 10:57]

Ampere zelf zegt niks over de capaciteit, je moet immers weten hoelang hij een current kan volhouden. Constant current is een goede methode om de capacity te meten, al kan er wel een marketingtruuk gebruikt worden.

Vaak meten bedrijven de mAh door de batterij leeg te trekken naar een zo laag mogelijke voltage(2.8V). Dit kan de levensduur van de batterij ernstig verlagen.

Als ls je smartphone circuits bijv. minimaal 3.2V nodig heeft, dan is de capaciteit in mAh dus opeens een stuk lager in mAh omdat je telefoon toch echt uitgaat als de batterij de 3.2V benadert, terwijl de gestelde mAh nog steeds voor 2.8V berekend is. 8)7

Bij smartphones is deze truuc meestal niet mogelijk door regulaties(de batterij cacacity moet gemeten worden met een standaard rating)

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 10:57]

Het aantal Ampere bij een autoaccu is zoals gezegd niet een indicatie van de capaciteit. Meestal wordt daarmee de maximale startstroom bedoeld, en die ligt meer in de oorde van 400A of hoger :)
Het probleem is dat de ene Ah niet gelijk aan een andere is bij een afwijkende spanning van de cellen. Zo is de accu van mijn fiets "slecht" 11Ah, maar bij 36V is dat nog best een hoge capaciteit. Wh is wel altijd vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door hcQd op 23 juli 2024 10:57]

Alleen kunnen li-ion cellen niet lager als 2.8-3.0V en niet hoger als 4.2V(onder normale omstandigheden, met coating kan dat nog naar 4.7V gepushed worden), dus is mAh wel te gebruiken.

By the way, je vergelijking gaat niet echt op: Ah wordt berekent door een constant current te trekken van de maximale cell voltage naar de minimale cell voltage. Dus als je 11Ah batterij opeens nog maar naar 24V laadt, is het geen 11Ah batterij meer(je telt immers veel minder uren). Om meer mAh te krijgen op dezelfde voltage ratings, moet je dus meer cellen toevoegen.

Als je 5A aan current trekt, en je doet er 1 uur mee, dan heb je dus 5Ah.
Als het goed is zal je dus bij 2.5A er 2 uur over doen en kom je dus nog steeds op de 5Ah uit.

Hier heb je er wat meer over:
https://www.quora.com/How...y-in-Mah-or-ah-accurately


Als je de voltage van heel laag naar heel hoog transformeert verlies je vaak ook een heleboel capaciteit(de 230v stopcontact zal dus nooit de 27000 mAh halen).

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 10:57]

Jouw statement gaat alleen op als je geen cellen in serie zet, want als je dat doet kun je mAh ratings van verschillende batterijen moeilijk vergelijken.

In een fiets (voorbeeld waar je op reageert) zitten vaak zo'n 40 cellen, 10 in serie en 4 parallel.
10 * 3.6V = 36V nominaal (dus zonder omzetting).
Opgegeven capaciteit cellen = iets van 2.7 Ah * 4 = ~11 Ah

Je kunt dus beter zeggen dat zo'n fietsbatterij 11 * 36 = 400 Wh heeft . Dat aantal Wh is ook aardig realistisch, want 3.6V is een redelijk goede gemiddelde spanning (de celspanning daalt niet lineair, maar zit het grootste gedeelte van zijn ontlaadtijd rond 3.6V).
Dat is juist goed, als de voltage 99% van de tijd 3.6V blijft, is mAh ook gewoon goede methode om de capaciteit te berekenen.

Ik doelde mijn comment meer op het feit dat hij zei "slechts 11Ah maar dat het toch meer is omdat het een 36V batterij is". Als de voltage constant is(zoals jij zegt) dan zal de aangegeven 11Ah de bruikbare capaciteit zijn.

Als de fabrikant dan zegt dat het 10Ah, is be batterij dus kleiner in capaciteit, want immers de effectieve Wh zal bij 36V opeens nog maar 360Wh zijn.

Het wordt allemaal een heel stuk lastiger als de voltage omlaag gaat.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 10:57]

Je mist het punt. de 11Ah van de accu in de fiets is dus veel meer (ongeveer 10x zoveel), als de 11Ah van de gemiddelde USB powerbank. Ah is een eenheid voor lading, niet voor capaciteit.
voorbeeld van @Ablaze:

zijn fiets (merk A) heeft 40 cellen, 10 in serie, 4 parallel.
10 * 3.6V = 36V
capaciteit = 2.7Ah * 4 = ~11Ah (bij 36V) = ~400 Wh.

Concurrent van fietsenmerk A (merk B) maakt ook een fiets.
echter gebruiken zij 30 cellen, 5 in serie, 6 parallel.
5 * 3.6V = 18V
capaciteit = 2.7Ah * 6 = ~16Ah (bij 18V) = ~300 Wh

Op het moment dat je dus accucapaciteit gaat vergelijken aan de hand van Ah, zou men nog wel eens tot de conclusie kunnen komen dat de accu van de fiets van merk B meer capaciteit heeft (want 16 ipv 11). Maar capaciteit vertelt hier niet het hele verhaal, het gaat om de energie die je uit die accu weet te halen. En dat is direct duidelijk als je vergelijkt aan de hand van Wh (want 300 vs 400).

[Reactie gewijzigd door C0R4x op 23 juli 2024 10:57]

Anoniem: 825163 @straat9 mei 2017 18:06
Straat je hebt helemaal gelijk. We gaan ook geen 2.000.000 milligram koffie kopen in de supermarkt ipv 2 kg....

Verassend genoeg plaats de manufacturer hier de capacitiet wel zelf in Wh (watt-uur) waarde op de eerste plaats bij zijn product (en de mAh tussen haakjes)

Het is in dit geval dus 99Wh ...
Het maakt in principe niet uit of je Ah of Wh bij een constant voltage source gebruikt, het eindresultaat zal hetzelfde zijn(bijv. NiMh en NiCd batterijen en het stroomnet). Dit is in dit geval dus niet van toepassing.(omdat het hier om een li-ion batterij gaat).

Nou zodra je het land van constant voltage verlaat(zoals Li-Ion batterijen), wordt het allemaal een stuk ingewikkelder. Als het een lineaire driver(constant current) is, is mAh de enige echte keuze.

Bijvoorbeeld: Als je een 12V 2Ah batterij hebt, en je gebruikt hem op een linear driver dat 2A op 2V output, dan maakt het niet uit wat de Wh uur capaciteit is, het zal altijd maar een uur aan capaciteit hebben, omdat de driver een constant current geeft, en zal de overige voltage "weggooien"

Je hebt dus een:
- 12V 2Ah batterij(24Wh)
- 2V 2Ah batterij en (4Wh)
Toch zullen beide batterijen het maar 1 uur doen op een device wat 2A op 2V output.

Echte buck(downvoltage) en boost(upvoltage) drivers bijvoorbeeld hebben een constante wattage met een bekende conversion ratio.

Als je dus 4 wattage output nodig hebt, gaat er iets meer als 4 wattage in, achteloos de nodige voltage. Een volledige opgelade Li-ion batterij geeft ongeveer 1A bij 4.2V. Echter, wanneer de batterij naar 3.2V is gelopen, dezelfde driver zal ongeveer 1.25A trekken.

- 2x CR123A batterijen zal 670mAh nodig hebben om de 4 watt te krijgen.
- 1x 18650 batterij zal 1000mAh trekken om de 4 watt te kunnen krijgen.

In het eerste geval maakt het niet uit of je mAh of mWh gebruikt,
in het tweede kan mAh de gebruikte capaciteit overdrijven.
en in het laatste geval zal mAh de echte capaciteit vreselijk onderschatten en is mWh dus veel zinvoller.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 10:57]

Wat een onzin. Als je een goed step-down circuit hebt (in jouw voorbeeld van 12V naar 2V), dan zal je een rendement van 80-90% kunnen halen, en dan kom je dus minstens op 12*2*0.8 = 19.2Wh uit.

Als je het over de capaciteit van een accu hebt, is Wh, of J (Joule) simpelweg de eenheid die je moet gebruiken. Ah drukt iets anders uit, ongeacht of jij dat "handiger" vindt :)

[Reactie gewijzigd door borft op 23 juli 2024 10:57]

Een step-down circuit is geen lineare driver :P

Maar degene waar ik op reageer heeft wel gelijk in het feit dat zonder de gebruikte voltage, mAh nutteloos is. :P

Maar ja, de reden dat de meeste bedrijven Ah gebruiken is omdat Wh niet veel zinvol is bij het zoeken van een batterij. Je moet bijna altijd een batterij hebben met dezelfde voltage(Je kan geen 24V batterij in een 36V fiets stoppen), waarbij Ah dus meer zin heeft in het weten van de capaciteit.

Een 12V 7Ah batterij is 84Wh. Een 6V, 14Ah batterij, is ook 84Wh, hier heb je dus bij het zoeken van een batterij met de juiste voltage als eindgebruiker niks aan.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 10:57]

27.000 klinkt voor de verkoop natuurlijk veel meer dan 27.
Uiteindelijk levert het ding 100 watt bij 230 volt is dat dan nog maar 434 mAh, ofwel ca 0,44 Ampere bij 230 volt.

Maar hoe je het ook wil noemen als het ding straks dik 300 euro moet kosten is dat heel veel geld.

Gebruik zelf bijv 18650 lion batterijen voor zaklamp. die gebruiken ze dacht ik ook in tesla accupack.
voor rond de 6-7 euro heb je bij 20 stuks een 2900mah accu x 10 zit je dus op 70 euro aan accu's. Doosje, kastje, dat mag dan niet meer dan 140-150 euro kosten lijkt me. 329 euro is dan gewoon veeeeeeel te veel.
panasonic NCR18650B (die zitten in tesla's) kosten ongeveer 3,50 per stuk. ;)
Tja als iedereen voor die prijs kon kopen zou het mooi zijn.
betekend natuurlijk dat mijn bovengenoemde prijs een stukje lager nog zal zijn.

Als ik uitga van 2900mah 3.7 volt is ca 10.73 watt.
Accu van 80kw heeft dan 7455 stuks nodig x 3.5 = 26.0000 euro voor accu pack.
Tja als iedereen voor die prijs kon kopen zou het mooi zijn.
https://www.nkon.nl/panasonic-ncr18650b-made-in-japan.html

[Reactie gewijzigd door Perkele op 23 juli 2024 10:57]

Heb er ook besteld, die van jou zijn: Zonder protectie circuit! Niet voor zaklampen! Niet kopen als u niet weet waar u mee bezig bent!

Geen idee of tesla ze met protectie heeft. Neem wel aan dat als deze site ze voor 3,65 verkoopt tesla daar neem ik aan zeker maar de 1/2 van betaald gezien het volume dat ze afnemen.
tesla heeft de beveiliging in een draadje van de pluspool die doorfikt bij 15 ampere.

deze batterijen kan je uitstekend gebruiken in alle toepassingen. de versie met bescherming gaat pas af bij 30A en met 4 stuks in een zaklamp zal dat betekenen dat er bijna 400W in de printplaat en bedrading gaat. niks in die zaklamp overleeft dat.
de versie met bescherming gaat pas af bij 30A
Een NCR18650B is gerate voor een constante stroom van 6.7 A. Zou gek zijn als die bescherming pas rond 30A afsluit, no?

Daarnaast houdt die bescherming ook het voltage van de batterij in de gaten en sluit 'm af bij te lage spanning. Niet alle zaklampen hebben die functie ingebouwd namelijk. Vandaar dat nkon ze afraadt voor zaklampen (neem ik aan).
nee, dat doet zo'n bescherming niet. en de beveiling heb ik zelf getest. ik heb er inmiddels al meer dan 1000 in diverse accu's gebouwd. slechts enkele heb ik met beveiling gekocht echter nadat ik ze heb getest is et duidelijk dat het geen zin heeft in de meeste toepassingen. op het moment dat je de beveilgiing nodig hebt is het al veel te laat. maar de cel zelf ontploft niet of zo. ze gaan zeer gecontroleerd stuk. beetje rook en dat is het.

[Reactie gewijzigd door flippy op 23 juli 2024 10:57]

nee, dat doet zo'n bescherming niet. en de beveiling heb ik zelf getest.
ja, dat doet zo'n bescherming wel.

http://www.lygte-info.dk/info/battery%20protection%20UK.html
ik heb er een dozijn getest en alle beveiligingen gingen pas veel te laat af.
Zonder protectie circuit! Niet voor zaklampen!
8)7

https://www.nkon.nl/panasonic-ncr18650b-made-in-japan.html

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 10:57]

Er zijn ook zaklampen met protectie. Ja, zelfs chinese.
Als je 6-7€ betaalt voor 20 batterijen zullen ze NOOIT 2900mA bevatten!
6-7 per stuk bij 20 stuks.
AH, dat is iets anders. :)
Je hebt dan een beste zaklamp als daar 18650 batterijen in passen 8)7
ik weet niet of we mogen linken naar Aliexpress winkels, maar ik stel voor dat je ff kijkt bij Simon's Convoy store :p
mAh is de capaciteit waar smartphone accu's in gedefinieerd worden. Voor de huis-tuin-keuken gebruiker is het makkelijk als de powerbank ook zo gedefinieerd wordt want dan weet hij hoe vaak hij z'n telefoon ongeveer kan opladen...

Ik ben zelf overigens helemaal geen voorstander van mAh of Ah, doe maar Wh zodat je echt weet waar je aan toe bent.
jetspiking Freelanceredacteur @straat9 mei 2017 22:30
Mili Ampere uur is zo'n beetje de standaard voor powerbanks, het staat altijd in mAH
Ik heb vandaag 118.000 mKm gereden |:( 9d9d
Alle powerbanks adverteren met mAh, dus waarom deze niet? Is wel zo duidelijk voor de consument. :)
Omdat het verkeerd is, het klopt niet. Je gaat toch ook niet snelheid in minuten uitdrukken, of volume in vierkante meters?
Wat in het artikel niet genoemd wordt en de reden is dat deze power bank echt interessant is, is dat dit de eerste multi-port power bank zou kunnen zijn die de PD R3.0 v1.1 gaat ondersteunen, naast pass through charging. Daarmee kan het ding dus thuis meerdere telefoon / tablets gelijktijdig laden en kun je 'em als power bank inzetten doe vrijwel alles kan laden.

[Reactie gewijzigd door Zarhrezz op 23 juli 2024 10:57]

Hou bij het kopen van powerbanks met zo'n capaciteit er rekening mee dat deze vaak niet worden toegelaten als handbagage in het vliegtuig.
Anoniem: 825163 @BaBy-G9 mei 2017 17:59
Het tegendeel is eigenlijk waar... Batterijen tot 100Wh mogen van de IATA mee in de handbagage, check-in (in je ruimkoffer) zijn ze niet toegelaten..
Helemaal correct, wordt hier uitgelegd. En met 260 vliegtuigmaatschapijen is zo'n 80% van het totale luchtverkeer bij de IATA aangesloten, dus de kans om met een vliegtuigmaatschappij vliegt die de regels omdraaid, is erg klein.

Houdt er ook rekening mee dat losse batterijen helemaal uit den boze zijn in je ruimbagage.

Meer leesvoer in dit document: http://www.iata.org/publi...-for-operators-1st-ed.pdf

[Reactie gewijzigd door NSG op 23 juli 2024 10:57]

Klopt! Vaak is 20.000 mAh het maximale voor 1 enkele powerbank wat je mee mag nemen in je handbagage.
Veel maatschappijen rekenen met een maximale Wh van 100 of 160Wh. Of ze zetten een mAh neer, veelal 32.000. Wel alleen handbagage!
Mijn RAVPower 26800 PD (ook USB C, wel 'maar' 30W) om de Switch bij te laden tijden spelen mag iig altijd mee aan boord so far :)
Inderdaad, ik heb mijn powerbank deze zomer weg moeten gooien omdat ik niet kon bewijzen dat de capaciteit minder dan 20.000 mah was, ook al was hij eigenlijk maar 10.000 mah (dit stond niet op de behuizing). Dat was op de luchthaven van Bangkok..
Heb ik in China ook gehad. De luchthavens hanteren een vrij hoge limiet, maar als er niet op de powerbank staat wat de capaciteit is, dan mag ie niet mee!
Mijn bijdrage was inderdaad ook gebaseerd op mijn ervaring in Thailand.
Er is idd. een beperking tot in totaal 22000mAh.
Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn powerbank van 30.000 mAh.
RAVpower en Anker zijn solide merken powerbanks die al ontelbaar keren zijn gereviewed. Niet iedereen heeft een OEM powerbank die gekregen is bij de lokale bingo. Aan die dingen is de grootste irritatie dat ze je device opladen met usb1.0 snelheid, waardoor die harder leegloopt dan oplaad.
Want personeel gaat nauwkeurige capaciteitsmetingen doen op je powerbanks?
Klinkt goed, maar hoe is zo'n ding nou in het dagelijks leven? Iemand ervaringen mee? Hier een laptop, maar nooit behoefte gehad aan een powerbank, ondanks dat ik veel reis... Op de een of andere manier red ik 12 uur per dag door rekening te houden met de helderheid van het scherm :)
Ik heb altijd een powerbank bij me. Ik heb hem sinds mijn oneplus 3t amper nog nodig, maar altijd leuk als ik iemand kan helpen die geen lader bij heeft.
Voor mij is het een onmisbare tool, zeker als ik buiten Ingress ga spelen, maar deze zou me fysiek wat de groot zijn en vooral te duur.
Sweetspot voor een formaat/capaciteit verhouding die nog ergens op slaat ligt bij de 12k ish mah. Totdat ze uiteraard meer capaciteit in een cel weten te proppen.

Daar ga je overigens geen (zware) laptop mee opladen, dus in die zin is dit wel een uniek product.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 23 juli 2024 10:57]

Kwestie van tijd dat er tig China clones van deze powerbank op de markt komen met voor een fractie van de prijs. (Ja ik weet dat je dan moet afwachten of je wel de beloofde capaciteit krijgt)
Heb er al een soortelijke 30.000mah @5v
Heb er 2 weken lang elke dag de phone mee opgeladen
Heb je de capaciteit al eens gemeten?
30000mA is héél veel. Dat zijn 12 18650 batterijen.
Trouwens. Als ze een capaciteit beschrijven gaat dit nooit over de 5V, maar over de 3.7 V van de batterij.

[Reactie gewijzigd door System op 23 juli 2024 10:57]

dan zou het wel 3.7v zijn, zaten 14 batterijen in zover ik weet, ding is al oud, toen der tijd mijn htc desire hd mee opgeladen op de camping
usb-c 100W is key hier, andere features waren er al op de markt inderdaad...
Maar om nou 270 euro te betalen voor usb c
probeer eens een powerbank te kopen met die capaciteit om een dell xps of macbook pro op te laden. Je zoektocht zal snel stranden bij zulk prijzen ;-)
Iemand die de eerste versie heeft geprobeerd? Ik ben wel benieuwd of die 230v aansluiting het een beetje goed doet?
ik ben daar ook benieuwd naar... het zal geen true sine wave converter zijn. Gezien het formaat van het kastje, heb ik sterk mijn twijfels bij de kwaliteit ervan. Vooral veel batterij en weinig electronica. Er is een rede dat (oa meanwell) die 12/24V converters vaak 2/3 keer zo groot zijn als dit kastje.
Niet gierig, we linken altijd naar de bron. Nu gewoonweg vergeten erin te plakken. Wordt gefikst :)
Aangezien een veel gehoord pijnpunt bij mobiele telefoons / mobiele apparaten is dat ze veel te kort meegaan, lijkt me dit een mooie ontwikkeling. Het is natuurlijk wel een flink prijzige oplossing.
Anoniem: 343919 9 mei 2017 17:47
Ziet er leuk en tof uit maar ik denk dat dit een flop wordt. Aangezien het vast een groot lomp ding is om mee te nemen. Dat houdt het denk ik vooral tegen. Als je al je laptop en je spullen mee moet nemen + nog zo'n powerbank dan wordt je tas over het algemeen wel erg zwaar om mee te nemen. En mijn ervaring met laptops is dat de tijd dat ik nodig heb op de accu ruim voldoende is. En meestal zit ik zelf op plekken waar je stopcontacten hebt. (in de trein of onderweg kun je wel een tijdje de accu gebruiken, daar is dat ding voor).

En voor telefoons zie ik hier wel het voordeel van in omdat je die veel intensiever gebruikt. Maar toch. Als het geen compact ding is dan gebruiken veel minder mensen het.
177 euro voor een power bank, dat is een heel erg stevige prijs voor de markt waarin ze zich begeven.
Het moet je dan wel heel erg gaan om die power output want die capaciteit an-zich heb je voor de helft ook wel en dan hoef je niet eens naar aliexpress te kijken...

Edit: Zie dat de retail van het vorige model er nog een schepje bovenop doet. Interessant dat dit dan van de grond komt. Schijnbaar schat ik de afzet verkeerd in.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 23 juli 2024 10:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.