Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 4 reacties
Bron: Ace's Hardware

Johan de Gelas van Ace's Hardware heeft het tweede deel van zijn Memory Guide online gezet. In dit deel worden met name de verschillen tussen DDR SDRAM en Rambus DRAM besproken. Zoals bekend is de hoge latency één van de grote problemen van Rambus geheugen. Uit de berekeningen van Ace's blijkt dat PC2100 SDRAM met 266MHz bus voor een 800MHz processor een bijna twee keer zo lage latency heeft als PC800 Rambus op een 133MHz FSB:

But how does DDR SDRAM compare with Rambus? As you know Rambus and SDRAM use the same memory cell technology, only the interface is different. Therefore, the Column Access latency (CAC) of RAMBUS is about the same the same as the CAS latency of the SDRAM. Rambus has CAC latency of 8 cycles of 2.5 ns (400 MHz), PC100 has a latency of 2 cycles of 10 ns.

The Rambus channel sends out the data twice as fast as the SDRAM, but the SDRAM can send out the first 8 byte without waiting, while Rambus has to transfer 16 bytes. As Rambus can send 2 bytes every cycle, it takes 4 cycles of 2.5 ns to transfer 16 bytes or 10 ns.

The Memory Translation Hub adds no less than 7 cycles to CAC latency, which should make you understand why the i820+MTH+SDRAM solution is extremely slow. [break] De hoge Rambus latency kan onder andere verlaagd worden door de memory controller in de processor te integreren, waardoor twee extra cycles voor het passeren van de northbridge vermeden worden. De Playstation II heeft al een geïntegreerde memory controller en de Alpha 21364 en mogelijk ook Willamette-479 zullen hier gebruik van maken. Het het verhaal van Ace's blijkt bovendien dat de i820 chipset niet volledig gebruik maakt van de mogelijkheid om tot 32 'pages' open te houden. De i820 heeft een beperking tot 4 pages, waardoor er onnodig veel page missers plaats vinden. De betere geheugen performance van de i840 is deels te verklaren door het feit dat deze maximaal 16 pages open kan houden: [/break] Now, before you believe Myth 4 ("Rambus is a worthless technology"), this should not be a problem for DRDRAM. The huge amount of sense banks could make sure that many more pages are kept open and that the percentage of page hits is much higher. This would decrease the average latency of Rambus significantly. However, the low-end i820 chipset can only maintain 4 of a total of 32 possible devices in the active state, and it can keep only 8 pages open. No wonder that Rambus performs quite a bit better with the i840, which can keep 16 chips and many more pages (32?) active!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (4)

Als ik het goed begrijp doen heeft DRDRAM ook gewoon een soort 'cache', net als de nieuwe specifiecaties van DDR - II
Hoe bedoel je? De sense amps misschien (die de "open pages" bevatten)? Wel, goedbeschouwd kun je dat een cache noemen ja. Maar dan zonder caching algorithm.
Betere uitleg over dit soort zaken vind je in deel 1 van deze memory guide ( www.aceshardware.com/Spades/read.php?article_id=5000172 ) of op www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT110799000000
FF leze en je bent een Memory Master zoals ik :P
Je zou dus kunnen zeggen dat Intel Rambus meer kwaad dan goed heeft gedaan met hun i820 chipset, aangezien deze niet bepaald reclame is voor de Rambus technologie. Het gevolg is geweest dat 'Myth 4: Rambus is a worthless technology' door veel websites verkondigd is en door de meesten wordt geloofd.
Het is bijna nog een wonder dat ze het aan PS/2 hebben kunnen slijten, waar waarschijnlijk veel beter gebruik gemaakt wordt van de technologie.

Interessant is ook de opmerking over voor welke applicaties de hogere geheugenbandbreedte nog het meeste nut heeft: Spelletjes met heel veel polygonen. Zo blijven spelletjes toch de drijvende kracht achter de verbeteringen in computertechnologie. Wie had dat gedacht begin jaren 80 toen computers nog voornamelijk gebruikt werden voor Lotus 123...
Rambus is voor PlayStation 2 een ideale geheugenoplossing, omdat de Sony weinig geheugen nodig heeft (32 MB, 2 x 128 Mb RDRAM chip), geen sockets heeft (RDRAMs worden direct op het M/B geplakt), een korte bus kan hebben (vanwege slechts 2 devices en geen sockets), en tot slot door het kleine aantal devices is de warmte-ontwikkeling ook geen probleem.
Maar de PS/2 is GEEN personal computer! RDRAM is hier een goeie oplossing, en in de PC niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True