Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: Ace's Hardware

LoCL liet ons via de news submit weten dat Ace's Hardware wat interessante info heeft gepost over de DDR-II, de voor 2002 geplande opvolger van DDR SDRAM. Uit de Platform 2000 presentatie van Enhanced Memory Systems blijkt dat DDR-II gebruik zal maken van de ESDRAM technologie van Ramtron (waar EMS een dochteronderneming van is). ESDRAM gebruikt snelle SRAM buffers om de latencies voor het lezen van de DRAM cellen te verlagen. Omdat de row data vanuit de SRAMs wordt geserveerd kan de precharge latency voor het opnieuw laden van de condensators in de DRAM cellen omzeild worden:

"Ramtron found a more elegant solution. ESDRAM, a sort of cached DRAM, includes SRAM buffers. Those SRAM buffers contain the row data, and the controller can read those buffers instead of the sense amps (see part one to fully understand this). While the SRAM buffers are read, the sense amps can do precharge and refresh operations. In other words, those SRAM buffers can eliminate a latencies like the precharge latency (Precharge time (Trp)). And that is not all. Such SRAM buffers have lower CAS and RAS to CAS latencies, so if the buffers contain the right information, the critical word may be send in 5-6 cycles to the CPU instead of the 7 cycles that we have calculated for "normal" SDRAM. ESDRAM is also based on HSDRAM chips (HSDRAM is also developed by Ramtron) and can be clocked at higher speeds. ESDRAM offers little benefit for streaming applications (only slightly more bandwidth) but in most cases ESDRAM can offer a lot lower "critical word latencies".

De relatief hoge latencies van DRAMs vormen op dit moment al een zware bottleneck voor de performance van processors en in de toekomst zal dit probleem bij een verdere stijging van de kloksnelheid alleen maar groter worden. Dit lijkt ook de conclusie te zijn van InQuest Market Research, de organisator van de Platform 2000 conferentie. Volgens hen is de bandbreedte bij DDR SDRAM en Rambus geen groot probleem meer. De voornaamste bottle neck zit 'm bij de hoge latencies:

InQuest Market Research Platform 2000 presentatie

De oplossing van Ramtron is dus een interessante methode om de latencies terug te brengen. Een verderde reductie van de latencies is mogelijk door de memory controller en de processor te integreren. Hierdoor kan minimaal 1 kloktik voor het passeren van de northbridge bespaard worden. Voor zover bekend zullen de Alpha 21364 en AMD Sledgehammer gebruik maken van een ge´ntegreerde memory controller.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

Dit is wel een mooie vooruitgang. We hebben al gzien wat het toevoegen van die chips (SRAM) kan doen voor de clocksnelheid(de EMS RAM stikkies die een latency van 4.6 hebben en standaard op 150 draaien enz) Dus met die latency zit het wel goed. Wat ook wel een mooi vooruitzicht is voor de toekomst is dat de markt voor SRAMs steeds groter wordt en de prijzen er steeds lager(nu zijn SRAMs nog 2 dollar duurder dan DRAM)Tegen de tijd dat we dit tegenkomen zijn die prijzen gelijk geworden(steigende DRAM en dalende SRAM prijzen)en dus is het niet zo duur meer om dit te mixen. Mooie ontwikkeling maar waarom vertellen ze dit al in 2000 terwijl we het pas in 2002 gaan zien. I Want It Now!
SRAM kan onmogelijk even duur worden als DRAM. Een DRAM geheugencel wordt opgebouwd uit een condensator en een transistor (2 elementen) en aangestuurd over 2 lijnen (rij & kolom). Een SRAM cel bestaat uit vier transistors en twee weerstanden (6 elementen) en wordt aangestuurd door drie lijnen (rij, kolom, ge´nverteerde kolom). SRAM kost dus veel meer "chip real estate" en is veel moeilijker te produceren. Daarom zie je SRAM allÚÚn op de plekken waar het telt. Ik las dat SRAM tot 10 x sneller is dan DRAM, maar het is tegelijkertijd minstens 10 x zo duur. Er wordt al meer dan 20 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van SRAM, en toch blijven deze getallen ongeveer hetzelfde.
Voor zover bekend zullen de Alpha 21364 en AMD Sledgehammer gebruik maken van een ge´ntegreerde memory controller.
En niet te vergeten Willy-479, die met een geintegreerde single of dual channel rambus controller gaat komen. Om even Intel niet helemaal achter te laten.
Tegen de tijd dat we dit tegenkomen zijn die prijzen gelijk geworden(steigende DRAM en dalende SRAM prijzen)en dus is het niet zo duur meer om dit te mixen.
Als de prijzen gelijk gaan worden is het volgens mij onzinnig om te gaan mixen... dan gebruik je toch alleen SRAM neem ik aan.

Maar toch, een goede ontwikkeling. Steeds meer mogenlijke soorten geheugen, en steeds meer latency en bandbreedte bottlenecks die opgelost worden maar er zit ook een klein nadeeltje aan deze ontwikkeling; Steeds nieuwere soorten geheugen zorgen ervoor dat je ook steeds een nieuw mobo moet komen met een chipset die het ondersteund. Constant nieuwe chipsets zorgen ervoor dat voor er eentje optimaal presteert, hij al verouderd is en (waarschijnlijk) niet meer doorontwikkelt zal worden.
Er is al gebleken dat de nieuwe chipsets op dit moment verre van optimaal zijn, dit zal in de toekomst alleen maar erger gaan worden met deze ontwikkelingen.

Toch is dit onvermijdelijk denk ik, met de constante vraag naar meer bandbreedte.
dat wordt smullen :9
Weten jullie trouwens of er ook nog onderzoek verricht naar het gebruik van andere materialen.

Want, hoewel dit in het stukje een 'elegante' oplossing wordt genoemd vind ik dat eigenlijk best wel mee vallen ...
Voor de liefhebbers onder ons, je kan die aandelen Ramtron kopen op de Nasdaq. Ticker code: RMTR
kostte gisteren 14.75 dollar bij opening, is na dit nieuws meteen 20% opgelopen tot 18 dollar. Altijd meegenomen om je technische kennis om te zetten in $'s. Kunnen we weer leuke speeltjes voor kopen :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True