Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: EETimes

EETimes meldt dat Sharp een nieuwe technologie heeft uitgedokterd weermee LCD's met grotere afmetingen en een hogere helderheid mogelijk worden. Deze 'Ultra High Aparture' technologie zal voor het eerste toegepast worden in 28" flatpanel van NTT Corp. Het scherm heeft een resolutie van 2560 bij 2048 pixels . De UHA displays hebben als bijkomend voordeel dat het stroomverbruik bij een gelijke helderheid circa 20% lager is:

Sharp LCD display Sharp Corp. announced an LCD technology last week that will take its active-matrix displays into new realms of size and resolution. The ultra-high-aperture (UHA) technology will debut in a 28-inch-diagonal screen with more than 5 million pixels that NTT Corp. will incorporate into a monitor by year's end for such applications as medical imaging and museum archiving.

[...] The pixel aperture of UHA technology is about 20 percent larger than in Sharp's previous active-matrix silicon LCDs, according to the company. One result is that for comparable brightness, the new LCD's power dissipation will be about 20 percent lower. Alternatively, the display will be able to crank out higher brightness than a conventional LCD at the same power level.

[...] Sharp has developed UHA prototypes of both a 28-inch and a 6.4-inch LCD. The 28-inch display features a 2,560 x 2048-pixel quadruple-SXGA format, 116-pixel/inch resolution and 180-nit brightness, and it consumes 72 watts. The 6.4-inch display, in a 1,024 x 768-pixel XGA format with 202-pixel/inch resolution, provides a 62 percent aperture ratio, according to Sharp. The smaller display will be offered in both backlit and reflective versions for mobile Internet appliances. Production will begin next spring.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Let's hope dat ze ook een oplossing hebben voor die "dode" pixels!
Want met miljoenen pixels heb je miljoenen keren de kans, dat er 1 of meerdere pixels kapot zijn en dat kan soms bijzonder storend zijn. Vooral wanneer je van die dots hebt, die kapot zijn waardoor ze alleen maar 1 bepaalde kleur laten zien.
Voor de dode pixels is helaas geen oplossing.
Doordat het over miljoenen pixels gaat is de kans groot dat er tijdens het productie proces er toch enkele uitvallen.
Dode pixel schermen worden bij goede fabrikanten geweigerd dus de kans is klein dat jij er eentje krijgt die een paar dode pixeltjes bevat.

Wat is trouwens het voordeel van die verhoogte helderheid? LCD schermen kunnen sowieso tig keer helderder dan CRT schermen (tot zover dat het gewoon verblindend is) aangezien bij een LCD scherm met een backlight gewerkt wordt.
En lager stroomverbruik is nou ook niet echt doorslaggevend voordeel voor een desktopscherm. Voor notebooks is het wel praktisch, maar deze technologie wordt vooralsnog eerst gebruikt om grotere LCD schermen te maken.
Toshiba hanteerd bijvoorbeeld een maximum van 12 dode pixels op een scherm... Maar over het algemeen is het zo dat er of meer of helemaal geen pixels dood zijn. Elke fabrikant heeft zo zijn eigen kwaliteits eisen. Dit komt omdat het LCD-productieproces een zeer lage fout-tolerantie heeft. De kans op fouten is gewoon erg groot, en eigenlijk nauwelijks te vermijden. Hier zijn trouwens wel oplossingen voor.. Bijvoorbeeld het elektrisch papier (wordt binnenkort ook toegepast in comps van toshiba) wat op Cebit'2000 gedemonstreerd werd
zulke grote monitoren worden te hoog... ik heb liever breedbeeld... eigenlijk heb ik ook liever normale schermen -> breedbeeld... even hoog als een 19" scherm maar dan verder in de breedte gaan werken... dat is relaxer dan zelfde formaat maar dan groter

zoals die van Sony en de 22'LCD scherm van Apple
Hoog is juist handig bij het lezen van internet sites. Meer zicht, minder scrollen.
Wat ook een gigantisch voordeel van die "breedbeelden" is is dat je met Quake 3 lekker een grote fov (hoek dat je ziet) kan instellen...
kan je lekker meer zien dan anderen...
kijk dat kan met een standaard formaat schermpie ook wel maar dan krijg je zo'n super-snelheids gevoel en je kan altijd met een breedbeeld schermpje nog verder gaan met fov.. :)
:) Ben nog steeds aan het wachten op een monitor die alle reakties hier kan laten zien..
Juist dus een breedbeeld die je kan kantelen als je het web op gaat en in breedbeeld mode (terugkantelen) gebruikt voor games :)
Dat zou op zekers zwaar rulen !!
Er zit dan ook een voordeel aan, als ie groot genoeg is, staat je monitor ook nooit meer te hoog..... Voor een goede houding (wie heeft er tegenwoordig geen (rug)klachten). wordt namelijk geadviseerd: De bovenkant van het beeld(niet de monitor) is gelijk aan je ooghoogte, als je recht vooruit kijkt. :)
Dan staat hij dus juist altijd te hoog!! Tenzij je hem op de grond zet ofzo. Want dat ding is van zichzelf enorm hoog. Zou ik dus niet op mijn bureautje plaatsen als ik de bovenkant op ooghoogte zou willen hebben.
Wat ook een gigantisch voordeel van die "breedbeelden" is is dat je met Quake 3 lekker een grote fov (hoek dat je ziet) kan instellen... kan je lekker meer zien dan anderen...
Van mij mag je hoor Sharky K. ;) Maar even serieus, je vergeet iets: namelijk dat LCD schermen niet geschikt zijn voor 3D spellen met meer dan 60 frames per seconde.

De huidige TFT LCD schermen gloeien namelijk veel langer na dan de klassieke beeldbuis. Voor internet browsen, DTP'en (auto)CAD'en en DivX/DVD kijken is het geen probleem, maar voor Quake 3 Arena, Unreal Tournament, Half-life en de rest van de populaire 3D spellen is het wl een nadeel.

Voor 3D spellen zul je uiteindelijk toch echt liever een normale monitor voor je neus willen.
72 Watt blijft goed bekeken natuurlijk erg veel. Ik denk toch dat er steeds meer stroombesparende foefjes bedacht gaan worden, want een monitor blijft een van de meest stroomvretende onderdelen van je systeem. Polymeerdisplays schijnen stukken zuiniger te zijn, laten ze die maar gauw op de markt brengen ;)

Trouwens, volgens mij zou er in de kop 'Grotere en helderdere' moeten staan, daar gaat het tenminste om.
72 Watt is inderdaad nog best veel, maar als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een 22' IIyama om even een populaire grote CRT monitor te nemen, die verbruikt bij normaal verbruik 165 Watt en die is qua beeldoppervlak dus nog een stuk kleiner. Qua stroomverbruik kunnen we niet snel genoeg op LCD overgaan. Jammer alleen van de prijs.
Martinus gaat toch eerst maar een Iiyama A901HT kopen. Als die 'op' is over een jaar of 10 zijn die LCD schermen wel betaalbaar :)
De grootte van dit scherm is natuurlijk leuk, echter de prijzen van de normale LCD/TFT schermen zullen er niet door omlaag gaan. Dit gaat zekrr nog 3 jaar duren. :'( . Wat ik nou graag zou zien is dat in de voet van dit apparaat gelijk de gehele PC in verwerkt wordt. Dan heb je gelijk alles in 1; PC, CD, DVD, TV, Radio MP3 e.d. Zodoende maak je gelijk een enorme ruimte besparing terwijl je een enorm scherm hebt...... Kan de prijs ook een stuk interessanter worden :7
Een TFT scherm met een computer in de voet bestaat al lang... Weet ff niet meer van welk merk

MAAR, ik vind dat juist erg verrot, aangezien de uitbreidingsmogelijkheden in zo'n pc simpelweg verrot zijn... Tweaken met zo'n bak zit er waarschijnlijk ook niet in... Als je gaat overclocken bijvoorbeeld komt er meer warmte en warmte ontwikkeling in zo'n ding is een probleem omdat dat nauwelijks weg kan...

Maar ja, sinds de meeste mensen geen tweakers zijn :( is het natuurlijk wel een mooie oplossing voor die lelijke grijze bak onder je bureau :)
sharp maakt ook een breedbeeld lcd met een tv tuner erin.....ikkuh hebbuh :P
niet echt groot...maar ja wel scherp en kost geen ruimte :)
(ps LG maakt er ook 1 met tv tuner)
Hier is meer info over deze nieuwe LCD panels:
sharp-world.com/sc/gaiyou/news-e/000717.html
Mmmmmmm, ziet er wel leuk uit.
Maar een 'oplossing' voor die dode pixels zal er (nog) niet zijn.
Je moet niet vergeten dat het transistortjes zijn / blijven. (toch?!?) En de minste geringste vervuiling betekend een dode pixel.
Soms kunnen ze een dode pixel repareren met een laser, maar dat gaat helaas niet altijd lukken.
Door de hoge uitval (vaak max. 3 pixels per display van 15" <afhankelijk per producent!!> ) van display's wordt ook de prijs zo belachelijk duur.
En als je dan een LCD van 18,1" ziet en nu zelfs 28" kan je nagaan wat de uitval van dit soort schermen zal betekenen.
Zolang daar nog geen goede oplossing voor is zullen die schermen relatief gezien een stuk duurder blijven tov de conventionele schermen.<div class=r>[Reaktie gewijzigd door ]Byte[]</div><!-- end -->
wel weer een voordeel van LCD schermen is dat je geen last van straling hebt en dus geen "hoofd" of "oog" pijnen krijgt...
Naar zo'n LCD scherm kijken is heel relaxed...
Ik heb gehoord dat Apple van een grote fabrikant de hele jaarvoorraad LCD's heeft opgekocht, samen met NEC. Als een paar van die grote bedrijven de boel hebben opgekocht, zal de prijs tenminste komend jaar op hetzelfde niveau blijven.
Het nadeel van LCD's is dat je ze eigenlijk veel beter digitaal kan aansluiten (LCD is digitaal, een normale cathodebeeld is analoog). Er is nog helemaal geen standaard voor die digitale aansluiting, zoals USB of Firewire/i.link. Als daar nou ook standaard een aansluiting voor komt op je videokaart, zijn er al heel wat kosten te besparen, je hoeft dan dus het videosignaal niet eerst in de videokaart naar analoog te converteren, om het signaal weer in het LCD-beeld te digitaliseren. Al die onderdelen kosten gewoon geld. Hoeven die onderdelen er niet in, wordt de prijs alweer wat lager.
Dat neemt niet weg dat die pixeluitval gewoon de prijs omhoogstuwt. Maar de moderne productiemethoden zorgen er al voor dat die uitval zeer laag is.
Ik schat dat over anderhalf jaar die boel gaat doorbreken, en dan worden de prijzen pas reeel.
Uhm, DVI (Digital Video Interface) is toch al wel redelijk gestandaardiseerd, of zit ik nu fout ;)
voor het eerst in een 28".. zou deze nieuwe technologie dan bedoeld zijn om grotere schermen te maken? volgens mij waren er tot nu toe geen 28" lcd's.

ik hoop dat dit helpt de lcd's goedkoper te maken..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True