Facebook presenteert functie voor live delen locatie in Messenger

Facebook heeft een functie getoond voor het live delen van de locatie met contacten in Messenger. Daarmee moeten gebruikers bijvoorbeeld aan anderen kunnen laten weten wanneer zij ergens arriveren. Naast het delen van de live locatie blijft het delen van een statische locatie mogelijk.

Facebook voegt de functie tegelijk toe aan iOS en Android. Het is mogelijk om de live locatie te delen met een enkele contactpersoon, maar het werkt ook in groepschats. Daardoor moeten gebruikers duidelijk kunnen maken wanneer zij op een bepaalde plek aankomen, bijvoorbeeld thuis of op een plaats van een afspraak.

De locatiefunctie werkt door het tikken op de blauwe balk na het selecteren van Locatie in de app. Vervolgens is in te stellen hoe lang het delen van de locatie mag duren. Daarna vraagt de app via gps de locatie op en geeft die weer op een kaart. Bovendien geeft Messenger een verwachte tijd van aankomst op een aangegeven locatie aan. Die verwachte tijd ziet de ontvanger van de locatie ook.

Het is mogelijk om tussentijds het delen van de locatie te stoppen. Het delen van een statische locatie blijft ook mogelijk door de rode pin rechts bovenin beeld te selecteren in plaats van de Live Locatie-functie. Google introduceerde onlangs de mogelijkheid voor het realtime delen van locaties in zijn Maps-dienst.

Facebook Messenger Live LocationFacebook Messenger Live LocationFacebook Messenger Live LocationFacebook Messenger Live Location

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

28-03-2017 • 08:04

73

Reacties (73)

73
73
26
2
0
32
Wijzig sortering
Fijn, dan kan iedereen die meekijkt meteen realtime zien dat je niet thuis bent, hoeven ze niet te wachten met inbreken tot je vakantieplaatjes post.

Op dit soort functie zit toch niemand te wachten, of ben ik nu zo van de tijd af?

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 23 juli 2024 05:58]

Dit is toch gewoon een handige functie. Je beslist zelf met wie je deelt en wanneer, dus als jij dit met heel je vriendenlijst deelt en inbrekers tussen je vrienden hebt, dan heb je dat enkel aan je zelf te danken.

Ik deel al jaren mijn ETA en locatie via Waze met mijn vriendin en zij ook met mij als we op weg zijn naar elkaar/naar huis. Het is gewoon handig en praktisch om genoeg redenen, bijvoorbeeld tegen wanneer je aan het eten moet beginnen.

Er is duidelijk vraag naar dergelijke feature, gezien Google dit kort geleden ook in Maps heeft gestoken.
De reden dat alle grote privacyschenders het tegenwoordig inbouwen is omdat ze nog meer data willen verzamelen. Dat zegt niets over de vraag naar een functie maar meer over de behoeften van de aanbieder zelf.
Grappig dat je dit denkt. FB heeft al sinds het begin toegang tot jouw locatie als je de FB app of Messenger geïnstalleerd hebt, tenzij je dit bewust hebt uitgeschakeld in de permissies. Daarvoor hoef je echt niet manueel je locatie te gaan delen met je vrienden. Als je een van deze apps geïnstalleerd hebt, weet FB al lang waar je woont, werkt, uithangt, ... en wie je vrienden zijn. Dan heb je de keuze om dat stukje privacy op te geven al lang geleden gemaakt.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in, maar locatie kun je uitzetten. Als je het uitzet heeft FB je locatie niet meer. Maar om zo'n functie te gebruiken móet je het wel aanzetten, anders werkt de functie niet, en daarmee is het een manier om meer mensen over te halen hun locatie aan te zetten en te laten staan.
klopt en nu weet facebook dat je in een of andere winkel loopt en in no time komt de reclame via FB of whatsapp.
Grappig hoe "normaal" mensen het gaan vinden om overal gevolgd te worden. Het is toch een groot bekend bedrijf? Een bedrijf is nog erger dan een overheid...
Idd en dan kan handig zijn om te weten wanneer je met eten moet beginnen, je kan ook zeggen schat ga nu na huis toe vanaf mijn werk of vanaf waar ook.
Je zegt dan nou zal er wel ongeveer zo lang over doen ongeveer, dan weet de andere dat toch ook al.

En je hoeft toch niet per direct als je binnen komt dan te eten gelijk, even rustig zitten bij komen van de rit en werk.
Nou nee; een bedrijf moet geld verdienen om te blijven bestaan. Genoeg kritiek en weglopende klanten en je kan je bedrijf opdoeken.

Een overheid kan tot in den treure dezelfde fouten/blunders maken en ongeacht hoeveel je protesteert, ze blijven er tóch wel mee doorgaan omdat het ze geen zak hoeft te interesseren. Hun salaris krijgen ze tóch wel.
Juist handig voor mij. Mijn Franse vriendin woont in Calain. Het is zo'n 3 uur rijden, dus dan is het handig waar ik precies dan ben. Ik kan namelijk niet reageren tijdens het rijden. Zo kan ze zien hoe laat ik dan aankom. En binnenkort dus ook andersom.
Ik had dit zelf gerealiseerd in combinatie met Tasker. Voor de grap eigenlijk en ze zei al dat ze niet hoefde te weten waar ik uithang. Maar ze gebruikte het wel paar keer tijdens de rit.
En waarom is het nodig om te weten waar je precies uithangt? Ik neem aan dat je tijdens een rit van 3 uur wel minstens 1 keer pauze houdt, dat is een mooi moment om te zeggen dat je er over 1½ uur bent. Vroeger ging alles ook prima zonder dit soort functies, ik zou niet weten wat het toevoegt op wat je 20 jaar geleden met een dumbphone en de sms functie al kon. Behalve dan voor de aanbieder van de functie, die vind het helemaal geweldig om realtime gebruikers te kunnen volgen.
Vroeger staken we de straatlantaarns ook met de hand aan, bouwden we met asbestplaten en schilderden we de buitenboel met loodhoudende verf.
Jij kent duidelijk het verschil niet tussen "vooruitgang" en "achteruitgang". Niet iedere verandering (of technologische oplossing) is een vooruitgang. Weg van asbestplaten is duidelijk een vooruitgang voor de gezondheid, maar me laten tracken door facebook om iets te kunnen dat ik zonder facebook net zo goed kan is dan weer duidelijk een achteruitgang.
Dat vind jij. Asbest is prima spul, zolang je er niet in gaat boren of het verbranden. Alleen de vezels die losraken zijn gevaarlijk; maar zolang die platen intact blijven is er niks mis mee.

Roken was vroeger ook heel gezond en goed voor je (als je de reclames mocht geloven). Pas na jááááren onderzoek bleek dat het toch niet zo heilzaam is als vroeger gedacht werd. Ook is het zo dat niet iederéén die rookt, dood gaat als gevolg van het roken zelf.

Met andere woorden: iets kan nu ófwel een goed idee lijken, óf een slecht idee, en dat kan mettertijd nog veranderen. Jij kan vinden dat het tracken via Messenger, wat je zélf vrijwillig aanzet, een slecht idee is - maar de geschiedenis zal uitwijzen of dat echt zo is.
Anoniem: 698090 @kozue28 maart 2017 09:55
Stel, je spreekt met iemand af in amsterdam, en je kan elkaar totaal niet vinden, dan zou je elkaar kunnen bellen en rot zoeken (mobiel bellen is immers iets wat mensen in het begin ook onnodig vonden) dan kan je elkaar nu vet snel vinden.
Net als met de vrienden app van apple.

Oja en trouwens, gelukkig voor jou. Je bent niet verplicht dit te gebruiken.
Ik weet niet hoor, ik spreek normaal af op een plek die makkelijk te vinden is voor beide personen (zoals een station of een specifiek adres).
Precies als je ergens heen gaat en je weet niet waar het is, dan spreek je op bekende plek af station, parkeer plaats of iets.
En daarbij heb je tegenwoordig ook nog eens navigatie op de tel, welke prima werkt te voet/fiets.

Dus dan even de navigatie aan is makkelijker dan elkaar te volgen waar je ben als je niet kan vinden.
Anoniem: 386319 @kozue28 maart 2017 11:20
ha! Wat ouderwets! nee het is veel moderner en logischer om gewoon telkens naar je scherm te blijven kijken terwijl een blauw stipje steeds dichterbij komt.
Je mist het punt. In het scenario van 3 uur autorijden is het een beetje overkill om van minuut tot minuut te weten waar iemand is op de weg. Dan kun je wel zeggen "je hoeft het niet te gebruiken" maar wat nu als iemand anders de functie inschakelt op je telefoon? Handig voor inbrekers bijvoorbeeld.
Kom op zeg, je kan toch wel situaties bedenken waarin dit handig kan zijn? Ik gebruik dergelijke funties bijvoorbeeld op festivals om mensen terug te vinden.
Helemaal mee eens echt niet te geloven dat sommigen zich niet kunnen inleven in situaties waar dit handig kan zijn. Gelukkig komt dit binnenkort waarschijnlijk ook naar WhatsApp:
https://androidworld.nl/n...om-live-locatie-te-delen/

Recentelijk was voor mij realtime locatie delen handig geweest toen:
- Ik op wintersport was met een groepje
- Ik een tas ging afgeven bij een vriend op zijn werk en hij naar buiten moest komen wanneer ik in de buurt was
- Afgelopen vrijdag van terras naar terras verplaatste met de zon mee

en inderdaad je kan natuurlijk zelf bepalen of en wanneer je dit wil gebruiken. Maar persoonlijk vind ik het heel handig en ik wacht hier al een tijdje op.
Festivals hebben overal unieke herkenningspunten. Heb nog nooit meer dan 1 smsje of telefoontje nodig gehad om iemand terug te vinden. Wat er ook niet handig aan is, is dat iedereen dezelfde app moet hebben. Als de een Google gebruikt, de ander Apple en een derde Facebook, moeten die dan allemaal elkaars app gaan installeren om iedereen te kunnen vinden?

[Reactie gewijzigd door kozue op 23 juli 2024 05:58]

Anoniem: 890159 @kozue28 maart 2017 10:37
Ik kom nooit op fastivals (mij te druk en te hard geluid) maar is slechte telefoondekking daar niet juist een probleem?
Bij slecht bereik heeft de dataverbinding het net zo moeilijk als de voicegesprekken en sms, dus als je niet meer kunt bellen heb je ook niets aan een app die je locatie deelt ;)
Je hebt duidelijk geen ervaring met dronken mensen die plots verdwijnen.
Bij dronken mensen moet je ook gewoon zorgen dat ze weg blijven. Die moet je juist *niet* proberen weer terug te vinden.... lijkt mij...
Als je op een festival staat en je wil even drinken halen, dan blijven je vrienden daar even staan of een aantal(Dat is wel zo netjes).
Je kijkt dan waar je staat sta ik bij een grote paal in de buurt of iets anders, dan onthoud je dat als herkenning punt.

En als je drinken halen ben haal je meestal voor een aantal, dan heb je ook geen handen vrij om je telefoon vast te houden.
Geloof me, er zijn mensen die het helemaal geweldig zullen vinden.
Ik hoef het niet, maar ik kan me voorstellen dat als je spontaan wilt afspreken of je bent iemand ergens kwijt geraakt....

En je hebt altijd mensen die graag alles met iedereen delen om allerlei redenen. Mensen checken toch ook in? Dat ze bij een café zijn, of de sportschool, of een of andere winkel. Komt op hetzelfde neer.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 23 juli 2024 05:58]

Iedereen die meekijkt? Het is iets wat je expliciet aan moet zetten voor een bepaalde tijd voor een bepaalde ontvanger(sgroep).

Voor mijn eigen situatie zie ik dit wel zitten, ik rij redelijk vaak afstanden naar vrienden waarvan ik de aankomsttijd niet kan inschatten en een feature waardoor ik geen "waar ben je nu?" berichten (waar ik dus niet op kan reageren, want ik ben aan het rijden) hoef te ontvangen zie ik het nut wel in.

Misschien is Facebook niet de fijnste partij om dergelijke informatie mee te delen, maar ik denk dat ze die informatie voor het gros van de gebruikers toch al hebben.
Anoniem: 890159 @Ikkerens28 maart 2017 10:30
Facebook zelf wil die informatie natuurlijk graag hebben. Nou ja, ik heb FB en Messenger toch de toegang tot positiegegevens op mijn telefoon ontzegd dus ik ga er geen last van hebben. Veel erger is dan die messenger tegenwoordig na een verkeerde veeg de camera wil openen (waar hij ook geen toegang tot heeft).
Je bent wel van deze tijd en veel mensen gaan dit een zeer handige functie vinden maar die snappen nog niet zo goed hoe de wereld in elkaar zit....

Edit: het is echt onterecht dat Hoppa! weggemod wordt... De jongens van Facebook lappen privacy op veel fronten aan hun laars. Kozue hieronder geeft het ook al aan. :
Je deelt het met 1 persoon, of een groep, en daarnaast óók met facebook. Daar gaat het om, dat niet alleen die persoon jou kan volgen maar facebook ook. En als facebook het kan, kunnen de NSA en vele anderen die toegang tot de data hebben (prism) het ook.
Hoe minder je deelt hoe beter - helaas is niets delen onmogelijk want dat doen we dagelijk.

[Reactie gewijzigd door shades op 23 juli 2024 05:58]

Ik snap het probleem niet helemaal, je deelt dit met één persoon of een groep waarvan je iedereen kent. Hoe zit de wereld dan in elkaar dat je niemand meer kan vertrouwen, niet eens je broer?

Lijkt mij zelf een heel handig functie jammer genoeg ken ik maar weinig mensen die Messenger actief gebruiken.
Je deelt het met 1 persoon, of een groep, en daarnaast óók met facebook. Daar gaat het om, dat niet alleen die persoon jou kan volgen maar facebook ook. En als facebook het kan, kunnen de NSA en vele anderen die toegang tot de data hebben (prism) het ook.
En Facebook, NSA en prism gaan dan inbreken in je huis? Er staat in de bovenstaande comments niks over deze instanties die je dan kunnen volgen maar over mensen die op je Fb pagina kijken bijv. en vervolgens weten dat je niet thuis bent... Privacy i.v.m. de genoemde instanties is weer een hele andere discussie en ook niet waar mijn reactie op is gericht.
En mijn reactie was niet op Hoppa die het over inbrekers had maar op jou die beweerde dat je het maar met 1 persoon deelt, wat dus niet zo is. Er zijn veel meer bedrijven en instanties waar je het mee deelt.
En trouwens, als jij ergens van verdacht wordt vind de AIVD het reuze handig om te weten wanneer jij niet thuis bent en hoe laat je dat ongeveer wel bent. Kunnen ze je woning doorzoeken zonder jouw medeweten. De politie zal dat niet doen (hebben ze een huiszoekingsbevel voor nodig), maar geheime diensten hoeven aan niemand verantwoording af te leggen en zijn dus niet betrouwbaar.
Ik verwacht niet dat het toevoegen van deze functie uitmaakt of Facebook of NSA jou locatie wel of niet kan zien. Dat zullen ze waarschijnlijk toch wel kunnen.
Hoe dan, als je locatieservices uit hebt staan? Via de telefoonmasten? Zo nauwkeurig zijn die nou ook weer niet.
En facebook geen locatie geven is heel simpel: gewoon die app niet installeren. Als je perse facebook wilt is er ook een mobiele website die geen toegang heeft tot alle sensoren en app-gegevens op je telefoon.
Anoniem: 890159 @kozue28 maart 2017 10:32
Je kunt op iOS en op Android vanaf versie 6 apps de toegang tot bepaalde zaken, zoals locatie, ontzeggen. Onder oudere Android versies kan dat ook als je Xposed Xprivacy installeert.
Ja heb ik ook gedaan had sinds vorige week alleen nog facebook messenger, mijn baas uit belgie belde wel eens was goedkoper via de wifi zo.
Echter dacht ik heb ook een werk telefoon gooi hem daar op, van de prive telefoon eraf gegooid hoppa.

Idd mocht ik Facebook echt willen checken kan het via safari, of thuis via de ipad,macbook pro, pc.
Wellicht dat het met de nieuwste updates allemaal een stuk netter geregeld is. Maar naar al het nieuws wat Snowden en wikileaks naar buiten hebben gebracht lijkt het erop dat het een beetje een kat muis spelletjes is. Ik kan me goed voorstellen dat je met één van de laatste versies van iOS redelijk veilig zit, maar het eerdere nieuws lijkt erop te duiden dat ze toch tot redelijk veel toegang hebben op oudere telefoons en OS'en.
Anoniem: 386319 @KingHawk28 maart 2017 11:22
Het is bekend dat veiligheidsdiensten afluisterapparatuur in huizen plaatsen van mensen die ze in de gaten willen houden. Dus ja. Je probeert dit af te verven alsof ze gaan inbreken (en dus iets gaan jatten) terwijl dat hun doel niet is.
Handig joh, vrienden van je die je willen beroven.
Apple heeft toch al jaren zo'n app waar je je locatie met vrienden kunt delen? Op Android zal het ook al wel zijn. Nu integreren anderen hetzelfde in hun eigen app.

Meer big data! Dat willen ze allemaal.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 23 juli 2024 05:58]

Google had het heel lang geleden al onder de naam Google Latitude, maar was daar op een bepaald moment zat van of iets dergelijks
Google Latitude bestaat nog gewoon alleen niet meer onder een eigen naam.

https://www.google.nl/maps/timeline
Nee dat bestaat niet meer. Google latitude was een aparte app.
In latitude kon je je locatie delen met andere mensen, dat is toch heel wat anders dan timeline?
Bestaat nu nog steeds, maar als onderdeel van Google+
Had Waze vroeger geen soortgelijke functie?
Ja klopt, die feature zit er nog steeds in, je kunt je ETA versturen naar je contact persoon, of via een URL versturen, maar dit is een ETA en niet real time, zeg een gebruiker voor jou doet 30 minuten over de rit, dan zal er een ghost icoontje over de route ook ongeveer 30 minuten zichtbaar zijn.

http://www.wikihow.com/Share-Your-Location-in-Waze
Mooie feature, voor facebook
In Facebook kan je nu al live je locatie delen.
Doet me denken aan Google Latitude! Prachtige app was dat in 2009 en ver zijn tijd vooruit :Y)
Dit is weer een duidelijk voorbeeld van een oplossing die naar een probleem zoekt. Wie heeft er nou ooit problemen met elkaar vinden? Ik heb in al die decennia nog nooit gedacht "wat zou het handig zijn als ik de exacte locatie van persoon X op een kaart kon zien". 1 sms'je met daarin een omschrijving waar je bent voldoet prima, en dan hoef je niet allemaal Amerikaanse dataminers jou te laten volgen. En je hebt niet allebei dezelfde app nodig. Zo'n functie vereist wel dat je allebei op facebook zit (en voor de google versie een google-account met google software hebt, of voor de apple versie allebei een apple apparaat).

"Ik rij nu ongeveer bij Utrecht." (status update voor langere routes)
"Ik ben je kwijt, laten we elkaar ontmoeten bij de WC/het restaurant/etc." (iemand kwijt op een festival, in een pretpark, etc)
"Ik ga nu weg, ik ben bij je over een half uur." (vaste reis naar huis)

Zelf afgelopen weekend zo'n situatie gehad. Was met m'n vrouw op citytrip en hadden afgesproken met een vriend die daar woont. Zo'n stad is groot en rommelig maar het kostte niet meer dan 5 minuten om elkaar te vinden ("we staan bij de metro uitgang op deze straat"). Nee hoor, ik zou nooit mijn locatie gaan delen met facebook, google of zo'n andere privacyschender. Nergens voor nodig.
Precies je kan elkaar gewoon even een update sturen, als je auto zit even kort belletje via de cardcit of headset ben nu in utrecht duurt nog half uurtje.
Of op een festival als je even weg gaat dan is zo netjes dat de rest blijft staan, zo niet dan vertellen ze je we gaan nu na deze tent en staan hier(Eventueel fototje erbij)

Vaste routes kan je zeggen ga nu na huis duurt een half uur idd, dan weet de ander oke dan ga ik vast beginnen met eten over 10 min ofzo.
Mocht je ergens heen gaan en geparkeerd hebben of trein hebben gepakt en de locatie niet kunnen vinden, even de navigatie aan om te kijken hoe je moet lopen(Of nog mooier je spreekt gewoon even iemand aan Meneer/Mevrouw mag ik wat vragen bent u hier bekend).

Nu zullen 9/10 dat heus wel zijn en vooral als je al in de buurt ben van waar je moet zijn, en willen je vast wel helpen.
Iemand buiten aanspreken is echt niet zo eng ze zullen je niet open eten :+
En waarom zou je jezelf afhankelijk maken van anderen? Alsof anderen daarop zitten te wachten ....

Als je een beetje zelfredzaam kán zijn moet je 't doen. Als je na 21.00 uur iemand buiten nog naar 'de weg' gaat vragen ben je óf levensmoe, óf je hebt andere bedoelingen..
Het is heel normaal om iemand de weg te vragen, dan ben je echt niet levens moe of heb je andere bedoelingen.
Het lijkt wel of het eng wordt om nog met elkaar te gaan praten, alles moet gaan via het schermpje.
Het is nog véél normaler om A ) zélf uit te zoeken waar je heen moet als er ergens moet zijn waar je de weg niet weet, B ) een navigatiesysteem te gebruiken of C ) desnoods een stratenboekje in je auto te leggen als je technologie maar viesbah vindt.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 05:58]

Leuk man, geef Facebook nog meer macht om je in de gate te houden.
De gate aan de luchthaven?
Departure- of arrivalgate?
Je zegt toch gate? Ik ken maar 1 gate en dat is die in een luchthaven.
Ach ja, nederlanders zijn toch maar max 9 tot 10 uurtjes per dag buitenhuis waarvan ze 8 uurtjes op werk zijn. En 6x10min hond uitlaten en max 1 uur voor vervoer/boodschappen. Waarvan 99% van de tijd alles wordt opgeslagen in metadata. Alsof je over privacy beschrikt...zou wel mooi zijn als het waar is.
Gozer wat bedoel je nu te zeggen?
Dat er weinig bijzonders te halen valt uit de tracking data voor FB en de diverse diensten. We zijn gewoontedieren, woon-werkverkeer en in het weekend op bezoek bij de respectievelijke schoonouders en verder komen we doorgaans niet.
Glympse is een app die deze functie letterlijk al enkele jaren heeft.
https://www.glympse.com/

Glympse houd ook bij waar je geweest bent dus toont je exacte loop/fiets/rij route, dus het is niet alsof het puur de huidige punt van locatie is.

Heel af en toe gebruikt, soms wel handig.
Zo reis ik veel en zit ik 40% van het jaar in Japan.
Dus ben daar super bekend mee, maar soms als er NL vrienden mee gaan en zeker op hun eerste keer is real-time locatie delen wel handig om iemand in alle hectiek te vinden zonder continu heen & weer te bellen/appen.
Slimme zet van Facebook, in plaats van alleen de locaties van foto's bij te houden weten ze nu precies 24/7 waar je bent. lijkt mij eerder een verkapte manier om mensen 24/7 te kunnen tracken dan dat ze een leuke functie bieden voor de gebruikers. :+
Dat doen ze nu al, de de functie zit al een tijdje in de FB app.
Veel meisjes maken zich zorgen wanneer ze in de avond alleen naar huis moeten. Nu kunnen ze realtime hun locatie delen, wat hen hopelijk een veiliger gevoel geeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.