Filmbedrijf deelt gratis bioscoopkaartjes uit via neptorrents

Een filmbedrijf uit Costa Rica heeft een neptorrentsite in het leven geroepen die eruitziet als een variant van de populaire torrentsite KickAssTorrents. Gebruikers die een bestand via de site downloaden, krijgen in plaats daarvan gratis bioscoopkaarten.

Volgens TorrentFreak gaat het om de site LegalTorrents, waarvan de vormgeving sterk lijkt op die van de populaire torrentsite. De homepage toont een aantal films met bekende aanduidingen in de titel, waardoor de bestanden er redelijk legitiem uitzien. De links zijn daadwerkelijk gekoppeld aan torrentbestanden, die gebruikers leiden naar een download van honderden megabytes.

Zijn de bestanden eenmaal binnen, dan blijkt het echter te gaan om een trailer van de desbetreffende film die aan het einde uitleg geeft over de effecten van piraterij. Daarnaast bevat de download een e-mailadres, waar gebruikers een mail naartoe kunnen sturen om twee gratis tickets voor de beoogde film te verkrijgen. Volgens een topman van het filmbedrijf moet deze actie 'positive reinforcement' opleveren.

Zoals TorrentFreak al constateerde, bleek ook bij een download door Tweakers dat de bestanden niet binnen te halen zijn door een gebrek aan seeds. KickAssTorrents, de site die als voorbeeld dient voor dit experiment, was in juli offline nadat de vermoedelijke eigenaar was gearresteerd. In december kwam de site opnieuw online.

legaltorrents voorbeeldVoorbeeld van een van de torrents

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

06-03-2017 • 15:33

166

Submitter: robcoenen

Reacties (166)

166
161
63
5
0
64
Wijzig sortering
Leuk experiment waarmee ze waarschijnlijk willen zien hoeveel mensen dit downloaden. Of het echt werkt tegen downloaden vraag ik me af.

Ga zelf regelmatig naar de bios, maar irriteer me iedre keer weer aan de standaard meldingen opnemen is strafbaar, bla bla bla. Ik betaal toch om te kijken en moet die zooi dan weer lezen. Doet dat niet in de bios
In plaats van compleet weg te blijven, ga ik graag als een film al langer draait, in een kleinere zaal op zaterdagmiddag ofzo. Zo een tijdje terug in een kleine zaal met een man of 10 The Force Awakens zitten kijken. Perfect! De sfeer zal vast per bioscoop nog wel verschillen.

Je wordt echter zo overspoeld met films, en een heleboel is dertien in dozijn crap. Daar ga ik niet voor naar de bios. Netflix kijk ik nog wel hier en daar, maar daar zitten toch wel veel erg oude/kwalitatief mindere films tussen. Als de maatschappijen zelf doorkrijgen dat ze niet zo moeten zeiken met hun rechten/licenties maar gewoon HOP: in de bios en direct via Netflix (of wat anders) de boel beschikbaar maken: denk dat er genoeg betalend volk is om dat prima winstgevend te maken. Als je ziet wat je thuis aan beeld en geluid kunt fixen, snap je steeds beter waarom mensen liever zelf op de bank films willen kijken. En plaspauzes houden wanneer het uitkomt :+

[Reactie gewijzigd door 2Dutch op 23 juli 2024 06:45]

Ik ben niet meer in de bios te vinden sinds de nachtfilm verdwenen is. Het moet buiten gewoon donker zijn als ik de bios uit loop, de nacht voegt daar nog weer een extra sfeerelement aan toe.

Daarnaast vind ik dat er veels te weinig wordt geinvesteerd in kwaliteit van de weergave. 3D, tja leuk, maar meer contrastrijk beeld en beter geluid zou ik gelukkiger mee zijn geweest.

Dat terzijde, leuke actie met de gratis bioscoopkaartjes, maar of je daar nou de data uit haalt die representatief is voor de groep die niet naar de bios gaat valt te betwijfelen. Volgens mij is het niet alleen een kwestie van niet willen betalen voor een film.
Dan ben je nog nooit in de vue in eindhoven geweest dat is (een van) eerste bioscoop met laserprojectie. Prachtig beeld.
Dat bedoel ik dus! Zo ben ik naar Eye Film in Amsterdam geweest voor Quentin's Hateful Eight. Prachtig om die Ultra Panavision 70 te beleven, maar dat geluid dan weer van Eye Film, om te janken gewoon en veels, maar dan ook veels te luid! Liep met suizende oren de zaal uit |:(
Ik heb ooit geklaagd bij een bioscoop, omdat dit hetzelfde geval was: suizende oren bij verlaten van de bioscoop.

Blijkt dat ze per film een soort van checklist krijgen, waarna ze iemand op de beste plek zetten met een geluidsmeter (of misschien alleen een geluidsmeter), om dan alle kanalen juist (lees: te hard) in te stellen.

James Bond was hierdoor echt geen plezier om te zien. Explosies deden letterlijk pijn en dat lijkt me niet de bedoeling. Of nouja, het is dus blijkbaar wel de bedoeling...
Ja erg slecht, ben er ook geweest (ook al eens eerder voor een of andere tentoonstelling) en het geluid is inderdaad echt niet oke, best beschamend voor een gebouw wat gebouwd is om films in te tonen.
Helaas is dit bij Pathé Spuimarkt IMAX ook zo :( Het is dat ik het erg leuk vind om de films in IMAX te zien, maar ik ga niet meer naar de bioscoop zonder degelijke oordoppen.
Anoniem: 738905 @Lrrr6 maart 2017 23:20
In de ochtend staat het geluid in pathe zachter dan in de avond, althans in groningen. Wellicht een tip.
In mijn ervaring aldaar wisselt het. Ik ga graag met Zoonlief van 9 naar de film. Een keer klaagde hij over het lawaai, en dus de keer erna hadden we oordoppen mee. Die bleken we die keer niet nodig te hebben....
Als ik in het noorden moet kiezen ga ik altijd naar de dolby atmos zaal van de vue in Hoogeveen. Geweldig geluid en het beeld is gewoon zoals bij de rest van de zalen. Beetje in het midden of iets daar achter zitten en je hoort alles zoals het bedoeld is en het staat op een erg prettig volume. Hard genoeg dat je er thuis niet mee weg komt, maar zacht genoeg dat je nergens last van hebt.
Inderdaad, hier heb ik ook al jaren last van. Ik ben echt een filmoholic en ga graag naar de bios. Ik reis veel en zie veel bioscopen van binnen en ervaar de kwaliteit.

Nu ben ik niet kritisch op beeldkwaliteit en geluid, maar het moet wel gewoon goed zijn. tegenwoordig is zowat bij ALLE bioscopen waar ik kom dat men oordopjes in moet doen ala concert! te belachelijk voor woorden.

Ik ga hierdoor steeds met minder plezier de film uit en overweeg ook veel minder vaak te gaan. Dan maar wat oudere meuk kijken thuis op de bank met een goed scherm en goed afgesteld mediasysteem of gewoon aan de laptop/tv in hotelkamer waarvan het geluid niet te hard staat.

Oh en ik bespaar dan ook nog eens 15 euro op drinken en snacks want OMG wat is dat duur tegenwoordig.
Als je zolang niet in de bioscoop bent geweest, wordt het hoog tijd om te gaan..... en zelf te ondervinden dat er wel degelijk isngeinvesteerd :)
Bovendien zijn zeker de blockbusters in veel bioscopen alleen in 3D te zien in het begin (Pathé ik kijk naar jullie), ik kan daar niet tegen, het effect leidt af van wat er gebeurt omdat ik continu mijn blik moet focussen op verschillende afstanden en zo minder tijd heb om de dingen te zien die écht belangrijk zijn, zoals gezichtsuitdrukkingen en subtiele dingen in de achtergrond. Met zo'n '2D-bril' hou je nog steeds het verlies aan helderheid, en sowieso ben ik tegen de verkapte prijsverhoging die het eigenlijk is. Dus ik kijk deze of later ergens in 2D, inderdaad in een kleine zaal ergens, en als dat niet wordt aangeboden, tja jammer voor ze, dan maar thuis op de bank.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 23 juli 2024 06:45]

Dit! Ik erger me ook aan 3D, ik wil dat niet, ik wil best naar de bioscoop voor een film, maar dan wel zoals ik het wil, daar betaal ik dan ook genoeg voor. En de filmindustrie met hun miljarden omzet per film (top 10 is 90% van laatste 5 jaar, zo slecht gaat het dus niet ondanks internet) is gewoon keihard zielig aan het doen en geeft ondertussen geen ruk om wat de kijker wil.

Netflix lijkt de goede kant op te gaan, maar ook daar heb je een hoop content niet, het is wachten op een nog beter alternatief, legaal, dan wel illegaal (popcorn anyone) die het verschil zal maken betreft de wensen van de film kijker.
Ik begrijp precies wat je bedoeld.
Ik vond het zo'n verademing dat Deadpool gewoon 2d was en ik in welke houding dan ook op mijn stoel kon zitten en zonder hoofdpijn de zaal kon verlaten. Ik vind de een bezoek aan de bios sowieso al aan de dure kant en in veel gevallen is de hoofdpijn en vermoeidheid van het kijken naar een 3d film het gewoon niet waard.
Daarnaast is het ook gewoon alles behalve prettig meer om altijd nee te moeten verkopen op een uitnodiging om mee naar de bios te gaan.

[Reactie gewijzigd door Genosha op 23 juli 2024 06:45]

Ik erger me meer dat men steeds meer animatiefilms dubt en dat de Engelse versie dan bijna niet te vinden is in de bioscoop. Wilden laatst met wat vrienden naar Lego Batman gaan kijken, enkel Nederlandstalig te vinden :/ . Vroeger was dat niet zoveel het geval in België. Al gaan wij gewoonlijk ook niet de 3D versie bekijken.
Ja want gebruikservaringen delen willen we niet he?
Je snapt waarschijnlijk wel waarom je een -1 vangt.

@Sfynx, duidelijk verhaal en punt hoor, let maar niet op deze gast.
Helemaal mee eens. Ik ga nog geregeld naar de bios, omdat dat gewoon net even wat meer ervaring is dan thuis. Ja, thuis is het geluid beter en wellicht kun je het voor elkaar krijgen om het beeld ook beter te krijgen, maar de bios is een avondje (middagje?) uit en dat is net wat er met downloaden en thuis kijken mist.

Maar goed, dan wel naar een kwaliteitsfilm. De 13-in-een-dozijn-crap kijk ik wel via een (illegale) download of via Netflix :)
Je laatste regel idd. Mensen die downloaden hebben nooit last van die meldingen. Simpelweg omdat die er uit gehaald zijn.
Zet je echter een DVD, BD op of ga je naar de bios, dan wordt je wel om de oren geslagen met dat soort mededelingen.

Ben zelf van mening dat je dan toch echt de verkeerde mensen lastig aan het vallen bent.

Bovenstaand initiatief is interessant. Ben benieuwd hoeveel mensen ook daadwerkelijk naar de bios zijn geweest aan de hand van dit idee.
Ik heb meerdere downloads gezien waar de melding er nog gewoon in zit en heb thuis ook al een stapel BDs liggen waar geen melding meer op te zien is, waar je zelfs geen menu te zien krijgt maar de film gewoon start.
Uitzonderingen daar gelaten, maar ik heb zelf nog nooit een torrent gezien waar dat nog in zat (slechte rip als het er wel in zit dan ...) en ik ben ook geen een legale dvd/bluray tegen gekomen waar het NIET in zit ...
Bij Dvd's was dat ook een ramp. Je kocht netjes een dvd en dan moest je naar vanalles kijken, leeftijdsaanduiding, breinmeldingen, een stelletje unskippeble trailers. Je was 10 minuten verder voor je bij de film was.

Maar nog even ontopic...ik neem aan dat legaltorrents netjes aan de oorspronkelijke ontwerper van de kickass site heeft gevraagd of ze hun vormgeving mochten gebruiken...of hoeven alleen de rechten van filmmakers gerespecteerd te worden? ;)
Och jezus inderdaad. Na 7 minuten opgekropte emotie, gefrustreerd toch op die Forward knop drukken, begint de ellende vrolijk overnieuw.
Onwaarschijnlijk wat soms gepresenteerd werd/wordt, voordat je überhaupt bij een menu komt.
Ik heb wel al parodieën op de meldingen gezien, maar ik denk niet dat die dan tellen :D
Blurays genoeg waar niets aan ellende in zit. Veel gekocht bij Amazon.co.uk. Bijvoorbeeld The Good Dinosaur, Zootropolis. Eigenlijk nooit meer unskippable secties aan het begin. Hooguit eenmaal op de menu knop drukken, sommige blurays spelen zelfs al automatisch de hoofdfilm af. Gelukkig heel anders dan 10 jaar geleden op DVD.
Dus niet wat je hier in Nederland in de winkel koopt? Dat was min of meer wat ik bedoelde. Ik kan ook schijfjes importeren uit thailand ofzo, zal het ook niet op zitten. Maar that's besides the point, dat is niet wat je hier in NL koopt.
Hier in gekochte dvds moest je vooral in het eerste taal menu niet voor nederlands kiezen. Dan kreeg je vaak die brein rommel al niet te zien. Kon je direct daarna de taal alsnog op NL zetten. Vooral veel gebruikt met dvds van de kinderen, maar die waren vrij snel geript. Kinderen hadden snel genoeg door hoe ze die filmpjes konden vinden op de server. En de dvds konden naar oma :p
Amazon.co.uk == Thailand?! Dit is gewoon legaal spul en tot nog toe binnen de EU. Niet zelden zelfs ook nog met Nederlandse ondertiteling. Heel relevant dus.

Soms vraagt men hier het dubbele in eigen land voor dezelfde film omwille van een paar honderd kilometer. Dat deugt niet en dan koop ik ook niet.

Als de genoemde intro ellende hier in de winkel ook op Bluray nog altijd zit dan kan ik van harte aanraden het ook buiten de landsgrenzen te zoeken, zo hoog zijn de bezorgkosten niet. Dan koop ik liever in de UK wat ik wil moreel bovengronds en zo ziet de filmmaker er ook nog wat van terug.
Natuurlijk, ik snap dat ook allemaal wel, daarom koop ik ook praktisch niks in de NL. Maar punt is juist dat het product zoals je het hoort te kopen vol met troep zit. Logisch dat mensen alternatieven gaan zoeken (hetzij legaal danwel illegaal). Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het product dat in de schappen ligt gewoon nergens op slaat. Wat veel zegt over de kromme gedachtengang van de uitgevers.
Anoniem: 890159 @Arunia6 maart 2017 15:58
Dat gaat ze veel bioscoopkaartjes kosten. Als ik gratis naar een film wil ga ik nu dus risicoloos vanaf die site downloaden. Omdat de filmmaatschappij het er zelf neerzet is het niet eens strafbaar.
De filmmaatschappij deelt een trailer van de film, niet de film zelf. Dus niet risicoloos, als je van een andere bron de echte film download, ben je nog steeds even strafbaar als eerst.
Huh, hij zegt dat hij die trailer download en dan de kaartjes krijgt. Dat is zijn 'gratis naar de film'.
Inclusief retour ticket?
Klinkt als de film "The Sting" uit mijn hoofd. (Iets met baseball)
nm

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 juli 2024 06:45]

Mooi gratis, dat film kijken in Costa Rica. Ik vraag mij echt af wat voor statement je wilt maken, het klinkt als een enorm loos dreigement.
Staat straks de Costa Ricaanse neef van Tim Kuik je op te wachten :D
Leuk experiment waarmee ze waarschijnlijk willen zien hoeveel mensen dit downloaden. Of het echt werkt tegen downloaden vraag ik me af.

Ga zelf regelmatig naar de bios, maar irriteer me iedre keer weer aan de standaard meldingen opnemen is strafbaar, bla bla bla. Ik betaal toch om te kijken en moet die zooi dan weer lezen. Doet dat niet in de bios
De melding dat opnemen strafbaar vind ik niet zo erg, dat ik voordat ik mijn film waarvoor ik betaald heb te zien krijg eerst een kwartier reclame en trailers moet kijken vind ik veel vervelender.
Zie je dan liever dat de prijs exponentieel stijgt? Die reclame helpt mee om voor de film te betalen en houd de prijzen op het niveau waarop ze vandaag zijn. Met het vertonen van films op zich kan je geen winst behalen. Reclame en de hoge prijzen voor drank en snacks zijn waarmee men het toch winstgevend kan houden.
Alhoewel dit waar is, zijn de prijzen in de bioscopen van NL een factor 1.5-2 van de prijzen in Amerika. Nu beweer ik niet dat ik weet of er kosten zijn verbonden aan het 'binnenhalen' van een film, waardoor de prijzen exponentieel stijgen in NL, of wat de prijsverdeling is in Amerika ten opzichte van NL (Prijs kaartje/ Prijs eten&drinken), maar de bioscopen in Amerika zijn technisch veel verder, de kosten voor het maken van de film blijven gelijk en de winst (in Amerika) zit 'm inderdaad puur in eten en drinken.

Ik vermoed dat de NL bioscopen een hoop meer winst maken op het kaartje, dan de Amerikanen.

Maar goed, ik ga ook naar de bios voor de trailers. Sowieso zijn de trailers een goede indicatie voor wie er door m'n film heen gaat lullen en kan ik dat vroegtijdig de kop in drukken.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 23 juli 2024 06:45]

Houdt wel even rekening met de vertaalkosten (plus ondertiteling danwel nasynchronisatie) die voor de vertoning van een film in Nederland (en België) gemaakt moeten worden. Die extra kosten moeten over een vrij klein publiek omgeslagen worden.
In de bioscoop heb ik geen ondertiteling of vertaling nodig.
Thuis op de bank waar de TV zacht staat voor de buren (en ook voor mijn eigen gehoor) is ondertiteling wel zinnig, vooral als er iemand doorheen praat, maar dan wel liefst in de originele taal/Engels niet in dat slecht vertaalde brouwsel dat er meestal onder staat.

Laat die vertaling dus maar zitten, dat is dan ook geen extra kosten.
De bioscoop is er voor een Nederlands-sprekend publiek (we wonen immers in Nederland). Je kan ze er dan niet op aankijken dat ze Engelse films ondertitelen in het Nederlands.

(Het kan trouwens nog veel erger: in veel landen worden de films nagesynchroniseerd... :/)
Of alleen een voice-over die uitlegt wie wat zegt, op z'n best met een mannenstem voor alle mannen en een vrouwenstem voor alle vrouwen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het vooral verschrikkelijk als ze bijvoorbeeld spreekwoorden, woordgrappen etc. proberen te vertalen.
Vorig jaar een paar films gezien die niet ondertiteld waren in het Nederlands.
- Barry Lyndon Remastered - was met Franse ondertiels
- Kukimo the Treasure Hunter - zonder ondertiels, was voor de "Please release me" reeks

Was natuurlijk wel in een kleinere, eerder arthouse bioscoop.
Volgens mij valt dat wel mee. Een bioscoop bezoek in België is vele malen goedkoper dan in nederland
Dat kan zomaar, ik ken de prijzen in Nederland niet eens meer ;)
Van mij mogen ze de films dan ook best zonder ondertiteling etc aanbieden, gewoon engels gesproken met evt engelse ondertitels voor anderstalig gesproken delen vind ik persoonlijk zelfs prettiger.

Wat betreft reclame voor je film, laatste film waar ik naartoe ben geweest was Star Wars TFA en daar begon de film meer dan een half uur later dan op je kaartje stond door alle reclame die ervoor zat. Dan betaal ik liever 2 of 3 euro extra als me dat een half uur onzin scheelt.

Die reclame is ook (een van) de reden(en) dat TFA de meest recente film is waar ik naartoe ben geweest, elke keer denk ik "draait misschien wel een leuke film", gevolgd door "ohh echt geen zin om weer een half uur veel te hard afgespeelde kutreclames te moeten kijken", waardoor ik dus niet ga (andere redenen zijn dat er niemand mee wil of hij alleen in 3D te zien is in de bios bij mij in de buurt).
Ondertiteling en reclame mogen ze van mij wel achterwege laten. De laatste keer dat ik naar een bioscoop ben geweest was waarschijnlijk in maart 2009 (samen met mijn toenmalige verloofde en huidige echtgenote). Mogelijk dat ik samen met haar in november 2009 of februari 2010 ook nog naar een bioscoop ben geweest, maar dat was dan niet in Nederland.
Grapjas. Ik heb jaren in de VS gewoond en kom er nog een paar keer per jaar voor zaken. De laatste keer dat ik naar de bios ging, betaalde ik iets van $16 voor een kaartje (Dr. Strange). Weliswaar met luxe leren recliner seats en laserprojectie, maar toch...
http://collider.com/movie-ticket-prices-all-time-high/
In the report, the organization’s calculations state that ticket costs were at an average of $8.73 in the second quarter of 2016, a period that included The Jungle Book, Alice Through the Looking Glass, X-Men: Apocalypse, and Warcraft. While $8.73 might sound cheap in certain parts of the country, admission is often twice that in New York City. The data is pulled from all markets including smaller and more remote ones where the cost of living is lower in general.
Misschien komt dat, omdat ik uit ging van het gemiddelde.
Bioscopen in de VS zijn technisch helemaal niet verder, en ook niet "veel" verder. In Europa en de VS wordt gebruik gemaakt van dezelfde technologie, in sommige gevallen gebeurt de plaatsing van de apparatuur door dezelfde firma's, en ook de financiering gebeurt op een vergelijkbare manier. En de bioscopen die de mogelijkheid hebben om jaarlijks of tweejaarlijks hun heel materiaalpark te upgraden zijn ook op twee handen te tellen.

In het algemeen kan je wel zeggen dat er in de VS iets meer zalen zijn die vroeger met digitale cinema zijn begonnen. Je gaat er dus meer verouderde infrastructuur tegenkomen dan hier.

En neen, er zijn geen kosten die verbonden zijn aan het binnenhalen van een film. Doorgaans krijgen alle ketens dezelfde mogelijkheid om films aan te bieden, en worden er deals besproken (per film) waarbij een vast percentage per betalend ticket in de vorm van royalties aan de uitgever betaald wordt. Dat zit vaak ergens in de buurt van 40-50%, maar kan verschillen per film (en kan ook dalen na een aantal weken vertoning). Soms iets minder, echte kaskrakers krijgen soms een iets groter deel van de koek. Royalties in de VS liggen iets lager.
Zie je dan liever dat de prijs exponentieel stijgt?
Worden de producten waarvoor reclame gemaakt wordt dan exponentieel goedkoper? Reclamebudget is dan natuurlijk niet meer nodig..
Grote onzin. Neem ik hier in België bijv euroscoop of kinepolis dan is de prijs van euroscoop veel lager, ja zelf drank chips is goedkoper.
Reclame zie ik bij beide dus daardoor worden de prijzen bij kinepolis niet lager.

https://corporate.kinepol...orts/jaarverslag-2015.pdf
2015 omzet kinepolis 301 miljoen
winst voor belastingen 57 miljoen

totaal 22,1 miljoen bezoekers.
opbrengst per bezoeker 13,61

De winst zit hem daar echt niet in de chips en cola die ze verkopen
De winst (of het verlies) zit 'm in verschillende zaken. Het grote verschil tussen snoep/drank en tickets, is dat de volledige marge op drank en snoep naar de bioscoop gaat, terwijl op tickets pakweg de helft afgedragen wordt aan de verdelers.

Een ander (groot) verschil tussen de ketens die jij opnoemt, zijn de overhead kosten. Op bijna eender welk moment loopt er in een kinepolisbioscoop dubbel zoveel personeel rond als bij euroscoop. En dan heb ik het nog niet eens over de dingen die centraal geregeld worden.
Heb je daar een bron voor? Want mijn indruk is toch dat als ik eender wie uit de filmwereld zie (regisseur, acteur,...) die allemaal zwemmen in het geld.

Je moet op IMDB maar eens kijken naar de gages van onbekende acteurs voor kleine rollen. Daar moet de gemiddelde Belg / Nederlander 10 jaar voor werken.
Beetje reclame vind ik persoonlijk nog niet zo erg, een paar trailers vind ik vaak juist leuk om te zien. Maar van die beschuldigingen van Brein "you wouldnt steal a car"-onzin, wil ik echt niet zien als ik er netjes voor betaald heb. Evenmin als ik een dvd/bluray opzet dat ik dit soort grappen krijg, en niet eens kan skippen.

Kan me niet voorstellen dat zoiets weglaten geld zou kosten, sterker nog, laat al die Brein onzin achterwege, kunnen ze juist geld op besparen.
De bioscoop, waar ik geregeld naar toe ga, heeft nauwelijks reclame. Enkel wat dia's voor de film begint, geen reclame filmpjes. De films hebben een redelijke prijs en de snacks en drank zijn in verhouding met andere bioscopen ronduit goedkoop.

Soms heb je wel eens een film die je wel in een andere bios moet gaan kijken. En dan valt het steeds op hoe duur het is, zowel de film, snacks als de drank. En dan ook nog 10 minuten reclame voor de film.

Ik denk dat het niets te maken heeft met goedkoop aanbieden en alles met winst maximalisatie.
Zie je dan liever dat de prijs exponentieel stijgt? Die reclame helpt mee om voor de film te betalen en houd de prijzen op het niveau waarop ze vandaag zijn. Met het vertonen van films op zich kan je geen winst behalen. Reclame en de hoge prijzen voor drank en snacks zijn waarmee men het toch winstgevend kan houden.
Als dat zo is, dan zijn de prijzen die de film(distributie)maatschappijen rekenen aan de bioscopen te hoog. (Ik vindt de drank en snacks daar trouwens ook bijna altijd te duur en koop ze niet.)

De filmmaatschappijen draaien recordomzetten; maar vanwege hollywood-accounting is er op papier toch verlies en krijgen de acteurs niet betaald.

Een beetje reclame mag best, maar het is te veel en het is te hard. En die meldingen over dat je niet mag kopiëren zijn gericht op het verkeerde publiek.
Als je kaartje 10€ kost, betaalt de bioscoop normaal 50% of 5€ aan de distributeur. Alleen bij alternatieve films of 'niet kaskrakers' daalt dit soms tot 47% (of als een film heel lang draait in de laatste weken). Van de rest moet men ook nog eens speciale data-lijnen betalen, want het netwerk waarmee de films binnengehaald worden, en gekoppeld is aan de projectoren mag geen enkele verbinding hebben met het normale netwerk (kassa's, administratie, ...) Reken de personeelskosten, kosten voor gebouw en onderhoud, e.d., dan weet je dat de bioscopen het moeten hebben van de verkoop van eten, drank en gadgets.
Trailers is nog wel te doen, als je af en toe naar de bios gaat. Maar die 10 min reclame calculeer ik gewoon in en rook nog een sigaretje van te voren en zoek m'n plek op 10 min na aanvangstijd. Heb nog nooit gehad dat ze hier moeilijk over deden, als de film al begonnen is snap ik dat het hinderlijk is, die laatkomers.
Was het maar 10 minuten, laatste keer ongeveer 25 minuten reclame gehad en daarna en nog ongeveer 10 minuten trailers, dan heb je echt geen zin meer om nog een volgende keer te gaan.
Dat is een kwestie van een kwartiertje later binnen lopen.
Ik ga ook regelmatig naar de bios maar krijg die melding al zo'n 4-5 jaar niet meer, is dit per bioscoop verschillend?
Verschilt per film, neem aan dat dit een vereiste van de uitgever oid is. Kan op 1 hand tellen hoeveel van de ~60 films die ik afgelopen jaar heb gezien zo'n waarschuwing hadden.
Als ik naar Pathé ga krijg ik altijd die dingen te zien, ga ik naar een Euroscoop, CineCity of Kinepolis zie ik ze nooit. Ligt denk ik dan toch aan de bioscoop
Ik zie ze dus nooit bij pathe, dus ligt waarschijnlijk aan de doelgroep :+
Da's grappig. Heb Pathé abbo en ga regelmatig naar de film maar zie die waarschuwingen nauwelijks.
Oké, voor de duidelijkheid:

Bij binnenkomst, voordat de film draait en de voorstudies nog niet afspelen, zie ik altijd de mededelingen over het niet filmen, eigen consumptie verboden en telefoon op stil. Ook komt het telefoonnummer voorbij voor als er lastige mensen zijn, zodat je kan sms'en etc...
Ahhh, okay. Ik dacht dat je het had over de aparte meldingen die ze ná de reclames en trailers en vóór de film zelf laten zien.
Euroscoop kreeg ik hem vorige week wel te zien bij logan. Zal dus per film zijn, heel irritant als je gewoon betaald.

Oplossing zet een verbodsbordje bij de ingang, verboden te filmen. Lijkt me meer dan voldoende.
Wat ik nog vervelender vind bij de Euroscoop is de 20 minuten lange reclame voor dat de film begint. En dan heb ik het niet over trailers maar echte precies zelf gemaakte reclame met enkel foto's van winkels in de buurt.
Voor 20 minuten reclame te moeten kijken mocht de film wel gratis zijn. Als ik voor iets betaal dan hoef ik geen reclame te zien.
Fox heeft altijd een hardcoded waarschuwing tegen kopiëren aan het begin. Zover ik merk als bioscoopprofessional is dit nog maar de enige maatschappij die dit doet.
D'r is ook technologie beschikbaar die camera's kan detecteren, dan kunnen die mensen hardhandig verwijderd worden.
Pathé heeft zo'n mooi kliksysteem
SMS 'stad'- 'stoelnummer' naar 0000

Krijg je ineens zo'n aap aan de stoel 'meneer, kunt u even meekomen'
Zelfs als er niets aan de hand is, kan je gewoon mee .... mis je de halve film, en geen "sorry"
Dan kan je de hele zaal meenemen exclusief wat kinderen. Want volgens mij heeft zowat elke smartphone wel een camera.
Echt? Ik weet niet beter dan dat ik dit voor iedere film te zien krijg (al heb ik er nooit heel goed opgelet. Filter dat soort meldingen onbewust weg :P).
Dat ligt gewoon aan de bioscoop. Iedere uitbater kan zelf voor een groot gedeelte kiezen welke filmpjes en trailers bij welke vertoning worden getoond. Het enige waar ze redelijk vast aan zitten, is het tonen van reclame. Dat wordt doorgaans niet alleen door de bioscoop beheerd, maar ook door een overkoepelend reclame-orgaan.

Het samenvoegen van films en voorvertoningen gebeurt gewoon per locatie en per film/vertoning.
Inderdaad hetzelfde als dat wanneer je een dvd koopt je allemaal clips te zien krijgt met downloaden is strafbaar. Mooi dat het strafbaar is, maar ik kijk het toch op een dvd?
Maar hoe kan je anders de publieke opinie proberen te beinvloeden? Niemand heeft interesse om het te horen in de vrije tijd.
Je kan ook iets later de zaal in duiken (net voor het licht uit gaat) om die meuk en reclames te skippen... Ik irriteer me meer aan de spontane vreetkick die de persoon (indirect) naast me besluit te hebben met zijn zojuist gekochte zak chips, de whopper die men meer dan normaal vindt om op te eten in de zaal en de uitgebreide conversaties tussen mensen over hun relatie met hun katten...

Ooit de suggestie gedaan bij Pathe om de stoelen te voorzien van een mini-jack zoals in het buitenland her en der het geval is (In New Castle zelf gezien, echt heel goed, tevens ook in meertalige landen zodat je zelf de soundtrack kon kiezen begreep ik) waarna ik me echt in de film kan wanen...
Anoniem: 221563 @ultimasnake6 maart 2017 16:01
Je kan ook iets later de zaal in duiken (net voor het licht uit gaat) om die meuk en reclames te skippen
Niet bij 't pathe. Wordt je niet meer binnengelaten.

Tot 10 minuten ná aanvangtijd. De reclames + trailers duren minimaal een kwartier, en heb zelf bij de grote blockbusters een half uur meegemaakt. Zit je alsnog 15 a 20 min naar reclame te kijken -_-

Met trailers heb ik geen moeite. Die buurt reclame kan me gestolen worden.
Pathe draaft soms inderdaad door
eerst 4 reclamespots van een minuut per stuk
daarna 3 trailers (dat kan nog leuk zijn)
daarna welkomsscherm
informatie over wie te bellen wanneer iemand vervelend doet.
daarna wensen ze je veel plezier
Bij captain America civil war was het inderdaad ruim 15-20 min dat je naar onzin zit te kijken.
Gelukkig heeft een servicebioscoop hier in de buurt veel minder last van reclameziekte
Ik ga altijd alvast naar binnen maar pak nog even buiten de zaal "m'n rust" ;-) toegang tot de zaal kunnen ze je niet weigeren namelijk
En ook niet op DVD's op Blu-ray's. je hebt ze immers al gekocht?!
Waarom kom je dan niet gewoon 10 minuten later binnen? Problem solved.
Dat niet alleen maar ook van de advertenties kan je doodziek van worden. Je betaalt om een film te bekijken, NIET om naar advertentie te kijken.
Die meldingen zijn inderdaad triest maar minstens net zo triest is die shitload aan reclame die we voorgeschoteld krijgen. Betaal je versorie best nog een serieus bedrag en dan is het kennelijk nodig ons nog te irriteren met best wel wat reclame videos. Ik kom nog maar heel weinig in normale bioscopen, ben wel regelmatig in de filmhuis e.d. waar ze op wat trailers na niks extra's laten zien. :)
Ik vraag mij eigenlijk altijd ook af hoe veel geld er nu eigenlijk verdiend wordt met die thuisverkoop.. het grote geld zit volgens mij in de inkomsten van de bioscoop box office, alles daarna wordt eigenlijk nooit meer over gesproken en vraag mij af, is dat uberhaubt wel relevant voor de filmmaatschappijen?

Ik zit nog steeds met smart te wachten tot de prijzen van bijvoorbeeld pathe thuis een acceptabele +/- 2 euro per film streamen wordt, 6 euro is gewoon echt bijzonder veel. Begrijp me niet verkeerd, ik ga minimaal 1 keer per maand naar de bios en doe dat met veel plezier en betaal daar ook graag voor, thuis echter liever wat minder.

[Reactie gewijzigd door nicster32 op 23 juli 2024 06:45]

Naar welke bioscoop ga je altijd? Ik kan oprecht zeggen dat ik dat echt nooit zie en ik ga echt heel vaak. De laatste keer dat ik het zag, was in 2015 bij de Back to the Future trilogie.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik zo vaak ga dat ik het gewoon niet meer merk maar ik ben er vrij zeker van dat ze dat niet bij de Pathé laten zien. Misschien dat dat meer bij kleinere bioscopen gebeurt.
Ik baal altijd van popcorn in een bios. Iedereen lekker graaien in de kartonnen boxen.
Het punt is dat je een half uur extra op je film zit te wachten. Ik heb een Pathe Unlimited abonnement, en irriteer me hier best aan. Als je een paar keer in de maand naar de film gaat heb je alle trailers wel gezien.
Als je vaak naar de bios gaat weet je ook dat je bij de aanvangstijd rustig 15 minuten bij kan tellen voor reclame en trailers voordat de film begint. Dus gewoon iets later naar de bios en probleem opgelost. Je hebt toch al een vaste plek gekozen ;)
Dan weet je vast ook dat dan alsnog een kwartier van te voren je tickets op moet halen bij de automaat. Als ik dan toch moet wachten ga ik liever in de zaal zitten.
Als ik betaald heb voor een kaartje kan ik deze ophalen wanneer ik wil. Misschien is het met een Abbo anders.
Bij Pathé word je na 10 minuten niet meer binnengelaten. (Dan kan je zeggen, ga niet naar Pathé, maar dan moet ik een half uur reizen... dan toch maar reclame.)
Dat is echt nieuw voor mij, zie genoeg mensen later de zaal inkomen, vaak ook al als de film is begonnen. Ken niet alle Pathes natuurlijk, maar Rotterdam Kuip in ieder geval hanteren ze dat blijkbaar niet.
Leuke actie, laat in ieder geval zien dat er filmproducenten zijn die ook op een positieve manier het probleem proberen te benaderen. :)
Een kleine speler uit een of ander bananenrepubliekje: ja.
De grote speler van over de plas : NEEN!

Heb het al meermaals gezegd, er liggen bij mij honderden euro's per jaar te wachten op een dienst a la spotify voor film en series (all you can binge, goede videokwaliteit, voldoende groot aanbod, direct nieuw aanbod), maar ze willen het gewoon niet hebben.
Tot die tijd betaal ik meer voor muziekstreaming dan voor videostreaming (gedeelde netflix, switch nogal eens van muziekplatform).

Ik heb 35 a 50 euro p.m. over voor een netflix met een veel groter aanbod (bijna compleet) Denk dat ik tot 75 wil gaan als bioscoopfilms ook direct beschikbaar zijn (ga 1x in de 5 jaar naar de bios ongeveer)

Gok dat de industrie nu 50 euro cashflow genereert aan mij op jaarbasis. (gedeelde netflix)
Is toch 850 euro op jaarbasis die ze laten liggen op 1 huishouden. (al is dat niet helemaal waar want vriendin gaat wel geregeld naar de bios/filmhuis)

Edit n.a.v. reactie:
Ik heb een hekel aan de bioscoop (andere mensen die mijn kijkervaring verpesten, ranzige stoelen waar ik niet lekker in zit, audio waar ik nog 3 dagen oorsuizen van heb, nee bedankt). Ik wil zelf bepalen waar, wanneer en bovenal hoe ik mijn media tot mij neem, zolang dat niet (behoorlijk) kan houd ik mijn geld in mijn zak.
Aanbod van pathe is nog beperkter dan Netflix ;)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juli 2024 06:45]

Je kan natuurlijk gewoon een pathe unlimited kaart halen voor 20 euro P.M.

Weet dat mijn locale bioscoop dit ook doet voor 22,50.
Jammere aan deze oplossing is natuurlijk het ontbreken van on-demand :P
Ja het is graag of niet, dan is er een mogelijkheid tot onbeperkt het nieuwste aanbod kijken is het ook niet goed.

Buitenlucht is echt goed hoor :P
Ach en je kunt natuurlijk ook altijd nog emigreren naar het land waar je de content van wil kunnen zien.
En dat niet alleen, je kan er geen series mee kijken én je bent verplicht om van huis te gaan én je kunt niet eens ieder film in de grote zaal bekijken én je kunt je tijden niet bepalen. €20 euro voor Pathé unlimited is uiteraard een mooi bedrag (al dacht ik toch echt dat ie een stuk duurder was), maar is geen goed alternatief als je net als ik het liefste thuis kijkt wanneer het je uit komt (wat bij mij voornamelijk in de nacht is).

Oh en dan heb ik het nog niet over de gekke prijzen die ze vragen voor consumpties, geen pauze, de zaal in Eindhoven is altijd ijskoud (volle gas airco), wat dacht je van bijkomende parkeerkosten? De pathe hier ligt midden in de stad dus een euro of €5 parkeerkosten is niets geks, of je moet 20 minuten lopen (40 heen en terug). Nee ik noem dit geen alternatief, maar eerder een aanvulling op het alternatief wat nog moet komen :p.
Je krijgt er wel gratis het chips-gekraak, van c.a. 50 mensen om je heen, bij :+
achja dat moet je dan maar van de kosten afrekenen die je je bespaart ;) moet overigens zeggen dat de bioscoop bij mij in de buurt bijna altijd leeg is :P snap ook niet hoe dat ding nog bestaat.
Dit is zo vervelend, vooral als mensen dat dan ook nog eens doen op een rustig of stil moment in de film. Dat gefromel in de chipszak maakt dan zo'n storend luid geluid dat ik eenmaal de zak afgenomen heb van mijn buurman (kende die persoon wel, bij wildvreemd iemand zou dat minder aanteraden zijn).
en je blauw betalen voor een biertje, no thanks
Daarom koop je je biertjes van te voren!
ik wou zeggen, die haal ik vantevoren en gaan in de binnenzak meee naar binnen.
een snack haal ik wel in de bios, "chocolate chips 4EVER :P "

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 23 juli 2024 06:45]

Hahaha jij snapt hem! Je kan overigens die chocolate chips ook gewoon bij de supermarkt halen ;)
totdat ze een keertje controleren.....
bioscoop personeel heeft niet de bevoegdheid om te eisen je zakken leeg te maken ter controle volgens mij hoor.

aan de andere kant zal er vast wel ergens staan dat ze zonder opgaaf van reden iemand de toegang mogen weigeren, dus is een beetje dubbel :)

misschien dat ik daarom de snack altijd daar haal, koop ik toch wat he?! :)
Ze mogen het vragen, en zoals je zelf al goed zegt, mogen ze je weigeren als je dat niet doet. Heb zelf volgensmij pas 1 keer zo'n controle gehad, maar dat was wel toen ik een rugzak bij had (dus dan begrijp ik het sowieso wel), maar dat was alleen even open houden en er in laten kijken.
betaal hier voor een blonde leffe in de bioscoop €3,00, ongeveer evenveel als op café (en ook in een glas en bediend aan mijn stoel). Valt dan wel mee vind ik.
Anoniem: 235591 @Fate_Neo6 maart 2017 16:29
Maar dan nog is het aanbod beperkt tot wat de bios draait aan films. Wil je meer dan alleen recente films, dus ook series, dan moet je niet bij een bioscoop zijn. Het verdienmodel moet om. Ik tik als het moet 50 euro per maand af als er een online dienst komt zoals El_Jay bedoelt. Mits in goede kwaliteit en met goed geluid.

Mijn tv en home cinema set geven nog altijd beter beeld en geluid dan een bioscoop waar ik mij merendeels van de tijd zit op te vreten aan de popcorn knagende medemens wat te luidruchtig is.
Gaat er alleen om dat er dus wel al iets is wat dit bied, dat het niet goed is is een andere zaak.

Mensen vragen om bioscoopfilms onbeperkt voor een bepaalde prijs die is er.

JA ik zou dit liever ook digitaal willen zien, maar als ik 2 dagen na de premiere in de bioscoop kan zitten met vrienden voor een film die we willen zien is dat ook chill :)

en het kost maar ongeveer 20 euro per maand ligt er natuurlijk aan welke bioscoop dienst je hebt.
Ik snap ook niet dat er geen investeerder opstaat om hier een cross platform, wereldwijd op te zetten..

Kost misschien ff wat geld.. maar iedereen op de wereld wil hier gebruik van maken. Dat heb je er dan ook zo weer uit dunkt mij. (grootste euvel zal wel licenties zijn.. hoe zorg je ervoor dat Amazon z'n inkomsten niet mis loopt met Prime enz..)
Het probleem is juist dat er teveel investeerders zijn - Netflix, Film1, Amazon, HBO, Canal+, de kabelaars zelf, YouTube wil nu ook instappen, etc. Al die platformen willen allemaal exclusieve content hebben, en de producenten vinden het niet erg om miljoenen te krijgen voor exclusiviteitsdeals + een bedrag per stream. De enige manier om die platformen te verenigen is om een monopolie te bouwen, wat bijv. door overnames kan gaan gebeuren. Maar daar is heel veel geld voor nodig.
Omzet zal per jaar ook wel in de honderden miljarden lopen. (uitgaande van een monopolie positie en dekkend aanbod)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juli 2024 06:45]

Weet je wat jij moet doen, eens lekker op vakantie naar dit "bananen republiekje" zoals je dit noemt. Het is trouwens een prachtig land met een prachtige natuur. Je weet niet wat je mist. Pura Vida!!
Anoniem: 20901 @eL_Jay7 maart 2017 11:45
(all you can binge, goede videokwaliteit, voldoende groot aanbod, direct nieuw aanbod), maar ze willen het gewoon niet hebben.
je hebt nogal wat eisen ist niet?

Kun je niet gewoon tevreden zijn met wat er wordt aangeboden? Het is maar film he. Iets voor tegen na wegens de verveling.
Lijkt me een goed iniatief, eens positief in het nieuws komen als filmmaker en downloaders kenbaar maken op mogelijke gevolgen voor mensen die zo hun geld proberen te verdienen.

Goede reclame aangezien het nieuws zelfs NL bereikt!
Het lijkt me niet dat dit gebruikt kan worden om te achterhalen wie er wel eens een torrent (illegaal) download. Want ik zou juist nu geneigd zijn een torrent client te installeren en deze site te bezoeken om twee gratis bioscoop kaartjes te kunnen ontvangen.

Neem dus aan dat dit niet het hoofddoel is en eerder een leuke actie is en hopelijk positief resultaat geeft.
Als het daadwerkelijk via torrents gaat kunnen ze volgens mij zien wat je nog meer aan het seeden bent.
Zit er geen copyright op de looks van KAT? :+
Die vervolgens massaal worden aangevraagd en doorverkocht worden, zoiets gaat dan ook niet werken. Andere insteek is zeker een poging waard, maar dit was een test op kleine schaal. En vraag me dan ook af of ze ook splitsing in hele torrent verhaal hebben, wat zijn de verhoudingen muziek/series/films/games? Ik neem aan dat series nog aardig nummer 1 zijn door de geolocks en gespreide releases in de wereld.
Waarom maken ze niet een hele goede film over de gevolgen van "gratis" creativiteit? De waarde van creativiteit is niet in geld uit te drukken. Dat is eigenlijk het conflict dat speelt. Creativiteit is een gemeenschappelijk iets, het is van iedereen door iedereen. Een interessant scenario vertrouw ik wel aan wollywood toe.
Dus 1 bestand downloaden, de hele straat laten zien en we kunnen met zn allen gratis naar de bioscoop? Want iedereen stuurt een mail voor 2 kaartjes.
Ludieke actie, laten we hopen dat ze wat mensen bereiken en dat die mensen ook echt iets opsteken.
Klopt helemaal mee eens.
Geklaag om niets. Het bioscooppubliek groeit alleen maar en er is in de afgelopen jaren geen productiemaatschappij over de kop gegaan vanwege het downloaden. De winsten zijn nog steeds enorm en ook het downloaden zorgt voor promotie van filmmaatschappijen en acteurs.

Als ik echt een film wil zien ga ik wel altijd naar de bios. Samen met een etentje maak ik er altijd een avondje uit van.

De overheid heeft ons sowieso bij voorbaat al het stempel "Misdadiger" gegeven. Bij elk apparaat wat iets met audio of video te maken heeft betalen we al de boete voor het illegaal downloaden. De minder interessante films download ik daarom alleen als ik ze op Netflix niet kan vinden en alleen als ze er in knappe kwaliteit (Blueray) op staan.

Voel me nergens schuldig over :-)
Snap je niet hoe ontzettend tunnelvisie je hebt?

Dit is feitelijk wat je zegt:
"Ik steel een Apple telefoon, en omdat Apple toch genoeg verdient moeten ze dat maar accepteren"

Onzin, trek je hoofd eens uit je kringspier, je helpt niemand met dit soort praktijken, en als je ook maar een beetje een filmganger was geweest (zoals je claimt) dan had je wel gemerkt dat er 1,5-2 jaar lang een staking van schrijvers is geweest, met een heleboel (slechte) film remakes als gevolg, reden? misgelopen inkomsten door downloaders.

En nee, natuurlijk is het niet zo dat als je een film download er ergens iemand geen eten kan betalen, maar dat veranderd niets aan het feit dat je gewoon een dief bent.

Ook wat je aanhaalt over de overheid slaat nergens op, je betaald geen boete, een boete krijg je voor iets wat je al verkeerd heb gedaan, in plaats daar van betaald je een heffing, en die heffing is er zodat je vervolgens vrij bent om (voor jezelf!!) kopies te maken van copyrighted materiaal, een compleet ander ding. (wat zonder die heffing volgens de wet niet mag!!)

Een heffing is een verplichte betaling, maar ABSOLUUT GEEN BOETE.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.