Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderzoek: jongeren gaan slechter om met internetveiligheid dan ouderen

Door , 123 reacties

Uit een onderzoek van het BIT blijkt dat 'ouderen' vanaf vijfendertig jaar beter omgaan met een aantal belangrijke veiligheidskwesties dan jongeren. Volgens het onderzoek zijn jongeren technischer onderlegd, maar lappen ze de veiligheid aan hun laars.

Uit het onderzoek van BIT blijkt dat 48 procent van de groep van 35-jarigen of ouder gedownloade bestanden controleert. Van de groep jongeren in de leeftijd van achttien tot vierendertig is dat 28 procent. Daarbij laten de resultaten ook verschillen zien in welke controlemethodes die twee groepen gebruiken. Van de ouderen die controleren, let 33 procent op de bestandsnaam van de download, terwijl dat bij de groep controlerende jongeren 54 procent is. Ouderen gebruiken daarentegen weer vaker een virusscanner; 76 procent van de groep alerte ouderen doet dit ter controle van een download, terwijl dat onder de jongeren 65 procent is.

Bij het openen van e-mails en bestanden van onbekende afzenders scoren ouderen ook beter dan jongeren. Van de ouderen zegt 75 procent geen bestanden van onbekende afzenders te openen; in het geval van e-mails van onbekende afzenders opent 64 procent van de ouderen deze niet. In het geval van jongeren is dat 60 procent en 34 procent respectievelijk. Van de jongeren geeft 57 procent aan e-mails van onbekende afzenders toch te openen als men vermoedt dat er iets nuttigs in staat. Bij de ouderen is dat 35 procent.

Ook bij het veranderen van wachtwoorden zijn duidelijke verschillen tussen jong en oud te zien. Van de jongeren verandert 42 procent regelmatig het persoonlijke wachtwoord, terwijl dat bij de ouderen 61 procent is. Van de ouderen gebruikt 47 procent hetzelfde wachtwoord voor meer dan drie logins, terwijl dat bij de jongeren voor 63 procent opgaat. Ouderen schrijven vaker dan jongeren hun wachtwoorden op. Uit het onderzoek wordt niet duidelijk over welke platformen het ging bij de vragen over het veranderen van wachtwoorden. Zo kan het daarbij gaan om wachtwoorden van de persoonlijke gebruikersaccounts van de computers van de ondervraagden, maar ook om internetwachtwoorden.

Uit een vergelijkbaar onderzoek van Google, enkel gehouden onder jongeren, blijkt dat 72 procent niet bang is om gehackt te worden. Van de ondervraagden heeft 57 procent zijn of haar wachtwoord wel eens gedeeld met iemand anders.

Het BIT-onderzoek is in de zomer van 2016 gehouden onder 992 Nederlandse consumenten van achttien jaar en ouder. De groep jongeren had een leeftijd van achttien tot vierendertig jaar; de groep ouderen bestond uit mensen van vijfendertig jaar of ouder. BIT is een zakelijke internetserviceprovider uit Ede.

Reacties (123)

Wijzig sortering
Als ITer (MBO4) die in het onderwijs heeft gewerkt (ben zelf 26). Kan ik beamen dat de meeste jongeren geen snars verstand hebben van hoe de technologie werkt, en meestal schokkend domme dingen doen omdat ze gewoon weinig to geen voorlichting krijgen over internetgebruik en wat hun acties kunnen veroorzaken.

Ik heb jongeren in't kantoor gehad die aan het bleren waren dat het Internet het niet deed, en toen ik in het lokaal kwam alleen het internetstekkertje er niet in zat. En dan ook studenten die claimden dat de computer niet werkte, maar bij aankomst was het beeldscherm niet aangezet. Dit waren niet dingen die ik maar een paar keer tegenkomt, dit kwam ik zo goed als dagelijks tegen, van alle niveaus in het middelbare onderwijs. (en dan ook nog de universitair opgeleide docenten daarbovenop.)

Daarnaast is in de afgelopen ~10 jaar de technologie niet alleen machtiger geworden, maar ook veel gebruiksvriendelijker. Wat heel mooi is omdat het bijna altijd werkt en mee te werken is. Maar als het dan ook fout gaat, hebben veel mensen geen enkele ervaring in het troubleshooten en het oplossen van de problemen. iPhones en iPads zijn prachtige tools, maar jongeren zijn gewend dat ze altijd werken en dat alles wat ze doen met die dingen 'wel veilig is' omdat het Apple is.

En natuurlijk hebben ze geen enkele acht dat als ze domme dingen doen op het internet, dat het meestal terug te vinden is. En dan op hele domme wijze door bijvoorbeeld niet incognito te browsen en dan de geschiedenis laten staan.

Het is zeer pikerend, maar ook gevaarlijk dat nieuwe generaties geen verstand meer hebben van technologie, omdat de technologie te makkelijk is geworden, en de systemen zo gesloten zijn dat ze het niet meer 1-2-3 zelf kunnen fixen als het niet werkt. Want in mijn jeugd (wat niet lang geleden is!) moest ik zelf Windows installeren, zelf leren hoe ik dingen oplos, en zelf leren wat slim en dom computer/internetgedrag is.

Maar door de versimpeling van technologie zijn heel veel mensen de basiskennis helemaal kwijt, en word er gewoon te weinig gedaan op scholen om dat bij te spijkeren. Het helpt ook niet dat heel veel docenten die op middelbare scholen 'it lessen' geven vaak niet eens een IT achtergrond hebben.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 7 februari 2017 17:36]

Kan ik volledig bevestigen wat hierboven staat.
Werk zelf in het basis en kleuter onderwijs als iter.

Beste vond ik toen een kleuter juf (25jaar) me in haar klas had geroepen omdat 1 van haar pc's het niet deed.
Pc zat in een stekker blok met schakelaar.
Tijdens heel haar tirade zag ik een kleuter van 4a5 jaar de schakelaar aanzetten en de computer starten.
Om daarna naar een youtube filmpje te gaan kijken.
Heb toen met een gigantische glimlach op mijn gezicht gezegd dat ze best eerst even aan haar kinderen vraagt :)
Met sarcasme help je niemand mee.... maar dat is mijn ervaring met de meeste beheerders, ze vinden zichzelf te goed om anderen te instrueren (eigenlijk eerder te lui).

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 7 februari 2017 18:01]

IT'ers kunnen zeker onhandig zijn met instructies geven, maar...
Als een kleuter op de achtergrond de pc zo even aanzet dan ja mag je best even sarcastisch doen hoor.


Edit:
On Topic:
Ik vind dat er een les moet komen op de basis school in analytisch denken, it les is ook niet verkeerd, maar ik vermoed dat als je kinderen leert om zelf na te denken ze er meer aan hebben, ook in andere vakken.

[Reactie gewijzigd door TeK op 7 februari 2017 18:46]

Ben ik geheel met je eens!

Kom het ook vaak tegen dat er gewoon wat geklikt wordt en ze maar gewoon doen.

Foutmelding wegklikken. "Wat was de code" "Ehhhhhh.. weet ik niet.."
En dat zijn dan nog mensen die zeggen dat ze wat van IT weten. Zo een foutcode is niet voor niets. En dan natuurlijk ook het bekende "Ik heb niks gedaan" Uit de logs blijkt van wel maar dan houden we vol van niet.

Maar kom, analytisch denken. Dit is op zo veel punten belangrijk in school/lessen en ook op dagelijks leven.

Zoals hierboven aangegeven wordt het is bijna te simpel. Mijn neefjes kunnen makkelijk met de iPad/iphone overweg maar hebben verder geen idee hoe het werkt en wat ze nu eigenlijk doen. In IT/computerkunde lessen zouden ze hier zeker aandacht aan mogen besteden. Wat gebeurd er nu eigenlijk.
Logisch nadenken ben ik met je eens.

Maar hoe een ipad werkt lijkt me niet nodig om te weten. Sterker nog, het meerendeel van de tweakers community heeft geen flauw idee hoe dit soort spullen werken (ik ook niet) maar je mag best even nadenken als je een probleem tegenkomt. Of het nou op je pc is of een ander aspect in je leven.
Een iPad is misschien ook niet het juiste voorbeeld. Maar kinderen kunnen er makkelijk mee omgaan. En gebruiken het om een youtube/netflix filmpje op te zetten. Iets dat mijn neefje van 4 ook zonder moeite doet.

Tieners hebben dit nog altijd een beetje, ze hebben zich iets aangeleerd hoe ze een computer gebruiken en als er dan iets misgaat wet ze totaal niet hoe ze dat kunnen oplossen.

Ik weet ook niet hoe een iPad van binnen werkt. Maar ik weet wel wat ik eventueel kan doen als ik geen wifi signaal heb of als dat wegvalt of iets anders. Ik weet dat ik dan in de instellingen kan kijken of daar misschien iets verandert is. Dat weten de meeste tweakers wel.
Te lui? Echt? Jij zit duidelijk NIET in de IT sector. Weet jij wel hoeveel werk de meeste IT'ers hebben? Domste reactie die ik tot nu toe op Tweakers zag (trolls inbegrepen...).
Elke dag krijg ik domme vragen over hoe ze Excel of Word moeten gebruiken, terwijl dat HUN job is, niet die van mij! Als je niet met een computer kan werken, dan kan je voor mijn part in een fabriek gaan werken... daar hoeft dat (meestal) niet.
Dus maw als je absoluut niet ge´nteresseerd bent in computergebruik dan moet je maar in een fabriek gezet worden.
Gosh, en als jouw auto geen broem broem doet dan los je dat zelf natuurlijk ook gewoon even op, want ja als je dat stukje techniek niet begrijpt dan kan je beter stratemaker op zee worden.

Als iedereen exact wist hoe computers e.d. werkt, tja dan dan stond jij in die lange rij bij het uwv....en dan maar hopen dat ze een plekje in diezelfde fabriek voor je hebben.

Arrogantie ten top.
Als je absoluut niet geinteresseerd bent in computergebruik, moet je inderdaad geen werk doen met computers. Net zoals je geen stratenmaker wordt als je geen interesse hebt in tegels of timmerman als je niet van hamers houdt.

Dit gaat niet om een auto die geen broem broem doet, dit gaat om een pakketbezorger die niet goed snapt hoe je de handrem gebruikt.

Als je een accountant bent, wordt er van je verwacht dat je snapt hoe bvb Excel werkt. Als je dan op een morgen Excel opstart en hij zegt 'Missing DLL: Sum.dll' bel dan je systeembeheerder. Maar als je je SUM() niet werkend krijgt, ga je dan afvragen of je wel geschikt bent voor een baan waarbij er van je verwacht wordt dat je weet hoe SUM() werkt.
Helemaal mee eens Rikpro. Ik werk in een grote winkel, en beheer 15 werkplekken. Als er problemen zijn met het netwerk of een computer werkt niet naar behoren dan los ik dat graag op. Maar als verkopers mij vragen waarom het bestelsysteem (lees backoffice) niet naar hun wens functioneert, of hoe je prijskaartjes moet afdrukken dan vind ik dat je een stuk ervaring mist in mijn ogen.
Onderwater lasser? Al is dat wel een echt beroep en nog gevaarlijk ook :p

Het is niet dat je niet weet hoe iets werkt. Maar als systeembeheer hoef je niet te weten hoe excellent precies werkt. je moet het kunnen installeren / zorgen dat het werkt. Een persoon die er dagelijks mee werkt zou het programma beter moeten kennen.

Dat is ook zo met auto's, ik weet er iets van maar ik laat het liever door een iemand bekijken die het wÚl weet.
Je gaat niet aan een automonteur vragen hoe je een auto moet besturen toch? Of aan een rijinstructeur om je versnellingsbak te vervangen?
Op dezelfde manier ga je als DTP-er ook niet aan je systeembeheerder vragen hoe photshop werkt, of administratief medewerker vragen hoe je een optelsom in excel maakt.

Van iemand die beroepsmatig dagelijks met softwarepakket werkt mag je een bepaald kennisniveau op dat vlak verwachten, als iemand dat niet heeft zit die eigenlijk niet op zijn plek, of heeft een cursus nodig(en moet zeker niet de IT afdeling met zijn/haar onkunde lastig vallen, daar zitten ze niet voor)
Niet mee eens; je laat je garagist je auto onderhouden, maar rijden moet je niet van hem leren. Ik begrijp dat het erg frustrerend kan zijn om continu zo'n situaties mee te moeten maken.

Het grote probleem is dat iedereen zichzelf leert werken met een computer. Hierdoor ontdekt men voornamelijk de direct zichtbare functies (ook de reden waarom mobiele toestellen zo eenvoudig zijn: er zijn vaak maar weinig functies te vinden in een app), andere, vaak heel erg handige functies (vb ctrl+f), vindt men gewoon niet. Tevens is die erg inefficiŰnt; het principe achter scholen is dat kennis doorgeven veel makkelijker is dan zelf op te moeten doen. Mensen moeten terug naar school.

Vleugje economie: dit moet op eigen kosten; als een werkgever dit betaalt investeert hij in een algemene vaardigheid, die ook na het einde van het contact waarde heeft bij andere jobs. Als dit toch gebeurd is die een vorm van loon. :)
AlÚ hop! Nu wordt ik nog arrogant genoemd ook :+

Ik zeg niet dat je moet weten hoe een computer werkt als je een bureau job hebt. Wel dat je de standaard toepassingen als het Office pakket en basisfuncties van de browsers die je gebruikt kent. Kan je nu eens mijn zinnen gewoon lezen ipv deze te interpreteren zoals het je best uitkomt?
Lees meneer @tabashi z'n reactie nogmaals. En in plaats van alles zo letterlijk op te nemen - een beetje gezond verstand toe te passen. Want natuurlijk bedoelt meneer hier niet dat als je niet weet wat een CPU doet of waarom je RAM nodig hebt of of je met het moederbord surfen kan, dat je in de fabriek moet werken. Het gaat hier om het feit dat mensen die dagelijks met Microsoft Office werken constant naar IT lopen in plaats van, he - shit - I don't know, Google openen en de vraag letterlijk in de zoekbalk typen?

Arrogantie ten top? Pff. Pffffffff.
Het probleem is niet het instrueren. Het probleem is altijd weer exact dezelfde mensen die exact dezelfde stomme fouten maken en vervolgens op hoge poten komen klagen dat "het weer eens niet werkt" terwijl je ze al 5 keer hebt uitgelegd hoe ze het moeten doen.
Advies aan het management: geef persoon A extra computer les....
De grootste probleemgevallen zitten vaak juist op managementniveau...
Een taart voor de IT-er die zijn baas advies durft te geven om een computercursus te volgen. En waarschijnlijk heel lang en veel vrij.
Jij mijn vriend krijgt een dikke +1

Werk zelf in het middelbare onderwijs als IT-er en kom dit dagelijks tegen. Het probleem ligt altijd bij de netwerk/systeem beheerders maar uiteindelijk na het 5 keer uitgelegd te hebben maken ze alsnog de zelfde fout.

Momenteel zijn wij bezig om de docenten op een "spelende" wijs uit deze cirkel te krijgen. Los het zelfde probleem op een andere manier uit doormiddel van een grapje of dergelijke hierdoor worden ze getriggerd en zien wij als IT team dat ze de fout onder controle krijgen.
Sarcasme help je niemand mee maar over het algemeen is de houding van de (jongere en net afgestudeerde) docent richting systeembeheer te walgelijk voor woorden. Dan is het soms weleens prettig om toch even je gram te halen. Is het goed? Neuh, maar wel menselijk en begrijpelijk.
De situaties was gewoon te hillarisch dat de leerkracht er daarna zelf mee kon lachen hoor.
Maar er zijn een paar grote problemen die iters of beheerders elke dag/week/maand meemaken en meestal bij de zelfde mensen die het vertikken van te leren.
Na een paar jaar doe ik de moeite niet meer bij die mensen.
Dit is van vorige week.
Boxen werken niet = 3.5mm jack zat niet meer in
PC kon niet aanmelden = netwerk kabel zat niet in
Pc start niet = stekker blok stond niet op (duo klas andere leerkracht had wat liggen rommelen met de stekker blokken)

Ook veel jonge leerkrachten pas van school die niet weten hoe een computer werkt.

3 jaar geleden heb ik eens een bijscholing georganiseerd waar van de +/- 40 leerkrachten 5 zijn naar toe gekomen. (dan nog de gene die het iets of wat kennen)
3 jaar geleden heb ik eens een bijscholing georganiseerd waar van de +/- 40 leerkrachten 5 zijn naar toe gekomen. (dan nog de gene die het iets of wat kennen)
De meest wijze mens is hij die durft toe te geven dat hij niet alles weet.
De hoofdissue ligt niet bij gebruikers die niets weten, maar bij gebruikers die niets leren.

Als je mij voor de derde keer op rij belt omdat je computer uit staat, en je de aanknop niet durft in te drukken "want het is elektrisch, en dat is eng", dan vrees ik dat je ongeschikt bent om een baan uit te oefenen waarvoor een computer nodig is.
Wees blij dat je in dezelfde generatie zit als mij, die van ons is waarschijnlijk de laatste die zelf nog geleerd heeft gekregen dat je zelf alles uit mag gaan zoeken (uitzondering daargelaten).

Ik heb tot vorig jaar ook een paar jaar op het MBO 4 rondgelopen en ik kan je betoog volledig beamen. De enige die een snars snapte en dingen zelf wel uitgevogeld kregen, waren allemaal, stuk voor stuk... Richting mijn leeftijd. Alles onder de 20, redt zichzelf gewoon niet meer. Alles moet voorgedaan worden, en zelfs dan lijkt het al lastig. Toen ik op 17 jarige leeftijd het MBO binnenwandelde had je daar ook wel een paar rondlopen zonder IT achtergrond maar de meeste van mijn klasgenootjes wisten of al vrij veel van hardware, software maar een aantal konden ook programeren. Het MBO van een paar jaar terug, er was er niet 1 die uberhaupt HTML kon.

De school waar ik tot veleden jaar was, was wel vrij pro-actief om de studenten aan te leren om dingen uit te zoeken. Het eerste jaar werden ze dus ook gewoon verplicht om op Linux te werken en eigenlijk vanaf de eerste maand het diepe ingegooit na 1 uurtje Linux les :) (van, zo installeer je het, zo open je LibreOffice, *les voorbij* oke G&HF tot volgende week!) Verder hadden alle docenten op de IT afdeling wel een IT achtergrond, zelfs de Nederlands en Wiskunde (oeps, rekenen!) leraren konden vrij goed met systemen omgaan. De IT lerarenen zelf komen allemaal uit de IT wereld, uit vrij hoge functies zelfs. De Linux docenten waren daadwerkelijk Linux Guru's, en die zijn vaak vrij zeldzaam. In tegenstelling van toen ik 17-18 was, mijn mentor wist niet eens waar ICT voor stond en sprak het verkeerd uit (ITC(T)....), de hardware leraar kon enkel en alleen hardware.. etc. De opleiding van vorig jaar was een stuk beter kwa leraren. Maar de studenten, hopeloos was het niet, zaten wel een paar knappe kopjes tussen die het met wat hulp en begeleiding echt wel redden in de IT wereld, maar het gross... Gamers, konden net een rar uitpakken en een setup.exe door komen. Ik wil ze niet afvallen, waren allemaal goeie en vriendelijke lui, maar de meeste gaan niet voorbij een 1ste lijns helpdesk komen als ze zich niet blijven inzetten en de interesse erin houden.

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 februari 2017 18:05]

Maar dat komt ook deels door het mbo, de leerling en de omgeving.
Veel jongens denken IT kennis te hebben doordat ze goed zijn met computer spelletjes, het cracken (vervangen van een .exe) en etc. Ze kunnen een computer in elkaar plakken en die gebruiken. Vervolgens gaan ze de IT opleiding volgen, want ze hebben interesses in (Gaming) computers.

''Vroegah'', toen gamen met een PC nog niet op het niveau was van nu, gingen mensen een IT opleiding doen, terwijl ze al een degelijke achtergrond kennis hadden. Ervaring met dos, commando's invoeren, knutselen aan een eigen website etc etc, allemaal komt dat voort uit een bepaalde interesse.
Hiermee wil ik niet zeggen dat elke pc gamer geen snars van computers en netwerken begrijpt, maar wel veel van deze mensen wat maar een IT opleiding gaan doen, om voor een computer te kunnen zitten.

Maar goed dit gaat behoorlijk offtopic zo, het is gewoon logisch dat jongeren roekeloos zijn op elk gebied.. Dus ook op gebied van internetveiligheid, dat is al sinds de mens bestaat (nja niet het internet gedeelte, maar wel roekeloos zijn tot een bepaalde leeftijd).
Best beledigend, maar goed. Ik ben 15 jaar en zit in mavo 4. Ik moet toegeven dat vrijwel iedereen 'wannabe pcnerd, gamer, IT'er, hacker' speelt maar het komt vaak niet verder dan dat er iPhone bestaat en Android word ' een Samsung' genoemd. De merknaam Apple kennen ze Řberhaupt al niet. Er is gewoon 0 kennis over een veilige internetverbinding, 0 kennis over encryptie en al helemaal geen kennis over wachtwoorden en de veiligheid van de apps die ze gebruiken. Voorbeeld: sexting. Ja dat moet via SnapChat want dan gaat het weer weg. Regelrechte onzin natuurlijk.(zie ook hier)https://www.amnesty.org/e...k.com&utm_campaign=buffer Dit is nog maar ÚÚn van de voorbeeld. Zo kwam ik ooit eens op een school waar de docent liep te vloeken en te tieren dat haar PC het niet deed. *Klik* PC aan. De volledige PC stond niet eens aan want dat zou de monitor al zijn... (Docent afgestudeerd op universitair niveau.) Nu beginnen we bij technologie na 2 jaar nutteloze Word bestandjes tikken en Excel dingetjes invullen, aan een website. Ik denk leuk! HTML, het wordt kompozer... Zonder enige opmaak, tekst, een paar plaatjes en klaar. Heel jammer in mijn ogen. Ik vroeg doen jullie op havo(+) wel HTML? Nee antwoordde de beste man. Dat kan ik niet. Dus het komt ook ergens vandaan natuurlijk.
Ikzelf zit in VWO 4 en daar krijgen we net html en css (dit heb ik al lang gehad toen ik op mn 12e mn eerste website bouwde), ze kunnen geen website bouwen of ze doen er 3 maand over in wordpress, maar zelfs een pc in elkaar zetten: ho maar, dat lukt ze niet eens. Ze weten niet eens uit welke onderdelen een pc bestaat. En foutcodes en dergelijke is gewoon pc opnieuw opstarten en kijken of hij het doet, doet hij het niet is het andere pc gebruiken en maar laten oplossen door de leraar.
Mag ik dat proberen samenvatten naar "Soms lijkt het of alles waar geen begin-tot-eind video-tutorial voor is te moeilijk is om te begrijpen"?
Dat is in ieder geval een trend die ook duidelijk bij hobby gamedevelopers en zelfs (meest schaamtelijk) nu bij hobby webdevs voor lijkt te komen...
Op de havo kregen we een beetje SQL (geen flauw benul waarom ze daarmee begonnen), game maker (wat erg leuk was) maar dat was het wel een beetje. Gelukkig was er nog een vrije opdracht waarmee ik lekker met Lego mindstorms bezig was.

Liever gezien dat ze met iets als Java begonnen daar kan je veel leukere dingen mee bouwen dan droge SQL queries maken.
Een zeer herkenbaar beeld.
Ik ben dan ook niet akkoord met de opening van het artikel dat "volgens het onderzoek zijn jongeren technischer onderlegd".
Voor een redelijke groep zal dit wel kloppen, maar het merendeel kan alleen maar "werken" met de computer. Dat wil echter niet zeggen dat ze technische achtergrond hebben.
Het werken met een computer is soms ook beperkt. Wat mij in mijn werk tot nu toe is opgevallen dat 85% van de vragen met een Google zoekopdracht is opgelost.
Ik denk dat het probleem deels is dat mensen niet kunnen zoeken (letterlijk te simpele dingen intikken of maar 1 woord), maar ook mensen die er te weinig om geven en het liever door een ander laten regelen.
Soms valt mn mond open van verbazing hoe makkelijk mensen ermee omgaan. Als je ziet hoe geintegreerd computers nu zijn in het werkveld, wat te denken over 10-20 jaar. Dan kom je met bovenstaande domme voorbeelden niet meer weg bij je werkgever.
Heb al mensen gehad die niet wisten hoe je een dingen op een USB stick zet. Dat deed me ook wel even "schrikken". Aan de andere kant zat dan iemand waarbij het ook niet werkte maar die zat via een Rdweb achtig te werken en wilde iets opslaan. Die wist dat ze niet op de computer zÚlf werkte maar via internet op een server. Ze had dat bestand nodig. En wilde dat het liefst via USB doen.


Maar je komt inderdaad de meest "domme" vragen/situaties tegen. Nu vond ik dat rdweb achtige nog best leuk en niet dom.

Kinderen werken inderdaad met de computer/tablet maar weten niet hoÚ het werkt en wat ze doen.
internetstekkertje
Ik ben ook ICT-er maar die stekkertjes ken ik niet _/-\o_ .

Niets zo leuk om vroeger op school alle IT docenten twee dagen lang laten zoeken naar "het keyboard lock" probleem 8)7
Altijd belangrijk om Jip en Janneke taal te gebruiken, aangezien de meerderheid van de mensen niets van computers snappen. ;)
Niet zo gek dat ze het niet snappen Jip en Janneke zijn hooguit 4 jaar oud... 8)7
Het wat? Dat klinkt als een leuk verhaal.
Ik was een heel verhaal aan het typen maar je slaat de spijker exact op zijn kop. Ik maak dit ook veel mee met opgroeiende kinderen in mijn omgeving en het baart me grote zorgen dat ze er totaal niets van begrijpen.

De uitslag van dit onderzoek verbaasde mij dan ook totaal niet eigenlijk...
WYSIWYG

Toen het werd ge´ntroduceerd, was het nog handig om in een dos-scherm te starten. Minder programma's, meer geheugen/snelheid. Dan leerde je daar vanzelf in te verdiepen.

Op een gegeven moment was dat minder van belang,
nu heb je praktisch geen opties meer. In veel gevallen gaat pc/tablet/telefoon niet eens uit en herstarten is zelden nodig.


Laatste generatie is het grootste gevaar. Als het mooi en strak uitzien zal het wel goed zijn. Beveiliging is helemaal ondergeschoven kindje. Android en IOS hebben praktisch geen extra opties, laat staan fatsoenlijke feedback. Je zult veel moeite moeten doen om te achterhalen als iemand je telefoon besnuffeld in de vorm van WiFi of Bluetooth.
Nja maar dit gaat niet alleen om internet, jongeren (kinderen, onder de18- 23) zijn al snel roekeloos. Uiteraard niet iedereen, maar genoeg jongeren die machtig denken te zijn en onkwetsbaar..
Dat is al eeuwen, generaties werkt een mens op die manier. Dat zal inderdaad bij internetveiligheid niet anders zijn dan bij alcohol gebruik, fietsen met de ogen dicht (zodra ik scholieren zie, die stoppen niet bij een haaientand, die knallen roekeloos door). Als ik toeter, krijg ik een middelvinger, als ik dan uitstap, zijn ze weg.
Dat is niet toevallig nu, zo gaat het al eeuwen (nja vroeger dan met paard en wagen, nu met auto's).

Zo gaan jongeren dus niet alleen slechter om met internetveiligheid, ook met de veiligheid in het verkeer (bijv 5 man naast elkaar fietsen op de weg, niet stoppen voor roodlicht, niks aantrekken van verkeerstekens), met een feestje (alcohol, volgens mij is er (bijna) niemand, jonger dan 23 wat nog nooit een kater gehad heeft, nou mijn laatste kater is echt al lang geleden, toen was ik ook jonger dan 23).
Dusja, logisch dat je het ook op internetgebied ziet denk ik zo.

Ps. of het goed of fout is laat ik in het midden, het hoort gewoon bij het menselijk beestje zal ik maar zeggen.
Bewijzen van.... Natuurlijk ga ik niet uitstappen, leuk voor het verkeer achter me, zo zou ik natuurlijk wel een kettingreactie van middelvingers kunnen creŰren haha. Wel leuk dat je alleen daarop reageert, dat is nou net het minst belangrijke haha :P Waar het op neer komt, jongeren zijn roekeloos, denken simpelweg veeel minder aan veiligheid dan een volwassen persoon (over het algemeen dan..). Dus volkomen logisch dat dit ook op internet gebied zo gaat, dat kan iedereen wel raden.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 7 februari 2017 18:49]

Dat komt omdat ik de van de rest wel begreep wat je schreef, maar dat ene niet ;-)

Godspeed
Nja en het is mijn fout, ik ben in de gehele reactie serieus, en inderdaad, spontaan staat er iets tussen wat fout over kan komen (het was als een grapje bedoelt).. Maar in ieder geval, nee ik ben nog nooit uitgestapt vanwege scholieren, nja sterker nog, ik ben nog nooit uitgestapt vanwege ''agressie''. Liever even hand omhoog van het is goed (hoewel scholieren never nooit niet sorry zullen zeggen, die snappen het niet, dat is dat stukje roekeloos zijn).

Maar toeteren indien ze niet bepaald veilig zijn in het verkeer, geeft wel vaker een middelvinger als reactie, ook begrijpelijk want die lullige fietsbel hoor ik natuurlijk niet :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 7 februari 2017 19:01]

Mocht je ooit je username willen upgraden mag je van mij naar RijdendeVogel ;-)
Ik ben van mening dat de oorzaak van dit alles in de laatste regel van je bericht staat. Ik heb zelf geleerd hoe ik dingen moest oplossen omdat ik daarin ge´nteresseerd ben en graag wil weten hoe het werkt.
Gelukkig hebben ze op mijn school nog wel iemand met ervaring, en kan ik zelf (als 18 jarige) bijna alles fixen. De 1ste klassers hebben soms geen idee hoe het allemaal werkt, helemaal omdat ze alleen chromebooks hebben.

De docenten weten al helemaal niks, en systeembeheer is ook niet geweldig. Een beetje extra it opleiding kan niet kwaad.
100% waar. Maar dit 'versimpelen' gebeurt op nog heel veel andere manieren, waar niet alleen jongeren aan ten prooi vallen maar ook heel veel volwassenen, ongeacht leeftijdsgroep. Dit is veel breder dan internetveiligheid, het wordt bijna een culturele eigenschap van de eerste wereld.

Een paar van de meest opvallende:

- kaartlezen. De navigatie doet het wel. Vervolgens belt men de ANWB omdat die stuk is. (Ja, dit gebeurt echt)

- broncontrole. Als internet zegt dat het waar is, dan is het zo. Hot item nu met het 'nepnieuws'. Als je ziet hoeveel mensen klakkeloos alles aannemen, word ik er bang van. De informatie komt tegenwoordig zo massaal op je af, dat gedegen controle geen prioriteit is, wat we doen is 'alles tot ons nemen' en vervolgens worden aannames verward met feiten.

- niet repareren maar vervangen. Als iets het niet meer doet, is het nooit onze eigen schuld. En als we geen garantie hebben die het gratis vervangt/repareert, dan kopen we het opnieuw. Enige uitzondering hierop is misschien het gebroken smartphone schermpje.

- koken. Een maaltijd bestellen is makkelijker. Nu ook met voorgekauwde recepten zodat je niet meer hoeft na te denken maar wel 'zelf kookt'. Elke dag voor je deur op een gepast tijdstip. De magnetron voor gevorderden?

- onderzoeksplicht bij een aankoop. Dagelijks maak ik mee dat mensen roepen dat hen niets is verteld over bijvoorbeeld 'het eigen risico' terwijl het in koeienletters overal te vinden is. Of dat ze nooit is verteld dat een verzekering moet worden afgesloten vˇˇrdat er schade is.

- algemene basiskennis. Ook weer vanuit de verzekeringswereld: klanten die geen idee hebben wat een aansprakelijkheidsverzekering is. Of dat het handig zou kunnen zijn dat je een verhuizing doorgeeft. Ook mensen die toch echt hier in NL opgeleid zijn, en van alle leeftijden.

Persoonlijk denk ik dat de ENIGE reden dat ouderen nu beter scoren, is omdat zij zijn doodgegooid met actualiteiten van oplichting, phishing (Hang op-klikweg-bel uw bank is duidelijk aan ouderen gericht, dat zijn ook de klanten die bellen met 'een verdacht emailtje gezien, wat is dit?') en al dat soort zaken. De jongere generatie werd altijd van 'aangenomen' dat die tech-savvy zijn dus daar was het niet nodig, en voor mijn generatie klopt dat denk ik wel aardig (ik ben nu 30) omdat 'wij' inderdaad alle groeipijntjes van de IT-revolutie hebben meegemaakt - net als de ouderen van nu.

Gemak dient de mens... maar het sust 'm ook in slaap.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 februari 2017 19:14]

Vroeger voor ms support gewerkt, moet zeggen dat fratsen zoals de pc doet 't niet (monitor blijkt uit of pc niet in stopcontact) e.d. ultra domme acties voorkomen bij jan en allemaal, inclusief waar je 't helemaal niet verwacht: Opgeleide icters. Meer dan eens een arrogante systeembeheerder,cisco certificaat houders e.d., zelfs developers aan de lijn gehad waar 't probleem zoiets doms als dit bleek te zijn. Of dit dus zozeer iets zegt over jongeren? Ik denk 't zegt meer iets over menselijk falen waar we allemaal wel eens deel van zijn.
:O
Dat schrijf ik al jaren. Complexificatie is niet je vriend. Toen ik met computers begon moest je ook alles zelf uitzoeken. Maar je had nog wel een voordeel dat mensen tegenwoordig niet meer hebben.

Namelijk dat je nog een analoog momentum had. M.a.w. de dingen die je leerde hangend aan moeders rok hadden effect op de mate waarin nieuwe machines konden verstoren en dat effect was matigend.

Ik had een computer maar het beheerste niet mijn leven. Als je naar de bios ging had je hem niet bij je. Tegenwoordig is de smart phone een kleine computer. (Als ik had gezegd 'mini-computer' dan zijn het alleen 40-plussers die snappen dat een mini-computer niets met formaat te maken heeft.)

Toen kwam IT en dat werd ICT. En toen ging het mis met de samenleving. Tegenwoordig maken fabrikanten producten met zo weinig mogelijk knoppen en Windows is een OS waar je als gebruiker het gevoel bij krijgt dat je dom gehouden wordt; alles is verstopt of zo lastig mogelijk gemaakt om nog zelf te regelen. Het doel is om de gebruikservaring zo volledig mogelijk te controleren omdat fabrikanten snappen dat mensen zo dom zijn als jij beschrijft.

En dus als ze niets vaut kunnen doen dan gooit de spellingscontrole er ook geen rood lijntje onder, zogezegd.
Als je de ervaring controleert, dan heb je minder negatieve mond-op-mond reclame en zijn klanten tevreden.

Maar de prijs is debilisering van de samenleving.

Ik waarschuw hier al jaren voor, dat net als met de amerikaanse hypotheek crisis in 2008, die uiteindelijk een cascade-effect teweeg bracht waardoor wij anno 2017 NOG bezig zijn om te analyseren of we nu eindelijk uit de crisis zijn of niet...

De maatschappij wordt steeds kwestbaarder, niet alleen door cyber warfare en hacking, van infrastructuur zoals gemalen, verkeerslichten etc. maar ook doordat individuen zo afhankelijk zijn van ICT dat ze zonder vrijwel niets meer kunnen.

Dat wordt gevoed door ultra-specialisatie. Vroeger had je een spelletjesmaker en die deed alles. Nu heb je teams waar er zo veel specialisatie is dat je code apes hebt voor alleen de AI in een spel, of implementatie van VR.

Wat ik bedoel is dat steeds minder mensen nog het hele overzicht hebben van hoe de samenleving werkt. En als je dat verliest kun je slecht bijsturen.

Er was laatst een discussie waarin een IT leraar iets vertelde, maar helaas gaf die op mijn vragen geen antwoord over zijn vak. :X Maar een ding weet ik zeker, dat het onderwijs aan de verkeerde kant van de geschiedenis is gaan staan.

Onderwijs hoort niet bezig te zijn met aanleren waar ze zelf mee bezig zijn. Het dient neutraal te zijn t.o.v. de samenleving. Maar scholen zijn ZO bezig met modern doen en digitalisering dat ze bezig zijn met zichzelf meer dan leerlingen voorbereiden op de samenleving.

Daarom hebben ouderen ook voordelen, zoals vandaag nog in je NOS app staat, dat ouderen voorzichtiger zijn op allerlei vlakken van cyber-veiligheid. Ouderen hebben door gewoon meer jaren te leven een voorzichtiger houding. De komende generaties ouderen zullen al veel minder voorzichtig zijn want dat zijn de jongeren van nu op tweakers.net. Ouderen kunnen zichzelf nog los zien van de IC Technologie. Jongeren zijn meer vergroeid er mee en dus kwetsbaarder.

Het is dus wachten op cascade failure in de samenleving.

Is dat een ramp? Ja. Lees meer in Jared Diamond's boek: Ondergang: waarom zijn sommige beschavingen verdwenen en hoe kan de onze haar ondergang voorkomen? Utrecht: Het Spectrum, 1ste druk 2005, 10de druk 2013. ISBN 9789000318377

Zijn voorbeelden zijn o.a. de beschavingen van de Maya's, Paaseiland, Groenland.

Hier zijn twee citaten die ik van belang vond en heb opgetekend.

"That proves to be a common theme throughout history. The values to which people cling most stubbornly under inappropriate conditions are those values that were previously the source of their greatest triumphs over adversity."
-- Jared Diamond, in 'Collapse'.

"Other failures involve what social scientists consider irrational behavior. That is behavior that is harmful for everybody. Such irrational behavior often arises when each of us individually is torn by clashes of values. We may ignore a bad status quo because it is favored by some deeply held value to which we cling. Psychologists use the term 'sunk cost effect' for a related trait: we feel reluctant to abandon a policy or sell a stock in which we already invested heavily."
-- Jared Diamond in 'Collapse'.

Wat de eerste betreft kun je zeggen dat technologie ons leven heeft verbeterd op een aantal punten. Maar technologie en wetenschap zijn paradigma's geworden. En de reden dat ik vaak wordt gedownmod of TL;DR voor de kiezen wordt hier verklaard. Namelijk dat technologie mensen heeft ontleerd de aandacht lang genoeg vast te houden voor een stuk tekst. En dat het niet wordt geaccepteerd als je anders denkt of het paradigma aan de kaak stelt.

En dat leidt tot citaat twee. De downmodders zijn irrationeel omdat ze het gevoel hebben dat ik ze in hun waarde aantast. En daarom accepteren we de slechte status quo van ICT en zijn we niet van plan de excessen van ICT af te stoten.

Het onderwijs draagt bij aan dit technologisch paradigma en gedraagt zich dus onetisch waardoor we dus op een dag allemaal samen over de klif gaan vanwege cascade failure., klimaatverandering, ICT, peak oil/energie... en mogelijk allemaal tegelijk.

[Reactie gewijzigd door Vendar op 8 februari 2017 10:07]

Ik heb na mijn opleiding ICT begonnen met nog een opleiding Elektrotechnische installaties en ben zo in een klas terecht gekomen met mensen die allemaal veel jonger zijn dan mij. Het is niet eens specifiek internetveiligheid aan de laars lappen. Het MBO is gevuld met jongeren die bijna niks van wat dan ook af weten. Ze kunnen niet op een degelijk niveau:

- Spellen en schrijven
- (Begrijpend) lezen
- Rekenen en logisch redeneren
- Critisch denken

Ze zijn zich niet bewust van het huidige theater wat zich afspeelt op de wereld, ze kennen geen grote namen anders dan de 'voorbeelden' van Snapchat en 101 Bars, en niks boeit ze. Klimaat - Wazzat? Corruptie - Boeit niet? Privacy - Heb niks te verbergen? 2e wereldoorlog - Je bedoelt Battefield?

Hier komt inderdaad dus nog even het IT verhaal bij. We kunnen het allemaal afschuiven op de jeugd van tegenwoordig maar in feite hebben we gewoon gefaald met het op een correcte en concrete manier onze jeugd nieuwe dingen aan te leren. We hebben hun opvoeding overgelaten aan scholen en opvancentra. We hebben hun onderwijs uitbesteedt aan organisaties zoals Mondriaan. We hebben een generatie in het donker laten verdwijnen omdat we te druk bezig waren met onze eigen 'problemen'.

Ik spreek van geluk wanneer ik meen geen slachtoffer te zijn van dit systeem maar dat is alleen omdat mijn moeder me heeft gedwongen boeken te lezen en veel dingen uit te proberen. Ik kan dat niet zeggen van deze jongeren en dat spijt me.
Ik ben het de volle 100% het met jou eens en kan het ook bevestigen! Het gros van de jongeren weet de achterliggende techniek/oplossing/keuze niet. Maar vooral denk zij dat zij 'alles' weten en toch met de simpelste dingen het lastig vinden. Maarja, zolang zij geen interesse tonen in hoe het werkt, wat de gevaren zijn en hoe je het beste kan beveiligen, ben ik wel bang dat het straks een keer goed fout zou gaan. Maar zolang zij zelf lopen te blÚren dat iets niet werkt en het de schuld geeft aan de hardware, terwijl het aan de gebruiker ligt, vind ik dat wel het ergste.

Ouders moeten maar ook eens leren wat ze geven aan kinderen, tegenwoordig loopt iedere 9 jarige al met een iPhone. Geef die kinderen toch gewoon een dumbphone zodat ze naar huis kunnen bellen als er wat is ipv dure abonnementen afsluiten omdat hij/zij anders wordt uitgelachen

Wat mij betreft mogen ze bij elke product wat gebruik maakt van internet (laptop, desktop, smartphone, tablet, domotica etc.) vertellen wat de gevaren zijn en het ook aanbieden van hulp dat ze dat zelf kunnen oplossen. Het internet staat vol met handige tips and tricks, welke ik soms nog best leuk vind. Google is je beste vriend, tenminste als je weet wat je moet zoeken en hoe je het moet formuleren.

Als het zo nog doorgaat met sexting, elkaar treiteren en chanteren (ken er paar gevallen van dat een meisje naaktfoto's had gestuurd naar haar 'vriendje', eenmaal geen verkering meer stonden de foto's op het web).

Sommige jongeren zou ik het liefst door willen schudden om te kijken of er nog verstand inzit, maar blijkbaar is erbij horen belangrijker dan je eigen data goed beveiligen en je social media afschermen voor zo ver het kan.

en oh ja, misschien is het tijd dat de bedrijven een security policy invoeren dat om de 90 dagen je wachtwoord gewijzigd moet worden anders verloopt je account. Mag wat mij betreft ook een policy zijn dat je je oude wachtwoord na 15 keer veranderen weer mag gebruiken. Loop nu stage bij een grote bedrijf waar security hoog staat.

Laat alsjeblieft de jongeren eens wakker worden en zien hoe makkelijk je in kan komen in een account d.m.v. social engineering en shoulder surfing, vind ook wel dat ze een certificaat mogen uitdelen dat als je voldoende weet van beveiliging dat je een apparaat mag aanschaffen. Soms schaam ik mij ervoor dat de meeste jongeren niks weten dan alleen actief zijn op social media, vooral snapchat omdat het 'spannend' is. Laat die jongeren maar lekker in hun eigen wereld leven, straks als ze voor het echte leven staan, vinden zij het in eens heel moeilijk om zichzelf hoog te houden.
En omdat hun fancy iPhone en MacBook geen virus scanner nodig hebben, vergeet dat niet. De huidige generatie groeit op in een wereld waar hun fancy design gadgets over het algemeen geen virusscanner nodig hebben.

Daarbij bouwt men tegenwoordig ook niet meer zijn eigen pc, installeerd hem ook niet, dus waarom zou je je beschermen. Iemand anders fixed de rotzooi wel voor je als je het vernaggeld.

Mensen (myself included) zijn het zelf schuld als ze een virus op de pc krijgen, gewoon opletten wat je doet.
Ach ja, herkenbaar. De kinderen van mijn neef, leeftijd tussen de 15 en 20 jaar nemen het niet zo nauw met de veiligheid op hun computer. Iets installeren? Overal drukken ze op JA. Blijkbaar hebben ze nooit gehoord van een aangepaste installatie. Ze beseffen niet dat veel software dat gratis lijkt niet helemaal gratis is. Ook al was de Windows 10 upgrade een jaar lang gratis, er zaten wel een hoop haken en ogen aan. Iets dat de jongere generatie niet opvalt omdat men er mee is opgegroeid. Ben je 40, zoals ik, dan weet je hoe Windows vroeger was. Dan was het OS tenminste van jezelf. Deed het OS geen dingen achter je rug om en maar informatie te sturen naar derden over jouw surfgedrag om jou maar zo veel mogelijk passende reclame voor je neus te duwen. Nee, zo achterlijk zijn ze bij Microsoft ook weer niet. En bij heel veel gratis ogend software is dit net zo. Ze doen altijd de volledige installatie, klik maar door, ja, ja,ja, ja. En weer zijn er 34 toolbars, 48 zoekmachines en 13 nep anti-malware softwara geinstalleerd. En uiteraard start het allemaal mee op. En dan na een maandje, na 20 tot 30 programma's ge´nstalleerd te hebben loopt men te miepen waarom de pc toch zo traag is.
Het is geheel passend bij de huidige jonge generatie. Geduld is ver te zoeken. De maatschappij is net zo. In het verkeer is het net zo. Alles moet gisteren al gebeurt zijn. Wat ben ik toch blij dat ik ooit begonnen ben met een 486 dx4 100mhz computer met 4mb ram en enkel DOS als OS. Oke, daarvoor had ik altijd Amiga's, maar ik ben in elk geval op het juiste tijdstip in de pc wereld gestapt. Je zou nu maar puber zijn en ineens in de wereld van het internet gegooid worden. Aan de ene kant is het ook wel begrijpelijk. Ze worden in het diepe gegooid en spreken niet uit ervaring.
Die heb ik inderdaad ook meegemaakt: in m'n jeugd leerde ik met Win95 werken:
- De computer zit niet in het beeldscherm!
- Snelkoppeling verwijderen =/= Programma verwijderen
- Programma's zet je niet op het bureablad.
Enz.

Allemaal van die basisdingen die we hier vanzelfsprekend vinden, maar de jongere generatie niet meekrijgt. Enerzijds is het geduld er niet voor: "iemand anders lost het wel op", anderszijds gaat alles wel heel automatisch heb ik met Win10 gemerkt...
- Drivers worden automatisch ge´nstalleerd. Handig tot je een foutmelding krijgt, dan weet niemand wat voor hardware hij/zij heeft.
- En het 'express installatie' voorbeeld: 1 kameraad meegemaakt met zoveel toolbars in de browser dat je de pagina's bijna niet meer zag. Hoe komt dat toch :/
dat niemand weet wat voor hardware ze hebben is al heel lang zo hoor. en die toolbars zijn er ook al zo lang als mij heugt :)
Toen ikzelf zo oud was, waren het alleen de computernerds die op zulke dingen letten hoor.
Genoeg vriendjes die ook toen al allerhande crap op hun PC hadden staan (BonziBuddy, foute screensavers etc).
Misschien zijn de kinderen van je neef gewoon niet "nerd" genoeg?

Daarnaast, bepaalde inzichten krijg je nou eenmaal pas als je ouder bent, door wat je hebt meegemaakt. Wij hebben meegemaakt hoe het toen was (zelf ook begonnen met DOS, op een 286 met 1MB), dus kunnen we merken wat er in die tijd verloren is gegaan, of juist gewonnen, wat belangrijk is.

Maar, voor jongeren van nu is de huidige tijd het eikpunt.
En als zij opgroeien, wie weet wat voor inzicht zij dan op dezelfde manier ontwikkelen in iets anders dat belangrijk is.
Dus als over 20 jaar hetzelfde soort onderzoek wordt gedaan, grote kans dat de resultaten ook weer hetzelfde zijn. Alleen dan met andere vragen die aansluiten bij de tijdgeest van dan.

De roekeloosheid/ongeduld of hoe je "die jeugd van tegenwoordig" dan ook typeert, kan voor problemen zorgen, waar ze van leren.
Zo heb ik ook heeeeel erg veel geleerd, door dingen te doen die ouderen maar niks zouden vinden, problemen krijgen, daarmee dealen, ervan leren.

Had ik alle advies opgevolgd, dan had ik daar allemaal niet mee gedeald, had ik geen wijsheid afkomstig uit eigen ervaring, maar vooroordelen afkomstig uit angst zelf te gaan ontdekken hoe het zit.
En gezien de menselijke natuur, willen jongeren ook niet leren van ouderen. We waarschuwen ze en attenderen ze op allerlei problemen en gevaren. Gevaren voor zichzelf en de samenleving. Maar het technologisch-wetenschappelijke paradigma zit zo diep dat technorealisme geen houvast krijgt.

De corporaties doen er alles aan om kritisch (leren) denken ongedaan te maken. Onderwijs is ook niet meer neutraal. Ze promoten ICT en dus zijn ze zelf het slachtoffer van ICT. Leerlingen verplichten tot laptops etc. Geen schoolborden meer maar schermen.

ICT heeft als raar bij-effect dat het mensen aanzet tot het bezig zijn met hetzelf.

Er is een soort cyclus, nietwaar?

Toen ik jong was kwam de CD-speler uit. En als jongere ben je al gauw gek op tech. En je hersens zijn nog niet neurologisch volgroeid, dat gaat door tot ongeveer je 26ste. Dus kritisch denken is niet je sterkste kant.

En dan ben je bezig met zaken als 'zo veel bit oversampling' en hoe het technisch werkt en hoe krasbestendig een cd eigenlijk is.

Daarna raak je gewend omdat elke CD-speler een goede DAC heeft. Tenminste...de techniek verbeterd. En je hoort niemand meer over oversampling.

Vervolgens krijg je een CD-speler gratis bij een pak wasmiddel en het is volkomen geintegreerd en gebruik je hem voor de muziek. Het is een muziek speler, klaar.

Een CD-speler is een middel tot muziek.

Maar ICT is een middel tot zichzelf.


En dat is waar het onderwijs de mist in gaat. Dat is dus alsof je in 1980 als leraar bezig bent met leerlingen te onderwijzen in leertechnieken. Maar daar geef je ze geen vaardigheden mee die later van belang zijn.

Als je in 1250 het Einde van de Wereld zag aankomen en je wilde een overlevingspakket maken om de beschaving te rebooten, wat zat er dan in je .zip file? Een set handwerktuigen zoals hamer en zaag, een pot inkt, een veer, een boek van Plato en de bijbel.

Als je nu iemand zou vragen wat er in moet... 8)7 Waar begin je!

[Reactie gewijzigd door Vendar op 8 februari 2017 10:33]

Zo op het eerste gezicht lijkt het echt bomvol verkeerde conclusies te staan.

Het feit dat ouderen meer met de virus-scanner controleren en jongeren meer naar de bestandnaam kijken duidt er toch juist alleen maar op dat jongeren bewuster omgaan met hun bestanden, en ouderen vertrouwen op hun (achterhaalde) virus-scanner?

zo ook:
"Ouderen schrijven vaker dan jongeren hun wachtwoorden op"


"Van de jongeren geeft 57 procent aan e-mails van onbekende afzenders toch te openen als men vermoedt dat er iets nuttigs in staat. Bij de ouderen is dat 35 procent."

Je zou maar even een mail van een onbekende persoon openen 8)7

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 7 februari 2017 19:17]

Zo op het eerste gezicht lijkt het echt bomvol verkeerde conclusies te staan.
Ik snap best dat het rapport pijnlijk is voor de veelal jongere gebruikers van Tweakers maar je conclusies zijn zeer kort door de bocht en ik denk dat de conclusies van het rapport op zichzelf staan.

Je geeft even snel twee zaken aan die je denkt dat die niet kloppen maar beide zijn zeer aanvechtbaar. Het opschrijven van paswoorden in je eigen huis is geen risico (ik daag je uit om ook maar een enkel geval te vinden waar op die manier een account is gehacked) en ik open ook geen email van iemand die ik niet ken als ik ook maar de geringste twijfel heb. Dan stuur ik even een mail om te zien of er een antwoord komt. Als jij dat onzin vind zal ik je niet aannemen in mijn bedrijf.

Feit is dat al enkele malen is bewezen dat jongeren kwetsbaarder zijn dan andere groepen.
"Je geeft even snel twee zaken aan die je denkt dat die niet kloppen maar beide zijn zeer aanvechtbaar."
ik zie geen argumenten??

"Het opschrijven van paswoorden in je eigen huis is geen risico (ik daag je uit om ook maar een enkel geval te vinden waar op die manier een account is gehacked)"
nu vraag je me om voor jou te gaan googlen, waar een beetje logisch nadenken volstaat(zou er van de bijna 4 miljard internetgebruikers niemand die zijn wachtwoorden op papier heeft staan ooit gehackt zijn? 8)7). Maar bovenal waarom het risico lopen dat iemand je wachtwoorden zo eenvoudig kan bemachtigen.

"en ik open ook geen email van iemand die ik niet ken als ik ook maar de geringste twijfel heb."
een mail openen kan helemaal geen kwaad... op allerlei linkjes klikken wel.
Dat is voor mij een teken van ouderdom, alles wat niet meer te bekend voorkomt maar gewoon links laten liggen.

"Feit is dat al enkele malen is bewezen dat jongeren kwetsbaarder zijn dan andere groepen."
Dat geldt precies hetzelfde voor ouderen boven een bepaalde leeftijd.
waar die leeftijdsgroep trouwens ook vele malen ruimer is als die bij jongeren.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 7 februari 2017 20:57]

Maar bovenal waarom het risico lopen dat iemand je wachtwoorden zo eenvoudig kan bemachtigen.
Het is waarschijnlijker dat jouw smartphone gerold wordt of op andere wijze bij minder welwillenden terecht komt, dan dat er thuis bij je ingebroken wordt en er daadwerkelijk gezocht wordt naar een mapje of notitieboekje met wachtwoorden. (Tenzij je dat ding natuurlijk in plain sight bij de rest van je waardepapieren in een kluis opbergt.)


Wordt die phone gejat terwijl je ingelogd bent op je mail account, dan kun je alles wat daaraan gekoppeld zit gedag zeggen, ook de accounts die met two-factor auth beschermd zijn; want dat loopt - dikke kans - via dezelfde phone.
"Een mail openen kan helemaal geen kwaad"

En weer een voor de Darwin awards...Heel veel mail clients en hun gebruikers hebben op hardhandige wijze moeten ondervinden dat dit heel erg veel kwaad kan. Ook heden ten dage als je via het web je mail inkijkt, dan zijn er nog steeds onderzoekers die met speciaal geformatteerde berichten jouw mailserver (of die van je ISP) plat gooien, je account kapen, etc. etc.

En voor diegene die denken dat ze geen mail openen als ze alleen het preview scherm in hun mail client hebben geactiveerd, hahahahahahaha...dan verdien je alle ellende die je over je heen krijgt.

Dat blijkt zo'n beetje de enige manier om gezond verstand in die jeugdige koppies te proppen.

Ook hier in Paraguay (Zuid-Amerika) speelt hetzelfde probleem. En ben sinds een paar weken bijzonder irritant wanneer kids me vragen om hun computer/tablet/telefoon probleem op te lossen. Uitlachen en daarna alleen maar positief zijn over hun eigen capaciteiten om het zelf op te lossen...alhoewel erg traag, maar ik zie toch wel steeds meer zelfredzaamheid bij die kids ontwikkelen.

Ook heb ik wat ouders kunnen overtuigen dat ze hun kids' zakgeld inhouden wanneer ze wat kapot maken. Nu weet ik niet zeker of deze ouders me wat voorspiegelen of niet, maar tegen mij zeggen ze dat hun kids toch een stuk voorzichtiger met hun electronica omgaan, sinds ze er zelf voor de (reparatie)kosten mogen opdraaien.

Mijn ouders hadden zeer weinig geld om mij en mijn broer naar school te sturen. Veel meer dan de basics zat er niet in. Voor alle extra's die ik wilde of nodig had, daarvoor moest ik zelf het geld verdienen.

In die tijd kon ik deze levenslessen niet zo waarderen, maar op dit punt in mijn bestaan ben ik er dankbaar voor. En om heel eerlijk te zijn, ik denk dat kids van tegenwoordig er net zoveel aan zouden hebben als ik toendertijd. En er net zo tegenaan zullen kijken wanneer ze mijn leeftijd hebben bereikt.
Dat gaat echt alleen op voor hele brakke Mail-clients hoor, normaal gesproken word er niets geopend als je alleen nog maar de mail leest.
Waarom je +2 krijgt snap ik wel, de meeste mensen zijn hier jong eerder dan oud. Ik vind het dom van je dat je denkt dat ouderen hun virus scanner niet updaten.

Waarop baseer je dat?

Zo bewijs het mijn punt weer dat iedereen tegenwoordig een expert is en dat elk onderzoek onmiddellijk in trwijfel getrokken wordt, vooral als het blijkbaar iets negatiefs over je leeftijdsgroep zegt.
Of je nu update of niet, de virus-scanner zelf is achterhaald.

En dit is natuurlijk ook niet bepaald een wetenschappelijk onderzoek, er zijn een aantal vragen gesteld aan mensen met een kantoorbaan en daaruit trekken ze dn een paar conclusies.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 8 februari 2017 14:27]

Ouderen zien denk ik meer gevaar erin dan jongeren.
Ik merk zelf ook wel dat mijn privacy niet altijd zo nauw neem, want ik weet toch, als ze het echt willen komen ze er toch wel aan. Mails van onbekende met links erin is sowieso een no-go. Ook als het een no-reply mailadres is die is verstuurd namens -insert string@-insert fakename-.nl

Enige waar ik dan wel weer naar let is apps op de mobiel. Als ik een zaklamp app download dan hoef die geen toegang tot mijn camera of belgeschiedenis. Dan zoek ik wel een andere op.
Dit komt vooral omdat ouderen veel meer zijn voorgelicht over het gevaar van phishing (en andere gevaren) door reclame campagnes, en alle horrorverhalen die je in programmas zoals opgelicht en Radar voorbij ziet komen.

En er word er fout van uitgegaan dat jongeren goed zijn met technologie omdat ze opgegroeid zijn in een app-wereld waar alles gesloten is en alles met de paplepel word geleverd. Hoe makkelijker de technologie is geworden, hoe minder mensen eigenlijk acht hebben over hun eigen veiligheid, omdat ze dingen niet meer zelf hoeven uit te vogelen.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 7 februari 2017 17:50]

Dit komt ook voornamelijk doordat de campagnes allemaal gefocust zijn op ouderen. En als er al reclames/campagnes voor jongeren komen, dan is het echt voor de jonkies en niet voor de groep 18-35(bijv.).

En het is ook nu idd veel aannames dat jongeren van deze tijd het allemaal snappen terwijl genoeg mensen hier geen enkel verstand van hebben. Ik kom ze vaak genoeg tegen op mijn werk. Het ergste van de app-wereld is dat als massa het gebruikt ongeacht dat het zo lek is als een mandje (zie bijv. whatsapp wat nog maar sinds kort encryptie heeft), dan wordt het gewoon gedownload en gebruikt want iedereen doet het dus kan niet achterblijven.
Als de 'flitser' van de camera gebruikt wordt voor de zaklamp zul je toch echt camera rechten moeten hebben voor zover mij bekend.
Weinig overlevingsinstinct. Als ze echt willen rijden ze je toch wel dood. Waarom zou je opletten als je de straat oversteekt?
Ik moet zeggen dat ik niet wist dat je een virusscanner na een download actief moet 'gebruiken'.
Ik heb zelf gewoon de standaard virusscanner bij virus aan staan waar ik verder niets heb voor gedaan, maar voor zover ik weet scant die toch zelf bestanden tijdens het opslaan en/of openen, waardoor je dus zelf geen actie moet ondernemen?
maar voor zover ik weet scant die toch zelf bestanden tijdens het opslaan en/of openen, waardoor je dus zelf geen actie moet ondernemen?
Hangt van de instellingen af. Ik laat bij de algemene scanneractie niet de ingepakte bestanden scannen. Dus wanneer ik een .zip download zal ik die zelf inwendig moeten scannen en dan het liefst voordat ik hem open en start en installeer. Zoiets ?
Op het moment dat een je een bestand in een .zip wil uitvoeren zal die toch eerst uitgepakt, en dus gescanned worden. Manueel scannen is in dat geval toch ook niet meer nodig?
Op het moment dat een je een bestand in een .zip wil uitvoeren zal die toch eerst uitgepakt, en dus gescanned worden.
Tuurlijk, maar dan heb ik dus tot in de verre toekomst ,zips die misschien wel gevaar bevatten. Liever weet ik het nu al zeker en kan ik met een gerust hart de zips en andere ingepakte meuk backuppen, weggeven, opslaan.

Voor het overige zijn ouderen wellicht iets huiveriger voor mogelijke ellende. En hebben ze geen zin om dan alsnog te moeten uitvogelen hoe de rampen ongedaan gemaakt kunnen worden.

Ikzelf heb bijv. geen zin in format C: en opnieuw beginnen. Nooit gehad ook.
Ik vergelijk het met je huis afbreken en opbouwen in plaats van even witten, schilderen en behangen of een nieuwe vloer.
Ik heb totnogtoe altijd mijn eigen PC weer op orde gekregen. Moderne MS OSjes zijn stabieler en doen niet heel raar. In de jaren 90 heb ik misschien een of twee keer een format uitgevoerd.

Ik krijg het altijd weer werkend met wat gevogel. Naarmate ik ouder wordt, wordt ik relatief tot jongeren steeds meer een ICT expert. :-)

Tech maakt je leven makkelijker, misschien, want daar ben ik niet van overtuigd maar het maakt niemand slimmer.
Klopt ook wel, de meeste scannen realtime op elke file activiteit.
Ach wellicht speelt onervarenheid daarin. Tot het moment dat je je bewust wordt van de gevaren doordat jij of iemand in je familie een virus oploopt.

Daarnaast is de kans dat je (veel) mailt is kleiner als je jong bent, je maakt waarschijnlijk meer gebruik van social media en WhatsApp. En dus is de kans om phishing mails te ontvangen kleiner.

Beetje vergelijkbaar als in het verkeer. Je voelt je onoverwinnelijk tot het een keer (bijna) fout gaat.
Tegenwoordig wordt veel zooi al weggefilterd door spamfilters van providers, de kans dat er iets slechts tussen zit is veel kleiner, waardoor de jongere generatie waarschijnlijk minder snel echt ellende zal ervaren, waar ze dus niet van kunnen leren. Vroegah toen virusscanners nog niet vanzelfsprekend waren en je na een "leuke" screensaver van een kennis je hele pc omzeep had geholpen, dacht je daar bij de volgende keer wel bij na.
De kans dat er iets tussen zit is juist een stuk groter aangezien phishing niet meer sleepnet tactiek is maar gericht en goed genederlanschd (spear-phishing). Of dacht je daadwerkelijk dat ze handgeschreven e-mails al effectief kunnen filteren?

Spam afvangen (20K berichten in een paar uur) gaat goed, maar gerichte e-mails gaat keer op keer fout. Was laatst ook nog een artikel over.
Tegenwoordig wordt veel zooi al weggefilterd door spamfilters van providers, de kans dat er iets slechts tussen zit is veel kleiner,
En we hebben BINGO!

MrDrako, de kans om een foute mail te openen is groter dan dat ie ooit is geweest. Ik geloof best dat jouw gmail account niet getarget word maar alsjeblieft, accepteer dat bedrijfsaccounts vrijwel dagelijks behoorlijk slimme emails krijgen. Wij draaien meerdere beschermingslagen maar sinds een jaar maar dat zal nooit een mail tegenhouden die van je eigen dochter lijkt te komen.

Als jij denkt dat het 'vroegah' erger was dan snap je absoluut niets van de online gevaren van dit moment. Of je krijgt heel weinig mails. Het rapport waar het nieuwsbericht over gaat beschrijft precies waarom jouw reactie het grootste gevaar vormt! Daarom Bingo!
Toch heeft ie een punt, de gemiddelde consument heeft daar geen last van - maar wordt er kennelijk nog achtelozer van. Geeneens onwetendheid, maar het gewoon niet boeien. Zie je dat de vorige generatie heeft geleerd van de problemen die hun bejaarde ouders hadden, o.a. bestolen worden door Nigeriaanse prinsen en dat soort zaken; worden de jongste lui nu zo verwend met alles dat voor hen denkt, dat het ze zelf niets meer interesseert en weer verhoogd risico gaan lopen. En inderdaad: vooral bedrijven, want dan gaan ze aan 't werk, even achteloos en hoppatee. ;(

Slechte ontwikkeling. Daarom moet die focus op ITSec op middelbare scholen zo heel flink omhoog. Men zeurt maar steeds over digitale diefstal en oorlogvoering en blabla, maar basic kennis bijbrengen ho maar.
Leuke aannames, maar ik werk voor een organisatie met ongeveer 18000 exchange postbussen. Met EOP ervoor hebben we echt bijna geen grote incidenten meer gehad het afgelopen jaar. Ja, er komt soms een phishing mail binnen, maar degene die dit invullen zijn toch echt vaker de oudere generatie, en die link is middels een DNS omleiding vaak al snel geblokkeerd.
Lastig onderzoek, ik denk dat een gedeelte jongeren van Tweakers beter kan bepalen of je een bijlage kan openen. Daarnaast zou ik van een onbekende eerst de bijlage scannen alvorens hem te openen. Dit staat helaas weer niet in het onderzoek.
Maar hoeveel jongeren zitten er nou op Tweakers? Dat zijn meestal de types die al interesse hebben in computers buiten het Skype/Facebook/Twitter/Youtuben en casual gaming. Das een best kleine doelgroep tussen alle jongeren.

Dit gaat over de jongeren die dus geen interesse hebben in informatica of andere 'computer-dingen' naast de dingen die voor hun vanzelfsprekend zijn. De meerderheid die gewoon lekker op hun telefoon/tablet/laptop/pc tijd aan het verdrijven zijn, en dus niet degene die op hun 12de al hun eigen computer samenstellen en assembleren. :+
Ik zie een nieuwe markt voor service door kleine tweakers opkomen :)
Is natuurlijk wel de generatie die is opgegroeid met helmpjes op de fiets, kinderzitjes, rubberen tegels onder de schommel en loodvrije verf. Die kennen geen gevaar, alles is voor ze geregeld.
:X Snap niet dat je +2 krijgt. Dit heeft eerder te maken met hoe ze les krijgen en ouders die het zelf ook niet helemaal snappen. GUI zijn gewoon een heel stuk beter dan dat ze ooit waren. Een computer/tablet/smartphone gebruiken is zo simpel. Een "app" installeren vanuit de store, een foto maken en delen. Dat is wat 90% doet. Als het dan inderdaad stuk/mis gaat hebben ze geen idee waar ze moeten zoeken. Dat zou juist in de lessen gegeven moeten worden > analytisch denken. Hoe ga je te werk, waar en vooral hoÚ zoek je een fout op > foutcode opzoeken en vooral lezen.

Fietshelmen, kinderzitjes en wat je nog meer opnoemt is inderdaad bewezen veiliger voor de persoon. Fietshelm vooral in eenzijdige ongelukken, iets dat kinderen nogal een voorhebben. Dan is de kans op (ernstig) hoofdletsel aanzienlijk minder. Is dat iets ongewenst? kinderzitjes zijn er ook al tientallen jaren. Rubberen tegels, ach, die doen ook nog altijd behoorlijk pijn als je van een paar meter valt.
Het verbaast me allemaal nog steeds. Hieruit blijkt toch dat 40-50% van de mensen wachtwoorden niet recupereert (of hooguit een of twee keer), en ook 40% die wachtwoorden regelmatig verandert. En dan nog eens 40% die wachtwoorden nooit deelt met anderen. 3 zaken die me niet erg vanzelfsprekend lijken...
Natuurlijk doen jongeren dit.
Het wordt overal gezegd geef ons je gegeven want dan kun jij X of Y doen. Nee we zorgen goed voor je gegeven, maak je maar geen zorgen. En ver volgends verkopen ze het aan derden om er geld mee te verdienen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*