Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Submitter: flux_w42

Oracle heeft maandag de overname van dns-provider Dyn aangekondigd. Het is niet officieel bekendgemaakt welk bedrag met de transactie is gemoeid. Met de aankoop wil Oracle zijn eigen 'cloud platform' van nieuwe diensten voorzien.

OracleHoewel Oracle zelf geen prijs noemt, laat een voormalig Fortune-schrijver via Twitter weten dat het minstens om 600 miljoen dollar gaat, merkte TechChrunch op. Volgens Oracle heeft Dyn ongeveer 3500 klanten, waaronder bedrijven als Netflix en Twitter. In een toelichtend document omschrijft het bedrijf de diensten van Dyn als het leveren van middelen om internetdiensten in de gaten te houden en te optimaliseren. De producten en diensten van Dyn moeten na de overname nog steeds beschikbaar blijven.

Dyn was eind oktober doelwit van een grootschalige ddos-aanval, die later werd toegeschreven aan het Mirai-botnet. Door de aanval waren een aantal grote internetdiensten niet of slecht bereikbaar, waaronder Twitter, Reddit, Soudcloud en GitHub. Het Mirai-botnet, dat voor grote delen bestaat uit met malware besmette ip-camera's en digitale videorecorders, was in staat om een aanval van 1,2Tbit/s uit te voeren, schatte Dyn in een analyse.

Het is onduidelijk of de overname voor of na de ddos-aanval in gang is gezet. TechChrunch stelde deze vraag aan Oracle, maar het bedrijf wilde geen informatie verstrekken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Natuurlijk is die overname vr de DDOS ingezet. Ooit wel eens een Due Diligence in 2 weken gedaan? Dat zijn processen die best wel even duren. Alles moet juridisch uigekouwd worden om te voorkomen dat je en plein publique op je plaat gaat omdat je iets niet voorzien hebt.

De tijd dat je in een restaurant met een bierviltje een bedrijf overneemt is al lang voorbij (als die ooit bestaan heeft).
> maar het bedrijf wilde geen informatie verstrekken.
Goed begin, lekker transperant ook :+

kan iemand uitleggen hoe DNS provider en Clouddienst/opslag met elkaar te maken hebben?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 21 november 2016 16:22]

Uit de Overname FAQ:
Q: What products and services does Dyn offer?
A: Dyn is the leading cloud-based Internet Performance and Name System (DNS) solution. Dyn provides the ability to monitor, control, and optimize applications and cloud services to deliver faster reduced page load times, and higher end-user Dyn’s solution is powered by a global network drives 40 billion traffic optimization decisions for daily.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 21 november 2016 16:23]

Loadbalancing op DNS niveau bijvoorbeeld.
DNS responses worden toch overal en nergens gecached? Maar een fractie van de requests voor een domeinnaam bereikt de autoritieve DNS-server voor een drukbezochte website. Zelfs als ze met hele lage TTL's werken lijkt me dat niet heel doeltreffend als load balancer. Hoe pakken ze dat dan aan?
DNS loadbalancing wordt bijvoorbeeld gebruikt om users naar de dichtstbijzijnde datacenter te sturen, uiteraard is die endpoint over het algemeen ook geloadbalanced. Aangezien caching in dergelijke situaties niet zoveel uitmaakt gaat dit prima.

Azure heeft dit bijvoorbeeld ook, daar heet het Traffic Manager.
Anycast is hier geschikter voor. Anycasten is het announcen van hetzelfde IP op meerdere plekken. Als je een trace doet naar 8.8.8.8 (het ip van de google resolvers) hoeft dit niet op dezelfde plek aan te komen. Er zijn namelijk meerdere plekken waar google dit ip announced.

In combinatie met BGP (border gateway protocol), waar vorig jaar een artikel van verscheen op tweakers, kan je er voor zorgen dat als een datacenter uitvalt het verkeer bij een ander datacenter uit komt. Dit werkt zo omdat BGP het verkeer over de kortste route stuurt. Mocht een route wegvallen, dan pakt die het volgende pad.
Behalve dat het niet altijd werkt want een korter AS pad is niet altijd het beste. Vandaar dat je met DNS nog wel wat tricks kunt doen, zoals load shedding, dan stuur je het verkeer misschien niet naar de dichtstbijzijnde maar wel naar een punt waar nog capaciteit is.
Zoals http://www.tenereillo.com/GSLBPageOfShame.htm aangeeft creer je daarmee minder availability dan zonder een dergelijke oplossing. Wel een oud artikel maar is er veel veranderd aan DNS of routering sindsdien?
Door bijvoorbeeld veel gebruikte bestanden te cachen en via CDN te serveren
Dat is toch op webserver-niveau, niet DNS?
Zoek even op GSLB icm met DNS.
Eerste hit daarop komt overeen met mijn stelling: http://www.tenereillo.com/GSLBPageOfShame.htm

DNS heeft ingebouwd meerdere A(AAA)-records per host, daar heb je geen "cloud-oplossing" voor nodig. Een juiste oplossing past de routering van hetzelfde IP-adres aan op basis van beschikbaarheid of locatie, middels BGP. En dan gaat het dus volledig buiten DNS om.
Welke manieren kan een BGP router checken op beschikbaarheid? Een GSLB checkt veelal op applicatieniveau, al moet ik zeggen dat een F5 ook als BGP router kan functioneren.

Ik volg je volledig, maar de twee apparaten opereren ook op verschillende OSI lagen als je puur naar de functie kijkt.

Ik reageerde trouwens op je eerdere berichten van bijv 17:05.
Daar heb je toch DNS round robin voor nodig (bijv.).
een 'cloud' dienst bereik je door een DNS service.

(zeer korte versie)

[Reactie gewijzigd door GC-Martijn op 21 november 2016 16:24]

Hebben ook niets met elkaar te maken, maar DNS informatie is natuurlijk erg waardevol.
OpenDNS is ook al overgenomen door Cisco.
Welke alternatieven bestaan er voor DynDNS?
Duizenden... (Het dynamische deel minder, maar wie heeft er nou nog dynamische IP's) ... Je kan bijvoorbeeld ook zelf scripten tegen de transip api, en je eigen records aanpassen, of cloudflare or amazon route53 gebruiken.
Ik,
en met mij waarschijnlijk de meeste met mij, die thuis 'hobby' server(s) hebben draaien.

Anders moet je bij een \provider een zakelijk abbo afnemen, en vaak ook verplicht een KVK nr hebben.

BTW alternatief voor Dyn dns is https://freedns.afraid.org/ beetje spartaans maar werkt wel. En ik weet eigenlijk geen ander alternatief.

Ik ken dus wel de google name server en de bovenstaande. maar daar gaat je privacy.

[Reactie gewijzigd door Bardman01 op 21 november 2016 17:45]

Ik heb een zo goed als vast IP bij KPN die alleen wijzigt als ik van DSL type wijzig of naar glasvezel ga. Verder kan ik eventueel met een TransIP API mijn A(AAA)-record updaten
Dat heb ik ook bij XS4all voor heen bij Tweaker en daar voor op het slip account van xS4all voor degen die nog weet wat dat was.

Als je daar een mailserver op draait dan kom je alsnog regelmatig op blacklists die nogal fanatiek zijn. Een dynamisch IP adres word gewoon herkend en vooral in Engeland zitten er een paar en die zij niet te overtuigen.

Veel hebben een sefservice waar je server/domein af kan halen als administrator maar kost veel tijd en overredingskracht. ik denk dat ik in de loop der jaren de meeste wel heb gehad. Laatse tijd gaat het goed maar nu kan ik een echt vast ip krijgen bij XS4all (= KPN met inmiddels dezelfde streken) uiteraard met een kosten plaatje. Dus zolang ik nog een gratis een client kan draaien met DYN dns oid blijft dat zo

BTW Trans-ip affilate?

[Reactie gewijzigd door Bardman01 op 22 november 2016 15:56]

Als je alleen een dynamic dns nodig hebt dan is duckdns.org ook een optie.
Duizenden... (Het dynamische deel minder, maar wie heeft er nou nog dynamische IP's) ... Je kan bijvoorbeeld ook zelf scripten tegen de transip api, en je eigen records aanpassen, of cloudflare or amazon route53 gebruiken.
Vrijwel elke particuliere aansluiting.
Dat het dankzij de huidige kabelmodems en lange TTL op mac-adressen je steeds langer je IPadres houd, wil niet zeggen dat het zomaar met een modemreset veranderen kan.
Ik gebruik duckDNS voor mijn thuisservertje, en EntryDNS om mijn domeinnamen bereikbaar te houden.
BTW noem er een duizend. hoeft geen duizenden te zijn maar 1 duizend ...

En idd met het dynamische deel want daar zijn ze bij DYN groot mee geworden

Denk het niet...
Ik gebruik zelf https://www.buddyns.com/ in combinatie met m'n eigen BIND server (die alleen als master dient voor buddyns)
Oh crap.

Ik heb al sinds een eeuwigheid een dyndns pro account bij ze. (Ruim voordat ze geld gingen vragen voor hun services heb ik een paar keer een donatie gedaan :-))

Ik heb alleen geen goed gevoel bij Oracle. Dat bedrijf heeft een soort Midas-touch, maar dan met stront in plaats van goud.

Voorlopig maar afwachten, maar ik ben bang voor mijn .dyndns.org adressen...
same here, misschien toch maar even gaan shoppen bij de concurrentie dan. Oracle blijf ik zo ver mogelijk van.
Ik ben tevreden over EntryDNS ( niet gratis, maar veel mogelijkheden ) en duckdns
Is dat dezelfde DYN ja?
ja, dat is dezelfde dyn
Verwacht jij dat er twee bedrijven zijn die allebei DYN heten en allebei met dns bezig zijn zonder dat er een gigantische partij rechtszaken aan de gang is? :?
Hehe geen goed gevoel bij Oracle? Dat mag natuurlijk, maar verklaar eens het effect dat Java tegenwoordig weer populair is?
Vooral in ver verleden bij mijn weten dat Oracle niet veel goeds deed, maar dat is recentelijk toch wel anders.
Geen goed gevoel bij Oracle ... zo'n beetje alle overnames die ze doen betekenen een verandering van beleid voor dat product:
- Solaris -> Open Solaris de nek om gedraaid
- OpenOffice -> Niet al te open meer, daarom is zo'n beetje elke Linux-distributie overgestapt naar Libre Office
- MySQL -> gelukkig dat de ontwikkelaar de boel nog geforked heeft naar MariaDB, anders waren we dat nu ook kwijt
- ZFS -> Heeft de potentie om HET filesystem op Linux te worden, maar door de license die er aanhangt niet compatible genoeg met de GPL

Conclusie: het 'vrij' en 'open' deel van de producten verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra Oracle er met de vingers aan zit.

Daarnaast heb je nog het irritante beleid van Oracle bij OracleDB: de licentie wanneer je het gebruikt op een niet-Oracle virtualisatielaag (zoals VMware) -> je betaalt voor elke core waarop het potentieel zou kunnen draaien, in plaats van de cores waarop het draait. Dramatisch bij gebruik van HA/Clustering.

Ik heb zo mijn twijfels of het motto van Google ("don't be evil") nog wel op Google van toepassing is. Maar bij Oracle weet ik het zeker: hun geheime motto is "be evil".
HMM ZFS onderdeel van Sun's opensolaris. Werkt anders perfect samen NAs4Free met SRV 2012R2 als San

Some of the CDDL proponents describe the GPL/CDDL compatibility situation from another point of view, they see the problem more on the GPL side than the CDDL side.


IDD Oracle = evil
3500 klanten?? ik denk dat dit is niet correct :) misschien grote bedrijven :D
Het gaat om 'enterprise customers', dit is bij Oracle een bedrijf dat meer dan $100 miljoen omzet per jaar doet.
Tja, Cisco neemt opendns over dan gaat Oracle voor Dyn. DNS is dus de nieuwe battleground tussen de reuzen. Even kijken waar MSFT blijft ;)
Die hebben zelf prima dns producten :)
Lol was net weg gegaan bij Dyn en naar Namecheap gegaan. Goede keuze blijkt nu maar weer eens :)
Dankjewel. en voor weinig zelfs DNSsec :)
Toen Dyn onder aanval lag is de waarde van hun aandelen in een paar dagen gehalveerd. Oracle zal wel van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om goedkoop aandelen in te kopen. Ik neem aan dat ze het bedrijf al een tijdje op het oog hadden en nu de prijs opeens daalde hebben ze toegeslagen.
Veel sterkte en succes aan al het personeel van Dyn. Oracle heeft al een hoop overgenomen producten en diensten de nek omgedraaid door er zo snel mogelijk zo veel mogelijk winst uit te halen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 21 november 2016 17:14]

Zal Oracle de DDOS zelf in werking hebben gezet om de prijs van Dyn iets te drukken of denk ik dan heel erg met een aluhoedje op?
Ddos is een misdrijf.
Ik denk niet dat Oracle dat op hun geweten wil hebben, laat staan het risico wil lopen iets illegaals te doen.
Wat Oracle met Java en MySQL heeft gedaan is ook een misdrijf :P
Als Oracle bashing wel grappig natuurlijk, maar het is eigenlijk gewoon niet waar. Java is volgens mij nog nooit populairder geweest, en MySQL is door de community gewoon opgepakt. Ook de rest van Sun's zieltogende business (Solaris, SPARC) heeft onder Oracle een grote boost gekregen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 november 2016 17:26]

Precies! Eigenlijk is die 'Monty' (founder van MySQL) de grote schurk, die eerst MySQL voor dik geld (1.000.000.000 dollar... ) aan Sun verkocht (2008) en vervolgens doodleuk een fork maakt (MariaDB), dankbaar gebruik makend van het ongefundeerde wantrouwen van de community jegens Oracle (want geld verdienen met software is vies ofzo..) en daar dan (de ironie) weer opnieuw geld mee aan het verdienen is..
Nou had Sun ook een van de meest naive business modellen ooit. Miljarden ophalen bij investeerders, allemaal vreselijk mooie technologie ontwikkelen en/of aankopen, die vervolgens gratis of onder licenties vol juridische gaten beschikbaar stellen, en ondanks ladingen razend tevreden en succesvolle 'klanten' als Oracle, Google en Blackberry er stomverbaasd achter komen dat het geld op is.
Java populariteit neemt al jaren af. Wat het nog populair houdt is dat Android met Java werkt. En dat Android Java gebruikt is niet bepaald aan Oracle te danken.

Solaris wordt nauwelijks meer door Oracle ontwikkeld. De meeste goede ex-Sun ontwikkelaars hebben hun ontslag genomen en hebben Solaris geforkt onder de naam Illumos. In die video legt een voormalig Sun medewerker uit waarom alle grote verbeteringen niet in Oracle Solaris beschikbaar zullen zijn.

MySQL is ook geforkt door de community om dat er geen schot in zat bij Oracle. Het zelfde verhaal geldt voor OpenOffice.

Wat er niet waar zou zijn aan Karizma zijn post zie ik niet.
Nauwelijks ontwikkeld? Ik las onlangs dat het Solaris team nu 2x zoveel developers heeft als onder de laatste Sun jaren, Solaris 12 is aangekondigd en ook de ontwikkeling van de bijbehorende SPARC chips gaat sinds de aankoop van Sun in een veel hoger tempo door. Ik bedoel, hun prijzen zijn erg gepeperd maar het is fantastisch mooi spul wat er tegenwoordig uit de ex-Sun afdeling komt rollen.

Je kan toch onmogelijk zeggen dat ze SPARC/Solaris verwaarlozen als ze de snelste db server hardware ter wereld hebben, op Solaris. Natuurlijk is het OpenSolaris feestje voorbij, dat kan iedereen nu forken, maar de trein gaat vooralsnog gewoon door.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 november 2016 21:40]

Zou je me kunnen vertellen hoe Solaris is gegroeid onder Oracle?
Ik dacht dat Oracle enkel enterprise-support had voor bedrijven die voor de overname hadden gekozen voor bv Solaris en dan werden afgetroggeld door Oracle.
Echte ontwikkeling is er niet gebeurd en die projecten zijn dan gestorven.

Veel slimme developers zijn gevlucht en hebben (open-source) oud-Sun software verder gezet onder andere namen, met meer succes dan Oracle.
Ik denk aan SmartOS, OmniOS, Forgerock, DTrace, ...
En niet te vergeten 'open Office', wat nu 'Libre Office' is

Ik ben daar ook klant met twee domeinen, ntje nog uit de tijd dat ze dat gratis leverden. Hebben ze heel netjes zo gehouden. Zo een nette houding verwacht ik niet van Oracle ( Larry is erg hebberig).

Maar ik wacht af
Pas op, Open Office is nu NIET Libre Office. Libre Office is begonnen als fork door medewerkers van Open Office die ontevreden waren met het beleid van Oracle. Ze bestaan allebei nog, alleen is Open Office door Oracle afgedragen aan de Apache Foundation.
Omdat Oracle geld ging vragen voor Open Office en de community, cq de programmeurs, daar niets voor kreeg liepen ze allemaal hard weg en zijn Libre Office begonnen. Wat dus nu een veel beter alternatief is.
Ik heb nog zo'n oude aanbieding liggen van Oracle of ik maar ff 50 gulden wilde overmaken pfft. Net als ze geprobeerd hebben on alle java gebruikers te laten betalen voor gebruik van java... Spoort niet die Allison, maar proberen kan altijd.

BTW dat afdragen van Open Office was damage control, meer niet.
Wat Oracle met Java en MySQL heeft gedaan is ook een misdrijf :P
Hanlon's razor:
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity,"
Oracle en de suggestie dat zij een geweten hebben in n zin... Ik had niet verwacht dat ooit te zien. :)
Even heel offtopic maar kreeg iemand hier ook een advertentie van Adidas zx flux schoenen omdat de submitter flux_w42 heet? :)
Marketing tegenwoordig.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2