Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Intel gaat mogelijk zijn plannen voor het uitbrengen van wearables vertragen of zelfs helemaal schrappen. Volgens geruchten vallen er binnen de wearable-tak van het bedrijf ontslagen en wordt de geplande release van producten geannuleerd.

Dat meldt TechCrunch, die stelt te beschikken over niet nader gespecificeerde bronnen dicht bij Intel. Volgens deze bronnen is de chipmaker van plan om een groot deel van de werknemers binnen de New Devices Group te ontslaan. Sommige werknemers zouden al op de hoogte zijn gesteld, en de bedoeling is om de ontslagen nog voor het einde van het jaar af te ronden. TechCrunch stelt dat dit mogelijk ook het einde betekent van de New Devices Group binnen Intel, al is dat nog niet zeker.

De nieuwe strategie van Intel betekent waarschijnlijk ook dat geplande producten niet meer zullen worden uitgebracht. Een van de apparaten die wordt genoemd is het fitnessapparaatje Basis Ruby, waarvan eerder geruchten verschenen. Intel zelf heeft nog niet op de berichtgeving gereageerd.

Intel nam in 2014 Basis over, een populaire maker van fitnessarmbandjes. Na de overname werd Basis geïntegreerd in de nieuw opgerichte New Devices Group. Daardoor leek het erop dat Intel grote plannen zou hebben met het uitbrengen van wearables. De release van de fitnessarmband Basis Peak zorgde echter voor problemen, toen bleek dat het apparaatje te warm werd. De verkoop werd daarop gestopt.

Basis Peak

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Ik blijf me erover verbazen dat zo'n techgigant schijnbaar moeite heeft om voet aan de grond te krijgen in dit segment. En niet alleen nu, maar ook bij smartphones.
Bij smartphones is het vooral een strategische reden: Qualcomm is zo rijk en sterk dat een serieuze move van Intel een enorme en langdurige prijsoorlog zou ontketenen. Om dezelfde reden heeft Qualcomm zijn ambities met tabletchips ook compleet teruggeschroefd (er is bv nooit een opvolger gekomen voor de S4 Pro-zonder-baseband). De twee grootste chipbedrijven houden zich nu in hun eigen markt, waar ze allebei royale marges verdienen, met enkel kleinere concurrenten als nVidia, AMD en Mediatek die allen min of meer veroordeeld zijn tot de minder lucratieve of kleine delen van de markt.

Ik vermoed dat er pas verandering in komt als 1 van de twee in serieuze problemen komt - bv als teveel telefoonmerken hun eigen chips gaan gebruiken, of de x86 markt te sterk krimpt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 november 2016 20:01]

Misschien ook gewoon dat wearables meer een hype zijn dan een groeiende trend en dat die markt niet zo gigantisch is geworden zoals ze zelf verwacht hadden.
Ik werk op een afdeling van grofweg 90 man. Allerhande aan generaties 18-jarigen tot bijna pensioen-leeftijd. Geen eentje die er 1 heeft.
En ik met ong 50. En zijn er 5. En ong 10 die een horloge hebben. Totaal niets zeggend dus.
Het zegt genoeg. Beide cijfers geven aan dat dit geen hele grote markt is. Ken persoonlijk één collega met een dergelijk horloge maar dat is dan ook echt de enige die er een heeft.
Nee ik vind 5 van de 50. Tov de 10 van 50 nog best veel. Alleen 0 van 90 weer niets. Dus is het gewoon een te kleine groep mensen om er iets zinnigs over te zeggen
Ik werk in een bedrijf met grofweg 100 man. Ik kan er maximaal 10 noemen die er 1 hebben. En ja, ik ken vrijwel iedereen bij voornaam. Ik denk dat het puur afhankelijk is in welke branche je zit, en daarop dus geen statistiek kan baseren. Ik vind het persoonlijk ook een gimmick, en derhalve heeft het voor mij geen meerwaarde.
Op het werk draag ik altijd een gewone horloge ik kan daar met een smartwach niets beginnen. :)
Dit!
De laatste cijfers geven aan dat het segment/de markt van smart wearables al sterk dalende is.
Vooral een hype van marketing afdelingen van tech bedrijven, denk ik. Geen consumenten hype, want vrijwel niemand zit er (in de huidige vorm) op te wachten. Misschien als iemand een killer app verzint, maar fitness en notificaties trekt blijkbaar geen hele volksstammen.
Smartwatches staan nog in de kinderschoenen en bevinden zich hoogstens in de innovators/early adopters fase qua markt. Dat betekent dat je niet meer dan 10% van de marktpotentie bereikt op dit moment. Dat zegt niks over de marktpotentie van wearables, want die is er ongetwijfeld. Het is simpelweg een logisch gevolg. Een display dat elk moment op een blikafstand op je pols zit is voor veel dingen handiger dan het eerst uit je zak moeten halen van je telefoon. Daarnaast kun even snel (max 7 sec) kijken wat er is ipv te verzuipen in alles op je telefoon.
Dat komt omdat intel onder het grootste publiek niet bekend is, dit zijn de huis tuin en keuken gebruikers.
Zij horen namen als samsung, LG etc aangezien deze alles verkopen, dit klinkt bekend aangezien er thuis een tv of koelkast van dat merk staat.

Dat er nou in hun laptop een intel of amd in zit zal hun een worst wezen, aangezien ze een samsung laptop hebben.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 19 november 2016 11:52]

Is ook wel, maar Intel staat vaak op de laptop dus helemaal onbekend is het ook niet. Natuurlijk zul je mensen hebben die het dan alsnog niet weten, maar als je in het verleden ook maar een computer of laptop hebt aangeschaft, zal de naam Intel ongetwijfeld zijn gevallen bij verkoop of advies van vrienden.

Verder is dat een kwestie van promotie. Het ding is echter dat het een mode-object is en daar hebben momenteel wel meer fabrikanten last van. Een Apple of Samsung is populair genoeg om daar overheen te komen omdat het status heeft, maar dat heeft een LG ook niet echt.

Het grote ding lijkt me eerder dat er gewoon niet genoeg behoefte is aan dergelijke devices. De markt is al redelijk verzadigd en de alternatieven doen het toch net effe wat beter. Ik vind de producten er verder ook niet zo bijzonder uitzien dus ik kan me voorstellen dat de markt dit links laat liggen. En zaken als batterijduur is ook iets wat momenteel nog mensen afschrikt.

Wat mij logischer lijkt is dat Intel gewoon hardware blijft leveren aan andere partijen, maar dat het niet zelf de devices uit gaat brengen.
Onder het grootste publiek niet bekend Is? Waar baseer jij dit op?
"Intel" bekt ook niet echt lekker als een merknaam voor een wearable, als ik zo vrij mag zijn.
"INTELligent watch".
Zo moeilijk is het niet hoor om daar wat voor te verzinnen. Bovenstaande verhalen lijken me meer de reden. De markt heeft niet veel groeipotentieel en is verzadigd op dit moment.

Mijn inziens word een smartwatch pas interressant als die volledig autonoom kan werken. Zolang die dingen afhankelijk zijn van je telefoon zijn ze precies dat. Een telefoon accesoire.
Het is niet omdat je groot bent en veel geld hebt dat je je zomaar in elke markt kunnen binnenworstelen. Zeker in een markt waar de marges niet fenomenaal zijn en bijgevolg de winstgevendheid van een project beperkt kan je het niet maken om geld te blijven pompen in R&D en daarna promotie om die producten toch maar verkocht te krijgen (uitzonderingen daar gelaten).

Een ander voorbeeld is Apple. We weten dat Apple jarenlang aan een zelfrijdende wagen heeft gewerkt, maar ondertussen lijkt het erop dat dat project ook nergens naartoe gaat. Microsoft dat er maar niet in slaagt om de smartphonemarkt open te breken, ...
Ik blijf me erover verbazen dat zo'n techgigant schijnbaar moeite heeft om voet aan de grond te krijgen in dit segment. En niet alleen nu, maar ook bij smartphones.
Mij niet echt. Ik heb het gevoel dat Intel de x86 als enige goed optie zien.
IMO is dat nu ook weer het probleem, het is vermoed ik te onzuinig.

Ik ben er van overtuigd dat ze op veel fronten trendsetter zouden kunnen zijn als ze x86, voor een deel, zouden dumpen. Maar dat durven ze mogelijk niet na het Itanium fiasco.
Tevens heb ik het bevoel dat binnen Intel een afdeling te weinig vrijheid heeft.
De kern van het bedrijf blijven de de chips. Voor elk bedrijf is het in de praktijk lastig om een andere markt erbij te nemen. Microsoft is bijvoorbeeld ook niet zo succesvol op de smartphone markt geweest.
Een ander bedrijf wat al met de ontwikkeling is begonnen is beslist geen garantie dat de ontwikkelling ook onder de nieuwe vlag een succes wordt. Als het oude bedrijf niet als zelfstandige eenheid blijft bestaan, is de kans dat er een succesvol product uitkomt in de praktijk heel klein.
Voor Intel is het extra lastig omdat het eigenlijk maar zelden complete consumer products maakt. Dat er geen product uit voortkomt betekent voor Intel niet automatisch deze actie veel gaat kosten.Aan de patenten die meegekocht zijn kan men alsnog een aardige cent verdienen. Mogelijk is het niet eens te doen geweest om zelf consumer products te maken, maar om op basis van de patenten nieuwe onderdelen voor wearables te maken.
Gewoon te laat, samen met Microsoft gewoon te laat. Dat beide het alsnog goed doen op de tabletmarkt mag waar ze ook te laat waren, is waarschijnlijk het enige positieve tussen alle verliezen in.
En ik maar wachten op een Microsoft smartwatch met Intel soc. ;)
Kijk een naar clayton christensen op youtube.
Mwoah, valt wel mee. Als je 's werelds beste sportauto bouwt, dan kan de concurrent er vandoor gaan met de beste SUV.
Sowieso vind ik wearables niet echt van de grond komen.
(met uitzondering wellicht van de sport varianten , maar zeker de smartwatches....nou nee....)
het hele probleem is dat de zogenaamde smartwatch martk een grote hype / luchtbel is ... het voegt niks toe er is nog geen Gouden Ei toepassing voor .. wie weet in de toekomst.

Echter sportwearables wel , meestal geen smartphone bij je tijdens het sporten maar toch bv je hartslag, je afstand etc kunnen monitoren !

Probleem is de accuduur bij deze dingen, de gouden toepassing die er nog niet is ... en veel te veel overprices en geen vervanger van je horloge zijn mijn in ziens de voorlopige spelbrekers.

Wat niet weg neemt dat de toekomst nog kan veranderen. De tijd is er gewoonweg nog niet rijp genoeg voor !
Niet mee eens. Ik begrijp dat een wearable niet voor iedereen een meerwaarde biedt, maar ik ben enorm tevreden over mijn smartwatch. Dat als niet-sportman :)
Het blijft voorlopig een nichemarkt waarbij Intel zich terecht afvraagt of het de moeite loont om in te stappen. Ik vergelijk het zelf met de 3D televisie hype van een paar jaar geleden, wat ook nooit helemaal geworden is wat de mensen met verstand van zaken er van verwacht hadden.

Nu kwam dit ook door de opkomst van 4K en later VR, maar toch blijken dit soort ontwikkelingen en innovaties, leert de recente geschiedenis ons dus, niet altijd een garantie voor succes bij het (grote) publiek. VR moet het ook nog maar bewijzen. :)
Geen een product is een garantie voor de toekomst.
Daarom kan een bedrijf als Intel spreiden in zijn product offerings en dan komen sommige goed en anderen falen episch. Zo lang je maar genoeg goede producten over houd en niet teveel verlies maakt op de falende producten (lees - op tijd afkapt). Sowieso je moet eens de hype cycle lezen qua product.

http://www.gartner.com/te...hodologies/hype-cycle.jsp
Ben het hier niet mee eens ik ben enorm blij met mijn Moto360; draag hem nu al 2 jaar.

Meestgebruikte toepassingen;
- notificaties
- google maps op de fiets
- muziek harder/zachter zetten
- muziek nummer veranderen
- zonder mn telefoon uit mn zak te halen kunnen zien wie er belt
- calender
- google keep
- weerbericht
- saldo bekijken rekeningen
Dit zijn ook precies de functies waarvoor ik een smartwatch wil, het komt vaak genoeg voor dat ik niet precies zit waar een bar zit of wat de kortste weg is. Dan zou het heel fijn zijn om niet constant mijn telefoon in de hand hoef te houden.

Ik heb helemaal niets met het fitness tracken of andere functies die alleen met een smartwatch kunnen, ik wil het kunnen gebruiken als een accessoire bij mijn telefoon. Dat is de functie van de smartwatch.
Wat dacht je van Polar: redelijke prijs, lange batterijduur, te synchroniseren.
Prima mening die je mag hebben. Niet elk (soort) apparaat past bij iedere levensstijl.

Ik denk er heel anders over.
Voor mij hoeft er helemaal niet zoveel functionaliteit in te zitten. Je hoort het wel vaker dat er niet genoeg functionaliteit inzit..

Berichten ontvangen (verzenden via praten), bellen, tijd, draadloos muziek afspelen via draadloze oordopjes en draadloos opladen. Allemaal mogelijk zonder telefoon. Voor mij is dat genoeg. Ik hoef echt niet nog een complete pc mee te slepen. Ik gebruik nauwelijks een fractie van wat de smartphone eigenlijk kan. Wat ik wel wil is die telefoon is een keer thuislaten. Doe ik nu ook wel maar dan kan niemand me bellen terwijl ik wel altijd een horloge om heb. Dan ben ik met dat horloge semi bereikbaar en als het echt moet kan ik mensen een berichtje sturen.

Wat ik niet wil is de hele tijd dingen opladen zoals ik nu moet. Enige oplaadtijd waar ik mee kan leven momenteel is mijn e-reader. 1 keer in de 2 a 3 maand of iets dergelijks.. Als je een keer in de maand dat horloge kan opladen (alsjeblieft geen hd-schermen op die kleine apparaten of ander stroom zuigend gein).

Voor de sporters of gezondheid georiënteerde mensen kan je dan versie twee maken met alle sensoren. Momenteel gebruik ik een fitbit daarvoor en gebruik hem ook gewoon als horloge. Het opladen zorgt er nog wel is voor dat ik hem vergeet aan de lader of er weer is helemaal klaar mee ben.

Last but not least. Epic design. Als gadget is die leuk hoor maar voor de mass market moet die gewoon handig en fancy zijn. Dat gouden ei mogen ze van mij part houden. Als dit technisch mogelijk is lijkt me voldoende reden om een smartwatch te kopen maar dat kan natuurlijk alleen mijn persoonlijke wensen zijn ;). Hopelijk is mijn wens de mass market en kan ik het nog is een keer kopen.
Spreek voor jezelf. Mijn Apple Watch voegt veel toe aan mijn leven. En het probleem ligt niet aan smartwatches maar Intel, anders kan je dan ook zeggen dat smartphones niets zijn want zij kunnen die markt ook niet penetreren.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 19 november 2016 15:05]

En jij spreekt nog méér voor jezelf.
Voor het gross onder ons klopt het wat @Gandalf68 zegt.
Q3 2016 verkopen Smartwatches met >50% down.
Je specifieke Apple Watch zelfs met -71.6% down !
http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS41875116
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 19 november 2016 19:59]

Intel heeft een markt die op twee dingen drijft: snelheid en betrouwbaarheid. Als je dan een product plaatst dat problemen heeft met de betrouwbaarheid dan heb je een serieus probleem, en niet alleen voor het betreffende product. De Pentium bug in een specifieke versie van de CPU's heeft dat toch wel bewezen (je hoeft het echt niet de Pentium floating point / division table bug te noemen).

En dan breng je een product uit waarvan de processor te heet wordt.
Vind ik toch wel jammer, had het liefst nog wat meer concurentie gezien op smartwatch gebied, om zo de prijs nog wat omlaag te duwen.

I
Jammer, ik had pas geleden bijna een Tag Heuer Connected gekocht die ook op een Intel chip draait maar 1400 euro voor een horloge wat met moeite het eind van de dag haalt op zn accu was me toch iets teveel van het goede, het is wel een erg mooi ding.
Ik associeer Intel niet met consumer products maar met chips. Ja, ik weet dat ze veel meer hebben. Wat denk je dat de gemiddelde consument koopt? Een Fitbit of Intel smartwatch, een Intel of een Apple smartphone, een Intel of een Samsung smart koelkast? Intel zit er achter/onder maar niet aan de voorkant.

edit: aan de voorkant

[Reactie gewijzigd door blackSP op 20 november 2016 11:35]

Exact en eigenlijk zijn alle pogingen van Intel de afgelopen twintig jaar om meer te zijn dan een chipfabrikant ook mislukt. Hun avonturen in Linux-land met MeeGo, als smartphone OEM (ze maakten een tijdje complete telefoons voor telco's), antivirus pakketten, en nu wearables.
En wat gaat die gozer van de black eyed peas nu doen dan? xD
De instructieset zorgt niet voor extra warmteontwikkeling.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True