Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Er zijn marketingrenders online verschenen van de vermoedelijke opvolger van de Huawei Mate 8-smartphone. De renders wijzen op een toestel met een 6"-scherm en smalle bezels. Aan de achterkant is een dubbele camera met Leica-branding zichtbaar.

Het Leica-merk op de dubbele camera zou voor de hand liggen. Huawei bracht eerder dit jaar de P9-smartphone uit met dubbele camera, waar ook een Leica-logo op staat. Bovendien hebben beide bedrijven in de tussentijd een onderzoekscentrum geopend om research te doen naar het verbeteren van smartphonecamera's.

De renders zijn online verspreid door Weibo-gebruiker ichangezone. Er zijn niet eerder via deze bron geruchten naar buiten gekomen, waardoor het lastig is de authenticiteit te controleren. De renders bevatten geen duidelijke aanwijzingen van een fake, maar bevatten wel aanwijzingen van echtheid. Het ontwerp oogt als dat van Huawei, maar lijkt niet sprekend op een ander toestel. Het enige bevreemdende is de tekst boven de camera. Het is ongebruikelijk dat een fabrikant daar veel tekst afdrukt.

Uit de grootte van elementen van de telefoon in de render is op te maken dat het gaat om een telefoon van ongeveer 152x79mm groot, ongeveer rond de maat van de iPhone 7 Plus. De telefoon heeft een 6"-scherm van onbekende resolutie. Huawei heeft bovendien de bezels beperkt gehouden. De boven- en onderkant nemen slechts rond twintig millimeter in, aan de zijkant heeft Huawei ongeveer 4,5mm overgehouden. Daarmee bestaat meer dan 80 procent van de voorkant uit scherm.

Twitteraar Playfuldroid heeft bovendien informatie over prijzen en varianten gepost. De telefoon begint met een variant met 4GB werkgeheugen en 64GB opslag voor 3199 yuan, omgerekend momenteel ongeveer 427 euro. Dat loopt op tot ruim 628 euro voor de 6GB/256GB-variant.

Huawei heeft tot nu toe elk najaar minimaal een Mate-toestel gepresenteerd. Dat is dit jaar nog niet gebeurd. Als de fabrikant het patroon doorzet, beschikt de nieuwe Mate als eerste over een nieuwe Kirin-soc van Huaweis Hisilicon-divisie.

Render Huawei Mate 9Render Huawei Mate 9Render Huawei Mate 9Render Huawei Mate 9Render Huawei Mate 9Render Huawei Mate 9

Update: Android Authority schrijft dat Huawei in een e-mail naar de pers heeft aangekondigd dat het bedrijf op 3 november hun volgende 'vlaggenschip' zal aankondigen. Vermoedelijk gaat het om dezelfde telefoon als de renders.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Alhoewel het goed zou kunnen geloof ik niet zo in die render.

http://www.knowreviewtip....2015/11/Huawei-Mate-8.jpg

Hij lijkt naar mijn mening iets te veel op zijn voorganger, inclusief achtergrond.
Nou is dat natuurlijk mogelijk, maar iets in mij zegt dat een willekeurig persoon gewoon wat heeft lopen kalken in photoshop.

De genoemde specificaties geloof ik dan wel, en ik kijk dan ook zeker uit naar deze telefoon. Hopelijk komt er ook een AMOLED paneel in, zeker op zo'n groot formaat is dat erg mooi. Daarnaast denk ik ook wel dat de Mate 9 een nieuwe Kirin krijgt, de mate 8 had ook een nieuwe.

(Ik hoop echter wel dat de zwarte variant beschikbaar is in de goedkope versie, deze is erg mooi)

[Reactie gewijzigd door Jvann op 29 september 2016 14:37]

Je hebt wel een punt over die render, want zeker ook die foto die jij meestuurt van de Mate 8, heeft als tijd in beeld '08:08', verwijzend naar de Mate 8. En op de Mate 9 zouden ze dan ook '08:08' plaatsen...? Inclusief zelfde achtergrond? Ik vind ze ook wel heel erg identiek en vertrouw er ook nog niet erg op.
p7, mate7 en p9 renders hebben ook 08:08
Je link is dood.

Edit; nu doet ie het wel :P

[Reactie gewijzigd door cordonbleu op 29 september 2016 15:13]

Wel apart dat veel toestellen van Huawei niet met Tele2 te krijgen zijn

Ik hoop zo dat ze eens van de onscreen knoppen afstappen. Het is gewoon zonde van de screen-estate om daar een balk met drie icoontjes te hebben. Je ziet steeds meer merken (OnePlus, ZTE) die de gebruiker laten kiezen tussen hardware en software knoppen. Dat zouden veel meer merken moeten doen. Het weerhoudt mij van de Pixel XL, LG's en andere toestellen.

[Reactie gewijzigd door Seņor Sjon op 29 september 2016 14:53]

Heb liever de Huawei oplossing dan die van Oneplus of ZTE.
Bij mijn Honor 6+ kon ik de onscreen knoppen verbergen of doorzichtig gebruiken. Bij mijn P9 Plus heb ik Force Touch dus geen balk en geen onscreenknoppen. Perfecte oplossing. Groter schermruimte en geen knoppen onder het scherm.
Force Touch voor onscreenknoppen, hoe werkt dat dan precies?
ipv knoppen die zichtbaar zijn, zijn de knoppen "verborgen" totdat je wat harder drukt op de plek waar normaal de knoppen zitten. het is ff wennen maar daarna wil je (ik in ieder geval) niet meer terug.
Hopelijk wordt het niet zo'n telefoon als de Mate 7.
Erg goede hardware....Met een zwaar matig OS. Ze kunnen beter iets meer naar stock android gaan.
Alhoewel Huawei zijn skin tegenwoordig best vlot werkt, is het inderdaad iets waar je van moet houden (Geen App Drawer bijvoorbeeld). Echter vind ik dat Huawei altijd wel wat leuke dingetjes toevoegt aan zijn skin, zoals Knuckle Touch.

Persoonlijk hoop ik dat ze de camera verbeteren t.o.v. hun voorganger, die was een beetje matig (Wel goed bruikbaar, maar niet zo goed als andere toptoestellen). En een AMOLED paneel a.u.b.

Hopelijk komt er geen tweede camera in, zo'n camerasensor neemt namelijk aardig wat ruimte in beslag en ik heb liever dat ze die ruimte voor een grotere accu of een mooie audio DAC gebruiken. Ik vind dat als je 1 goede primaire camera hebt een tweede camera vrij zinloos is. Maargoed dat ben ik en er zijn vast mensen die daar anders over denken ... :)

[Reactie gewijzigd door Jvann op 29 september 2016 15:01]

De Mate toestellen kennende zal de batterij groot genoeg zijn. Alhoewel wanneer is iets groot genoeg?
Hoezo ? de Mate 7 was erg goed (prijs kwaliteit), en t OS gewook android, ik neem aan dat je de launcher slecht vindt, ipv emui kan je altijd een andere launcher draaien (ik draaide de google launcher zonder problemen )
Alleen een opmerking : (maar goed tis wel heul erg specifiek) crap dat ze t scherm en touchscreen aan elkaar gelijmd hadden, was een hel om m te vervangen (scherm gebarst ).. demontage- montage was niet leuk (en ik vindt t over het algemeen geweldig om dingen te slopen/uit elkaar te halen :P )
Nou niet alleen de launcher.. Meer heel EMUI met dat rare instellingen menu en als ik het me goed herinner zijn er maar 2 updates uitgekomen voor het toestel. Nova/google launcher is idd het allereerste wat je moet installeren.
Wat erg jammer is want de hardware was dik in orde.
Ik heb een Mate 8 en met het instellingen menu heb ik verder geen problemen. Je moet wel even wat apps uitzonderen want de Huawei heeft een besparingsmodus die apps killt. Voor de rest gewoon Nova launcher erop inderdaad :)
Dat lamineren van het scherm doen ze volgens mij om minder reflecties en helderdere kleuren te leveren.
Misschien moet ik dit ook maar eens in de gaten te houden. Ik overwoog al een OnePlus 3 of wellicht een ZTE Axon 7 (mits van de Europese versie de bootloader unlockable wordt en/of er nog wat van de samenwerking tussen Cyanogen en ZTE terecht komt), of misschien zelfs een Pixel XL, mocht die niet al te duur blijken. Maar deze kan misschien ook nog de moeite waard zijn.

Goedkope high end telefoons zijn tegenwoordig wel in opkomst.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 29 september 2016 16:41]

De tekst boven de camera Is ongeveer hetzelfde als op de achterkant van mijn p9. Sumarit H1:2 2/27 asph. bij de p9 staat het in het zxwarte camera gebied onder leica. Vind het op de mate 8 dus geen rare plaatsing aangezien de camera daar meer in het midden zit ipv boven in de hoek
Die renders zien er goed uit. Als het klopt, is deze mooi in lijn met de Mate 8, veel gelijkenissen maar net even wat moderner.

Als ze ook nog een nieuwe Kirin ontworpen hebben, een met iets meer grafische power (CPU was zowieso al wel snel), dan denk ik dat het wel een succes zal worden. Voldoende RAM en opslag, met wat geluk ook weer dual sim.. ben benieuwd.

Vraag me wel af of ze er genoeg in kunnen stoppen om een upgrade vanaf mijn Mate 8 te rechtvaardigen.

[Reactie gewijzigd door Gadgeteer op 29 september 2016 14:15]

Volgens mij valt de bouwkwaliteit van dit soort toestellen wel een beetje tegen (heb ik het idee).
De bouwkwaliteit is juist enorm goed, kijk maar naar de reviews van de Mate 8 (of geloof me op mijn blauwe ogen? :+ )
Ik heb hier een Mate 8 als tweede toestel. Volgens mij kan het dienst doen als wapen, zo solide voelt dat ding. Minstens net zo sterk als mijn iPhone 6S Plus.
Ik heb de Mate 8 ook een keer in mijn handen gehad.
Erg mooi, super solide en hoog afgewerkt.
Fijne materialen van hoge kwaliteit.
Geen kiertjes, goede feedback op de knoppen, mooi toestel.

Het enige designelement wat ik heel erg haat bij de Mate 8 zijn de zwarte randen rond het scherm. Bij de zwarte uitvoering is dat niet erg maar bij bijvoorbeeld de zilveren of gouden uitvoering vind ik dat verschrikkelijk lelijk.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 29 september 2016 14:59]

Zeker niet. ;) Heb de Mate 8 wel eens vastgehouden en dat voelde ontzettend degelijk aan. Ook nooit echte klachten over gezien, al heb je altijd wel een groep klanten die problemen hebben.
Haha grapjas! Ik heb hem en het is echt een baksteen. Het is echt de meest solide smartphone die ik heb gehad en dat zijn er heel wat geweest inmiddels.
Gebaseerd op? Is een beetje een kale reactie anders ...
Omdat ik af en toe wel eens video's kijk van JerryRigEverything, en daaruit komt wel eens dat dit soort telefoons van Huawei, Meizu, en Xiaomi vrij snel doorbreken. Maar ja, ik kan natuurlijk niets over 1 kam scheren. Is dus nergens op gebaseerd. Alleen op het uitgaan van video's.
Blijkbaar heb je zijn filmpje over de Mate 8 dus niet gezien.
Nee. Ik heb geen flauw idee over welk filmpje het hebt..
Je begint zelf over de filmpjes van JerryRigEverything en dat oa de telefoons van Huawei daar niet zo goed uitkomen. Waarop ik zeg dat je dan dus blijkbaar zijn filmpje van de Mate 8 niet hebt gezien. Want hierop komt de Mate 8 juist heel goed door de test.
De bron die je zelf geeft weerlegt dus wat je zegt en bevestigd wat ik zeg.
Vrij apart ook dat je geen flauw idee hebt over welk filmpje ik het heb, terwijl ik direct reply op jouw reactie waarin je het zelf over JerryRigEverything hebt.....

[Reactie gewijzigd door cordonbleu op 29 september 2016 14:53]

Ah zo. Ja, sorry. Moest op veel mensen tegelijk reageren dus wist op een gegeven moment niet meer tegen wie ik nou wat had gezegd. Anyway..

Nee, klopt. Die heb ik niet gezien. Het was een speculatie.
Kun je een link plaatsen naar zo'n video voor de Mate 8 of P9? Huawei maakt ongetwijfeld ook goedkope rommel, maar de Mate 8 hier voor me hebbende kan ik me niet voorstellen dat Huawei's high-end toestellen fysiek onderdoen voor Apple of Samsung.
Ik zeg ook dat het niet slap spul was hoor. Begrijp me niet verkeerd. Het was een speculatie.
waarschijnlijk omdat het niet door apple wordt gemaakt en geen 900 euros kost.

denk ik. :9
Onwaarschijnlijk, hij heeft zelf een OnePlus 2 (of een 3 inmiddels, geen idee). Kan gewoon een misvatting zijn, right?