Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties
Submitter: Rafe

De ontwikkelaars van de populaire container Docker hebben het bèta-label van de versie voor macOS en Windows afgehaald. Daarmee komt de noodzaak om een aparte virtuele machine voor Docker op die besturingssystemen te gebruiken, te vervallen.

Eind maart van dit jaar ging Docker het bèta-traject in met de Windows- en Mac-versie. Beide versies draaien native via virtualisatietools op beide besturingssystemen. De Mac-versie draait via Xhyve en de Windows-versie draait via Hyper-V.

Ook is het simpeler geworden om containers te koppelen binnen de applicatie aan het hostsysteem en vervolgens aan het netwerk waar de computer zich op bevindt. Daarnaast is het mounten van andere volumes die aan het host-systeem gekoppeld zijn, makkelijk. Tevens is de Docker-container op de host-computer te bereiken via localhost in plaats van een specifiek ip-adres, iets wat wel nodig was bij gebruik van Docker in een vm.

Docker is een container waar alle benodigde onderdelen inzitten om installatiepakketten te maken. Het stopt een applicatie inclusief alle benodigde afhankelijkheden in een virtuele container. Docker kan ontwikkelen op deze manier makkelijker maken.

Docker voor Windows vereist een 64-bit Windows 10 Pro-installatie. Voor de Mac OS X- en macOS-versie is minimaal een model nodig met ondersteuning voor Intels mmu-virtualisatie dat draait op OS X 10.10.3 Yosemite of nieuwer in verband met het benodigde hypervisor-framework. Het verlaten van het bètastadium komen werd aangekondigd op Dockers blog.

Docker Windows macOS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Daarmee komt de noodzaak om een aparte virtuele machine voor Docker op die besturingssystemen te gebruiken, te vervallen.
Dit klinkt heel mooi, maar de nieuwe implementatie van Docker op non-linux OSen maakt nog steeds gebruik van virtualisatie, alleen is de implementatie geswitcht van default Virtualbox naar de "native" virtualisatie tool van het desbetreffende OS. In het geval van OS X is dat xhyve en in het geval van Windows Hyper-V.
Zeker xhyve is nog vrij nieuw en zeker kwa disk performance nog niet optimaal.

M.a.w. er draait nog steeds een VM en er wordt sugercoating overheen gedaan om dat te proberen te maskeren wat imho een slecht idee is omdat het nogal wat vragen op kan roepen als er iets mis gaat. Zie deze blogpost voor meer info https://blog.bennycorneli...mac-neat-fast-and-flawed/ (dit ging over de beta, maar het is voor 90% nog steeds relevant).

Daarnaast zijn er nogal wat workflow issues voor degenen die dagelijks met Docker werken en graag geautomatiseerd hun machines configureren. De nieuwe "Docker for..." releases zijn daar absoluut niet geschikt voor. docker-machine is daar nog steeds de betere keuze, zie voor meer info https://forums.docker.com...e-in-new-docker-beta/9722

Als laatste zijn de sources van zowel "Docker for..." als van het nieuwe VM host OS nergens te vinden, waar van alle tools voorheen de source gewoon publiekelijk beschikbaar was.

[Reactie gewijzigd door aaahaaap op 31 juli 2016 12:15]

Ook is het zo dat je performance issue's kan verwachten met betrekking tot gaming als Hyper-v enabled is in Windows 10...
Kan je een bron sturen van dit probleem waar dit echt is onderzocht? Ik kom niet verder dan twee anekdotes.
Wat is precies het voordeel van docker ten opzichte van het draaien van een service in een VM?
Een VM is een full-blown machine welke veel 'onnodige' opties heeft (zoals een sshd, avahi daemon, eigen netwerkstack etc). Bovendien moet je vooraf al dingen gaan limiteren (zoveel geheugen, zoveel cpu) in plaats van dat je de host het laat oplossen.

Een docker applicatie kan standaard gewoon alle cpu of geheugen pakken die hij nodig heeft, en vrijgeven als hij weer klaar is. Een VM zal dat geheugen bijvoorbeeld veel sneller vasthouden.

Verder is het kleiner en makkelijker te draaien. Een VM is in het algemeen veel meer werk, helemaal als je hele specifieke libraries nodig hebt. In een docker is dat allemaal al voor je gedaan en hoef je vaak niet meer te doen dan een 'docker run image -p $poort:$poort'
Je verhaal zit in de goede richting maar toch ook weer niet helemaal.

Als jij, bijvoorbeeld in VirtualBox, 2 GB ram reserveert voor je VM dan zal deze standaard helemaal niet de volledige 2 GB opeisen. Recentelijk zag ik bijvoorbeeld slechts 47 MB ram in de proceslijst terug (hele lichte install, maar goed). Dus een VM hoeft an-sich qua resources geen probleem te zijn.

Het verschil tussen Docker en een Virtual Machine is dat bij een Virtual Machine elke virtuele machine een eigen kernel gebruikt. Dus op het moment dat je twee, drie VM's draait dan heb je bepaalde libraries dubbel staan. Bij docker wordt de kernel gedeeld tussen de applicaties en treed dat probleem niet op. Hierdoor is Docker dus zuiniger.

Bijkomend voordeel van Docker is dat de applicatie hiermee platform onafhankelijk wordt. Ik geloof dat zowel Amazon (EC2 Container Service) als Microsoft (server/Azure) ondertussen Docker ondersteunen.

Zie ook https://www.docker.com/what-docker.

Ik geloof niet dat Docker echt veel voordelen bied als je thuis één VM draait. Maar wellicht mis ik wat inspiratie. Ik sta daar open voor in de reacties :).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 29 juli 2016 16:56]

Wat ik bedoel is dat virtualbox dat geheugen niet snel terug zal geven. Als jij bijvoorbeeld een groot bestand kopieert dan zal hij dat in de filecache zetten en dat geeft hij niet zomaar op. Bij docker gebeurd hetzelfde, alleen is daar de cache gedeelt en als een ander programma meer geheugen nodig heeft dan kan de kernel besluiten dat bestand uit de filecache te gooien zodat het andere programma dat geheugen kan gebruiken. Bij virtualbox kan de kernel op de host machine dat niet doen.

En verder heeft het ook voor thuis wel voordelen. Zo test heb ik laatst verschillende webservers getest met verschillende php versies door deze in een docker container te draaien. Zo kon ik zonder al teveel poespas (dus zonder allemaal nieuwe vm's op te zetten) redelijk snel verschillende dingen testen :)
Ook is het makkelijk als soort runtime in te zetten, zodra je je tools binnen docker hebt draaien, kan je het praktisch overal en instantaan draaien zonder uitgebreide configuratie en hercompilering van deoendenciea etc.

Edit: init6 legt het beter uit -> https://tweakers.net/nieu...eaction=8839529#r_8839529

[Reactie gewijzigd door Coebergh op 29 juli 2016 23:35]

Deze pagina geeft in één plaatje een vergelijking tussen VM's en een docker:

https://www.docker.com/what-docker#/VM
Wat me aan dat plaatje met docker verbaast is dat daar de Hyper-V laag tussenuit is, maar dat hierboven in het artikel wel aangegeven wordt dat het op Hyper-V draait.
Docker is hoofdzakelijk voor Linux begonnen, waar het geen virtualisatie nodig heeft en gedeeltes van het host OS kan gebruiken. Om het ook op Windows/MacOS te kunnen gebruiken, wordt er een VM met een hele lichtgewicht Linux tussen het host OS en de Docker containers geplaatst. Het artikel gaat specifiek over Windows/MacOS: waar de VM eerst met VirtualBox werkte, en dit nogal een brakke oplossing was, is er nu naar een hypervisor oplossing veranderd die native werkt op die platformen.
Deze pagina geeft in één plaatje een vergelijking tussen VM's en een docker:

https://www.docker.com/what-docker#/VM
Een plaatje dat de voordelen van Docker moet illustreren op de site van Docker zelf...

Er staat bvb een OS onder de hypervisor, dat kan misschien waar zijn voor Hyper-V (is dit nog steeds zo? wij gebruiken enkel VMware) maar ESXi draait gewoon op bare metal dus die laag mag al weg.
Je draait de kernel van je eigen OS, maar neemt de libraries (voor zover je die mee packaged in je container) mee naar andere systemen. Op deze manier kan je applicaties in een Dockerfile configureren, vervolgens hiermee een Docker image builden en deze overal meenemen op welk systeem dan ook. Veel developers bouwen een systeem en geven dan aan: Werkt voor mij op mijn laptop. Terwijl in productie een applicatie anders draait omdat er andere deps zijn.

Applicaties worden in een container van elkaar op deze manier ge-isoleert en je komt niet meer in een dependency hell terecht. Het is vrij lightweight. Als een developer goed zijn best doet en alleen de nodige deps toevoegen kan het een paar MB kosten om over het netwerk te sleuren en neer te zetten. Docker images zijn vrij light gewicht daardoor, portable en snel neer te zetten.

Ideaal in omgevingen waar je in fast failover scenario's werkt en je omgeving neerzet met als principe: Fail fast. Het is ook handig om met meerdere versies te werken: Wij zetten in onze omgeving een nieuwe versie naast de huidige neer en kunnen direct een rollback doen met onze loadbalancer naar de oude container welke nogsteeds draait.

[Reactie gewijzigd door init6 op 29 juli 2016 14:22]

Een VM is een abstractie van een hardware machine, inclusief alles wat daarbij hoort (schijf, processor, geheugen etc). Een container (bv. Docker) gebruikt de kernel van de host, die wordt dus gedeeld tussen de host en de container, dit maakt het wat sneller, minder overhead, handig als je bijvoorbeeld snel een database wilt opzetten. Als je meerdere applicaties wilt virtualiseren kan een VM handiger zijn, bijvoorbeeld omdat de configuratie op 1 machine is, veel maakt het niet uit. Beveiliging is beter/makkelijker bij VM's: de kernel wordt niet gedeeld met de hypervisor, dat is bij een container wel het geval.
Correctie: er is een Windows 10 Pro/Enterprise versie nodig. Docker gebruikt Hyper-V als native Windows hypervisor voor de VM's en die zit niet in de home versie. Jammer, want VirtualBox werkt toch regelmatig niet zoals het hoort bij mij en kan hierdoor niet overstappen :( Hiermee zetten ze meteen alle Windows Home gebruikers buitenspel, heel jammer maar an sich niet zo heel veel aan te doen van hun kant. Ze verwijzen in dat geval naar de oude Docker Toolbox, ik weet niet in hoeverre deze verder geupdate zal worden...

[Reactie gewijzigd door Mathieu_Hinder op 29 juli 2016 14:06]

Naar mijn mening is dit ook geen software voor de thuisgebruiker maar zogenaamde "prosumers" waarvan verwacht wordt dat ze toch wel een Pro versie van een besturingssysteem draaien. Ik zie dus het probleem niet echt.
Heel veel studenten werken met de Windows die ze op hun laptop hebben geleverd, en dat is zelden een Pro versie. De stap om Docker te gebruiken wordt nu enorm groot; niet zomaar een exe/msi-tje installeren, maar eerst een upgrade van je gehele OS moeten fixen ervoor.
Heel veel studenten werken met de Windows die ze op hun laptop hebben geleverd, en dat is zelden een Pro versie. De stap om Docker te gebruiken wordt nu enorm groot; niet zomaar een exe/msi-tje installeren, maar eerst een upgrade van je gehele OS moeten fixen ervoor.
Kijk eens op deze website: https://www.surfspot.nl/m...-education-studenten.html. Gratis Windows 10 voor studenten :).

Verder is de upgrade van Windows 10 home naar pro in circa 10 minuten voor elkaar. Vanmiddag nog gedaan:

Stap 1) Ga bij activation naar change key en voer de algemene pro key in
Stap 2) Wacht 5 minuten tot de update is gedownload
Stap 3) Laat het systeem 2x rebooten
Stap 4) Ga opnieuw naar activation en voer hier je legale Pro key in (mag tot vandaag ook een Windows 7/8 Pro key zijn)

Upgraden van versie stelt in Windows 10 eigenlijk niets voor. Angst volgt volledig uit gebrek aan kennis/ervaring.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 29 juli 2016 16:32]

In België is het helemaal niet zo vanzelfsprekend om gratis Windows te krijgen. Ook op de universiteit niet.
De Belgische website maakt ook melding van een gratis update naar Windows 10 Education:
Windows 10 Education helpt studenten en leraars om geweldige dingen te doen. Ontvang een gratis upgrade naar Windows 10.
Dat upgrade aanbod zal echter vandaag ook wel verlopen.
Studenten: Ontvang Office gratis van de school.

Office 365 Education voor leerlingen en studenten is gratis beschikbaar voor studenten die ingeschreven staan bij deelnemende scholen. Installeer Office op maximaal vijf pc's of andere mobiele toestellen, inclusief Windows tablets en iPads®.
Blijkbaar is Office ook gratis.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 29 juli 2016 16:35]

Dus:

- Upgrade van Windows 7/8(.1) naar Windows 10 is gratis. Klopt, maar dat staat los van de 'onderwijs-privileges', dat is bij elke Windows zo. Dat betekent niet dat Windows zelf gratis is voor ons, enkel dat we net zoals iedereen gratis kunnen upgraden van een bestaande voorganger. In dat geval hebben we dus nog steeds niet zomaar een Win Pro/Edu.Enterprise die vereist is voor Docker.
- Office 365 bij deelnemende scholen is gratis. Dat klopt, wij bij de UGent krijgen die Office inderdaad. Net zoals enkele andere zaken via MS DreamSpark, maar geen Windows.
Nee dat zie je verkeerd. Er wordt specifiek melding gemaakt van Education. Deze is nieuw met de komst van Windows 10. Upgraden van Windows x naar Windows 10 education gaat niet met een normale home/pro key. Dan krijg je namelijk Windows 10 Home of Pro en niet Education.

Zie:https://www.computable.nl/artikel/nieuws/besturingssystemen/5445494/250449/microsoft-biedt-student-gratis-windows-10.html


Ik kan natuurlijk niet voor jou controleren of jou school meedoet en zo niet waarom niet. Kun je echter vast wel achterhalen.
Bij mijn opleiding kwam vrijwel niemand aankakken met halfbakken keukenlaptoppies, maar goed :) Win10 Edu is het antwoord ;)
Het is maar wat je verstaat onder halfbakken keukenlaptopjes? De Dell XPS reeks is vrij populair (1200 tot 2100 euro) en wordt gewoon met Windows Home geleverd. Niet elke student koopt een beest van een computer zonder dat daar uberhaupt nood voor is. Ik heb mijn opleiding (in IT) afgewerkt op een Dell Inspiron van 700 euro ...
Of gewoon de toolbox gebruiken toch? Het is mooi om de nieuwste versie te hebben maar de toolbox zal ook gewoon voor je werken als student. Als je het nieuwste van het nieuwste wil draaien dan moet je dus iets regelen voor je laptop maar je bent niet helemaal buiten spel gezet
Laten we wel wezen, op het moment dat je dit soort tools gebruikt is het niet raar van MS om te verwachten dat je een pro licentie hebt.

Overigens houd niets je tegen om op je PC een dualboot installatie te hebben met daarop een linux partitie voor development en een windows partitie voor het andere
Je kan voor +- 25 euro een geldige pro licentie aanschaffen :) Dus als je het echt graag wilt voor een klein prijsje is je probleem opgelost!

*hij was 15 voor mij destijds*

https://www.kinguin.net/c...-10-professional-oem-key/

[Reactie gewijzigd door Merkane op 29 juli 2016 14:06]

Dat zijn OEM keys en dus niet legaal voor losse verkoop.
Voor zover ik weet is daar niets illegaals aan, mits je maar aan de licentie voorwaarden van de OEM licentie voldoet. Het zelf bouwen van een PC valt daar volgens mij nog steeds onder maar aangezien die licentie voorwaarden net zo goed te lezen zijn als de splitsingsakte van mijn appartement dat eigenlijk een eengezinswoning is, kan ik dit helaas niet met harde feiten onderbouwen.
Een aantal mensen van de universiteit van Nottingham hebben hier onderzoek naar gedaan. Blijkt dat de meeste Terms-and-condition's zo lastig te lezen zijn dat je minimaal een bachelors of een masters degree (welke van de twee weet ik niet meer) zou moeten hebben om er ook daadwerkelijk wat van te kunnen snappen. Op een schaal van 1 tot 10 zitten die van techbedrijven als Apple, MS, Facebook en google rond de 18.
Dit mag wel, je bent alleen volledig gebonden aan het oorspronkelijke contract, zie hier op de uitstkende Blog van Arnoud Engelfriet: http://blog.iusmentis.com...-en-de-licentie-gaat-mee/
alexvanniel is me net voor :) de gemiddelde tweaker van tegenwoordig zet zijn pc zelf in elkaar. Ook als dit niet het geval is, jij denkt dat er een microsoft mannetje op je stoep komt te staan die dit even komt melden?
Niet volgens de ms voorwaarden. Dat is niet het zelfde als illegaal.
Niets illegaals aan.. je hebt wel enkel geen ondersteuning van Microsoft.
Ik zou niet eens weten waarom ik geen OEM versie zou mogen aanschaffen.. ik kan immers in mijn vrije tijd een PC bouwer zijn die systemen verkoopt toch?
Kijk voor de gein eens in de pricewatch. Een dergelijke koppelverkoop (OEM-licenties alleen bij hardware) is niet toegestaan in Nederland. Vandaar dat OEM-licenties ook los verkrijgbaar (mogen) zijn.

Dat (in dit geval) Microsoft liever iets anders ziet is hun probleem, ze staan niet boven de wet.
In mijn geval (universiteitsstudent) zijn er heel wat studenten die "casual" met Docker werken. Bv voor een project, lab setup op school, of vrijwilligers op een codenight... Het mooie aan Docker is dan ook dat je heel snel een omgeving opzet en de omslachtige installaties skipt. Dit kan dus niet meer vanaf nu. Er is maar een heel beperkt aantal studenten die Pro/Enterprise heeft, simpelweg omdat ze werken met de laptop die ze gekocht hebben en zelden iemand achteraf upgrade. Mensen zullen ook echt niet zomaar een nieuwe licentie aanschaffen voor zoiets. Dan is het maar geen Docker vrees ik dat de situatie zal kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Mathieu_Hinder op 29 juli 2016 14:11]

Behalve dat de meeste universiteiten een msdnaa hebben waardoor je de licenties gratis krijgt als student
Klopt.. op mijn school had ik toegang tot Windows 10 pro licenties.. die werkt nog steeds op mijn systeem.
Bij ons is dat niet het geval. en zelfs dan nog. Een dubbelklik op een download om een programma te installeren is een stuk toegankelijker dan een OS upgraden om dat programma te kunnen draaien.
Toevallig heb ik voor iemand die upgrade gedaan om precies deze reden. Dat kostte een boel tijd want windows is verbazingwekkend traag met dit soort dingen, maar de hoeveelheid moeite was op zich minimaal.
Voor studenten die toegang hebben tot surfspot is het mogelijk om gratisch Windows 10 Educational te installeren. Hier zit Hyper-V ondersteuning in :P
Gewoon Windows (opnieuw) activeren in je huidige installatie met de verkregen key en hij upgrade automatisch.
Surfspot bestaat in Belgie niet.
Of je vraagt als je zelf geen student meer bent en een student in de familie hebt om een key.. vaak krijg je als je MBO opleidingen of hoger doet toegang tot diverse windows licenties.
Misschien niet legaal, maar ze zijn al duur zat.
Heb zelf nog op een andere partitie windows 10 Pro draaien met een oude studenten licentie :P

[Reactie gewijzigd door Budahtravel op 29 juli 2016 14:45]

25 Euro tegenover 300 retail. Dat is best een verschil.
Hoe betrouwbaar zijn die winkels waar je het kan kopen?
Kinguing heeft bij mij alle software licenties netjes in een e-mail verstuurd 5 minuten direct na de aankoop. Misschien hebben andere iets andere ervaring ermee.
Zeker Kinguin staat er om bekend illegale keys te verkopen.
Zo ook deze. Wat daar verkocht wordt is, in tegenstelling tot wat men beweert, geen OEM key maar een Volume Licensing key van een bedrijf. Als je PC niet bij dat bedrijf hoort is deze key daarmee dus ook illegaal. Nog sterker: Je krijgt een foutmelding als je probeert te upgraden. En als je die niet krijgt loop je grote kans die op korte termijn wel te krijgen wanneer de Volume License vanwege illegale praktijken ingetrokken wordt.

"If it looks too good to be true, it probably is" gaat hier heel sterk op.
Ten tijde van Windows XP was het wel legaal iig.
Stond toen iets in voor als je zelfbouwer bent (hobbyist dus).
En je kan VMware niet starten als Hyper-V geïnstalleerd is op Win Pro. Dit is voor mij erg lastig omdat ik vmware nodig heb om ook weer images van de server te kunnen gebruiken.
Wat is dan het leuke aan dit nieuws? Heb je het artikel wel gelezen? Het draait nu NATIVE in Windows / MacOS.
Niet native, maar op de native virtualisatietools van de platformen.
Nee, je draait nog steeds Docker op een Linux VM, alleen op een ander virtualisatie platform.
Voor degenen die al een bestaande docker setup hadden en willen migreren naar Docker for Mac; hier wat instructies hoe je bijv. docker-machine en Docker for mac naast elkaar kan laten bestaan:
https://docs.docker.com/docker-for-mac/docker-toolbox/

In mijn geval kreeg ik na installatie Docker for Mac met "docker ps" de fout "Cannot connect to the Docker daemon. Is the docker daemon running on this host?". Er bleken nog DOCKER_* envvars in de cli te staan die (logisch) de verkeerde -en inmiddels afgesloten- docker daemon probeerde te bereiken.

Eerste indruk van Docker for Mac is hier positief; vooral dat ik geen poorten hoef te forwarden in VirtualBox als ik gewoon lokaal wat wil draaien voor development is prettig.
Het mooie van Docker vind ik dat je alles kunt makkelijk kunt reproduceren.

Als je een Docker image hebt draaien voor je project is het relatief eenvoudig deze op een andere omgeving weer opnieuw op te bouwen/te deployen. Zo kan je eenvoudig dezelfde setup gebruiken in development, test server, staging productie omgevingen.

Docker heeft zijn eigenaardigheden, met name volumes zorgen vaak voor verwarring maar deze hard mounten op het FS is doorgaans niet aan te raden omdat dit de flexibiliteit breekt (een container kan dan niet meer 123 ergens anders neergezet worden).

Docker raadt zelf aan om domme "data containers" te gebruiken en hier naar te linken. Ik gebruik dit maar persoonlijk vind ik het een ducttape oplossing. Ik hoop dat daar vooral nog een betere oplossing voor komt.

Naast data containers gebruik ik automatische backup / recovery bij start (tarsnap). Resultaat is dat een container op een random server gestart kan worden en doorgaat waar hij gebleven was (inclusief alle data). Combineer dit met het neerzetten van containers via Ansible en een VM is binnen 15 minuten na het aanmaken operationeel (inclusief all processen en services draaiend).

Volgende stap voor mij is automatisch nieuwe VM's spawnen als iets van pingdom zegt dat de zooi plat is (wel eerst zorgen dat de Docker build getest is met iets als travis)

Wat docker effectief doet is de hele environment "containen". M.a.w, als het lokaal werkt met de image en diezelfde image gaat naar een andere server, moet het daar ook werken. Minder kans op omgeving specifieke issues en snellere deployments.
Wat is Docker nou precies? Is het een van te voren in te stellen VM-OS dat binnen een "echt" OS draait of is het een heel pakket dat alle configs en apps bevat die je wilt om makkelijk volledige configuraties inclusief OS en apps uit te rollen op meerdere verschillende fysieke machines?

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 29 juli 2016 16:03]

Dat laatste vooral. Op mijn werk gebruiken we Docker voor het opzetten van microservices, waarbij we seperate containers gebruiken voor de gui, de backend en de database. Deze containers draaien op verschillende hosts en maken het makkelijk snel een specifiek onderdeel van de software te deployen.
Ik heb de beta geprobeerd om lokaal te ontwikkelen (os x) maar helaas is de shared file system performance nog vele malen langzamer dan native of in een alternatief als dinghy... Wanneer je een grote source base hebt en deze binnen docker for mac wil draaien is het in ieder geval niet vooruit te branden.

zie ook:
https://forums.docker.com...y-slow-cpu-bound/8076/157
Ook mijn ervaring.
Docker wordt de hemel ingeprezen maar is nog verre van ideaal.
Er ontbreken nog zoveel tools die ons leven echt makkelijk zouden maken en alle tijdwinst die je met Docker behaalt, wordt teniet gedaan door alles wat je zelf moet aanvullen.
Er zijn meer dan voldoende tools om Docker heen.

Enige nadeel is dat de hele Docker, Cloud, CI/CD, tooling, etc wereld nogal in beweging is. De hoeveelheid tooling erom gaat alle kanten op. Duurt nog wel een tijdje tot echt duidelijk gaat worden. welke containers en tooling het echt gaan winnen.

Het is niet zozeer dat er dus tools missen, maar meer dat er teveel tools zijn waar je een keuze uit moet maken.
Maar dat maakt het juist erg leuk, veel uitzoeken, testen, etc. Heerlijk knutselen 😎
Jammer genoeg geeft de beta (nog) geen auto update naar deze versie.
Bij mij wel, kreeg gewoon melding vanuit taakbalk en updaten ging vlekkeloos.
Gek, dit staat namelijk op de site:
"If you are currently a beta user, your Docker for Mac or Windows install will remain on the beta channel, and be automatically updated with future beta releases. To switch to the stable release, simply download and run the stable installer."
En dat blijft ook zo. Beta upgradet alleen naar beta, je moet de stable installer draaien om permanent over te gaan.
Er zijn maar weinig artikelen op Tweakers waar ik niet veel van snap. Maar bij deze haak ik af...
Klinkt allemaal reuze interessant maar snap nog niet wat het pakket écht doet.

Zal me eens gaan inlezen.
Hoewel dit niet echt mijn gebied is, vond ik dit wel duidelijk;

Uit het artikel:

"Docker is een container waar alle benodigde onderdelen inzitten om installatiepakketten te maken. Het stopt een applicatie inclusief alle benodigde afhankelijkheden in een virtuele container. Docker kan ontwikkelen op deze manier makkelijker maken."