Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Xiaomi komt met een 11"- en een 13"-laptop waarvan in ieder geval een configuratie een Core i7-6500U en 8GB ram bevat. Dat claimt de Chineestalige site BenchLife op basis van specificaties die de site in handen kreeg. De introductie zou volgende week al kunnen plaatsvinden.

Eerdere geruchten spraken van de komst van een goedkope Xiaomi-laptop met Intel Atom-processor, maar volgens BenchLife voorziet de Chinese fabrikant in ieder geval een model van een krachtige Core i7-6500U van Intels Skylake-generatie. Ook de aanwezigheid van 8GB duidt niet op een budget-laptop, al is de prijs nog onbekend. Volgens BenchLife, die het vaak bij het rechte eind heeft met geruchten, verschijnen er 11"- en 13"-versies van de laptop, die sterk op de MacBook Air-modellen zouden lijken.

Xiaomi zou ze met Windows 10 leveren en niet van een touchscreen voorzien. Verder is er een usb-c-aansluiting aanwezig om het model op te laden. Tegelijk met het bericht van BenchLife verschijnt het bericht dat Xiaomi een evenement houdt op 27 juli, waar niet alleen de laptops aangekondigd zouden worden, maar ook de Redmi Note 4. Volgens GizmoChina heeft een medewerker van het bedrijf op Weibo verklaard dat het bedrijf twee producten aankondigt bij een evenement op die dag.

Veel details over de Redmi Note 4-smartphone zijn er nog niet, maar er zijn volgens GSM Arena aanwijzingen dat deze over een dualcamera-setup gebruik gaat maken en over een Helio X20-soc van MediaTek gaat beschikken. Verder wordt gesproken over de aanwezigheid van een Snapdragon 652-soc van Qualcomm, 3GB ram en 16GB opslaggeheugen.

Xiaomi laptop specificaties BenchLifeXiaomi laptop specificaties BenchLife

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Waarschijnlijk is dit de laptop waar het langst geruchten over zijn...ooit. :P
De geruchten gaan al jŠren rond.

Als ze ťcht een laptop gaan aankondigen; dan wordt het vast wel een prima apparaat; maar gaat voor ons in Nederland toch nooit interessant worden wegens invoerkosten/BTW.
Daarnaast zal ook Xiaomi niet een high-end laptop kunnen verkopen voor een heel erg lage prijs.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 18 juli 2016 11:51]

De invoerkosten zijn echt peanuts. Wel BTW, maar die kan je als ZZP'er of bedrijf toch verrekenen. Maar goed, het komt er wel nog bij ja. De vraag is, wat uiteindelijk het verschil is met een wel normaal in NL leverbaar product. :)
De invoerkosten zijn echt peanuts.
Een Cube i7 book of Cube i9 met keyboard kost je zo'n $450.
Daar gaat je dus qua invoerkosten en BTW nog zo'n §120 kosten.
Al met al zo'n ~§520.

Een Xiaomi laptop met Core i7, 8GB werkgeheugen, laptop-formfactor gaat waarschijnlijk wel minstens zo'n $600 kosten.
Met invoerkosten en BTW tik je dan al gauw de ~§700 aan.
Dat is wel een serieus groot bedrag om een dergelijk product uit China te halen.
Wel BTW, maar die kan je als ZZP'er of bedrijf toch verrekenen.
Niet van toepassing bij de meeste mensen.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 18 juli 2016 11:51]

Ik zei ook al: Het is vooral de BTW die erbij komt. De echte/kale invoerkosten zijn rond de 4%.

Ja, weinig bedrijven en ZZP'ers in NL. ZZP'ers rond de 1 miljoen. En er komen er jaarlijks 40.000-50.000 bij. Maar ik zei ook al, de BTW komt er nog wel bij, en in NL zit ie er al bij. ;)
dan wordt het vast wel een prima apparaat
1. Xiaomi zou ze met Windows 10 leveren en niet van een touchscreen voorzien.
Daarnaast zal ook Xiaomi niet een high-end laptop kunnen verkopen voor een heel erg lage prijs.
Waarom niet?
Zie 1

Er zit wel wat marge op high-end laptops het zijn de "laptops" van een paar honderd euro waar de winst in diensten en toegevoegde bloatware waar ze voor betaald worden, is de marge een stuk kleiner.

i7 voor 600 euro met touchscreen full-hd moet mogelijk zijn.
Kijk naar de high-end spullen van Xiaomi en je zult zien dat die ook niet heel erg goedkoop zijn.
Goedkoper dan vergelijkbare producten hier; maar zeker niet spotgoedkoop.
Net als het bericht al zegt:
Ook de aanwezigheid van 8GB duidt niet op een budget-laptop, al is de prijs nog onbekend.
Kijk naar wat de Cube I7 Stylus of Cube i9 met Core m3-6Y30 kosten. En dan moet er in deze vermoedelijke laptop van Xiaomi een stuk duurdere CPU, meer werkgeheugen en de duurdere form-factor van een laptop moeten komen.
Daarnaast zal een Xiaomi product zeker duurder worden dan een vergelijkbare Cube of Teclast e.d.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 18 juli 2016 11:32]

Schaal grote en aangezien het Chinezen zijn, weten ze de weg beter, blijft minder aan de zogenaamde strijkstok hangen.

Ik ben benieuwd, maar verwacht dat het significant goedkoper zal zijn als Acer/Asus.

Alleen jammer dat het geen touchscreen heeft.
als je oudere generatie I7 neemt dan kan je de prijzen nog lager maken.

verwacht dat ze een grote hoeveelheid bloatware meeleveren, die dan flink op de prijs drukt.

gelukkig zijn de recovery meestal zeer clean van bloatware.
dit had ik bij mijn asus, (zat geen bloatware op de recovery) waarmee ik dus via een transfer tool de recovery kon runnen en zo op een ssd een clean OS instaleren wat officieel van asus kwam (drivers supported)
Wel zo netjes. Ik heb bij mij weten nooit een recovery gedaan van meegeleverde optie.

Altijd clean install.
ik deed het vanwege dat ik upgrade naar SSD en asus een easy optie had waarmee dit kon.
recovery op een usb drive gezet en zo op de SSD clean install
Is dit niet al eens eerder in het nieuws geweest?
Dacht dit een prijskaartje zou krijgen van een midrange notebook, fingerscrossed. :)
Ja, maar zoals in het bericht al staat ging men er tot nu toe van uit dat het om een Atom ging, nu is dat plots een Core i7.
Kan mij vergissen, maar een paar maanden eerder dan dat bericht, ging het ook over een 11/13' met een 'dikke' i7 processor met een touchscreen.
Vandaag dus echter de bevestiging dat het hier om een i7 gaat. :)
Prestaren de u serie cpu's niet relatief slecht ? Dacht dat de i5 HQ al een stuk vlotter was.
Inderdaad. De HQ varianten zijn krachtiger en daadwerkelijke Quad-Cores. De U-varianten Dual-Cores, maar een stuk zuiniger.

Ze presteren relatief slecht, maar niet slecht. In mijn laptop zit een i5-4200U en draait prima i.c.m. een SSD. Heerlijk snel en toch een lange accuduur.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 18 juli 2016 11:23]

Waar heb jij de jouwne gekocht? Graag een link.
Da's al een 1,5 2 jaar geleden hoor :) dat was bij modern.nl, gewoon gevonden via de pricewatch.
Deze laptop om precies te zijn:
productreview: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii review door HetGezegde

Het is dus trouwens niet zo dat ik een Xiaomi laptop heb he, voor de duidelijkheid ;)

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 18 juli 2016 11:52]

De U-serie betreft dualcore processoren, waar de HQ-serie quadcores zijn. De U-serie is dan ook een stuk zuiniger en geschikt om in dunne, passief gekoelde laptops geplaatst te worden. De HQ-serie moet echt actief gekoeld worden wanneer deze chips op de staart getrapt worden.
U processor in een passief gekoelde laptop? Nog niet gezien hoor. Hier is van Intel juist de Core M in het leven geroepen: http://www.intel.nl/conte...re/core-m-processors.html
Ja logisch ook. I5 HQ series is een quadcore model met een hogere clocksnelheid.

Het verbruik is echter wel 3x dat van de i7.

Dus ja voor het verschil i5 of i7 presteerd en u series relatief slecht. Neem je echter verbruik mee in de berekening dan presteerd de I7 u series veel beter (ruim 9x per watt)

Dan heb ik het over de vergelijking 6300HQ vs 5500U
Ik zou wel eens willen weten waar je die 9 keer meer performance per watt vandaan hebt, want de getallen die ik tegenkom zitten eerder tussen die 1,2 en 2x in als je dezelfde generatie U en HQ vergelijkt. Dat zou dus 15 watt dual core U's vs 45watt quad cores HQ's zijn. Dus dan zou de sprong in generatie voor nog een 4,5 keer de efficiŽntie moeten geven?

Daarbij is dat dus niet het enige verschil tussen die i5 HQ's, de i5 6350HQ komt met een iris pro HD580. Dat is toch wel even een groter verschil dan alleen de CPU.
http://cpuboss.com/cpus/I...U-vs-Intel-Core-i5-6300HQ

Daar zit inderdaad ook een enorm verschil in. Het GPU gedeelte. Ik ben alleen bang dat cpuboss voor 3dmark geen accurate resultaten heeft (verschil van factor 80 in het voordeel van de i7).
Je eigen link geeft wel aan dat die factor 9 die je noemde echt totaal niet klopt. Kijk maar onder het "Performance Per Watt" kopje. Zoals ik al zei, het is eerder x1,2.
Scroll even verder naar "differences". Wat je nu aanhaalt is puur een cijfer om te kunnen vergelijken op een shaal van 1-10. Aangezien ze ook rekening moeten houden met xeons van §2000 zijn deze cijfers niet 1-op-1 over te nemen En zijn ze er puur als indicatie van de relatieve verschillen.
"Much better 3DMark06 CPU score 3,826 vs 49.9
Around 76.8x better 3DMark06 CPU score"

Heb je die zelf al eens doorgelezen. De berekening begint met de uitspraak dat een Intel Core i7 5500U een 75 keer hogere 3Dmark2006 score heeft... Dat lijkt me echt heel sterk.
Zie twee posts terug.

De overige resultaten zijn wel gewoon betrouwbaar en verder naar beneden staan ook keurig de resultaten inclusief bronnen. de geekbench resultaten kloppen gewoon namelijk.
Weet je dat heel zeker?

Als ik bijvoorbeeld naar de GeekBench 3 (AES single core) score kijk...
Ja dat weet ik heel zeker:

http://browser.primatelab...&q=i5+6300hq&utf8=✓

http://browser.primatelab...6&q=i7+5500u&utf8=✓

CPUBoss heeft over het algemeen vrij redelijke scores. Je kan gauw zien of iets niet klopt aan de hand van absurde waarden zoals de 3Dmark vergelijking en dus de AES score

edit:
de getallen die ik tegenkom zitten eerder tussen die 1,2 en 2x in als je dezelfde generatie U en HQ vergelijkt. Dat zou dus 15 watt dual core U's vs 45watt quad cores HQ's zijn.
Overigens kom je dan ook niet echt goede getallen tegen. Als ik de Geekbench gemiddelde pak dan kom ik uit op een factor 2,12 voor het verschil 6500U en 6300HQ: (6399/12,19)/(9039/36,56)

Ik gok dat in die factor 9 ook een deel van de (foutieve) 3DMark score is meegenomen. Ga je dus puur op CPU rekenkracht kijken dan is het voor 5500U en 6300HQ nog steeds een ruime 1,9X wat op zich ook helemaal niet slecht is.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 18 juli 2016 17:19]

Je eigen link laat zien dat die AES geekbench core dus niet klopt... Hij is een factor 1000 te hoog. de 5500U doet 3.68 GB/sec~ en niet een factor 950 hoger zoals in de eerste link drie posts hoger.
Zoals ik dus hierboven ook al genoemd heb, maar goed. Maakt ook niet uit. Met de meeste cpu's kan je wel snel zien wat er in alle redelijkheid te verwachten valt. 3TB/s is uiteraard overdreven aangezien het geheugen dat never nooit aankan. Waarschijnlijk zit er ergens een conversie fout (decimal comma vs point). sommigen staan gewoon niet helemaal correct in de db. Het is ehter wel de meest handige site om snel even dit soort dingen te kunnen zien. Zoals ik hierboven ook al aangeef zijn de normale Geelbench scores wel bijna altijd representatief. De AES lijst is niet eenvoudig te krijgen en dus zijn dergelijke resultaten altijd onbetrouwbaar. De normale Geekbench 3 score lijst is gewoon openbaar in te zien.
Nee cpuboss is absoluut geen goede site voor dit soort dingen en ik had eigenlijk gehoopt dat je zelf ook tot die conclusie zou komen. Cpuboss is een stuk beter dan 2 jaar geleden toen het slechts een vergelijking op basis van clocks en cache was, maar het zit vol met fouten.
Ze hebben hetzelfde probleem als elke andere 1 getal referentie site, overgeneralisatie. Een cpu en zijn eigenschappen in een enkel geval vatten is onzin en kan helemaal niet.
en dat doen ze dus ook niet. Voor CPU vergelijkingen moet je alle vergelijkingen maken op ieder gebied en dat is dus precies wat CPUboss weergeeft. Prima voor onderlinge vergelijkingen binnen dezelfde serie of het kijken hoe zuinig ze presteren enzo. werkt prima als je de juiste categorieŽn met elkaar vergelijkt. Zo kan je mooi vergelijken op Cache per core, of single core prestaties op een gestandaardiseerde benchmark.
Dat doen ze wel door een enkel cijfer voor bijvoorbeeld efficiŽntie te geven. "op basis van 11 benchmarks" is nog steeds een generalisering.

Behalve dat het cijfer niet eens in de buurt van de werkelijkheid komt hangt het zo stark af van de soort workload dat het helemaal niet een nuttige vergelijking is.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 18 juli 2016 21:29]

Ik ben heel benieuwd! :) ik moet nog steeds een nieuwe laptop. Ik vind een XPS 13 te duur!:) hopelijk maken zijn de markt wat wakker.
Don't get your hopes up. Denk eerder dat xiaomi mee wil eten van de taart waar nu vrijwel alleen apple (osx) en dell (w10) van eten.
Het idee van een midrange Xiaomi-laptop staat mij wel aan. De midrange-laptopmarkt ligt al jaren relatief stil, en Xiaomi heeft laten zien dat het (dankzij de Chinese arbeidsmarkt) kwalitatief goede en goedkope producten kan maken.

Er gebeurt nog wel het een en ander met Chromebooks en goedkope W10-laptops, en er zijn nog wel interessante §750+ laptops, maar tussen de §400-750 zit je vaak nog met een trage HDD en WXGA-resoluties. En dat kan echt niet meer in een tijd dat tables van §200 een FHD of WUXGA-resolutie hebben.

Dus hoewel het me niet voor de hand liggend lijkt dat ze hiermee de Europese markt opgaan hoop ik dat ze eindelijk andere Aziatische laptopbouwers een beetje wakkerschudden.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 18 juli 2016 11:42]

Hmm moa mijn zusje stuurde me gister nog een afbeelding door van een laptop die ze op het oog had.
Betreft een trage cpu: intel N3710
SSD 128GB
full hd 15,6 inch scherm
dual band wifi
4gb werkgeheugen
349 euro
Windows 10
(HP 250 G5)

Voor haar vermoedelijk goed genoeg, maar je hebt dus wel gewoon full hd resoluties en ssd's voor onder de 400 euro. Voor haar zal de SSD meer verschil maken dan een betere CPU. Maar je moet voor deze prijs niet ook nog een I5 of I7 verwachten natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 18 juli 2016 12:48]

Met hun telefoons heb je een 4G probleem, maar hun laptop zou hier prima werken. Het lijken me interessante apparaten. Het scherm zou echter wel wat groter mogen.
Waarom is dit nieuwswaardig? Ik kan niet uit de context halen wat hier zo speciaal is buiten dat Xiaomi geen gekende laptop-maker is.
Andere merken maken ook nieuwe modellen en krijgen dit soort van publiciteit niet. De kans bestaat zelfs dat dit model Łberhaupt niet op de Europese markt verschijnt.
Dat een van de grootste telefoonmakers en tevens een van de snelst groeiende bedrijven ter wereld de laptopmarkt gaat betreden is in mijn optiek wel nieuws.

Zoals je op de fora kunt lezen zijn er veel tweakers geÔnteresseerd in de producten van dit bedrijf, zelfs wanneer ze niet in de Europese winkels liggen.
Dat een van de grootste telefoonmakers en tevens een van de snelst groeiende bedrijven ter wereld
Xiaomi is al een tijdje uit de top 5 gekieperd en groeit juist niet meer. Xiaomi heeft erg veel last van stagnatie en is drastisch op zoek naar verbreding van hun assortiment om winst te kunnen blijven maken, zie bijv de aankoop van Segway, het gaan verkopen van drones etc.
Ook dit zal een poging zijn om hun markt te verbreden.
Vorig jaar stonden ze op plek 5. Het eerste kwartaal van 2016 stonden ze ook op plek 5.

http://www.icinsights.com...2-Spots-In-1Q16-Ranking-/

Ze breiden zich inderdaad uit in de breedte en de verkoopcijfers van smartphones lijken niet heel veel te groeien. Ze boeken echter wel betere verkoopcijfers dan bijvoorbeeld Sony, LG, Motorola (Lenovo).
Ik wacht al een aantal jaren op de Xiaomi laptop, ik ben benieuwd of ze hem de 27ste nu eindelijk gaan lanceren. Ik hoop dat de patenten en labels (CE) in orde zijn, zodat ze ook in Nederland te bestellen zijn bij shops als bijvoorbeeld Coolblue, 4Launch en Wehkamp. Ik heb begrepen dat 4Launch wel geÔnteresseerd is in Xiaomi, maar zonder de juiste labels, zullen ze het niet gaan verkopen.
Lei Jun heeft recentelijk in een aantal interviews al aangegeven dat hij meer brick & mortar winkels wil gaan openen omdat er stagnatie zit in de online verkoop. En dan vooral de focus op China / ZO Azie. Gezien de strenge consumenten-wet in de EU zie ik ze nog niet zo gauw daar laptops gaan verkopen. (garantie afhandelingen van laptops kunnen kostbaar zijn voor de fabrikant). Tel daarbij op dat de marges op laptops vrij klein zijn zal er weinig voordeel in de EU te halen zijn.

Zag net dat ze een eletrische tandenborstel hebben gelanceerd 8)7
en hier in Hangzhou waar een van de nieuwe flagship stores komt zijn ze een appartementencomplex aan het bouwen samen met Siemens. Gaan ze ook al in het vastgoed. :+