Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties

Samsung heeft een 'telefoon' gepresenteerd met 7"-scherm. Om bellen makkelijker te maken met het bijna elf centimeter brede apparaat, levert de fabrikant een bluetooth-headset mee. Een release is vooralsnog alleen aangekondigd voor India.

De 'telefoon' heet Galaxy J Max en valt dus in de goedkopere J-serie van de Zuid-Koreaanse smartphonemaker. Het apparaat meet 186,9x108,8mm en is daarmee veel groter dan reguliere smartphones. De Galaxy S7 is bijvoorbeeld 142,6x69,6mm groot. De 7"-lcd heeft een resolutie van 1280x800 pixels, waarmee de scherpte uitkomt op 215 pixels per inch. Dat is veel lager dan die van vrijwel alle andere Samsung-smartphones van de afgelopen jaren.

Het toestel heeft verder een niet nader genoemde 1,5GHz-quadcore-processor en een accu met een capaciteit van 4000mAh. Er is 16GB opslagruimte, dat kan worden uitgebreid met een micro-sd-geheugenkaart. Er passen twee simkaarten in het toestel, die allebei 4g-verbindingen kunnen hebben. De camera's aan de achter- en voorkant hebben maximale resoluties van acht en twee megapixel, zo schrijft FoneArena.

Samsung brengt het toestel in India uit voor 13.400 roepies, omgerekend momenteel ongeveer 180 euro. Hoewel het apparaat in een lijn van smartphones valt en ook bij providers zal worden verkocht, komen de hardware en 16:10-schermverhouding overeen met die van eerdere Samsung-tablets. Veel tablets van de Zuid-Koreaanse fabrikant, vanaf de eerste Galaxy Tab in 2010, ondersteunen mobiel bellen.

Hoewel de trend jarenlang was dat smartphones groter werden, lijkt dat nu voorbij. Samsung houdt zijn Galaxy S-serie al enkele jaren rond hetzelfde formaat, terwijl Sony en LG dit jaar hun belangrijkste smartphones kleiner hebben gemaakt dan die van vorig jaar.

Samsung Galaxy J MaxSamsung Galaxy J Max

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

De 'moderne' telefoon voor slechtzienden en bejaarden is dan toch een feit.
Ook de oudere van dagen kunnen zo met hun tijd meegaan ;)

[Reactie gewijzigd door MrHmmm op 8 juli 2016 14:56]

Muahh... 1280 x 800 pixels -> 215 dpi.
Kunnen de ouderen beter een 6 inch toestel met Qhd scherm nemen.

Of een 10 inch tablet met belfunctie f Skype etc.

[Reactie gewijzigd door Purehz op 8 juli 2016 14:33]

Ik heb zo'n 7" telefoon gehad en een 1280x800 scherm is niet zo storend hoor, je zit met zo'n joekel ook niet zo dicht op je telefoon te kijken als bij een klein toestel.
Mee eens, was ook meer dat diegene waarop ik reageerde doet alsof dit het ideale ouderen toestel is. Maar buiten dat, deze resolutie in een 2016 product?! Zou in NL alleen door de onwetende en onoplettende consument worden gekocht.
Nee hoor, het is een afweging met accuduur en prijs natuurlijk, en hoe je 'm gebruikt.

Als je inderdaad graag erg dicht op je scherm zit, dan is een hi-res scherm zinnig, en ben je wellicht bereid tot het compromis van een hogere prijs en kortere accuduur. Dat heeft niks met onwetendheid te maken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 juli 2016 14:57]

Accu capaciteit is toch juist niet indrukwekkend?! 4000mAh vind je al bij veel kleinere toestellen terug. Voor een oudere telefoon zie ik een accu die richting de 6000mAh gaat. Een echte ouderen telefoon is er dan ook nog niet echt.
Dat is het juist, door het scherm (en de beperkte SoC) doe je langer met de accu. Ik heb zo'n 7" phablet met 4000 mAh accu gehad, en je doet er makkelijk twee keer langer mee dan met een doorsnee 'flagship' met dezelfde accugrootte maar met een super hi-res scherm en een Snapdragon 810/820 of Exynos 7/8.
Die resolutie is juist fijn voor websurfen/ krantje lezen..
Hoezo? Als de letters maar groot zijn. Ouderen zien toch niet zo scherp. Die hebben echt helemaal niets aan qhd op 6 inch. Voor iemand met goede ogen is dat al meer dan scherp genoeg.

Dus 7 inch 720p is precies goed!!!

[Reactie gewijzigd door gjmi op 9 juli 2016 20:29]

Denk je echt dat ouderen wat merken van die hogere DPI? :+
ik hou het minimalistisch: ik loop al jren rond met een goeie ouwe Galaxy S4 mini (black edition) met een -hou je vast- 4.3inch schermpje, en ik vind dat geweldig! :*)


het doet me eraan denken en hiermee ga ik heel even off-topic: gisteren liet vrouwlief haar S6 Edge in bad vallen... = kaputt... 8)7

waar ik in die 3 jaar tijd mijn S4 mini nog niet n schrammetje heb bezorgd... heeft zij al 2 S4'en en 1 S6 vern**kt...
eerste Galaxy S4 liet ze eerst ongelukkig vallen, en kort na reparatie van het scherm liet ze er een dikke D-batterij op vallen; scherm alweer in 1000 stukken.
vervangtoestel (ook Galaxy S4) liet ze op het dak van haar wagen liggen en vervolgens overrijden door haar achterliggers (het toestel was bijgevolg nog platter dan voordien) ze begon iets te vermoeden wanneer haar on-board bluetooth handsfree plots zei "connection lost" }>

en gisteren gaf ze haar -nog zo goed als nieuwe Galaxy S6 een bad...

en dan kom ik nu terug on-topic: volgens haar is dat omdat dat toestel te groot is, en haar handen te klein. :+
nu ja... wie weet... 8-)

[Reactie gewijzigd door EagleEye1290 op 8 juli 2016 15:04]

Haha geweldig :D

Zo'n Sony compact ding halen mss? Die zijn waterdicht en redelijk stevig dacht ik.

Of gewoon goedkoop 2e hands dingen alszijnde wegwerp. Nexus 5 kost je 2ehands maar 90 euro
Of, nog beter, haal een CAT telefoon. Je weet wel, die super rugged dingen die je kunt onderdompelen en met een hijskraan overheen kunt rijden.

f, gewoon een telefoon aan je vrouw dr hand vast tapen met ducttape.
f, als die er al zijn, een stand-alone smartwatch met belfunctie.
Ik zie een patroon, en het ligt NIET aan de telefoons ;)

laten vallen, iet op laten vallen, in bad vallen .....
Daar kunnen maar weinig apparaten tegen hoor, dat moet je aan de 'andere' kant zoeken
Waarom dan steeds weer die grote toestellen. Neem een 4 inch. Zo'n iPhone SE is dan toch perfect?
Mijn toestel heeft een 1.6inch scherm, het is niet een smartphone, die heb ik niet, maar een Nokia 2610 :P
Dit is natuurlijk bedoelt voor de Indir die vaak alleen via z'n mobiele telefoon het internet opgaat. Een soort kruising tussen een smartphone en tablet. Een trade-off tussen screen estate en prijs/portability.
Grappig,

Ik ken een Indir die zeult letterlijk zijn iPad van hot naar her alsof het een kleine telefoon is lol.

Wist niet dat het common was :p
Misschien wordt dit wel de trend. Een grote smartphone en dan een bluetooth headset voor het bellen. Bluetooth wordt steeds beter en Apple gaat waarschijnlijk als eerste al de plug eruit trekken.

Stel me toch voor dat zoiets eerder slaagt in landen als India, China of Japan. Maar dat is natuurlijk subjectief gedacht.
Nah. Waar we naar toe gaan, is een wat groter apparaat om alles mee te doen, en dan een kleiner apparaat voor ergonomische communicatie. Zoals foretold in prophecy: http://scene7.targetimg1..../14846098?wid=480&hei=480

;-)
Precies, en die ook geen geld heeft voor een tablet n smartphone.
Ik vind zelfs alles groter dan 5" al niet prettig. Bij voorkeur zelfs 4,6/4,7" zoals de Z compact serie van Sony. 7", dat draagt toch niet prettig mee? Dat belt toch niet fijn?
Ik heb zelf een Note 4, met 5,7 inch scherm, ik wil gewoon niet meer kleiner...
heb nu een note 4 maar kwam van een Galaxy mega 6.3 en dat was geweldig hoor.
leuk als iedereen zijn mobieltje op tafel legt en dan komt jou gigantische telefoon tevoorschijn.
Maar het was wel ff wennen toen ik van de mega naar note 4 ging maar denk nu dat de note een mooi maatje is.
De mega was leuk maar voor een jaartje en had maar 16GB.
dacht ik eerst ook met de Note 3, echter ben ik tevreden met het S7 formaat van 5 inch, is tenminste wel met 1 hand te bedienen.
Ik gebruik zelf ook de Note 4 en wil zeker ook niet kleiner dan dit. Ik vind het zeer fijn in gebruik en k vind het nog steeds een uitstekende telefoon, ik zal het blijven gebruiken totdat hij niet meer kan of iets nieuws uitkomt. Alleen tijdens het fietsen is het gebruik soms wat moeilijker en in de hand te houden, maar is wel te doen.
hier een mate 7 (6") en hetzelfde... baal d'r van om naar 5.5 te gaan...
Nergens geen last van met de Motorola Nexus 6, 5,96'' inch.
Zou niet kleiner willen dan 5,5 & liefst niet kleiner dan 5,7'' inch. Ideale maat, groot scherm waar veel op past. Die paar keer dat je moet bellen met een 6'' inch aan je hoofd valt mij nog steeds niet tegen.

Zou zeggen, probeer het eens!
Nergens geen last? Dus je hebt alleen maar last... juist!
Dit soort telefoons/phablets is wel gaaf eigenlijk, gewoon in je jaszak doen en gesprekken voeren met je bluetooth headsetje. In je broekzak gaat wel wat moeilijker, maar de schermranden van deze phablet is best klein, dus moet nog net wel lukken.

1 handig gebruik tijdens fietsen kan je wel een beetje vergeten, is net weer iets te groot voor, k heb hier al moeilijkheden met de Note 4.

Ik verwacht zelf dat de flexibele smartphone/tablet echt uniek wordt en ik ben benieuwd hoe die eruit komt te zien voor de consumenten het komend jaar.
Dit soort telefoons/phablets is wel gaaf eigenlijk, gewoon in je jaszak doen en gesprekken voeren met je bluetooth headsetje. In je broekzak gaat wel wat moeilijker, maar de schermranden van deze phablet is best klein, dus moet nog net wel lukken.

1 handig gebruik tijdens fietsen kan je wel een beetje vergeten, is net weer iets te groot voor, k heb hier al moeilijkheden met de Note 4.

Ik verwacht zelf dat de flexibele smartphone/tablet echt uniek wordt en ik ben benieuwd hoe die eruit komt te zien voor de consumenten het komend jaar.
Fietsen ?
Dat heb ik al jren niet meer gedaan ....
Dus hoef ik als gebruiker geen minpunt te vinden.
Hoewel de trend jarenlang was dat smartphones groter werden, lijkt dat nu voorbij. Samsung houdt zijn Galaxy S-serie al enkele jaren rond hetzelfde formaat, terwijl Sony en LG dit jaar hun belangrijkste smartphones kleiner hebben gemaakt dan die van vorig jaar.

Gelukkig maar. Een groot scherm is leuk, maar je moet er wel nog mee kunnen rondlopen.
tja idd... op den duur is het geen mobieltje meer en kan je makkelijker met een 19 inch Oled scherm verbonden aan een Raspberry pi3 lopen patsen op straat. 8)7
Doe dan gelijk 55". :P

OT: Ik denk dat Samsung gewoon doorheeft dat er in India vraag is naar goedkope toestellen met een bizar groot scherm. De rest van de wereld zit hier waarschijnlijk niet echt om te springen. Als ik een 7" tabletje zou willen, dan zou ik een fatsoenlijke resolutie willen en hoeft er voor mij geen simkaart in.
Voor mn werk heb ik graag een mega scherm, meenemen doe ik in tas of jasje. Prive heb ik wel "gewone" maat bij me
Ja want een 7" telefoon loopt zo lekker in je jasje |:(

Ik ken iemand die een 7" tablet/phone had, en die had hem ook in zijn jasje en het zag er niet uit, nee dank je ik hou het wel bij 5 a 5,5".
Ik de G5 oa links laten liggen omdat het scherm kleiner geworden is 5,5 is voior mij een minimum.
Toen de HD2 en de Note 1 uit kwamen ben ik ook meteen voor die toestellen gegaan.
Veel groter dan 5,7" wordt onhandig. Al denk ik dat 5,9" wel mogelijk is als ze de randen eindelijk eens dunner maken en boven en onder minder grote balken maken.
Klopt helemaal :)
Kleiner dan 5,5" vind ik het scherm te klein. Als je eenmaal 5, 7" gehad hebt en dat fijn vind wil je eigenlijk niet meer terug.
De 5,5" G4 die ik nu heb is aardig wat kleiner dan de Note 3. Maar de note wa nog goed te doen. Deze is. Makkelijker met een hand te bedienen.

Maar als je dan de iPhone 6+ ziet die is al weer te groot en lomp. Veel 6" telefoons idem. Ik denk dat 5,9 of 6 wel kan maar dan moet je super dunne bezels hebben. En dat zie je helaas weinig.
Nou ik gebruik al twee jaar een telefoon met een 5,5" scherm en zou toch wel zo weer kiezen voor 5", want ik vind 5,5" net te groot.

Maar een telefoon met een 7" scherm is niet meer een telefoon, maar een mini tablet die ook kan bellen.
Voor mij is elk toestel met meer dan 2 inch een tablet :P
Dat is wel een erg kleine accu voor dit formaat.. Sommige 5.5" telefoons zitten al op de 3500mAh en deze 7 incher heeft slechts 4000. Gemiste kans wat mij betreft.
Xiaomi Redmi 3 (s, pro) heeft al een 4100mah accu met 5" scherm }>
Klopt, maar dat zijn dan wel Chinese mAh's. Net als bij de 16550 cellen nogal optimistisch...
Misschien had ik die disclaimer er alvast even bij moeten vermelden. Hiervan ben ik op de hoogte. Zeker de 16650 cellen en ook de vele thirdparty accu's voor camera's, smartphones en andere devices. Er zitten wel aardige en goede tussen (goed zoeken). In ieder geval zijn de Xiaomi's powerbanks goede cellen (Samsung ?) en zijn zeer geliefd onder tweakers (de 10.400mah versie voor 20 euro, de 16000mah rond de 30 euro) en ook in hun smartphones (zowel budget redmi's als in de mi-high ends). Dus ja dat zijn echte 4050/4100mahs :)

Bij de niet vooraanstaande Chinese toestellen heb ik ook mijn vraagtekens, maar absoluut niet bij xiaomi etc.

Dus doe eerst eens wat onderzoek voordat je onwaarheden verkoopt op basis van halve feiten en enkele ervaringen. Het is niet voor niks dat de redmi 3 17uur screen on time kan halen (brightness setting weet ik niet) en op gemiddelde brightness ~10 uur. Dat haal je (haast) niet met 3000mah.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 8 juli 2016 19:01]

Kan je nagaan hoeveel ruimte er intern gebruikt is.. Of hoe weinig ze eigenlijk gebruikt hebben.

Voor een 7" scherm mag je op z'n minst wel 5000mAh verwachten, maar goed.. Wie ben ik. :z
Dat kun je met recht een phablet noemen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Phablet

[Reactie gewijzigd door kevin33 op 8 juli 2016 14:07]

Het is gewoon de GT-P1000 (Galaxy Tab) in een nieuw jasje :)
Samsung GT-P1000 link

Edit:
Die GT-P1000 paste zelfs in je broekzak :D Maar echt heel erg onpraktisch om mee te bellen. Ziet er niet uit zo'n ding aan je oor, en zo'n headsetje meenemen is gewoon vervelend.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 8 juli 2016 14:26]

Even in het kort de struggles van een grote telefoon.

#1Ik heb een Lumia 1520, deze telefoon is 6" en elke keer als ik naar de wc moet,
moet ik hem toch even uit mijn broekzak toveren en op het venstertje achter de wc leggen.
#2Oh ja! ik vergeet bijna de trein situatie waarbij ik half moet gaan staan en dan een stukje naar rechts hellen met mijn lichaam hellen om hem te pakken.
#3 Iedereen kan meegenieten, vooral toen ik opnam om op het telefoon gesprek aan te nemen konden ze aan de andere kant van de kamer zien wie het was.
Ik hou het denk ik bij 5,5 inch of toch dan wel weer 6".
:D
Aangezien ik meestal ieder telefoon gesprek opneem met "ha {callerName}" is punt 3 voor mij en velen vaak niet zo'n probleem.
Die werd op de markt gezet als tablet met de mogelijkheid om te bellen en internetten via 3g.
Deze wordt op de markt gezet als telefoon. De vormgeving en marketing zeggen het wel.

Niet dat er verschil moet zijn, maar deze discussie en vergelijking zie je zo vaak.
Of gewon een tablet aldus: https://nl.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_Note

"... het gat tussen de traditionele smartphone (tot 5 inch, 12,7 cm) en de tablet (vanaf 7 inch, 17,8 cm) vult."

tablet dus vanaf 7 inch, maar ach; "what's in a name"
Of een tabieltje, als je iets Nederlandsers zoekt.
Ik ken ook iemand met zoeen joekel van een Nokia. Die wordt elke dag wel aangesproken met vragen zoals:

Wat is dat voor zonnebank
Heb je een vergunning voor dat wapen
Mag je die wel tillen van de arbo
etc :P
Lijkt me heel sterk. Ik loop al jaren rond met achterlijke telefoons en ik heb maar 1 keer een opmerking gehad en dat was al jaren terug. Ik heb sinds maart vorig jaar een mate 7 en ik heb nog geen enkele opmerking gehad.

De note serie was misschien in het begin een beetje wennen voor de mensen maar echt grote telefoons zijn al tijden de normaalste zaak van de wereld. Nu Apple ook al een snijplank uitgebracht heeft, kijkt helemaal niemand er meer van op.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 8 juli 2016 16:16]

Nou, ik heb anders de Lumia 1520 (ik gok dat Ryan1981 deze bedoelt :p), en dan ook nog eens in het kanariegeel! Heb hem al 2,5 jaar en vrijwel altijd is er iemand die een opmerking moet maken la tablet, snijplank, surfboard, kun je daarmee bellen?! noem maar op :9 Nu is 6 inch wel heul groot maar schijnbaar nog niet algemeen genoeg.

[Reactie gewijzigd door Arteron op 8 juli 2016 22:50]

Denk dat de kleur meer doet dan de telefoon zelf, want mijn 6" nexus valt niemand op totdat ze 'm zelf vasthouden.
Er bestaat al een mooie Nederlandse uitdrukking voor: "bord voor je kop" :D
Zo noem ik mensen die met een tablet staan te fotograferen.
Ja of filmen, het staat zo belachelijk heb het een paar keer gezien, en de kwaliteit van de opnames is natuurlijk ook niet a te best.
Maar die hebben dan wel een heel grote zoeker toch? ;)
briljant :9~ , ga ik zeker gebruiken (misbruiken?)

[Reactie gewijzigd door Stidge op 8 juli 2016 14:27]

Is het geen teleplank?
:')

Woord van de dag; heerlijk!
Deze tel is dus bedoeld voor de Indirs die in Nederland wonen :+
Anyhow mooie ontwikkeling, alleen naar mijn mening wel een beetje erg groot.
Ik vraag me dan ook serieus af of dit nog in een "normale" broekzak past.
Gaat lastig worden denk ik.
Maar dat is afwachten natuurlijk, ik sla deze in elk geval over :)
Volgens mij, als je hier iemand mee ziet lopen bellen, dat je alleen de tel nog ziet, en geen hooft meer.

Edit: Typo (alweer)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 8 juli 2016 18:48]

Een telefoon? Of een tablet?

Voor mij veel te groot. Is natuurlijk wel een persoonlijke smaak.
Een phablet, of voor sommige een faplet door het grote scherm.
Dan heb je me toch een plaat voor de kop :Y). Mij niet gezien, het liefst heb ik een kleine telefoon qua vinger-reikwijdte en feeling in de hand en broek, maar een groot scherm werkt wel fijn voor media consumptie. Nee ik blijf rond de 5" het fijnst vinden (afhankelijk van bezels boven en onder en relatieve scherm grootte ten opzichte van de body).