Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

In de handleiding voor een nog niet uitgebrachte Samsung-smartphone wordt een functie omschreven voor een led-ring rondom de camera aan de achterkant. Die kan onder meer oplichten bij notificaties of als de accu bijna leeg is.

De Smart Glow-functie wordt omschreven in een handleiding die Samsung India online heeft gezet voor de Galaxy J2 2016. Het gaat om een ring rondom de camera, maar hoeveel leds erin zitten en hoe die er in het echt uitziet, is onbekend. Hoewel er vorige maand veel details over het toestel naar buiten kwamen na een keuring van de Amerikaanse keuringsinstantie FCC, zijn er geen foto's van het toestel online verschenen.

De handleiding vermeldt dat Smart Glow een aantal functies mogelijk maakt. Standaard staat de functie echter uit; gebruikers moeten hem aanzetten in de app Smart Glow, die door Samsung wordt geïnstalleerd. Gebruikers kunnen de kleur van de led-ring per applicatie en per contactpersoon aanpassen. Ook kan de telefoon door middel van de ring een seintje geven als de accu bijna leeg is of de opslag vrijwel vol. Daarnaast kleurt de led-ring blauw als gebruikers de functie Selfie Assist gebruiken, waarbij de telefoon piept zodra gebruikers in beeld staan als ze een zelfportret willen maken met de camera aan de achterkant van de telefoon.

De site die de functie ontdekte in de handleiding, is het Nederlandse GalaxyClub. Dat Samsung de functie op een low-end telefoon uitprobeert, wijst erop dat het een experiment is om te kijken wat gebruikers ervan vinden. Veel Samsung-telefoons hebben een notificatieled aan de voorkant, maar deze J2 heeft dat niet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Waarom via een voor geïnstalleerde app? Dit moet toch gewoon mogelijk zijn vanuit het instellingen menu?
Waarom via een voor geïnstalleerde app? Dit moet toch gewoon mogelijk zijn vanuit het instellingen menu?
Omdat Samsung het liefst een eigen (gesloten) interface gebruikt voor dit soort functionaliteit. Uit de tekst:
Veel Samsung-telefoons hebben een notificatieled aan de voorkant, maar deze J2 heeft dat.
Niet alleen Samsung telefoons, maar bijna alle Android telefoons hebben wel een (multi-color) notificatieled aan de voorkant. Notificatieleds aan de achterkant zouden natuurlijk via bestaande API's gebruikt kunnen worden, maar dan verliest Samsung exclusiviteit. Gebruikers moeten minstens één excuus hebben om al die bloatware op hun telefoon te hebben. ;)

Je zou ook notificatieleds op alle zijkanten kunnen hebben. Dat helpt niet met selfies met de achtercamera maar wel met het altijd zien van de leds, ongeacht hoe de telefoon ligt. Hoesjes moeten dan wel uitsparingen hebben, maar dat is niet zo'n probleem met modelspecifieke exemplaren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 juni 2016 14:08]

Niet alleen Samsung telefoons, maar bijna alle Android telefoons hebben wel een (multi-color) notificatieled aan de voorkant.
Was het maar zo'n feest, dit bij lange na niet standaard als het al een ledje is dan is deze ook nog eens niet persé een meerkleurig LED.

Verder is het verhaal natuurlijk bullshit, kwestie van je telefoon op het scherm leggen als je liever de notificatie LED ziet dan het scherm wat in zijn geheel oplicht.
Het is niet standaard? Het zit al een hele lange tijd in de notification API van Google. Alle nieuwere Nexus telefoons hebben het, dus volgens Google is het toch echt wel een standaard.

Ga nog maar een mid/high-end telefoon vinden die geen RGB ledje heeft.

https://developer.android...oid/app/Notification.html

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 16 juni 2016 15:11]

LG V10 misschien :P ?
En de nieuwe Moto 4G Plus
Motorola telefoons hebben er vaak wel een maar gebruiken hem niet.
Als je telefoon volledig leeg is moet je hem maar eens aan de lader leggen. Dan zie je in de speaker grill waarschijnlijk een notificatie ledje oplichten ;)

Edit:
Notificatie led is dan enkel voor laden en kan niet gebruikt worden zoals in het artikel hier is beschreven. Bron

[Reactie gewijzigd door Bastie-88 op 17 juni 2016 07:14]

Mijn Motorola Nexus 6 heeft er anders gaan hoor
http://www.xda-developers...nexus-6-notification-led/

Heeft er wel een, maar nooit gebruikt. Waarschijnlijk is tijdens het afronden van productie gekozen dat dit niet heel erg mooi is(vind ik in ieder geval) omdat het licht door de speaker zelf heen gaat. :P

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 17 juni 2016 16:32]

Waarschijnlijk wordt dat te complex voor de beoogde kopers, de J serie is zover ik weet een budget serie, vaak voor de beginnende gebruiker.
Wie zegt dat dat ook niet gebeurd. Always On Display word ook als app verspreid via de Galaxy App store, maar is gewoon aan te roepen in de instellingen.
Dit vind ik dus raar op mijn s7. En dat is met meerdere apps.
Wat me ook opvalt is zodra 'ie die Galaxy apps gaat updaten dat het toestel vrijwel onbruikbaar is.
Instellingen menu is toch ook een voorgeinstalleerde app? Ik zie het probleem niet helemaal.
Vervelend. Ik leg 's nachts juist m'n telefoon met het scherm naar beneden neer zodat ik niet wakker wordt als het scherm of het notificafie ledje aan gaat door een bericht...
[Sarcasme] Dat heeft samsung dus opgemerkt en lossen ze nu voor je op! Uit alle big data analyse bleek er vele uren per dag te zijn waarop jij inefficient bleek te opereren door deze gedragsstoornis wat sommigen slapen noemen. Tijdstippen waarop je dus niet direct de extreem belangrijke notificaties bekeek, zoals samsung app updatess. Het is van kritiek belang dat je die binnen 5 minuten hebt geinstalleerd, om zo snel mogelijk nieuwe inkomsten te kunnen genereren. Dit herontwerp lost al die problemen op voor jou en zorgt voor nog efficienter gebruik van je smartphone. Misschien lost het zelfs wel die hele gedragsstoornis voor je op! [/Sarcasme]
"Standaard staat de functie echter uit; gebruikers moeten hem aanzetten in de app Smart Glow, die door Samsung wordt geïnstalleerd. "

Staat letterlijk in het artikel, dus lijkt me niet zo'n probleem ;)
zodat ik niet wakker wordt als het scherm of het notificafieledje aan gaat door een bericht
Ik heb een tip als je niet wakker gehouden wilt worden door je mobiele telefoon, maar hij is zo triviaal dat ik hem niet eens vermeld.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 16 juni 2016 15:47]

In stock Android 5.x kon ik gewoon de led op bepaalde tijdstippen uitzetten, volgensmij ook toentertijd op mijn s4.

Dit is dan weer gek genoeg weer niet op mijn s7. Sterker nog, daar kan ik vrijwel niks aanpassen kwa led.

edit; typo

[Reactie gewijzigd door markimarc op 16 juni 2016 19:02]

De plaatsing op de achterkant vind ik apart. Normaal gesproken leg je je telefoon toch op de achterkant neer op tafel/bureau etcetera.
Zodra je dan een notificatieled(voorkant telefoon) ziet dan druk je op de Power knop en zie je je lock screen notificaties. Dan bepaal je of je de notificaties beantwoord ja of nee. Dit allemaal nog zonder de telefoon op te pakken.

Met deze "led ring" moet je je telefoon dus altijd op het scherm neerleggen. Als je vervolgens een notificatieled ziet dan moet je eerst de telefoon oppakken om te bekijken of het belangrijk is of niet.

Desalniettemin een interessante ontwikkeling, maar voor mij geen toegevoegde waarde.

Edit: tenzij natuurlijk de notificatieled te zien valt aan de zijkanten/bovenkant van de telefoon als deze op zn rug ligt. Zegmaar een soort ambilight idee. Maar ik denk niet dat dat hier de bedoeling is.

[Reactie gewijzigd door headphoneguy op 16 juni 2016 14:04]

Ik leg mijn telefoon geregeld neer met het scherm naar beneden. En haal ik 'm ook wel uit zijn zak met de achterkant naar mij toe gericht. Dus op zich zou voor mij een notificatie led op de achterkant best goed uitkomen.
Daarnaast heeft deze ring ook meer functies dan alleen notificaties tonen.
Exact zoals m'n i-mode toestel van NEC vroeger :)

http://www.nec.co.jp/press/en/0202/images/2501.jpg
Benieuwd of er een patent zaak van komt :+
Heb er nog 2 liggen als je nostalgische gevoelens hebt :P.
Ik denk dat deze implementatie wel beter zal zijn dat de standaard led aan de voorzijde. Ik heb mijn toestel regelmatig met het scherm naar beneden liggen op mijn bureau. En een ring om de camera lens is ook veel duidelijker dan een enkele led. Van mij mag het zo ingevoerd worden op meerdere toestellen! :)
Als je op de hoogte wilt blijven van waar je telefoon mee bezig is, waarom leg je dan niet gewoon de schermkant naar boven?
Het is maar een theorie, maar ik draai mijn telefoon vaak om omdat het scherm steeds oplicht en ik afgeleid wordt. Kan het zijn dat je, bewust of onbewust, juist niet wilt dat je telefoon het apparaat is dat bepaald waar je mee bezig bent?
Ben ik de enige die moeite had om het woord 'notificatiering' als samenstelling van notificatie en ring te lezen? Ik maar denken dat het 'notificering' moest zijn, totdat ik het artikel zelf las.

On-topic: ik zie het ook als een waardevolle toevoeging, zoals bij het nemen van foto's. Wellicht dat ik ook wat gekleurd ben door mijn gewoonte om de telefoon - met name in gezelschap - met het scherm naar beneden weg te leggen. De ring voorkomt dan de noodzaak om toch af en toe de telefoon op te pakken om te zien of er al een berichtje is. Handig!
Ben ik de enige die moeite had om het woord 'notificatiering' als samenstelling van notificatie en ring te lezen
offtopic:
Nee, je bent niet de enige die moeite heeft met samengestelde woorden. Ik tel op deze pagina bijvoorbeeld al 3x het woord notificatieled met een spatie tussen de 5e en de 6e lettergreep. Verder zie ik Facebook notificaties, WhatsApp berichten, led ring, big data analyse.
Bij het kopen van mijn iPhone heb ik daar overheen gekeken, een notificatieled... Nu zit ik dus zonder. Terwijl Samsung probeert er meer en betere functionaliteit aan te toe te voegen, liggen ze (op dit vlak) nog te slapen bij Apple. Zelfs mijn laatste, voordelige, BlackBerry had een meerkleurig variant.

Zo simpel, goedkoop en zo handig. Wil Apple zo graag een horloge erbij verkopen? Moet ik dan echt naar Samsung overstappen? Een led maakt het de overweging waard en een fabrikant die probeert er nog meer gebruiksgemak uit te halen verdient lof wat mij betreft.
De midrange van Samsung hebben vaak géén notificatieled. Zoals bijvoorbeeld de A-serie (2016). Ik had bijna een A7 voor De Vrouw gekocht, maar kwam er nog net op tijd achter. Inderdaad niet iets waar je altijd bij stil staat. Absurd dat dat niet gewoon bij de standaard-uitrusting van elke smartphone hoort.

Zelf zit ik te wachten op de C7 van Samsung. Echter, op basis van de filmpjes die ik op YouTube heb gezien, vrees ik dat ook déze geen notificatieled zal hebben. Als dat idd t geval is, dan wordt m dat dus niet voor mij.

[Reactie gewijzigd door Omer op 16 juni 2016 16:00]

Het is een keuze, ik had een tijd een Galaxy en een iPhone, stoorde me kapot aan die LED die voor elke scheet aan leek te gaan. Je kon best dingen uitzetten, maar vaak kwam er toch weer een LED voorbij.

Ben enorm blij dat mijn iPhone het niet heeft.
Ken een aantal mensen die alleen vanwege missende notificatie LED weer van de iPhone zijn afgestapt. Als je het niet kent (bv altijd iPhone gebruiker) dan mis je het niet. Als je het eenmaal hebt gekend dat kan je nauwelijks meer zonder. Mooie is dat je LED kleurtjes aan contacten kunt verbinden, weet je precies wie je iets stuurt :)
Ik mis heel erg de illumination bar die op mijn oude Sony Xperia SP zat. Ik kon gemakkelijk van de andere kant van de woonkamer de telefoon zien liggen en zien of ik een oproep gemist had, of een whatsapp berichtje, etc...
De Lumia 640 die ik nu heb is een geweldige telefoon maar ik moet hem steeds naar hem toelopen, oppakken en het scherm aanzetten om te kijken of ik niets gemist heb...
Zijn er recente telefoons op de markt die een dergelijke feature hebben zoals de Sony Illumination bar van destijds?
Leuk zo'n Smart Glow functie, maar ik betwijfel of ik constant op de hoogte wil worden gehouden van alle oproepen, berichten, Facebook notificaties en WhatsApp berichten. Ik heb juist opzettelijk alle notificatieleds uitgezet omdat ik anders constant getriggered word om op m'n telefoon te kijken. Ik merk het wel bij vrienden die hun notificatieled's aan hebben staan en constant op hun telefoon kijken.

Leuk hoor, al die externe stimuli die telefoongebruik nog meer promoten :P. Mij niet gezien!
Wat is hier precies bijzonder aan? Het is toch gewoon een notificatie led?