Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

De eerste versie van Gello, de ingebouwde browser voor CyanogenMod, de bekendste custom rom voor Android, komt uit. De browser komt alleen uit als deel van een CM-build en zal niet in de Play Store komen te staan.

Bij de aankondiging in juli vorig jaar maakte CyanogenMod gewag van een standaard ingeschakelde adblocker in de browser, maar in de aankondiging van de integratie van Gello in de eerste builds noemt ontwikkelaar Joey Rizzoli de functie niet. Het apk-bestand om de browser te installeren staat op CyanogenMod.com

Wel heeft Gello functies zoals een geavanceerde deel-functie, waarbij gebruikers ervoor kunnen kiezen naast de link ook een screenshot te delen. Ook is het mogelijk om webpagina's te laten zien in een 'nachtmodus' met omgekeerde kleuren. Ook kent Gello de functie LookLock, waarbij andere apps niet kunnen zien wat de browser weergeeft. Ook is er veegnavigatie om een pagina vooruit of terug te gaan en kunnen gebruikers sites opslaan om offline te kunnen lezen. Gello is gebaseerd op Chromium.

Ontwikkelaars van CM-builds kunnen de browser integreren in hun onofficiële builds, terwijl hij ook zal verschijnen in officieel ondersteunde versies van CyanogenMod. Een build van CM13, op basis van Android 6, is vereist voor het integreren van de browser in de custom rom. Op CyanogenModItalia staat een lijst van ondersteunde apparaten.

Demonstratie van Gello ten tijde van de aankondiging in juli vorig jaar

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Niet los te verkrijgen? Dat is grappig, ik heb gisteren serieus gewoon het .apk bestandje gedownload hoor.

Vanaf hier te downloaden. Is van een site van Cyanogenmod zelf. Helemaal naar onderen scrollen en dan kom je wel een apk bestand tegen.

De browser is overigens erg snel, nog sneller dan Chrome. Het is gebaseerd op Chromium.

Ik hoop dan ook dat ze de bladwijzers e.d. van Chrome gaan ondersteunen want daarvoor gebruik ik Chrome o.a. Al is dat wel erg hoopvol, zo'n browser is er immers om juist "zonder" Google te werken. :)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 23 mei 2016 07:43]

Hmm jammer, wil bij mij niet installeren op 5.0.0 van Sony... :/
Zegt iets over een parserfout. Misschien dat ze het pakket speciaal voor CM bouwen.
Het zou zomaar eens zo kunnen zijn dat je over Android 6.0 CM13 moet beschikken. :X

Hier kan ik geen antwoord op geven. Een Sony met 5.0 ondersteunt het niet, maar een Jiayu met 5.1 dan wel weer. Gek verhaal. :P

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 23 mei 2016 15:22]

"Een build van CM13 is vereist" ik kan niet lezen, thanks :)
Das dan wel knap dat ik hem op een stock S7 heb draaien :D Er is geen eens CM uit voor mn telefoon...
Misschien dat het dan alleen op Android 6.0 of hoger werkt?

ETA:
Gello isn't available for general Android devices - it requires CyanogenMod 13 (based on Android 6.0) to function.
http://www.androidpolice....ut-to-some-cm-builds-now/

Samsung gebruikt wel een iets andere runtime dan 'standaard' Android. Misschien dat het net de features bevat die het nodig heeft?

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 23 mei 2016 10:43]

Cyangenmod heeft een eigen API voor wat dingen, maar dat zal niet overlappen met Samsung's eigen software.

De app zal waarschijnlijk dus op alle telefoons met Android 6.0+ werken.
Nee hij draait ook op de RC 5.0 versie van Android 5.1 van JIayu.de op de Jiuayu S3
Heb je het .apk bestand toevallig op de SD kaart gezet in plaats van je interne geheugen?
Zo ja, probeer het apk bestand dan eens op je interne geheugen te zetten en dan nog eens te installeren.
Nope, het stond op mijn interne geheugen. Maar het moet niet lang meer duren voor mijn telefoon Android 6.0 krijgt dus dan probeer ik het nog een keer :)
Thanks, ik heb het even aangevuld in het artikel. Scherp zo op de maandagochtend!
Gelijk even tussen haakjes erbij:
Een build van CM13 is vereist.
Ah, dan verschilt het per versie die 'm kan draaien.
Huawei P8 met Marshmallow draait hem ook. Ik kan alleen geen bladwijzers uit Android importeren, beetje afknapper voor mij. Wellicht komt de functie nog met een update.
Ik moest even scrollen, maar na downloaden en installeren werkt de browser prima onder Android 6.0.1 op mijn Galaxy S6. Thnx, even mee spelen :).
Of gewoon hier voor als je geen zin hebt om dat hele end te scrollen
Ik ben ook erg ge´nteresseerd in deze browser. Alleen vraag ik mij af: Hoe wordt de browser bijgewerkt, zonder play store? Moet je dit dan elke keer handmatig bijhouden en installeren?
Handmatig als je je OS niet update. Bij een OS update zullen ze de browser waarschijnlijk ook updaten.

In ieder geval: ik verwacht niet de play store
Ik wil hem graag op een stock S6 gaan gebruiken, met Android 6.0.1. Dus dan zal het voor mij het eerste worden, helaas. ;(
Op een Nexus 5x Android N beta werkt hij gewoon prima, dus alle nexus fanboys of android n beta testers, hij Werkt!!!!!!!
Thanx, hij werkt voor mij beter als Chrome, ik weet alleen nog niet hoeveel geheugen hij gebruikt in vergelijking met Chrome.

Mag chrome weggeveegd worden of maakt dat tegenwoordig deel uit van het OS?
Hij zit er in Android N in maar er zijn wel aantal issues met gello dus niet handig om te verwijderen nog kleine performance issues... maar misschien lijkt het sneller door de lack of animations. Ik zal later wel even checken
"Ook kent Gello de functie LookLock, waarbij andere apps niet kunnen zien wat de browser weergeeft."

Wat? Is dit dan standaard wÚl het geval? Dit is werkelijk tenenkrommend. :'(
Het lijkt wel of de tegenwoordige norm is dat alles overal bij kan en dat wanneer je het een en ander af wilt schermen, je je toevlucht moet zoeken in speciale toegangsbeheerfuncties en sandboxes.

Stel je voor dat iedereen (ook wettelijke geregeld) vrij toegang heeft tot jouw huis en overal foto's van mag nemen, zolang er maar niets ontvreemd wordt. Dan vraag je je toch ook af waarom huizen niet standaard voorzien zijn van sloten waarvan alleen jij de sleutel hebt.

Het zou allemaal omgedraaid moeten worden: als jij iemand echt vertrouwd en een goede reden hebt om die persoon een sleutel te geven, dan kan dat. Zo zouden besturingssystemen standaard altijd toegang moeten weigeren, tenzij je expliciet toestemming geeft. Dit is bij Android tegenwoordig al beter geregeld dan in het verleden, maar dus nog steeds niet wat het moet zijn.
Als Chrome/Google zelf die data niet doorgeeft dan doen anderen dat wel voor ze blijkbaar. Kun je dat niet uitzetten ergens?
Ik installeer daarom zo min mogelijk apps die vragen voor de permissie:
  • "Apparaat- en appgeschiedenis." . Subtekst: "Hiermee kan de app een of meer van de volgende bekijken: informatie over activiteit op het apparaat, apps die actief zijn, browsegeschiedenis en bladwijzers."
]

[Reactie gewijzigd door Hijdaar95 op 23 mei 2016 08:33]

Zou me sterk verbazen hoor dat alle apps zomaar kunnen zien wat je aan het doen bent in je browser.
Screenshot apps hebben toch ook root rechten nodig (behalve de ingebouwde screenshot functionaliteit natuurlijk omdat die op je systeem partitie ge´nstalleerd is).

Zou het niet kunnen dat ze gewoon bedoelen dat screenshots geblokkeerd worden of een leeg beeld opleveren, net zoals sommige banking-apps dat regelen?
Een andere optie is naked browser, die heeft privacy ook hoog in het vaandel staan. Ook zeer light weight. Ik gebruikte deze altijd op mijn I9000 van 5 jaar oud en nu op de moto g3. Werkt perfect.
Heeft dit niet gewoon te maken met het permissiemodel van Android? Daar waar bij iOs en Win de apps allemaal in hun eigen VM draaien, is Android was losser daarin. Daar is dit dan kennelijk een nadeel van.
Is dat niet altijd zo de opzet van Google geweest? De adverteerders happy houden met elk platform dat aan de klant wordt aangeboden.
Tuurlijk is dat de bedoeling, net als elk bedrijf wat beursgenoteerd is hun aandelenhouders tevreden moet houden.

Maar dat neemt niet weg dat de klant (imho is gebruiker een betere naam) meteen overal de dupe van is, want de gebruiker is nog altijd het belangrijkste uiteindelijk komt het geld daar namelijk vandaan, dus die moet je zien te behouden door 'gelukkig' te houden :) Tenzij je eenmalig wilt cashen natuurlijk.

Dus het ligt wel wat genuanceerder dan simpelweg de adverteerders gelukkig te houden (ten koste van alles)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 mei 2016 09:45]

Grappig dat de makers ervoor kiezen de browser niet los beschikbaar te maken, aangezien ze zelf uit de mod/homebrew community voortkomen. Ik vraag me af waarom.
Sterker nog, dit is waar de 'reuzen' van de industrie uiteindelijk op aangepakt worden. Raar begin van ze??
In het artikel en de reacties hier lees ik dat het wel mogelijk is maar dat je dan de sources moet downloaden van 40GB wat niet iedereen wil. ╔Ún reageerder heeft het al weekend op een htc one en is enthousiast :)

[Reactie gewijzigd door BoAC op 23 mei 2016 07:30]

Misschien omdat het nog in ontwikkeling is en hij uberhaupt niet officieel beschikbaar is? CM File browser en Apollo (music player) zijn ook beschikbaar via F-droid, dit zal vanzelf gebeuren met Gallo.
Zo te zien aan de andere reacties werkt het ook op niet-CM Android, maar daar hebben ze natuurlijk niet op getest. Ik zie niet in waarom hij in de Play Store zou moeten staan. Maar je bent vrij om dat te doen.

[Reactie gewijzigd door tomvleeuwen op 23 mei 2016 08:16]

Stoort het enkel mij dat elke nieuwe browser gebaseerd is op chromium? Straks krijgen we nog enkel website made for chromium/chrome en wordt chromium meer wat Google doet met hun "open source" android pakket.

Mozilla doet het zelf ook niet beter en beter en als gebruiker van oudsher wordt ik elk jaar minder tevreden over veranderingen en regelmatige crashen.
Daar heeft de web engine, Blink in dit geval, meer invloed op. Die interpreteert de websites.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 23 mei 2016 08:49]

Er zijn inderdaad nog maar weinig browsers niet gebasseerd op Blink. Gelukkig zitten daar wel een paar sterke machten tussen:
  • Safari van Apple (gebasseerd op Webkit, welliswaar de bron van Blink, maar Blink-only features zitten er niet omaar in)
  • Edge van Microsoft (ik denk dat ze de engine nog steeds Trident noemen, al zal ie weinig meer lijken op Trident for MSIE 6.0)
  • Firefox (heeft Gecko)
  • Servobrowser van Mozilla en Samsung (volgens mij heeft de Servo browser nog geen naam)
Daarbij is het interessant om te noemen dat Mozilla ook weer aan een nieuwe engine werkt voor Firefox.

Het klopt dat er veel browsers gebaseerd zijn op Chromium tegenwoordig (Chrome, Opera, Vivaldi van oud Opera CEO Jon von Tetzchner) maar er blijven toch nog een hoop andere engines over.

Als webdesigner is het wel gemakkelijk om overige browsers uit het oog te verliezen. Ik ontwikkel meestal op Firefox en test het dan door op Chrome, IE, Edge, Safari en een enkele keer Opera maar dat is meestal niet meer nodig na Chrome. En dan uiteraard nog de mobiele browsers.
Gebruik deze browser sinds vandaag en wauw! Wat een snelheid!
+1. Er missen voor mij nog wat functies, zoals importeren van bookmarks, en de interface van de widget is erg lelijk, maar inderdaad, wat een snelheid. Ook de opties per website en privacy settings zijn handig.
De browser nu sinds gisteren in gebruik en ben zeer verrast.
Kan nog niets over het batterijverbruik zeggen, maar lijkt nu al een stuk beter dan chrome.

Je kunt zien dat het nog niet af is (nog soms wat traag hier en daar en werkt soms wat stroperig) maar voor een early build erg goed
The server and compilation stuff took much time, the app has been ready for many months. But better later than never.
Geen early build meer :)
Nouja, het is de eerste build die voor het grote publiek beschikbaar is, natuurlijk ook een early build:)
Werkt prima onder mijn Samsung Galaxy S6 Edge+ Android 6.0.1
Ge´nstalleerd op de nexus 6p. Dit is echt een stuk sneller als chrome. Bij een mobiele site als tweakers is er weinig verschil, maar zware sites zijn duidelijk een stuk sneller geladen als op chrome.
Performance is wel redelijk uitgaande van de Vallemo:
https://photos.google.com...1NGJubUs4UlB5alY4eldFSW5R

Vallemo
Webview: 5870
Chrome: 6165
CM browser: 7324

Als ik er in browse voelt het evengoed iets minder vloeiend als chrome helaas. Zal hem wel even een weekje proberen.
Ik heb hier juist een meer vloeiende ervaring. Minder haperingen met scrollen en het laden gaat soepel. CM13 op een Nexus6P
Draait als een zonnetje op mijn Z5 Compact met factory Android. Vind de zwarte zoekbalk nu al fijn, echt een gemis in Chrome. Zie alleen geen optie om de search engine te veranderen naar DuckDuckGo.

[Reactie gewijzigd door eejin op 23 mei 2016 10:54]