Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

HTC heeft in Duitsland een nieuwe smartphone met mid-range specificaties gepresenteerd. De One S9 is uitgerust met een Helio X10-octacore-soc en heeft een 5"-lcd met resolutie van 1920x1080 pixels. Of de smartphone ook naar de Benelux komt, is nog niet bekend.

Het uiterlijk van de HTC One S9 doet denken aan de One M9. De behuizing is net als bij de topmodellen van HTC gemaakt van metaal. In het toestel zit een MediaTek MT6795-soc met acht ARM Cortex-A53-cores op 2GHz en er is 2GB ram aanwezig. Het opslaggeheugen is 16GB groot en kan uitgebreid worden met een geheugenkaartje van het micro-sd-formaat. De behuizing weegt 158 gram en de accucapaciteit is 2850mAh. HTC levert het toestel met Android 6.0, met daarover de Sense-schil.

Op de achterkant van de One S9 is een 13-megapixelcamera geplaatst, met pixels van 1,12μm groot. De lens heeft een brandpuntequivalent van 28mm en diafragma van f/2.0. Welke sensor er in het toestel zit, maakt HTC niet bekend. Ook is er een tweekleurige flitser aanwezig en is het mogelijk om foto's in raw-formaat te schieten. Het toestel filmt in 1080p-resolutie met 30fps. In 720p is dat maximaal 120fps voor een slow-motion-effect van vier keer. De 'ultrapixel'-frontcamera heeft een resolutie van 4 megapixel met pixelgrootte van 2μm.

HTC heeft het toestel alleen in Duitsland op zijn website gezet. Daar wordt de smartphone vanaf half mei verkocht voor 499 euro. Het is nog niet duidelijk of de One S9 ook in Nederland en België geleverd gaat worden.

HTC One S9

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Ik heb voor ¤100 een tweedehands LG G2 met Snapdragon 800, 2GB RAM, 1920*1080 scherm en uitstekende camera gekocht. Nieuw koop je voor ¤280 een Nexus 5X of G3, voor ¤300 een Z3 Compact of Z2. Allemaal topmodellen met een Snapdragon 800+. Ik zie geen enkele reden waarom je hier ¤500 voor zou betalen.
Vroeger, toen HTC nog innovatief was... Denk dat ik er drie op rij heb gehad met de One X als middelste.

Destijds top of the notch, maar ze zijn jammer genoeg al een tijdje bezig met "hetzelfde".
Was ooit een geduchte concurrent (voorbeeld) voor Samsung en Apple.. Tijden vliegen!

Over het toestel, vindt het een behoorlijke prijskaart voor een middenmoot telefoon (want dat is het voor HTC)

[Reactie gewijzigd door Ting87 op 26 april 2016 19:56]

Hoeveel valt er nog te innoveren aan een smartphone?
Nog héél veel wat mij betreft. Het lijkt wel of fabrikanten lui en visieloos zijn.
Wat zou ik graag in een smartphone willen hebben:
- grote batterij
- flir warmtecamera
- IR camera
- geigerteller
- laser afstandsmeter
- meerdere usb3/c poorten
- hdmi uitgang
- zoomlens
- oscilloscoop/voltmeter/ohmmeter
- projector
- DAB ontvanger
- voelbare drukknoppen op het scherm
De BlackBerry z10 heeft al een hdmi micro aansluiting. Gebruikte m wel eens op de tv.
Heb nog en Nokia N8. heeft ook een hdmi out. Er zat ook een FM transmitter in en die gebruik ik regelmatig om muziek van de sd kaart naar mijn buizen blaupunkt radio te streamen. _/-\o_
en goedkoop en dun en...

Denk je dat bovenstaande een "visie" is ? zou het haalbaar zijn met de huidige technieken ? Nee.
Ik vind dat een kortzichtige opmerking. Met de technologie van 3 jaar geleden was ook geen flagship smartphone van de huidige generatie mogelijk. Gelukkig komen er steeds nieuwere technieken, staat de tijd niet stil en worden telkens nieuwe toepassingen bedacht.

Er is overigens al een smartphone met een geigerteller. Dat zou standaard moeten worden, net als nfc en accelerometer.
http://technologie.blog.n...bouwde-geigerteller-video

De smartphone is (gelukkig) nog lang niet "af".
Doe normaal man! Met je geigerteller. Wanneer gebruik je dat? Voor je vakantie in Tsjernobyl of Fukushima? :')
Ik zeg niet dat ik dat dagelijks gebruik, maar ik zou het er wel op willen hebben.
De acceloremeter, kompas en GPS gebruik ik ook niet elke dag. Maar af en toe wel.
Beter mee verlegen, dan om verlegen... ;)
Ik zeg niet dat ik dat dagelijks gebruik, maar ik zou het er wel op willen hebben.
Maar nogmaals, waarom? Ik kan me met de beste wil van de wereld geen omstandigheid voorstellen waarin dit nuttig is. We hebben al genoeg smartphones met functies die niemand wil hebben.
er "was" al een smartphone met geigerteller, was een enorm succes :')
"meerdere usb3/c aansluitingen" hoe groot wil je dat je telefoon word ?

leuke ideeen hoor, maar totaal niet praktisch met de huidige technieken.
Nogmaals, ik heb het niet over "de huidige technieken".

Waarom zo'n conservatieve mening? De Galaxy S7 is echt niet het laatste model dat Samsung uitbrengt. Weet je hoe jij over 5 jaar naar deze telefoon kijkt? Zoals je nu naar een Galaxy S2 kijkt: traag, lelijk, verouderd, onbruikbaar.

Er passen overigens makkelijk 4 usb-c poorten aan de onderkant van mijn smartphone, zonder dat deze er groter van wordt.
Schroef die telefoon van je maar eens open dan.. Aan de buitenkant lijkt het er op dat je telefoon ruimte heeft voor die usb-c poorten, maar aan de binnenkant wordt die ruimte gewoon benut. Als je kijkt naar de iPhone 5S, ja, er is ruimte in het ontwerp om dit te doen maar ook hier past dat gewoon niet!
Dat klopt natuurlijk helemaal. Maar ik heb het over de toekomst. De elektronica in een telefoon wordt steeds kleiner.

Het valt te verwachten dat de integratie doorzet en dat de smartphone steeds meer features krijgt.
Best veel nog.
Kijk maar:
https://www.youtube.com/watch?v=yVvrQhQfb40

bedankt matthewk!

[Reactie gewijzigd door Jingietjai op 27 april 2016 11:46]

Eerlijk? Kijk eens bij het filmpje (dank matthewk hierbvoven ) op 3:20 - Een gsm met een koffiemachine ingebouwd? Haha :)

Edit: Des te langer dat filmpje is, des te beter: Een scheermachine zit er ook in!
Edit2: Mondharmonica zit er ook in. Wat een BS.

[Reactie gewijzigd door jay123 op 27 april 2016 08:39]

Deze hele telefoon was een satirische grap van een tijd geleden.
Qua website bouwen kunnen ze ook best nog veel leren bij die granaatappel, de zware flash applicatie wilde niet lopen in mijn firefox en edge browsers, bleef op een bijna vol balkje hangen.
"Er is een plug-in nodig om deze inhoud weer te geven"

Flash, dat is iets waar ik mijn oma wel eens over heb gehoord vroeger.
Flash? bestaat dat nog>? Ik heb dat vorig jaar al uitgebannen. Websites die ik niet kan bezoeken omdat ik flash nodig heb bezoek ik ook niet meer.
A plugin is needed to display this content.

De laatste keer dat ik dat heb gezien is...een jaar of 2 geleden? Een website die niet eens een html5 versie heeft (en dan ook meteen mobiel-vriendelijk is) kan je niet serieus nemen.

En als deze grappenmakers hun telefoon proberen te verkopen en je kan hun site niet eens via je mobieltje zien (wat toch zegmaar dé doelgroep voor hen is) dan vraag je je af of de rest van hun geniale plannen wel zo geniaal zijn.
Flash-based website _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ;(
Not innovative at all

Maareh, voor mensen die geen flash app willen:

https://www.youtube.com/watch?v=yVvrQhQfb40

[Reactie gewijzigd door matthewk op 26 april 2016 21:09]

Ze proberen een dikke winstmarge te boeken door goedkope Chinese SoC's te gebruiken en buiten de naam One teveel uit door allerlei middenklasse telefoons dezelfde naam te geven. Dat gaat averechts werken vermoed ik.

Het is mooi geweest met HTC denk ik. Ik wens ze succes met de HTC Vive.

Natuurlijk komt deze telefoon ook hier uit, ze produceren voor de hele wereld want ze hebben volume nodig om ook maar enigzins winst te maken.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 26 april 2016 20:13]

Ach dit is een oud model eigenlijk, in de Aziatische markt bestond deze al.
Hier is het natuurlijk gewoon wachten tot de 10 in de schappen ligt.
De M10 is met een prijs van 749 euro niet meer van deze tijd. Zes jaar geleden kon je nog wel voor een top toestel zo'n prijs vragen maar tegenwoordig kan zelfs Apple met dit soort bedragen geen klanten meer verleiden.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 27 april 2016 10:18]

is gedaald omdat ze zich focussen op de nieuwe natuurlijk ;) Want anders verkopen ze minder van de nieuwe wat ook een logische stap is van ze.

Het kan nog steeds aangezien alles met een adviesprijs van ¤700,- + euro wordt verkocht kijk maar naar SAMSUNG / SONY etc.

ik wil dat ze de abonnementen aanpassen van 1 jarig abonnement. Dat is pas niet meer van deze tijd.
Dat is niet helemaal correct. Ieder jaar brengt Apple een nieuwe iPhone uit en iedere 2 jaar een nieuwe reeks. Door de verkopen te vergelijken met een jaar geleden zit je in dezelfde situatie als een jaar terug. Daarnaast is het de eerste keer sinds de eerste iphone in 2007 dat de omzet daalt. Dus er is echt wel iets gaande op de markt.

Alles is juist geënt op 2 jarige contracten. En om mij heen hoor ik juist veel meer vraag naar 1 jarige contracten. Ik wil niet twee jaar vastzitten. Ik betaal liever een paar honderd euro bij, dan dat ik 2 jaar vast ga zitten.

[Reactie gewijzigd door dfrenner op 27 april 2016 09:09]

De iPhones verkopen nog wel, maar minder, maar de Galaxy Sx trekt niet meer veel kopers voor 700 euro. Hij is wel belangrijk als pronkstuk.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 27 april 2016 10:17]

Qua marktaandeel zijn ze absoluut geen concurrent geweest voor Apple en Samsung.
Ze hebben hun kans gehad om door te dringen tot de grote jongens, maar het marketing apparaat van zowel Apple als Samsung was gewoon onverslaanbaar
HTC had in het begin iets van 15% van de Android markt in handen. Logisch ook want ze waren de eerste met een Android telefoon.
Sterker nog, HTC was eerder dan Samsung en Apple met smartphones. :)
Dat hangt af van je definitie van smartphone. De Nokia 9000 was volgens mij de eerste smartphone (1996).
En de P800 van SE kwam in 2002 uit die heb ik thuis nog liggen als mijn eerste smart phone.
Wou even zeggen 500 euro is niet niks als dat al midrange is tegenwoordig!

Iets zegt me dat ze deze aan de straatstenen niet kwijt gaan raken.

Ik heb ook een aantal HTC's gehad maar nooit tevreden geweest. Al snel overgestapt naar Samsung die wel weten hoe ze telefoons moeten maken en nu al lange tijd een OPO beter dan welke HTC ook imo.
Idd, de Honor 5X ziet er op papier veel beter uit en kost maar 230. En dan heb je geen Mediatek maar gewoon een SD616, FullHD scherm, ook 13MP camera (met misschien iets mindere kwaliteit).

Ik zie totaal geen markt voor dit toestel, misschien voor een leek die makkelijk om te tuin te leiden is. Als je dan nagaat dat een Nexus 6P 500 euro kost en dit ding op elk mogelijk manier voorbij gaat qua spec is het helemaal lachwekkend.
Samsung weet hoe ze telefoons moet maken ja, net als iedere andere telefoon fabrikant (no shit). Maar Samsung weet niet hoe ze software voor die telefoons moet maken. HTC wel.
2GB voor VIJF HONDER EURO? Nein danke!! ;)
Was ik ook aan het denken, ik begrijp niet waarom HTC denkt zon dure toestellen te kunnen verkopen, proberen ze Apple na te doen? Ik hoop van niet want dat werkt niet echt bij HTC...
Het enigste wat ze nu doen is ervoor zorgen dat ze nog meer kans maken ooit failliet te gaan.
Ze moeten wel denk ik. Aangezien ze bijna failliet gaan. Als je niet zoveel toestellen kan verkopen voor een lagere prijs, dan moet je het anders proberen aan te pakken, door meer pér toestel te verdienen. Dit doe je door de prijs per product te verhogen.
HTC vraagt al een hele tijd top prijzen voor bottom hardware, kijk naar de htc desire lijn, je had de moto g voor rond de 225 en de goedkoopste desire voor bijna 400, als ik dan nu kijk naar dit toestel dan zie ik eigenlijk gewoon een soort huawai p8 voor zo'n 100 euro duurder, en 1gb minder.
HTC is niet te vergelijken met Huawei, dat doet de consument wel maar qua prijs kan HTC daar nooit aan tippen. De inkoopprijzen van HTC zijn niet zo scherp omdat het een kleine speler is. Helaas zijn de hardware specs van deze S9 ook niet best.
Ik vind de specs wel behoorlijk goed hoor. FHD scherm, accu 2860mAh, Mediatek? (ik weet niet hoe sterk die is), Boomsound luidsprekers, 2 GB ram(al was 3 GB beter geweest), micro sd uitbreidbaar,.... .

En dit is de adviesprijs, winkelprijzen gaan lager zijn.
Huawei vertrouw ik kwalitatief niet zo.
Één van de redenen waarom ik nooit voor een HTC zou gaan ;).
Één reden waarom ik wel HTC zou gaan https://en.wikipedia.org/wiki/HTC_Desire ... ook al heb ik nu een One Plus One :) Stiekem wacht ook wacht op een HTC Vive, legendarische producten van HTC
Die 2GB RAM vindt ik niet erg maar vijf honderd euro voor een Mediatek processor is wel erg gortig.
Voor dat geld zijn er genoeg telefoons te koop met een snapdragon 820 of had er minimaal een mediatek x20/25 ingestopt. Naast het geringe werkgeheugen en de matige processor is zelfs de opslag maar 16gb groot. Waarom doet HTC dit?
Ja dat dag ik ook. Opzich Snapdragon 650 had ook nog gekund maar x10?? Sony heeft vergelijkbare toestel Xperia xa wel iets lagere res scherm maar prijs is ook stukje lager adviesprijs van 299 en hij staat al in pricewatch voor 249 en is die nog geen eens in de schappen. HTC gaat nu gewoon de afgrond in hellaas.
Nou, overdrijven is ook een vak. Die S820 is echt niet zomaar te vinden in een hoop telefoons van ¤500,-. Op dit moment zitten ze (nog) enkel in de topmodellen van de overige fabrikanten en die toestellen zijn geen ¤500,-.
zo kijk ik tegenwoordig ook naar smartphones, ¤500 voor een midrange met specs van 3 jaar oud...... ;(
Als tweaker zou ik dit toestel nooit, maar dan ook nooit kopen. Gelijkwaardige of zelfs betere hardware is tegenwoordig voor (veel)minder te koop met betere community ondersteuning.
Wat grappig, ik bezit een Xiaomi Note 2 van 135,- met exact dezelfde specs. En deze is alweer een half jaar oud.

Het gaat echt niet goed met HTC :+

Deze Helio X10 is erg snel en ik ben dan ook erg tevreden. Ook de accuduur is erg goed. 3GB werkgeheugen was wel fijn geweest voor 500,- Maar het is geen slechte CPU keuze!

Sony koos in het verleden voor novathor.. Dit was echt verschrikkelijk, Ultra traag.

[Reactie gewijzigd door guidonno op 26 april 2016 20:44]

De Xiaomi kan je niet eens in de winkel kopen , garantieafhandeling is een ramp, terugsturen naar China voor een premium prijs om dan je toestel maanden kwijt te zijn? Wat grappig.
Als je Xiaomi een beetje kent, dan moet je weten dat garantie afhandeling vrijwel niet nodig is bij hun toestellen ( super goede bouwkwaliteit).
waardoor het '' risico'' om er eentje aan te schaffen aanzienelijk kleiner wordt.

heb mijn mi3 al meer dan 2 jaar en die is al meer dan 20 keer gestuiterd, niets mis mee, ook is die letterlijk nog nooit vastgelopen.
Persoonlijke ervaringen zijn bij voorbaat kansloos als je iets wil bewijzen voor een volledige gebruikersgroep.
Ik lees nog wel is in topics over xiaomi phones op GOT, en het is zeker niet alleen persoonlijke ervaring, bijna alle tweakers zijn erg tevreden over hun Xiaomi, dat dat wilt wel degelijk iets bewijzen :)
Waar komt jou haat naar Xiaomi vandaan? heb je er al wel ooit is een besteld?
Of wat de boer niet kent eet die niet? :D
In een Xiaomi fanforum vind je tevreden mensen? Je verwacht het niet.
Bedankt voor je toelichting. De bouw kwaliteit is uitmuntend.

Als je de Service toch een probleem vindt. Koop direct 2 toestellen!

Snellere Service kan je niet hebben. 1 lade/kast open en je hebt een nieuwe. Ben je toch 50% goedkoper uit!
Je kan er vier kopen voor deze prijs, is garantie dan belangrijk?
De gewone consument wil een telefoon fysiek in een winkel gaan bekijken en ermee terug gaan als er iets mis is. Ja dat is heel belangrijk. Het succes van Apple is voor een stuk daardoor te verklaren.
Daarom gaan zeker ook meer fysieke winkels failliet?
We zijn hier op Tweakers, 'gewone' consumenten zijn hier in de minderheid dan is het alsnog een betere keuze. Wat Apple ermee te maken heeft snap ik niet. Ik heb aan mijn moeder een Xiaomi Redmi 1S gegeven als eerste SmartPhone en heb haar er niet over gehoord verder. Het succes van Xiaomi is dus ook wel te verklaren ;)

Bovenstaande HTC is gewoon te duur. Het is qua specificaties net mid range.
Ik heb voor die van mij zelfs maar 111 euro betaald :D. Ja hij is zeker lekker snel!

[Reactie gewijzigd door Zenix op 26 april 2016 21:19]

Is wel heel erg duur met die specs.
Veel geld wat qua specificaties vrijwel gelijk is aan een Xiaomi Note 2 die je voor ongeveer 200 in huis kon krijgen.
pff dit is echt schandalig, zelfs een lg g2 van 2,5 jaar kan video's schieten van 1080 60fps, en dit ding kan maar 30fps aan.
Is dat schandalig? De gewone consument boeit dat hoegenaamd niet.
Het probleem wat HTC de das om gaat doen: hun ego en hun grenzeloze koppigheid. Jammer als een bedrijf haar noodlot zo tegemoet gaat.
Wow! Lijkt mij zwaar overpriced met deze specs. Met een soc van Mediatek ben je eigenlijk aan de goden overgeleverd qua updates. Benieuwd hoe HTC dat wil gaan doen, want als je ¤ 500 neertelt mag je ook op dat vlak imho wat verwachten. En aangezien custom roms met deze soc ook nog een "dingetje" is, loop je echt het risico al snel met een op alle fronten achterhaald toestel te zitten. Over mijn lijk dat ik hiervoor ¤ 500 ga neertellen. HTC is echt de weg kwijt.
500 euro, wablief? Voor die prijs heb je bijvoorbeeld ook de Nexus 6P met veel betere specs.
De Nexus 6P was in December anders ook gewoon 649 euro hoor...
Goedkoop is anders maar over een maand of 3 ligt deze ook gewoon voor pakweg 375 in de winkel.