Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties

De OnePlus X is vanaf nu zonder uitnodiging te bestellen. Ook heeft de Chinese fabrikant de verzendkosten geschrapt bij het bestellen van OnePlus-smartphones. Het toestel is daarmee voor 269 euro in huis te halen.

Mede-oprichter Carl Pei meldt op het OnePlus-forum dat er geen invite meer nodig is om een OnePlus X te bestellen. Dat is sneller dan het geval was bij de verkoop van de OnePlus One en 2. Pei zegt dat het bedrijf deze trend door wil zetten. Eerder deze maand schrapte OnePlus de verzendkosten voor orders van meer dan honderd euro.

De OnePlus X heeft een 5"-oledscherm met resolutie van 1920x1080 pixels, een Qualcomm Snapdragon 801-soc met vier cores op 2,2GHz en 3GB aan lpddr3-geheugen. Er is 16GB opslagruimte aanwezig, dat uitbreidbaar is via een micro-sd-kaartslot. Datzelfde kaartslot kan, als er geen geheugenkaart in zit, gebruikt worden om een tweede simkaart toe te voegen. Het toestel draait op Android 5.1 met de Oxygen OS-schil van OnePlus.

Videoreview van de OnePlus X. Lees hier de geschreven review.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

De Oneplus One was destijds echt een 'steal' voor dat geld met die specs, maar met de opvolgers heb ik toch een beetje het idee dat heel het invite systeem is gebruikt om een hype te creeeren wat toch een beetje mislukt is. Het zijn nog steeds wel ok specs hoor voor die prijs maar het is niet zo heel bijzonder meer.
Klopt, ik had hetzelfde gevoel, de nieuwe toestellen zijn het net niet, snap ook niet waarom ze nfc eruit gehaald hebben iets wat een opkomend iets is voor betalingen. Dus daarom ben ik van de one plus one naar de s6 edge plus gegaan.
Waarom je überhaupt de OPO nu al hebt ingeruild snap ik niet. Dat toestel gaat echt nog wel een goede tijd mee!
De OPO is een goed toestel dat zeker niet traag is, ik gebruik hem nu als afstandsbediening voor alle Chromecast apps. Maar: de S6 is merkbaar sneller, de camera is veel beter en het scherm is wat mooier.

Het grote nadeel van de OPO vind ik op dit moment de batterij, sinds de laatste updates is er geen pijl meer op te trekken en draint het ding willekeurig (ook na een factory reset) terwijl het toestel onder kitkat makkelijk 5 dagen haalde bij een paar minuten gebruik per dag.
Dit is een bekende bug bij de OPO. Ik heb er ook last van gehad. De truc is om "Keep awake" bij Google Play services uit te zetten met de privacy instellingen. Dit wordt na elke update blijkbaar weer gereset. (zie ook: http://androidforums.com/...ry-drains-quickly.912267/ )

Verder een prima toestel!
Al geprobeerd, dit leidt bij mij helaas tot crashes van het het Play Services proces :/
Ook al geprobeerd cache te verwijderen bij je boot menu?
Ik kan het nog eens proberen maar het probleem is direct ontstaan na een schone flash dus theoretisch zou dat het probleem niet moeten zijn. Wat opvalt is dat als de battery saver mode ingeschakeld wordt het probleem niet meer optreedt, helaas kan de telefoon dan de Chromecast niet meer al te snel vinden.
Ik gebruik hem ook nog steeds, CM13 had veel problemen maar begint nu eindelijk stabiel te worden en de batterij tijd is nu ook meer dan goed.
vind je ? Bij mij gaat de batterij nog maar anderhalve dag mee terwijl dat met CM12S vaak tegen de drie dagen was....
dus nee, ben er niet helemaal blij mee wetende wat het in principe kan :(
Ja ach mijn telefoon is toch al meer dan een jaar oud dus de accu is al een heel stuk minder aan het worden. Anderhalve dag vind ik voldoende.

Maar je kan zo terug naar 12.1 er zijn wat mensen op XDA die ze nog onderhouden met de laatste updates:

http://forum.xda-develope...1-builds-patches-t3288460

En de slim versie:

http://forum.xda-develope...icial-minuxbuild-t2920969

Schijnen erg goed te werken vooral die laatste.
Yup, 4.4.4 haalde ik 5-8u on-screen time, nu met CM13 haal ik nog geen 4 uur. Belachelijk.

Ik weet niet waar het verkeerd is gegaan. Is de batterij zo snel versleten? Was het OS toen zo goed geoptimaliseerd? Ik meende dat het vanaf Lollipop een stuk batterij-vriendelijker was. Werkelijk niks van gemerkt, het is juist erger geworden..

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 28 januari 2016 11:39]

Als je wil weten of het aan het OS ligt: downgraden! Als je zoekt op XNPH44S kom je het zip-bestand tegen. Als je de "fastboot" versie neemt kun je deze flashen. Enige nadeel is dat je alle opgeslagen gegevens kwijt bent maar als je toch al een s6 edge hebt lijkt me dat een minder groot probleem.
Klopt. De OnePlus One krijgt nog makkelijk een update naar 6.0.
De 6.0 nightlies zijn er al een tijdje. Op een "volwassen" release kun je inderdaad wat langer wachten.
Mensen vinden vaak graag "een voor hen plausibele reden" die het "verantwoord" waarom ze vooral toch iets "state of the art" (lees: "prijzig") nodig hebben.
Want binnen zeer korte tijd een ca 2x zo dure telefoon kopen om NFC te kunnen betalen?
Da's wel een heel dure NFC functie dan.
Maak jezelf maar gek. De electronica industrie is in ieder geval de lachende derde.
Mijn neef kocht onlangs een Apple laptop, "want hij gebruikte hem toch alleen maar voor Office en internet". Dus had ie geen Windows nodig......
Omdat hij blijkbaar de NFC functionaliteit miste en graag een telefoon wilde die wel NFC ondersteunt.
Als je zijn reactie leest staat er dat hij van de OPO is geswticht, welke nog zeker *wel* NFC heeft.
Het is nog vroeg hè :O
Wat ik laatst wel las is dat NFC in simkaarten een ding gaat worden (vanuit KPN in ieder geval al) dus misschien word dit wel iets wat ze gaan doorzetten.
Voor die simkaarten heeft je telefoon gewoon nog NFC nodig. Het is puur een verificatie waarvoor de sim nodig is.
Ah okee, ik wist niet of er ook een chip IN de telefoon nodig is, of dat het via software te laden is als je bijvoorbeeld NFC op je batterij hebt (maar via Google last ik dat dit vaak alleen een antenne is). Zo zie je hoe vaak ik NFC daadwerkelijk gebruik :P Ik zit er over te denken een OneplusTwo te kopen puur omdat het een goede telefoon is met dual sim slots. Makkelijk om een werk sim en persoonlijke sim tegelijk te kunnen gebruiken.
Klopt niet, de KPN NFC sim werkt ook nog als de batterij van je telefoon leeg is.
Zelfde idee als een NFC bankpas dus en daarmee is meteen een belangrijk argument om zeep dat je telefoon perse NFC moet hebben omdat we daar o zo veel mee zouden betalen.
Om kosten te besparen. Dat maakt het geen volledige 'futureproof' telefoon meer. Alhoewel het er van af hangt wat je gaat gebruiken.
Ik kan me goed voorstellen dat een invite systeem werkt bij schaarste. Maar dat lijkt me inderdaad nu wat achterhaald. Er is duidelijk over capaciteit wat betreft het maken van mobiele telefoons en de vraag neemt af.
Het is duidelijk dat Oneplus meer wil afzetten/verkopen. Nu maar hopen dat ze ook meer vraag gaan krijgen tov een invite systeem.
Klopt, maar toch heb ik de ONX gekocht omdat er vrijwel geen alternatieven waren.

Dual Sim, snel en goede Rom, vooral deze combi is moeilijk te vinden, want bijv. de toestellen van Xiaomi zijn niet ideaal voor EU en hun ui / rom vind ik niks.
Laat ik vooraf zeggen dat ik niet kan overzien op welke punten jij beslist t.a.v. van een aankoop van een smartphone maar het prijskaartje van de OnePlus X is toch wel heel erg scherp. Dus ik begrijp je betoog niet zo.
Een Moto G 2015 2gb kost los van de huidige MM actie zo'n ¤240. Als je dit vergelijkt met de X in specs en afwerking dan krijg je er toch echt een veel betere telefoon. Enige telefoon die kwa specs in de buurt komt is de LG G3, maar dat is al een gedateerde telefoon.
Uiteraard kun je ook voor een S6 gaan wat naar mijn mening op dit moment een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding biedt maar dan kun je bijna een tweede OPX voor kopen. Alleen de OP2 komt er dan niet zo heel goed van af al moet je dan wel nagaan dat tentijde van de release van de OP2 de S6 echt beduidend duurder was.
Klopt. Vind persoonlijk de Oneplus 2 het niet echt waard. Komt waarschijnlijk ook omdat ik nog dik tevreden ben met mijn Oneplus One en dus voorlopig nog geen nieuwe mobiel hoef :P
Heb zelf een OP2 en ben erg tevreden over de hardware.
Helaas is het OS een drama, ook (nog) na de verschillende updates.
Ene bug opgelost, volgende bug ziet het daglicht.
OPX gebruikt hetzelfde OS.

Gezien de vele posts/threads op het forum van vergelijkbare aard, ben ik niet de enige met een of meerdere problemen.

Daarnaast is de communicatie vanuit OP ook ontzettend slecht.
Er wordt niet tot nauwelijks gereageerd op gevonden bugs.

Zelf zit ik in een Support-traject waarbij eigenlijk wordt aangegeven dat ik maar moet wachten tot de volgende update, in de hoop dat het probleem in die update (of de update daarna of de update daarna, enfin) is verholpen.

Mijn persoonlijke advies: als je geen kaas hebt gegeten van rooten en custom ROMS, blijf weg bij OP!

[Reactie gewijzigd door Scheeringa op 28 januari 2016 11:08]

Kan je me vertellen waarom het OS slecht is? Ik zat er aan te denken CyanogenOS op mijn OPO te vervangen met OxygenOS sinds de nieuwste update een paar dagen terug uit is gekomen.

[Reactie gewijzigd door Michaelinos op 28 januari 2016 11:04]

Ik heb zelf een tijdje de Oneplus X gebruikt en ik moet zeggen dat ik weinig tot niets heb gemerkt van bugs. Misschien dat dit dan toestelspecifiek is? Ik had een aangename ervaring met het OS op dit toestel. Dicht bij stock Android met vrijwel alleen maar nuttige extra features.
Geldt ook voor mij. Oxygen OS is een verademing, in vergelijking met veel andere ROM's. Heb hem nu bijna twee maanden en ik ben dik tevreden met m'n OPX.

Héél prettig en zeker ook vermeldenswaardig: Oxygen OS bevat eigenlijk geen bloatware ( _/-\o_ ). De enige app die standaard is voorgeïnstalleerd is SwiftKey.
Hoi, ik zit ook te overwegen een OPX te kopen, maar het enige wat me ervan weerhoudt is de batterijduur. Ik lees namelijk in de tweakers review dat die wisselvallig kan zijn. Hoe ervaar je zelf de accuduur?
Ik ben zelf zeer te spreken over de batterijduur. Mijn typische gebruik tijdens een doordeweekse werkdag:
  • 6:30 uur 's ochtends komt de telefoon van de lader af
  • één tot anderhalf uur tethering voor de radio in de auto
  • wifi is altijd aan (thuis, op 't werk)
  • regelmatig mail checken, Whatsapp.
Hiermee kom ik 's middags rond vijf uur thuis en dan heb ik nog zo'n 70-80% batterijvermogen over. Zelfs als ik dan 's avonds op de bank zit en een beettje ga WhatsAppen, Imgurren, spelletje spelen, etc., moet ik m'n best doen om richting de 15% batterijvermogen te gaan. Meestal gaat ie -ongeacht het verbruik- 's avonds rond elf uur weer aan de lader.
Dat is erg netjes als je het mij vraagt! Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Hier een zelfde ervaring met een OnePlusX. Alleen maar lof over het toestel en de software, zeker omdat de software zo dicht tegen stock Android aan lijkt te liggen.
Ik ook. Geen problemen.
Ik zou zeggen, probeer eens CyanogenMod. De nieuwe CM13 (gebasseerd op Android 6.0) begint nu redelijk stabiel te worden. Er is nog steeds geweldige ondersteuning en is volgens mij op dit moment nog steeds één van de meest actieve toestellen binnen CyanogenMod.
Een drama vind ik wel overdreven, ik hoop wel dat Android M verbeteringen meebrengt.
Een goed begin zou zijn om te vragen tegen welke problemen ik persoonlijk aanloop.
Iedereen gebruikt zijn telefoon tenslotte anders en ervaart dus ook andere problemen.


Lijst bugs gepost.

Maar concludeer uit jouw post dat jij weinig tot geen problemen ervaart?

[Reactie gewijzigd door Scheeringa op 28 januari 2016 12:47]

Ben inderdaad wel nieuwsgierig naar je problemen. zelf ook eigenaar van OPT en ik ben best tevreden. Paar kleine bugs gevonden in eerste instantie maar die lijken nu verholpen. Heb gestures uitgezet wat de batterij duur erg verbeterd heeft. Enige bug waar ik nu tegen aanloop is dat de icoontjes van Tweakers en HWI op mijn start scherm steevast Android icoontjes worden ipv het logo.
Mijn voornaamste frustratie zit hem in het feit dat het OS niet werkt met Ford's SYNC2 (touch) mediasysteem/carkit in de 2014/2015 modellen van de Ford Focus en Mondeo.
Een fatsoenlijk gesprek voeren is niet mogelijk door de kwaliteit van de spraak.

OP erkent het probleem maar geeft aan dat ik maar "moet wachten tot (en of) het in een update gefixt wordt".

Verder de (wellicht bekende) zaken als:

- FP werkt 3/5 niet;
- "Wakker tikken" werkt 3/5 niet;
- Home button werkt 2/5 niet;
- Lag tussen het switchen van omgevingen (twee accounts ivm werk/privé;
- Lag tot zelfs vastlopen door switchen tussen simkaarten;
- Apps die spontaan crashen.
Ik heb geen van deze problemen op de OPX. Al weet ik niet wat FP is en gebruik ik maar één omgeving en simkaart.
FP = Finger Print
Dat heeft de OPX niet ;)
Hier heb je zeker een punt. Ik wist inderdaad door lezen van reviews dat de FP lang niet altijd registreert. Ik vind dat behoorlijk meevallen, hij registreert bij mij 95% van de keren de 1e keer en anders wel de tweede keer (nadat ik doorhad hoe ik hem erop moest leggen ... niet drukken gewoon erop leggen en zodra de FP nat is werkt hij niet, iemand met zweethanden zal hij denk ik veel slechter bij werken).

Ik maak de telefoon altijd wakker door middel van de FP en werkt na een beetje wennen eigenlijk zeer fijn. Home button werkt bij mij ook feilloos maar wel altijd met een kleine vertraging. Je zou ervoor kunnen kiezen om de onscreen keys aan te zetten?

Andere bugs klinken zeer irritant, gebruik die features niet dus heb daar gelukkig geen last van. Inderdaad maar hopen dat Oxigen 3.0 deze fouten eruit haalt, vind het een positief iets dat ze eerst gaan beta testen.
Die vraag is al door een ander gesteld. Een goed begin zou zijn als je zelf aangeeft wat er zo dramatisch is ipv te wachten tot iemand die vraag stelt (hand, eigen boezem enzo)
Terecht en dus eens!

Zie lijst hieronder.
Ik ervaar weinig problemen met de OP2 inderdaad, liever zou ik Cyanogenmod hebben voor de developer features.
Daarvoor wacht ik nog op een release. :9
Tip: OxySlim. Een geoptimaliseerde versie van OxygenOS. Flash daarnaast Boeffla kernel en merk het verschil :)

[Reactie gewijzigd door injectx op 28 januari 2016 11:12]

Software is niet de beste kant nee, van OnePlus. Echter is het zo dat OxygenOS nog maar piepjong. Hoe jong is Windows 10 nog, en hoeveel problemen hebben we daarmee gehad? Is het nieuw, dan is het vrijwel nooit bug-vrij. Het vergt dus wat tijd voordat je kan concluderen dat de software een 'drama' is.
Wordt er verzonden van binnen de EU of vanuit China? Anders kan je nog een vervelende rekening krijgen van de douane.

EDIT: Bedankt allen, in dat geval is het serieus het overwegen waard :)

[Reactie gewijzigd door JRShield op 28 januari 2016 11:38]

Beide, ze hebben een locatie in Engeland en soms versturen ze rechtstreeks uit China. In beide gevallen zijn er geen douanekosten.
Vanuit China hoor je wel gewoon douanekosten te krijgen. Dat het vaak niet gebeurd heeft daar bar weinig mee te maken.
Dat klopt, maar als je het via oneplus.net besteld en het komt uit China betalen zij dat gewoon netjes ;)
Lijkt me dat je in de war bent, men stuurt sowieso gewoon naar hun afdeling in UK, vandaar is vrij verkeer van goederen. Je kan nooit douanekosten hebben in benelux op zaken die je besteld bij oneplus.net.

[Reactie gewijzigd door anessie op 29 januari 2016 05:11]

Vanuit China. Mijn OnePlus 2 is ook verscheept vanuit China, geen douane kosten. 25 euro inclusief express bestelling, als verzendkosten. Zie hier, is van de OnePlus 2, maar zou niet moeten verschillen. productreview: OnePlus 2 64GB Zwart review door AnonymousWP

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 januari 2016 11:32]

Bij mij werd de OPX en OPO verzonden vanuit UK.
Ja, bij mij ook, maar als je de track en trace in de gaten houdt, dan zie je dat hij eerst vanuit China komt, en dan naar de UK gaat. Zoals mijn reactie hier boven.
Bij mij was het startpunt van de T&T gewoon uit UK hoor?
Grappig. Heb je nog een screenshot? Mijn screenshot: http://i.imgur.com/21WlH1A.png?2
http://i.imgur.com/GuCgLK1h.jpg

[Reactie gewijzigd door Jorrie op 28 januari 2016 17:41]

Eerste opx die ik besteld kwam uit China, 2de opx uit stock in UK. Bij launch was er quasi geen stock in UK, nadien heeft men een voorraad aangelegd in UK waardoor verzending deze dagen veel korter is.
Mijn OPX werd ook verzonden vanaf de UK.
Voor OPO hadden ze een distributiecentrum in UK. Daar heb ik dus geen invoerrechten voor hoeven betalen.

Die werd als ik me goed kan herinneren door DHL geleverd. Bij de Tracking zag je ook dat het toestel uit UK kwam.

Ik neem aan dat er niets is veranderd aan dat proces.
http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_260030.html?wid=3 Witte is bij Gearbest EU 239, komt gelook ik 6 euro verzending bij. Telefoon die ik daar zelf besteld had binnen een week in huis en zonder bijkomende kosten. Gearbest EU wordt verzonden vanuit Griekenland.
Het verrast me dat het een fullhd oled scherm heeft. Jammer dat het 16gb heeft in plaats van 32 of meer.
Je kan gewoon een sd kaartje inschuiven van 128gb.
telefoon is geweldig, deze doet niets onder van een high end toestel van 600+ euro.

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 28 januari 2016 11:44]

Maar waar is het goed voor? Enkel voor media en losse bestanden. Je kan bijvoorbeeld geen grote apps naar de sd laten installeren, obb's moeten altijd op de interne schijf.
Als straks Android 6.0 er is kun je kiezen, de sd kaart kan dan deel uitmaken van de interne opslag.
Het is wel maar een pentile scherm helaas. Dus de echte resolutie is lager en je hebt die brokkelige look. Mij valt dat zelfs bij hoge resoluties te veel op. Als het RGB strips was gewest had ik hem al gekocht :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 januari 2016 15:01]

Ook op dat formaat zichtbaar? De opo heeft weer zichtbare horizontale lijnen, maar dat stoort niet .
deze heeft ook een sd card slot..
De MOTOROLA Moto X Play 16 GB Zwart is met de Mediamarkt actie en de cashbakactie ¤250. Lijkt mee een betere keus.
Dat toestel (op het eerste zicht, totaal geen ervaring ermee) is te groot, heeft geen oled scherm, heeft een midrange soc en minder ram, hoe is dat een betere keus?
Te groot is natuurlijk voor iedereen anders, grote pluspunten van de X Play zijn de accu en de camera. Dit zijn ook toevallig de 2 minpunten van de OPX, dus het is maar net wat je belangrijk vindt. X Play draait ook stock Android, kan ook een reden zijn om deze te kiezen, heeft minder bugs dan de Android versie waar de OPX op draait
Volgens mij wil dit gewoon zeggen dat de verkoop niet zo goed gaat. Om hier echt een groot succes te worden moet je je toestel toch in een fysieke winkel kunnen aanbieden vrees ik.
Of dat men aan de nieuwe hype voor hun OP3 kan beginnen op basis van SD820.
Ik twijfel tussen deze X en de Nexus 5X die momenteel bij de Media Markt ¤330 is.
Hands down de Nexus 5X. Vrijwel alles is beter.
Dat is ook weer een tikkeltje overdreven,

Er zijn een aantal punten waar de Nexus (iets) beter is dan de Oneplus, maar de Oneplus is net iets compacter en het is gewoon een veel mooier toestel (zullen de meeste mensen wel met me eens zijn.)
Wat is er een tikkeltje overdreven aan? De processor is beter, de GPU is beter, de batterij presteert nagenoeg hetzelfde, de camera is beter, software (updates) is beter (frequenter en stabieler), vinger print scanner. Het enige wat dan overblijft, is wellicht het AMOLED paneel van de OnePlus X en het ontwerp/de compactheid.

Zo overdreven vind ik het niet.
Vrijwel alles is beter is naar mijn idee gewoon niet de juiste conclusie als je de twee toestellen vergelijkt. Beide toestellen hebben een aantal voordelen ten opzichte van elkaar.

- De Batterijduur maakt elkaar weinig, en dit verschil zal nog verder terug lopen als de oneplus naar 6.0 gaat.
- Het verschil door de snellere CPU zal in de praktijk weinig verschil opleveren, de interface van de onplus is bijzonder vloeiend.
- De oneplus heeft een SD-slot of dualsim
- 3 GB ram vs. 2GB
- Prijsverschil is met actie mediamarkt nog steeds behoorlijk (270 vs. 330 = +22%)
- Volgens mij is inmiddels wel bekend dat het updaten naar een nieuwere versie van Android niet per se garant staat voor betere accu prestaties. (Mijn OnePlus - en die van velen - ging op Android 4.4.4 gewoon 2 dagen mee met 5-8u on screen time en met Android 5/6 mag ik blij zijn met 4u in 1 dag). En de enige die dit ervaart ben ik niet. Hier in dit topic kwam ik al een paar reacties tegen. :)
- Het verschil in CPU is niet bijzonder merkbaar, maar bij het openen van apps en multitasken al meer.
- SD/dual-slim slot is inderdaad een voor de OnePlus X
- RAM valt over te discussiëren, ik weet niet tot hoezeer die 1GB meer voor een betere ervaring zorg
- Prijsverschil zit hem dan ook natuurlijk in o.a. de kosten die de fabrikant moet maken voor het toestel + marketing, support en die grappen. De support (software en RMA) is bij OnePlus wel een stuk minder. Zij moeten het hebben van de social media.

Een Nexus 5X heeft bijvoorbeeld nieuwere componenten. Niet gek, zo'n prijsverschil. De OnePlus X heeft oudere componenten, die natuurlijk een stuk goedkoper zijn en ook nog goedkoper zijn doordat ze er al even zijn. De OnePlus X is intern dan ook 'eigenlijk gewoon' een OnePlus One, vrijwel geen verschillen intern.

Zie, als we het over bang-for-buck hebben, dan kun je natuurlijk prima voor een OnePlus X gaan, maar dat is niet wat er werd gevraagd. Hij vroeg "welke moet ik nemen?" Nou, dan is de keuze vrij eenvoudig lijkt me. Als je het geld wil uitgeven..
Je eerste punt slaat op weinig. Doze is net een van de weinige redenen waarom je Android 6 ipv 5 wil.
Er van uitgaan dat het acceptabel werkt wel, iets wat tot op heden - vooral op de OnePlus device maar ook LG's, Samsungs e.d. - NIET het geval is. Het is niet alsof ik dingen uit lucht pak om als argument te gebruiken, ik lees genoeg klachten en reviews.

Het hele probleem is dus met telefoons die van een oudere Android versie komen, is dat de accu optimalisaties dus vaak juist niet het gewenste effect geven. Waar Android 5 en Android 6 daar moesten zijn voor een snel, mooi en batterij zuiniger OS, is het laatste punt bij heel veel telefoons niet van toepassing.

Helaas maar waar.. Denk je dat ik er blij van word dat ik van een gemiddelde van 6.6 on screen time naar 3.5 ben gegaan?
De allerlaatste versie van kitkat vergelijken met de huidige alpha/beta status van marshmellow voor OPO lijkt me niet bepaald fair.

Los daarvan is mijn OPO intussen ook 18 maanden ouder, die batterij gaat tevens ook achteruit, het is sowieso geen 1:1 vergelijking.

[Reactie gewijzigd door anessie op 29 januari 2016 09:26]

Zeg, je moet niet 1 stuk van het verhaal pakken. Ik had het niet alleen over de OPO en niet alleen over Marshmallow. Plus dat het probleem meteen ontstond na het updaten naar Android 5. Dus het is echt software matig.

En natuurlijk krijg zo'n batterij slijtage na die maanden, maar niet van bijna 50%.
Telefoon met de langste levensduur is toch de Nexus 5X, tevens betere camera dan de OPX.
Dat had ik ook, maar ben toch gegaan voor de OPX en niet de Nexus 5X.
De reden voor mij was dat mijn Nexus 5 kapot was gegaan, voordat de 5X besteld kon worden :)
Volgens mij is dat hypen prima gelukt, want het ding kreeg keer op keer volop aandacht in de pers, ook hier op Tweakers.
Dat is zeker goed gelukt. Het geeft een goed gevoel als jij de 'uitverkorene' bent! :)
Dat gevoel had ik juist door de koop van mijn One!
Ik had namelijk begin december 2014 gezien dat hij eenmalig zonder invite verkrijgbaar was. Helaas was ik net te laat, maar je kon je toen aanmelden voor de nieuwsbrief om op de hoogte te worden gehouden van volgende acties.
Drie weken later kreeg ik een nieuwsbrief dat hij weer invite-vrij verkrijgbaar was (18 dec) en toen heb ik hem gelijk gekocht. Daarna heb ik altijd het gevoel gehad dat ik de uitverkorene was om ZONDER lange zoektocht naar een invite toch de One te hebben kunnen kopen.
En dan noemen ze "ons" Apple gebruikers 'fanboys' 8)7 8)7
Blij zijn met een invite is toch een stapje minder erg dan voor een winkel gaan slapen.
Ik heb nog *nooit* voor een winkel geslapen. Het ergste waar ik me schuldig aan gemaakt heb is vragen of iemand wat uit Londen/Parijs wil meenemen omdat het in Amsterdam nog niet on sale was en naar de Apple Store in Overhausen rijden, for the same reason. Maar no fucking way dat ik voor een winkel ga liggen voor een stuk electronica...
Ik zeg ook niet dat jij dat persé doet, maar er zijn apple fanboys die dat wel doen. En dat is altijd nog "extremer" dan elke actie die je zou kunnen doen voor een invite (50x inschrijven met een ander mailadres, aan alle OnePlus FB acties meedoen etc etc).
Heb deze begin december aangekocht via het invite systeem, mét verzendingskosten helaas.
Verder wel heel tevreden van de OnePlus X. Ondertussen ook al twee vrienden overtuigd om er één aan te schaffen. Beiden ook super tevreden.
Een hele verademing, komende van een Galaxy Note :)
Volgens mij is nu de eerste hype wat over en dalen de verkoop aantallen zodat men niet meer per se dat hoeft te temperen. Ik denk dat het een goede stap was om de verzendkosten los te laten bij deze toestellen. Veel zullen toch express bezorgen kiezen.