OnePlus 2 64GB Zwart Review

AnonymousWP 8 november 2015, laatste update op 5 juni 2016, 8.719 views

OnePlus 2 64GB Zwart

Sinds vrijdag avond (6-11-2015) deze telefoon in gebruik. Tot nu toe bevalt deze telefoon me erg goed moet ik zeggen. Een erg goede en snelle telefoon voor een zeer mooie prijs. Hier en daar nog wel wat verbeterpunten wat betreft software. Gelukkig kan dit met behulp van software-updates verholpen worden.

Pluspunten

• Snel (komt mede door de Snapdragon 810 en de 4GB RAM)
  • Bijna stock Android (dus geen meegeleverde meuk)
  • Goede speaker
  • Accuduur (zie verdere review over de accuduur)
  • Standaard geleverd met Android 5.1.1
  • Vingerafdrukscanner
  • Camera maakt mooie foto's
  • USB-C

Minpunten

• Geen NFC (alhoewel ik toch niet van plan was dit te gebruiken)
  • Wordt warm onder zware belasting (zie inhoudsopgave waar ik er over vertel)
  • Scherm had wel wat kleiner gemogen (alhoewel ik dit niet heel erg vind)
  • Geen quickcharge
  • OxygenOS is nog in baby-fase. Dus af en toe wat vervelende bugs

-Inleiding
-Conclusie
-Vragen
-Changelog
-Reacties
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op 1 november 2015 bestelde ik mijn OnePlus 2 na, net zoals jullie waarschijnlijk, veel reviews te kijken op Youtube, en reviews te lezen op Tweakers. Na wat onderzoek kwam ik er uit dat de OnePlus 2 een perfecte opvolger was voor mijn Samsung Galaxy S3. Het is een wereld van verschil tussen de Samsung Galaxy S3 en de OnePlus 2.

Naar het begin van deze review

De prijs van de OnePlus 2 bedroeg 400 euro, voor de 64GB versie met 4GB LPDDR4 RAM aan boord. Sinds 8 februari 2016 heeft OnePlus de prijs verlaagd naar 345 euro! Een best forse prijsverlaging dus. Dit is mogelijk omdat de Snapdragon 810, en andere componenten in prijs zijn verlaagd, daarom is het mogelijk om de OnePlus 2 goedkoper te produceren.

Bronnen:

nieuws: OnePlus verlaagt prijs OnePlus 2

Ik denk ook dat de aankondiging van de OnePlus 3 een rol speelt. Er wordt verwacht dat OnePlus zijn 4e toestel gaat aankondigen in het eind van het 2e kwartaal (2016). Meer info is onder andere hier te vinden: nieuws: OnePlus 3 wordt aan het einde van het tweede kwartaal aangekondigd

Opnieuw heeft OnePlus al zijn toestellen in prijs verlaagd. Om te beginnen is de OnePlus 2 nu nog maar 319 euro, terwijl hij eerst 345 euro was. De verkoopprijs bij launch was 400 euro. De OnePlus One en de OnePlus X zijn ook in prijs verlaagd. De OnePlus One kost nu 249 euro, en de OnePlus X 239 euro.

Bronnen:

nieuws: OnePlus verlaagt prijzen van zijn eerste drie smartphones

Naar het begin van deze review

Voordat je een OnePlus 2 kan bestellen, heb je een invite (uitnodiging) nodig. Je denkt misschien, dat het moeilijk is om aan zo'n invite te komen. Maar dit valt erg mee. Onder andere in het topic: [OnePlus 2] Topic voor shareable Invites (gratis!) worden er gratis invites weg gegeven. In het topic wordt vrijwel elke dag een invite geplaatst door een gebruiker.
Mocht je er echt geen een kunnen vinden. Dan zou je er eventueel een op de kop kunnen tikken in Vraag & Aanbod. Tegen een zacht prijsje (of in de meeste gevallen gratis), kan je dan een invite overnemen.

Zodra je je invite ge-claimt hebt, kun je de telefoon bestellen.

Bij het bestellen van de OnePlus 2 kan je kiezen voor een "express bestelling", en een "standaard bestelling". De express bestelling kost 25 euro , maar dan krijg je je telefoon wel eerder. Indien je niks aanklikt "standard", wordt het een standaard bestelling. De verzendkosten daarvan bedragen 20 euro. Zoals hier te zien is:

Sinds 18 januari 2016 heeft OnePlus de kosten voor de standard shipping geschrapt. Als je voor minimaal 100 euro bestelt, hoef je geen verzendkosten te betalen. Tenzij je voor priority kiest.

Bron: https://forums.oneplus.ne...ng-on-oneplus-net.424668/

Sinds 5 december 2015 is het mogelijk om zonder een invite, de OnePlus 2 te bestellen! :). Je hebt dus geen invite meer nodig en kunt dus gewoon via de OnePlus site, de telefoon bestellen. Tweakers artikel: nieuws: OnePlus 2 is vanaf 5 december verkrijgbaar zonder uitnodiging

OnePlus announcement: https://forums.oneplus.ne...vite-free-forever.415040/

Wil je de OnePlus 2 bestellen? Dat kan via deze link: https://oneplus.net/nl/oneplus-2

Naar het begin van deze review

De levertijden van een standaard bestelling is 3 tot 7 werkdagen. Indien je een express bestelling hebt aangeklikt, duurt het circa 2 tot 5 werkdagen (waar je dus 5 euro meer voor betaald).

Ik zelf had een express bestelling aangeklikt. Ik had de telefoon zondag ochtend besteld, en kreeg de telefoon vrijdag avond binnen. Dit is dus eigenlijk 6 dagen, maar omdat ze op zondag niet werken, werd de bestelling pas op maandag pas verwerkt. Let dus goed op wanneer je de telefoon wilt bestellen.

Mijn track & trace zag er als volgt uit:

Toen de bestelling eenmaal op vrijdagavond 6 november 2015 werd geleverd. Kreeg ik een goed verpakt pakketje (staat overigens niet op de foto).

Na het netjes opengemaakt te hebben, trof ik het volgende aan:

Als je de 'deksel' er af haalt, krijg je eerst nog een soort van plastic laagje met wat informatie wat op de telefoon is geplakt. Zoals hieronder te zien is.

Als je de telefoon uit het doosje haalt, krijg je dit resultaat :D.

Doosje + telefoon + oplader.

Hier het oplaadblok van de OnePlus 2. Ik zelf vind de oplader er best mooi en strak uit zien.

Software
Touchscreentechniek: capacitief
Hardware
Processor: Qualcomm Snapdragon 810
nm procedé: 20nm
Aantal kernen (cores): 8 (4x ARM Cortex-A57 + 4x ARM Cortex-A53)
Processorsnelheid: 1,8GHz
GPU (grafische chip): Adreno 430
Snelheid grafische chip: 630MHz
Geheugengrootte (RAM): 4GB
Opslagcapaciteit: 64GB (eMMC v5.0)
Aantal SIMs: dual
Simkaart 1: nano
Simkaart 2: nano
Camera
Cameraresolutie achterkant: 13MP (MegaPixel)
Cameraresolutie voorkant: 5 MP (MegaPixel)
Camera autofocus: ja
Aantal led flitsers: 2 (achterkant)
Maximaal ondersteunde videoresolutie: 4096x2160 (Cinema 4K)
Stabilisatie: optische stabilisatie
Diafragma: f/2.0
Draadloze communicaties
Ondersteunde mobiele netwerken: 2G - edge, 2G - gprs, 3G - hsdpa, 3G - umts, 4G - LTE
Frequentiebereik van de telefoon: 800MHz, 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz , 2600MHz
Verbindingen Wi-Fi: 802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
5GHz ondersteuning: ja
Bluetooth-versie: Bluetooth 4.1
Connectoren buitenkant: 3.5mm audiojack, USB 2.0 (type C)
GPS: ja
Functies
Functies: Vingerafdrukscanner, Digitaal kompas, bewegingssensor, trilfunctie
Accu eigenschappen
Accucapaciteit (in mAh): 3300
Accu type: Li-Polymer (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-polymeer-accu)
Accu verwisselbaar: nee
Lengte: 151,8mm
Breedte: 74,9mm
Hoogte / Diepte (oftewel, de dikte van de telefoon): 9,85mm
Kleur: zwart

Voor nóg meer info over de specificaties van de telefoon, klik hier (officiële site OnePlus)

Naar het begin van deze review

Over de behuizing heb ik totaal niets te klagen. De behuizing ziet er erg stevig uit, en dat is hij vrijwel ook. De achterkant voelt fijn aan en is niet zo glad als de achterkant van de Galaxy S3 (mijn vorige toestel), waardoor hij lekker in je hand blijft liggen en dus niet weg glijdt.

Hier een aantal afbeeldingen waar je de achterkant van de OnePlus 2 ziet.

Hier een aantal afbeeldingen waar je de voorkant van de OnePlus 2 ziet.

Wat ik ook erg handig vind is dat er naast de volume-knop en lock-knop, ook een mute-knop zit. Als je bijvoorbeeld naar een vergadering of iets dergelijks moet. Hoef je alleen maar met je hand in je zak het knopje om te zetten, en klaar is kees :).

De mute-knop heeft de volgende standen:

-volledige demping (wekkers gaan wel gewoon af)
-alleen prioriteit
-alles aan

Hier onder zie je de schuif switch.

Hier nog 1 foto van de volume-knop + lock-knop.

De knoppen aan de zijkant zijn van goede kwaliteit, waardoor je je telefoon niet zo makkelijk per ongeluk harder of zachter kan zetten. Je dient dus een heel kleine beetje kracht te zetten, om de knop(pen) in te drukken.

Wat misschien veel mensen belangrijk vinden aan een telefoon, is het uiterlijk. OnePlus 2 heeft hier een leuke optie voor bedacht; de behuizing personaliseren.

Als je je OnePlus 2 besteld, kan je uit verschillende achterkantjes kiezen.

Hier een foto waar je 5 OnePlus 2's ziet, met verschillende achterkantjes. De meest linkse is de originele achterkant.

Aan de onderkant bevind zich de speaker. Er zijn 2 openingen. Links van de USB-C, en rechts van de USB-C. Echter is maar 1 daarvan een speaker.

Wat ik overigens wel jammer vind, is dat de speaker zich aan de onderkant bevind. Hierdoor moet je je telefoon altijd op z'n kop in je zak steken, wat vrij ongewoon is (voor mij althans). Gelukkig zit de audio jack wel aan de bovenkant :).

Hier een foto van de onderkant:

Zoals je op een aantal foto's hierboven kunt zien (er dient wat gescrolld te worden :P) , zit de speaker voor telefoon gesprekken helemaal bovenaan. Daarnaast (aan de rechterkant van de speaker) vinden we de front camera van de telefoon.

Video met een drop test. Erg stevige telefoon dus (zie video):

Aan de onderkant van de telefoon vinden we de home knop, die tegelijkertijd dient als vingerafdruk scanner. Hierover vertel ik meer in het kopje "Software".

Gisteravond (26-2-2016) liep ik met mijn OnePlus 2, de trap op. De telefoon zat in mijn zak, en liep vanaf de 1e naar de 3e verdieping. De telefoon viel uit m'n zak (circa 10/15 meter naar beneden), door de ruimte van de treden heen, en kletterde keihard naar beneden (we hebben gelukkig wel vloerbedekking als bekleding op onze treden). Op een gegeven moment hoorde ik "krk". Ik dacht "oh god, nee hè!". Toen ik naar beneden liep om te kijken hoe mijn telefoon er aan toe was, verbaasde ik mij hier heel erg over, want de telefoon had maar 2 kleine beschadigingen! De 1 op de rechter boven hoek, en de ander op de rechter beneden hoek. Een heel stevige telefoon dus!

Naar het begin van deze review

De OnePlus 2 draait standaard op Android 5.1.1 (Lollipop). OnePlus heeft voor de OnePlus 2 een eigen besturingssysteem ontwikkeld, genaamd "OxygenOS". De OnePlus One draaide echter nog op CyanogenOS. Een besturingssysteem die op een gegeven moment heel erg populair werd vanwege het feit dat het besturingssysteem net zo kaal was als de standaard Android versies, maar dan met een paar handige features meegeleverd (in de ogen van de makers van CyanogenOS dan).

OxygenOS is net zoiets eigenlijk, alleen is het ontwikkeld door OnePlus zelf. In mijn ogen werkt OxygenOS erg goed. Het is een zo goed als kale Android, wat het besturingssysteem erg snel maakt. Uiteraard zijn er wel Google apps meegeleverd zoals: Gmail, Chrome, Maps, YouTube, Google Drive, Play Muziek, Play Films, Hangouts, Foto's en Agenda. Waarschijnlijk ben ik er een paar vergeten. Maar dit is in ieder geval wat standaard wordt meegeleverd. Er is standaard een mapje al aangemaakt met de Google Apps er in die ironisch genoeg "Google" heet.

OxygenOS is misschien nog erg jong, waardoor er af en toe wat kleine foutjes in zitten, maar gelukkig kunnen die met software-updates verholpen worden. Op het moment van schrijven is de meest recente versie van OxygenOS, 2.1.2.

Hier de changelog van de laatste paar versies van OxygenOS:

3.0.2:
  • Android 6.0.1 Marshmallow upgrade
  • Enhanced Doze mode for better battery life
  • System wide performance improvements
  • Improved fingerprint sensor performance and recognition
  • New OnePlus Camera UI and AF optimization
  • MaxxAudio and Tuner have been removed. We have integrated with Dirac HD Sound technology for the speaker so you get a great experience without the knobs and dials
  • Shelf UX has been improved. You can now long press to edit a board
  • You can now lock apps in recents so they won't be cleared away. We've also added clear process in addition to clear-all for those of you who want a better control of background processes
  • Network operator selection will now stick to your choice so you don't accidentally roam onto unintended networks
  • Swiftkey update to 6.3.3
3.0.1:
  • Enhanced Doze mode to better optimize battery usage
  • Improvements to the fingerprint sensor for faster and more accurate recognition
  • Added clear process in the recents screen for the option to remove background processes
  • Added feature in recents screen to allow you to lock apps that you don’t want removed with clear all
  • Bug fix in network operator selection to ensure the selection sticks to your choice
  • Swiftkey update to version 6.3.3
  • Added back display color balance
  • Updated carrier name mapping
  • Camera improvements including bug fixes for OIS
3.0:
  • Android 6.0.1 Marshmallow upgrade
  • New OnePlus Camera UI:
  • UI has been cleaned up: swiping up/down now switches between photo/video, whereas HD/HDR and flash settings live in the top right corner
  • You can now change the aspect ratio and toggle grid view without going all the way to the settings
  • New wallpaper picker:
  • Easily preview and set both home screen and lock screen wallpaper in one place.
  • Shelf UX has been improved:
  • No more edit mode, long press boards to rearrange or remove
  • General system performance improvements:
  • Benchmarked 47% faster than OxygenOS 2.2.1 on key test scenarios
  • Fingerprint performance improvement:
  • Tested 45% faster than OxygenOS 2.2.1 on average
  • Settings changes:
  • Old app permissions are gone, say hi to new (native Android) app permissions.
  • Alert Slider has its own entry point with more customization options
  • Improved settings menu readability by changing the order a bit
  • March security patches
2.2.0:
  • Fixed dual SIM preference selection issues in settings
  • Added NTFS and exFAT support for OTG
  • Fixed Google Camera photo-sphere and panorama bugs
  • Screen temperature can now be adjusted from quick settings
  • Added hide search bar option in launcher settings
  • Security patches
  • Holiday wallpapers
  • General bug fixes and optimizations
2.1.2:
  • Improved UX for preview in Camera
  • Performance improvements on app install and launch
  • Individual icon customization support
  • Fixes for RAW format on 3rd party camera apps
  • Russian & Turkish language support
  • Lockscreen wallpaper support
  • Security patches
  • Bug fixes to System Update to improve OTA stability
  • General bug fixes and performance improvements
2.1.1
  • The aforementioned patch to fix Facebook crash on open.
  • Landscape mode fix. Apps such as Google Maps should now work correctly in landscape.
  • New language packs for Swiftkey keyboard.
2.1.0
  • We've added manual mode for all you photography enthusiasts. Hope this will give you more control for capturing that perfect moment.
  • Raw support is now enabled for 3rd party camera apps that support this format
  • There's a new color balance slider in Display for adjusting the color tone of your screen. You can now go warmer or cooler as you please.
  • Added Exchange support.
  • We fixed some issues that were causing problems with popular 3rd party apps.
  • Telephony service improvements so you no longer get the lag when you turn on/off airplane mode.
Klik hier voor alle OxygenOS versies: http://downloads.oneplus.net/devices/oneplus-2/

OnePlus heeft ook bekend gemaakt, dat de OnePlus One, en de OnePlus 2 een upgrade gaan krijgen naar Android 6.0 (Marshmallow). Hier een artikel waar je er alles over vind. nieuws: OnePlus One en 2 krijgen begin 2016 update naar Android 6.0.

De OnePlus One zal een upgrade krijgen naar CyanogenOS 13, die is gebaseerd op Android 6.0. De OnePlus 2 zal een nieuwe versie van OxygenOS krijgen die ook gebaseerd is op Android 6.0

Hier een foto hoe het updaten er uit ziet.

Officieel ondersteund Android Lollipop nog geen vingerafdrukscanners, omdat het OS de hardware daarvan niet herkent. In Android 6.0 wordt dit wel ondersteund. Echter heeft OnePlus deze feature al wel ingebouwd bij OxygenOS. Waardoor je je telefoon kan unlocken met behulp van de vingerafdrukscanner. Helaas werkt dit niet voor andere apps, maar nog enkel alleen voor het ontgrendelen van je toestel.

De vingerafdrukscanner werkt voor mij best prima. Je kan maximaal 5 verschillende vingerafdrukken laten registreren. Af en toe reageert hij niet helemaal goed op mijn duim, maar meestal werkt hij gewoon goed. Ook dit kan verbeterd worden met software-updates. Ook gaat de vingerafdrukscanner software van OnePlus weg, omdat Android 6.0 dit al ingebouwd heeft. Vermoedelijk werkt die van Android 6.0 beter dan die van OxygenOS. Dus dit kan alleen maar beter worden :).

Bij OxygenOS kan je een aantal handige dingen instellen zoals "teken een V op je scherm om de zaklamp aan te zetten". Of "teken een O op je scherm om de camera te openen". Zelf gebruik ik deze features niet. Wat ik wél erg handig vind is "dubbeltap op te ontwaken". De LG G3 heeft dit ook, en de G4 ook als ik het goed heb. Die feature gebruik ik dus weer wel.

Dit kan ingeschakeld worden bij de installatiewizard van de telefoon (als je je OnePlus 2 nog moet configureren). Ben je het vergeten in te stellen bij de installatie? Geen probleem! Dit kun je namelijk ook gewoon vinden bij instellingen. Instellingen > Bewegingen.

Voor de echte tweakers onder ons, kan je de OnePlus 2 rooten, zonder dat je garantie vervalt. Waardoor je kan overklokken, undervolten, underclocken (om bijvoorbeeld de temperatuur te verminderen).

Op de volgende screenshots kan je een beetje zien hoe het homescreen er uit ziet. Inclusief de apps die ik tot nu toe heb (het zijn er niet veel).

Naar het begin van deze review

Dat de OnePlus 2 een goede bang for buck is, weet vrijwel iedereen.

De Samsung Galaxy S6 (Edge) is in het algemeen sneller qua benchmarks. Zoals je hier onder kunt zien. Of hij ook echt in de praktijk sneller is, kan je zien in de video als je wat naar beneden scrolt :).

Wat betreft single-core performance blijft de OnePlus 2 een beetje achter.

De OnePlus 2 scoort met multi-core vele malen beter.

Hier zien we dat de OnePlus 2 erg goed scoort wat betreft het grafische gedeelte. Dit komt door de krachtige Adreno 430 GPU.

In de praktijk schelen de OnePlus 2 en Samsung Galaxy S6 helemaal niet veel met elkaar. De chip van Samsung is misschien wat sneller dan die van de OnePlus 2. Maar dat de OnePlus 2 op een bijna stock Android draait, maakt het deels goed.

Op dit filmpje is te zien hoe de OnePlus 2 presteert tegenover de Samsung Galaxy S6 Edge.

Klik hier om soortelijke video's te bekijken.

Naar het begin van deze review

De Snapdragon 810 stond nogal negatief in het nieuws de laatste tijd, vanwege dat de chip nogal heet zou worden onder zware belasting. Wat resulteerde in thermal throttling. Wat inhoudt dat de chip wordt terug geklokt om verdere oververhitting te voorkomen.

Er is toen een 2.1 versie uitgekomen van de Snapdragon 810 die oververhitting zou moeten voorkomen. OnePlus heeft besloten de 2.1 versie in zijn OnePlus 2 te gebruiken. OnePlus heeft ook nog eens de kloksnelheid met 200 megahertz terug geschroefd, om er zeker van te zijn dat de Snapdragon 810 niet oververhit. Hebben ze hun 'beloftes' waar gemaakt? Lees dan verder :).

De temperaturen vallen mij heel erg mee. Tot nu toe ook nog nooit thermal throttle gehad/ervaren.

De temperaturen van de Snapdragon 810 in idle.

Onderstaande screenshot heb ik genomen tijdens het opladen van de telefoon. Dit is ongeveer te vergelijken met een game spelen. De telefoon wordt niet echt heet, maar je voelt het wel (vooral iets boven de camera. Daar zit namelijk de Snapdragon 810).

Wat mij wel opviel, is dat hij tijdens het updaten van Android, erg warm werd. Ik keek na de update even snel in CPU-Z en daar zag ik dat een aantal sensoren rond de 70 graden waren. Nu weet ik niet of deze waardes kloppen of niet, maar ik ga er wel van uit.

Hier nog een linkje naar een Tweakers artikel waar er gedetailleerd uitleg wordt gegeven wat betreft de warmte productie van de Snapdragon 810: nieuws: OnePlus Two krijgt Snapdragon 810-soc 'zonder oververhittingsproblemen'

Naar het begin van deze review

Voordat ik de telefoon kocht, heb ik zelf ook uiteraard reviews gelezen en bekeken. Het viel mij op, dat er veel werd geklaagd over de accuduur van de OnePlus 2. Echter heb ik niks te klagen over de accuduur. Integendeel, de accu heeft een best lang uithoudingsvermogen. Alhoewel dit misschien kan komen omdat de Samsung Galaxy S3 gewoon een belabberde accu duur had (elke dag opladen).

De OnePlus 2 heeft een 3300 mAh Li-Po (Lithium-ion-polymeer) accu. Een Lithium-ion-polymeer accu staat er om bekend licht van gewicht te zijn, tegenover een goede capaciteit.

Laten we het hebben over de accuduur in de praktijk. Hieronder zie je dat de batterij 96% is, om kwart over 8 's ochtends. De telefoon heb ik echter rond 7 uur 's ochtends aan gezet.

Met gemiddeld gebruik (af en toe Snapchat bekijken. Google Keep gebruiken, en continu Wi-Fi aan) doet de telefoon het prima. WhatsAppen doe ik vrijwel altijd via WhatsApp Web, dus de telefoon is dan vergrendeld (wat ook wel de accuduur verbeterd).

Op het midden van de dag om 3 uur was de accu nog aardig vol :).

Tot slot, in de avond, toen ik naar bed ging.

De telefoon werkt overigens heeel erg zuinig indien spaarstand is ingeschakeld, helderheid op z'n laagst staat ingesteld, en als de telefoon vergrendeld is.

Dit had ik laatst. Ik was laatst vergeten mijn telefoon op te laden. Hij was nog maar 25% ('s ochtends). Die dag amper gebruikt (wel af en toe wat dingen opgezocht). Aan het eind van de middag (rond 5 uur), was de telefoon nog steeds 25%! *O*.

Je kunt bij de spaarstand handmatig inschakelen. Je kunt ook zelf instellen dat als hij de 15%, of 5% bereikt, hij automatisch de spaarstand inschakelt. Dit houdt in:

-Visuele prestaties worden achter gehouden (dus geen mooie animaties als je een app opent)
-Prestaties van de processor worden achter gehouden
-Tril stand wordt uitgeschakeld
-Locatieservices worden uitgeschakeld

De spaarstand wordt automatisch uitgeschakeld als je je telefoon weer oplaad.

Naar het begin van deze review

De camera sensor is er op voorbereid om 4K video's te kunnen schieten (30fps), en om foto's te maken van 13 megapixel (4208x3120). De OnePlus 2 beschikt ook over een laser, om scherp te stellen, en de afstand te bepalen. Dit werkt best goed, alleen af en toe wordt het beeld heel onscherp voor een aantal seconden als je bijvoorbeeld begint te filmen met Snapchat (kan ook aan Snapchat liggen). Dit kan opgelost worden door handmatig scherp te stellen, of eventjes te wachten, dan stelt hij namelijk automatisch scherp. De OnePlus 2 is in staat om 720p video's te schieten met 120fps. De OnePlus 2 beschikt ook over een dubbele led, wat ten goede komt met foto's nemen in het donker.

De camera aan de voorkant van de OnePlus 2 beschikt over een 5 megapixel sensor.

De standaard camera app op de telefoon bevat nog niet heel veel functies, maar is vrijwel voldoende voor de gemiddelde gebruiker. Zo bevat de standaard camera app HDR (High Dynamic Range), wat inhoudt dat zowel donkere als lichte delen goed worden weergegeven.

Hier 2 foto's waar je de vergelijking een beetje kan zien.

Foto zonder HDR

Foto met HDR

Waar ik blij mee ben, is dat je het sluitergeluid uit kan zetten (ongemerkt foto's maken). In deze foto zie je nog meer opties.

Hier zie je alle functionaliteiten van de camera. Zo vinden we de volgende opties:

-Time-lapse
-Slow motion
-Foto
-Video
-Handmatig
-Panorama

Dit zijn de opties waar je uit kan kiezen als je een 'gewone' foto wilt maken. Zo kun je veel dingen handmatig instellen.

De panorama functie werkt erg snel en is nog precies ook. Hier een fotootje.

Gister (20-12-2015) wat simpele foto's gemaakt in Oostenrijk :). Ik zal wat meer met de instellingen gaan spelen en nog wat andere foto's uploaden.

Laatst was ik op vakantie, een mooi moment dus om wat fotootjes, en een filmpje te schieten.

Een 4K video voor mijn review over de OnePlus 2. Zoals jullie in de review kunnen lezen, filmt de OnePlus 2, 4K in 30 fps:

Gek genoeg staat er bij framesnelheid, van het bestand "19 frames per seconde".

Het landschap in Oostenrijk vind ik prachtig, dus ik heb een aantal foto's geschoten (ik pak de mooiste er uit. Anders staat de hele review vol. Is te veel van het goede :)).

Hier een link waar al mijn foto's te bekijken zijn: http://imgur.com/a/sQyUk

Sommige lijken dubbel, maar het kan zijn dat er 1 mét HDR is ingeschakeld, en de ander zonder HDR.

Naar het begin van deze review

Al met al een hele goede telefoon, voor een prima prijsje. Hier en daar nog wat kleine foutjes, maar daar is mee te leven. Zoals ik eerder vertelde, krijgt de OnePlus 2 in het 2e kwartaal van 2016, een update naar Android 6.0 (Marshmallow). Er wordt gezegd, dat dan de accuduur beter gaat worden, maar dat moet ik eerst maar eens zien :).

De naam "flagship killer 2016" vind ik een beetje overdreven. De SoC die de OnePlus 2 bevat (de Snapdragon 810), is wel 1 van de snelste op het moment van schrijven, maar niet de allersnelste (helemaal niet in 2016). In 2016 is er namelijk al de Snapdragon 820. Die de Snapdragon 810 er faliekant uit moet blazen.

Naar het begin van deze review

Dit was mijn aller eerste uitgebreide review die ik heb geschreven. Heb je vragen, opmerkingen, of positieve feedback? Die zijn van harte welkom! Die kun je kwijt in de reacties :). Je mag me natuurlijk ook een privé bericht sturen.

Vond je m'n review leuk om te lezen, of heb je er wat van geleerd, of heb je een andere goede reden? Beoordeel dan mijn review met een 0, +1, +2 of +3.

Bekijk ook mijn andere reviews die ik heb geschreven: http://tweakers.net/productreview/user/590416/

Naar het begin van deze review

27-11-2015, 13:00; "begin" knop toegevoegd (zie onderaan van de review).

27-11-2015, 19:00; aantal kleine foutjes verholpen. Het kopje "Specificaties" hoort er duidelijker uit te zien nu.

28-11-2015, 15:00; panorama foto toegevoegd in het hoofdstuk "Camera".

15-12-2015, 15:00; momenteel begonnen aan de foto's aanklikbaar maken.

16-12-2015, 17:00; het formaat verandert en aanklikbaar gemaakt van de foto's.

18-12-2015, 11:00; het hoofdstuk "Bestellen" aangepast.

21-12-2015, 16:00; toevoegingen gedaan aan de hoofdstukken "Behuizing", "Software" en "Camera".

5-1-2016, 10:00; het hoofdstuk "Bestellen" aangepast en verbeterd.

5-1-2016, 11:00; het hoofdstuk "Camera" aangepast en toevoegingen gedaan.

8-2-2016, 20:00; de hoofdstukken "Specificaties" "Vragen" en "Conclusie" aangepast. De plus en min- punten aangepast, en "per criterium" aangepast. Ook heb ik de banner weg gehaald voor het nomineren. Omdat ik nieuwkomer van de maand ben geworden! Bedankt allemaal! reviews: Gebruikersreview van de Maand - November 2015

10-2-2016, 19:30; de opmaak van hoofdstukken mooi gemaakt. Bij het begin van de review staat nu ook een afbeelding van de OnePlus 2.

12-2-2016, 18:30; aan de inhoudsopgave, een hyperlink toegevoegd die je meteen leidt naar de reacties.

15-2-2016, 13:37; meerdere "begin" hyperlinks toegevoegd.

27-2-2016, 20:30; Hoofdstuk "Prijs" toegevoegd. Minpunten bijgewerkt. Conclusie bijgewerkt. Hoofdstuk "Behuizing" bijgewerkt. Hoofdstuk "Bestellen" bijgewerkt.

4-3-2016, 19:00; er is een nieuwe versie beschikbaar van OxygenOS. De changelog heb ik zoals gebruikelijk toegevoegd aan het kopje "Software".

2-6-2016, 14:45; De hoofdstukken Prijs, Bestellen en Software bijgewerkt. Ook heb ik alleen de productfoto's aanklikbaar gemaakt. Tot slot nog de hoofdstukken in de changelog aanklikbaar gemaakt.

5-6-2016, 15:45; er is een nieuwe versie beschikbaar van OxygenOS. De changelog heb ik zoals gebruikelijk toegevoegd aan het kopje "Software".

tweakers - review van de maand

Naar het begin van deze review

Heb jij ook een OnePlus 2 64GB Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

heb je al de marshmallow update gekregen, zo ja wanneer. want ik wil hem eigenlijk wel halen
Beste rostam1.

Als eerste: excuus voor de zeer late reactie, ik kreeg op de een of andere manier geen melding van je bericht.

De Marshmallow update is er nog niet. Die komt het 1e kwartaal van 2016 uit (uiterlijk april dus). Wat betreft de USB-adapter, die krijg je er bij, je hoeft dus niets er bij te kopen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 februari 2016 15:23]

maakt niet uit. ik heb die van mij al op de 27 februari gekocht. ik ben er heel blij maar ik mis de NFC heel erg, quick charge en de removable batterij. het zijn hele belangrijke functies die ik ook echt gebruik. bijvoorbeeld nfc met muziek of paypal betalen. en de removable batterij want soms is het handig om 1 extra die vol is bij je te hebben. En daarom quickcharge ook. want ik krijg per 2minuten maar 1.5% batterij en op me zus haar s6edge is het 1 minuut bijna 2.5%. ik heb voor de telefoon ook de skins bij Dbrand gehaald(stuk of 3) maar ze zijn nog niet binnen. ik heb letterlijk een half uur geleden me screen protector van nillkin 9H+Pro versie. binnen gekregen. ik ga ook nog een 1.5m usb c kabel halen(1m is net te klein), 2 hoesjes(black apticot en kevlar), de oneplus icons(oortjes), adaptervan usb c naar usb mirco usb, powerbank met silicon hoesje(moet ik wel vanwegen die quick charge of removable batterij. de telefoon gaat maar 5uur mee.) en een bumper want de skins wil ik kunnen zien.

ben er heel blij mee maar een langere batterij, nfc, quickcharge en misschien inplaats van 1 speaker aan de onderkant en rechts van de usb c nog 1 aan de linker kant. maar de speakers kunnen wel echt hard geluid geven.
als die functies er op zaten was/word hij wel mijn favoriet maar voor die prijsklasse is hij wel goed.
maar als je het geld hebt voor een LG V10 hebt dan zou ik die eerder halen.(zal ik misschien een review schrijven over de oneplus 2?)
Ligt er maar net aan. Ik heb als ik ga slapen, nog 40% over. Minimaal 30. In de nacht laad ik hem toch op. Ik zelf gebruik geen NFC. De OnePlus 2 is nu juist aantrekkelijk. Nog maar 350 euro. En heb nog een code liggen met 50 euro korting. 300 euro dus.
code? ja ik gebruik hem vanaf 8 uur en als ik opschool ben speel ik meestal fifa dus 1maal als ik thuis ben heb ik een oplader beneden. en gebruik ik hem gewoon in de oplader. maar ik wil nog een adapter gaan halen maar die kan je niet op de one plus site halen. daarom wil ik gaan kijken of ik voor 1 van de power bundels voor de oneplus 2 kan gaan maar ze hebben geen EU adapters meer
nope ik heb geen email gekregen. wat stond er dan in? misschien dat je hem door kan sturen of is het echt een 1malige code?
Powerbank halen en je hebt je 2e accu
hoe bedoel je? ik heb nu een powerbank ja, ben ook zeer blij dat ik hem had gekocht. ik zat vorige week dinsdag zonder stroom voor 5 uur. ben blij dat ik 10000mah power bank nog had. na die 5 uur had ik gewoon nog 7500 mah over. soms kan het heel van pas komen. ik had nog maar 40% en heb hem 1 keer tot 100% laten laden en toen had ik na die 5 uur nog gewoon 20% over van de batterij
en nog 1 ding. zat die usb adapter al inbegrepen of moet je die er bij kopen want er staat er bij dat je ¤10 betaald voor een usb adapter. of er bij kan kopen
Goede review. Ik heb hem met plezier gelezen.
Ik ben aan het oriënteren op een nieuwe telefoon en heb deze two hoog op mn lijstje staan.
Een paar vragen:
Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn met dual sim op de deze oneplustwo. Gebruik je die? Ik wil een zakelijke en privé sim erin stoppen. Moet ik manueel een bepaalde sim activeren?
Wat vind je van het formaat. Ik heb niet zulke hele grote handen en vraag me af of ik hem "handig" kan bedienen. De iPhone 6+ is bijv. echt te groot voor mij...
Bedankt, fijn om te horen :).

Aangezien beide toestellen 5.5 inch zijn, denk ik toch dat hij wat aan de grote kant is. Is dan de OnePlus X niet wat voor je? Goedkoop en redelijk high-end.

Ik zelf gebruik geen dual-sim. Hiermee kan ik je helaas dus niet verder helpen, al had ik dit graag gewild. In het volgende topic zou je je vraag over de dual-sim functie kunnen voorleggen: [OnePlus 2] Ervaringen en Discussie
Erg mooie review! Leuk geschreven ook! Ik zit op dit moment erg te twijfelen tussen de OP2 en de Galaxy S6. Misschien dat jij de nadelen van de OP2 kan uitleggen en eventueel kan verwerpen? Hier staat de link naar mijn forum post!

Advies gevraagd! Galaxy S6 vs OnePlus 2
Als aller eerste: bedankt! Leuk om te horen :D.

Ik zal reageren in jouw topic, wanneer mogelijk :).
Dank voor de goede review, zeer informatief en ik wacht met spanning af of de accuduur verbetert na de update. Ik mag in Februari een nieuwe telefoon uitkiezen van de baas en deze staat op mijn shortlist mits hij het een beetje normaal uithoudt.
Één kleine tip voor de review, de volgende keer mag je voor mij tekst onder elke foto waarin je een uitgebreide verwijzing maakt naar de originele foto resolutie weglaten. Het is voor mij afleidend als is de review lees (wellicht een hyperlink maken van de foto zelf?).
Bedankt voor je reactie/compliment! :D

Ik begrijp volkomen dat het je afleid. Ik zal wanneer ik tijd heb, eens uitvogelen hoe ik dit ga doen :).
en van harte met je titel Nieuwkomer november 2015 !! :)
Bedankt! :D. Leuk om te horen. Zoals je misschien wel gelezen hebt in de changelog, ben ik bezig met de plaatjes aanklikbaar maken. :)
Mooi toestel met een uitstekende review v.d. maand! ;)
Bedankt! :D. Als er nog tips zijn, hoor ik die graag :).
Bedankt voor de informatie duidelijk hapklare blokken en eigenlijk in 1x alles dat ik wilde weten voor de aanschaf.
Mooi om te horen. Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen :).
Kan iemand mij vertellen wat de verzendkosten voor de oneplus 2 zijn?
Staat in de review, onder "bestellen" :).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 december 2015 13:11]