Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Pete Hines, vicepresident van Bethesda, heeft op Twitter laten weten dat het eerder dit jaar aangekondigde kaartspel The Elder Scrolls: Legends is uitgesteld tot 2016. Na de onthulling van de game is er geen nieuwe informatie over bekend gemaakt.

Hines liet weten dat The Elder Scrolls: Legends dit jaar niet meer zou uitkomen. Hij zegt dit in een reactie op een vraag die hem werd gesteld op Twitter. Op de vraag of het kaartspel nog in 2015 zou uitkomen antwoordde hij dat het veilig is om te stellen dat het spel niet uit zal komen in de laatste paar dagen van dit jaar.

Na de onthulling van het spel tijdens E3 2015 is er geen nieuw nieuws uitgekomen over The Elder Scrolls: Legends. Ook de bekendmaking zelf toonde weinig informatie over het spel. Wel werd verteld dat de game al sinds 2013 in de maak is. Hines vertelde tijdens QuakeCon 2015 dat er waarschijnlijk niet veel nieuws zal worden gebracht over Legends totdat het verschijnt op pc en iOS, aldus Polygon.

Legends wordt ontwikkeld door Dire Wolf Digital, een studio gericht op het maken van digitale kaartspellen. De free-to-play-titel zal zich moeten meten met het populaire Hearthstone, het kaartspel van Blizzard. Wanneer The Elder Scrolls: Legends precies uitkomt voor pc en iOS is onbekend, maar het spel is al wel in speelbare staat zei Hines op Twitter. Hij gaf aan het spel zelf al te spelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

De MMORPG en dit soort TES producten doen afbraak aan de the franchise, imo. De TES naam en wereld wordt uitgemolken, de lore wordt onnodig uitgebreid en veranderd en de TES-magie is aan het verdwijnen. Bethesda moet uitkijken wat ze doen! :|
TESO is een fantastische game. Ik speel het al sinds launch en amuseer me prima als TES fan.
TESO is wel een blunder van formaat hoor, het spijt me zeer. Ik heb vanaf de beta meegedaan en nog vaak bij content releases weer eens een poging gedaan maar het is gewoon een hele dunne MMO met identiteitscrisis. Als je al een paar MMO's gespeeld hebt dan weet je wat ik bedoel, en eigenlijk ALLEEN als je TESO speelt als een Elder Scrolls game als single player game, werkt de game echt goed en valt alles redelijk op zijn plaats. Group mechanics zijn vaag, ondoordacht zelfs, de synergy is er wel maar werkt niet lekker, animaties, timing en combat zijn super clunky, en de game is overal primair een single player ervaring met wat dungeons tussendoor. Ondertussen lopen er wel allemaal spelers door die single player ervaring heen, en geen idee eigenlijk wat hun functie is. De andere spelers doen eerder f aan de immersie dan dat ze ertoe bijdragen. Hoe vreemd wil je het hebben...

En als je de periode kort na release hebt meegemaakt, en hoe het spel van closed beta naar retail ging, dan weet je ook dat alles erop wijst dat de game niet goed verkoopt, niet goed loopt en dat spelers heel snel verdwijnen.

Onlangs werd er OPNIEUW content uitgesteld. We wachten nog steeds op beloftes die voor de release zijn gemaakt, en de game is ondertussen, precies zoals voorspeld, binnen een jaar F2P gegaan en op dit moment worden spelers gewoon gemolken terwijl daar minimale inspanningen van de developer tegenover staan.

Dit alles komt van dezelfde persoon die TESO lang heeft verdedigd, met het idee dat het allemaal wel goed ging komen. Helaas.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 december 2015 14:23]

Ik vind de game leuk. Geen idee waarom je dat probeert te weerleggen. Speel al vanaf beta. Bovendien is het spel niet F2P maar B2P. De Orsinium en Imperialcity DLC's zitten vol met content, dus de comment over het uitmelken van spelers is volstrekte onzin. Je hebt deze DLC's duidelijk niet meer gespeeld.

Opnieuw content uitgesteld? Van de zomer is er gezegd dat ze per kwartaal een DLC pack uit zouden brengen, en daar houden ze zich prima aan, Orsinium werd zelds EERDER gereleased dan verwacht.

Als je me dan wilt overtuigen dat het geen goede game is dan zou ik je adviseren op zijn minst eerst even door te lezen hoe de releases het laatste half jaar inmekaar staken.
Oh maar mijn mening hoeft niets af te doen aan juw spelplezier, begrijp me niet verkeerd. Algemeen is de opinie hoe dan ook wel datgene wat ik aangeef, en dat zie je terug in de tijd dat spelers online zijn en blijven, je ziet het terug in het beleid rondom de game vanuit Bethesda, en je ziet het aan het patchbeleid vanaf closed beta. Alles gaat traag en bugs blijven lang in de game zitten, de basis opzet van de game is onveranderd gebleven en heeft gewoon last van een identiteitscrisis. Je zegt content, maar er worden geen effectieve en vermakelijke nieuwe mechanics geintroduceerd en de oude mechanics worden niet vervolmaakt waar dat heel, heel hard nodig is. Dat er wat nieuwe area's bij komen, dat is het minste dat je kunt verwachten van een MMO, maar het is niet hetgeen dat TESO zo hard nodig heeft. Sterker nog, je bent al een flinke jongen als je ALLE DRIE de faction questlines doorkomt zonder af te haken. Getuige ook de constante drang van spelers om een effectieve XP farm te vinden en de constante pogingen van ZOS om die farms tegen te gaan. Nog zo'n ding waar ik met mijn hoofd niet bij kan - waarom zou je spelers zo willen dwarszitten? Wat is het grotere plan daarbij? Waarom meten spelers al die klote quests doorlopen (want na zo'n 800x een praatje te maken, heb je het cht wel gezien)?

Kijk naar hoe de Justice update zichzelf uitwerkt in de praktijk, en hoe zit het met spellcrafting ondertussen? Ik hoef jou niet te overtuigen, maar ik kan wel een ander perspectief op de game uitleggen. Al deze nieuwe systemen duren zo lang eer ze in de game komen, omdat TESO nog steeds hardnekkig probeert een single player ervaring-MMO te zijn. En wanneer je de game gaat afzetten tegen wat er verder op de markt is, wordt dat perspectief steeds opnieuw onderstreept. Bovendien is de gang van TESO tot nu toe exact verlopen zoals voorspeld; binnen een jaar F2P, trage content updates, uitstel/afstel, trage bug/hotfixes en ga zo maar door. Allemaal zaken die al sinds beta geroepen worden en allemaal zijn ze uitgekomen.

Overigens, aangezien de DLC nu betaald is, snap ik dat ze eindelijk een stukje commitment aan de dag leggen. Ze kunnen nu gewoon per release en per kwartaal weer afwegen hoeveel die DLC moet gaan kosten in development time.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 december 2015 12:57]

Prima, maar voor een grotendeels ander publiek dan de bestaande Elder Scrolls titels. Op zijn best is er een overlap groep. Zoals al gezegd zijn het twee totaal verschillende speltypes, zo ook verwacht ik, zijn er verschillende in de typische spelers van een van beiden aan te wijzen..

Wat ik mij altijd afvraag is of hoe een plan voor een TESO, en nog sterker voor TESL ontstaat. Zou aan de basis hiervan een rationeel beargumenteerd verhaal staan? Ziet Bethesda een afnemende verkoop van de single player varianten dat ze richting online beweegt? Dat spul verkoopt toch nog wel. Of is het de vette worst van het abonnementssysteem? Ook dit is geen argument voor deze free to play variant.

De enige angst die ik nog gegrond acht is dat een grote groep mensen onder de 30 jaar niet meer thuis achter een full blown pc kruipt voor een spelletje. Niet dat de Elder Scrolls ervaring veroordeelt moet worden tot een smartphonescherm (ach gossie) maar door met web technologie te werken kan de grafische performance tegenwoordig eenvoudig aan de serverkant gelegd worden, wat het gebruik van lichte clients mogelijk maakt. Dit vergroot de potentile doelgroep van mensen en devices. Dit laatste kan wel kassa betekenen.

Maar dan, nog steeds is het niet nodig om een MMO te maken. Een gewone MO (zien we ook steeds meer) zou die gestelde doelen ook bereiken. Gebruikers staan ook bij een MO niet te juichen om gedwongen online te moeten zijn, maar het hoeft de spelformule van de originele ES RPG niet in de weg te staan.

Dus waarom toch die preoccupatie met MMO. Dat jij je lol er uithaalt, prima hoor, maar er zijn genoeg alternatieve MMO's. Laat Bethesda nu gewoon haar core-kunstje verder verbeteren. Een online component biedt ook daar kansen voor performance en nog gedetailleerder werelden, zonder dat je het risico loopt om je buurman tegen te komen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 18 december 2015 12:43]

Ik snap niet precies waar je nu moeite mee hebt? Elder Scrolls online staat qua development compleet los van de single player games. ESO wordt gemaakt door Zenimax Online Studios, dat staat compleet los van Bethesda Gamestudios. Bethesda zelf werkt gewoon aan Single Player games zoals TES en Fallout. Ook legends wordt ergens anders ontworpen.

Bovendien is Bethesda onderdeel van Zenimax inc, en niet andersom. ZOS en Bethesda Gamestudios werken afzonderlijk van elkaar. Bethesda heeft verder niets met de development van ESO te maken. En ESO loopt aankomende TES games ook op geen enkele manier in de weg.

Eso wordt welliswaar uitgebracht onder de naam Bethesda Softworks, maar wordt daar op geen enkele manier ontwikkeld.

Het is een MMO in het Elder Scrolls universe, niet een Elder Scrolls game met online mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Woeler op 18 december 2015 13:20]

Moeite is niet het woord, denk ik. Misschien dat je mijn vragen zo ervaart. Die vragen stel ik omdat ik de logica van een tweede "MMO" mis. Hiermee bedoel ik niet dat ik het niet logisch vind dat jij lol beleeft aan het spelen van een MMO. Zelf hou ik mij trouwens liever bij de single player reeks. Ieder zijn ding, en gelukkig zijn we allemaal verschillend. Maar bedankt voor je verduidelijking. Het verteld iets meer over de organisatorische verhoudingen.

Maar ja, nog maar een keer, wat voor rationele reden kan er zijn dat, naar wat ik van je begrijp, Zenimax, om na TESO, de TESL opvolging te maken. Het topic noemt al Hearthstone, van Blizzard waarmee TESL wordt vergeleken. Bethesda en Blizzard lijken goed naar elkaars gangen te kijken. Hearthstone is nu bijna 1,5 jaar beschikbaar. Er wordt niet voor niets zo nadrukkelijk gemeld dat het TESL als sinds 2013 in ontwikkeling is. Hiermee wordt gesuggereerd dat het los staat van Blizzard en de ontwikkeling van haar Hearthstone.

Maar ja, TESL en Hearthstone zijn als kaartspellen niet gelijk aan de klassieke MMO's waar we het hierboven hadden, ook mijn fout. Het toeval dat beide bedrijven met een kaartspel komen is wel erg groot om geen onderlinge relatie te hebben. Blizzard en Zenimax vertonen hierbij het gedrag van twee schaakspelers. Doet de ene een zet, dan is de andere genoodzaakt om ook een zet te doen. Niet zozeer omdat die specifieke zet zo'n goede keuze is, maar om te voorkomen dat de andere als enige een zet doet die heel goed zou kunnen uitpakken. Rock Paper Shotgun ziet Bethesda ook Blizzard najagen en grapte zelfs dat Bethesda volgend jaar op de E3 een MOBA gaat aankondigen.

edit:
Edit: Vergeten woordje

[Reactie gewijzigd door teacup op 19 december 2015 15:02]

So the question is what's up with Delaware :)
Eerlijk gezegd was het voor mij ook onduidelijk tot de DICE keynote speech van Todd Howard.

Maargoed, ik snap het wel. Liever een TES6 dan TES Online. Echter zal deze toch niet sneller uitgebracht worden omdat het compleet ander studio is.
mee eens, net een beetje aan het rondkijken in dit spel, en geen flauw idee of het endgame leuk is (dat ga ik toch niet doen)
maar de new player area zit zo vol met ontzettend goed geschreven quests, echte verhaal lijnen, en 100% voice-acted, dat ik me erg vermaak.
ook voor single players is gewoon de questlines volgen in vele opzichten leuker dan de normale elderscrolls spellen, met name de combat balance is veel beter, in skyrim was je gewoon te snel overmachtig... als met je pink dremora's links en rechts tot stof doet vergaan is er iets mis met de balance... dat heeft mij skyrim voortijdig af laten breken, te snel geen uitdaging meer.

Postief over TESO:
-quests zijn erg goed gemaakt
-combat is leuk en blijft relatief uitdagend.
-100% voiceacted
Negatief:
-textures zijn van heel dichtbij een beetje lowres, niet dat de game er slecht uitziet, zeker voor een mmo
-je kan niet tijdens het jumpen combat abilities gebruiken, b.v. jump + charge mid-air, zoals in bv guildwars wel kan.
TESO is zeker geen slechte MMORPG al denk ik dat de markt voor MMORPG's gewoon te klein aan het worden is. Kijk naar WoW dat steeds minder spelers heeft. Die spelers gaan niet zozeer naar andere MMORPG's maar eerder naar games als LoL. Als ze al blijven gamen.

Ik heb TESO zelf met veel plezier gespeeld maar vond het uiteindelijk niet leuk genoeg om te blijven spelen. Ik ben terug naar WoW gegaan, voornamelijk vanwege de community.
TESO doet een aantal zaken goed, en een aantal zaken minder goed, maar zo is elke game IMHO :)
Het probleem is niet dat het een slechte of goede MMORPG is maar dat er zo veel tijd in gaat zitten, ik heb zoveel WoW gespeeld vroeger en ik zou dat nu best weer willen doen, maar niet op gezette tijden met 25 man.

Ik denk dat daarom een spel als Fallout nu zo gigantisch populair is, niet omdat het zo'n fantastisch spel is maar meer omdat je het zo even een uurtje op kan pakken.
Precies dit. Ik heb in het verleden ook veel (hardcore) geraid op WoW maar ik heb simpelweg de tijd niet meer om avond aan avond van 8 tot 11 te spelen. Een spel als Heroes of the Storm is dan veel makkelijker omdat je gewoon even een potje van 20-30 minuten opstart en als je het zat bent makkelijk kunt stoppen zonder je guild of vrienden teleur te stellen. Daarom zie ik veel meer toekomst in het moba genre persoonlijk.
We moeten eens af van het gezeur dat wow niet toegankelijk is voor spelers die niet op vaste tijden willen raiden of er veel tijd in willen steken.

In wow heb je (hardcore)raiders, casuals en socials. Zo wordt je als guildmember meestal ook aangeduid. Wat dit betekent is dat de guild je zo vrij laat als je wilt als social member. Je komt en gaat wanneer je wilt. Een casual is meestal iemand die af en toe met een raid meedoet, maar niet tot de elite van de guild behoort. En dan heb je de (hardcore) raiders waarvan wel wordt verwacht om mee te doen met raids.
Dit klopt wel, maar er is een complete doelgroep, waar ik onder andere in val, die houd van een uitdaging en op het hoogste niveau wil spelen om aan zijn trekken te komen. Bij WoW moet je dan gewoon erg veel tijd erin steken anders raak je je plekje in het mythic raiding team gewoon kwijt. Vroeger met heroic 10 was dit nog iets minder omdat je als guild meestal reserves had en gewoon kon afwisselen wie op welke dag ging raiden, maar tegenwoordig met 20 man mythic is het een serieuze struggle om 20 fatsoenlijke spelers bij elkaar te krijgen.
Een doelgroep die op het hoogste niveau wilt spelen, maar niet de tijd ervoor wil nemen is klein in mijn ervaring. Zo een kern van hardcore raiders bestaan voornamelijk uit een core van mensen die je op vaste raid tijden terugziet en soms heb je 1-2 mensen die sporadisch komen, maar nog wel welkom zijn omdat er begrip voor hun situatie is. Meestal wordt deze plek ingevuld door een reserve raider of wordt een mythic raid afgeblazen ('call it').

Mijn punt is dat het onzin is om aan te nemen dat het een verplichting is om veel tijd te reserveren voor wow. Socials en casuals zijn gewoon welkom in de meeste guilds. Daar wordt niet moeilijk over gedaan.
Elke game kost tijd. Een MMORPG kost wellicht meer tijd dan andere games, over het algemeen althans, en inderdaad, soms moet je daar tijd voor plannen. Of niet gaan raiden, natuurlijk. :)
Maar dat doet niets af aan de naam van ESO of Bethesda. Het betekent alleen dat jij, als gamer die enkel nog casual speelt i.p.v. hardcore raid zoals vroeger, daar geen waarde aan hecht. En da's prima! Het n heeft echter niets te maken met het ander, en die scheidslijn wil ik hier dan ook trekken.
Bethesda denkt Blizzard te kunnen nadoen. Ik voorspel alvast dat ze jammerlijk gaan falen hierin.
Precies, ik snap niet waar de need vandaan komt voor ontwikkelaars om ineens met een bordspel op de proppen te komen. Magic: The Gathering is natuurlijk al een gevestigde naam in deze branch en Hearthstone doet het niet slecht maar nu komt Jagex met een RuneScape bordspel, en bethesda met een TES bordspel. Is dit typisch een geval van; kijk het werkt voor Blizzard, snel wij ook!! Vind het nogal onorigineel.
Allemaal leuk en aardig die spin-offs, mmo + kaartgame, maar laat ze weer eens komen met een goede singleplayer. Waar ik nog het meest van baal; TESO bepaalt qua art direction voor een deel hoe toekomstige Elder Scrolls singleplayer games eruit gaan zien in nieuwe provincies, terijl er niet per provincie zo eel aandacht wordt besteed aan de ontwerpen als het geval is bij het ontwikkelen van de provincies voor de singleplayer games tot nu toe.
Dat zijn assumpties die je maakt. ESO is ook door een ander team gebouwt en net zoals elke andere MMO heeft het te maken met technische beperkingen waardoor de graphics omlaag worden geschroeft ( terwijl ik het wel nog steeds n van de mooiste mmo's vind ).

Met het oog voor detail in de singleplayer games zit het wel goed, dat zat ook al goed bij Fallout4, alhoewel daar de sterk verouderde Skyrim engine afbreuk deed aan het grafische geheel. Het was verouderd, maar wat betreft art direction is het prima. Denk dat het wel mee zal vallen in hoeverre ESO invloed heeft op toekomstig level design. Bovendien volgde het ESO team de art direction van TES, niet andersom. Na Skyrim ligt de lat sowieso al best hoog.
Ik neem alles terug. Door een leuke aanbieding en stiekem toch nieuwsgierigheid TES Online gekocht. Wat een heerlijke game. Ik voel me helemaal terug in Morrowind en hoewel niet alles van "dezelfde kwaliteit" is is wel alles van een zeer hoor niveau. Ik sta echt versteld hoeveel diepgang er ook in zit. Heb er maar 12,- aan gespendeerd, maar het was elke cent dubbel en dwars waard.
Hm, Arena bevatte ook zowat de volledige wereld en dat is geen bezwaar geweest bij de sequels.
The Elder Scrolls single player vervolg zal dan wel ook in 2016 aangekondigd worden rond de E3. Denk dat ze, beide games gelijk gaan uitbrengen of het kaart spel tijdens de E3 releasen. 8-) :9
Zou goed kunnen! Als The Elder Scrolls 6 volgens jaar niet uitkomt zal het de eerste zijn(sinds TES 3) met een verschil in release van meer dan 5 jaar.
Lijkt me sterk, nu de nieuwe Fallout pas uit is komt een nieuwe TES pas de komende jaren aan de orde, niet direct volgend jaar. Het kasrtspel is een zoethoudertje.
Zijn het niet verschillende teams die aan deze games werken? New Vegas werd in 2010 gereleased en Skryim in 2011.
Bethesda is een bijzonder klein team voor de spellen die ze maken. Morrowind is gemaakt door 40 personen, en dat is gaande weg langzaam gegroeid, Oblivion/FO3 60 personen, Skyrim/FO4 100 personen. Dat is een schijntje tegenover de gamesfabrieken zoals EA en Ubisoft (800 man voor de laatste AC's meen ik). Dat heeft zo zijn voor en zijn nadelen. Een daarvan is dat TES6 volgend jaar niet uitkomt.
800 man voor de laatste AC? Pff, daar moest ik toch wel even hardop lachen. Oohw Ubisoft toch.
Al die skins retexturen kost ook tijd :+
New Vegas werd ontwikkeld door Obisian Entertainment, niet door Bethesda :)
Aangezien Fallout Shelter tegelijk met Fallout 4 getoond werd, lijkt het me aardig logisch voor Bethesda om het op deze manier te doen. Tegelijk met de aankondiging van een nieuwe TES op de E3.
ik was zeer teleurgesteld toen ik het artikel las en concludeerde dat het ging over een kaartspel :(
Idd. Eerst dacht van "een nieuwe Elder Scrolls? YEAH!" Toen las ik "kaartspel". :( Alhoewel ik Hearthstone erg leuk vind...

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 18 december 2015 10:14]

Kaartspel.. Tja, hoopte toch eerder op een nieuwe game. ;)
Maar een kaartspel kan ook erg leuk zijn, Gwent in The Witcher is daar een goed voorbeeld van. Daar moet eigenlijk ook een stand-alone versie op mobiele devices van komen.
Inderdaad, ik heb nooit gelijkaardige kaartspellen gespeeld maar gwent is echt leuk!
"Wanneer The Elder Scrolls: Legends precies uitkomt voor pc en iOS is onbekend"

Komt deze niet uit voor Android dan? :'(
Het lijkt er vooralsnog niet op dat het op Android uitkomt. Maar Fallout Shelter komt wel naar Android, dus het is alleen maar logisch dat dit uiteindelijk ook met Legends gebeurt. Bethesda/Zenimax wil toch invloed hebben?
Ik betwijfel of het een succes gaat worden. Ze zijn een beetje laat van de partij sinds de hype rond Hearthstone nu ook een beetje wegzakt.
Daar gaat het niet om. Elderscrolls fans, zoals ik, vinden dit wel leuk. Ik laat Hearthstone juist links liggen, omdat het Warcraft universum mij niet boeit.
Vraag me sterk af of dit ooit nog gaat aanslaan, hearthstone is al gigantisch en magic duels gaat ook al de goeie kant op. markt raakt zo een beetje verzadigd.
Ze moeten wel met iets unieks komen anders schuiven ze onder de rest van de kaartspellen weg
Poging tot meeliften met succes van Hearthstone, erg jammer..
Met een nieuwe goede TES game hebben ze dat helemaal niet nodig
Mensen willen geen Elder Scrolls kaartspel, we willen gewoon the Elder Scrolls VI Elsweyr. ;)
Summerset Isles, Thalmor een kopje kleiner maken :) De mysterieuze Psijic Order komt daar ook vandaan en zou een interessante questline zijn.

Na het dorre Vvardenfel, bossige Cyrodiil en tundra/ijzige Skyrim zou een soort subtropische/mediterraans Summerset wel nice zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True