Motorola Moto E 2015 krijgt toch update naar Android Marshmallow

Motorola maakt bekend dat de Moto E 2015 toch een update naar Android 6.0 krijgt. Begin oktober ontstond ophef omdat de fabrikant de smartphone niet op de lijst had gezet met toestellen waarvoor een upgrade naar Android Marshmallow in de planning stond.

De lijst van Motorola-smartphones die Android 6.0 krijgen, is geüpdatet. Aanvankelijk ontbrak de Moto E 2015, maar nu is het budgettoestel alsnog toegevoegd. Volgens de blog krijgt de 4g-versie van de Moto E in Canada, Latijns-Amerika, Europa en Azië, China uitgezonderd, een update naar Android 6.0. Het is niet duidelijk waarom Motorola bepaalde regio's uitzondert. Vooral het feit dat de update niet in de Verenigde Staten verschijnt, is opvallend.

Motorola lijkt gebruikers die klaagden over het ontbreken van een geplande Marshmallow-update voor de Moto E tegemoet te komen. Bij de introductie van de smartphone in februari 2015 beloofde de fabrikant dat het toestel up-to-date zou blijven. In de kleine lettertjes bleek echter te staan dat Motorola één software-update beloofde. In sommige regio's kreeg het toestel een upgrade van Android 5.0 naar 5.1 en daarmee leek die belofte te zijn ingelost.

Alleen de 4g-uitvoering van de Moto E 2015, die is voorzien van een Snapdragon 410-soc, krijgt de update naar Android 6.0. Motorola heeft ook een variant zonder 4g in het assortiment, die een Snapdragon 200-soc heeft. Het toestel dat in de Benelux te koop is en waarvan Tweakers in maart een review publiceerde, betreft de 4g-variant. Wanneer Motorola de update voor de Moto E uitbrengt, is nog niet bekend.

Motorola Moto E 2015 4g

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-12-2015 • 12:01

83

Submitter: Mizgala28

Reacties (83)

83
83
60
0
0
1
Wijzig sortering
Dat valt weer mee, maar Motorola en andere fabrikanten mogen er toch wel eens iets duidelijker over zijn tot wanneer toestellen updates krijgen.
3 jaar vanaf introductie major Android updates en 4 jaar security updates lijkt me een goed begin.
3 jaar vanaf introductie major Android updates en 4 jaar security updates lijkt me een goed begin.
Misschien moeten consumentenorganisaties, of tech-websites eens beginnen met het afraden van telefoons van telefoonfabrikanten die die belofte weigeren te maken.

De consumentenbond heeft in het verleden al wel zoiets gedaan.
Tweakers zo het in hun reviews mee moeten nemen als een punt en score.
Wel moeilijk om te weten wat de verwachte ondersteuningstijd is op het moment van release. Meestal wordt dit pas bekend na de eerste grote major Android versie. Dan is te zien of de smartphone deze wel of niet ontvangt. Tenzij de maker dit natuurlijk van tevoren dit bekend maakt en dan maar hopen dat ze zich eraan houden...
Je zou het ook kunnen baseren op ervaringen met voorgaande modellen. Bijv. bij de review van de Samsung Galaxy S7 de ervaringen m.b.t. het ondersteunen van de S3, S4 en S5 meenemen. Dit zal niet altijd 1-op-1 stroken met de ondersteuning van het nieuwe model, maar het zegt wel iets over de betrouwbaarheid van de fabrikant op dit punt.
Het kan ook niet altijd, niet alle merken maken het zo makkelijk om typenummers met een cijfertje op te hogen bij een nieuwe versie en soms is er geen vorige versie. Merken hebben allemaal low-, medium- en highend modellen en die hebben al een verschillend updatebeleid;
Niet eens een slecht idee.
Ondersteuning en software-updates op basis van ervaring uit het verleden: top/goed/voldoende/compleet waardeloos
Anoniem: 132566 @RobbieB9 december 2015 13:15
Idd, ik denk zelfs dat een Ombudsman-actie of mogelijk zelfs een wettelijke verplichting zou mogen/moeten bestaan, dat er v.w.b. de afschrijf-termijn vd telefoon (bijv. drie jaar) verplichte updates uitgebracht moeten worden voor ieder specifiek geleverd toestel, met als tegenvordering bij ingebreke blijven, dat het volledige aankoopbedrag geretourneerd wordt (ofwel: bij uitblijven verdient een fabrikant niks, zijn er slechts hoge kosten.) Dat zal fabrikanten ook meer dwingen, om niet ieder jaar met een andere kleurtje en net iets andere specs te komen, maar om zich ook meer te focussen op software-development, ergo; het kwalitatief goed bijhouden van meegeleverde releases, ook op toestellen waar niks meer op te verdienen valt, als onderdeel van total-cost/total-investment.
Anoniem: 16328 @Lisadr9 december 2015 12:21
Nexus krijgt dit altijd als pluspunt. De reviewers nemen het dus wel mee, maar enkel als de fabrikant het wel doet dit terwijl het normaal zou moeten zijn dat er enkele jaren software support is. Eigenlijk zouden fabrikanten die dus een onduidelijk software support systeem hanteren puntenaftrek moeten krijgen.
Ik ben het eens met je punt, maar tegelijkertijd zijn de mensen die in de Moto E doelgroep vallen volgens mij niet degenen die omkijken naar dit soort initiatieven, het zijn volgens mij degenen die geen flauw idee hebben dat ze gevaar lopen door een telefoon te gebruiken die geen updates ontvangt. Ik ken genoeg mensen die helemaal geen updates installeren ook al zijn ze beschikbaar.

Media zoals NOS zouden meer tijd moeten besteden aan deze materie, zodat het gros van de mensen zich gaat beseffen wat het betekent als je telefoon geen updates krijgt en hoe gevaarlijk dat kan zijn.
Anoniem: 666170 @Th_mas9 december 2015 13:38
Je kan wel zeggen dat het niets voor lichte gebruiker uitmaakt, maar dat doet het natuurlijk wel. Bijvoorbeeld banken willen graag hun app het liefst draaien op een veilige versie van android. Steeds meer applicaties werken nu alleen voor android 4.3 of 4.4 en hoger.

Voor het internet als geheel heb je natuurlijk ook een gevaar als veel mobiele apparaten hackbaar blijken. Zo was er bijvoorbeeld software in omloop die stiekem naar betaalde lijnen in afrika belde, of zou een telefoon theoretisch gebruikt kunnen worden in een botnet.
Dat, of Google moet zelfstandig onder de kap de nodige updates kunnen blijven pushen OTA.
In veel gevallen gaat het voor de fabrikant enkel om de skins + bloatware.
Probleem is dat je weer een nieuwe versie van Android nodig hebt wil je weer meer delen lostrekken en updaten via Play Services. Vanaf Android 5.0 kan bijvoorbeeld eindelijk de Webview onafhankelijk bijgewerkt worden en vanaf Android 6.0, de verbindingservices (wifi, 4g etc.), waardoor verbeteringen in het accuverbruik kunnen worden doorgevoerd.
Fabrikanten zouden naar mijn mening gewoon verplicht gesteld moeten worden om een aantal jaren hun telefoons te updaten. Zo is het gewoon een wegwerpproduct van een paar honderd Euro. Voorlopig koop ik alleen Nexus telefoons. Hoewel ik het ook al belachelijk vind dat de Nexus 4 nu geen Android Marshmallow krijgt terwijl dat nog een prima toestel is.
Ik begrijp niet, wellicht door gebrek aan kennis, waarom het niet mogelijk is met android om het een continues geupdate product te maken.
Je kan met de architecture toch elk afzonderlijk element vernieuwen?

Proces matig zou Google hier een infrastructure moeten aanleggen met fabrikanten voor het gebruik van divers e.d.
Als je een fork maakt van heel Android als fabrikant dan is dat eigenlijk gewoon een nieuw OS gebaseerd op Android. Dan kun je de oorspronkelijke maker van Android niet verantwoordelijk stellen dat er geen updates komen. Dit zou de fabrikant die het OS aangepast heeft moeten doen. Bij Windows en iOS is dit niet mogelijk / toegestaan dus speelt dit niet.

Als je een Nexus kiest heb je Android zoals het bedoelt is door Google zoals dat ook bij een Windows of iOS toestel is.

Van mij mag de ondersteuning overigens ook nog wel een stuk langer bij Nexus telefoons.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 23 juli 2024 01:18]

Als we kijken naar andere merken, zoals bijvoorbeeld HTC zie je dat steeds meer app's geüpdatet worden via de Play store. Zou een super ontwikkeling zijn als het besturingssysteem (Anders dan Nexus) OTA geüpdatet konden worden via Google. Uiteraard als een 'Optie'.

On topic; top dat ze (na kritiek) nu de update alsnog uitbrengen. :)
Als je 3 jaar updates geeft en er loopt bij zo een update na meer dan 2 jaar iets mis, dan wil je ook garantie hebben zeker? Lijkt me beter om de update periode gelijk te stellen aan garantieperiode.
Lijkt me beter om de update periode gelijk te stellen aan garantieperiode.
Drie / vier jaar garantie lijkt mij een uitstekend idee.
Er zijn normen zowel technisch inhoudelijk en ook voor driver updates waaraan de leverancier moet voldoen.
Motorola is erg goed bezig in vergelijking tot andere fabrikanten. Goedkope Samsung telefoons krijgen bijvoorbeeld echt nooit een update.
Als ze zich daar aan houden uiteraard. We weten ondertussen hoe het ging met Windows Phone 10 en support.
Hoe ging het dan? Want Windows 10 voor telefoons is er officieel nog niet voor mijn Lumia 930. Ik draai nu de laatste insider build overigens. Het is er officieel alleen nog maar voor de 950 en 550. Het zal vast wel minder zijn dan 10 jaar, maar volgens mij is het best aardig die support. http://www.computerworld....s-of-updates-support.html
Microsoft heeft altijd 36 maanden support geleverd op ieder grote update. Dat betekend dat bij de release van wp8.0 alle smartphones van Microsoft 36 maanden update support kregen. Met de release van 8.1 werd die opnieuw met 36 maanden verlengt.

Met Windows 10 (die voor kerst naar de eerste wave van toestellen komt), hebben ze inderdaad de update policy gewijzigd. Ook worden updates nu hetzelfde uitgebracht als Windows updates en kunnen providers niet meer een update tegenhouden (voor testdoeleinde bijvoorbeeld).

Vind zelf ook erg jammer dat in reviews hier niet naar gekeken wordt. Van een computer is het maar normaal dat hij updates krijgt, maar bij smartphones wordt er amper tot niet naar gekeken.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 01:18]

Anoniem: 16328 @vali9 december 2015 12:48
Als MS er geen zin meer in heeft stoppen ze er net zo gemakkelijk mee. Zie de Windows RT tablets.
Ze brengen geen nieuwe Windows versie naar RT devices, maar ze krijgen nog steeds security updates (tot en met 2023). Dus nee, ze stoppen er helemaal niet mee.

Google kan echt nog wel flink wat leren van het security beleid van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 01:18]

Anoniem: 690661 @vali9 december 2015 15:21
Om die reden heb ik gekozen voor windows phone, nu ruim 8 maanden in het bezit van een lumia 830.

(Misschien vraag ik iets teveel)
Maar laten we nou eerlijk zijn, hoevaak hebben jullie een security update ontvangen in de laatste 6 maanden? Ik kan me niet voorstellen dat er in al die tijd geen lek is ontstaan/opgemerkt. Natuurlijk krijgen we straks W10 en zijn weer we volledig up to date en veilig. Maar deels is het natuurlijk ook marketing.
Sinds Windows Phone 8.1 Update heeft Microsoft 11 updates uitgebracht, dus er zijn er genoeg geweest sinds vorige zomer.
Uhm, je bedoelt die tablets die nog voor minstens 8 jaar ondersteuning ontvangen? Windows RT is ondersteund van 2012 tot 2023, de laatste is al een hele tijd geleden uit gekomen, en dat is dus al een zeer acceptabele tijdspannen voor een tablet.
Compleet ander platform en strategie. Niet vergelijkbaar.
Anoniem: 470811 @capsoft9 december 2015 12:30
Er is dus, aldus jijzelf, wel Windows 10 voor de smartphone beschikbaar (950 en 550), alleen de 930 is kennelijk nog niet geupdate. De 930 is dus nog niet geupdate.

Net zoals er ook Android 6.0.1 voor de Nexus is, en nog niet voor de Galaxy Sx.
Maar nu maak je een scheve vergelijking, Windows 10 Mobile is namelijk nog niet compleet af. Dat zou hetzelfde zijn als klagen over dat Samsung geen Android 6.0 Developer Preview build had voor hun smartphones.
Ok, capsoft verwijst dus dat er alleen nog een Insider Build officieel bestaat voor de 950 en 550 en dat er een custom build is voor de 930 (van Windows 10)?
Nee, voor de 950 en 550 is er al een stabiele W10 versie, waar het voor de 'vorige generatie' WIndows Phones nog een preview versie is.
Oke. Dus voor de Nexus is er al een stabiele Android 6 versie, waar het voor de 'vorige generatie' Android Phones nog een preview versie is (als dat er al is tbh).

Kortom, de oudere toestellen met Windows Phone zijn dus nog niet bijgewerkt (ondanks dat er voor de nieuwste generatie al wel W10 is), net als de oudere toestellen met Android. Volgens mij komt deze situatie aardig met elkaar overeen dan.
Nee dat komt hij niet. Voor de wp8.1 toestellen komen nog steeds security updates uit. Microsoft heeft dit keer ervoor gekozen om de grote update (de Windows 10 update) in waves uit te brengen. De reden waarom ze hiervoor gekozen hebben is dat er flink wat verschillende smartphones bestaan en ze zekerheid willen hebben dat Windows 10 op elk device stabiel en snel draait.

De eerste wave (waaronder de l930 valt) krijgt hem voor de kerst en de andere wave is in januari/ februari in de planning.

Mensen kunnen ervoor kiezen om de preview te installeren op hun toestel. Hiermee hoef je geen developer te zijn en het voordeel is dat je op elke Lumia (en htc m9) de laatste Windows Phone versie kan testen. Dit zijn geen "custom" builds. De inside build bestaat namelijk uit twee versies : slow ring and fast ring. Mensen die graag het nieuwste willen testen met als risico dat het toestel minder stabiel draait kiezen voor de fast ring. De slow ring is voor mensen die voor stabiliteit en snelheid kiezen.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 01:18]

Anoniem: 470811 @vali9 december 2015 16:02
Check, top. Thanks voor je toelichting.

Wel prettig dat Google ook Security updates nu doet, en nu maar hopen dat andere fabrikanten er wat mee gaan doen (structureel).
Eeh nee hoor. De 950 en 550 draaien ook gewoon op de preview versies.
Nee, dat doen ze niet. Build 10586 is de stabiele release versie. Het is nu de firmwares waar het om gaat, die zijn er voor de 2de, 3de en 4de generatie Lumias nog niet.
Anoniem: 93986 @Loller19 december 2015 19:07
Dat klopt niet wat je zegt. Er is nog geen final release. Dat er een stabiele release is zal vast wel maar dat is niet de final. Gisteren is de .29 release alweer uitgekomen. Ook voor de 950.
Wat gewoon een update is. Dat is net hetzelfde als zeggen dat bijvoorbeeld iOS 9.0.0 geen final release is omdat er een 9.0.1 is: onzin. Build 10586 is de final, iedere delta update daarna is gewoon dat: een update als ieder ander OS ontvangt.
Anoniem: 93986 @Loller19 december 2015 20:10
Ja je hebt gelijk. Pfff... :z
Het zijn nu overigens wel dezelfde versies. Nm 10586.29
Nee, hij is fout. Windows 10 Mobile is af maar wordt nu gewoon getest voor publicatie door operatoren.
En nog steeds een van de redenen waarom ik niet op Android overstap. Iedere fabrikant doet wat ie wil en je bent aan heb overgeleverd om updates binnen te krijgen, op een toestel van nog geen jaar oud!!!

Er mag dan wel op Apple worden afgegeven, maar mijn 5S uit 2013 heeft gisteren nog een update gekregen.
Wat dacht je van een Nexus telefoon?
Die wisselen iedere keer weer van fabrikant en daar kun je dus weer helemaal geen vertrouwen in hebben qua kwaliteit. Als ik het me goed meen te herinneren was de Nexus telefoon die voor de nieuwe uitkwam bijzonder tegenvallend. Daarnaast, de Nexus is volgens mij de enige telefoon die dat doet. Er wordt met Android altijd wel gewezen naar het feit dat je er alles mee kunt doen wat je wil, behalve het OS updaten omdat de fabrikant er geen nieuwe ROM voor heeft geschreven. Dat is toch gigantisch omslachtig? Ik weet niet hoe Android onderliggend werkt, maar van wat ik ervan heb begrepen is dat de fabrikanten hun eigen skin over Android heengooien. Waarom is het dan niet mogelijk om de onderlaag, de core te updaten, desnoods zonder de skin?
Qua iPhone ben je aan Apple overgeleverd, dus dat maakt in principe geen verschil.

Updates zijn belangrijk, maar niet doorslaggevend. Er kleven imho diverse nadelen aan iPhone, wat voor mij de keuze voor Android eenvoudig maakt. Ik ben niet de enige die dat vindt, gezien de 80% marktaandeel van Android.
Het toestel verliest niet aan funcionaliteit. De ratrace om maar altijd de laatste soft te willen hebben is mi overdreven.
Een geldige reden. Alleen kan je Android niet veralgemenen over alle fabrikanten. De Moto E 4G kost hier 120 euro en krijgt nu 2 "grote" updates. Voor een budget telefoon is dat meer dan voldoende gezien de hardware die er in zit.
Als je dan 650 euro uitgeeft aan een high-end telefoon uit 2013 , dan verwacht je ook een aantal jaar updates.
BTW, de Nexus 5 uit 2013 (350 euro) heeft ook net een update naar 6.0.1 gekregen. Dus het is maar over welke fabrikant je spreekt.
Al koste de telefoon 50 euro, het product moet wel ondersteund worden voor zijn gemiddelde levensduur. Je koopt een telefoon toch met ondersteuning en de belofte dat deze veilig en netjes werkt gedurende de levensduur? Mocht bijvoorbeeld de veiligheid in het geding komen (Stagefright oid) dan is de telefoon aangetast binnen zijn levensduur oftewel een niet deugdelijk product. Als een Motorola dan zegt van "Ja, maar dit is een budgettoestel" is het bedrijf dus niet te vertrouwen.

Zou toch wat zijn als er wordt bepaald op de prijs wat voor ondersteuning je krijgt.
Koop je een goedkope auto -> ja sorry, jij krijgt geen reparatie van de fabrieksfout want dat mag je niet verwachten voor die prijs.

Waarom is het update van telefoons zo'n gigantische beerput van problemen, Pc's ongeacht het OS doen het al jaren...
Ik ben juist van de Android omdat er zoveel producenten zijn. Concurrentie is alleen maar goed voor de kwaliteit en de prijs. Je ziet dan ook wel aan de orijzen die Apple hanteert dat ze geen concurrentie hebben. WP wordt door meerdere fabrikanten uitgegeven en dat is ook alleen maar goed.
Terecht. Het is van de gekke dat prima hardware binnen een jaar tijd al obsolete is geworden, vanwege de software. Je koopt een stofzuiger ook niet voor een bepaalde gebruikstijd, met daarna de garantie dat de functionaliteit afneemt. Het is een kleine moeite voor een fabrikant om tevreden klanten te houden, dat zou eigenlijk een hogere waardering moeten krijgen dan het afzetten van nieuwe telefoons.
Obsolete? Sorry in zowat alle gevallen blijft een product 100% functioneel beetje afhankelijk met wat je ermee doet . maar nu niet doen alsof een telefoon met android 5.x onbruikbaar is.
Op langere termijn heeft hij wel gelijk. Hoe lang dat nu gaat duren is de vraag, maar veel apps niet kunnen gebruiken omdat je een oudere Android versie hebt gebeurt ook. Plus besturingssysteem dat zo lek is als een mandje doordat er ook geen beveiligingsupdates meer voor komen.
Ja je kunt nog steeds bellen, smsen, e-mail lezen en internetten maar dat kan met een niet-smartphone ook.
Op langere termijn heeft hij wel gelijk. Hoe lang dat nu gaat duren is de vraag, maar veel apps niet kunnen gebruiken omdat je een oudere Android versie hebt gebeurt ook. Plus besturingssysteem dat zo lek is als een mandje doordat er ook geen beveiligingsupdates meer voor komen.
Ja je kunt nog steeds bellen, smsen, e-mail lezen en internetten maar dat kan met een niet-smartphone ook.
Zo is dat, mijn htc desire heeft het tot een maand geleden prima gedaan met gewone basic dingen als een simpele firewall, whatsapp en de ex file explorer _/-\o_
Fantastisch, dat je zo'n ding gewoon simpel kan houden. De moto E is mijn nieuwe apparaat, veel ingewikkelder en nog maar een schijntje van de kwaliteit van de desire.
Je haalt zaken door elkaar geen update in android versie meer krijgen is niet hetzelfde als geen security updates meer krijgen . Dat "lek als een mandje " is ook enorm overdreven.

Oudere apps blijven perfect werken en in tegenstelling tot bij apple bijvoorbeeld kan je altijd zonder problemen oudere versies instaleren als je wil.

Buiten misschien het heel uitzonderlijke geval dat iemand een app maakt die enkel op android 5.x/6.x blijft je smartphone werken zoals altijd zonder problemen. Niks obsolete dus.
Zou je dat van een stofzuiger ook zeggen? :D
Ik heb lang volgehouden dat geen enkel apparaat een update nodig zou moeten hebben, anders begint de koelkast straks ook te zeuren. Je ontkomt er helaas niet meer aan.
En anders moet je het zoeken in de schimmige wereld van de XDA knutselaars. M.i. is dat het enige platform dat geen genoegen neemt met de idioterie van de afschrijfmaatschappij. Als een produkt gewoon goed is, dan moet je het kunnen onderhouden.
Anoniem: 459575 9 december 2015 12:11
Blij dat ze van gedachten zijn veranderd voor de personen die zo'n toestel hebben.
Een update is immers meestal een vooruitgang op een of meerdere vlakken.
Een vooruitgang op veel vlakken.
Maar vooral een noodzakelijkheid op het gebied van veiligheid.
Onjuist, de moto E zou sowieso beveiligingsupdates krijgen.
Hier is sprake van een OS upgrade wat iets heel anders is.
Nu krijgen gebruikers dus een een kado-tje middels een upgrade.

Vergelijk het met een windows xp waar je destijds nog wel beveiligingsupdates voor kreeg, maar niet zo maar een gratis upgrade naar Vista/7/8

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juli 2024 01:18]

Kadootje? Is gewoon iets wat Motorola al belooft had.
Dat ze in kleine letters zichzelf tegenspreken doet daar niks aan af.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 23 juli 2024 01:18]

Precies, belofte maakt schuld. Er zijn mensen die om deze reden hun toestel retour gestuurd hebben en terecht, imo.
Als jij als fabrikant dit als een selling-point inzet, bij het leveren van je lijn, is dat in principe gewoon onderdeel van de overeenkomst. Het zou mooi zijn, als je vijf jaar moet wachten op je speciaal bestelde Porsche bolide met leren bekleding en bij levering na vijf jaar, zit er een goedkoop stofje van de Hema in, zelfde verhaal in principe- niet waargemaakte beloften.

Maar positief dat Motorola dit toch nakomt- dat sterkt het vertrouwen van de klant in hun merk, zo simpel ligt dat- zulke grappen kost je als merk gewoon keihard klanten, nu is dat vertrouwen licht hersteld (maar nog wel fragiel imo.) :/
Grappig, de moto-g van 2014 is wel al in versie 5.1, de moto-e van 2015 is en blijft voor zover ik kan zien toch in 5.0. En dat met praktisch de zelfde spec-s.

Het zal me niets verbazen als de moto-g van 2014 nog door gaat naar android 6.0 en de moto-e op 5.0 blijft. De Moto-G 2014 is uit de tijd dat Google nog wat te zeggen had bij Motorola. De moto-e 2015 van daarna.

For the record: Voor beide geldt: doorklikken op de motorola website, land: NL en 'retail' invullen.
je doelt denk op de Moto G (1e generatie uit 2013, de 4G versie uit 2014).. De 2e generatie Moto G (2014) en 4G (2015,2e generatie) draaien nog op 5.0.2 en slaan 5.1. over en worden direct naar 6.0 opgewaardeerd.
Dat lijkt me sterk, de mijne heeft een update van 5.0.2 naar 5.1 gehad een tijd terug.
erg apart, ik heb geen 5.1. gezien. Welk typenummer heb je? in Duitsland gekocht? In mijn huishouden zijn 3 moto G's van de 2e genereatie (twee keer XT1068, één XT1072) alledrie nog op 5.0.2.. Op mijn eigen toestel overigens onlangs Cyanogenmod geïnstalleerd. (6.0.1.)
Mea culpa, ik las niet goed. Mijn toestel is een 2e generatie Moto E :) .
Bij de introductie van de smartphone in februari 2015 beloofde de fabrikant dat het toestel up-to-date zou blijven. In de kleine lettertjes bleek echter te staan dat Motorola één software-update beloofde. In sommige regio's kreeg het toestel een upgrade van Android 5.0 naar 5.1 en daarmee leek die belofte te zijn ingelost.

Was ook een smerig zaakje.
Het zijn dezelfde Chinezen die je gegevens verkopen via Superfish, valse SSL certificaten installeren en een rootkit plaatsen in de BIOS. Wat had je anders verwacht van Lenovo Motorola?
Anoniem: 666170 9 december 2015 12:06
In de kleine lettertjes bleek echter te staan dat Motorola één software-update beloofde. In sommige regio's kreeg het toestel een upgrade van Android 5.0 naar 5.1 en daarmee leek die belofte te zijn ingelost.
Dat kan in de praktijk maar ondersteuning van een half jaar te betekenen.
Met regelmatig grote zerodays die ontdekt worden zoals stragefright.. is dat een belofte van niets natuurlijk, zeker omdat Motorola ook wel eens telefoons in de winkel heeft liggen, die komen met de 'vorige versie' van android.
Anoniem: 16328 9 december 2015 12:11
Zolang er een Qualcomm chip inzit dan kan het goed zijn dat de community met updates komt. Bijvoorbeeld voor de Samsung S3 Neo is er een XDA Rom beschikbaar naar Android L. Als je een andere processor hebt bijvoorbeeld eentje van Samsung zelf dan kun je fluiten naar support.
Ik heb 5.1.1 op een Note II met Exynos... en 6 komt eraan AFAIK.
Als je nu in zo'n uitgesloten regio bent, is het dan toch mogelijk om via een omweg toch de update te krijgen? bv op vakantie gaan naar een niet uitgesloten regio?
Hier heb ik respect voor, ik heb de Moto E 2015 en toen ik hoorde dat ik geen 6.0 hoefte te verwachten vond ik het een beetje jammer, zeker omdat ze nog geen 5.1 hadden uitgebracht (nu nog steeds niet, maar misschien slaan ze voor EU 5.1 nu gewoon over) wel erg jammer dat de US geen update krijgt, hopelijk veranderen ze nog van gedachten, misschien volgende telefoon over een paar jaar weer Motorola, maar wel eentje met een flits camera. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.