Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Submitter: kmichael

Club 3D komt met twee actieve displayport 1.2 naar hdmi 2.0-adapters, met ondersteuning voor resoluties tot maximaal 3840x2160 pixels bij 60Hz. Een dergelijke adapter is met name relevant voor bezitters van een AMD-videokaart die een 4k-televisie aan willen sluiten.

Club 3d hdmi 2.0-adapterDe adapter van Club 3D komt in twee varianten, een normale displayport 1.2 naar hdmi 2.0-adapter en een mini-displayport naar hdmi 2.0-versie. De kabel ondersteunt hdcp 1.3 en 2.2, 24bit kleurdiepte en 4:4:4 kleurweergave zonder compressie. Met een effectieve bandbreedte van 17,28Gbit/s is 60fps bij 4k-resoluties mogelijk.

Sinds de introductie van AMD Crimson kan de omvormer niet alleen met grafische kaarten van Nvidia of Intel HD-gpu's gebruikt worden, maar ook bij AMD Radeon-kaarten. Gezien er momenteel geen AMD-kaarten met hdmi 2.0-aansluiting verkrijgbaar zijn, is het gebruik van een adapter de enige methode om een 4k-televisie met hdmi 2.0-poort aan te sluiten. Voor de komst van de nieuwe Crimson-software ondersteunde AMD geen hdmi 2.0 en was het niet mogelijk om een dergelijk scherm met 60Hz aan te sturen. Hdmi 1.4 biedt maximaal 30Hz bij de resolutie van 3840x2160 pixels. Displayport 1.2 ondersteunt wel 60Hz in 4k, maar er zijn vrijwel geen tv's die zo'n aansluiting hebben.

De adapters met de typenummers CAC-1070 voor de gewone versie en CAC-1170 voor de mini-displayport-versie moeten eind december beschikbaar zijn voor een bedrag van 35 dollar. Omgerekend inclusief btw ongeveer 40 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Jammer.. Ben al een tijdje op zoek naar zo'n adapter, alleen loop ik tegen t probleem aan wat deze kennelijk ook heeft.. 24 bit kleurdiepte..

Laat je niet misleiden, het betekent dat het slechts een 8 bit scherm kan aansturen.. 3x8 (RGB).. dus als je op zoek bent naar iets dat een 10bit scherm kan aansturen die enkel een Displayport heeft (grrrr), wacht dan op iets dan wel 30bit doorvoert.. -O-
Ik begrijp je niet, dan sluit je toch gewoon direct met DP aan? Dit is om DP naar Hdmi 2.0 om te vormen en HDMI 2.0 kan zelf helemaal geen 30bit kleuren met 4:4:4@60Hz dus zo'n adapter zal nooit komen.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 25 november 2015 16:41]

Ik snap het volgens mij echt voor geen meter.

Mijn TV heeft HDMI2.0
Mijn laptop heeft HDMI1.4, maar ook (mini)DP1.2

Ik dacht dat ik met dit adapertje dus mijn TV aan kon gaan sluiten op mijn laptop, en dan op 4K 60Hz met 32BIT..
Als ik je nu goed begrijp, kan ik dus met deze adapter wel op 4K@60Hz gaan, maar niet op volledige kleurweergave zoals mijn laptopbeeld dat doet?

#SNAPDRNIETSVAN
Niet zonder chromasubsampling nee. Op PC is chromasubsampling niet gewenst omdat dat voor het weergeven van tekst niet mooi is maar alle videocontent is sws al niet volledige chroma dus dat maakt voor HDMI geen hol uit.

Deze converter gaat gewoon tot zover HDMI 2.0 kan, dus gewoon voor elke tv meer dan uitstekend.
Dus, als ik een game wil doen op mijn UHD TV, is dit wel de "oplossing" voor mij?

Tnx voor je info, jij snapt waar je het over hebt =)
Je zit nu dan ook de verkeerde kant op te denken, DisplayPort kan gewoon meer aan dan HDMI, dus dan moet je een kaart zoeken die displayport heeft om zo'n scherm aan te sturen.
Daar heb je gelijk in.
Maar zolang er geen beteren zijn, is dit een redelijke oplossing :)
Waarom zijn dergelijke adapters zo prijzig? Zitten er veel elektronica en chips in?
displayport is een heel ander signaal dan hdmi/dvi/vga signaal, die kunnen redelijk makkelijk omgezet worden d.w.z. de pinnetjes verbinden. Bij displayport komt er een stuk electronica bij kijken om het beeldsignaal om te zetten, vandaar dat ze bijna altijd "actief" zijn
Juist.

Het is belangrijk om te weten dat er twee manieren zijn om Displayport-connectoren met HDMI of DVI te verbinden: De ene methode is een verloopje. De videokaart detecteert dan dat er een HDMI-/DVI-monitor is aangesloten en zet i.p.v. een Displayport een TMDS-signaal op de pinnetjes. Deze methode is nutteloos als de kaart geen HDMI 2.0 kan spreken en ook dual-link DVI is met deze methode onmogelijk. Een ander punt is zijn dat veel AMD-kaarten met deze methode beperkt zijn tot 2 monitor, maar er 3 aan kunnen sturen als de Displayport-poort ook het DIsplayport-protocol kan spreken.

De andere methode is dan ook dat de kaart gewoon een Displayport-signaal op de pinnetjes zet en een omzetter er voor zorgt dat het Displayport-signaal omgezet wordt naar een HDMI- of DVI-signaal. Deze staan bekend als actieve omvormers en dit produkt is daar een voorbeeld van. Omdat het Displayport-protocol totaal anders in elkaar steekt dan het TMDS-protocol kan dat niet met eenvoudige elektronica. In een omvormer als deze zitten chips die het werk doen en dat drijft de kosten op.
bedankt, voor de uitleg maar gaat hier geen latency in zitten ? Aangezien het een chip is ? of is het beter om gewoon gebruik van hdmi of display poort te maken ? inplaats een omvormer.
Er gaat latentie in zitten, maar dat zal in de orde van enkele beeldlijnen zijn, met tienduizenden beeldlijnen per second die geschreven worden is dat niet de grootste zorg.
Gaat het geluid ook mee naar hdmi in methode 2?
Volgens de webpagina van Club3D over dit ding gaat audio inderdaad mee.
Ten tijde van mijn HD5870 was dit nog een probleem en enkele maanden later kwam Club3D met een adapter zonder USB voedingskabel, wat veel losse passive DP to HDMI/DVI kastjes wél hadden.

Jip & Janneke versie van verschillen HDMI/DVI/DisplayPort Passief en DisplayPort Actief

Bij passieve DisplayPort/DVI/HDMI komen de regels pixels 1 voor 1 binnen en worden afgesloten door een scherm einde, het scherm hoeft bijna niet na te denken.

Bij actieve DisplayPort is en een continue stroom aan pixels zonder duidelijk begin of eind en mag het scherm (of in dit geval de adapter) gaan bedenken wat de regels en scherm einden zijn.
Bij displayport komt er een stuk electronica bij kijken om het beeldsignaal om te zetten, vandaar dat ze bijna altijd "actief" zijn
Dat klopt. Echter zijn op veel videokaarten van de 'vorige' generaties deze actieve onderdelen ingebouwd. Zo kan je voor lagere resoluties (bijvoorbeeld tot 1920x1200) en een aansluiting op een enkele DisplayPort gewoon een passieve adapter gebruiken om een DVI/HDMI signaal te krijgen.

Actieve adapters waren bijvoorbeeld nodig omdat sommige videokaarten maar twee 'klokken' konden aandrijven voor DVI/HDMI monitors. Al sloot je dus twee monitoren aan via DVI of HDMI, dan kon je alleen een derde DVI/HDMI monitor aansluiten via DisplayPort met een actieve adapter.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 november 2015 11:24]

packaging,HDMI license, marketing, brand, profit etc, chip zelf kost niet zo veel...
Zo'n chip ontwikkelt zichzelf niet dus R&D is ook een belangrijke kostenpost.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 25 november 2015 13:17]

Creatieve taalnazi reactie!, was even vergeten dat die hier ook reageren.
VGA naar HDMI kan je niet zomaar omzetten, dat is analoog vs digitaal hier heb je ook actieve adapters voor nodig voor bijna alle videokaarten (er zijn een paar die het ondersteunen door een extra feature).
dit is een displayport naar hdmi 2.0 adapter, dat is digitaal -> digitaal. Nogsteeds wel een signaal dat moet worden geconverteerd, maar het is geen dac zoals bij vga -> hdmi.
Die prijs zak over een maand of 2 wel, maar ja er zit wel elektronica in die het signaal omzet naar hdmi 2.0 en weer terug
Ik denk niet dat de prijs zal zakken, actieve d.p. naar dvi adapters zitten al in die prijsklasse en vind deze dus al relatief goedkoop.
Ik denk niet dat de prijs zal zakken, actieve d.p. naar dvi adapters zitten al in die prijsklasse en vind deze dus al relatief goedkoop.
Je kan natuurlijk ook goedkoop een actieve adapter uit China bestellen. Die zullen binnenkort ook wel beschikbaar zijn voor DP 2.2/HDMI 2.0.
Waarom zijn dergelijke adapters zo prijzig? Zitten er veel elektronica en chips in?
Ik heb een betere vraag, waarom zit er niet gewoon standaart ook een HDMI 2.0 aansluiting op de nieuwe AMD Radeon kaarten?

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 november 2015 02:12]

Goed bezig van Club 3D! Ze hebben ook andere producten (zie de review van Foritain: productreview: Club 3D SenseVision Y-Cabled Docking Station review door Foritain) voor mensen bij wie de beeldschermaansluitingen en computeruitgangen niet helemaal op elkaar aansluiten. Standaarden zijn leuk en handig, maar als verschillende standaarden naast en door elkaar worden gebruikt schiet het ook niet op natuurlijk.

Ik wacht nog op een fabrikant die een actieve omvormer van een hdmi- of displayport-uitgang naar de thunderboltaansluiting van mijn Apple-beeldscherm maakt.
Displayport kunt je meteen aansluiten op de Thunderbolt aansluiting. Je mist dan alleen data overdracht, maar beeld is geen probleem.
Je kunt prima een thunderbolt-signaal naar een beeldscherm met displayport-ingang sturen. Andersom werkt het niet, een beeldscherm met een echte thunderbolt-ingang kan niets met een displayport-signaal.

Het Thunderbolt Display werkt dus niet met de mini-displayport van een Lenovo Thinkpad, ook al ziet de aansluiting er precies hetzelfde uit.
Goed bezig van Club 3D! Ze hebben ook andere producten (zie de review van Foritain: productreview: Club 3D SenseVision Y-Cabled Docking Station review door Foritain)

Ik wacht nog op een fabrikant die een actieve omvormer van een hdmi- of displayport-uitgang naar de thunderboltaansluiting van mijn Apple-beeldscherm maakt.
Hier zit ik ook al heel lang op te wachten zodat ik mijn 2012 imac als extern scherm kan gebruiken, voor mijn xbox bv.
Er staat in het artikel: "De kabel ondersteunt hdcp 1.3 en 2.2...".
Kan iemand uitleggen hoe HDCP 2.2 zou kunnen werken als DisplayPort 1.2 (de bron) het niet ondersteunt?
Dat de omvormer Displayport 1.2 ondersteunt sluit toch niet uit dat hij ook onderdelen van hogere Displayport-specificaties ondersteunt?
Maar het heet een DP 1.2 naar HDMI 2.0 adapter. Nergens in de specificaties staat dat deze adapter ook DP 1.3 ondersteunt. Als de adapter geen DP 1.3 ondersteunt heeft het geen toegevoegde waarde om HDCP 2.2 in je specs op te nemen omdat je dat signaal nooit aangevoerd gaat krijgen. Het creëert dan alleen maar verwarring lijkt mij.
Ik denk dat dat een verkeerde conclusie is. Er is vast wel een methode in het Displayport-protocol aanwezig om niet alleen het versienummer op te vragen, maar ook op te vragen of specifieke functionaliteit ondersteund wordt. Een videokaart kan dan makkelijk testen of HDCP 2.2 ondersteund wordt door de omvormer en dan een HDCP 2.2-vercijferd signaal aanleveren.
Perfecte oplossing voor de mensen met een Gigabyte Brix of Intel NUC en deze aan de televisie hebben aangesloten.

Al die kastjes hebben hdmi 1.4 en dp 1.2

Eindelijk een manier om mijn brix op 4k@60hz aan te sluiten op de tv :)
Ik heb een NUC aan mijn 4k scherm (HU7500). Alleen mijn reciever is geen hdmi 2.0 (max 4k @ 30hz).
Dan sluit je die op een andere manier aan? Zoals optical out vanaf je TV. Dan heb je beter beeld en geluid wat meeloopt op de inputlag van je TV. In mijn geval is dat met 60ms behoorlijk merkbaar.
Opitical out gebruiken is inderdaad een optie.
Punt is wel dat er (op een paar demo's na) 0,0 2160p content is op 60hz ;).
Netflix biedt al UHD content.
Genoeg games kunnen 4K aan.
Eind dit jaar komt de nieuwe Blu-ray 4K standaard
Kodi schaalt ook prima naar 4K, dus voor foto's is het ook al handig.

Mondjesmaat komt die content nu echt wel.
Netflix bied uhd materiaal, maar dat is geen 60hz voor zover ik weet.

Games en de toekomstige blurays daar heb je helemaal gelijk in.

Fotos zien er subliem uit op een 4k scherm 8-).
Ik ben benieuwd naar de eerste reviews van de adapters om te zien of het ook audio kan doorgeven.
"Supports up to 8 channels of audio"

Geluid word dus doorgegeven.
Betekend dit dat we straks met de oudere MacBook Pro's met mini-displayport HDMI 2.0 schermen kunnen aansturen ?
Alleen als ze over displayport 4K@60hz kunnen en dat kan pas vanaf displayport 1.2. iirc hebben de oudere MBP's DP 1.1. De retina's kunnen het wel sws volgens mij.

Ze hebben het in iedergeval over OSX support:
http://www.club-3d.com/isotope/c/cac-1070_en-8ccc0795.pdf

edit: lijkt erop dat het pas vanaf haswell refresh werkt(late 2013). rMBP van 2012 kan over mDP tot 2560x1600

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 25 november 2015 12:21]

"Sinds de introductie van AMD Crimson kan de omvormer niet alleen met grafische kaarten van Nvidia of Intel HD-gpu's gebruikt worden, maar ook bij AMD Radeon-kaarten. Gezien er momenteel geen AMD-kaarten met hdmi 2.0-aansluiting verkrijgbaar zijn, is het gebruik van een adapter de enige methode om een 4k-televisie met hdmi 2.0-poort aan te sluiten. [...] Voor de komst van de nieuwe Crimson-software ondersteunde AMD geen hdmi 2.0 en was het niet mogelijk om een dergelijk scherm met 60Hz aan te sturen."

Dit snap ik niet helemaal, zeker icm de prijs. Wat is het dat de nieuwe drivers toevoegen dat dit mogelijk maakt? Als de nieuwe drivers hdmi 2 support toevoegen (al dan niet via een passieve verloopkabel) snap ik niet waarom deze kabels zo duur zijn. Als de nieuwe drivers geen hdmi 2 toevoegen, wat voegen ze dan wel toe wat nodig is voor deze adapter om te werken?
Ik ben benieuwd, aangezien dit een actieve converter is, hoeveel latency dit introduceert. Nou heb je daar met tv weinig last van aangezien een beetje receiver de audio-delay gewoon in sync houdt (was dat niet vanaf hdmi 1.3a al met de 'lipsync' feature?). Maar die hard gamers met een HDMI2 monitor zal zich misschien meer druk maken over latency.
Leuke 'gadget' voor een leuke prijs!
Eindelijk een manier om mijn MacBook te kunnen voorzien van HDMI 2, aangezien ik nu op mijn UHD televisie hoofdpijn krijg van de 30Hz waar ik nu door wordt beperkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True