Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Submitter: pauldebra

Apples App Store kampt opnieuw met een storing. Dat blijkt uit de statuspagina van Apple. De storing duurt sinds half zes donderdagochtend en het is onbekend hoe lang de App Store voor sommige gebruikers onbeschikbaar zal blijven.

Storing iTunesDoor de storing kunnen sommige gebruikers geen apps downloaden of updaten in de App Store voor iOS en de Mac App Store, meldt Apple. Ook de iTunes Store voor boeken, muziek en video's heeft te maken met een storing.

Dinsdagavond trad er ook al een storing op in de App Store. Behalve de statusmelding is er niets bekend: zo is het onduidelijk hoeveel gebruikers last hebben van de storing, wat de oorzaak is en wanneer de downloadwinkels weer beschikbaar zullen zijn.

Storing

Heb jij last van de storing bij de App Stores van Apple?

Ja
36,5%
Ik kom er nooit
36,1%
Nee
27,4%

Aantal stemmen: 4.015. Deelname gesloten op 05-11-2015 08:48. Stemmen is niet meer mogelijk.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Als het zo snel achter elkaar is, zou het dan geen DdoS aanval kunnen zijn? Geen idee wat je er mee bereikt, door de app store te Ddossen, maar het is een mogelijkheid.
Nou moet ik zeggen dat ik geen idee heb hoe Apple eea heeft ingericht, maar ik neem aan dat ze hun store op meerdere continenten en op meerdere locaties binnen die continenten hebben ingericht. Alleen DNS geeft al zoiets aan:

Name: e2850.a.akamaiedge.net
Address: 184.50.171.171
Aliases: store.apple.com
store.apple.com.edgekey.net
store.apple.com.edgekey.net.globalredir.akadns.net


Die redirs van Akamai kunnen gebruikers naar bepaalde locaties leiden. Nou zou je voorkant bij Akamai in dit geval kunnen ddossen maar dan heb je toch wel écht grof geschut nodig. Om meerdere Apple app stores plat te ddossen heb je ook écht zwaar geschut nodig lijkt me. Aangezien dit een redelijk globaal issue blijkt te zijn lijkt me een DDOS niet de oorzaak.
Then again niks is onmogelijk, en speculeren heeft geen zin. Wachten op de verklaring van Apple. Vast iest wat 'amazing' is :)

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 15 oktober 2015 10:01]

Grote bedrijven kennende zullen niet gaan toegeven van "we zijn geddossed". ING deed dit wel.

De reden wat ik denk dat ze het niet zullen zeggen, is omdat ze misschien bang zijn voor klachten als "een groot bedrijf als Apple moet toch bestand zijn tegen dit soort praktijken!?".
Dat zijn ze ook, via AKAMAI.
Dit is zeer waarschijnlijk geen DDoS aanval, dat hadden we dan wel terug kunnen zien in de statistieken en traffic flow aldaar.

Mensen denken tegenwoordig dat alles maar een DDoS aanval is, en steeds meer bedrijven spelen daar ook graag op in: als ze dan technisch zelf iets verkloten zeggen ze dat het een DDoS is.

Ben benieuwd hoe het zo gekomen is dat men opeens achter elke deur een DDoS ziet bij elke dienst die ook maar 1 minuut plat is... Jammerlijke ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 oktober 2015 16:37]

Nouja opzich is het verklaarbaar omdat het al een tijd duurt (niet 1 minuutje ofzo) een grote aanval zou dat kunnen verklaren. Hier zit dan echter, in dit specifieke geval, wel een hele grote partij achter met enorm veel funds, want akamai plat krijgen doe je al niet zomaar en daarnaast Apple platleggen ook niet. Om dit voor meerdere dagen vol te houden heb je een gigantisch botnet nodig (zelfs een ruime 100 miljoenen updaters krijgt het amper geheel plat zoals nu het geval is). Een DDOS op deze schaal is zeer zeker terug te zien bij de exchanges zoals je zelf ook al aangeeft. Dit is meer waarschijnlijk een technische fuck-up.
ik dacht juist dat DDoS vaker als probleem wordt aangegrepen als het fout gaat. Is makkelijk weinig aan te doen, kun je rustig werken.
Elke DDoS is nutteloos en er gewoon op gericht om systemen te ontwrichten en economische schade te veroorzaken.
Niet elke DDoS is nutteloos. Er zijn zat 'goede' instanties die botnets neerhalen met behulp van een DDoS.
botnets worden gebruikt om een DDoS uit te voeren, je gaat echt geen DDoS uitvoeren om een botnet neer te halen, je haalt zo een net neer door de command and control server neer te halen. De bots op zich zijn vaak gewoon zombie computers van gewone mensen die niet eens weten dat ze deelnemen. Daar zelf weer een DDoS tegen lanceren is evenzeer tegen de wet.
Met een DDoS aanval kun je de command & control server van het andere botnet neer halen zodat deze zijn botnet niet meer kan aansturen. Het is eigenlijk een vorm van terug hacken. Of dit echt in de praktijk gebruikt wordt weet ik echter niet.

Over wat je bereikt met een DDoS aanval, je kan het gebruiken als blackmail: 'als je mij niet heel veel geld geeft haal ik de app store neer'. Ik durf te wedden dat dit Apple heel veel geld kost. Hoeveel dollar-per-minuut zou er in de app store om gaan? Stel je voor dat deze het een uur niet doet.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 15 oktober 2015 10:19]

Is het efficiënt? Is het zelfs maar legaal? Neen. Om een C&C neer te halen moet je controle zien te krijgen over de fysieke servers, de IP adressen en/of de domeinnamen. Dat doe je niet met een eigen DDoS aanval op te zetten.

As I said -> DDoS is economische schade en is altijd slecht
Diverse overheden zijn gerechtigd een DDoS aanval uit te voeren.
Stel dat dat zo zou zijn, dan nog is het een non-argument als "oplossing" voor het neerhalen van een botnet. Zodra je de aanval stopt is het botnet vrij snel weer operationeel en heb je effectief gezien weinig bereikt.

Wil je echt een oplossing bieden voor het uitschakelen van een botnet, dan zul je toch echt (zoals boven genoemd) de servers die de bots aansturen moeten uitschakelen. Danwel door ze fysiek af te sluiten, dan wel door de beheerders de toegang te ontnemen.

Stel dat men als overheid gaat DDoSsen, dan begeef je je in zeer gevaarlijk vaarwater. Dit kan heel gemakkelijk gezien worden als een digitale oorlogsverklaring, met alle gevolgen van dien. Als je land voldoende groot is en een behoorlijke economische/militaire invloed kan uitoefenen (VS/Rusland/China), dan kun je hier misschien nog redelijk mee wegkomen. Doe je dit als Nederland, dan heb je zeer waarschijnlijk binnen korte tijd sancties aan je broek.
Ligt er wel een beetje aan. Staat de C&C server in nederland dan is het best zinvol om hem eerst plat te gooien met een DDOS om er voor te zorgen dat de boel tijdelijk ontregeld is. Nadat je de server fysiek hebt uitgeschakeld gooi je de ddos weer de deur uit en hoop je een verschil in network traffic te zien. Tenminste. Zo kan ik het me voorstelen.
Hij zegt toch niet dat ze de bots aanvallen met een DDoS? Daarnaast ging het er om of het nutteloos was of niet, dat heeft niks met de wet te maken...

Iets wat niet mag kan nut hebben en niets wat niet mag kan nutteloos zijn ;)
Daarnaast is het nut van iets altijd afhankelijk van uit welk oogpunt je kijkt. Een concurrent schade berokkenen kan wel degelijk nuttig zijn, niet dat ik wil suggereren dat MS of Google hier achter zit ;)
virussen verspreiden mag ook niet ... toch hebben we al bewijs genoeg dat zij die zeggen dat het niet mag, het zelf ook doen...

iemand nog een centrifuge om stuk te laten draaien?


ow ja, maar onder het mom van 'wij zoeken naar terroristen' telt de wet natuurlijk ineens niet meer voor bepaalde overheidsdiensten, en is iedereen toevallig een (mogelijke) terrorist... Gelukkig hebben we Snowden die ons al een paar keer met de neus op de feiten heeft gedrukt hierover...
En denk vooral niet dat je eigen regering je voor 100% met rust laat hoor... er is overal wel iets wat eigenlijk niet zou mogen kunnen.
botnets worden gebruikt om een DDoS uit te voeren
Botnets worden ook gebruikt om andere pc's te infecteren ;).

Met
Er zijn zat 'goede' instanties die botnets neerhalen met behulp van een DDoS.
bedoelde ik de command and control server natuurlijk, anders gaat het niet werken nee.
de app store plat is toch verlies voor apple...
En daarmee is een DDoS niet meer nutteloos maar een aanvalsmiddel.
Ontevreden ontwikkelaar omdat zijn/haar app niet gepubliceerd word?
Kan hij z'n geld beter in development steken.
Ik kreeg vanmorgen een melding dat er een update van de Telegram desktop client was maar kreeg een vreemde "plist" error toen ik m'n Mac wilde updaten. Ik ging er, mede door het woord "plist" van uit dat het een lokaal probleem was bij mij. Kennelijk niet dus.

Edit: net gecheckt en bij mij werkt het updaten weer.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 15 oktober 2015 09:59]

Ik heb het probleem nu (13:10) ook, maar eerder vanmorgen niet.
De AppStore is wel "up" maar de verificatie van de AppleID's lijkt plat te liggen.
iCloud Notes sync van de iMac naar mijn telefoon komen ook niet door.

[Reactie gewijzigd door TonnyTonny op 15 oktober 2015 13:11]

het is nu 13:45 en ik kan op mijn ipad geen updates doen van apps. Komt iedere keer terug met "werk bij". Het rondje begint maar gaat meteen terug naar "werk bij" dus.
Kan wel in de app store zelf en apps bekijken en info opvragen, maar echt apps downloaden dus niet

[Reactie gewijzigd door snrwo1 op 15 oktober 2015 13:49]

Raar hoor ik heb net een Twitch update gedaan in de appstore en een spel gedownload ongeveer 15 minuten geleden.

Edit: voor de mensen die denken dat ik de waarheid ontken proof screenshots van datum en tijd dat de appstore gewoon werkt!!

http://imgur.com/a/1EHl2

[Reactie gewijzigd door HarderStylezz op 15 oktober 2015 11:01]

Dat de App Store bij jou werkt wil natuurlijk niet zeggen dat hij voor iedereen werkt. Zie poll.
Bij mij werkte hij eerdere vanmorgen niet, nu weer wel.
Hier was het Bingo, inloggen in store met AppleID werkt niet.

Benieuwd wat de oorzaak is en hoe dit in de toekomst verder gaat zal ik op mijn 70ste nog steeds toegang hebben tot al mijn content/apps... ? Want fysiek heb je niks in handen en dit is toch wel een grote revolutie in verhouding tot hoe we met media omgingen een kleine 15 jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door FilipV. op 15 oktober 2015 10:51]

Ik heb vanochtend om 7:00 nog een app gedownload op iOS. Toen merkte ik niets vreemds. En ook nu is de App store goed bereikbaar, ook iTunes werkt nu goed.
Ik heb gelukkig op dit moment geen storing en kan apps updaten. Ik heb op "nee" gedrukt in de poll, echter kleurt "ik kom er nooit" groen op? Is dat correct? Want als het gaat om aantonen welke keuze het meest voorkomt, dan zie ik het nut niet in van een kleur, als de keuze toch bovenaan komt te staan en het langste balkje heeft.
Begin september zijn de appstore servers vervangen. SInds die tijd zijn er issues. Zo kunnen bv bepaalde apps sindsdien niet meer gedownload worden. Zie dit forum topic.
Er is een fix alleen die wordt door Apple gecensureerd. Het heeft te maken met iets opvoeren in de hostfile waarbij ik vermoed dat je de appstore app naar de oude omgeving laat wijzen dmv de hostfile. Wellicht dat een tweaker wel de exacte oplossing hiervoor weet.
Ik heb hier normaal geen probleem mee, maar heb vandaag mijn 5s opgehaald na reparatie, en backup haalt de apps van de cloud, dat ding in de war .. vandaag tevens mijn 6s+ ontvangen, en dezelfde backup, dezelfde problemen. Ik dacht eerst even dat er iets was met mijn apple id :P maar apple support wist met mijn melding geen raad en dus maar eventjes linkje naar tweakers gegeven.
Ik heb hier een ipad 2 die muurvast staat. Hij start aan een stuk door opnieuw op, al urenlang. Misschien dat hij tijdens een update vast is gekomen ofzo.
Oplossing, je DNS naar 8.8.8.8 ( Google) instellen. Werkt het wel.
Ook dan werkt het hier niet. Apps downloaden is onmogelijk.
Het probleem ligt bij de servers van Apple, niet bij de DNS servers van providers.