Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Toshiba heeft in het afgelopen kwartaal aanzienlijk minder omzet gedraaid dan in dezelfde periode vorig jaar, vooral bij de 'lifestyleproducten', waaronder pc's, huishoudelijke apparaten en lcd-tv's. Deze divisies zetten 76,3 miljard yen minder om, omgerekend zo'n 564 miljoen euro.

Toshiba logoDe medische divisie van het Japanse elektronicaconcern, voor onder meer beeldweergaveapparatuur en tomografiesystemen, deed het dan weer een stuk beter. Zij boekte een groei van 10 miljard yen in het kwartaal, dat liep van april tot en met juni 2015. Toshiba schrijft de omzetvermindering van per saldo 64 miljard yen deels toe aan 'risicofactoren', zoals natuurrampen en juridische problemen, zoals het boekhoudschandaal. Ook negatieve groei van de economie in het thuisland zelf en snel veranderende situaties in verschillende andere afzetmarkten, onder meer in politiek en economisch opzicht, worden als oorzaak genoemd.

Met het grote verlies in de pc en tv-divisie komt er steeds meer druk te staan op de interim-ceo van het bedrijf, schrijft Yahoo Finance. Interim-ceo Masashi Muromachi nam de functie van Hisao Tanaka over nadat deze laatste zijn functie neerlegde ten gevolge van het boekhoudschandaal. Muromachi zei maandag dat hij overweegt de slechter presterende divisies grondig door te lichten. Analisten verwachten dan ook grote bezuinigingsoperaties bij onder andere de pc- en tv-divisies.

Muromachi zei verder dat hij niet lang als ceo wil aanblijven. Een opvolger moet klaarstaan nadat alle grote bezuinigingsoperaties zijn afgerond.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Om nou heel eerlijk te zijn zie ik in mijn omgeving echt maar één Toshiba pc. Zelf denk ik niet dat het merk niemand meer trekt. Asus, Dell en HP zijn toch echt wel favoriet (Macbooks niet te vergeten), en persoonlijk zie ik geen speciale reden om een Toshiba aan te schaffen.
Ook naamsbekendheid zal hier in Nederland een rol in spelen.
in nederland deed toshiba nooit echt goed, met die punten wat je opnoemt kan het dus niet echt aan liggen.
maar de hele pc markt zit in elkaar te storten want veel zijn gewoon tevreden wat ze nu hebben of voldoet een tablet meer dan genoeg.
ik ken zelfs mensen die met een tablet meer kunnen dan een pc.

Gartner Says Worldwide PC Shipments Declined 9.5 Percent in Second Quarter of 2015

[Reactie gewijzigd door raro007 op 15 september 2015 14:20]

Het bestaansrecht van de PC markt hangt niet af van wat Jan Modaal thuis heeft staan. Of Jan nou een tablet of PC heeft zet die markt niet onder druk. Pas als de bedrijfssector besluit om geen PC's meer te gebruiken, dan wordt het kritiek.

En waar haal je dat vandaan dat de PC markt instort? Forbes voorspelt juist dat het diepste punt geweest is, en er in 2016 weer een lichte groei zal gaan beginnen. Bron
jan modaal neemt wel een heel groot hap van de taart daarna zelfs veel bedrijven gebruiken een ipad in plaats een pc.
had net een ziggo mannetje aan de deur en die klapte een ipad open en geen laptop zoals vroeger...
jan modaal neemt wel een heel groot hap van de taart daarna zelfs veel bedrijven gebruiken een ipad in plaats een pc.
had net een ziggo mannetje aan de deur en die klapte een ipad open en geen laptop zoals vroeger...
Vroeger liep jouw Ziggo mannetje gewoon met A4tjes en een pen :)

Anyway, qua statistieken kun je cijfers altijd zo presenteren zodat ze voor jou kloppen. Veel berekeningen laten de pure PC hardware verkopen zien als de "PC markt". Echter zijn de Windows Tablets, en in minder mate iPads ook gewoon PC's (Personale Computers). Deze tablets worden ook vaak meegenomen in de forecast voor de PC sales. Er zit namelijk ook gewoon een CPU, GPU HDD etc in.
dan heb je het fout want ze zeggen Notes: Data includes desk-based PCs, notebook PCs and ultramobile premium(ook wel ultrabook)
dus windows en linux osx maar geen android wp ios bb.
Maar bijvoorbeeld wel de surface tablets en andere tablets met een volledige Windows installatie. ;)
Zelfs als iedere surface een desktop vervangt dan is dat natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Eens, maar ze tellen wel mee in de PC verkopen, dat bedoel ik. Aangezien ze in alle opzichten een volledige Windows PC zijn net als je standaard desktop of laptop.
Binnenkort komt hij met een iPhone (waarvan hij zelf de helft betaald heeft als Ziggo het slim speelt).
:+
Vraag me af waar Gartner dat op baseert. Aan Intel gaat het in ieder geval niet liggen. Skylake gaat zo'n 12% extra performance geven. Kaby Lake mogelijk de 8% van de laatste jaren, maar komt pas tweede helft van 2016. De verkleining naar 10nm verwachten ze over 2,5 jaar (bron). Dus zelfs 2017 gaat niet veel meer dan 8% worden.

Historisch perspectief CPU performance: http://imgur.com/a/r3wbh

Over het algemeen word hardware vervangen als nieuw ca. 2x-4x zo snel is. Met de huidige verbetering in snelheid zit je dan op meer dan 6-9 jaar (voor 2x).

Ook zal je rond 2016-'18 marktverzadiging (90%+) van PC/Laptops zien (in westerse landen). Daarna heb je hier dus alleen nog maar vervanging en eigenlijk geen groei.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 15 september 2015 16:50]

Ze schrijven toch waar ze dat op baseren? Zij zien een pas een verkoop boost als er een speciale reden is. De specs van PC's verbeteren geleidelijk aan maar er is niets revolutionairs. Maar de introductie van een nieuwe Windows versie, of het stopzetten van support voor XP, etc dat heeft duidelijk effect. Mensen blijken toch een specifieke reden te moeten hebben om een nieuwe te kopen, een geleidelijke verbetering van de specs is niet voldoende.
Ze schrijven dat 2014 een aantal positieve factoren had. Dat daarom 2015 slechter lijkt, en 2016 weer net als 2014 gaat zijn. Maar in 2014 zijn uiteindelijk toch minder PCs verkocht, net als ieder jaar na 2010.

Het lijkt mij omdat er na begin 2011 nagenoeg geen noemenswaardige vorderingen zijn gemaakt bij Intel. En dat de westerse markt verzadigd is. Klinkt voor mij als Gartner's mooi-praten van degene die hen betaald. Doen ze vaker, daar huur je ze in feite voor in.
Maar Gartner wordt niet door 1 fabrikant betaald, maar door duizenden verschillende spelers, OEMs, softwareboeren, toeleveranciers, banken, adviseurs, investeerders, etc. Het zal hen werkelijk worst wezen of de markt omhoog of omlaag gaat, ze worden afgerekend of hun voorspellingen een beetje realistisch zijn.

En die mooie toekomst van Windows Phone - tsja, die potentie had het zeker, maar als analist kan je ook niet in de keuken kijken dat Microsoft de boel een stuk langzamer heeft ontwikkeld dan iedereen dacht, en de boel allemaal zelf wilde doen ipv met partners.

Overigens hebben ze wel gelijk gehad dat het marktaandeel van iOS zou gaan zakken, sterker nog, het is nu zelfs lager dan hun voorspelling. Alleen heeft Android hiervan geprofiteerd, niet WP.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 september 2015 10:57]

wat je bij de pc markt ook niet moet vergeten,dat sinds de core serie van intel(heb zelf een 2600k)er geen echt noodzaak is om je pc te updaten op geheugen en een video kaartje na dan! ik verwacht ook dat er steeds meer zal worden vervangen omdat stuk is dan dat het te traag is! en in ons huishouden staat nu een game pc maar heb nog twee kleine kinderen dus er komen er nog wel twee bij verwacht ik!
Is inderdaad weinig verbeterd sinds die tijd. Vergeleken met de 'flagship' 6700K van Skylake, zo'n 8% / jaar: http://cpu.userbenchmark....l-Core-i7-2600K/3502vs621

Moore's Law is not dead. It's merely pining for the fjords

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 15 september 2015 16:29]

Ik denk ook niet dat Toshiba echt wakker ligt omdat jij geen Toshiba producten in je directe omgeving ziet. Toshiba is een Aziatisch merk, waar het zich dan ook meer focust op die markt. Toshiba heeft het lastig als de Japanners zelf ook Toshiba links laten liggen, niet omdat ze minder afzetten in Europa/Het Westen

Edit: Even om perspectief te plaatsen, Toshiba heeft meer medewerkers dan de Sony corporatie, en bijna net zoveel omzet als Sony. Bron: Wikipedia

[Reactie gewijzigd door Devroet op 15 september 2015 14:19]

Komt dat niet omdat Sony (volgensmij) meer laat maken door anderen (en het dus niet hun medewerkers zijn) dan Toshiba?
Sony is een fabrikant van hoofdzakelijk consumentenelectronica. Toshiba is vooral een industriële organisatie die consumentenapparatuur erbij doet. Totaal niet te vergelijken qua organisatie en qua focus. Het is volstrekt logisch dat Toshiba groter is, en als je alle onderliggende organisaties neemt zal het verschil nog veel groter zijn (omzet is ook verdeeld over al die organisaties, in Japan heb je bedrijfsnetwerken die met elkaar intermingled zijn, dus de omzet van de een is niet het getal waar de daadwerkelijke opbrengst uit volgt dat verdeeld en voor verdere begroting gebruikt wordt).

Overigens, weet ik niet hoe Toshiba gericht is op levering van systemen voor corporate use. Ik denk dat bijv. Fujitsu een stuk groter zal zijn, aangezien die net als Dell en HP bepaalde support-constructen in plaats hebben. Dit waar Toshiba gewoon een merk is, zoals Asus en Apple (correct me if I'm wrong).
Volgens mij is het vooral Lenovo dat nu zowel in Azië als in Europa het gat vult waar Toshiba eigenlijk wil zitten.
Ik heb hier een Toshiba tv en een Toshiba laptop. Over beide ben ik dik tevreden. Als ik eind dit jaar / begin volgend jaar naar een nieuwe laptop ga uitkijken, is Toshiba weer een goede kanshebber.
De bedrijfsmodellen (Portege) zijn we erg goeie toestellen in mijn ervaring. Compact, degelijk ontwerp en extreem licht.

Ze zijn echter duur geprijsd, ook vergeleken met andere laptops bedoeld voor de werkvloer. Ik heb bovendien geen bedrijven gezien die Toshiba als huismerk gebruiken.

Op de consumer markt lanceren ze de laatste jaren naar mijn mening lelijke plastic speelgoedjes met AMD grafische kaarten (die in laptops toch wel wat achter lopen/liepen de laatste tijd).
Als ze maar wel laptops (aangezien ze het niet specifiek hebben over desktops maar PC) blijven produceren . Hier op de zaak hele goede ervaringen met Toshiba laptops terwijl de HP's regelmatig problemen hebben opgeleverd.
Toch eens de Elitebook series gaan proberen dan. Ik heb er een paar honderd uitgezet de laatste jaren en slechts een enkele met een probleem teruggezien. En dat bleek dan ook nog veroorzaakt doordat men het ding had laten stuiteren. Die dingen koop ik ook rustig tweedehands omdat nagenoeg elk onderdeel vervangbaar is. Onlangs heb ik voor privegebruik onderweg een 2e hands HP Elitebook 2540p met Core i7 aangeschaft voor een prijs waar je nog geen netbook voor krijgt. Zo'n ding loopt naar vervaging van de 1.8" hdd door een mSata SSD rondjes om de meeste laptops en is ook nog eens oerdegelijk geconstrueerd.

Overigens heb ik ook nauwelijks een probleem met de Toshiba Tecra series en Satellite Pro gezien. Terwijl de goedkopere Satellites na enkele jaren toch met problemen kwamen zoals ook de goedkopere HP series wel eens wat hadden. Kwaliteit kost wat maar spaart uiteindelijk uit op voorkoming van productieverlies door uitval.
Ze zijn dan ook een stuk duurder als de gemiddelde Toshiba.
je ben voor een basis model al bijna duizend euro kwijt en dan zit er nog niet eens een fatsoenlijk FHD scherm in en een hdd ipv een sshd of ssd en een goedkope amd chip ipv een zuinigere intel chip wat veel beter is voor je accuduur en waarschijnlijk prestaties.
Maakt Toshiba TV's dan?
Al vanaf 1959 :P (als ik het goed heb)
en de eerste kleuren tv in 1960, dus ze doen al een tijdje mee.
Nooit door een grote Mediamarkt gelopen? Ok, je moet ze zoeken, maar er staan er altijd wel 2 ofzo opgesteld.

[Reactie gewijzigd door Sjah op 15 september 2015 15:48]

Ik ken de Toshiba TVs vooral van de Duitse supermarkten (zoals Real).
Ze maken niet veel reclame, maar ze zijn er zeker. Ik heb er hier eentje staan bv.
Is dit de reden waarom het nieuwe tablet Portege z20t van ze zo enorm duur is? De prijs valt buiten alles en staat niet in verhouding. Vermoed dat voornamelijk organisaties hiervan de dupe zullen zijn die al contracten met hen heeft lopen.
Toshiba doet het in Engeland daarentegen wel weer stukken beter.
En heeft het merk ook veel meer naams bekendheid.
In Japan is Toshiba na Sony het meest verkochte elektronica merk.

[Reactie gewijzigd door Frontwing op 15 september 2015 22:40]

Geen wonder, bijvoorbeeld de laptopmarkt waar Toshiba ook aanwezig is, is gewoon om te janken. Allerlei laptops met 720p schermpjes proberen voor 1000 euro nog te verkopen. Innovatie anyone?

Consumenten merken dit ook en stellen hun nieuwe laptop aankoop gewoon uit. Ondertussen is er bijvoorbeeld op gebied van tablets of kleine camera's veel meer te doen, en gaat het geld daar naar uit.

[Reactie gewijzigd door Darkblaster op 16 september 2015 12:50]

Ik zou eerder een Acer, ja ja, nemen, die leveren volgens mij betere kwaliteit dan Toshiba. Toshiba heeft het merk zelf te grabbel gegooid door de kwaliteit van laptops achteruit te laten gaan bijvoorbeeld door het gebruik van goedkoop plastic, niet stevige constructies en slechte toetsenborden. Acer heeft de laatste tijd juist sterk gewerkt aan de verbetering van kwaliteit.
Gebruikte al jaren een Toshiba laptop en was er erg tevreden over.
Zo erg zelfs dat mijn huidige laptop weer een Toshiba is.

Ik zal Toshiba iedereen aanraden; kwaliteit voor een nette prijs.
Voorheen slechte ervaringen gehad met Medion en vooral Acer!
Acer laptop wel 4 keer voor reparatie weggeweest, net na de garantieperiode was ie weer kapot
(exact zelfde issue met schermkabeltje), toen zou het me ineens 600 euro gaan kosten.
Oplichterij.. nooit meer Acer voor mij..

O, scharnier van Acerscherm brak ook af..

[Reactie gewijzigd door winand op 15 september 2015 14:41]

Dell, Asus, Vaio, Lenovo. Dit zijn voor mij wel de vier merken waaruit ik zou selecteren.
Ieder z'n merk... ik ben erg tevreden met m'n MSI en m'n oude Dell XPS 1645 is nog steeds een goede laptop. Toshiba staat niet echt bekend om hun "high" performance laptops dus ik zal er waarschijnlijk nooit 1tje kopen, maar voor de gemiddelde consument is het echt wel een aanrader. Geen idee waarom ze vaak de underdog zijn tov Dell, Acer, Asus, Vaio en Lenovo.
Same here (3e of 4e keer met schermkabeltje van acer) |:(

*EDIT* spatie vegeten :+

[Reactie gewijzigd door cybertron12 op 15 september 2015 16:41]

Een goede kennis van me zweert ook al jaren bij Toshiba. 8 jaar deed hij met zijn eerste Toshiba Satellite A100-250 die nu bij een minder bedeelde en tweede leven heeft en een paar maanden geleden schafte hij zich een Toshiba Satellite L70-B149 aan waarover ik nog geen klachten gehoord heb.
Acer betekent dikwijls net na de garantieperiode drama. Schermen, toetsenborden en zelfs grafische chips doen na verloop van tijd moeilijk. Ik vermoed dat Acer wat mindere onderdelen in de laotops stopt en haar verkopers wat meer marge laat gezien de welhaast dwangmatige poging van verkopers om mensen een Acer mee naar huis te laten nemen. Voor licht gebruik kan het nog wel maar in mijn optiek kun je een toetsenbordtijger beter wat anders aanbevelen.
oja, OOK NOG :-) :
toetsenbord van mijn Acer had ik ook een keer zelf vervangen...
Ik ben juist vanwege het plastic voor Toshiba gegaan 5 jaar geleden. lees hier waarom
Zo'n HP DV7 heeft een beest van een accu dus hoeft hij helemaal niet op een stopcontaact te zijn aangesloten. Mijn ouders zijn al jaren gelukkig met het ding al hebben ze onlangs voor mee op vakantie maar eens een iPad Air aangeschaft.

Zelf houd ik het voor privégebruik bij de MacBook Pro en de HP Elitebook. Vooral de laatste is uit bijzonder degelijk materiaal opgetrokken en biedt bovendien uitstekend de gelegenheid om zelf onderdelen te vervangen.als dat nodig mocht zijn.

[Reactie gewijzigd door sjun op 19 september 2015 00:39]