Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Submitter: Muchachooo

De nieuwe Nexus 5 die dit najaar uit zou moeten komen heeft volgens een nieuw gerucht een rgbw-camerasensor, die betere foto's bij minder licht moet kunnen vastleggen door het toevoegen van een witte pixel aan de traditionele rode, groene en blauwe pixels.

De sensor is de IMX278 van Sony, meldt een bron op het Chinese sociale netwerk Weibo die afgelopen weken informatie over hardware van diverse fabrikanten in de telecomindustrie online heeft gezet. Omdat zijn lekken zo recent zijn begonnen, is het nog lastig te checken hoe betrouwbaar zijn informatie is.

Als de nieuwe Nexus 5 de IMX278 zou bevatten, zou het niet de eerste smartphone zijn met deze camerasensor. Ook de P8 van Huawei van dit voorjaar heeft deze sensor aan boord. De bedoeling is dat de sensor door de witte pixel meer licht kan opvangen uit vooral schaduwen, waardoor hij bij weinig licht foto's met meer details en contrast moet kunnen vastleggen. De camera zou optische beeldstabilisatie hebben en een maximale resolutie hebben van 13 megapixels.

De specsheet bevat verder nog enkele details die al eerder in geruchten over de nieuwe Nexus 5 opdoken, waaronder een 5,2"-scherm met '2k'-resolutie, vermoedelijk 2560x1440 pixels. De soc zou een Snapdragon 808 zijn, dezelfde soc die LG zelf gebruikt in zijn G4. Er zou 3GB aan lpddr3-geheugen aan boord zijn. Ook herhaalt de specsheet de aanwezigheid van een vingerafdrukscanner.

De details komen nadat eerder al foto's en renders van het toestel online verschenen. Het is onbekend wanneer de nieuwe Nexus zou verschijnen, maar gezien de aankomende release van Android 6.0 Marshmallow zal die niet lang meer op zich laten wachten.

Vermoedelijke Nexus 5 2015Spescheet Nexus 5 2015OnLeaks: Nexus 5 2015

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Weet niet of dit de eerste toestellen zijn met een dergelijke sensor maar het heeft nogal lang geduurd voordat de sensor blijkbaar zijn weg heeft gevonden richting de consument. De afbeelding van de voorbeelden kwamen me zo bekend voor dat ik even een image search deed en hierop terecht kwam:

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201208/12-107E/ (20 aug 2012!)

Dit is exact dezelfde sensor

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 27 augustus 2015 07:03]

Volgens mij heb je wel goed geGoogled maar niet de goede informatie aan elkaar gelinkt. De images uit het artikel zijn inderdaad van de IU135F3-Z zoals gepresenteerd in het persbericht wat je linkt.

De rest van het artikel hier op T.net rept over de IMX278 welke in de P8 en de nieuwe Nexus komt; deze sensor kan ik niet terugvinden in enige recente pers-berichten van Sony maar een overview kan je wel teruglezen bij ze.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 27 augustus 2015 07:35]

Hmm ik ging er zelf inderdaad vanuit dat de bijhorende afbeelding onderdeel was van de sensor in het genoemde artikel, de voordelen kunnen dus afwijken van de voorbeeld afbeeldingen. Dan alsnog vraag ik me af of dit de eerste toestellen zijn met een dergelijke sensor
Als je dan nog verder googled, kom je dezelfde berichten zelfs al tegen in 2010(!):

Google-search op datum
Waarom dan nog een qualcom 808 ipv de nieuwe 820? Google zet met de Nexus toch altijd paradepaardjes neer?
Jammer dat de hardware soms een beetje achter blijft want het zijn vaak mooie telefoons. (hoewel de Nexus 6 met die bochel echt heel lelijk is imho)
Omdat de SD 820 volgend jaar pas uitkomt. nieuws: Qualcomm: smartphones met Snapdragon 820 komen volgend jaar uit
nieuws: Qualcomm: smartphones met Snapdragon 820 komen volgend jaar uit
De SD 808 heeft bewezen goed te presteren afgezien van de benchmark scoren. Zo was er een benchmark tussen de LG G4 (808) en de Sony Xperia z4 (810) waarbij de G4 in dagelijkse app gebruik veel sneller was. Bron heb ik zo even niet maar op YouTube zal je vast de video's vinden. Daarnaast produceert de 808 veel minder hitte dan de 810.

[Reactie gewijzigd door Freedomfighter op 27 augustus 2015 07:27]

in dagelijkse app gebruik
Oftewel software optimalisatie. Als je beide toestellen op dezelfde rom hebt zal het verschil waarschijnlijk wel de andere kant op gaan. Nevertheless is het natuurlijk wel zo dat de nexus apparaten met stock android komen en we daar dus betere prestaties van mogen verwachten gezien de huidige resultaten met de nexus lijn.
Er gaan geruchten over nog een Nexus (van Huawei) die tegelijkertijd uitkomt met een groter scherm en Snapdragon 810.

Dat Huawei model zou dan ook wat duurder zijn, terwijl deze LG met 5" scherm wat goedkoper kan worden. Ik hoop bij LG een beetje op het originele Nexus 5 recept: prima specs en een lage prijs.
Ik zou voorstellen het draadje op het forum even te bekijken, daar heb ik gisteren net een verzameltopic aangemaakt n.a.v. de nieuwe Nexustoestellen ;)

De Huawei is al even geen gerucht meer maar een zekerheid, voorzien van een 5.7" QHD display. Alleen belooft het ontwerp niet veel goeds...

Hoewel de 820 snapdragon vaak opduikt in de geruchten van de Huawei is dat zeer onwaarschijnlijk en zal het lijkt eerder een 810 v2 worden. Qualcomm heeft onlangs zelf nog bevestigd dat de 820 pas in 2016 zal opduiken in flagships.

[Reactie gewijzigd door Drwho1 op 27 augustus 2015 09:09]

Precies wat ik bedoelde. Goede info op dat topic!

Over het design van de Huawei: inderdaad verre van mooi, maar zo'n grote camera bult heb ik sinds de Lumia 1020 niet gezien. Wellicht dat daar een reus van een sensor in zit. Dat zou voor mij de enige acceptabele reden zijn voor zoiets lelijks...

Verder mis ik nog de info over het intern geheugen. Nexus ondersteunt meestal geen micro SD, en dan vind ik 32gb wel het minimum.
Je kan er inderdaad vergif op innemen:

Nexustoestellen krijgen GEEN uitbreidbaar geheugen.
Aangezien Google de drijvende kracht is, willen zij natuurlijk alles op hun Drive krijgen.

Over de capaciteit is nog niet veel gelekt of ik heb erover gelezen. Ik denk dat 16gb en 32gb de varianten gaan zijn, Google heeft er geen belang bij de gebruiker van veel ruimte te voorzien want dan hebben ze op hun beurt geen nood aan de cloud...dus een 64gb of zelfs 128gb variant, ik zou er niet op rekenen.
nexus 6 bestaat enkel in 32 en 64GB?
Ah, nooit op gelet eigenlijk. Ben onmiddellijk na voorstelling van N6 volledig afgehaakt en specs dus ook vergeten... My bad!

[Reactie gewijzigd door Drwho1 op 27 augustus 2015 13:33]

De Nexus was zelden tot nooit het parade paardje met de beste specs. Het programma is opgestart om een keer per jaar een soort van baseline neer te zetten, een toestel met bepaalde specs en features die als minimum gezien moeten worden voor de fabrikanten het komende jaar.
Dat ging altijd gepaard met een lage prijs, tot de Nexus 6.
Niet helemaal waar, eigenlijk alleen de Nexus 4, 5 en 7 waren goedkoop te noemen.
De Galaxy Nexus daarvoor was niet goedkoop, de Nexus 10 ook niet.

Doet er overigens niet aan af, dat ik de lage prijs juist een van de leukste punten van m'n Nexus 5 vind :)
En niet vergeten dat hij nog soepeltjes draait voor een paar jaar oude telefoon. Bij mij tenminste.
Paar jaar? Amper 2 jaar. Mijn contract loopt af in december, en volgens mij was ik 1 van de eersten... Ik vind het nog steeds een prima toestel en een ideaal formaat. Maar sinds een half jaar heb ik wel ruzie met de camera. Die wil vaak niet starten, en heeft dan een reboot nodig... Erg irritant. Verder Is de GPS erg onnauwkeurig, maar daar zul je geen last van hebben als je niet geocached... 😀
Mijn fout hij kwam in oktober 2013 uit. De camera probleem had ik ook maar ik kwam er achter dat het kwam door een systeem app die niet goed functioneerde na verwijderen deed alles weer perfect.
Oh, enig idee om welke systeem App dat ging? Dan krijg ik dat misschien ook wel opgelost...
Is geen systeem app maar dit loste het wel op voor mij. Bij mij was het dat de camera crashte.

https://play.google.com/s...?id=com.sp.protector.free

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 30 augustus 2015 14:45]

Die heb ik niet er op staan, maar zeg je nou dat het crashen van de camera mogelijk te maken heeft met de vergrendeling App? Het Is wel telkens na ontgrendelen dat het misgaat. Soms helpt het opnieuw starten van de camera, soms Is een reboot nodig... Zal hem er eens afgooien.
De Nexus komt ergens rond oktober uit. De 820 zou pas volgend jaar gereed zijn.

Ik hoop op een betaalbare Nexus. Met topspecs zou dat niet het geval zijn. Voor mij mag het dus best de 808 zijn, i.c.m. een redelijk prijskaartje.
Omdat de 820 pas begin 2016 uit komt.
Ik werd helemaal enthousiast van dit nieuwsbericht tot ik op het eind las van de resolutie. Waarom nou toch? Het wordt tijd dat je voor aanschaf dit soort dingen kan kiezen, zoals je ook enkele opties hebt als je een pc koopt.
Wellicht omdat een mobieltje niet zo modulair is als een PC? En hoe zie je het voor je om de resolutie van een smartphone aan te passen als optie?
Er zijn best andere schermen van 5,2″ met bijvoorbeeld een FullHD-resolutie. Daar hoeft je de rest van het ontwerp van een telefoon niet op aan te passen, dus het hoeft niet zo moeilijk te zijn om dat als optie aan te bieden.
Eens. Ik heb nu een BlackBerry passport met een full HD scherm. Dik prima en de batterij gaat gewoon heel lang mee. Ik hoef helemaal geen 2k
Gaaf! Hebben ze toch mooi afgekeken van onze eigen ogen (in het midden zie je kleur, maar is minder lichtgevoelig, net buiten het stukje waar je het scherpst ziet zie je al minder kleur maar zijn je ogen lichtgevoeliger. Daarom zie je sterren soms wel als je er net naast kijkt, en niet als je er precies naar kijkt).
Naja afgekeken, ze hebben het principe gebruikt en zwaar verbeterd, hier zitten de pixels netjes over de hele sensor wat in ons oog dus niet zo is :)
Ah true. misschien maken beiden gewoon gebruik van hetzelfde fenomeen dan :P
Toch denk ik niet dat de sensor uit staafjes&kegeltjes bestaat :)
Ik zie hier echt het nut niet van, als ik de foto's bekijk is de hele sfeer van de foto weg, en dat is wel erg jammer...

Leuk voor ene beveiligingscamera waar je ook snachts mensen herkenbaar wilt hebben, maar ik hoef persoonlijk snachts geen dagfotos te maken, dan maak ik ze wel gewoon overdag :)

edit: maargoed de gebruikte plaatjes blijken erg oud te zijn dus misschien is het daadwerkelijke resultaat meer naar mijn wens.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 augustus 2015 09:14]

Opzich met je eens. Echter kan je bij de 2e foto middels een simpele bewerking/ filter het contrast aanpassen met gevolg dat de foto eruit ziet als nr 1. Foto nr 1 krijg je nooit als foto nr 2.

Uiteraard wil je het liefste natuurlijk in 1 klap een foto naar jou wensen, maar dat zal je vast kunnen instellen.
ik had graag gewilt dat ze die idiote camera led bug zouden fixen op de vorige nexus 5 :( maar de camera in die telefoon is ook behoorlijk crappy dus alle verbeteringen op dat gebied voor de nieuwe uitvoering zijn welkom.
veel nexus5 gebruikers waaronder ik hebben nog steeds last van de led bug waarbij de camera continu vast loopt als je de zaklamp functie gebruikt. Als je die aan zet voor langer dan x seconden locked je telefoon en staat hij hardwarematig nog aan maar softwarematig niet. zet je hem dan softwarematig uit dan gaat hij niet meer aan en kun je de camera niet meer gebruiken tot je de telefoon herstart, dit kwam naar voren sinds android 5.1 (uit mijn hoofd).
Welke bug? Heb persoonlijk nergens last van?
Ik denk dat het ook komt dat ze niet zon goede drivers hebben en erg hoge compressie gebruiken

[Reactie gewijzigd door Freedomfighter op 27 augustus 2015 07:29]

Ben eigenlijk redelijk tevreden met mijn huidige Nexus 5, maar een dikke accu en een goede camera zou me wel kunnen verleiden de portemonnee weer te trekken.

De rest is mooi meegenomen, als hij maar niet groter wordt (dikker mag voor de accu :*))

[Reactie gewijzigd door tweak-eddie op 27 augustus 2015 10:16]

Dus meer licht met minder kleurinformatie. Briljant.
Nexus staat bekend om z'n slechte fotokwaliteit. Voor mij reden om straks over te stappen naar een ander merk. Als ik dit lees begin ik toch te twijfelen want het zijn verder prima toestellen.
Klopt, ik zoek eigenlijk ook een Android telefoon met een goede camera waar vanilla android op draait met de nieuwste versie. Maar waar vind je die? :)
Ik heb nog geen goede vervanger gevonden met clean Android....
Moto X Play komt wel in de buurt, eerste voorzichtige reviews zeggen dat de 21 megapixel camera een stuk beter is dan de Moto X van vorig jaar
Probleem is niet de sensor. De Nexus telefoons bevatten niet de gelicenceerde verwerkingssoftware om de RAW beelden van de camera om te zetten in hoge kwaliteit jpg bestanden.
Dit omdat de Nexus software grotendeels open source is en de licentiehouders niet toestaan dat hun verwerkingslogica openbaar wordt.
Dat het sinds Lollipop mogelijk is om de RAW gegevens uit te lezen zet de deur open voor een third party camera app die wel gebruik maakt van de licenties. Helaas heb ik nog geen app gezien die dat doet (zou best kunnen dat de app te duur zou worden)
Heb je n bron? Lijkt mij nogal n rare stelling die je hier maakt.
Onderanderen in dit artikel beschreven: https://www.bane-tech.com...ra-dont-hold-your-breath/

"Image processing is what takes a good picture (or even an average one) and makes it great. Developed over years of industry involvement and kept under close guard as much as possible. Its like the ingredients in KFC coating or the reason everything else just doesn’t taste like Coke.

Some companies choose to develop their own versions in order to produce results that they require, some do it well and some not so well (I’m looking at you Motorola). Others choose to buy in the knowledge and knowhow through licensing – and some do a mixture of both. Unfortunately in the smartphone game some companies such as Sony and Samsung have a distinct advantage. Being attached to sister companies that specifically develop camera software."

En hier: http://www.androidcentral...ents-nexus-camera-quality
"While many Android manufacturers will pay to license image processing software from camera companies -- or in some cases borrow from the camera divisions of their own companies -- Google has historically kept things open-source in the camera department, which conflicts with paying for closed-source camera software."
De Nexus telefoons bevatten niet de gelicenceerde verwerkingssoftware om de RAW beelden van de camera om te zetten in hoge kwaliteit jpg bestanden.
Maar dat doen andere toestellen ook helemaal niet, dus daardoor is er zeker meer uit de Nexus camera te halen, maar net zo goed uit andere camera's...

Ik ben net als mopperman dan ook erg benieuwd naar je bron! Dat de Nexus daar anders in is dan andere toestellen (dus niet dat RAW een foto kan verbeteren, dat is wel bekend en al lang mogelijk, maar dat andere toestellen dat standaard al toepassen om betere fotos te maken dan de nexus).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 augustus 2015 09:45]

In de nexus zit vaak gewoon niet de meest high end sensor. Als je de 300 euro nexus vergelijkt met een 600 euro topmodel dan zie je uiteraard verschillen.

En telefoons hebben het binnen bijna altijd moeilijk.

Vergis je ook niet, de middelmatige sensor van nu doet het bijna net zo goed als een high end (mobile) sensor van een paar jaar geleden.

Ik mis het woord stabilisatie overigens in deze specificaties.
Hoe zie je dit voor je? Als alle Nexustoestellen een slechte fotokwaliteit hebben? Vallen Samsung, HTC en LG dan af omdat deze fabrikanten Nexustoestellen gebouwd hebben? Of bedoel je dat je niet meer voor een fabrikant/merk gaat kiezen die dezelfde cameramodules gebruikt als die in Nexustoestellen zijn gebruikt? Want ook dan heb je wel een aantal fabrikanten in je lijstje op te nemen. Of kies je simpelweg niet meer voor Nexus? Dat zou helemaal vreemd zijn.
Het is toch simpel, hij ziet de Nexus-lijn als een merk, die wil die dus niet meer. Veel letterlijker dan hem kan ik het ook niet zeggen.

En wat daar dan vreemd aan is snap ik niet, de Nexus is nooit een uitblinker geweest in de fotokwaliteit (ik zeg hiermee niet dat het slechte fotos zijn), en als hij dat wel verlangt, dan is het gewoon geen match tussen hem en een nexus-toestel :)
Heb je daar een bron voor?
Zie reviews:
http://tweakers.net/product/320176/lg-nexus-4/reviews/
http://tweakers.net/product/343706/lg-nexus-5/reviews/

En eigen ervaring. Ik zie Nexus als een merk, als 2 van de 2 toestellen die ik heb gebruikt slechte kwaliteit foto`s maken trek ik de conclusie dat een goede camera geen priotiteit heeft bij dit merk / lijn.