Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

De Nederlandse game Cross of the Dutchman, van Triangle Studios, komt op 10 september uit. De game speelt zich af in een middeleeuws West-Europa en gaat over het verhaal van Grote Pier, een belangrijk historisch figuur uit de geschiedenis van Friesland.

In Cross of The Dutchman nemen spelers de rol aan van Pier Gerlofs Donia, oftewel Grote Pier. Dat was een boer die samen met zijn familie een vredig bestaan had, totdat de Saksen besloten om het gebied binnen te vallen. Pier besluit om samen met de andere boeren uit Frisia in opstand te komen tegen de Saksen. De game wordt een brawler met een top-down-perspectief.

De ontwikkelaars zeggen zelf er veel tijd in gestoken te hebben om ervoor te zorgen dat de game vanuit historisch perspectief zo accuraat mogelijk is. Cross of The Dutchman zal op 10 september verkrijgbaar zijn op onder andere Steam, Green Man Gaming en de Humble Store. De standaardversie van de game gaat 8,99 euro kosten en de 'deluxe editie' 10,99 euro. Daarbij zit onder andere een soundtrack en een art book.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Denk dat ze toch wel een andere trailer moeten maken als ze spelers buiten NL willen hebben, wordt vooral gedrukt op het historisch accurate verhaal van Grote Pier, maar denk niet dat dat uiteindelijk veel uit maakt, het gaat meer om het skills systeem, hoe lvl je, hoe bouw je je skills uit, welke wapens/klasses kan je gebruikern etc. Ik kan dit trouwens verder ook niet op de site vinden, ook daar wordt vooral gedrukt op accuaatheid, dat ze de steden en zo bezocht hebben, wat allemaal interresant is, maar uiteindelijk draait het bij action rpgs/brawlers toch vooral om de gameplay.

[Reactie gewijzigd door SosaNLX op 24 augustus 2015 11:31]

Huh, levelen? Wapens? Wat? Grutte Pier is gewoon een natuurtalent en heeft gewoon een reusachtig zwaard waarmee hij gewoon in een beweging 3 Hollanders een kopje kleiner kan maken. Volgens mij is dit gewoon een lekkere ouderwetse nuchtere game om eventjes lekker rond te maaien zonder allemaal poespas.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 24 augustus 2015 11:40]

Exactemundo! Je kunt wel extra's unlocken, maar qua gameplay zit je spot-on met je verwachting.
Kan ik, als W‚ldpyk, nog een Herder unlocken? :+

[Reactie gewijzigd door GENETX op 24 augustus 2015 12:07]

Er was in die tijd nog geen Richard Herder uit Solingen.. historische accuratesse en zo ;-)
Duh :+ Was ook niet geheel serieus ;) }:O :Y) }:O :Y) }:O
Overigens zou ik een spel met een groep W‚ldpiken, bewapend met Herders, vechtend en plunderend tegen Grunnegers ook kopen O-) (Zou een beetje dezelfde setting zijn als de game Hooligans :9~ ) Uiteraard wel met de stem van Emile van de HŻnekop :D . Kunnen we de gaskraan weer opendraaien en de Friese vlag weer in de Martinitoren hijsen :)

[Reactie gewijzigd door GENETX op 24 augustus 2015 12:14]

WAT!!?? Tijd om een greppel om Friesland te graven en af te duwen in zee!! :Y) 8-)

Ontopic: Ziet er wel grappig uit, maar ik zou in de trailer wel wat meer willen zien hoe het spel verder werkt. Hoeveel skills heb je? Zit er ook een strategisch aspect in (omdat je een leger moet verzamelen) etc.?
iemand scenario vergeten van New Kids Nitro?

waarin op't einde beslist wordt om van friesland ... parking te maken?... lol

klinkt zo 'n beetje als hier bij ons ... ge hebt hier 't Stad en al de rest is parking ... gelukkig woon ik in 't stad (ow, en de Nederlanders komen ook graag naar hier om gezellig te winkelen op de Meir of een filmpje mee te pakken in de metropolis)
(er is maar 1 't Stad, de rest zijn 'de stad')

eeuh ja, 't is dus Antwerpen he... ooit de belangrijkste handelsstad ten noorden van de alpen (volgens karel V) en grote donateur voor inwoners aan middelburg en holland ;)
Inderdaad :D zoals men zegt:
t' Stad is 't Stad en de rest is parking!
Ik ben meer van Strawelte ;-) Vooral het nummer Grins is in deze context nuttig: http://kmachine.home.xs4all.nl/strawelt.htm
Volgens mij is het ontbreken van een steamversie een groter gevaar voor het succes van deze game.
Gezien de prijs snap ik de keuze wel, maar ik vermoed dat zo de bulk van de gamers niet bereikt word.

@RSP, dank je voor de info. Ik kon op de eigen site niets van steam vinden en ook in het artikel wel GMG en humble gezien, maar niet steam 8)7 Maandagmorgens ;)

Edit 2 bij GMG nu met 15% korting:
http://www.greenmangaming...q=cross+of+the+dutchman#b
(de deluxe/special edition heeft ook de korting)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 24 augustus 2015 11:59]

De game komt juist uit op Steam :-) Bij de overige stores krijg je netjes een Steam-key geleverd, dus iedereen speelt de game op dezelfde plek. Hier een linkje naar de storepage
Ik kreeg bij het bezoeken van greenmangaming meteen een pop-up met een 20% kortingcode, bovenop die 15%... Nu heb ik voor de Deluxe Edition zelfs maar § 7,48 betaald :D
Als ik op gmg wel bestellen krijg ik: "Unfortunately we do not currently support selling products in your region"
Hoe heb jij dat omheen gewerkt?
Raar, ik kon gewoon bestellen, hoefde ik niks vreemds voor uit te halen :?
Maak je toevallig gebruik van een VPN? We hebben contact gezocht met GMG, en ze geven aan dat dit kan voorkomen bij mensen die door middel van een VPN verbinding maken.
Er wordt niet gesproken over het kickstarter project?

https://www.kickstarter.c...-of-the-dutchman?ref=live
http://www.crossofthedutchman.com/tag/kickstarter/

Toen hebben ze $ 13,711 opgehaald van de $ 50,000. Ze zijn er lang mee bezig geweest:

"Funding Unsuccessful
This project's funding goal was not reached on May 31, 2012."

Ben benieuwd waar de financiering vandaan is gekomen.

Goed om te zien dat de game toch uit gaat komen. Toch een beetje nederlands trots. Ik hoop dat het een succes wordt!

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 24 augustus 2015 11:01]

Het mislukken van de Kickstarter was echt een enorme domper voor het project.

We hebben echter de draad weer opgepikt, en de ontwikkeling verder zelf gefinancierd. Dit konden we doen omdat we naast eigen games ook veel games voor opdrachtgevers ontwikkelen. Het heeft hierdoor ook een stuk langer geduurd voordat we de game konden afmaken.

Momenteel zijn we enorm druk bezig met de release. Het is ook goed om te lezen dat de mensen hier op Tweakers (dat voor mij toch wel een beetje dť thuisbasis is wat Nederlandse websites betreft) de game wel zien zitten.

Oh en wat betreft het verhaal van de game: Voor ons is het belangrijk dat een stukje geschiedenis door de hele wereld gespeeld kan worden. Maar, in de eerste plaats moet de game natuurlijk gewoon vet zijn om te spelen!
Oorspronkelijk zou de game ontwikkeld worden middels unity3d, en mogelijk Linux support (wat inmiddels een feature is). Gaan er nog binaries verschijnen?
Bedoel je dat de game ook buiten Steam om verschijnt? Mogelijk. Momenteel willen we ons volledig op Steam richten.
De game ziet er opzich wel redelijk leuk uit.
Wat ik me echter af vraag is hoeveel internationale spelers dit zal intresseren.

De game lijkt vooral gericht op gamers uit Friesland en daarnaast Nederlanders.
Maar ik kan me niet voorstellen dat een gemiddeld amerikaan, brit, duitser en rus interesse zal hebben.
Wat zeer jammer is gezien de geschiedenis erachter best interresant is.

Ik hoop toch dat deze game een succes owrdt, gezien ik graag zie dat een nederlandse studio overind blijft staan en meerdere games van nederlandse bodem zullen verschijnen.
(ik heb hem in elk geval gekocht op steam)
De game ziet er opzich wel redelijk leuk uit.
Wat ik me echter af vraag is hoeveel internationale spelers dit zal intresseren.

De game lijkt vooral gericht op gamers uit Friesland en daarnaast Nederlanders.
Maar ik kan me niet voorstellen dat een gemiddeld amerikaan, brit, duitser en rus interesse zal hebben.
Houd er rekening mee dat het voornamelijk om het spel zelf gaat en de gameplay. Dat er veel historische informatie in voor komt over Friesland is inderdaad voor buitenlandse mensen niet echt relevand, maar denk dat dit meer bijzaak is.
Dan moet je het niet als een usp neerzetten natuurlijk. Nu heb ik het idee van een zeer matige game in mijn hoofd die alleen interessant is omdat hij nog iets van de Friese geschiedenis meegeeft.
Waarom zou dat niet interessant zijn voor een buitenlander?
Ik weet niet of gamers extra ongeÔnteresseerd zijn, maar ik kan me best voorstellen dat er buitenlanders zijn die misschien in de geschiedenis van Nederland geÔnteresseerd zijn net zoals ik dat kan zijn de geschiedenis van vele andere landen.
Vooral als het verhaal nog eens spectaculair is (en dat is het verhaal van Grote Pier best wel, een beetje zoals dat van dat kleine dorpje in GalliŽ)
En het is ook niet de enige keer dat de friezen een veel grotere macht tegengehouden hebben, ook de Romeinen slaagden er niet in het gebied duurzaam te onderwerpen.
Al ging het ze bij de Spanjaarden wat minder goed af.
Ja want spacegames doen het ook alleen maar goed bij astronauten... 8)7
Als het een saaie simulatie is wel.
Om het aantrekkelijk te maken moet er wat meer in een game, zoals mooie graphics, pakkende soundtrack, leuk verhaal...
Dat is toch gewoon het verhaal? Het gaat toch om het spel zelf. Het is toch niet zo dat spellen alleen verkocht worden aan mensen die in de regio wonen waar het zich afspeelt?
De meeste zullen niet eens weten wat "een Friesland" is. Misschien kan de "based on true story" dus juist tegen zich werken (historisch dus saai?)

Ik zou zelf een Benelux versie maken (zoals hij nu is) en een internationale versie met fancy "warcraft" benamingen.
"BŻter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries". :D In Friesland leeft dit verhaal nog aardig (standbeeld van Grutte Pier, grote openluchtuitvoering van het verhaal inclusief speciaal gebouwd boerderijtje dat werd afgebrand). Leuk dat er een spel van gemaakt is, ik dacht dat het na de mislukte Kickstarter was afgekapt. Ben benieuwd, ik ga m wel spelen.
Leuk allemaal, maar ze verdelen ons nog steeds hoor. Door de ťťn een "taaltje" te gunnen en de ander een "universiteitje" (Klinkt wat hard maar voor de gemiddelde Hollander is Westerlauwers Fries maar en "taaltje" en het Nederlands OostFries (Oosterlauwers Fries/Gronings) maar een "dialectje" van boeren en barbaren). spelen ze de hele zooi uit tegen elkaar. WesterLauwers tegen Oosterlauwers Fries. Waar de Oosterlauwers Fries zichzelf automatisch bij de Saks en OostFries schuilt tegenwoordig en de Westerlauwers Fries bij de Hollanders.

Dat terwijl Grutte Pier zich toch echt tegen de Hollanders afzette. Nu zuigen ze het hele Wingewest leeg van Aardgas tot Zetmeel. Terwijl verdorie de Ommelanden vlag ouder is dan de Friese vlag, beide talen ouder dan het Nederlands, de op een na oudste universiteit in Groningen staat (Nederlands Oost Friesland) en ga zo maar verder. We worden uitgespeeld man en mensen trappen er nog steeds in, Groningers die zichzelf AntiFries noemen en Frieslanders (want het zijn beide gewoon Friesen, maar om verwarring te vookromen noem ik het maar even Frieslanders) die mensen die in het Gronings gingen trouwen gingen dwarsbomen legaal :S.

Ja sorry vind het gewoon stront irritant dat we een zooitje Hollanders, Franken en ander Zuidelijk Gespuis de zooi laten verstieren. We hadden allang een beter verbinding met zowel Amsterdam als Bremen gehad als we ze tegen elkaar uitgespeeld hadden! Neem de taal bijvoorbeeld, door alles twee keer te doen krijgen we juist splitsing.

Maar goed misschien ben ik wat te regionaal nationalistisch ingesteld.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 24 augustus 2015 12:27]

Gaat wel erg off-topic maar dat "gunnen" van een "taaltje of universiteitje" heeft niks met verdelen of Hollanders te maken. Fries is een taal omdat het aan bepaalde voorwaarden voldoet (bijvoorbeeld een vastgelegde officiele spelling) en Gronings om precies die reden niet. Friesland had ook een universiteit (in Franeker, de eerste in Nederland) maar die is al een tijdje opgedoekt, had niks met Friese-Groningse politiek te maken voor zover ik weet. Overigens hebben we helemaal geen Hollanders of Groningers nodig om de boel te verdelen, zelfs binnen Friesland is er geen eenheid. Kijk maar weer eens naar die taal: W‚ldfrysk is totaal anders dan Stellingwerfs, Bilds is anders dan Terschellings, stadsfriezen snappen helemaal niet dat ze Fries zijn etc.
Daarbij is het Friesland vs. Groningen ook meer onderlinge rivaliteit. Niet anders dan Nederland vs.BelgiŽ of patat vs friet (het is patat overigens). Op bestuurlijk niveau werken de 3 noordelijke provincies over het algemeen steeds meer samen om gezamenlijk een vuist te maken in Den Haag. Als puntje bij paaltje komt, dan zullen Friezen en Groningers gezamenlijk optrekken tegen de rest. Zie oa ook de perikelen rondom gaswinning. De Groninger vlag is notabene gehesen op het Friese provinciehuis uit solidareiteit bij het gasdebat!

En tsja, ik neem aan dat Dehnus op de glorieuze magneetzweeftreinbaan doelt? Dat had echt totaal geen waarde. Dat men daar uberhaupt zo lang over heeft lopen ouwehoeren...

[Reactie gewijzigd door GENETX op 24 augustus 2015 13:25]

Allebeide goede punten,we zijn alleen als noordelijke provinsieS wel echt gepiepeld door de overheid.

Overigens viind ik de titel wat raar, grutte pier is natuurlijk een Friesch, geen Dutchman. Ik waan me aan de hand van de trailer niet echt in een omgeving Kimswerd..mja de game is niet duur en ziet er toch wel vermakelijk uit,reden genoeg om m te kopen..als friesch
De Hollanders gaven Pier de bijnaam "Kruis der Hollanders", een naam die hijzelf maar al te graag gebruikte.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pier_Gerlofs_Donia
Ziet er uit als een leuke game voor een nette prijs. Denk dat ik deze wel even ga checken. Zowiezo wel goed om een game van Nederlandse bodem te steunen :)
Ik steun een game omdat de game mij aanspreekt. Niet vanwegen het land van herkomst ;)
De game ziet er wel tof uit! Hopelijk gaat het een hit worden. :D Wij Nederlanders kunnen wel games maken (Guerilla Games). :D
voor om en nabij de 10,- § lijkt me dit een heerlijke en niet al te moeilijke game.
gewoon als reusachtige Fries een beetje enemies wegmaaien met je mega-zwaard :P
Ben erg benieuwd !
Als gamer uit Friesland heb ik toch maar een pre-order geplaats. Niet duur en ja dit wil ik meemaken natuurlijk. :) Eigenlijk niks meer van gehoord na de mislukte Kickstarter en zag via de nieuwsbrief van Greenmangaming dat de game er aan zat te komen.
Ben erg benieuwd in ieder geval.
Ben ik de enige die het spel er erg Warcraft III uit vind zien?
De paden, bruggen, zelfs de huizen hebben erg veel weg van Warcraft III.
Ik ga het kopen, gewoon omdat ik vind dat we onze neerlandsche game studios best wat meer mogen ondersteunen, en omdat ze er een goede prijs voor vragen :)