Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Apple ontkent dat het plannen heeft om zelf telecomprovider in de Verenigde Staten en in Europa te worden. Daarmee ontkracht de Amerikaanse techgigant een gerucht dat maandag in de media verscheen.

Bronnen binnen Apple vertelden Business Insider juist dat het bedrijf plannen heeft om een zogenoemde mvno te worden, oftewel een telecomprovider die van het netwerk van een ander gebruikmaakt. De bronnen beweerden dat Apple al gesprekken voerde met providers voor contracten voor lange termijnen. Ondanks dat zou het nog wel vijf jaar kunnen duren alvorens Apple zijn diensten commercieel aanbiedt.

De Amerikaanse technologiegigant ontkent dinsdag echter stellig dat het plannen heeft een mvno te worden. In een verklaring, waarover meerdere Amerikaanse media schrijven, zegt een woordvoerder dat er geen gesprekken zijn gevoerd met providers. Ook zou Apple niet het voornemen hebben om een mvno te zijn, zo schrijft onder andere persbureau Reuters.

In tegenstelling tot Apple is concurrent Google wel bezig met telecomactiviteiten en heeft het bedrijf zijn diensten al openbaar gemaakt. Zo biedt Google onder de naam Project Fi zijn eerste abonnementen aan. Die telecomdienst is overigens alleen nog op uitnodiging te gebruiken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Apple ontkent een mvmo te willen zijn. Hebben ze ook expliciet aangegeven geen fysieke provider te willen zijn?
Dat is veel te ingrijpend. Dan moeten ze een paar gigantische bedrijven overnemen, want zo maar een nieuw netwerk opzetten lukt niet als je geen spectrum hebt.
Inderdaat. Zelfs het vermogen in contanten van Apple is niet groot genoeg om bijvoorbeeld vodafone nederland en duitsland gezaamelijk over te kunnen nemen. Laat staan EU + VS.

Nu moet ik wel zeggen dat als apple een exclusieve provider worden die zich onderscheid (bijvoorbeeld echt onbeperte data op volle snelheid 4G) met een goede intergratie van andere apple diensten ik er wel oren naar zou hebben.

Ik betaal nu bij vodafone ook §58,- voor onbeperkt bel/sms met 9GB aan data (wel een iphone 6 64GB bij gekregen)

Als apple eenzelde soort prijs zal hanteren (met toestel, goedkoper voor sim only natuurlijk) waarin ook nog eens wat extra data zit en visual voicemail....
Laat maar komen!
wel als je gebruik maakt van een andere provider zijn netwerk, oftewel dan wordt je een virtual provider.. als voorbeeld hier in nederland online deze maakt gebruik van KPN.
Ja, en dat hebben ze dus ontkend te gaan doen.
Dat is dus juist een mvmo, waar het artikel over gaat en Apple dus ontkent.
Das nou weer jammer, ik keek er namelijk al naar uit om een geÔntegreerde sim te hebben van Apple en mogelijkheid om te kunnen wisselen van providers of meerdere providers als een bundel, bv minuten bij 1, Mbs bij de ander en voor roaming weer een provider in het land van de bestemming zonder te hoeven switchen :)
Als je wilt wisselen van provider heb is het dan toch niet nodig dat Apple een provider is? Die ingebouwde sim gaat vast komen.
Het interessante is dat zo'n Apple of Samsung met ingebouwde SIM, toegang tot een mobiel netwerk moet hebben om je definitieve abonnement (IMSI, keys) op te halen en op je SIM te zetten. Om die toegang te krijgen, moet de SIM in de fabriek voorgeprogrammeerd worden met een uitgedund abonnement, waarmee je in principe over de hele wereld kunt roamen, puur om je uiteindelijke abonnement op te halen.

Om zo'n uitgedund abonnement te ondersteunen, moet je een feitelijk een halve (virtuele) operator inrichten en roaming-afspraken maken met netwerk operator over de hele wereld. Het zou mij niet verbazen als Apple daarmee bezig is.
Onzin! Dat ophalen van het abonnement kan net zo goed via WiFI, bluetooth, de (pc) software van het toestel (in het geval van Apple, dus iTunes). Als een sim voorgeprogrammeerd zou moeten zijn met een light abonnement, dan zou iemand een probleem hebben als hij zijn abonnement laat verlopen en dan pas een nieuw abonnement afsluit.
Dit is toch echt hoe de techniek die samen met de GSMA ontwikkeld wordt werkt... Dat uitgedunde abonnement is ook niet zozeer een abonnement waar je voor betaalt of verder iets mee kunt. Het is een set credentials die de SIM ingebakken heeft, met als enige doel andere credentials op een secure manier binnen te halen.

Het zorgt er dus zelfs voor dat je onafhankelijk van enig ander abonnement of internettoegang je toestel in gebruik kan nemen of kan overstappen. Als je abonnement verloopt, zou je oude provider hun credentials van je SIM kunnen laten verwijderen en weer terugvallen op de fabriekscredentials.
Ware het niet dat ik uit goed geÔnformeerde bronnen heb vernomen dat de eSIM waar Apple aan werkt niet noodzakelijkerwijs hetzelfde is als de eSIM waar de GSMa en de huidige SIM vendors aan werken. Voor die laatsten is eSIM eigenlijk een foute naam omdat hij niet noodzakelijk 'embedded' hoeft te zijn op de PCB, maar ook prima op een los stukje plastic kan zitten zoals we die nu kunnen. In dat licht zou de naam 'field reprovisionable SIM' beter aansluiten bij de plannen van de GSMa.
Apple is 1 van de belangrijke GSMA leden, en de nieuwe dingen die ze hebben geintroduceerd (VoLTE, VoWIFI) zijn volledig GSMA compliant. Maar goed, om 1 of andere reden blijft het beeld bestaan dat Apple totaal zijn eigen ding doet terwijl het allemaal behoorlijk open is. Zelfs mensen die voor Apple-sites werken weten vaak niet dat je met een Apple TV gewoon films van een NAS kunt streamen en dat je dat kunt bedienen met een Android app.
Qua streaming en off topic : hoe dan? Je noemt al een voorwaarde waar ik lastig aan kan voldoen als Apple gebruiker: een Android app :-)

Wat betreft Apple en z'n eigen ding doen: dat doen ze absoluut, en dan heb ik het niet eens over de eSIM. Ze hebben eigenhandig de optical drive als eerste de nek om gedraaid, eigen standaard voor adapters, eigen standaard voor telefoon connectors, micro USB negeren ze nůg steeds, Qi op de iPhone? Nooit. Zelfs op de Apple Watch implementeren ze hij eigen wireless charging standaard. En zo kunnen we nog even doorgaan.

Wat de eSIM betreft lijkt het erop dat Apple helemaal niet voornemens is om removable eSIM te implementeren. Ik hoop van harte dat ik het mis heb.

Dus leuk dat ze GSMa member zijn maar dat zegt natuurlijk niets over wat ze uiteindelijk gaan implementeren.
Ze negeren micro USB niet helemaal... De nieuwe macbook heeft er een waarmee die opgeladen kan worden.

En dat met die optical drive is onzin. De download was al heel lang uitgevonden en geen hond gebruikte de optische drive nog. Hij kon gewoon makkelijk gemist worden, heeft niets te maken met de nek omwringen.
Hij bedoelt daarmee te zeggen dat Apple een van de eerste was om de Optical Drive gewoon weg te laten (al was hij al langer vrij nutteloos) en daarmee volgde ook een hoop andere fabrikanten, vandaar de 'nek omgedraaid'.
Je verwart microUSB en USB-C. Je hebt gelijk dat Apple op de nieuwe Macbooks over is op USB-C (overigens op een wat knullige manier, ik had toch minstens graag twee poorten gezien zodat je niet meteen weer aan een hub oid vast zit als je twee devices wilt aansluiten.

En wat betreft de optical drive: Apple was de eerste die zei "weg met dat ding" terwijl het ding de facto standaard in elke machine was. Om nog maar te zwijgen over de zeer koppige weigering om Bluray te implementeren.
Misschien zou je je ook eens kunnen verdiepen in de maximale uitgangsspanning van micro USB, in plaats van onzin te roeptoeteren over dat ze zich niet aan een standaard willen conformeren.
Over roeptoeteren gesproken, USB heeft maar 1 spanningsnorm en dat is +5 volt, ongeacht welke connector. Even om je geheugen op te frissen: spanning meten we in Volt, stroom meten we in Ampere.

Daarbij is het een feit dat zo ongeveer elke handset vendor BEHALVE Apple Micro-USB gebruikt, overigens geheel conform het decreet van het Europees Parlement? Dat heeft niets met 'roeptoeteren' te maken, het is gewoon een feit dat Apple lak heeft aan wat 'standaard' is of dreigt te worden en gewoon lekker doet waar het zin in heeft.
Oh blijkbaar weet je dus wel waarom Apple geen micro USB gebruikt? Stroom ipv spanning.....je weet het wel |:( _/-\o_

Grappig om op deze manier jouw reactie uit te lokken waaruit blijkt dat je gewoon loopt te flamen.....

Micro USB heeft maar 5 pins, en levert max 1,8A.
De iPad had minimaal 2A nodig om te laden, vandaar dat Apple (net zoals nagenoeg alle andere tablet fabrikanten in die tijd) een propietary lader nodig had, vandaar de uitvinding van de 8-pins lightning connector, ter vervanging van de oude 30-pins connector.

Anders dan dom laden en synchroniseren (zoals via micro USB) biedt de lightning connector ook mogelijkheden voor het bidirectioneel aansturen van devices aangesloten via deze poort.

Bovendien kan de lightning connector wel 2A leveren, en is over de connector beter nagedacht dan de brakke semi-omkeerbare (als je de connector doorduwt past het omgekeerd ook in een poort) aansluiting van micro USB.
Gut, je eigen fout coveren door te doen alsof het een bedoelde uitlokking was en mij dan beschuldigen van flaming. Bijzonder.

Ik ben het gewoon niet met je eens, maar feit is dat Apple microUSB om welke reden dan ook genegeerd heeft waar elke andere handset vendor (we hadden het immers over handsets, niet over tablets) zich inmiddels wel aan de standaard conformeert.

Overigens heeft voor Apple meer meegespeeld dat hun eigen connector veel meer kan dan USB momenteel (goed) kan, maar dat doet nog steeds niets af aan het bovenstaande.

Verder laat ik het hierbij, ok?
Triest dat je voorbij gaat aan de feiten, en blijkbaar alleen je eigen persoonlijke mening als feit brengt.

Het decreet van het Europees parlement is pas bekrachtigd in 2014, ruim twee jaar nadat de lightning connector op de markt is gebracht als opvolger van de 30-pins connector.

Verder is het pas in 2017 een harde eis waaraan fabrikanten zich dienen te houden.

Bovendien is het nog helemaal niet gezegd dat Apple met zijn connector in de problemen komt, omdat er gesproken wordt over een ADAPTER en niet over een CONNECTOR, die aan het uiteinde van een LOSSE kabel zit.

Kijk ook naar dit artikel:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Common_external_power_supply

Hier staat heel duidelijk de uitzondering:
The MoU which defines the common external power supply as well as the related EC standardisation mandate both allow for the use of the common external power supply also with phones not equipped with a Micro-USB receptacle. "... [MoU] 4.2.1 ... if a manufacturer makes available an Adaptor from the Micro-USB connector of a Common EPS to a specific non-Micro-USB socket in the Mobile Phone, it shall constitute compliance to this article" and, "... An Adaptor can also be a detachable cable."
Volgens dit gedeelte zou Apple bv ook verloopstukken naar lightning connector mee kunnen leveren in Europa (want het geldt alleen voor Europa). Het doel van de wet is om de electronic waste van ongebruikte laad adapters terug te brengen.

De Apple lightning kabel is een kabel die gewoon op elke willekeurige USB laad adapter past. Of je nu een micro USB of lightning kabel er op aansluit maakt geen enkel verschil.

Als laatste. Het probleem gaat zichzelf oplossen want ik voorspel je dat alle komende generaties telefoons iig vanaf 2017 uitgerust gaan worden met de nieuwe USB C connector, dus of de wet zal worden aangepast, of de wet is volledig van de baan.

Mijn persoonlijke mening? Heeft het Europese parlement niks beters te doen dan zich bezig te houden met zaken waar ze blijkbaar geen verstand van hebben, en die misschien wel iets toevoegen aan de maatschappij? Uit het benoemen van de ADAPTER als probleem blijkt wel dat ze er niks van snappen.

Gaan ze straks ook verbieden dat er nog iemand UTP bekabeling gaat gebruiken in huis, en verplichten dat iedereen COAX moet gaan gebruiken?

[Reactie gewijzigd door Isheara op 6 augustus 2015 11:34]

Je hebt gelijk.
Wat heeft het weglaten van een optical drive nou te maken met het "niet willen voldoen aan standaarden?"

Dat heeft niets met elkaar te maken.
En het leukste van deze opmerking is dat Apple helemaal geen GSMA full member kan zijn omdat je daar voor de eigenaar van een frequentie blok moet zijn!

Ze kunnen hooguit een accociate member zijn. De echte belangrijke Leiden zijn de grote telco's
Waarom zou Apple dat zelf moeten doen? Een deal met AT&T is voldoende om wereldwijde roaming te verkrijgen. Om kosten te besparen kunnen ze eventueel een aantal lokale deals sluiten, Vodafone en China Mobile lijken me logisch, maar nodig is dat niet.

Er zijn al talloze apparaten die wereldwijde dekking gebruiken. Denk aan de Amazon Kindle, de TomTom 6000, diverse alarm en tracking-systemen voor auto/trucks, etc. Apple zal weliswaar een default abo in de SIM moeten zetten, maar het wiel opnieuw uitvinden is niet nodig.
Helemaal waar. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik met tot de recente ontwikkelingen niet echt hebt verdiept in hoe dat nu opgelost is in de situaties die je aanhaalt. Veel van die apparaten hebben volgens mij echter nog steeds een verwijderbare SIM

Voor die toepassing zou uiteindelijk zo'n embedded SIM een goede oplossing zijn. Sterker nog, de technologie daarvoor is zelfs ontwikkeld voor M2M (Machine to Machine) toepassingen.

Aan de andere kant blijft het Apple... Ik zou ook mijn afhankelijkheid willen verkleinen.
Maar er zijn niet zoveel providers die over de hele wereld opereren.
Vodafone, T-mobile zijn twee grote,
daarnaast nog enkele die landelijk erg groot zijn, maar op wereldschaal weinig te zeggen hebben.

De grote vraag is wat je daarna nog met je toestel kunt doen. Een factor van een high-end toestel is dat je hem na enkele jaren nog wilt verkopen voor een schappelijke prijs. Als daar vervolgens ook nog eens beperkingen op gaan zitten.


Dat een toestel zoveel mogelijk individueel moet worden kan ik begrijpen, oa met betalingsmogelijkheden, maar het word dan wel een wegwerptoestel. Als ze dat niet gaan ondervangen, dan zal de interesse niet hoog zijn.
Niet noodzakelijkerwijs, Apple kan gewoon meeliften op bv GigSky of een andere global roaming parner. Maar het zou inderdaad goed kunnen dat ze ook MVNO infrastructuur opzetten puur en alleen om de eSIM provisioning mogelijk te maken. Echter, waarom zou je dan niet ook gewoon de hele dienstverlening willen bieden (hoewel daar nog wel wat meer bij komt kijken natuurlijk) en niet puur als 'fallback operator' op de eSIM willen fungeren?

En waarom ontkent Apple het gerucht dat ze MVNO willen spelen? Zelfs als ze het niet van plan zijn is het heel on-Apple om te reageren op geruchten. Vragen, vragen, vragen...
True het kan vast ook wel zonder Apple als provider maar misschien levert het nog wel leukere deal op. Denk het niet want mijn prepaid kost voor wat ik er voor krijg al bijna niks
Het gerucht dat ze MVNO zouden willen worden (wat ze dus ontkennen) staat volledig los van de plannen voor een geÔntegreerde eSIM. Dat laatste wil Apple namelijk wel.
Wat heeft het een met het ander te maken?
meerdere providers
Ik moet de eerste DUO Sim van Apple nog tegen komen en met al die provider deals heb ik sterk het vermoeden dat er weinig voordeel voor de consument is, maar vooral voor Apple.
Ik zie hier niet wat er in het nadeel van de consument is.
Het nadeel voor de consument is dat Apple en de provider 'samen' een aanbod doen aan de klant.

Een mooi voorbeeld is thetering. Met mijn oude toestellen kon ik altijd theteren wat ik zo nu en dan gebruikte. Toen kwam mijn iPhone en besloot Apple samen met T-mobile dat als ik mijn T-mobile sim gebruik dat ik dan niet kon theteren. T-mobile verkoopt natuurlijk veel liever ook nog even een data abonnement voor mijn laptop aan mij dan dat ik mijn telefoon als modem gebruik. In die tijd was dat honderden euro's per jaar en dat was trouwens de enige reden dat ik mijn toestel moest jailbreaken.

Dus dat jij het niet ziet wat de consequentie is, dat kan. Maar ik heb NU al last van Apple die samenspant met de providers en dat werkt NIET in mijn voordeel.
Onzin.. BlackBerry heeft dit ook gewoon virtual sim

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 4 augustus 2015 20:11]

Wat is ook al weer de gemiddelde tijd tussen het expliciet ontkennen van een product/ dienst door Apple en de officiŽle lancering daarvan? :)
Ze hebben in het verleden zeker wel gedaan of ze iets niks vonden, om het vervolgens gewoon te doen. "Wie wil er nu video kijken op een iPod" was zoiets. Maar dat was toch net wat anders dan een keiharde ontkenning. Natuurlijk kan er in de toekomst iets anders gebeuren, maar als men zo klip-en-klaar in de media zegt dat iets niet zo is, dan kunnen ze daar niet over liegen. Het is essentiŽle beleggersinformatie en als je daarover verkeerd informeert kun je flink aangepakt worden. Ik geloof daarom veel meer in de verklaring dat ze hun telecom-partners gerust willen stellen en hun investeerders laten weten dat die niet op een dergelijke stap moeten rekenen.
Het is hoogst on-Apple-st om te reageren op geruchten, dat doet op zijn minst vermoeden dat er iets interessants aan zit te komen...

Edit: Woord vergeten :o

[Reactie gewijzigd door Kraay89 op 5 augustus 2015 12:29]

Het hoogst on-Apple-st om te reageren op geruchten, dat doet op zijn minst vermoeden dat er iets interessants aan zit te komen...
Twee redenen om te reageren als het inderdaad niet waar is:
1. Ze zijn bang dat deze geruchten telecom providers doen bewegen om minder iPhones te bestellen.
2. Ze zijn bang dat deze geruchten niet goed zijn voor de onderhandelingen over de ingebouwde sim. Providers zijn dan wellicht bang dat Apple de ingebouwde sim gaat gebruiken om zijn eigen abonnementen te promoten of om het andere providers moeilijker of zelfs onmogelijk te maken om (bepaalde) abonnementen aan te bieden op de iPhone.

Een reden om te reageren als het wel waar is:
Als dit nieuws een bepaalde buzz creŽert, dan zou dat ertoe kunnen leiden dat providers waar Apple mee in gesprek is, afhaken of een hoger tarief willen, omdat men bang is dat Apple te veel marktaandeel afsnoept.
Punt 1, klinkt plausibel. Maar punt 2.... Je koopt alleen een telefoon bij een provider met een dienst van die provider. Verder zit de definitie van een abonnement niet in een SIM maar in de HLR van de provider, waarbij de SIM de identificatie en authenticatie methode is.
Volgens mij heeft feuniks het over Apple haar eigen simkaart, die met meerdere providers werkt en meegeleverd wordt met het toestel. Voor meer info: https://www.apple.com/ipad/apple-sim/

Als de providers die hieraan meewerken lucht krijgen van Apple haar plannen om ook zelf telco te worden, kan punt 2 prima, want Apple kan dan de providers omzeilen door haar telco diensten via haar eigen simkaart aan te bieden. Bijvoorbeeld AT&T en Verizon (US) zitten daar nou niet echt op te wachten denk ik.

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 4 augustus 2015 23:55]

Het is inderdaad niet iets wat Apple vaak doet, tenzij het gerucht schadelijk is voor de huidige situatie. Dan willen ze het wel rap ontkennen. Overigens is de ontkenning natuurlijk net zoveel waard als het blad papier waarop het geschreven is.
Klopt inderdaad dat het heel ongewoon is dat Apple zo snel reageert op een gerucht. Nu ben ik eigenlijk benieuwder naar de beweegredenen van de ontkenning dan het gerucht zelf. Ik denk daar veel meer valt te weten te komen over de lange termijnstrategie van Apple met de iPhone.
Why get out in front of this with a flat-out denial, instead of their usual policy of ignoring rumors? My guess is to keep things amicable with the various carriers around the world. That’s always been the problem with this “Apple running its own phone service”. Ostensibly, as a handset maker, Apple is a partner with all the carriers around the world that support iPhone. They can’t compete against them while partnering with them. So I’m guessing Apple wants to signal, clearly, that they aren’t conspiring against their carrier partners.

aldus John Gruber
Jammer!
Ik zou graag Apple als provider hebben! :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True