Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

De Chinese hackergroepering TaiG heeft een untethered jailbreaktool uitgebracht voor Windows waarmee iPhones en iPads met iOS 8.3 gekraakt kunnen worden. Er is nog geen jailbreaktool voor gebruikers die OS X draaien.

TaiG, dat vaker jailbreaks heeft uitgebracht, stelt dat voordat er een jailbreak uitgevoerd kan worden er eerst een back-up gemaakt dient te worden van een iOS-apparaat via iTunes of iCloud. Ook waarschuwen de hackers dat sommige plug-ins na de jailbreak nog niet werken, omdat het Cydia Substrate-component nog niet compatibel is gemaakt met iOS 8.2 en 8.3. Of er ook nog een OS X-versie uit zal komen, is niet geheel duidelijk.

De jailbreak maakt het mogelijk om op iOS 8.3-toestellen software van derden te installeren die niet door Apple is geautoriseerd. Via Cydia kunnen gebruikers door packages te downloaden onder andere tweaks, mods, themes en apps installeren.

Jailbreak

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Wat moet ik mij precies voorstellen bij "plugins" die niet meer werken na deze jailbreak ? Mij lijkt het wel interessant om Cydia te krijgen, maar voordat ik zo'n stap maak wil ik wel wat meer duidelijkheid hebben.
Bepaalde jailbreak tweaks werken nog niet onder iOS 8.3. Dus hoewel je wel kan jailbreaken, kan je nog niet optimaal gebruik maken van alle jailbreak tweaks. Deze moeten nog geŁpdatet worden zodat het onder iOS 8.3 optimaal werkt. In de praktijk werkt 99% wel bij X.1 naar X.2 updates, maar nu is de 'basis' frameworks waar 99% van de tweaks op draaien niet aangepast voor iOS8.3 (er was immers geen jailbreak nog om het alvast al draaiend te krijgen)

Dus alvast jailbreaken en dan even wachten tot de tweaks die je wil installeren groen licht krijgen en bevestigd wordt dat ze vlekkeloos draaien op iOS 8.3.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 juni 2015 16:18]

Veel tweaks werken nog niet eens onder ios 8.1.

Mn iPad draait nog op Jailbroken iOS 8.1 en veel dingen die ik onder ios 7 gebruikte werken (nog) niet.

[Reactie gewijzigd door Ashketchum22 op 23 juni 2015 18:42]

Inderdaad, had tijdje terug mijn IPhone 6 gejailbreakt ios 8.1 en het viel mij voornamelijk op dat er veel tweaks niet compatibel waren met mijn huidige ios versie, en dat de meeste tot ios 7 waren ondersteund.
Dat betekent dat de meeste tweaks niet zullen draaien totdat Cydia Substrate is bijgewerkt voor iOS 8.2/8.3. Aangezien ze Saurik niet voorhand hebben ingelicht over deze jailbreak, zal dit nog wel even duren. Saurik zei op reddit dat hij een rustdag had genomen, maar dat zal nu wel in 't water zijn gevallen…
Mobile substrate is enkel nodig voor gecrackte apps. De nuttige tweaks kunnen zonder.
Hoe je daar op komt is me een wonder. Vertel! :)
Ok, niet dus.
Cydia Substrate (formerly called MobileSubstrate) is the de facto framework that allows 3rd-party developers to provide run-time patches (“Cydia Substrate extensions”) to system functions, similar to Application Enhancer on the OS X.
Meer (nuttige) info zie bron.
Nog even als aanvulling op ASNNetworks en Blizz.
De meeste tweaks leunen op Cydia/Mobile Substrate, dus als die eenmaal is bijgewerkt zullen de meeste tweaks wel weer werken. Daarnaast kan Cydia de installatie van een tweak tegenhouden omdat de dev van de tweak aangeeft voor welke iOS(en) de tweak compatibel is. Mijn ervaring is dat een manuele installatie van de *.deb vaak al wel werkt, zeker bij een X.1 naar X.2 update (de restrictie is uiteraard een veiligheidsvoorziening van Cydia).

Voor de rest, Saurik verdient er volgens mij flink wat geld mee, plus hij is DE constante factor bij elke jailbreak release (teams komen en gaan, maar Saurik blijft door en voor zijn Substrate voortbestaan). Iets in me zegt dat hij het totaal niet erg vindt....

Er zullen vast wel een aantal user onderhouden Google Doc spreadsheet documenten komen met de compatibiliteit van de verschillende tweaks (edit: zoals deze https://docs.google.com/s...view?usp=sharing&sle=true )

[Reactie gewijzigd door randje op 23 juni 2015 17:47]

Blijft hangen bij 20 procent ?
Heeft iemand hetzelfde probleem?

[Reactie gewijzigd door denzelvandoorn op 23 juni 2015 16:07]

Troubleshoot: http://www.3kzhushou.com/edu/1901.html

zowel in Chinees als in Engels gelukkig. :)
foutcode 1001
Heb de iPhone gewoon aangesloten maar blijft daar een error geven
Downgrade jouw iTunes versie naar 12.1, zelfs als je iTunes dan zegt dat je iPhone niet gevonden wordt werkt deze jailbreak alsnog. Vervolgens kan je wel weer een andere versie van iTunes installeren.
De timing lijkt me erg vreemd... Ze geven Apple zo de kans het lek te dichten in iOS 8.4 wat binnen enkele dagen moet uitkomen, en in het in september te releasen iOS 9. Voorgaande jaren gaf men een nieuwe jailbreak vrij na een major update van iOS.

Afgaande op het feit dat ik wel verwacht dat TaiG weet wat het doet, vermoed ik dat de gebruikte lekken in 8.3 toch reeds gedicht zijn in iOS 8.4 en 9.
Of misschien weten ze dat het lek sowieso al gedicht wordt in 8.4 en willen ze mensen nu nog de kans geven? :o

edit: My bad, ik dacht dat je bedoelde 'nu apple dit weet zal het wel meteen egdicht zijn en is het sowieso te laat om nog terug te trekken' :-)

[Reactie gewijzigd door musback op 23 juni 2015 16:12]

Dat is wat ik bedoelde met mijn laatste zin :9
De exploits zijn al gedicht in iOS 8.4 en ze brengen het nu uit omdat gebruikers bij de release van iOS 8.4 later niet meer kunnen downgraden naar iOS 8.3.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juni 2015 16:11]

Ik weet sowieso niet eens of ik ga upgraden naar 8.4; mogelijk werkt de "Popcorn Time" app dan niet meer.
Om cydia te draaien moet je iOS device gejaibreaked zijn..

Dat zal met 8.4 dus opnieuw uitgezocht moeten worden. Pas als 8.4 een jailbraik van bekend wordt kan je upgraden, jailbreak opnieuw uitvoeren en je applicaties werken nog..

Dus op de vraag mogelijk kan ik zeggen dat PopcornTime op geen enkel iOS device werkt behalve op JAILBREAK iOS devices.
Dat is niet correct, want Popcorn Time kan wel degelijk worden geÔnstalleerd zonder jailbreak.
Nee, Popcorn Time heeft een truc bedacht met een oud certificaat. Hiermee kan je ook Popcorn Time op een niet iOS apparaat zonder jailbreak Popcorn Time installeren.

Bron: nieuws: Popcorn Time omzeilt App Store dankzij verlopen iOS-certificaten van bedrijven
Ik vraag mij af of er ooit een iOS versie komt die niet gejailbreakt kan worden. Persoonlijk begin ik dan wel te denken aan iets als Chrome OS waarbij het OS indien mogelijk word geladen vanuit de cloud.
Want de cloud zou wel jailbreak free moeten zijn?

Nou weet ik niet precies hoe Chrome OS werkt maar naar mijn weten draait elk embedded systeem lokaal ook enige vorm van software. Het lijkt mij dat deze software ook te kraken zal zijn.

Tevens zal er nooit een versie komen die jailbreak free zal zijn dit komt simpelweg omdat er geen software ter wereld is die 100% lek-dicht is. Er zijn veel mensen die belangen/interesse hebben in een jailbreak voor ios daarom is hier ondertussen zo'n grote community voor.
Ook microsoft brengt elke tweede dinsdag van de maand beveiligingsupdates uit omdat er beveiligingslekken in zitten.

Verwacht dus nooit een jailbreak vrij ios. Ik begrijp ook het probleem hier niet mee, waarom zou je omdat ios gejailbreaked kan worden kijken naar chrome os? Dit is niet eens een valide alternatief omdat dit op compleet andere apparaten draait. (mobiel/tables vs chrome os laptops).
Chrome OS wordt gewoon lokaal geladen hoor alleen je data staat in de cloud. Jailbreaken zal altijd mogelijk blijven zolang er mensen zijn die blijven zoeken naar zwakke plekken om het voor elkaar te krijgen. Het blijft alleen een kat en muis spel dus de ene keer zal het langer duren dan de andere.

Ik denk dat Apple ook jailbreakers nodig heeft, stel dat jailbreaken niet meer zou kunnen dan zouden die mensen waarschijnlijk allemaal naar Android gaan.
Hadden ze niet beter een week kunnen wachten? Dan had deze jailbreak ook op iOS 8.4 gewerkt. Nu kan Apple het lek nog dichten voordat ze iOS 8.4 uitbrengen aan het grote publiek.
Misschien werkt het sowieso niet op 8.4. Kun je beter de mensen inlichten voordat ze allemaal naar 8.4 updaten.
Maar, je moet dit op Windows uitvoeren... Prima, maar hoe precies is dat untethered? :?
Untethered heeft betrekking dat je geen tool of iets hoeft te gebruiken om hem weer in JB staat op te starten. Dat staat los van het OS waar de tool voor ontwikkeld is.

Dus je kan hem rebooten, uitdoen/aandoen zonder dat je nog iets extern moet laden om hem in JB staat te krijgen. Er zijn weleens Jailbreaks geweest dat je voor elke reboot een code via een extern apparaat (computer/laptop) moest injecteren.
Eindelijk! Nice :D
Zijn tegenwoordig vaak Chinese teams

[Reactie gewijzigd door Pistolebob op 23 juni 2015 15:56]

Is hetzelfde Chinese team als voorheen! :D
Op zich niet gek, er zijn relatief veel Chinese mensen :)
En veel Chinese hackers :D
en iPhones (ik denk iPads ook) zijn ontzettend populair in China.
Ben helemaal klaar met iOS, jailbreaks en verplichte iOS upgrades en downgrade limitaties.
Het is absurd dat basis instellingen zoals schermcalibratie e.d. alleen mogelijk is door te jailbreaken.

Performance wise laat het sinds iOS 7 ook te wensen over.

Volgende tablet wordt voor mij een Surface.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 23 juni 2015 17:44]

Blijkbaar niet echt ervaring met iOS. Er bestaat niet zoiets als verplichte upgrades en performance wise laat iOS8 toch echt wel iOS7 ver achter zich. Waarschijnlijk beschik jij over een zeer oud iOS toestel als jij klaagt over de performance.

En Surface? Serieus? 8)7
/10char

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 24 juni 2015 16:18]

Goed verhaal _/-\o_
Lekker kort
Erg dom. 8.4 zal naar verwachting vandaag de GM status krijgen en 29 juni aan het grote publiek worden uitgegeven. Nu geven ze Apple nog de kans om de exploit te dichten voor die echt naar het publiek gaat.
De exploit is / exploits zijn al gedicht in 8.4.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 23 juni 2015 16:18]

Blijft de jailbreak bestaan als je van 8.3 naar 8.4 upgrade dan? (sorry Apple-noob)
Nee, die raak je kwijt bij een iOS update. Je dient overigens te herstellen als je naar een nieuwe versie wilt, updaten is niet mogelijk (vrij waarschijnlijk resulteert dat in een bootloop). Wel kun je een reservekopie terugplaatsen na het herstellen, al is het aangeraden dat niet te doen vanwege jailbreak-restanten (ťn een clean install is altijd aan te raden).
Dus als ik het goed begrijp:
Bij het updaten van een gejailbreakt device raak je dus altijd alle instellingen kwijt?
Want je moet een factory reset + upgrade + jailbreak doen?
En kan dus geen reservekopie terug zetten.
Je kunt altijd een reservekopie terugzetten! ;) Ik heb het zelf regelmatig gedaan. Maar de kans is aanwezig dat jailbreak-restanten problemen veroorzaken, vandaar mijn algemene advies om een clean install uit te voeren. Je kunt de reservekopie echter gewoon terugzetten en in het geval van problemen opnieuw herstellen. Als je daar geen zin in hebt, dan kun je tijd besparen en de instellingen gewoon nogmaals doorlopen. De instellingen vallen aardig mee als je het al een paar keer hebt ingesteld. :P Misschien is het ook aan te raden om zo nu en dan alle (nieuwe) instellingen nogmaals door te nemen ;)

[Reactie gewijzigd door Blizz op 23 juni 2015 16:45]

Top, heel erg bedankt!
Heb je hier een bron van?
Ik zag dat Stefan Esser (de JB zeurpiet) maar twee redenen kon bedenken voor de release:
1) ze hebben gezien dat de exploits in iOS 8.4 al dicht zijn
2) ze hebben de 8.4 GM waarin ze hebben gezien dat de exploits nog niet dicht zijn, de kans dat er exploits worden gedicht tussen een GM en echte release is nihil
Ik heb geen officiŽle bron (TaiG), maar dat zijn inderdaad twee redenen die het waarschijnlijkst zijn. Een mogelijke derde reden is dat TaiG eerder een jailbreak wilde uitbrengen dan Pangu en daarom niet op 8.3 heeft gewacht. Eťn ding wat we moeten onthouden is dat de Chinese partijen niets doen voor de jailbreak community, zij doen dit werk puur voor het geld dat ze ervoor krijgen ofwel de opbrengsten van de Chinese piraterij. 'De community' is geen factor in China.
Waarschijnlijk is de exploit die gebruikt word al gefix'd in de 8.4 update. Vandaar dat ze nu de tool releasen voordat iedereen over is en het te laat is.
Daarom is het beter om te updaten want de volgende jailbreak gaat denk ik op iOS 9 zijn tenzij er een nieuwe tool update komt.
Niet onbelangrijk detail: Cydia Substrate is nog niet geŁpdatet. De meeste tweaks zullen we dus nog niet kunnen installeren.

Snelle edit: dit komt doordat TaiG alweer Saurik niet heeft ingelicht over de aankomende jailbreak.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 23 juni 2015 16:11]