Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties
Bron: nV News

Bij nV News lees ik het vrolijke nieuws dat hardware T&L op de Geforce ook goed kan zijn . In het spel Soldier of Fortune bleek hardware T&L net een stukje sneller te zijn dan hetzelfde truucje met de CPU.

Hardware T&L in SoF benchmark

Dit is een hele opluchting na al die berichten dat T&L langzamer zou zijn dan de CPU, zie de gerelateerde nieuwspostings hieronder.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

T&L is vooral leuk voor de langzamere CPU's. Bij een PII260 verviervoudigd de framerate in TestDrive 6 als T&L aan staat.
Bij snellere cpu's >450Mhz wordt het lokale geheugen van de Geforce de bottleneck omdat de T&L behoorlijk geheugen bandbreedte vreet. Wil je dan nog profijt van T&L hebben *moet* je een GeForce DDR hebben. Met gewoon RAM geheugen daalt het aantal fps op een PIII 750 als je T&L aanzet.

[uit C't 8/2000, p. 165]
Wat veel mensen blijken te vergeten is dat tijdens een benchmark zoals in Quake 2, 3 etc. alle extra benodigde code zoals gravity berekeningen, AI, collision detection niet gebruikt worden omdat deze niet van nut zijn tijdens een benchmark.

Dit betekent echter wel, dat de scores hoger liggen dan ze zouden zijn als je het spel in het echt speelt.

Als je echt speelt doet de Geforce de T&L terwijl de processor bezig kan zijn met die andere berekeningen die ook zeer veel CPU tijd in beslag nemen. Dus zelfs op een 800 MHz processor is hardware T&L in het spel zelf sneller dan software T&L.
Das mooi dat het sneller is maar dan moed je wel net zo'n dure kaart hebben. En natuurlijk het spel.
Ik weet niet of ik de enigste ben maar met mijn ati rage fury heb ik alleen maar erge k*t graphics
Het is toch logisch dat HW T&L sneller is dan met CPU?
In het laatste geval krijgt de CPU nog meer taken te verwerken?
* DF040F PcDealer
PcDealer > dat zou inderdaad logisch moeten zijn. Uit vele benchmarks van HardOCP (kijk naar de gerelateerde nieuwspostings!) bleek echter dat de Geforce vertraagt zou worden als hardware T&L gebruikt werd. Dit was natuurlijk niet de bedoeling van NVidia, die hierdoor veel kritiek te verduren kreeg. Het lijkt mij dat het gewoon kwam door de slechte benchmarks van 3D Mark 2000, maar dat laat ik even in het midden. In ieder geval weet Soldier of Fortune goed overweg te gaan met HW T&L.

Bottom line: hardware T&L doet wat het moet doen.

Check: =Alpha=Psycho > De tests bij HardOCP waaruit bleek dat T&L langzamer waren onder 3DMark 2k waren gedaan met een P3 CuMine 550@742. Hier was het verschil al enorm groot.
www.hardocp.com/articles/nvidia_stuff/t&l/t&l-lights.html

Deze SoF bench is gedaan met een CuMine 550@683, bijna hetzelfde systeem. HW T&L kan dus kennelijk nog best wat doen, mits de software het goed ondersteunt.
een Athlon 800 is ongeveer even snel als de HW T&L van de GeForce, zeggen ze. Niet dat de T&L op de GeForce ooit van nut zal zijn, want tegen de tijd dat HW T&L echt gebruikt wordt is het te laat om het nog echt te benutten, de GeForce2 zal dan waarschijnlijk zijn intrede al gedaan hebben, en je GeForce is qua T&L dan nutteloos geweest tijdens zijn korte leven in jouw PC. Maar, zonder nVidia zou het HW T&L gebeuren ook neit echt op gang gekomen zijn, en 1 kaart moet toch het eerste zijn.

Update:
ff artikel gelezen, kleine Quote:
</div><div class=b4>On my system, which is a P3-550E running at 683MHz and GeForce DDR clocked at 145MHz core and 345 MHz memory w/3.68 Detonator drivers, the hardware T&L on the GeForce is offering better performance than the CPU lighting method. As the number of lights is increased to 6, the difference is even greater</div><div class=b1>

dus een Athlon 800 zou dit makkelijk moeten kunnen bijbenen, zeker met die nieuwe 5.14 drivers.
Klopt, ik heb zelf ook gemerkt dat de 800Mhz athlon inderdaad de grens trekt wat T&L bedreft aan boord van de Geforce...
Hij loopt nu op 850Mhz en daarom zou het wel leuk zijn om es iets te proberen met quake3, weet iemand hoe ik daar T&L uit kan zetten?
Een hele goeie test is die High-Polygon count + Lights in 3dmark 2000. als je alleen die bench even draait, en dan switched van Hardware T&L naar AMD Athlon, dan merk je ontzettend goed dat de CPU veeeeeel sneller is. (je krijgt dan wel geen score maar het is GOED zichtbaar)
Beste Brut@lyst,

Ik meen dat HW T&L niet door Q3 ondersteund wordt. Dus je zult het naar met SoF moeten doen.
Die benchmarks van Hardocp waren niet echt goed, ze gebruikten als benchmark de t&l benchmark van 3dmark2000, die test de theoretische tnl.

Dat is op zich niet zo erg ware het dat je athlon 800 niet alle 100% van z'n tijd kan besteden aan transformen en lighten dus de geforce is fijner.

Waarschijnlijk is deze benchmark ook niet echt goed (ik ken hem niet), er hoefven waarschijnlijk geen AI berekeningen gedaan worden wat in niet in het voordeel van de GeForce werkt.
Dus als je processor maar snel genoeg is is hardware t&l no big deal maar moet je het van fill-rate hebben ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True