Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties
Submitter: Opi

Mozilla heeft de komst van suggested tiles aangekondigd. Deze tegels kunnen volgens Mozilla relevante en privacyvriendelijke advertenties bevatten. De tegels worden binnen Firefox zichtbaar als een nieuwe tab wordt geopend.

Eind vorig jaar kreeg Firefox al zogeheten directory tiles, waarbij tegels worden getoond op basis van eerder bezochte websites. Het was de bedoeling om daar ook gesponsorde tiles te tonen, maar na een kort experiment werd dit plan in de ijskast gezet. Mozilla haalt het plan er nu weer uit en zegt met zijn concept van zogeheten suggested tiles een advertentiemodel voor de tabpagina te hebben ontwikkeld dat de privacy van de gebruiker respecteert en daarnaast adverteerders nieuwe mogelijkheden biedt.

In de 'nieuwe' opzet worden suggested tiles getoond op basis van de surfgeschiedenis. Firefox haalt de advertentie-tiles op van Mozilla's Onyx-advertentieserver op basis van metadata als de taal en de regio. Als de gebruiker op een bepaalde tile klikt, dan wordt volgens Mozilla zeer beperkte informatie naar zijn analyse-servers gestuurd. Om de privacy te beschermen worden geen gebruikersgegevens opgeslagen of gedeeld. Ook belooft Mozilla advertentie-uitingen streng te screenen en worden er geen cookies of andere mechanismes gebruikt voor trackingdoeleinden. Adverteerders krijgen alleen toegang tot geanonimiseerde gegevens.

Mozilla belooft dat gebruikers met twee klikken de advertenties kunnen uitschakelen. Daarnaast stelt de browserbouwer dat zijn privacyvriendelijke advertentiemodel, de betrachte transparantie en de heldere voorwaarden adverteerders nieuwe kansen bieden, mede omdat gebruikers uit onvrede over de huidige trackingactiviteiten steeds vaker adblockers installeren.

De suggested tiles zullen ergens in de zomer in Firefox beschikbaar komen, aanvankelijk alleen in de VS. Ook zal Firefox eerst tiles tonen die naar andere Mozilla-projecten verwijzen. Pas in een latere fase komen de tiles breder beschikbaar met daadwerkelijk commerciële uitingen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Tip voor iedereen die deze tiles zat is:
  • Stap 1: ga naar about:config
  • Stap 2: klik ga verder of iets dergelijks
  • Stap 3: zoek browser.newtab.url
  • Stap 4: verander de waarde daarvan naar about:blank
Heb dit zelf sinds de komst van een speciaal nieuw tab screen.
Handig om te weten.

Grappig wel hoe men nu woorden gebruikt privacy vriendelijke tiles met advertenties. Ze verkopen het alsof je er op zit te wachten. Het blijft gewoon irritant. Handig dus als je die zooi er gewoon af kan gooien.
Precies, als ze echt om geld springen, ga dan net als wikipedia met de hoed rond. Ik heb het er graag voor over om in ieder geval één onafhankelijke browser te hebben die je niet in een gigantische lock in probeert te krijgen.
Hopelijk halen ze niet in het hoofd om toch te blijven tracken (zowel offline als online) wanneer de advertenties uitgeschakeld zijn.
heerlijk he die about:config van firefox. gebruik et al jaren
beter om bij stap 4 de waarde gewoon te verwijderen en niets in te vullen.

bij about:blanc krijg je steeds adres onbekend.
about:blank moet je dan ook gebruiken. ;)
Advertenties & Trackers
  • Eerst alleen als banners op een website zonder trackers.
  • Daarna centrale advertentie-diensten, met begin van tracking.
  • Daarna centrale advertentiediensten, met tracking in de browser.
  • Nu advertentiediensten ingebouwd in de browser.
De volgende stap is advertentiediensten en trackers ingebouwd in het OS zelf?
De volgende stap is advertentiediensten en trackers ingebouwd in het OS zelf?
Windows 10, ChromeOS, Ubuntu
bestaat dus al

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 22 mei 2015 14:49]

Welke advertenties in Windows 10 exact?
het ging over advertenties EN trackers, dingen die Bing en Google weergeven zijn ook niet enkel Search results, maar ook Ads/ Sponsored results, en de features van Cortana/Google now, die in je OS geintegreert worden, die je 'Beter leert kennen' worden ook gebruikt om meer relevante ads te vinden.

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 22 mei 2015 14:59]

Wat bestaat al? Op welke wijze hebben ze advertentiediensten en/of trackers ingebouwd?
Ubuntu: dingen die je zoekt in de Unity launcher worden doorgestuurd, amazon ads worden getoond
windows 10: cortana built-in, 'leert je kennen' bij gebruik van je OS, doet suggesties over dingen(producten), alles wat je zoekt(in windows zelf) geeft resultaten weer uit Bing etc...
chromeOS: Google now, ongeveer hetzelfde als Cortana

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 22 mei 2015 14:56]

Van Chrome kun je dit soort grappen verwachten omdat Google nu eenmaal een advertentieaanbieder is. Van een organisatie als Mozilla verwacht je het niet omdat zij constant zo privacyvriendelijk bezig zijn etc. Zogenaamd want utieindelijk als het op geld aankomt zetten ze hun principes snel overboord. Over principes gesproken die hebben ze bij Ubuntu ook al overboord gezet toen ze zijn begonnen met het aanbieden van gesponsorde zoekresultaten van Amazon. Het antwoord op jouw laatste vraag is bevestigend, echter bestaat dit binnen Ubuntu al enige tijd en dus voordat er advertentiediensten zijn ingebouwd in browsers.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 22 mei 2015 13:46]

Kun je uitleggen wat hier niet privacyvriendelijk aan is?
Advertenties serveren aan de hand van surfgeschiedenis en metadata is niet heel erg privacyvriendelijk.
Gewoon als website kijken wat je doelgroep is, en daar zonder trackers en dergelijke, zelf advertenties hosten gericht op jouw doelgroep. Dat zou privacyvriendelijk adverteren zijn, wat dus prima mogelijk is.
Waarom is dat niet privacyvriendelijk? Jij bent nog steeds de enige die die surfgeschiedenis heeft. Mozilla weet die niet en de adverteerder weet die niet. Er wordt dus geen privacy geschonden omdat er geen privegegevens opgeslagen of gedeeld worden.
Maar er worden privegegevens opgeslagen en gedeeld.

Niemand mag mijn browsergeschiedenis lezen, deze implementatie doet dat wél. Erger, er gaat er informatie van mijn internetbrowser richting het web, met als doel mij gerichte reclame te laten zien, hou op.

Als ze een donatie van me willen mogen ze dat vragen hoor, maar als een privacybewuste browser mijn gegevens (al dan niet geanonimiseerd) het internet op slingert, om mij van advertenties te voorzien, stap ik over.
Er worden dus geen privegegevens opgeslagen of gedeeld.

Misschien zou je het artikel eens kunnen lezen? De enige die jouw browsegeschiedenis te weten komt ben je zelf. Tenzij jij met een blinddoek op surft verandert er dus niets.

Het enige wat een adverteerder van jou te weten komt is dat jij op hun advertentie hebt geklikt. Als je niet wil dat Mozilla of een adverteerder iets van jou te weten komt dan klik je niet op een advertentie. Simpel.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 22 mei 2015 14:15]

Dus krijg je advertenties die random gekozen worden en totaal niet relevant.

Wat dus geen waarde heeft want ik als gebruiker reageer niet op willekeurige advertenties.

Zelf vind ik het verkeerd want het maakt van FF een adware product.

Ik snap dat ze het doen maar het gaat ze wel veel gebruikers kosten. IE geeft geen advertenties, safari ook niet. Dus de default browsers zullen in populariteit gaan stijgen.
Het gaat niet random. Jouw lokale browser ontvangt alle mogelijke advertenties in jouw regio en kiest zelf daar uit welke passen bij jou. Door het op die manier te doen hoeft je browsegeschiedenis niet gedeeld te worden met Mozilla of de adverteerder.

Nee, het is niet de meest efficiënte methode maar behoud van privacy is voor Mozilla belangrijker dan de hoogste efficiëntie.
Je noemt wel 2 browsers die hun inkomsten ergens anders halen en wat mozila niet kan doen...
Google.com als default homepage was geen advertentie? Google is juist groot geworden door zich binnen Firefox te adverteren.
Als default homepage en als standaard zoekmachine. Eigenlijk gaan ze nu gewoon een stap verder door ook standaard bladwijzers te verkopen in de browser. Dat het nu toevallig op deze tiles wordt weergegeven of in de bladwijzers is van minder belang.
Amazon search gaat er overigens in Unity 8 niet meer inzitten, schijnbaar hebben ze bij Canonical door dat dit toch niet iets is waar gebruikers op zitten te wachten. Zelf is het ook het eerste wat ik uitzet na een nieuwe installatie.

Het lastige is ook dat een bedrijf niet overleefd op principes alleen, er moet op een gegeven moment ook geld binnen komen. Canonical draait al jaren elk jaar weer miljoenen euro's verlies. Niet dat ik Amazon search goedkeur, maar ergens begrijp ik het wel dat ze de mogelijkheid testen. Al hadden ze wel op voorhand kunnen bedenken dat het met het type gebruikers wat ze hebben meer schade dan winst zou opleveren. Google zou met zo'n soort grapjes veel eerder wegkomen.

In mijn Firefox wil ik verder ook geen advertenties en vind dit dus ook een domme actie van Mozilla die hun denk ik meer schade als winst zal opleveren. Gelukkig kan je het net zoals in Ubuntu ook gewoon eenvoudig uitzetten en als ze merken dat iedereen dit doet en een deel zelf overschakelt op een alternatief gaat het er uiteindelijk vanzelf weer uit.
Alleen als je ook daadwerkelijk Google diensten gebruikt erop met een gratis Google account.
Geloof je het zelf? Betalende gebruikers worden net zo hard getracked en chromeOS is voornamelijk webbased google diensten. ChromOS is het laatste wat je wilt gebruiken als je om je privacy geeft, met android niet ver er achteraan. Microsoft en Apple zijn maar kleintjes op trackinggebied vergeleken met Google.
De volgende stap is advertentiediensten en trackers ingebouwd in het OS zelf?
Dat wordt ook wel adware of spyware genoemd en bestaat al een tijdje. Bovendien is dit vanaf Windows 8 ook zo'n beetje geïntegreerd in de 'Modern' UI. ;)

Sowieso ben ik tegen elke vorm van ongewild (door de eindgebruiker) opvragen van data. Elke verbinding is een veiligheidsrisico.
De suggested tiles zullen ergens in de zomer in Firefox beschikbaar komen, aanvankelijk alleen in de VS. Ook zal Firefox eerst tiles tonen die naar andere Mozilla-projecten verwijzen. Pas in een latere fase komen de tiles breder beschikbaar met daadwerkelijk commerciële uitingen.
Als dit geen betrekking heeft op oude installaties en het gemakkelijk uit te schakelen is met nieuwe installaties (zoals zij aangeven), dan zie ik Mozilla hier nog wel mee wegkomen. Wanneer dit echter later opgedrongen of verplicht wordt, dan verwacht ik dat de populariteit van meukvrije ports van Firefox enorm zal stijgen.

Wat er ook gebeurd, dit blijft een zorgelijke ontwikkeling. Een browser moet zo schoon mogelijk zijn en standaard geen enkele externe verbinding maken, anders dan voor auto-updates (als dat niet via een OS repository wordt gedaan).

[edit]
Daarnaast stelt de browserbouwer dat zijn privacyvriendelijke advertentiemodel, de betrachte transparantie en de heldere voorwaarden adverteerders nieuwe kansen biedt, mede omdat gebruikers uit onvrede over de huidige trackingactiviteiten steeds vaker adblockers installeren.
Hartstikke leuk dat adverteerders nieuwe kansen krijgen, maar door dit aan te geven geeft Mozilla toe dat de surfers niet meer hun primaire doelgroep zijn. Mozilla bouwt een browser, die zelf geen onderscheid moet maken tussen wat een advertentie is en wat niet. Daarvoor zijn add-ons. Dat Mozilla op content-niveau werkt is jammer.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 mei 2015 13:57]

De volgende stap is advertentiediensten en trackers ingebouwd in het OS zelf?
Dat is er al: Chrome OS.
Flauwekul, baseer je eens op feiten.
Ik neem dat ik niet hoef uit te leggen wat het verdienmodel van Google is toch?
Google biedt 'gratis' diensten aan om zoveel mogelijk data te vergaren en een zo compleet mogelijk profilel te generen van de gebruikers van hun diensten en ja Chrome OS zal niet heel veel anders werken. Zo werkt het bij Android immers toch ook.
Op basis van die profielen worden advertenties verkochten.
Dus 'trackers', als in het vergaren van gebruikersdata, zit allang in android en Chrome OS.
Ik vroeg aan je of je je verhaal kon baseren op feiten.
Bijvoorbeeld: zitten er trackers in de code van Chrome OS?
Het verdienmodel van Google is irrelevant, dat betekent niet dat ze dan trackers in de code stoppen.

Je kan er met Chrome OS ervoor kiezen om niet gebruik te maken van Google diensten, je kan bijvoorbeeld namelijk ook OneDrive of Dropbox als storage gebruiken in de Files app.

Zodra jij Google diensten gebruikt op Chrome OS, dan zul je worden getrackt, hetzelfde als op Windows en Mac OS X.
Dat heeft niks met Chrome OS te maken, dat zijn webdiensten.

Overigens is dit alleen van toepassing als jij een gratis Google account gebruikt, zodra je Google Apps (Education/Business/Non-profit etc) gebruikt, zul je niet worden getrackt.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 22 mei 2015 17:01]

Die Google diensten zitten zover geintegreerd dat er altijd wel informatie naar Google gaat als je een van hun besturingssystemen gebruikt. Je gelooft toch hopelijk zelf ook niet dat Google ChromeOS en Android maakt om de wereld gratis van software te voorzien?
Ik dacht Mozilla geen winstoogmerk had.
In de 'nieuwe' opzet worden suggested tiles getoond op basis van de surfgeschiedenis.
Ik snap dat ze afhankelijk zijn van inkomsten uit hun diensten, maar deze exploitatie van gebruikers hun privégegevens is zwaar onwenselijk. Gelukkig is het nu (nog) opt-out in twee klikken, maar het gaat zwaar de verkeerde kant op met Mozilla.
edit: citaat artikel

[Reactie gewijzigd door nul07 op 22 mei 2015 14:48]

Ik snap dat ze afhankelijk zijn van inkomsten uit hun diensten, maar deze exploitatie van gebruikers hun privégegevens is zwaar onwenselijk.
Heb je het artikel wel gelezen?
Firefox haalt de advertentie-tiles op van Mozilla's Onyx-advertentieserver op basis van metadata als de taal en de regio. (...) Om de privacy te beschermen worden geen gebruikersgegevens opgeslagen of gedeeld. Ook belooft Mozilla advertentie-uitingen streng te screen en er worden geen cookies of andere mechanismes gebruikt voor trackingdoeleinden.
Er wordt dus nagenoeg niks met privégegevens gedaan. Het enige dat je aan privégegevens inlevert is je browsegeschiedenis. Hoe Mozilla hiermee om gaat als jij handmatig je surfgeschiedenis wist weet ik zo niet. Of hier van te voren een 'back-up' van gemaakt wordt zodat ze alsnog 'suggested tiles' kunnen serveren of dat er in dat geval lege tiles getoond worden tot ze weer voldoende browsegeschiedenis hebben voor een 'suggested tile'.

Edit: quote van Nul07.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 22 mei 2015 13:44]

Zelfs je browsegeschiedenis lever je niet in. Zie deze infographic: https://blog.mozilla.org/...rotected-Infographic1.pdf

Je krijgt van Mozilla álle mogelijke tiles voor jouw land toegestuurd, en dan zoekt je browser zelf, lokaal uit welke hij aan jou wil laten zien. Geen van je privé gegevens, behalve het land waar je vandaan komt, worden dus met Mozilla gedeeld.

Pas zodra je op een tile klikt gaan de gegevens-verzamel-machine aan. Maar dat zou dus hetzelfde zijn als dat je normaliter op een website terecht komt.
Dan betekent dat dus een bak extra dataverkeer, daar wordt ik ook niet blij van. Er worden dan dus tientallen of honderden tiles toegestuurd en de browser gaat bepalen welke relevant zijn. De overige 99% wordt dan dus ongebruikt weggemieterd.

Los daarvan kan ik me ook niet voorstellen dat adverteerders deze methode aantrekkelijk vinden. Je browse-geschiedenis geeft een veel incompleter beeld van je persoon dan de profielen die Google opbouwt, bijvoorbeeld. Geschiedenis van één browser zonder de gegevens van de bijbehorende smartphone, tablet, desktop of laptop zijn maar een beperkte inzage in je leven, waar Google je op al deze devices samen volgt en dat ook nog uitbreidt met de overal aanwezige links naar Google+, Youtube en Google's CDN. Zeer kwalijk wat Google daar allemaal uitspookt maar, los van ethische bezwaren, als adverteerder zou ik wel weten waar ik liever mijn advertenties zou plaatsen.
Ik vind mijn browsegeschiedenis meer mijn privegegevens dan wat er op mijn paspoort staat. En een foto van mijn paspoort geef ik ook niet aan Mozilla.
Dom advertenties tonen daar zit geen geld in. Er moet worden gepersonaliseerd, het woord zegt het al. Daarmee is ook gelijk duidelijk dat er altijd persoonlijke informatie over jouw handel en wandel zal worden gebruikt.
Dom advertenties tonen op straat, tv, radio en OVERAL kan zonder problemen.

Maar op het internet moet men mij als persoon beter kennen dan mijn bloedeigen moeder?
Als jij je browsegeschiedenis, waaruit te halen is:
  • Welke informatie jij tot je toe hebt genomen
  • Waarin je geïnteresseerd bent.
  • Waarnaar je hebt gezocht.
  • Wie zijn profielpagina je leuk vind,
  • Welke opinie je graag leest
  • Welke online aanbiedingen je overweegt.
Niet ziet als privé-gegevens praten we sowieso langs elkaar heen.

Ik zie het wel als mijn persoonlijke gegevens, en het exploiteren daarvan (meer geld verdienen met advertenties met gebruik van mijn browsergeschiedenis) zit ik niet op te wachten. Ondanks de 'waarborgen' die ze geven over het verlenen van gegevens aan derden (die geeft de marktleider je ook) en de cookie-loze exploitatie zie ik er helemaal niets in.

Wie het artikel leest, ziet dat frequent je geschiedenis verwijderen niet de oplossing is, maar dat Mozzila in de komende versie nog een opt-out in twee klikken levert.
Mozilla belooft dat gebruikers met twee klikken de advertenties kunnen uitschakelen.
Sinds de Google-deal niet meer geldt, zullen ze toch meer inkomsten moeten krijgen om door te kunnen.. :)
Dit gaat toch niet over winst maken? Ze moeten minstens kostendekkend opereren anders is het snel afgelopen. Denk je dat al die mensen bij Mozilla voor gratis werken? Ook al hebben ze veel vrijwilligers die code submitten kun je niet het hele project op vrijwilligers laten draaien. Bovendien, ze hebben natuurlijk ook investeringen in infrastructuur etc. nodig.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 22 mei 2015 13:39]

Ik ben de website vergeten. Maar iets met PRISM defense(?) had zeer goede oplossingen betreft browsers.
https://prism-break.org/en/categories/windows/ een variatie op Prison Break en Jail Break neem ik aan. Mozilla Firefox staat echter nog bij de gewenste alternatieven. Als je die weg streept dan blijft er niet veel over, anders dan Mozilla alternatieven die de advertentie optie niet inbouwen. Als je overigens Windows al gebruikt kun je net zo goed IE11 gebruiken.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 22 mei 2015 13:54]

Zwaar....

Ik vraag me af waar Google het geld vandaan haalt om Chrome te maken....
Niet door de browser van advertenties te voorzien zoals Mozilla van plan is, maar een advertentienetwerk aan te bieden die website eigenaren op hun site kunnen zetten voor inkomsten (die ads werken overigens in alle browsers en niet enkel in Chrome, dus staat los van de browser) :)
Ze hebben dus een 2 minuten durende video waar je eigenlijk niet één keer een goed inzicht krijgt in hoe de advertentie tiles in je browser er uit zien.

Ik vind zelf ook die advertenties in een browser, onafhankelijk van de sites die je bezoekt, worden geplakt. Dan heb je dus op een hoop sites die je bezoekt advertenties én in je browser. Dat noem ik dan ook geen open source browser meer, maar een gratis reclame venster in je OS.

Mocht die ongein naar Nederland komen, dan gaat Firefox hier in ieder geval de deur uit. Dan ga ik gewoon over naar Google Chrome of een andere gratis browser (Opera bijvoorbeeld). Ik hoef echt geen dubbele dosis (in de website én de browser) aan reclame zodra ik even iets op 't internet op zoek. Dat gaat voor mij een stap te ver… dat was voorheen ook nooit nodig, maar men probeert blijkbaar tegenwoordig overal een advertentie in te plakken/prakken. Alles zolang het maar meer en meer geld oplevert.
Mijn ervaring met advertentietegels in de beta van Firefox is dat het over statische tiles gaat die enkel weergegeven worden als je nog niet echt veel websites bezocht hebt. Het gaat dan ook eerder gaan over advertenties voor sites als Amazon, nieuwssites, kansspelsites(?), ... die een tile toegewezen krijgen in nieuwe installaties. Een soort van bookmark bij een nieuwe installatie of een Firefox met nog maar zeer weinig bezochte websites. Een beetje vergelijkbaar met de voorgeïnstalleerde zoekmachines nu, lijkt me.

Persoonlijk heb ik er geen groot probleem mee als ze het bij statische tiles houden, enkel op die pagina en enkel als ik nog niet veel sites bezocht heb. Ik begrijp dat Mozilla op zoek is naar andere vaste inkomstenstromen dan enkel de "betaal x om je zoekmachine als eerste te laten instellen". Verspreiding van afhankelijkheden is zeker geen slecht idee. Als meer mensen geld zouden doneren (ik heb 25 euro gegeven toen ik vast werk had) zou Mozilla hier geen nood aan hebben...

edit: filmpje nog eens bekeken, het is blijkbaar net iets meer dan ik dacht.

[Reactie gewijzigd door Glodenox op 22 mei 2015 14:40]

@Glodenox:

Kort en krachtig. De tiles worden door mij niet gewenst. Aan dat soort troep heb ik echt geen behoefte.
Makkelijk antwoord dan: dan zet je ze gewoon uit ;)
Maar ik begrijp je volledig hoor, ik wens al mijn tiles te kunnen houden zoals ze nu zijn en ga dit ook doen. En Mozilla staat dit nog toe ook! Wel jammer voor de gemiddelde gebruiker, maar die kan zo misschien nog een interessante dienst ontdekken (zeer optimistisch, daar ben ik me van bewust).
Dat zal ik ook doen. Tot nu toe gaat Mozilla dit toestaan maar als zij ook uit de ruif van het geldgenot gaan proeven, dien je niet verbaasd te zijn als dat bedrijf een omslag zal maken, richtig het aangename geld. Kennelijk hebben zij dat erg hard nodig.
En hier gaat het om:

"With Suggested Tiles, we want to show the world that it is possible to do relevant advertising and content recommendations while still respecting users’ privacy and giving them control over their data. And to bring influence to bear on the whole industry, we know we will need to deliver a highly effective advertising product. "

Alsof wij dat niet allang wisten. Het wachten was gewoon daarop. Het komt erop neer dat ook zij zullen gaan zwichten voor de 'poen'. De zoveelste en het respect voor de gebruikers zal dan in zeer korte tijd verdwijnen, Controle houden over mijn data? Aan me hoela! Gewoon 'kletskoek'.
De privacy komt logischerwijs wel in gevaar wanneer je het afzet tegen een advertentievrij model. Mozilla is de strijd duidelijk aan het verliezen als ze moeten grijpen naar dit soort dubieuze middelen om geld binnen te krijgen.Ze zijn er duidelijk financieel op achteruit gegaan doordat Google niet langer hoofdfinancier is. Ik wil helemaal niet dat adverteerders op enkele wijze toegang krijgen tot mijn gegevens. Dan maar IE, een alternatieve Firefox of Chromium.
Als je niet wil dat adverteerders toegang hebben tot je gegevens zou je ook gewoon Firefox kunnen gebruiken. Die deelt jouw info namelijk niet.
Maar er gaan wel gegevens naar firfox want de advertenties moeten geladen worden. Al worden die door firefox zelf geserveerd.

En ik betweifel of ff ze zelf gaat serveren, ik hoop voor ze van wel. Anders delen ze dus wel data met derden.
Uit het artikel zelf:
Firefox haalt de advertentie-tiles op van Mozilla's Onyx-advertentieserver op basis van metadata als de taal en de regio.
.

Ik vraag me wel af wat non-profit orginisatie Mozilla er toe drijft om dit uberhaupt te doen, vrij zeker dat niet op populair verzoek is gedaan.
Dat is toch niet zo moeilijk? Mozilla heeft ook gewoon kosten voor personeel, infrastructuur etc. Door hun inkomstenbronnen te spreiden over meerdere partijen en vormen worden ze minder afhankelijk van enkele grote geldschieters of eenzijdige bronnen.

Met de richting waarop het internet gaat vind ik het een goede zaak dat ze die onafhankelijkheid koesteren.
Ik denk dat een actie zoals wikipedia die af en toe heeft en om donaties vraagt ook vrij succesvol zal zijn en een stuk minder weerstand ziet. Hoe goed ze het ook doen (m.b.t. privacy) dit zet toch kwaad bloed bij een deel van hun userbase want het blijft reclame.
Mag hopen dat default pagina op "about:blank" gooien nog steeds werkt.
Iets anders is toch volstrekt overbodig in mijn ogen :+ .. waarom zou ik gaan zitten wachten tot een standaard pagina is geladen, terwijl ik toch vaak ergens anders heen wil.

[Reactie gewijzigd door gekkie op 22 mei 2015 14:00]

Dat zal zeker nog gaan. Mozilla gaat je niet gaan gijzelen met hun browser, zo werken ze niet. Ook als je er een gewone website hebt staan als beginpagina zal je die tiles niet te zien krijgen. Deze tiles worden enkel getoond als je niets hebt ingesteld als startpagina (en about:blank telt niet als lege pagina :+ ). Het doel van de tiles is natuurlijk dat je geen pagina hoeft in te laden, maar snel een overzicht hebt dat je zelf kan instellen.
Mjah .. maar ik wil naar zoveel diverse dingen dat ik beter kan beginnen met typen .. of in de address of in de searchbar. Dus voor mij bied zo'n overzicht weinig .. ik heb liever een zo kort mogelijke tijd tot ik zelf los mag gaan :)
Achja en echt iets er doordrukken kunnen ze ook niet echt anders zijn er altijd nog de voordelen van opensource waarbij er snel genoeg versies gaan verschijnen waar het er weer uit gewipt is .
Volledig begrijpelijk. De awesomebar laat je toe om zeer snel een website te openen. Met wat sneltoetsen hoogstwaarschijnlijk zelfs sneller dan door op een tile te klikken. Ik open persoonlijk gewoon altijd mijn tabs van de vorige keer en gebruik voor een nieuwe tab meestal geen tiles. Maar ik denk wel dat ik ze ga laten aanstaan.

En zoals je zegt: als het te opdringerig wordt zal er wel een open source versie komen die de advertenties eruit sloopt. Maar of dat zo handig is voor de algemene verdere ontwikkeling van Firefox laat ik dan even in het midden...
Mozilla houdt zich veelste veel bezig met zaken waar ze zich naar mijn mening niet zo bezig mee zouden moeten houden.

Dit brengt enorme kosten met zich mee, terwijl hun inkomsten niet gelijk meestijgen.

Leuk een nieuwe programmeertaal en een mobiel OS, dit kost bakken aan resources en inkomsten zijn er amper. Dat geleun op Firefox en de inkomsten hiervan om heel Mozilla overeind te houden gaat ze op deze manier te kop kosten.

Ik vind Firefox nu al helemaal niets meer, veelste bloated, zodra ze dit doorvoeren gaat Firefox van mijn PC af.
Ik denk wel dat er wel wat bedrijven zijn die geld over hebben om hun site standaard meegeleverd te krijgen als tile bij Firefox (zo interpreteer ik de informatie die ik tot nu toe heb gevonden). De inkomsten zouden dus nog wel eens niet zo slecht kunnen zijn. Liever natuurlijk dat ze hun aandacht volledig kunnen richten op nieuwe en goede features voor Firefox, maar ik begrijp wel dat ze nu te afhankelijk zijn van de inkomsten voor de positie van de zoekmachine in het zoekveld.

Mozilla houdt zich over het algemeen niet veel bezig met het zoeken naar inkomstenbronnen. Ze zien zichzelf niet als een commercieel bedrijf, maar moeten natuurlijk wel het hoofd boven water houden. Jammer dat ze geen andere manier gevonden hebben, maar ik zou eerst afwachten hoe het er uiteindelijk uitziet vooraleer ik conclusies ga trekken.

Qua bloatedness: dat is een persoonlijke keuze. Voor mij is Firefox nog zeer snel en weegt het gebrek aan privacyzekerheid in andere browsers veel zwaarder als nadeel.
Als dat standaard zoekmachine/homepage genoeg geld in het laadje zou brengen zouden ze niet beginnen met advertenties tonen. Dat is (voor mij)duidelijk een signaal van "We komen geld te kort".

In een mooie wereld zouden ze zich geen zorgen hoeven te maken om hun inkomsten, maar helaas moeten ze keuzes maken. Of meer moeite doen om inkomsten te genereren of zorgen dat je uitgaven lager blijven. Men gaat voor optie 1, terwijl ze naar mijn idee al veel te veel hooi op hun vork nemen met alle huidige lopende projecten bij Mozilla. En ze zijn nu al geen grote speler meer in de browser markt, en door advertenties op hun new tab page (optioneel door opt-out of niet) gaan ze meer gebruikers kwijt raken.

En is inderdaad een persoonlijke mening die bloatness, vandaar de "ik vind" :P
Palemoon doet hetzelfde qua webbrowsen maar is een stuk lichter, sneller en minder crash gevoelig. Mozilla probeert met Firefox een beetje te veel op Google met Chrome te lijken. Die browsers zijn bijna volwaardige OSen. Ze gaan hun doel hiermee veelste ver voorbij.

Ik zie zelf Mozilla niet graag ten onder gaan. En die kant glijden ze al een paar jaar langzaam op.
Mozilla belooft dat gebruikers met twee klikken de advertenties kunnen uitschakelen.
Ze moeten gewoon standaard uit staan. De gebruiker zou ze desgewenst met vijf klikken aan moeten kunnen zetten. :P
Tsja, en dan doet niemand het.

Ik ben geen fan van opt-out, maar ik kan wel begrijpen dat het geen opt-in is. Wat mij een goede oplossing lijkt is dat gebruikers die upgraden naar de nieuwe versie van Firefox een informatievenster voor hun neus krijgen waarin eerlijk (!!!!) staat dat Firefox gratis is en Mozilla wel inkomsten nodig heeft, hoe Firefox tot de advertenties komt die getoond worden met daaronder de vraag of je wil of niet hieraan wilt deelnemen. En dit alles zonder enorm lange stukken tekst die toch geen hond leest natuurlijk, het is prima in een paar kernzinnen samen te vatten. Geen opt-out, ook geen opt-in, maar een verplichte keuze.
Hey... Het eerst dat mij opvalt is dat er iemand leentjebuur heeft zitten spelen.
In build 10122, Microsoft Edge officially introduces a new "New Tab" page, which features a variety of suggested content including your top sites with tiles that will alert you if that particular website features a Windows app in the Store.
http://m.windowscentral.c...-everything-you-need-know

Ik weet niet waar het idee oorspronkelijk vandaan komt (frankly idc) maar over het algemeen zie je de laatste jaren in browserland wel dat men elkaar erg aan het volgen is.

Vraag me overigens wel op welke gebruikers baat hebben bij deze nieuwe functionaliteit. "Vaakgebruikte tabs" kan ik mij nog voorstellen, "Voorgestelde sites" vind ik zelf al dubieus. Zelf vind ik een about:blank nog altijd het meest prettig voor nieuwe tabs (snelste, schoon en geen zorgen om privacy) maar voor wie meer functionaliteiten zoekt zijn advertenties denk ik nog steeds van weinig toegevoegde waarden.

Overigens moet ik wel bekennen dat het merendeel van de functionaliteiten van Firefox tweakbaar zijn geweest. Dan wel via de eigen controls dan wel via een plug-in. Zolang je als gebruiker zelf in control blijft kan een fabrikant zich redelijk wat vrijheid permitteren lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 22 mei 2015 15:16]

Het eerst dat mij opvalt is dat er iemand leentjebuur heeft zitten spelen.
Maar wie van de twee? Wie was er het eerst? (Het kip of het ei? :9)

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 22 mei 2015 13:46]

Edge zijn new tab page is niets anders dan IE11, die pagina's zijn ook suggesties gebaseerd op de door jou top bezochte websites.

Enige verschil is dat als je er Facebook.com bij hebt staan dat Edge de app in de store er naast promoot, van dit hoeft niet in de browser, er is ook een app.
... based on browser history ...
Dus nu gaat Firefox het werk doen voor al die trackers die nu op websites meekijken?

Meteen maar uitschakelen dan.