Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

LG heeft twee nieuwe toestellen aangekondigd in zijn G4-lijn van smartphones. De G4 Stylus heeft een groter scherm dan de G4 zelf en zoals de naam al aangeeft levert de fabrikant deze met een stylus. Daarnaast komt er een model met een compacter 5"-scherm.

De G4 Stylus en de G4c hebben behalve de naam het ontwerp met de reguliere G4 gemeen, maar er zijn ook prominente verschillen. Zo heeft de G4 Stylus een 5,7"-scherm, tegen de 5,5" van de G4. De pixeldichtheid bedraagt volgens LG 258ppi wat duidt op een resolutie van 720x1280 pixels. De processor is een niet nader genoemde quadcore met kloksnelheid van 1,2GHz.

Verder is er 1GB werkgeheugen, 8GB opslaggeheugen en accu met capaciteit van 3000mAh. De camera is een 13-megapixelmodel bij het lte-toestel en een 8-megapixelvariant bij de 3g-versie van de G4 Stylus. De frontcamera heeft een resolutie van 5 megapixel.

Ook de G4c heeft ook een scherm met 1280x720 pixels, maar dit model is compacter met een schermdiagonaal van 5". Opnieuw is er een 1,2GHz-quadcore, 1GB ram en 8GB opslaggeheugen, maar de accucapaciteit bedraagt 2540mAh en dit model heeft een 8-megapixelcamera met 5-megapixelfrontcamera.

De G4c komt begin juni uit voor 249 euro, terwijl de G4 Stylus in juli in Nederland verkrijgbaar zal zijn voor 349 euro. De G4 zelf komt deze week uit en kost vanaf 649 euro.

LG G4 Stylus G4c

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Dan kan je nog beter voor de G3 (qHD) gaan of zelfs de G2 (full HD), met 2Gb ram en een Snapdragon 8xx SoC.

[Reactie gewijzigd door m4rtyr op 19 mei 2015 12:40]

Helemaal mee eens. Wat ik niet snap is dat LG een gelijkaardig toestel heeft van 180¤ met 4G en 4,7" HD scherm en snapdragon 410. Het verschil tussen beide toestellen is zo klein dat ik het nut van dit nieuwe toestel niet inzie.

Verder heb ik ook een LG g2 gehaald in eerste instantie als vervangtoestel voor mijn M8 maar deze bevalt, ondanks zijn leeftijd, prima. Zeker met Cyanogenmod of de lolipop versie van LG's skin. Waar ik woon zijn toestellen veel duurder dan online en dan in NL, dus de g2 was een uitstekende deal voor 314¤ voor de 32GB uitvoering. Ter vergelijking: een s4 16Gb kost evenveel en is in mijn opzicht een minderwaardig toestel (heb er vroeger zelf 2 gehad).
Is het niet zo simpel dat LG een nieuwe hardware-versie moest uitbrengen omdat een component voor de G3 op was? Ik kan me voorstellen dat in diverse lagen van de organisatie het makkelijker is om de opvolger waarbij dat onderdeeltje is vervangen een nieuwe naam te geven. Stel je voor: andere hardware-drivers in Android voor een telefoon die hetzelfde heet, reparaties op verschillende hardware-versies, andere snelheid (CPU/GPU/geheugen/whatever), enzovoort.
Bij de G3 had je een koreaanse variant de G3A die de ultime tussen oplossing is. 5.2 inch 3gb ram sd card slot 1080p. Die variant is nergens anders uitgekomen.

m.gsmarena.com/lg_g3_a-6562.php

Ik denk dus dat LG donders goed weet dat mensen een nieuwe G2 willen qua specs maar simpelweg om marktwerking kiest om dat niet te doen. Mensen die een G2 qua specs willen in een nieuw jasje zouden denk ik nooit een G4c of G4s kopen en kopen dus een G4. Zo forceer je mensen om meer geld uit te geven.

Een G4A met G4 camera sd card slot maar 5.2inch zou ik zo kopen. Ik vind mn G2 de perfecte telefoon maar mis de sd card en een betere camera is nooit verkeerd.

[Reactie gewijzigd door Flaat op 19 mei 2015 10:25]

Je forceert niemand. Maar je hebt gelijk als je zegt dat mensen erin trappen. De G4c is nieuwer dan de G2.
Kijk je echter naar usebillity, dan verliest de G4c het van de G2. Betere specs, mooier scherm en ook lollipop. Jammer alleen dat er geen sd-slot in zit.
Enige plus is voor de lg g4c is dan de hoogstwaarschijnlijk aanwezige 64-bits processor. Al is deze veel minder krachtig dan de snapdragon 801 van de g2
En voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik heb een G2 en het werkt perfect. Alleen merk ik wel dat er met Lollipop sommige zaken wat langzamer zijn, maar dan vooral het installeren van Apps. Voor de rest een supertoestel.

[Reactie gewijzigd door jqv op 19 mei 2015 11:15]

Precies mijn gedachte. Ik zie het voordeel van de G4c niet t.o.v. de G2. De G2 heeft naast het betere scherm twee keer zoveel RAM en opslag, en is te krijgen voor ongeveer dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 19 mei 2015 09:11]

de g3 is er ook met 3gb ram.
Wanneer gaan er ook andere fabrikanten dan Sony inzien dat een 4.7" tot 5" phone met high end specs een gat in de markt is?
HTC? One M7 was 4.7", de M8 en de M9 zijn 5.0".
Maar de One M7 is fysiek groter dan een S4 met een 5" scherm door gigantische bezels en frontspeakers. Het is alles behalve een compact toestel.

Het zelfde geldt overigens voor de Z1 Compact. 4,3" scherm, maar de nieuwe Z3 Compact is fysiek net zo groot, terwijl die een 4,6" scherm bezit. De S3 bevatte ook een 4,7" scherm terwijl de S4 met een 5" scherm fysiek kleiner was.

Staat je niet blind op het schermformaat, kijk naar de fysieke afmetingen van de telefoon :)
/offtopic
De S3 had een 4,8 inch scherm.
You're right :P
Tegelijkertijd is het ook zo dat het schermformaat het echte bezwaar is voor mensen en niet het gegeven om een grote device in de handen te hebben. Mensen willen het apparaat comfortabel met één hand kunnen bedienen. Dat kan van alle high-end toestellen alleen met de compact-serie van Sony.

Jammer overigens dat LG de 'c' (van 'compact' neem ik aan) nu gebruikt voor iets dat toch weer lagere specs heeft, terwijl Sony bewust in plaats van 'mini', 'compact' als aanduiding gebruikte omdat het wèl high end specs had in tegenstelling tot al die mini's van LG, Samsung en HTC.
Wordt inderdaad hoog tijd. LG biedt nu dan wel misschien een compactere versie aan van de G4, deze is in specs toch weer beduidend minder. Een kleine stap in de goede richting van LG, maar over het algemeen nog niet om over te juigen.
1280x720 is nu ook weer niet heel high end meer hoor. Dan verwacht ik toch minimaal een 1920x1080 scherm.
Als ik nu een nieuwe telefoon nodig had zou ik de Moto X (2013) kopen, wel via Motomaker.de zodat ik hem zelf kan ontwerpen.

4.7 inch scherm in een zeer ergonomische behuizing. Echt een top toestel. Helaas worden ze zo niet meer gemaakt in dat formaat. Daarom zou ik nu nog steeds voor de Moto X 2013 gaan. Krijgt ook gewoon Android 5.1 en is net zo snel (Google maps opent zelfs sneller) als de HTC One M7 die ik nu heb.
Wanneer komen er dit soort toestellen voor deze prijs met een 1080p scherm..

Enkel de 1+1 heeft dit naar mijn weten.
LG G2? Kost nog minder, heeft wel 4G ondersteuning en is fysiek een stukje kleiner :)
Een grote batterij en vol op Custom ROM support, enige nadeel is de (iets wat) lelijk achterkant (galaxy S1 gevoel). Draait momenteel op 5.1.1 en kan een screen time van max 7 uur halen.
De LG G2 is nog steeds te krijgen voor 250-280 euro en die heeft een mooi 1080p scherm.
Dit is zo jammer, een 5 inch G4 met dezelfde specs als de normale G4 alleen dan met 1080p scherm zou zo mooi geweest zijn.

LG zal wel bang zijn dat anders de G4 niet meer verkoopt en teveel interne concurrentie is.
Dat laatste denk ik niet, anders zouden ze de G2 wel van de markt halen.
En dat terwijl de LG4c in dezelfde prijsklasse zit als de g2, maar de g2 ruim beter zal presteren.
En de G2 is ook nog goed te verkrijgen.
Daarnaast vermoed ik dat de LG G3s dezelfde SoC heeft en reeds te verkrijgen is voor onder de 200 euro. Trouwens ook nog gored verkrijgbaar .

Ik zie Samsung trekjes bij LG. Een groot scala aan toestellen die bijna niet van elkaar te onderscheiden zijn...
Maar als je er een full hd scherm inlegt moet je er ook weer een zwaardere soc insteken want dat trekt de Qualcomm 410 niet(neem ik aan dat deze soc ih toestel zit) en dat drijft de prijs weer op(ok, wat misschien niet erg is).
Beide toestellen vallen me een beetje tegen. De prijzen liggen iets te hoog voor wat je ervoor krijgt naar mijn idee, maar de accu is dan weer wel flink voor een telefoon in z'n prijsklasse. Ik ben benieuwd of er genoeg kopers voor dergelijke toestellen zijn en hoe ze bevallen.
Ik heb mij serieus mispakt aan de LG G3S. Op één of andere manier mijzelf niet goed geïnformeerd.

Het scherm van de LG G3S is crappy net als de camera. Was ook ¤250 ...

Net als LG G3S tov G3 is ook de LG G4c tov G4 een serieuze downgrade, al lijkt de resolutie van het scherm toch voldoende.
De resolutie lijkt inderdaad voldoende, maar ik blijf het jammer vinden dat de high-end telefoons nu langzaam naar 2560x1440 gaan, terwijl het segment er direct onder op 720p of zelfs 960x540 blijft hangen. Dit veroorzaakt naar mijn idee een scheefgroei waarbij mid- en low-end toestellen crappy (nee, niet allemaal) schermen blijven krijgen en de high-end toestellen maar een steeds hogere resolutie toebedeeld krijgen.

Daarnaast blijft het net zoals jij erg jammer dat de goedkopere versies van de vlaggenschepen veelal heel erg veel minder zijn en duidelijk onder doen voor de "normale" versie.
Het is juist goed dat de fabrikanten naar die schermen gaan, want dan worden de 1080p schermen goedkoper. Plus er zullen op een gegeven moment veel overgebleven schermen zijn waar men toch vanaf wil; ideaal voor de budget telefoons.
Ik vind de G3s gewoon een goed toestel hoor. Handzaam, snel genoeg, camera kan idd wat beter. Maar voor de prijs weinig te klagen hoor.
Het scherm is toch echt minderwaardig, onscherp. Zelfs voor 250¤, ofwel ben ik te gewend aan kwaliteitsvol scherm.

Ter info: heb LG G3S gekocht voor mijn vrouw en broer. Zelf Lumia 930. Scherm is zo belangrijk omdat je er uren naar staart (over hele gebruiksperiode bedoel ik), dan is deftige resolutie wel aangenaam (foto's, websites, video's, ...).
Ik hoop wel dat ze de stylus los gaan verkopen, zoals Samsung dat doet. Een stylus bij de normale G4 lijkt mij wel handig.

Hoe zit het trouwens met de 'G Pen'? Is die nog levend of was dat maar een gerucht?
Volgens het persbericht
"The G4 Stylus includes LG’s versatile Rubberdium™ Stylus"

Dat klinkt alsof het een capacitieve stylus met rubberen tip betreft. En daar lijkt het fotootje ook op. Dat soort stylussen kun je volop los kopen in allerlei vormen en maten. Het nadeel hiervan is dat ze niet zo precies zijn en geen onderscheid kunnen maken tussen pen en vinger.

De Galaxy Note serie maakt gebruik van Wacom digitizers (en de Microsoft Surface Pro serie maakt gebruik van vergelijkbare N-Trig technologie). Er zit dan een laagje in het scherm dat een speciaal pennetje waarneemt. Deze pennen hebben een kleinere en hardere punt (en zijn dus preciezer), kunnen onderscheid maken tussen verschillende drukniveaus (harder drukken, dikkere streep) en blokkeren het gewone touchscreen wanneer je schrijft. Je kunt dan dus met je handpalm op het scherm rusten (handiger voor tablet dan voor smartphone/phablet).

Aangezien de gewone G4 geen digitizer in het scherm heeft kun je er toch niet met een speciale stylys op schrijven en kun je dus gewoon zo'n rubberen pennetje gebruiken (met de nadelen van dien).
Ik heb een LG Optimus Vu 2 liggen met een Rubberdium stylus, dit is géén gewone capacitieve stylus. Wat het dan wel is durf ik niet te zeggen, maar bijv. de capacitieve knoppen kun je met dat ding niet bedienen. Ook werkt het niet op o.a. mijn Lumia 1020, tablets etc.
Laat je niet van de wijs brengen door die 720p, zelf heb ik de G3 S en ik kan je vertellen dat het echt scherp en mooi alles weergeeft. Zelfs een kennis die een 1080p telefoon heeft vond het een parel op het oog, het ligt ook wel een beetje aan de technologie van het scherm denk ik zo. Wel zie ik heel weinig verschil tussen de G3 S en de nieuwe G4c, alles is eigenlijk een beetje hetzelfde op de frontcam na.
En de prijs van de G3s is lager...
Dat is de prijs die mensen willen betalen als iets 'nieuw' is. Die frontcam van 1,3 mpixels maakt voor mij niet zoveel uit. Dat is dan ook de enige reden op het 'nieuwe' na waarom je de G4c boven de G3s zou kunnen verkiezen. Momenteel draait er lollipop op mijn G3s en het loopt snel genoeg in samenstelling met de LG software.
Geef mij maar gewoon 720p bij 4.5" : goed genoeg beeld en relatief zuinig voor je batterij. Die pixel-gekte hoeft van mij niet zo nodig.
Ik ben nog altijd heel tevreden met mijn Nexus 4 niet te groot niet te klein alleen is de (toch al krappe) accu nu wel aan vervanging toe. Ik snap ook niet waarom mensen zo graag een bijna 6" uhd scherm in hun broekzak willen.
Voor games,films, enzo. En omdat het kan ;) ik ben het (kleine) scherm van mijn galaxy s4 helemaal zat.

[Reactie gewijzigd door nivek4891 op 19 mei 2015 13:02]

Ga ik liever G2 halen die nu 270 euro kost of G3 340 euro.

G4c voor 249 euro is gewoon te duur
Of de Galaxy S4 met ook een 1080p scherm voor minder dan ¤300.
Leuke varianten alleen ze zijn wel grote downgrade ten opzicht van de normale g4. Die trouwens volgende week pas in Nederland uitkomt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True