Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

In Frankrijk is de MediaPad M2 verschenen, een tablet van Huawei waarin een zelf ontworpen octacore Kirin 930-soc is geplaatst. De tablet biedt verder 4g-verbindingen en een 8"-touchscreen met een resolutie van 1920x1200 pixels.

De HiSillicon Kirin 930-soc is geklokt op 2GHz en ondersteunt 64bit-ARM-instructies. De tablet is verder uitgerust met 2GB werkgeheugen, samen met 16 of 32GB flashopslag. Het 8"-scherm bevat een ips-paneel. De camera aan de voorzijde biedt een oplossend vermogen van 2 megapixels, terwijl de camera aan de achterzijde foto's tot 8 megapixel kan schieten.

Huaweis MediaPad M2 ondersteunt naast 802.11ac-wifi en blueooth 4.0 ook 4g-verbindingen volgens de lte-categorie 4-specificatie. Deze is goed voor maximaal 150Mbit/s. De accu heeft een capaciteit van 4800mAh, terwijl de tablet 7,8mm dik is en 310 gram weegt.

De tablet is op de Franse markt verschenen, zo meldt de website Les Numeriques, maar onduidelijk is of Huawei de MediaPad M2 ook in andere Europese landen zal uitbrengen. Als adviesprijs voor de op Android Lollipop draaiende tablet wordt 349 euro genoemd.

MediaPad M2MediaPad M2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Als je de specs bekijkt komt dit globaal overeen met chinatablets die ongeveer de helft van deze Huawei kosten. Ik heb laatsts een Cube TALK79 U55GT gekocht voor minder dan 160 euro. Die komt vrijwel overeen (en op punten beter) met deze Huawei.
Onderbouw dit eens? De genoemde Kirin is vergelijkbaar met een Snapdragon 800. Ik kan me lastig voorstellen dat je dat in een dergelijke Cube krijgt.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 11 mei 2015 20:28]

Op welke punten is die dan beter? De cijfertjes? Grote kans dat de uitwerking van de Huawei tablet beter is.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 11 mei 2015 12:39]

Kijk even op de website van cube. Daar staan alle specs: http://www.cube-tablet.co...inch-retina-2gb-16gb.html
Bijvoorbeeld resolutie is van de cube hoger. Verder heeft de cube een sim slot voor 3G connecties. Wat de cube wel mist is een hdmi poort, maar die heb ik niet nodig en is voor mij persoonlijk geen gemis.

Ik kan zo snel geen vergelijking vinden tussen de MTK8392 octacore en en de kirin 930 octacore. Als je een link hebt ben ik wel benieuwd.
De Huawei tablet heeft 2 sd-kaart sloten met een waar een sim kaart in kan.

Resolutie kan dan wel hoger zijn, maar de beeldkwaliteit van de Mediapad kan dan wel veel beter zijn (grote kans, eerlijk gezegd..). Zoals ik al zei, kijk niet blind naar de cijfertjes (zoals mAh, megapixel, Ghz etc.) maar de uitwerking. Dus hoe presteert hij eigenlijk 1 op 1. Dan vraag ik me af tot in hoeverre zo'n goedkope tablet mee kan komen. :)
Voor de spec-neukers fanaten onder u (ondergetekende incluis):

Verneukeratief is de Cube TALK79 U55GT ook verkrijgbaar met "oude" MTK 8389, de versie met 8392 is de "Cube TALK79 U55GT c8", let op de c8! - wereld van verschil. Zonder C8 is de res. bijv. 1024x768.

De MTK (c8 versie) is 8xCortex A7 - ARMv7a 32 bit waarschijnlijk SMP kernel (neem ik aan),
De HiSilicon is 4x Cortex A53e(nhanced) + 4x Cortex A53 op ARMv8 64 bit en Assym. MP aka big.Little kernel.

De HiSilicon heeft 802.11 ac en LTE, de MTK voor zover ik kan nagaan niet.

De MTK heeft zo te zien een Mali 450 (redelijk oud ding, bijv. geen OpenGL ES 3), de HiSilicon een Mali-T628 MP4 (wel OpenGL ES 3).

De MediaPad heeft Android 5, de Cube 4.4.
Als je naar de lijst met specs kijkt misschien. Maar op gebruik van materialen en bouwkwaliteit is Huawei toch wel een stuk beter dan Cube.
Je gaat een BMW of Mercedes ook niet vergelijken met een Hyundai of Suzuki.
Mooi dat mijn Suzuki Alto 12 jaar oud is, nergens roest, rijdt alsof hij nog nieuw is, nooit grote onkosten heeft gehad en feilloos door de APK komt. Van welke BMW of Mercedes van dezelfde leeftijd kun je dat ook zeggen?

[Reactie gewijzigd door Pineka op 12 mei 2015 02:11]

Het is dan wel de meest lelijke auto die je maar kan bedenken.
Heb je wel is in een BMW of Mercedes gereden. Dan merk je het verschil. Plus heel wat oude Mercedes houden het best lang vol. Weet je ook het verschil tussen cube en huawei het werk wel maar toch is je ervaring anders
Ik heb idd wel eens in een Mercedes en BMW gereden. Natuurlijk is er verschil. Ik kan ze alleen niet betalen. Daarom heb ik ook een Nokia Lumia ;) .
Mooie tablet, niet zo duur ook. Benieuwd hoe de processor presteerd tov de Snapdragons.
Ik vind hem helemaal niet goedkoop voor 8" android china tablet, Soc is even afwachten hoe die presteert maar die is op papier niet slecht, A57 @ 2Ghz is redelijk. Ik heb dan liever een Sony Z3 voor hetzelfde geld maar dan met 801 @ 2.5Ghz.
Het is wel een beetje kort door de bocht om het een "china tablet" te gaan noemen. Huawei is inmiddels wel een gevestigde naam en qua bouwkwaliteit zijn ze verre van de beroerdste van de meestverkochte merken. Hij is "scherp" geprijsd, dat is waar. Echter heb je ook met Sony geen software zekerheid qua upgrades, dus ook Sony is niet heilig.
Precies de meest hardware wordt in China geproduceerd, Aplle, Dell en andere grote oems
Weliswaar enigszins duur voor een 'china tablet', maar zoals nelizmastr ook al zegt is Huawei onderhand al redelijk gestabiliseerd op de Europese smartphone markt. Vergeleken met een Galaxy tab van Samsung vind ik 'm redelijk scherp geprijst (en vergeleken met de iPad al helemaal, maarja, dat is natuurlijk geen goede vergelijking gezien het gemiddelde prijspunt van Apple).
zeduude geeft het al aan - maar het geldt sowieso als hét verschil tussen Snapdragons en chips voor de Aziatische markt: De Snapdragons zijn gericht op gaming / soepele graphics, terwijl de Aziatische chips zijn gericht op beeldverwerking (al die speciale effecten op selfie-cams...). Ook tijdens foto / film.
Zo zat ik gisteren op een terras bij een vliegveld Teuge, en filmde en fotografeerde veel met mijn Huawei G700, terwijl aan een ander tafeltje werd onderhandeld welke Samsung en Sony batterijen het eerst zouden worden leeggetrokken met wat foto en film.
Ook hebben ze vaak een veel langere stand-by dan Snapdragons.
Maar helaas krijgt de G700 dan weer geen updates. Nadeel van Huawei...
Klopt helemaal.
Helaas tref ik het sowieso niet erg met updates, ook bij andere devices.
Hiervoor had ik een Sony Xperia Sola, die uitkwam met de belofte van updates. Een zo'n update is wel gekomen, maar... niet voor mijn serienummer. Toen de Sola uitkwam liep de android-versie al 6 maanden achter. Is nooit meer bijgewerkt.
Mede daarom een Nexus 7 tablet gekocht. Die is altijd bij - maar werd bij de voorlaatste update vrijwel 'gebrickt'. Eindeloos traag, opeens slechte WiFi. Is bij de laatste update bruikbaar geworden, maar niet op het oude niveau.
Met hele nieuwe en tamelijk oude Android versies naast elkaar (en wat merk-skins), hier in huis, merk ik dat het voor mij niet zo veel uitmaakt welke versie er draait. Maar dat is persoonlijk.
Waar haal je al deze wijsheid vandaan?
Voor de grafische snelheidsverschillen: kijk naar de gebruikte grafische cores bij Mediatek en Kirin vs Snapdragon, lees tests.
Verder wat eigen ervaring, zoals je o.a. in mijn post kon lezen. Hier in huis run ik voor het gezin 5 android telefoons en twee tablets, van Snapdragon via Tegra tot Mediatek en Kirin.
Wat betreft de Kirin 930 (nee, die heb ik niet zelf getest, gebenchmarkt of gebruikt) zie ik het bevestigd in de architectuur (Cortex A53, Matl-T628) en nieuwsberichten (http://www.gizmochina.com...hanced-cortex-a53e-cores/).
De proc an sich is niet slecht (k heb zelf de kirin 925 in m'n mate, vergelijkbaar met een snapd 800, maar dan zuiniger ), t'is meer de mali gpu die gewoon een stuk minder is als de powervr's in de snapdragons

[Reactie gewijzigd door zeduude op 11 mei 2015 12:01]

Dat ringvormige ding achterop maakt dat de tablet nooit plat ligt; is dat handig ?
Volgens mij is dat een sticker om hem netjes in de etalage te kunnen leggen, dus geen onderdeel van de tablet. Hij past precies in het ronde ding op de "tafel" waar de draad aan vast zit.
Dat is een magneet om het vast te zetten voor display op een beurs, in een winkel enz.
Dat is een ring, zodat de tablet weer in zijn showroom houder kan klikken
Ach zo. Dan wil ik die er wel bij. Plak ik hem aan de zijkant van mijn computerkast. ;)
Dat ring voormig ding zal een vorm van anti diefstal zijn
Ik neem aan dat dat een anti-theft dingetje is voor in de winkel...
Weet niet helemaal zeker of je serieus ben, maar goed :)
De circel zit er enkel voor demonstratie doeleinden. Op de eerste foto zie op de achtergrond de houder waar het in past.
Weet niet helemaal zeker of je serieus ben, maar goed :)
Ikke, ik ben altijd serieus.
Maar ik weet nu wat het is, ofschoon er soms de wildste accessoires worden bedacht.
dat is de nieuwe 'bodypart-recognition' van Huawei om je screen te unlocken (maar dan enkel voor de Chinese markt)
;)
Toch is zo'n magneet niet onhandig. Zo kan het tabletje in mijn keuken op ooghoogte op de koelkast geplakt worden, waarna ik er recepten op kan aflezen en en passant ook mail en andere goedbedoelde onzin kan volgen.
Jammer, geen ondersteuning voor een microSD-kaartje.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 11 mei 2015 12:33]

Er is toch echt ondersteuning voor een Micro SD kaart tot 128 GB. Ding heeft dual simcard slots waarbij je er 1 kan gebruiken als SD kaart houder/reader.

http://consumer.huawei.co...ech-specs/mediapad-x2.htm
Goede info!

Jammer dat Tweakers deze informatie niet standaard vermeldt in de nieuwsberichten/specs. En dan doel ik vooral op de maximale grootte van de SD card, die info ontbreekt nogal eens.

Voor mensen die graag series kijken op een tablet is dit zeer nuttige info. Nu moet je nog te vaak op onderzoek uit.
Mooie tablet. Lijkt van een afstandje wel een beetje op een HTC One
Idd zag ook direct een htc one vorm/materiaalgebruik.
Ziet er goed uit, had een mooie "opvolger" voor de Nexus7 kunnen zijn als die zo'n 100e goedkoper was.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 11 mei 2015 11:48]

Als ik het volgende bericht/link moet geloven is er een kans dat Huawei de opvolger van de Nexus gaat maken: http://androidworld.nl/ni...ien-op-kirin-930-chipset/
Wat is een camera met een oplossend vermogen? :?
'Oplossend vermogen' is een maat voor de scherpte van het camerabeeld. Je ziet vaker de (direct uit het Engels vertaalde) term 'resolutie'. 'Scheidend vermogen' heet het ook wel. Kort door de bocht: het gaat erom hoe dun de camera zwarte en witte streepjes naast elkaar (soort zebra) nog kan herkennen voordat-ie ze niet meer als afzonderlijke streepjes ziet maar er een grijze waas van maakt.

wijziging: typo

[Reactie gewijzigd door jmmk op 11 mei 2015 14:25]

Wederom nette specs op papier van Huawei!

Minpunt van veel Huawei spulletjes is de ondersteuning. Specs zijn netjes, prijs is netjes, design vind ik zelf ook mooi bij ze....maar de software :X

Hun roms vind ik gewoon niet zo verfijnd als meeste fabrikanten. Buiten het hele smaak aspect om, er zitten gekke instellingen op, vreemde toegevoegde apps die meer irriteren dan toevoegen. En doordat ze een eigen ontworpen SoC gebruiken is er geen driver ondersteuning en dus amper alternatieve roms beschikbaar.

Groot minpunt wat dit mooie tablet ook gaat krijgen met hun Kirin 930 :(

[Reactie gewijzigd door sapphire op 11 mei 2015 12:07]

Minpunt van veel Huawei spulletjes is de ondersteuning. Specs zijn netjes, prijs is netjes, design vind ik zelf ook mooi bij ze....maar de software :X

Hun roms vind ik gewoon niet zo verfijnd als meeste fabrikanten. Buiten het hele smaak aspect om, er zitten gekke instellingen op, vreemde toegevoegde apps die meer irriteren dan toevoegen. En doordat ze een eigen ontworpen SoC gebruiken is er geen driver ondersteuning en dus amper alternatieve roms beschikbaar.
Updates zijn inderdaad zeldzaam. Al hebben ze onlangs 3/4 jaar na uitkomst van android 5.0 voor vier toestellen een update naar android 5.0 aangekondigd. nieuws: Huawei geeft onder meer Mate 7, P7 en Honor 6 update naar Android Lollipop

De Kirin 930 is qua prestaties en support ook niet bepaald het grootste wonder, tegelijkertijd zijn er meer android fabrikanten die nauwelijks software updates van android op tablets leveren.
Updates zijn inderdaad zeldzaam.
Ik krijg anders vrij vaak updates voor mijn Honor 6+ (PE-TL10). Elke keer bugfixes of minor updates. En ik heb liever dat ze de tijd nemen voor de Lollipop update dan dat ze een half beta-rom releasen.
Aangekondigd, maar bv. de P7 update word pas in juni/juli verwacht. En inderdaad er komt iig een update, al mag je dat toch we verwachten bij een major versie en bij een vlaggenschip.

Laat ik duidelijk zijn ik wil niet heel negatief overkomen over Huawei, iedere fabrikant heeft wel iets :)
Oneensch. Heb een tijdje een P6 gehad, mijn vriendin heeft nu een G6, heerlijke software. Enige vreemde is dat hij niets op de SD kaart wil installeren waardoor je geheugen erg snel volzit.

Heb nu een samsung S5 van me werk, DAT is pas klotesoftware man man man wat een troep zit daar op. Heel vaak moet je gewoo nwachten tot een app gestart, gestopt of afgesloten is. Zelfde geld voor de taskmanager, duurt gewoon lang!
Een telefoon met deze specs moet veel beter kunnen, aangezien mijn tablet (lumia 2520) ongeveer dezelfde specs heeft en 1000x soepeler draait,.
Dan moet je em even updaten via Kies naar de laatste versie. Heeft een bug in gezeten dat het geheugen continu op max draaide. En dat ook de contacten app crashte. Dit is nu gefixt. Voor de rest levert Samsung nu de S6 de-bloated en kan je alle samsung apps verwijderen/uitschakelen. Dit is dus tegenwoordig gefixt:)
Mag ik vragen welke smartphone of tablet van Huawei je in je bezit hebt gehad waarop je deze mening baseert?

Ik ben nml. al 5 maanden in het bezit van een Honor 6 Plus en er is echt heel erg, maar dan ook heel erg weinig aan te merken op de software. Sterker nog, ik heb nog nooit zo'n stabiele officiële ROM op een smartphone gehad als op deze.