Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Microsoft gaat per 1 juni de criteria aanscherpen die het gebruikt om malware te blokkeren. Een van de belangrijkste onderdelen van die aanpassing is het tegenhouden van misleidende advertenties door het SmartScreen Filter.

Dat schrijft het bedrijf op zijn securityblog. Advertenties die opzettelijk misleidend zijn, proberen de gebruiker meestal iets te laten doen waarvan de gevolgen niet direct duidelijk zijn. Zo wordt een gebruiker verleid tot het bezoeken van een met malware geïnfecteerde website of om het downloaden van een programma waardoor de computer of de browser minder goed functioneert.

Microsoft stelt dat het vanaf 1 juni misleidende of verwarrende advertenties gaat blokkeren met zijn SmartScreen Filter. Een andere reden die Microsoft noemt om een advertentie als misleidend te bestempelen is als deze niet of nauwelijks van een website te onderscheiden is. Bij het doorverwijzen naar een te downloaden bestand of als er kwaadaardige code in de advertentie staat, wordt de uiting ook geblokkeerd. De aangescherpte blokkering werkt na 1 juni als het SmartScreen Filter in Internet Explorer aanstaat.

misleidende advertentiesVoorbeelden van misleidende advertenties

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Goed bezig MS, alhoewel ik niet snap dat sommige mensen nog in dit soort dingen trappen.
Ik snap het heel goed. Wanneer je enkele jaren met een computer werkt, dan leer je allerlei abstracte concepten kennen:

- Een file
- Een applicatie
- Een website
- Een inlogcode
- De relatie hiertussen
- Een besturingsysteem

Dit zijn allemaal concepten die abstract zijn, ze bestaan niet echt in de echte wereld. Door met computers om te gaan leer je deze concepten, de verschillen daartussen, en de relaties ertussen.

Iemand zonder deze ervaring ziet dit alles als een grote waas. Men ziet iets op het scherm en neemt dat letterlijk. Men weet niet of men in het OS, een browser, een applicatie of een file is. Dat zijn dingen die wij als volstrekt logisch aannemen, maar dat zijn ze niet.

Een onervaren gebruiker weet niet wat het betekent wanneer een website aanraad om "PC fix" te installeren, aangezien men niet eens weet waar dit vandaan komt. "Mijn computer" doet dit. Wij weten dat de website dat via een ad doet, maar de beginner niet.

Een ander voorbeeld: mijn moeder heeft een iPad. Een ultiem eenvoudig apparaat. Ze heeft een passcode voor het apparaat zelf. Daarnaast is haar account gekoppeld aan een Apple ID, met eigen password, welke weer gekoppeld is aan een gmail adres, met wederom een eigen wachtwoord.

Volstrekt logisch allemaal. Voor ons. Maar zie haar maar eens uit te leggen waarom een enkele apparaat 3 wachtwoorden heeft, en welke ze nodig heeft voor wat.

Een computer is een grote "blob" voor nieuwe gebruikers, ze kunnen het niet ordenen in de concepten die ik noemde, omdat die niet intuitief zijn of in het echt bestaan.

Daarom moeten oude mensen ook alle instructies opschrijven, dat is HET teken dat ze het eigenlijk niet begrijpen. Ze weten niet wat ze doen of waarom ze het doen, ze weten alleen HOE het te doen.
+10
Wat mij betreft zou er voor de doelgroep die hierboven zo treffend wordt omschreven om dezelfde reden wat meer respect mogen zijn.
Dit mag zo in de leerstof voor Helpdeskmedewerkers wat mij betreft.
Dank, heel breed genomen kun je het ook samenvatten als een onvermogen tot abstract denken. Abstract denken word je ingegoten bij hoger onderwijs en je leert het ook min of meer automatisch wanneer je lang genoeg actief bent met computers.

Er is echter een flink deel van de bevolking welke nooit geleerd heeft abstract te denken. Men kan niet denken in modellen en abstracties, of kent het onderscheid niet. Men neemt dingen letterlijk.

Het is bijna niet voor te stellen dat iemand dit niet kan wanneer je dit zelf wel kunt. Wanneer ik nu naar mijn scherm kijk zie ik in een oogopslag vanalles en decodeer dat naar een model:

Ik zit binnen besturingssysteem Windows, daarin heb ik een venster open met een web pagina. Ik weet dat dit niet bij mij staat en slechts een pagina is op een netwerk. Ik heb ook Spotify draaien. Ik weet dat deze app op mijn PC staat, het is een stuk software on top of Windows. Het speelt echter muziek af vanaf het internet. En het is gekoppeld aan een account, maar een ander account dan mijn Windows account. Daarnaast heb ik een verkenner openstaan. De bestanden daarin staan letterlijk op mijn computer, behalve dan die netwerk drive, USB drive en Dropbox, welke ook weer een ander account heeft. Nog erger, ik heb ook een VM draaien, wat helemaal raar is, een computer binnen een computer.

Dit hele verhaal zie ik en begrijp ik nadat ik < 1 naar mijn scherm kijk. Dat zijn een heleboel concepten bij elkaar. En ik kan dat doen voor ieder scherm wat ik onder ogen krijg, net zo automatisch als dat ik schakel in een auto, zonder te denken.

De decodering plaats hierboven vind totaal niet plaats bij onervaren gebruikers. In plaats van dat hele verhaal zien ze "mijn computer". Een apparaat met miljoenen mogelijkheden en net zo veel mogelijkheden om het fout te doen.

En vaak heeft de omgeving er weinig begrip voor. Er wordt gelachten of gezucht wanneer men fouten maakt. We kunnen ons niet eens voorstellen dat men zoiets "doms" doet. Dit maakt de onzekerheid alleen maar groter.

Bottom line: leef je een beetje in bij deze mensen. Voordat je het weet ben je zelf aan de beurt. Of denken de huidige digi-cowboys dat ze nog iets snappen van technologie wanneer ze zelf 70 zijn?
Bottom line: leef je een beetje in bij deze mensen. Voordat je het weet ben je zelf aan de beurt.
Je bent al aan de beurt. Er zijn namelijk (vermoedelijk) mensen die iets nog moeilijkers beheersen en dat jou nooit uitgelegd krijgen. Nog slimmer en wetenschappelijker en hoger opgeleid en misschien zelfs wel de uitvinder of ontdekker van iets. Iedereen heeft zo zijn grenzen uiteindelijk..
Dat "vermoedelijk" kun je wel weglaten. Er zijn vele miljoenen mensen verder ontwikkeld dan ik. Sterker nog, bijna de complete mensheid leunt op wetenschap en techniek maar slechts een handjevol mensen begrijpt hoe alles echt werkt.
Ik snap je berichten en ben er ook helemaal mee eens, echter snap ik dan niet dat de meeste autisten dan wel heel erg goed met computers op kunnen schieten. Eén van de kenmerken van autisme is namelijk het gebrek aan abstract denken.

Ik heb zelf het syndroom van Asperger en kan, naar mijn eigen inzicht, goed opschieten met computers. Toch ontgaat mij het grote gedeelte aan abstracte denkbeelden in de realiteit. Abstracte dingen als geloof zal ik nooit kunnen begrijpen. Met computers heb ik dan weer een hele andere ervaring. Weet jij toevallig of daar een verschil in zit?
Volgens mij - maar ik ben geen deskundige - kunnen ouderen juist beter abstract denken dan jongeren. Wat echter ontbreekt bij ouderen, is de kennis van computersystemen. Ze zijn er niet mee opgegroeid. Ze hebben andere kennis.

Neem een boer. Die zaait en bemest het land. Hij heeft kennis van het weer. Hij weet wanneer er gesproeid moet worden. Allemaal factoren om tot een goede oogst te komen. De meesten van ons hebben hier geen idee van.

Bij een ASS als asperger gaat het volgens mij om het zwart-wit denken. Computers doen dat ook. Daarom zijn mensen met asperger vaak bijvoorbeeld hele goede testers. Iets is goed of fout.
@Fledder2000

ietst doms doen is mensen eigen, dom betekend leterlijk: onwetend en er is geen mens die alles weet.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 30 april 2015 06:49]

Ik dacht eerst te antwoorden dat mensen die nu opgroeien wellicht beter met abstracte concepten om leren gaan door de tech die ze met de paplepel ingegoten krijgen. Dat zal aan een kant best zijn maar aan de andere kant wordt tech gebruiksvriendelijker en hoef je steeds minder te weten over de werking ervan. MS-DOS, anybody? Dingen worden meer en meer een black box, zelfs auto's kan een handige techneut al bijna niet meer zelf repareren.

"In plaats van dat hele verhaal zien ze "mijn computer""

Ik snap ook niet dat Microsoft er voor kiest om het woord "Internet" onder het icoontje van de webbrowser te halen en het Edge gaat noemen. Als niet iemand van Tweakers vertelt dat [insert browser of personal preference] beter is en de minder tech savvy gebruiker leert, is zo'n naam onder een icoon een best goed idee.

Internet: Edge is misschien een slim labeltje.
Yep. Ben 32. Werd gek toen ik de start knop niet kon vinden in windows 8.

Ik was ooit een ervaren computer gebruiker.
We worden allemaal ouder :(
Je kunt zeggen dat het komt door gebrek aan ervaring. Maar bij velen is het ook gebrek aan interesse om er tijd en moeite in te steken. Dat dingen dan mis gaan is jammer, maar juist door het uit te zoeken leer je ook weer veel dingen.

Ik heb mijn moeder ook de beginselen uitgelegd, maar haar zelf dingen laten ontdekken. Vaak werkt het met uitleggen ook beter als je beschrijft wat ze ziet en zegt welke acties ze moet nemen, dan zelf maar rond te klikken want dan kunnen ze het ook niet meer terugvinden.

Instructies opschrijven komt volgens mij eerder doordat ze zaken minder goed kunnen onthouden, dan dat ze het niet begrijpen. Of omdat ze het gewend zijn, gezien ze het al 70+ jaar doen.
dat is wat kort door de bocht
ik gebruik een auto om van A naar B te rijden, maar als er een lampje gaat branden ga ik gewoon naar de garage

het internet is tegenwoordig voor het dagelijks leven noodzakelijk, ik ben echter niet van mening dat iedereen computernerd moet zijn
basiskennis ok, maar sommige popups zien er gewoon exact uit als een boodschap van Windows, die moeten gewoon tegengehouden worden
Verschil van een auto met een computer is dat een computer redelijk makkelijk te doorgronden is en je legio hulp op internet kunt vinden. Starten en tot een acceptabel kennisniveau komen is geen probleem. Auto's zijn tegenwoordig zo complex en technisch geworden dat je steeds minder mensen ziet sleutelen. Verder is het echt iets waar je voor geleerd moet hebben om te weten dat je het goed doet.

Het is alsof je een computer met het bedienen van een ruimteschip of 787 vergelijkt. Daar moet je echt serieus voor leren, een computer niet.
Verschil van een auto met een computer is dat een computer redelijk makkelijk te doorgronden is en je legio hulp op internet kunt vinden.
Als je software (en de daaraan verwante lagen van abstracites) meebeschouwt dan is een auto echt peanuts vergeleken met een gemiddelde pc.
Heb jij bijvoorbeeld wel eens gehad dat je auto middels psychologische truukje je je geld afhandig probeert te maken?
Computers en software zijn gewoon complexe dingen waarin voor mensen onnatuurlijke verbanden kunen worden geschapen. Dat zijn dingen die je niet makkelijk aanleert.
Een auto heeft over het algemeen 1 functie en dat is rijden. Alle belangrijke hard en software in een auto dienen daartoe. Maar een computer? Je kan er zo veel verschillende dingen mee dat het niet te overzien is. De set functionaliteiten staat, anders dan bij een auto, niet vast bij de aankoop.
Auto's zijn tegenwoordig zo complex en technisch geworden dat je steeds minder mensen ziet sleutelen. Verder is het echt iets waar je voor geleerd moet hebben om te weten dat je het goed doet.
Ja, das leuk, maar een auto brengt zn gebruikers dan ook (meestal) niet in een situatie waar diepe kennis nodig is. Een gemiddelde computer doet dat dan weer best wel vaak.
Ik deel die mening absoluut niet waneer je dit loslaat op een brede laag van de bevolking. Een computer is absoluut niet eenvoudig te doorgronden. Dat zeggen alleen mensen waarvoor dit al waar is.
Een auto vandaag de dag is een rijdende computer!
Alles word geregeld via de boordcomputer met software.
Als er dan wat misgaat heb je nog een computer met speciale software nodig om hem uit te lezen.
Ja ja, computers zijn makkelijker te doorgronden dan auto's :O
Het is alsof je een computer met het bedienen van een ruimteschip of 787 vergelijkt. Daar moet je echt serieus voor leren, een computer niet.
Voor een computer moet je ook 'echt serieus leren'.

Het verschil is dat je het werken met een computer tegenwoordig van kinds of aan mondjes mate aangeleerd krijgt. Er is dus geen of weinig sprake van een stijle leercurve zoals wanneer je ineens de bediening van een vliegtuig in een hiermee vergeleken relatief kort tijdsbestek er in moet gaan stampen.
Alle mensen worden gedwongen om met computers te werken. Een groot deel daarvan kun je eindeloos proberen uit te leggen, maar begrijpen zullen ze de concepten nooit. Zelfs voor een gemiddelde computer gebruiker gaat de complexiteit en dynamiek van tegenwoordige systemen veel te ver. Goeie zaak van MS dus.
en dat hoeft ook niet. Een computer moet zodanig goed zijn dat geen kennis nodig zou hoeven zijn om deze te gebruiken. Zover zijn we nog lang niet, maar we komen wel dichterbij.

Dit is weer een stapje dichterbij.
Ik deel je mening. Gebrek aan interesse is een groot punt. Aan de andere kant moet je er tijd voor vrijmaken. Tijd die je vaak kunt besteden aan andere, vaak belangrijke, dingen. Die tijd heeft niet iedereen.

In mijn computerwinkel kom ik vaak, eigenlijk altijd, mensen tegen die er geen tijd voor vrijmaken en elk foutje mijn kant opschuiven. "Hij is hier een half jaar geleden geweest voor een onderhoudsbeurt, maar nu komt er heel de tijd dit programma die zegt dat ik 14473 fouten in mijn PC heb. Dat moeten jullie hierop hebben gezet, want ik heb het niet gedaan". Het is dan lastig om aan die mensen uit te leggen dat ze zelf een verkeerd knopje hebben aangeklikt. Ik hoop dat deze maatregel van Microsoft dit grotendeels op gaat lossen. Aan de andere kant is deze maatregel wel slecht voor mijn inkomsten.

En dan heb je natuurlijk nog de mensen die niet eens willen weten hoe het werkt. Ik heb ooit een flinke discussie met een man gehad die van mij verwachtte dat ik elke 5 minuten op kwam draven omdat zijn Excel heel de tijd hekjes als output gaf. Ik heb hem wel drie keer uitgelegd (en voor een heel aantal bestanden aangepast voor hem) dat dat kwam omdat de cel waarin het getal staat te smal is en je dat dus simpel breder moest maken. Hij vond dat het allemaal maar gewoon moest werken. Op zich logisch, maar als je er ook niets aan wilt doen, dan ben ik het ook zat.

De meeste mensen krijgen er gelukkig wel een "gevoel" voor en kunnen er dus wel mee omgaan, maar deze reclames en de standaard malware zullen voorlopig wel een probleem blijven.
U HEEFT EEN IMAC GEWONNEN, DIT IS GEEN GRAP!!1!!1!11!111
Dat bestaat inderdaad nog steeds en schijnt dus ook nog altijd te werken. Helaas.

U bent de honderdduizendste bezoeker (die er intuint) ..
Ik lach altijd een beetje in mezelf als ik er weer een voorbij zie komen. Anders had ik er al wel 100 :(
Waarom zouden mensen die geen intresse hebben deze technologie te doorgronden, niet abstract kunnen denken. Ze willen alleen maar een bericht sturen naar een collega of moeten een onderzoek aanleveren in een digitale vorm. Ze hebben geen intresse om te weten wat er op de achtergrond gebeurd. Een creatief boekhouder die erg abstract kan denken met cijfertjes hoeft eigenlijk alleen kennis te hebben hoe hij moet inloggen en excell kan opstarten. Een kunstenaar wil alleen foto's van zijn kunst op te slaan.

Ze hebben gelukkig tegenwoordig weinig kennis van een computer nodig om deze taken uit te voeren. Waarom zouden ze dan moeten nadenken wat de achterliggende techniek is ?

"Een computer is een grote "blob" voor nieuwe gebruikers, ze kunnen het niet ordenen in de concepten die ik noemde, omdat die niet intuitief zijn of in het echt bestaan"
Ze willen het gewoon niet weten. Alles is een grote blob vanaf je geboorte, je krijgt een bepaalde basis kennis en waar je het meest interesse in heb verdiep je je later in. Het gebied waar je je in verdiept wordt steeds logischer al kan het oh zo onlogisch zijn voor iemand die zich er niet in heeft verdiept.
Iedereen heeft daarnaast, in elk interesse gebied vast wel is te maken met een computer dus is het verstandig om er een bepaalde basis kennis in te krijgen.

Om mensen dan maar over een kam te scheren; Technische IT-er staan er bekend om nogal sociaal gestoord te zijn. Al kunnen ze zo abstract denken over de techniek, de abstractie missen ze als het gaat om de psyche van de mens.

De doelgroep is toch het grootste deel van de wereld bevolking.

[Reactie gewijzigd door caanova1984 op 30 april 2015 23:13]

"Ze hebben gelukkig tegenwoordig weinig kennis van een computer nodig om deze taken uit te voeren. Waarom zouden ze dan moeten nadenken wat de achterliggende techniek is ?"

Omdat bij een computer regelmatig onverwachte en ongewenste situaties ontstaan. Iemand die een computer begrijpt kan daarop inspelen en improviseren. Iemand die alleen een trucje kent maar de concepten erachter niet, weet zich geen raad.
Dit gaat op voor zowat alle kennis/ervaring.
Beheers jij alle aspecten van het leven van deze tijd even goed. Nee.
Ken jij alle truukjes achter de financiën, biologie, psyche, natuurkunde, etc etc. Helaas is dit voor de 99% niet zo.
Ik heb geen idee welk punt je probeert te maken.
Dat de manier van denken voor deze mensen totaal geen punt is maar dat ze gewoon geen intresse hebben om de achterliggende techniek te ontdekken ipv een gebrek aan abstract kijken naar een bepaalde intresse.
in jouw voorbeelden herken ik helemaal mijn oom _/-\o_ Ook vaak genoeg moeten uitleggen dat dubbelklikken in de browser niet helpt..
Ja dat is ook een bekend fenomeen, maar niet verbazingwekkend, omdat het niet echt een logisch onderscheid is.
Kwestie van dubbelklikken buiten de browser uit zetten ;)
Neeee niet dat! God, ik heb er alles voor over om nooit meer mensen in mijn omgeving te zien dubbelklikken in de browser. Dit staat zelfs nog boven dat mensen na het invullen van hun gebruikersnaam met de muis in het wachtwoordvakje klikken om daar de cursor in te krijgen, in plaats van tab.
Ja lachen, maar het echte probleem is natuurlijk dat dubbelkilkken uberhaupt nooit geïntroduceerd had mogen worden. Bij Microsoft dachten ze dat gebruikers zo spastisch zijn dat ze wel eens onbedoeld iets aan zouden klikken... In plaats van gebruikers op te voeden heeft men ervoor gekozen om iedereen verplicht te laten dubbelklikken. Ik heb geen hoge pet op van de ontwerpers bij Microsoft.
Hmmmm daar moet ik eens over nadenken. Is dat spasme echt de reden? Met dubbelklikken creëer je wel extra "inputruimte": er zijn dan meer mogelijkheden om op een simpele manier te interageren met een icoon of link of wat dan ook, wat op zich een voordeel is.
Een iPad is succesvol, mede omdat de gebruiker deze niet kan "verkloten". Vroeger moest ik om de haverklap een pc opnieuw installeren. Tegenwoordig komt dat zelden voor.
Dat is inderdaad een sterk punt van de iPad, maar dat haalt mijn verhaal niet onderuit omtrent de 3 user ids, wat slechts een voorbeeld is.
Dat is inderdaad een sterk punt van de iPad, maar dat haalt mijn verhaal niet onderuit omtrent de 3 user ids, wat slechts een voorbeeld is.
Het apparaat zou wellicht zonder password kunnen. Maar leg het dan maar uit aan de hand van sleutels met verschillende doeleinden. Een sleutel van de voordeur een voor de achterdeur een voor de berging. Vaak niet dezelfde, anders waren sleutelbossen niet nodig. Of, een sleutel van de benedendeur, een sleutel voor de flat, een sleutel voor de fietsenberging, een sleutel voor de box

Bedenk uw eigen varianten .. ;)
Ik beschouw mijzelf absoluut niet als een web-n00b (ben al zo'n 20 jaar actief op het web en ben ongeveer 15 jaar werkzaam als developer in de 'web bizz'), maar ik kom toch ook regelmatig pagina's tegen waar ook ik goed moet kijken om de juiste download-link te vinden, ook op legitieme websites (bijvoorbeeld de download-pagina van cCleaner - offtopic: programma's zonder ingebouwde update-functionaliteit, die je voor een update dus het web op sturen, zouden een nekschot moeten krijgen).
Nu ben ik mij wel bewust van zowel de risico's als de smerige spelletjes die ad-networks spelen (ads die seamless opgaan in de site-layout, pagina's met 4 erg op elkaar lijkende download-buttons/-links waarvan er maar één de juiste is), maar als ik zelfs al bijzonder goed uit mijn doppen moet kijken om niet op een foute link te klikken (bijvoorbeeld wanneer ik er met mijn aandacht niet helemaal bij ben), dan verbaast het me helemaal niks dat minder vaardige internetters er maar al te makkelijk intuinen, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Dikke thumbs up voor Microsoft dus, dit zouden wel meer bedrijven mogen doen!

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 29 april 2015 15:50]

Volledig mee eens, ik ben ook doorgewinterd surfer en IT-er, maar ontkom hier ook niet aan. Zo had ik onlangs een mass file renamer nodig. Echt zo'n typisch gratis handig tooltje.

Ik vetrouwde geen enkele van de resultaten die ik bekeek, terwijl ze toch als top worden neergezet. Allemaal vage websites met rare download sites.

En dan komt dus het besluit proces: ga ik die .exe volledige toegang op mijn PC geven? Aangezien Windows niet eens een permissie model heeft? Wat installeer ik er allemaal ongewenst bij?

Hoe weet je dit?

Je weet het niet. Je kunt er beter in worden door ervaring en intuitie, maar zeker weten? Nee.
En dit ook. Gisteren heb ik nog een 'roll of the dice' gedaan op een gratis data recovery tool. Ik had geluk, en het werkte beter dan Recuva (van Piriform, bekend van cCleaner e.d) die kon de USB stick überhaupt niet vinden..
(EaseUS Data Recovery)

Helaas zat er een data cap op van 1024Mb dat je kon recoveren.. maar dat was voor meneer de schrijver geen probleem zolang hij zijn bestandje van vrijdag maar terug had..

[Reactie gewijzigd door Zexion op 29 april 2015 19:10]

Roll of the dice is een goede uitdrukking inderdaad omtrent het installeren van software.
(Bij het installeren van exe-bestanden is het verstandig om ze eerst up te loaden naar Virustotal.com. Die website heeft overigens ook een handig tooltje waarmee je bestanden direct vanuit Windows kunt uploaden via het rechtsklikmenu... maar dat tooltje is dan weer zelf een exe, neem ik aan...)
Grappig dat je cCleaner erbij haalt. De reden dat ik cCleaner steeds niet update is omdat er na al die jaren nogsteeds geen autoupdate in zit en je telkens weer naar de website wordt gestuurd..

Maar ik ben het zeker me je eens. Gelukkig haalt een Addblocker 3 van de 4 download knoppen weg zodat alleen maar de juiste overblijft.
Zelfs ervaren rotten in het vak trappen daar in, niks aan te doen..
Ik kan het me (helaas) wel voorstellen.

De doelgroep waarbij dit gebeurd zijn vaak oudere mensen, of mensen die bijna nooit met een computer werken.
Wat voor hun gebeurd is: Ze krijgen een melding dat er een virus in hun computer zit. Om het virus weg te krijgen moeten ze hier klikken.

Als iemand die veel met computers werkt , weet je dat dat juist hetgene is wat het virus binnen haalt, maar als leek klik je op die link en dan is het zo gebeurd.

De meestgebruikte opmerkingen zijn dan: Ja, maar dat heeft die computer allemaal vanzelf gedaan :Y) :+
Zelfs ik, een zelfbenoemd doorgewinterde computergebruiker, heb nog vaak genoeg last van één specifieke doorn in het oog: downloadpagina's.

Het gebeurt te vaak dat je een programma wilt downloaden en dat de daadwerkelijke downloadlink verstopt is op een pagina vol met neppe downloadbanners.

Trap ik er in? Ja, terwijl ik enorm goed oplet of ik met banners te maken heb.
Mja of dan moet je een vinkje uitzetten. Opensubtitles bijvoorbeeld. Die vinken standaard Gebruik de " OpenSubtitles Download Manager" aan, welke vaak voor malware error zorgt of een .exe laat downloaden. Zet je die uit, dan werkt de site prima. Echt vaag waarom je als site zo graag je bezoekers pijn wilt doen.
Echt vaag waarom je als site zo graag je bezoekers pijn wilt doen.
Die sites draaien niet om de gebruikers maar om het maximaal geld opleveren voor de site eigenaar. Dus het misleidend plaatsen van reclame waardoor de kans groter is dat er op geklikt wordt enkel maar positief voor inkomsten.
Maar het jaagt het aantal bezoekers omlaag. Plus dat zo'n standaard vinkje naar malware echt irritaties oplevert.
Het lijkt me sterk dat je er over de hele linie nog winst op kunt blijven maken.
Maar het jaagt het aantal bezoekers omlaag.
Het lijkt me sterk dat je er over de hele linie nog winst op kunt blijven maken.
Het jaagt het aantal terugkerende bezoekers omlaag.

De zg 'tourist trap'. De toeristenval. Ze bestaan omdat er telkens een buslading nieuwe naievelingen aan de deur komt.

edit spaties

[Reactie gewijzigd door stresstak op 29 april 2015 20:40]

Heel goed voorbeeld inderdaad waar ik ook zelfs 3 keer moet kijken om op de juiste download knop te klikken. Daarom werkt een app store ook beter, omdat je dan niet "mis" kan klikken.
Er is een grote groep mensen die niet de internet"swag" hebben die jij en ik hebben.

Daarnaast groeit de penetratie van internet nog steeds (de wereld is groter dan Nederland) en dus komen er dagelijks duizenden potentiële nieuwe klanten bij :)
Vooral de keuze van het woord "swag" is goed gemaakt. :P

Nee maar klopt, daar heb je een punt. Wie zie je trouwens als 'potentiele klanten´?
Newbies / ouderen / kinderen die schrikken van de melding en er toch maar op klikken...

Het is het schrikeffect waar ze mensen mee aan het twijfelen brengen.
wij Übermenschen niet nee, maar minder computerbegaafden, zoals je moeder, wel.
Ik kreeg laatst een windows 7 popup op m'n Android-telefoon..
Wat dacht je van de 50 download knoppen op sommige sites? Dat je meerdere keren moet gokken om iets te mogen downloaden. Juist dit soort puinhopen is 1 van de redenen dat ik bij IE blijft.

Inderdaad, goed bezig MS, ik spoort dit alleen maar aan.
Daarnaast is in mijn ogen alle reclame misleidend, voorbeeld hamburger in McDonalds reclame ziet er nooit zo uit als in het echt....dus blokkeren maar!
Mooi dat ze hier eindelijk wat aan gaan doen!
Als ICTer moet je toch echt wel veel mensen helpen die dit soort problemen en dit komt nu tot een einde :)
Als ze IE gebruiken. Bij een aantal zal dit zowieso wel zo zijn, maar als ze helpers hebben die meer van pc's kennen hebben ze waarschijnlijk wel chrome of firefox.
Jammer dat dit niet opgezet kan worden voor alle verbindingen.
Voor mij zorgt het wel voor een extra inkomstenbron. Van de andere kant is het opschonen van PC's niet bepaald een hobby; meer een noodzakelijk kwaad :)
haha, ik ken het maar al te goed.
Ik snap je helemaal.
Op de MSN.com website was onlangs een advertentie te zien met nep software, die zogenaamd je pc sneller maakt. Echt tenenkrommend.

Ik hoop dat ze die ask toolbar via de java update ook eens aanpakken. Zonde wat een zootje sommige mensen van hun pc maken.
Ja en Bing als zoekmachine, en MSN als startpagina als je Skype update. :+
Google toolbar, Chrome, McAfee zooi etc. etc.

Het zou al mooi opschieten als er wettelijk een Opt-in voor zou bestaan zodat al die pokke "vinkjes" niet aan staan bij installatie van software of updates. :(
Het zou al mooi opschieten als er wettelijk een Opt-in voor zou bestaan zodat al die pokke "vinkjes" niet aan staan bij installatie van software of updates. :(
Dat bestaat al. Dat is onderdeel van wat in de volksmond de cookie-wet genoemd wordt; een term die volledig tekortschiet voor wat er eigenlijk allemaal onder valt.

Onder die zelfde wetgeving valt dat software niet zonder expliciete toestemming ongevraagd gegevens mag ophalen van of wegschrijven naar een apparaat anders dan wat direct noodzakelijk is voor het correct functioneren van het hoofddoel van die software. Een vooraf aangevinkt item is daarnaast wettelijk geen expliciete toestemming.
Dan moet je misschien Unchecky eens proberen: http://unchecky.com/
Gaaf! Ik wist niet dat het bestond.

Zelf heb ik geen last van dit soort ongein omdat ik meestal wel oplet maar in mijn omgeving zie ik diverse computers waarvan de halve pagina gevuld wordt door taakbalken.
Toch zou MS de hand best in eigen boezem mogen steken zoals in het door mij aangehaalde Skype voorbeeld.
En dit is waarom adblock vanuit een security-oogpunt nog lang niet zo gek is. Malvertising is gewoon een steeds vaker voorkomende vector, JUIST op legitieme sites.
En met adblock krijg je op Tweakers dit op je neus gedrukt....

[quote]Je blokkeert onze banners :(

Hoi! We zien dat je waarschijnlijk AdBlock, Ghostery, NoScript of andere software gebruikt die onze banners ontregelt. Dat vinden we jammer, hiermee ontneem je Tweakers in essentie inkomsten die we hard nodig hebben. Help ons door Tweakers te whitelisten of beleef Tweakers bannervrij en word abonnee! Lees hier meer over ons verdienmodel.
[/quote]


Tja...
Misschien zit er dan iets verkeerd met het model van ads? (en het uitbesteden hiervan?)

Vraagje: zal een site inkomsten mislopen als je nooit, maar dan ook NOOIT op ads klikt?
Want dat is hoe ads geld verdienen, clicks.
Nee, dat is niet hoe ads geld verdienen. Ads worden tegenwoordig bijna overal afgerekend op impressies.

[Reactie gewijzigd door Fledder2000 op 29 april 2015 17:10]

Gewoon even die melding blokkeren, kan met een userstyle heel simpel, of vast ook met Adblock zelf.
Ja, graag!
als het SmartScreen Filter in Internet Explorer aanstaat
Zou het filter standaard aan staan of moet je het aanzetten?

In ieder geval is de 'zooi' hier te melden: https://www.microsoft.com...al/submission/submit.aspx

Melding zou moeten voldoen aan één van deze deze criteria:
  • Unwanted behavior: The software runs unwanted processes or programs on your PC, does not display adequate disclosures about its behavior or obtain adequate consent, prevents you from controlling its actions while it runs on your computer, prevents you from uninstalling or removing the program, prevents you from viewing or modifying browser features or settings, makes misleading or inaccurate claims about the state of your PC, or circumvents user consent dialogs from the browser or operating system.
  • Advertising: The software delivers out-of-context advertising that interferes with the quality of your computing experience, regardless of whether you consented to this behavior or not.
  • Advertisements: The advertisement should not mislead you into visiting another site or downloading files.
  • Privacy: The software collects, uses, or communicates your information without your explicit consent.
  • Consumer opinion: Microsoft considers input from individual users as a key factor in helping to identify new unwanted behaviors and programs that might interfere with the quality of your computing experience.
In het kort:
Advertisements shown to a user:
  • Must not mislead or deceive, or confuse with the intent to mislead or deceive
  • Must be distinguishable from website content
  • Must not contain malicious code
  • Must not invoke a file download

[Reactie gewijzigd door geertdo op 29 april 2015 14:44]

Normaal gezien staat de SmartScreen filter standaard altijd aan.
Met Windows 8 zit het zelfs in het OS gebakken. (Alhoewel het niet bijhoud wat andere browsers eventueel uitspoken die niet gebruik maken van de API)
Maar de websitebeheerders moeten toch ook kunnen leven. /s
Websitebeheerders zouden zich aan een morele code moeten houden waarin het gebruik van misleidende advertenties wordt verboden. Dat zou heel wat ellende besparen.

Dat dergelijke beheerders inkomen nodig hebben snap ik, maar door het serveren van malware zijn ze in mijn ogen geen haar beter dan andere criminelen.
Websitebeheerders zouden zich aan een morele code moeten houden
En toch. Morele codes en fatsoen. Dat is toch zo'n ideaal als bloemen in je haar, nergens oorlog en iedereen te eten.

Gaat niet gebeuren.
Gaat niet gebeuren.
Kosten/baten en risico. Maak de pakkans en kans op vervolging groot genoeg en maak de straf die er op staat hoog genoeg en je zult zien dat bedrijven ineens heel erg bereid zijn om zich netjes te gaan gedragen. (In elk geval netjes genoeg om het afdoende verdedigbaar te maken dat ze zich ter goeder trouw hebben gedragen.)
Heel fijn dat MS daar zelf actief mee gaat worden.
Voor velen zijn deze advertenties de reden om een adblocker te gebruiken. Ik heb er ook een broertje dood aan. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen: ik whitelist maar een handvol sites.
Vind knap van Microsoft dat ze nog aan de consumenten denken. Heel veel andere bedrijven doen dit namelijk niet.
Dit loopt al een tijdje, dit is een uitbreidsel op de ouwe smart screen en tracking protection.

Dit zal wel onderdeel zijn van de gehele overhaul van de SmartScreen in Windows 10.
Dit is een slimme zet, veel mensen downloaden dit soort dingen omdat ze verward raken.
[off-topic]Ik gebruik geen IE dus ook geen smart-screen filter.[/off-topic]
Wel een goede verbetering tot het potentieel kunnen terug dringen van malware infecties door deze troep

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True