Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties
Submitter: Carfanatic

Choozze hanteert met zijn fair use policy nog altijd een limiet van 10GB. Dat beweert de mobiele virtuele provider tegen Tweakers. Veel klanten meldden in de afgelopen dagen dat de limiet veel lager lijkt te liggen en zijn boos op de virtuele provider.

Choozze, een merk van het Twentse SpeakUp, werkt met smileys die van groen naar oranje en rood gaan om aan te geven of klanten over de limiet van de fair use policy zitten of vermoedelijk zullen komen. Aan de hand van die smileys heeft tweaker Exor berekend dat de limiet van Choozze rond de 4,4GB moet liggen voor gebruik binnen Nederland en boven de 1GB voor gebruik in het buitenland. Choozze heeft ook de internetverbinding van klanten met ongeveer dat verbruik afgesloten.

Ondanks de vele rode smileys van gebruikers in de afgelopen tijd claimt een woordvoerster van Choozze tegenover Tweakers dat de limiet net als bij de start van de verkoop van abonnementen vorig jaar op 10GB ligt. "Wij hanteren een beleid met eerlijk verbruik en een limiet van 10GB voor data, 3000 belminuten en 3000 sms'jes. Wij hebben daar niets aan gewijzigd." Het verschil met de ervaring van gebruikers wijt zij aan de regels rondom wat Choozze 'eerlijk verbruik' noemt.

Klanten die met korting het abonnement een jaar vooruit hebben betaald, krijgen bovendien hun geld niet terug als ze uit ontevredenheid opzeggen. "Wij hebben de Algemene Voorwaarden niet gewijzigd, dus daar hebben zij geen recht op." Dat klopt juridisch: een klant heeft alleen recht op directe opzegging als de provider de voorwaarden in het nadeel van de klant wijzigt. Wel heeft Choozze zijn marketing aangepast: terwijl het zijn Bright-abonnement tot enkele maanden geleden aanprees als 'onbeperkt alles', heet het nu 'onwaarschijnlijk veel bellen, sms'en en internetten'.

Desondanks belooft Choozze met de klachten in het achterhoofd volgende week met 'meer nieuws' te komen over het Bright-abonnement. Wat dat nieuws zal zijn, wil de woordvoerster niet zeggen. Choozze probeert zich te onderscheiden op de telecommarkt met een abonnement van 0 euro met 100MB, 100 belminuten en 100 sms'jes en Bright, een abonnement waarbij gebruikers zorgeloos moeten kunnen bellen, sms'en en internetten in de hele EU.

Choozze

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Zie onderstaande belachtelijke e-mail d.d. 10 april 2015 van choozze:

Hallo Choozzer,

We zien dat je deze maand al 1750 MB data hebt verbruikt. Met je huidige verbruikspatroon houd je je niet aan het Eerlijk Verbruik Beleid.

Matig je verbruik. Zorg ervoor dat je onbezorgd kan blijven genieten van #mobilehappiness

Met vriendelijke groeten,
Het Choozze team
Het probleem zit hem er vooral in dat Choozze "roam like home" aanbied, maar dat ze reŽel een ander limiet nu zijn gaan hanteren voor 'home' (nederland) en roaming (buitenland). Daarnaast hebben ze de limiet ook voor binnenland plots verlaagd van 10GB naar 4GB (ja, mensen zijn daadwerkelijk afgesloten, kijk maar hier) en voor buitenland naar rond de 1GB. Iets wat an sich prima keuzes kunnen zijn, maar je niet kunt maken nadat je mensen "onwaarschijnlijk veel" (10GB) in het buitenland hebt verkocht.

Hoe dan ook, dit is wat er beloofd was:
Afbeelding

En dit is wat ze plots nu beweren, dat terwijl de orginele "oneerlijk gebruik" limieten vanaf het begin zijn toegepast (ik heb ťťn keer in 6 maanden de limiet van 10GB weten te bereiken en toen is m'n internet gewoon tot het einde van de maand afgesloten).

En de volgende mail is vandaag verstuurd
Hallo Choozzer,
We zien dat je deze maand 2800 MB data hebt verbruikt. Met jouw verbruikspatroon houd je je niet aan het Eerlijk Verbruik Beleid.
Je internet is geblokkeerd voor de resterende dagen van deze maand. Per eerste van de volgende maand kan je weer gebruik maken van je internet.
Ook volgende maand geldt: matig je gebruik! Zorg ervoor dat je onbezorgd kan blijven genieten van ‪#‎mobilehappiness‬.
Met vriendelijke groeten,
Het Choozze team

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 16 april 2015 20:31]

Echt schandalig, lijkt me iets voor de nationale ombudsman of de kantonrechter...

P.S. Het is "de" limiet.
Klanten die met korting het abonnement een jaar vooruit hebben betaald, krijgen bovendien hun geld niet terug als ze uit ontevredenheid opzeggen. "Wij hebben de Algemene Voorwaarden niet gewijzigd, dus daar hebben zij geen recht op." Dat klopt juridisch: een klant heeft alleen recht op directe opzegging als de provider de voorwaarden in het nadeel van de klant wijzigt.
.....maar het is zeer aannemelijk te maken dat de gebruiksvoorwaarden ten nadelen van de gebruiker gewijzigd zijn (op de website) en dat is reden temeer om terecht te klagen.
Herstel op basis van de oude voorwaarden, compensatie of ontbinding van de voorwaarden.

...wat ik verder denk....weer een marketingstunt om gratis aandacht te krijgen.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 16 april 2015 23:45]

In de voorwaarden zal helemaal niets staan anders dan wat algemeenheden (sneaky), en die wijzigen ze niet. Beloftes houden ze zich simpelweg niet aan, en 1,000 jan-klootjes gaan echt individueel niets beginnen tegen Choozze.

Denk maar aan wat Darth Vader zei tegen Lando Calrissian: "I've altered the deal. Pray I don't alter it any further." That's Choozze for you.
Het verwijzen naar de algemene voorwaarden is een bliksemafleider.
Choozze is ook verantwoordelijk aan hetgeen ze in hun 'publieke communicatie' beloven te voldoen. Dit valt onder 'handelspraktijken'.

Choozze heeft duidelijk in het verleden nadrukkelijk geadverteerd en gecommuniceerd met een limiet van 10Gb. Eenieder die voor de 'sneaky' wijzigingsdatum een contract heeft afgesloten kan aanspraak maken op 10Gb.

Op basis hiervan hebben namelijk velen een contract afgesloten. Het evident wijzigen van dit limiet; en het wel toezeggen en niet honoreren van 10Gb aan klanten maar toch limiteren; is evident genoeg.

Het andere addertje onder het gras is dat Choozze hiermee duidelijk voorwaarden kan wijzigen buiten de algemene voorwaarden om.
Genoeg reden om zich bij de ACM hierover beklagen.
Wat zijn oneerlijke handelspraktijken?
Bedrijven moeten eerlijk te werk gaan als zij producten en diensten aan consumenten verkopen. Zij mogen de consument niet misleiden of agressief benaderen. Dat staat in de Wet oneerlijke handelspraktijken.
Voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken zijn:
Misleidende reclame maken
...
Belangrijke kenmerken van het product weglaten
...
Een product als 'gratis' aanprijzen, terwijl er toch kosten aan zijn verbonden.
Bron: https://www.acm.nl/nl/ond...rlijke-handelspraktijken/

De screendumps in deze thread en de link van DF1eCH naar BNR nieuwsradio; tezamen met hun huidige glasharde ontkenning en toch een limiet stellen is op zijn minst 'niet netjes' te noemen.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 17 april 2015 08:08]

Als jij een contract hebt afgesloten met een datalimiet van 10GB en de provider communiceert bij 2.8GB dat jij de limiet hebt overscheden, dan lijkt me dat reden genoeg om het abonnement wegens contractbreuk te ontbinden en het bedrag vanaf de afsluiting terug te eisen. Als ze dat dan niet doen, win je dit alsnog voor de rechter en wordt het heel duur voor hun.

Maar ACM is ook een optie. Kwestie is hoeveel klachten die moeten ontvangen voor ze iets ondernemen en of ze het uberhaupt oppakken.
Dat is de weg van de minste weerstand!!
Veel beter is dit soort aan te pakken en gewoon door blijven zeiken dat ze zich aan de afspraken dienen te houden. In dien mogelijk met hulp van zo veel mogelijk pers
Op zich vind ik dit zťťr netjes van de provider. Ze stellen je er van op de hoogte dat als je op deze manier door gaat (wat makkelijk te extrapoleren is) dat je met je huidige bundel het einde van de maand niet gaat halen.

Die laatste zin had van mij echter absoluut niet gehoeven en vind ik ronduit belachelijk.

[quote]Matig je verbruik. Zorg ervoor dat je onbezorgd kan blijven genieten van #mobilehappiness[/quote]
"Matig je verbruik"? Ahum!? :?
Ik bepaal toch zeker zelf wel wat ik doe? Dit hadden ze op zů veel andere manieren kunnen brengen..


LET OP: DIT IS DE NIEUWE SUPPORT PAGINA ZOALS CHOOZZE DIE ONLINE HEEFT GEZET. DEZE IS AANGEPAST OP 10 APRIL JL. EN VORIGE MAAND ONLINE GEZET.

Even een nuancering, dit is geen belachelijke e-mail, maar iets waar jij je aan hoort te houden. Ik vond het eerst ook raar en had je bericht niet goed gelezen, MAAR: jij als 'Choozzer' bent akkoord gegaan met het beleid van Choozze. En daar staat in:
Eerlijk verbruik is van toepassing op onze Bright abonnees. Omdat we jullie een onbezorgde ervaring willen geven hanteren we geen mobiele bundels maar een eerlijk verbruik beleid.
(...)
Wanneer dit je eerste SMS is deze maand hoef jij je geen zorgen te maken. We willen je er alleen maar op attenderen dat je huidige verbruik niet past binnen ons eerlijk verbruik beleid.
Bron: Wat verstaat Choozze onder eerlijk verbruik?

En daarnaast:
We bieden een abonnement waar je onbezorgd mee moet kunnen bellen, sms’en en internetten. Dit is gebaseerd op particulier gebruik, wij bieden geen zakelijk abonnement. De ene klant verbruikt net iets meer dan de ander en dat is prima tot op een bepaalde hoogte. Onder eerlijk verbruik verstaan wij dat iedereen gemiddeld een bepaald verbruik heeft en zich nooit ver boven dit verbruik bevindt.
Echter is er 1% van de Choozze gebruikers dieoneerlijk veel verbruiken. Soms verbruikt die 1% in 1 maand evenveel als de gemiddelde Choozze gebruiker in 3 maand doet.
We willen niet dat jij als gemiddelde Choozze gebruiker, daar de dupe van wordt. Gebruikers die binnen deze 1% vallen, worden op de hoogte gesteld van mogelijke maatregelen (bijvoorbeeld inperking of beŽindiging van het abonnement). Dit wordt per geval bekeken. Door deze maatregelen te nemen zorgen we ervoor dat Choozze klanten optimaal en onbezorgd kunnen blijven genieten van een Choozze abonnement!
Bron: Waarom hanteert Choozze eerlijk verbruik?


Edit: Zelf klaarblijkelijk over de data van bovenstaande aangehaalde quotes heen gelezen. Deze zijn pas nog gewijzigd (een er van op 10 april jl. nog) en zijn vorige maand op de site gezet.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 16 april 2015 16:18]

Die bronnen waar jij naar linkt bestaan pas sinds vorige maand (en zijn vorige week nog aangepast). Toen ik vorig jaar mijn contract afsloot was daar geen sprake van. Ik ben hier in ieder geval niet mee akkoord gegaan toen ik mijn contract afsloot!
Oh, kijk dat wist ik dan weer niet en was mij zo snel niet opgevallen..

Is via Google Cache o.i.d. nog de pagina te achterhalen met de stukken die wťl van toepassing zijn op jou dan?

En misschien nog wel makkelijker: heb jij de voorwaarden niet meegestuurd gekregen met een mail naar je InBox op het moment dat je het afsloot? (Ik ga er van uit dat dit via het internet ging).
Zo te zien (reactie hierboven) heeft David nog een foto kunnen vinden van de originele voorwaarden. Ik zit nu zelf even in het buitenland (waar ik ook 10GB data zou moeten kunnen gebruiken, maar vorige week kreeg ik deze e-mail van Choozze: "We zien dat je deze maand al 483 MB data hebt verbruikt. Met je huidige verbruikspatroon houd je je niet aan het Eerlijk Verbruik Beleid."), dus ik kan even niet in mijn papieren zoeken naar de originele voorwaarden.

Edit: Ik heb vorige week Choozze een e-mail gestuurd met de vraag of het wel klopt dat ik na 483MB een waarschuwing krijg, want dat is belachelijk weinig. Er is toen automatisch een support ticket aangemaakt maar ik heb daar nog steeds geen reactie op ontvangen.

[Reactie gewijzigd door tpeeters op 16 april 2015 15:50]

Je hebt door dat de gemiddelde Choozze gebruiker Choozze zero gebruikt en dus maximaal 100MB per maand gebruikt. En dat dit is wat Choozze als oneerlijk verbruik zag. En dat die mail met de waarschuwing van efrelm vorige vrijdag net naar sluiting is verstuurd en hij dus onder de 10GB bleef?
En jij hebt cijfers van de Choozze gebruikers waaruit blijkt dat de meeste op Choozze Zero zitten? (Ik zeg niet dat ik het niet geloof, het lijkt me logisch, maar cijfers zijn in dit soort gevallen wel handig ;))

Heb mijn post aangepast, aangezien ik niet gezien had dat die support pagina's van afgelopen maand stammen en op de 10e april nog aangepast zijn, waarvoor dank :).


Schijnt sowieso iets raars aan de hand te zijn met de manier waarop Choozze het verbruik van MB's meet. Zie andere reacties.
Limiet van 10GB per maand is net even meer dan 300MB per dag.
Dat houdt in dat je in 10 dagen 3GB op zou mogen stoken lijkt mij... 1750 zit daar toch ruim onder... dus eerlijk
Wat een leugens! Je wordt gewoon keihard afgesloten met het prognose model wat ze in gebruik hebben genomen. Ze maken in de verbruiksmeter al onderscheid tussen Nationaal en EU Gebruik, waarbij je op EU gebruik echt op je vingers wordt getikt als je rond de 500 mb zou, of uberhaubt via prognose, zou gaan gebruiken.
Pure leugens. Ik heb nog geen twee weken geleden keihard aan de telefoon te horen gekregen van een medewerker dat hun FUP op dat moment 4GB was. (iets wat +- strookt met de eerlijk-verbruik smileys als je die extrapoleert). Als ik de intentie had om daadwerkelijk 10gb te gaan gebruiken dan was Choozze niet de provider voor mij en kon ik beter ergens anders gaan kijken werd me vriendelijk verteld.

[Reactie gewijzigd door majic op 16 april 2015 12:11]

Gesprekken mag je niet zo maar opnemen, wel grote kans dat de provider het wel opgenomen heeft voor trainingsdoeleinden.

Maar ook chooze bediend zich wederom van termen als onbeperkt terwijl het dat dus keihard niet is. Ik irriteer me al jaren aan het misbruik van de term onbeperkt in marketing. In de voorwaarden staat er dan iets anders als fair use, hetgeen niet onbeperkt is.

Probleem van chooze is ze hebben een leuk product, er komen klanten op af die het maximaal gebruiken. Chooze zal bij hun provider gewoon per mb moeten afrekenen. In het businessmodel gaan ze er niet van uit dat iedereen tegen het maximum zit. Gebeurt dat wel dan hebben ze een probleem en daar lijkt het nu dus op.

Misschien die tweakers er goed aan de uitspraak van chooze schriftelijk te laten bevestigen. Staat het op papier kunnen ze er niet onderuit.
Om even Arnoud Engelfriet aan te halen, je mag gesprekken wel zomaar opnemen, zolang je maar zelf deelnemer bent.

Voor bedrijven is het iets strenger, die moeten wel aangeven dat ze een gesprek opnemen, en waarvoor. Dat komt dan weer omdat die opname gezien wordt als persoongegeven, waardoor de Wet Bescherming Persoonsgegevens van kracht is.
Belangrijk is wel: je mag gesprekken niet zomaar publiceren aan wie dan ook.
Dat is inderdaad een belangrijk punt. Maar (en IANAL) ik denk dat in dit geval wel redelijk hard te maken is dat het gaat om een maatschappelijk belang. Het ging er in dit geval om dat je de opname aan een journalistieke redactie geeft. Zij hoeven de opname dan niet verder te publiekelijk te publiceren, maar kunnen wel zeggen "we zijn in het bezit van een opname waarbij door een werknemer van de klantenservice is toegezegd dat de daadwerkelijke limiet op 4GB is vastgesteld".

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 april 2015 14:28]

Mag wel hoor, moet je alleen even melden.

Is ook een prachtig goeie manier om van die irritante callcenters af te komen, word je door zon puistenkop gebeld over een verzekering, meteen zeggen dat je het gesprek opneemt, zonder overdrijven, 80% hangt meteen op.
Mag wel hoor, moet je alleen even melden.
Nee hoor, dat hoeft een particulier helemaal niet. Zolang je zelf deelnemer bent aan een gesprek mag je naar hartelust "in het geheim" opnemen.
idd als je zelf deelnemer bent van het gesprek mag je het zo opnemen.
Wie het topic [Ervaringen] Choozze leest ziet dat de data-teller voor bijna alle telefoons, Iphone android blackberry of windows phone afwijkt van Choozze zegt dat je data verbruik is.

Ook in ons huishouden zit een z10 op78% van 100mb, terwijl hij zelf zegt 22,3 mb gebruikt te hebben. Een andere Windows Phone en BlackBerry geven wel een redelijk juist verbruik aan.

Het lijkt erop dat Choozze een probleem heeft met het tellen van data. Daarnaast, hadden ze in het verleden ook al problemen met facturen. Die pas beschikbaar werden na 3/4 maanden in plaats van aan het eind van de maand.

Maargoed, met 100mb/100min/100sms per maand voor §0 per maand met de aansluitkosten van §25 hebben ze een aanbod dat voor de weiniggebruiker moeilijk is af te slaan.

Edit: Voor gebruikers die wel betalen is Choozze wel erg naar. Die werden bij een paar honderd MB buitenlandgebruik afgesloten om de afspraken heen, of bij gebruik van een paar gig binnen hun 10GB bundel.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 16 april 2015 12:14]

Waarschijnlijk ronden zij af naar boven? als in je verbruikt 1KB maar hij rekent 1MB af?

EDIT: Ben het er overigens wel mee eens dat het een bizar hoog verschil is.

[Reactie gewijzigd door Azerion op 16 april 2015 12:21]

Een afrondingsfoutje in de factor duizend, dat is niet hoe Choozze het in het contract heeft staan.

In ons geval liep het gebruik op terwijl de telefoon stond op data-services uit.
En bij andere gebruikers liep het datagebruik op, terwijl ze de simkaart niet in de telefoon hadden.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 16 april 2015 12:19]

In ons geval liep het gebruik op terwijl de telefoon stond op data-services uit.
En bij andere gebruikers liep het datagebruik op, terwijl ze de simkaart niet in de telefoon hadden.
Haha, WHAT!?
Dat is logisch onmogelijk. Ik wordt nu meer en meer nieuwsgierig naar de beweegredenen van Choozze, want dit riekt naar oplichting.
Dat zal ik morgen gaan proberen, ik heb de simkaart liggen,maar nog niet geactiveerd.
Ik wilde nog even wachten op nummer behoud over 8 dagen.
Maar ik kan hem wel proberen natuurlijk.
Dat zou niet zo'n verschil moeten maken.
Hier 30 MB verbruikt tot nu toe deze maand en er is volgens de website al 70 MB data verstookt van de 100 MB die ik heb... is bellen een optie? Of doen ze hier niks aan als je naar choozze belt? Ben verder wel tevreden heb nog niks hoeven te betalen afgezien van de §25,- aansluitkosten :)
Ik zou via hun webpagina een klacht indienen.
Dan staat alles zwart op wit. En dat is voor hun matige klantenservice ook efficiŽnter. Waarschijnlijk zijn die overbelast en onderbezet. Dan is mailen efficiŽnter dan bellen.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 16 april 2015 13:05]

ik heb ze een mail gestuurd en kreeg vandaag reactie zie foto
Bellen heeft geen nut, hier is het bewijs.

Hoe dan ook, hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering, tot nu toe lijkt het dat de mensen die dat hebben nog het meeste kunnen maken (zijn aantal aangetekende brieven ondertussen de deur uit gegaan en het is nu wachten op nieuws volgende week).
Hoe betrouwbaar is de datacounter van de Z10? En hoe lang houd dat toestel zijn dataverbinding open?

Sommige providers ronden af naar KB of MB. Haal je 1 whatsappje binnen en sluit je daarna je dataverbinding, dan kost jou dat 1 KB terwijl het in werkelijkheid om enkele bytes gaat. Veel Android en iOS-telefoons laten daarom de dataverbinding langere periode open staan zodat dit niet voorkomt.

Al moet ik zeggen dat het verschil hier wel heel erg significant is.
Je hebt referentie data nodig met andere providers en toestellen. Dan kan je bepalen of ze afwijken.

Mijn referentie is bijvoorbeeld dat T-Mobile of mijn foon een afwijking heeft. En ik verdenk dat T-Mobile gelijk heeft. Om een aantal voorbeelden te geven:

Oktober 2014: Lumia 920 973MB T-Mobile 992MB
November 2014: Lumia 920 786MB T-Mobile 798MB
December 2014: Lumia 920 1001MB T-Mobile 1022MB
Januari 2014: Lumia 920 537MB T-Mobile 549MB
Februari 2014: geen gegevens voor vergelijk
Maart 2014: Lumia 930 993MB T-Mobile 1014MB

Dus vrij nauwkeurig. met andere toestellen weet ik het niet. Maar wanneer je een database zou maken met toestellen en providers dan weet je een aantal dingen:
  • Wat is de afwijking per provider ten opzichte van de telefoon
  • Wat is de afwijking per provider ten opzichte van andere providers
  • Wat is de afwijking per telefoon
Maar die paar bytes wordt wel in een groter pakketje verpakt, dus je zal ten minste dat pakketje + overhead moeten betalen..
Is het niet net zo iets als bij Hollands Nieuwe (ooit was?) dat iedere keer als je telefoon 'inbelt' er 100KB gerekend wordt. En de meeste smartphones hangen de data verbinding vrij snel op. Dus dat kan snel aantikken als men naar boven afrond tot op de eerst volgende 100KB.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 16 april 2015 15:05]

wat is het idee van dat 0 euro abo? Dat (sommige) klanten er overheen gaan en zo alsnog betalen?

zie overig ook de hoge aansluitkosten van 25 euro, dat houd ook wel wat mensen weg, anders had ik deze wel als backup voor mijn 3g tablet genomen (heeft nog nooit sim in gezeten)

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 16 april 2015 12:06]

Ze gokken natuurlijk dat je een extra databundel afneemt.
Als je eroverheen gaat vind ik meevallen, 0.15 cent per min/sms/MB
KPN hanteert buiten de bundel 25 cent...
KPN heeft kosten buiten de bundel afgeschaft voor data
KPN zijn smerige honden. 0,15 cent is al te veel. Ik heb een internationale simkaart waarmee ik prepaid voor 9 cent per mb internet in Nederland. Goedkoper dan die afzetters in Nederland (los van de bundels), een compleet verziekte markt.

[Reactie gewijzigd door SvMp op 17 april 2015 01:44]

Mijn Kruidvat prepaid kaartje is ook gewoon Eur 0,09 per MB/Min. (KPN Netwerk).
De aansluitkosten verdienen al een groot deel van de belminuten terug. SMSjes versturen is bijna gratis aan te bieden voor providers, omdat dit geen overhead op het net maakt (alleen op nieuwjaar). En verder zullen veel klanten er een extra internetbundel bij nemen.
Freemium-model o.a.; publiciteit behalen met de gratis dienst waarna er ook meer bekendheid komt voor je betaalde dienst die meer biedt :)

Het klinkt als een heel mooi model, wat Choozze hanteert, alleen lijkt er technisch het e.e.a. nog niet helemaal lekker te lopen.
Dat ligt niet aan het model hoor haha
Precies. Tevens niet te vergeten: Eenmalige aansluitkosten § 25.-

[Reactie gewijzigd door Roel911 op 16 april 2015 12:13]

De extra bundels die je daarbij kan afsluiten en inderdaad hopen ze dat je over je bundel gaat.
Website van Choozze over eerlijk gebruik:
'Omdat we jullie een onbezorgde ervaring willen geven hanteren we geen mobiele bundels maar een eerlijk verbruik beleid. Dit houdt in dat je de ene maand iets meer en de andere maand iets minder kan gebruiken.'

Eerlijk verbruik moet dus zijn dat je elk maand rond de 9,5 GB moet blijven. Dus de ene maand 9,25 GB en de andere maand 9,75 GB. Als je de ene maand 4 GB en de andere maand 8 GB verbruikt is dat niet meer eerlijk volgens Choozze.
Hoe werkt dat dan?
Persoon 1 haalt elke maand 9GB (totaal 18 GB in 2 maand), geen probleem
Persoon 2 haalt 4 en 8 GB (totaal 12 GB in 2 maand) probleem.

Vind het wel erg vreemd.
Dat is de grap als je "rond de 9,5 GB" letterlijk neemt.
Ik ben erg benieuwd wat Choozze ons volgende week te vertellen heeft. Als ik dat zo lees hoeven we ons dus geen zorgen te maken, bieden ze dan netjes hun excuus aan voor de onterechte afsluitingen en wie weet krijgen we ter compensatie allemaal toegang tot 4G. :)
T-Mobile is niet van plan om MVNO's in de toekomst 4G aan te bieden. Daar zou ik dus niet op rekenen.
OK, wat zijn dan andere opties, als die er zijn ?

(ook met 5 GB vind ik t nog interessant namelijk ;) )
Hewb nu Ziggo met 1 GB voor 15 Euro, maar moet echt inhouden op dataverbruik om daar t eind van de maand mee te redden ..... ( simonly's met meer GB's worden hard duurder, en die gratis buitenland erbij lijkt mij ook fijn ivm mijn motorweekendjes ipv brakke hotelwifi tegen betaling ;) )

[Reactie gewijzigd door Ted038 op 16 april 2015 13:36]

Let er wel op dat in het choozze topic hoer op GOT veel klachten zijn over het niet kunnen gebruiken van data in het buitenland.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar vond het interessant genoeg om in de gaten te houden
Verbazingwekkend hoeveel mensen zich hier Łberhaupt mee inlaten. De website schreeuwt onbetrouwbaar. Geeft in zijn vragensectie geen antwoord op belangrijke dingen die je wenst te weten, etc etc.. Als iets tť mooi lijkt te zijn om waar te zijn...
Onbetrouwbaar is een groot woord. Het lijkt me een klein en wat naief bedrijf. 10 GB is natuurlijk belachelijk veel. Zelfs de blijkbaar in de praktijk gehanteerde 4 GB en 1 GB in de EU zijn royaal in vergelijk met het abonnementsgeld. Ze lijken nu het slachtoffer te worden van figuren die proberen die 10 Gb te halen en nog geen goede manier gevonden te hebben om daar mee om te gaan.
het is heel simpel als je adverteert met onbeperkt moet je ook onbeperkt leveren . en niet lopen te zeiken met een fair use policy want dan moet je er eigenlijk gewoon bijzetten. dan moeten ze hun reclame etc maar aanpassen . anders gaan ze heel veel rechtzaken verliezen mochten die er komen . want onbeperkt is onbeperkt en niet 4 gig,. pure oplichting
Onbeperkt was het al vanaf het begin niet, en 10GB vind ik meer dan genoeg dat het zeker FUP onbeperkt was. En liever ook niet dat je echt onbeperkt leverd, want als iemand echt 100GB per maand gaat verbruiken word dat wel heel duur voor de rest. Maar goed, haalt niet weg dat Choozze echt een gigantische rommel heeft gemaakt afgelopen week.