Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Flickr is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe interface om door foto's te browsen. De fotodienst werkt aan Camera Roll, waarmee foto's gemakkelijker te sorteren en te beheren moeten zijn. De nieuwe features zijn nog niet voor iedereen beschikbaar.

De website Petapixel maakte als eerste melding van de komst van Camera Roll, de nieuwe manier waarop Flickr gebruikers hun foto's wil laten organiseren. Op de site zelf stelt eigenaar Yahoo dat Camera Roll nog in bèta is en dat daardoor nog niet alle gebruikers toegang hebben gekregen.

Met Camera Roll moet het gemakkelijker worden om foto's te sorteren. Zo worden geüploade afbeeldingen automatisch gesorteerd op tijd en weergegeven op een tijdlijn, wat het gemakkelijker moet maken om foto's van een bepaalde datum te selecteren. Ook moet het gemakkelijker worden om foto's te beheren. Er kunnen meerdere foto's tegelijkertijd geselecteerd worden en daarvan kunnen de eigenschappen worden aangepast, bijvoorbeeld de privacyinstellingen.

De nieuwe interface is vergelijkbaar met de camerainterface die bijvoorbeeld op veel smartphones wordt gebruikt. Flickr belooft dat het op termijn nog nieuwe features gaat toevoegen aan Camera Roll. Wanneer de bètaperiode voorbij is, is nog onbekend.

Flickr Camera RollFlickr Camera RollFlickr Camera Roll

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Flickr heeft een grote fout gemaakt bij hun vorige redesign. Al jaren had het een prima UI en een community die er al meer dan 10 jaar gebruik van maakte. Plots is het niet hip genoeg meer en wordt alles op de schop gegooid. Wat er voor terugkwam was een draak van een UI, enorme foto's die laptops doen blazen, het irritante "endless scrolling", onvindbare features waar mensen afhankelijk van zijn, en het op een zijspoor zetten van betalende gebruikers.

Een enorme faal. Als deze nieuwe update in de richting beweegt van wat Flickr ooit was, dan zal de community erg blij zijn schat ik. Ik irriteer me enorm aan bedrijven die blindelings design trends volgen zonder na te denken over gebruikers. Plat en lomp groot is niet een oplossing voor alles.

[Reactie gewijzigd door Fledder2000 op 14 februari 2015 12:48]

Het lijkt erop dat UI designers en marketers, zelfs in grote beroemde bedrijven, regel 1 van UI design nooit geleerd hebben: consistency (het belangrijkste naar mijn mening van een interface ontwerp is dat het consistent overal hetzelfde is en blijft).

Ik kan zo een lijstje van software maken waar het mis ging op het moment dat die regel genegeerd werd:
  • flickr na overname door yahoo,
  • windows 8,
  • altavista (ooit de meest populaire search engine die ooit begon met het uiterlijk van Google.com en eindigde met het uiterlijk van Yahoo.com, altavista.com is nu ook letterlijk yahoo.com),
  • Linux (te veel verschillende desktop engines),

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 14 februari 2015 12:05]

Ik denk dat Linux als 1 ding zien zo wat simpel is. Het lijkt me dat binnen een desktop environment de interface juist consistent moet zijn en dat het niet persee tussen alle verschillende DE's zo hoeft te zijn. Anders is er nog maar weinig reden over om deze verschillende desktops te hebben.

Op deze manier kunnen mensen juist kiezen wat ze het prettigst vinden werken en welke interface het best bij ze past. Dat lijkt me juist een goed punt
Office ribbon natuurlijk niet te vergeten.
Linux (te veel verschillende desktop engines),
Vertel? Naar mijn weten levert de diversiteit in desktop environments zeer weinig problemen op voor mensen. Zeker aangezien je gewoon kunt kiezen welke je gebruikt.
Zeker aangezien je gewoon kunt kiezen welke je gebruikt.
Dit is het hele probleem juist. Voorbeeld: als een windows of Mac gebruiker achter een andere Windows PC of Mac kruipt dan kan hij zo aan de slag zonder veel probleem. En dan maakt het eigenlijk (tot Windows 8 ) niet echt uit of dat nou een versie uit 1995 is of een veel nieuwere versie.

Als je een Linux gebruiker achter een random Linux PC gezet worden met een random Linux distro van een random versie uit de laatste 10 jaar en een random desktop engine, nou... veel success. Het eerste wat ze doen is de console openen denk ik (en dat is nou niet bepaald het idee achter een GUI) :P Zelfs ik als techneut (Windows gebruiker sinds ik een kind ben) zou niet heel ver komen...

Het enige dat in alle Linux distro's over de jaren heen redelijk gelijk is gebleven zijn de (verschillende) terminals :P En zelfs die weten ze nog kwa uiterlijk en gedrag te laten varieren :P

De (enige?) positieve uitzondering die wel eenduidigheid in GUI laat zien in de Linux wereld die ik ken is Ubuntu en wellicht heeft Ubuntu daar o.a. ook zijn succes aan te danken.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 14 februari 2015 14:25]

Ik snap je probleem, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Naast het feit dat mensen tegenwoordig steeds vaker hun eigen systemen hebben (ook in van oudsher gedeelde omgevingen als scholen), is het zeer gemakkelijk om iedere gebruiker op een netwerk-systeem zijn eigen desktop environment te geven.

Het is in principe niet anders dan de mogelijkheid om in een Windows-netwerk iedere gebruiker zijn eigen bureaubladachtergrond te geven. Alleen stel je een session manager in, i.p.v. een afbeelding. Dan kan iedereen gewoon werken met de interface die ze gewend zijn.

Puur het feit dat er zoveel keus is, is geen probleem an sich - zolang mensen maar niet in hun dagelijkse werk om hoeven te schakelen. En dat hoeft niet, met een systeem als hierboven omschreven.

[Reactie gewijzigd door svenslootweg op 15 februari 2015 11:05]

Puur het feit dat er zoveel keus is, is geen probleem an sich - zolang mensen maar niet in hun dagelijkse werk om hoeven te schakelen. En dat hoeft niet, met een systeem als hierboven omschreven.
Dat zou zo kunnen zijn, met de aanname dat zo'n systeem overal bestaat, maar in de praktijk is dat totaal niet zo. En hoe ga je medewerkers/studenten helpen bij problemen als ze allemaal vanuit een andere desktop omgeving werken? Tina van marketing heeft gekozen voor MS DOS en kan niet printen. Bob van R&D kiest Haiku OS en kan ook niet printen. Nico van R&D werkt op Gentoo Linux en kan een MSword bestand met gekke opmaak niet openen. Kan Henk de systeembeheerder ze ff gaan helpen? Overdreven voorbeeldje, maar je snapt m'n punt...

Dus komen we weer terug op: eenduidigheid (die er dus vaak niet is).

Keuzevrijheid is dus zeker wel (een deel van) het probleem bij gebrek aan eenduidigheid in interfaces.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 15 februari 2015 11:42]

Dat zou zo kunnen zijn, met de aanname dat zo'n systeem overal bestaat, maar in de praktijk is dat totaal niet zo.
Dat is een probleem met de organisatie, niet met het besturingssysteem dat gebruikt wordt. Dat zou voor andere niet-gecentraliseerde systemen ("ja, m'n lokale harde schijf is overleden, waar is de backup?") net zo hard gelden. Als je je automatisering niet in orde hebt, dan heb je een probleem.
En hoe ga je medewerkers/studenten helpen bij problemen als ze allemaal vanuit een andere desktop omgeving werken?
Dat lijkt me vrij simpel: er is een standaard environment binnen het bedrijf / de school, en kies je ervoor daarvan af te wijken, dan mag dat - maar je IT support tickets belanden dan automatisch onderaan het prio-lijstje. Probleem opgelost.
Linux is alleen de kernel. Windows is een heel besturingssysteem net als OSX. Toevallig gebruikt bijvoorbeeld Ubuntu de Linux kernel, maar Ubuntu is een besturingssysteem net als Linux mint. Ze gebruiken allebei de zelfde kernel, maar voor de rest zijn het twee verschillends besturingssystemen. Natuurlijk hebben ze dan een ander uiterlijk.
Ik vind de wiki beschrijving van Linux toch iets beter de lading dekken dan die van jouw:
Linux is een verzameling van open-source-, Unix-achtige besturingssystemen gebaseerd op de POSIX-standaard.
Linux distributies zijn ook niet echt "verschillende" besturingssystemen, zoals jij het daar impliceert; je kunt er immers dezelfde software op draaien, dezelfde desktop engines op draaien, dezelfde terminal commands in gebruiken, etc.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 14 februari 2015 22:36]

Order/group by date. Echt een innoverende feature, die had ik zelf nooit kunnen bedenken.

Los van sarcasme, zijn veel fotografen niet beter bediend met fatsoenlijke folders? Laatste keer dat ik heb gekeken, kun je geen folders in een album maken, dus alleen maar platte albums.
Je kan wel sets maken en dan albums in sets. Ideaal is anders maar het is the closest thing dat ik kon vinden.
Een set is meer een soort verzameling uit een groter album. Een soort tagging, maar dan iets dat zich voordoet als mapjes. Daarom is het onmogelijk om sub-albums en sub-sub-albums te maken. En ja, dat wil ik gebruiken. Waarom? Omdat ik er een use-case voor heb. Wat dan? Nou, gewoon, sub-sub-albums.

Flickr is gelukkig/helaas niet het enige platform dat zulke rare arbitraire beperkingen oplegt in hoe je je foto's kunt catalogiseren. Een minder bekend systeem genaamd Koken heeft deze arbitraire beperking ook, en ze krijgen me niet uitgelegd waarom, behalve "jamaar Lightroom werkt ook zo" (wat gewoon bullshit is).
Mh. Even een sceptische noot hier maar..... dit grijpt een beetje terug naar het 'oude' Flickr voor mijn gevoel. En wouden ze daar niet eerst hard van breken??

Wat dan wel weer fijn is aan deze ontwikkeling is: Het lijkt op vroeger. Want ik ben bij die site weg vanwege de huidige interface. Goed dat ze iig nog steeds aan de site werken en vernieuwen :)

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 14 februari 2015 10:28]

Mee eens. Ik denk wel dat het een beetje te laat is: toen Yahoo het overnam is het aardig doodgebloed vergeleken met de ooit bloeiende hoge kwaliteit community. Jammer...
Qua lay-out lijkt het er een beetje op. Nadeel is dat als je niet heel veel foto's upload, je tegen een heleboel wit aan zit te kijken.

Het grote verschil met de oude lay-out is dat deze camera-roll de foto's ook rangschikt naar opname-datum, terwijl de photostream de foto's alleen rangschikt naar upload-datum.
Volgens mij komt er ook een ui update op de mobiele app; daar stond ook al een waarschuwing bij de update dat het er misschien anders uit kon zien
Die waarschuwing was volgens mij juist voor de website versie. Althans, zo kwam het bij mij over :)
Ik speel al enige tijd met deze feature-het biedt een andere view op je fotoś, en dat is best aardig.
Pas op: de cameraroll laat soms foto's dubbel zien, met verschillende aantallen views per foto. Je kan dan de indruk krijgen dat je een foto per ongeluk tweemaal hebt gepload. Dat is in de regel niet het geval, en dan zou je ten onrechte kunnen besluiten om een "dubbele" foto weg te gooien.

[Reactie gewijzigd door AlterEgo op 14 februari 2015 10:41]

Alweer? Maakt niet uit, wat ze ook doen de gebruikers haten het ;)
Heb deze functionaliteit ook al een tijdje actief op mijn account, maar aangezien ik bij de meeste foto's, veel van de EXIF strip (of bewust verander), heeft het niet zoveel meerwaarde voor mij.
De eerste indruk is wel aardig, maar imo ook net meer dan dat.