Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

EVGA heeft de GeForce GTX 980 K|NGP|N aangekondigd. De videokaart beschikt over een 14+3-fasige stroomvoorziening en een ACX 2.0-koeler, waarmee overklokkers de kloksnelheid flink moeten kunnen opvoeren.

De EVGA-kaart is ontwikkeld in samenwerking met overklokker Vince 'K|NGP|N' Lucido en de kaart draagt dan ook zijn naam. De kaart heeft een stroomvoorziening met 14+3 fasen en de digitaal beheerde vrm kan tot 600 ampère leveren, wat gerealiseerd wordt door twee 8-pins- en een 6-pinsinput.

EVGA heeft de kaart voorzien van zijn ACX 2.0-koeler met twee ventilators en in een metalen behuizing geplaatst. In de behuizing zitten leds waarvan de kleuren door de gebruiker in te stellen zijn met EVGA's PrecisionX 16-tool. Volgens de maker is het pcb van twaalf lagen en extra koper voorzien en zijn er thermische sensors aanwezig voor het overklokken. Verder levert de fabrikant singleslot-brackets mee.

Standaard is de corekloksnelheid op 1291MHz gezet, bij een Boost Clock van 1393MHz, maar de bedoeling is dat de gebruiker deze aanzienlijk kan opvoeren. De geheugenkloksnelheid bedraagt effectief 7010MHz. De prijs is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Update, 10.30: De adviesprijs is 749,99 euro.

EVGA GTX 980 K|NGP|NEVGA GTX 980 K|NGP|NEVGA GTX 980 K|NGP|NEVGA GTX 980 K|NGP|NEVGA GTX 980 K|NGP|N

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Deze Kingpin heeft artikelnummer 04G-P4-5988-KR en de prijs is in de EU wél al bekend, ¤ 749,-:
http://eu.evga.com/produc...%20Series%20Family&uc=EUR

Overigens is deze nu nog niet beschikbaar voor het grote publiek: EVGA geeft eerst voorrang aan mensen die deze willen pre-orderen én al in het bezit zijn van een geregistreerd EVGA product. Overigens zal de levering vanaf 19 februari plaatsvinden, aldus de FAQ en ook deze forumpost:
http://forums.evga.com/FindPost/2289191

EDIT: deze heeft gewoon dezelfde clocks out of de box als de EVGA GTX980 Classified. Het mag duidelijk zijn dat het kopen van deze kaart alleen zin heeft als je echt flink aan de slag gaat met grote OC's. Als je de prijzen op hun website bekijkt, lijkt de GTX980 SC of FTW de betere keuze voor mensen die wel een out of the box OC willen, maar niet met stikstof aan de slag willen, aangezien deze "slechts" een paar MHz coreclock verschil hebben.

En overigens: EVGA gebruikt hier de ACX2.0+ koeler. Deze verschilt o.a. een mosfet cooling plate en een straight heatpipe design t.o.v. de reguliere ACX2.0 koeler.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 2 februari 2015 10:38]

Deze kaar heeft ook betere cooling op de gpu en het geheugen dan de classified en is dus niet alleen nuttig voor LN2 overclockers. Ik zou daarom deze kaart niet direct afraden, integendeel, heel het ontwerp is vele malen beter dan de classfied, SC of FTW versies. Op basis van de clocks zeggen dat de classified even goed is is een beetje kortzichtig.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 2 februari 2015 10:52]

Er is een verschil tussen de ACX2.0 koeler en de ACX2.0+ koeler, waarbij deze laatste op de Kingpin zit. Er zijn daarnaast 2 classified modellen met de productcodes 04G-P4-3988-KR (meest recente) en de 04G-P4-2988-KR. Deze laatste is niet meer te krijgen en is de initiele versie van oktober 2014.
waarom zal je voor deze kaart gaan ? als je niet eens gebruik van de phases gaat maken ? deze kaart is echt bedoelt voor ln2 met een zelfgemaakte bios/voltmod om meer volt en tdp toe te laten op de pcb. als je zelf gebruik gaat maken van de luchtkoeling tja dan kunt u beter na een lagere kaart gaan kijken want dan maak je geen volle gebruik van de kaart waar voor die bedoelt is.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 2 februari 2015 19:46]

Het punt van deze kaart is net dat je geen bios of voltmods moet doen, het hele design is daarvoor gemaakt. Geen enkele kaart maakt ten volle gebruik van de mogelijkheden als je er geen LN2 opzet.
marketing ten top...

staat toch echt dat het voor overclockers is geschikt en niet voor normale gebruik dat jij deze kaart gewoon in je pc wilt hebben dat is natuurlijk de keuze aan u maar daar is die natuurlijk niet voor bedoelt.... dat der misschien al een bios opstaat die extreme volts toelaat ? dat kan.. maar als overclocker zal ik de bios gaan aanpassen en de tdp flink stuk gaan verhogen omdat het daarvoor bedoelt is....

Geen enkele kaart maakt ten volle gebruik van de mogelijkheden als je er geen LN2 opzet.

dat is natuurlijk weer onzin de vorige kaarten zijn voor gaming bedoelt en niet voor het overclocken(ze miste deze opties natuurlijk) tuurlijk zal je gewoon ln2 kunnen gebruiken maar het overclocken gaat der om dat je nieuwe records gaat neer zetten met deze aangepaste pcb en de extreme fase is der gewoon meer kans en daarom zijn deze kaarten er nu...

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 2 februari 2015 21:45]

Je betaald niet alleen voor een gimmick omdat het de naam van Kingpin draagt, echter heb je hier een flink VRM-design op het kaartje zitten die een veel betere stroomvoorziening geeft dan de standaard 980. De luchtkoeling is waardeloos als je toch op hogere clocks en / of voltages wil gaan zitten. Echter wel een handige feature dat je er een single bracket bij krijgt, zo kan je de kaart omzetten naar een single met waterblok :)
Met luchtkoeling kan je meer dan je denkt. Een paar flinke delta fans erop en je komt al een heel eind.
Niet echt. Ik kan het verschil vertellen tussen luchtkoeling, waterkoeling, phase change en / of droogijs. De kouder je gaat de verder je kunt.
Elke overclocker zal eerst op luchtkoeling testen voor hij zich waagt aan andere koelmethodes. Als met luchtkoeling de overklok niet goed is zal bijvoorbeeld K|NGP|N niet verder gaan met LN2. Zeer belangrijk dus de overklokbaarheid met luchtkoeling.
Met een prijs van 750 euro is hij ecter veel te duur voor wat hij biedt als je niet aan de slag gaat met LN2. De ACX2.0 koeler is ruim voldoende voor normaal gebruik getuigen de benchmarks (boost is temperatuur afhanklijk) en reviews van de verschillende EVGA kaarten.
Niet mee akkoord. Elke verbetering in koeling is nuttig. En als je daar je geld aan wil geven, waarom niet?
Dat is een persoonlijke mening. Overclockers geven net dat beetje extra graag uit om betere resultaten te halen.
Lucht overclockers kunnen beter een van de triple slot kaarten nemen. Deze kaart is vooral nuttig voor ln2 gebruikers. En bij 4 kaarten is het verschil zo groot dat je al bijna een waterloop bij elkaar hebt dus ook daar is het niet nuttig. Maar jij moet zeker 200 euro te veel uitgeven als je dat wilt. Niemand houdt je tegen.
Standaard GTX 980:
  • core clock: 1126 Mhz
  • boost core clock : 1216 Mhz
  • memory clock: 7010 Mhz
K|NGP|N GTX 980:
  • core clock: 1291MHz
  • boost core clock: 1393MHz
  • memory clock: 7010 Mhz
Overclock behaald door K|NGP|N met LN2:
  • core clock: 2200MHz
  • memory clock: 8900MHz
Edit: Is al aangepast.
Vreselijk weer dat T.net zonder nadenken een nieuwsbericht plaatst zonder enige vorm van nalezen. "De gpu-kloksnelheid bedraagt effectief 7010MHz.". Komop zeg, even nadenken voor je wat schrijft mag wel.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 2 februari 2015 10:51]

Haha. Scherp.Olaf zeker een zwaar weekend gehad. ;)
Deze snelheden met overclocken zullen wij sowieso nooit halen
Heb tevens nog nooit een kaart gezien die net zo snel word overgeclocked als alle andere grote overclockers die kaarten in het begin meteen krijgen opgestuurd om te testen en te overclocken.
Volgens mij zit daar ook een addertje onder het gras, want geen een kaart is het zelfde met overlclocken.

Bij mijn MSI GTX 780 lightning met unlocked LN2 bios is het mij niet gelukt om zo ver te overclocken als ik voorbij zag komen op guru3d, hardocp, overclock.net, techpowerup
Daar tegenover staat dat mijn GTX460, 660 en 770 harder gaan dan de gemiddelde reviews. Je hebt misschien wel gewoon een slechte GPU?
Ik geloof ook niet dat dit zomaar willekeurige Vkaarten zijn, maar geselecteerde. Zal me ook niet verbazen dat dit zelfs speciaal geproduceerde kaarten zijn met nauwkeurig doorgemeten en op elkaar afgestemde componenenten.
hmmm weten we zeker dat het 600 ampere is? lijkt me nog al veel, zeker gezien je daarmee je dunne koperbanen smelt

600Am * 3.3v = 1980 Watt
600A * 5 v = 3000 Watt
600A * 12 v = 7200 Watt,

nou verwacht ik niet dat het 12v doet, maar alleen al een combinatie tussen 5v en 3.3v komt al boven uit wat je zekeringen thuis kunnen doen,

misschien 600W?

[edit] hmmm bron artikel heeft het ook over 600A, lijkt me wat veel maar goed

[Reactie gewijzigd door xelnaha op 2 februari 2015 10:22]

Die 600A is het uitgaande ampèrage en aangezien de core draait op ~ 1.2 volt zou en als dat voltage door een enkele VRM geleverd kan worden dan betekend dat 14 (core?) + 3 (geheugen?) maar liefst 592* watt kan leveren en voor de core en dat lijkt mij iets wat overdreven 8)7
De helft klinkt aannemelijk dus 296 watt de core en dat voor een kaart die normaal uit de voeten kan met 165 watt.
* 600 A × 1.2 V = 720 watt en 720 watt / 17 VRM's ~= 42,3** watt gemiddeld per VRM.
** Waarschijnlijk meer watt per core VRM dan geheugen VRM aangezien GDDR5 geen tientallen watts trekt.


Theoretisch maximum voor deze kaart: 75 watt van slot + 75 watt 6-pin + 2 × 150 watt 8 pin = 450 watt.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 2 februari 2015 14:37]

PCI-express stroomvoorziening is theoretisch. Je kunt vaak meer dan 12A per 12V draad doorheenjagen hoor. Moet je wel goed spul hebben.
maar liefst 592* watt kan leveren en voor de core en dat lijkt mij iets wat overdreven 8)7
Mooi dat het limiet zo mooi is, heb je genoeg speling om je daar weinig zorgen over te maken, daarnaast onder LN2 kan je kaart makkelijk 2 a 3x zo veel verstoken als standaard. En bij deze kaart gaan de VRM's je dan iig niet tegen werken :)

Daarnaast zorgt het er ook nog is voor dat het voltage uit de VRM's stabieler is...

Daarnaast kan je veel meer uit je PCI-e Kabels halen, leuk dat er een standaard is maar daar kan je met een goede voeding en kabels (en kaart) makkelijk overheen, een goed mobo is ook aan te raden mocht ie toch meer dan 75watt via het slot gaan vragen :)
Ik geef juist aan dat die 592 watt voor de core héél onwaarschijnlijk is en jij zegt het mooi te vinden dat er genoeg speling is, enig idee hoeveel 592 watt is op een oppervlakte 20×20 mm, dat noemt men een reactor core meltdown.

Ik denk dat die 296 watt schatting realistischer is maar er word nergens gerept over de elektrische specificaties behalve zeshonderd ampère, wat op zichzelf dus niets zegt zonder uitgaand voltage.
Moet ik het perse met je eens zijn dan?

Een CPU kan makkelijk 300Watt verbruiken op kleiner oppervakte (met de juiste koeling).

http://www.bit-tech.net/h...670k-haswell-cpu-review/6
^^ overal dezelfde SETUP gebruikt, en met de zuinigste CPU komt dat op een totaalverbruik (onder load) neer van 125 Watt, met de snelste en meest overclockte CPU komt dat op 436Watt, oftewel 311Watt wat ENKEL uit de CPU kan komen (en misschien een klein beetje RAM) gezien de rest gelijk uiteraard gaat daar nog wat af gezien de voeding er ook nog tussen hangt, echter gebruiken ze geen LN2 waar ze nog wel een stuk verder mee hadden kunnen komen. En dat op ~16x16mm

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 februari 2015 15:43]

een GPU zoals deze zal met overclock over de 2 volt draaien. dus dat zal dan rond de 1200 zijn. als ik met mijn slaapkop goed nadenk :)
gpu's werken op een voltage van 1,1-1.3V dus dan zit je richting de 600-700w, alsnog erg leuk maar geen 7.2KW ;)
De reference kaart 1,118 volt en andere merken rond de 1,22.

bron
De kaart heeft een stroomvoorziening met 14+3 fasen en de digitaal beheerde vrm kan tot 600 ampère leveren, wat gerealiseerd wordt door twee 8-pins- en een 6-pinsinput.
Mooie cijfers alleen waardeloos zonder voltage*, net zo iets als een 10.000 volt schok welke tintelt vs. een vette optater van 230 volt. Verder denk ik wel dat de chips een behoorlijke marge hebben aangezien het 'maar' een 165 watt kaart is van zichzelf.

Edit: omdat het niet bekend is wat er uit elke VRM kan komen het binnenkomende voltage is natuurlijk de standaard 3.3 V en 12 V maar zonder uitgaand voltage weet je nog niet wat het verbruik is. Carparison: een '2 liter motor' zegt niks over het verbruik/vermogen, er kunnen kleine injectoren op zitten of gigantische in combinatie met een super charger én turbo.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 2 februari 2015 10:50]

Nou, er gaat 2x 8 pins en 1x 6 pins in zoals je zelf al schrijft. Een 8 pins connector heeft 3x 12 volt rails, en een 6 pins heeft er 2. Er gaan dus 8x 12 volt in.

Dan mag hij nog eens 3.3v en 12v trekken over de PCI-E slot.

Verder breekt de kaart de PCI-E standaard, door 2x 8 pins + 1x 6 pins aan te bieden en daar door 450 watt mag trekken. (Je mag maar 1x 8 pins connector hebben en 2x 6 pins).

Met een beetje rekenen kun je er wel achter komen hoeveel volt het ongeveer kan zijn.

Dat gezegd, je argument over 10.000 volt en 230 volt. De klap komt van het amperage, en die is hier dus erg hoog.
De klap komt van een combinatie van ampèrage, voltage en de vorm van stroom, wissel- of gelijkstroom.

Dan nog mocht het totale vermogen van deze combinatie jou een schok geven zal je dat zeker voelen maar het ging mij er om dat het opgenomen vermogen hier nog niet mee bepaalde kan worden en het dus 'loze' cijfers zijn zonder context.
Aangezien er 2 x 8-pin en 1 x 6-pin op zit, kan er maximaal 375W extra geleverd worden aan de kaart, en 75W uit het PCI-e slot. Die 600A zal volgens mij dus eerder overgedimensioneerd zijn, om de levensduur ten goede te komen. De GTX980 werkt (normaal) op 1,25V.

PS: je vergelijking met elektrocutie loopt wat mank: het verschil tussen een tinteling van 10.000V en een ferme shock van 230V is namelijk net het amperage van de stroomstoot door je lichaam ;)

[Reactie gewijzigd door SteroiD op 2 februari 2015 10:42]

Zoals LOTG al zegt, de voltage is vrij standaard: 3,3 - 5 - 12

Of bedoel je er GPU voltage mee ?
Dit is bij elke fabrikant met een tool dynamisch in te stellen.
Als je het zo gaat opschroeven zet dan meteen water cooling in.
Hier ben ik het mee eens. Als je toch gaat overklokken dan kun je het net zo goed gelijk goed doen.

Ik hoop ook dat EVGA nadenkt over de koeler bij deze kaart. Ik ben zelf een fan van EVGA (vanwege de goede service als er wat mis is) maar ik moet wel zeggen dat ik schrok van een aantal misplaatste koelers. Ik heb nu zelf ook een EVGA kaart (GTX670FTW edition) maar ik wacht wel even de reviews af om te zien of deze kaart weer hetzelfde probleem heeft.
De koeler op deze kaart is natuurlijk ook aangepast met extra heatpipes en mosfet cooling.
Pre-order prijs is $ 749,99. Nogal wat voor zo'n kaart.
Deze kaart is dan ook gericht op de power user/overklokker. Het zijn dezelfde mensen die bijvoorbeeld een Core i7 X halen van 1000 euro. Voor dat soort producten wordt gewoon een premium prijs gevraagd.
Natuulijk weet ik dat het een niche product is, maar het einde van dag blijft het een GM204 chip, als dit nu een fully fledged GM200 was geweest was die 750$ meer dan gerechtvaardigd geweest.
Leuke kaart, maar vooralsnog met DisplayPort 1.2.
Wordt het met zoveel grafisch geweld niet eens tijd om over te stappen op DP1.3?
DP1.3 is gereleased rond de tijd dat de GTX 980 uitkwam (sept 2014). Het is dan ook logisch dat deze nog niet DP1.3 had.
Ik ben bang dat je gelijk hebt en dat deze GTX980-kaarten onjuist de specificatie DP1.3 hebben meegekregen.

[Reactie gewijzigd door PEPPI op 2 februari 2015 14:37]

ben benieuwd naar de eerste tests! en hopelijk op tweakers zodat ik niet alle sites moet afschuimen ;)
Trek je portemonnee maar open :X
.... en heb 2 keer zo veel plezier :p
Plezier verdubbeld niet hoogstens de performance.
ben benieuwd wat voor prijs hier aanhangt. op zich ziet het er goed uit, ik heb zelf een normale evga gtx980 en ben er erg blij mee

Awww ruim 700 euro vind ik nogal wat

[Reactie gewijzigd door Freakiebeakie op 2 februari 2015 10:32]