Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties
Submitter: Tutti-frutti

Een Italiaans bedrijf gaat een simkaart op de markt brengen om onbeperkt wereldwijd te kunnen whatsappen. De simkaart kost een tientje per jaar en biedt toegang tot de netwerken van 400 providers in 150 landen. Foto's en video's kosten geld in de vorm van credits.

De simkaart moet in een telefoon en gebruikers kunnen daarmee niet bellen, sms'en of andere applicaties gebruiken, maar alleen whatsappen, zegt de bedenker van het idee. De simkaart van WhatSim gaat tien euro kosten en moet leverbaar zijn vanaf eind februari.

Het verdienmodel lijkt te zitten in de foto's, video's en stemberichten die mensen sturen en krijgen in WhatsApp. Voor 5 euro kopen klanten 1000 credits, waarmee ze in landen als Nederland en België 50 foto's of 10 filmpjes kunnen versturen. In veel andere landen kosten foto's en video's meer credits. Het lijkt voor WhatSim niet uit te maken of gebruikers de foto's en video's versturen of ontvangen. Daarmee kunnen groepsgesprekken via WhatSim duur uitvallen.

De simkaart lijkt vooral bedoeld als tweede simkaart, bijvoorbeeld in telefoons met dualsim-functionaliteit. De bedenker van de WhatSim kwam eerder met de 'I'm Watch', een smartwatch uit 2011.

WhatSim

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

Hier een directe link naar de tarieven/credits: http://www.whatsim.com/en/rates
Vijf euro voor 20 foto's sturen in WhatsApp kwaliteit.
Ik zou het daarvoor nalaten, en gewoon even de andere sim laten roamen. Een half mb, kost je nooit meer dan die 5 euro.
Je vergeet dat om Whatsapp te kunnen gebruiken je roaming internet aan moet hebben staan. Puur het feit dat die connectie aan staat, met de event-mechanismes van Apple/Android..mogelijk een email poll die op de achtergrond loopt...je heel snel heel veel meer dan 0,5MB hebt verbruikt.

Ook heb je een probleem als je buiten de EU bent. Dan betaal je namelijk heel wat meer per MB. Denk aan 15 euro per MB in sommige landen..
Ook zwitserland is daar een leuke, stervens duur en midden in datzelfde europa.
Dat is niet waar, voor Zwitserland worden (net als Noorwegen) door de grote 3 providers gewoon de EU-tarieven gehanteerd.
Neehoor, in duitsland en italie is bellen nu 22 cent per minuut. In ch was het 127 ct per minuut. Toegegeven, dat was 2 jaar geleden, misschien is dat nu rechtgetrokken, ik hoop het maar.
Bij de meeste mensen zal dit het geval zijn, je kunt natuurlijk syncing uitzetten in je accounts en per app. Dit scheelt enorm, maar is vervelend als je steeds heen en weer gaat. Ik gebruik een firewall (rooted etc) en voor roaming zet ik alleen whatsapp aan, lekker automatisch en gaat om slechts KB's, dan wel enkele MB's.
In de FAQ op de site staat heel duidelijk dat de SIM alleen WhatsApp data afhandelt.
Email, surfen werkt allemaal niet.

Can I use other applications besides WhatsApp?
No, WhatSim works only with WhatsApp.

Can I make calls, send text messages or surf the Internet?
No, WhatSim only allows you to chat with WhatsApp.
whatsapp heeft toch de standaard optie "Foto's alleen downloaden met wifi", dan kan je dus wereldwijd onbeperkt berichten sturen voor een tientje. Ik denk dat er zeker een markt voor is.
Fotos gratis sturen lukt dan ook hoor :) miss wel toolje voor nodig om het te vermakelijke. Foto -> base64 -> verstuur als tekst -> dan weer terug zetten.

[Reactie gewijzigd door Tjahneee op 22 januari 2015 12:35]

Niet echt praktisch maar wel leuk bedacht :P
Het klopt niet, een foto versturen kost 20 credits.
je koopt 1000 credits voor 5 euro, dus 50 foto's voor 5 euro.

Daarnaast is het natuurlijk onzin dat je het niet kan versturen. Foto's en video's kan je natuurlijk altijd nog via WiFi binnenhalen en versturen.

Locatiegegevens en contactgegevens versturen is ook kosteloos.
Het klopt wel, als je een foto encodeerd met base64 hou je een lange lap tekst over deze kan je dan via whatsapp versturen en op de ontvangende telefoon weer decoderen naar de oorspronkelijke foto. Je hebt hierdoor alleen een tekstbericht gestuurd dus volledig gratis!

En over het binnenhalen met wifi, als je een foto binnen krijgt komt er een blurry voorbeeld te staan die je daarna kan ophalen via wifi, maar als ze die blurry foto al als binnenkomende foto zien mag je nog steeds met credits betalen.
Kan het zijn dat de lengte van een tekstbericht gelimiteerd is?

@hieronder: Enig idee in hoeveel stukken en hoe belachelijk veel overhead dat kost? En berichten die out of order aankomen of ontbrekende berichten? Ondersteunt whatsapp ueberhaupt plugins voor dat soort ongein?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 januari 2015 15:01]

Dan deel je de lap tekst op in kleinere stukken en voeg je ze later weer samen.
Volgens mij is het veel gemakkelijker om maar gewoon te betalen...
Betalen is in de meeste gevallen wel gemakkelijker, maar waarom zou je als je de macht (kennis en kundigheid) hebt om het anders te doen? Dat is toch de drive achter een tweaker?
Nou, ik weet het niet hoor. Denk het niet eigenlijk...
Wie zou dit gaan gebruiken dan? Tieners hebben vaak niet veel te besteden dus zullen niet snel de hele wereld rond reizen.
Zakelijk? Lijkt me ook niet.
En voor die paar kb die alleen word verzonden met alleen tekst kun je net zo goed even je dataverbinding aan zetten...
Daarvoor moet je het ook niet willen gebruiken. ¤ 10,00 per jaar voor onbeperkt berichten versturen wereldwijd. Daar kun je gewoon niks van zeggen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat daarop verdiend wordt, en het is een lage instap. Vervolgens trekken ze je leeg op de credits ;)

Mooi business model. Ik vraag me alleen af of mensen nog steeds zo dom zijn.

[Reactie gewijzigd door AFCAjax op 22 januari 2015 11:57]

Nee maar zoals al gemeld in het artikel, als jouw contacten fotos gaan versturen op de groeps app heb je geen controle over de fotos die je ontvangt. Daar komt dus de 5 euro zoveeel fotos, videos en spraak berichten om de hoek kijken.

[Reactie gewijzigd door tuinboontje op 22 januari 2015 12:05]

Is uit te schakelen, dat je foto's alleen op WiFi automatisch download. Dus ontvangen hoef je niet.
"Het lijkt voor WhatSim niet uit te maken of gebruikers de foto's en video's versturen of ontvangen. Daarmee kunnen groepsgesprekken via WhatSim duur uitvallen."

Letterlijk uit de tekst geknipt. Zou het niet als zondermeer aannemen.
Ik snap wat je bedoelt Maar als jij uitschakelt dat foto's niet worden gedownload, ontvang je ze dus niet.

Mochten hiervoor wel kosten in rekening worden gebracht, vraag ik me af of dit legaal is.
als ze hier kosten voor rekenen zal het gewoon legaal zijn gezien je gewoon de data gebruikt, whatsim heeft er geen boodschap aan dat een app het vanzelf download...

Als je het uitschakelt zie je nog wel een heel klein blurry miniatuurtje van de foto in het gesprek volgens mij( niet 100% zeker, heb symbian en loop dus met updates altijd wat achter op android/ios)
Ik bedoel; Als je een bericht ontvangt met een afbeelding die je nog handmatig moet downloaden (blurry minitatuurtje). Brengt dat al kosten met zich mee?
Dat is gewoon whatsapp, daar heeft de provider niets mee te maken. Ik betaal nu (prepaid) 15 cent per mb omdat ik maar enkele mb's per maand gebruik voor whapp (geen groepsapps) De video's/foto's zorgen voor de meeste data. De provider heeft niets te maken met de functie van de app. Het is zoals al tig keer gemeld in whatsapp uit te zetten (zelf niet eens opgezocht gezien wifi niet zo lekker werkt op mijn gsm).
Je kunt in whatsapp de optie aanzetten om afbeeldingen niet te downloaden via het mobiele netwerk, je ontvangt ze dan wel als thumbnail, maar je moet ze extra aanklikken om ze daadwerkelijk binnen te halen. Her is dus niet dat her onmogelijk is of dat je zelfs niet in de gaten hebt dat ze aankomen, het downloaden wordt gewoon niet automatisch gestart. :)
En wat als die thumbnail ook als foto geldt?
Exact, hoe wordt er beoordeelt wat een foto is en wat niet? Want technisch gezien moet de afmeting niet uitmaken voor deze definitie, dus een 8mp foto of een 32x32px thumbnailtje, als dat hetzelfde behandelt wordt, is dat wel lullig natuurlijk.

Wellicht ook mogelijk om previews van afbeeldingen uit te schakelen?
Die optie waar afc het over heeft, zit in Whatsapp, hij heeft het niet over het mobiele netwerk.
Het is uit te schakelen in de WhatsApp app dat heeft niets met je provider te maken.
je kan ontvangen van afbeeldingen e.d. uitzetten
ook kan je groepen uitschakelen of instellingen wijzigen
wat is dan het probleem?
vergeet niet dat de hevige posters op watsapp van tekst dit graag willen, scheelt veel kosten in data van watsapp berichten (ONTVANGEN), hierdoor bespaar je bakken met geld, de foto's mogen dan wel duur zijn maar ja, onbeperkt posten heeft toch zijn voordelen
Vijf euro zijn 1000 credits en een foto kost 20 credits en video 100. Dus 50 foto's of 10 video's (of 200 voice berichten). Wel handig voor op vakantie als je media uitzet.

Je kan echter voiceberichten niet uitschakelen in whatsapp dus die zul je evengoed moeten betalen.

[Reactie gewijzigd door soulcrusher op 22 januari 2015 12:32]

Is dat wel zo? Ik was afgelopen jaar eens te laat met mijn data uitschakelen in de VS en had een paar MB gebruikt (Mail begon gelijk te syncen enz). Vodafone rekende daar toen iets van ¤ 65,00 voor. Later bleek een hele MB iets van ¤ 15,- exclusief Btw te kosten :(
mooie van die webclient is dat alle foto's ook direct publiekelijk toegankelijk zijn :X
Dat waren ze volgens mij altijd al, min of meer. Ik gebruikte tot nu toe altijd Whatsremote op een geroote Android om ook vanaf de computer te kunnen Whatsappen, en daar kon ik media altijd via dit soort urls benaderen:

https://mmi645.whatsapp.net/d/j7Kn53Nv72r0O6qu-6P4rlTA--[knip]--74UzL.jpg
https://mmi214.whatsapp.net/d/9bhpSGmbRq4w_Y5-3RUH_--[knip]--lS-bjoNrD1.jpg

Gewoon publiek benaderbaar dus maar door de lange url niet te raden.
In het nieuwsbericht over Whatsapp Web had iemand ook een URL geplaatst, maar deze werkt nu niet meer.

Wellicht zijn de plaatjes dus tijdelijk benaderbaar, totdat ze door de ontvanger zijn gedownload?

Flitskikker in 'nieuws: WhatsApp introduceert webversie'
Hoezo niet te raden??

er zijn 700 miljoen actieve whatsapp gebruikers. de kans om een url te raden wordt wel heel groot hoor!
Url bestaat uit 24? letters of cijfers. Met elk 36 mogelijkheden (26 letters + 10 cijfers) -> grofweg 4,48e49 mogelijkheden.
Neem 1 miljard gebruikers, nog altijd 4,48e40 mogelijkheden per gebruiker.
Raad maar op ;)

[Reactie gewijzigd door Oljoner op 22 januari 2015 13:14]

Daar hebben we toch computers voor :)
maar daarmee is dus nog steeds de kans om een url te raden..
Ik heb er een behoorlijk deel uitgeknipt omdat een gigantische link het principe verder niet veranderd.

De link bestaat uit ongeveer 85 karakters. Uitgaande van 83 karakters (a-z, A-Z, 0-9 en !"$%&/()=<>+*#',;.:-_) kom je als ik het goed heb op 83^85 (= +/- 1.32e+163) mogelijkheden. En dan moet je ook nog de server goed raden :P
Ga maar uit van base64, want dat is het waarschijnlijk, en het rekent ook een stuk makkelijker.
Base64 is 6 bits per karakter, keer zeg 80, maakt 480 bits code, dat komt overeen met grofweg 10^(3*480/10) = 10^144
waar jij op reageert is een verhaal over een URL. heb je het wel over hetzelfde?
Ja ik heb het over het zelfde. In die urls staat in feite een base64 encoded getal van grofweg 480 bits.
Daarmee zit davasch er dus ongeveer een factor 10^26 naast.

[Reactie gewijzigd door trogdor op 25 januari 2015 21:26]

Verklaar je nader...
zoals facebook ?
Een half mb, kost je nooit meer dan die 5 euro.
Dure mb's heb je dan. 10 euro per MB ???? Bedoel je niet GB ?
En trouwens in het buitenland heb je meestal wifi of vaak een prepay sim kaart met veel lagere datatarieven dan in NL.
Beetje overbodige gimmick dus.
In het buitenland is dat zo gek nog niet. In Turkije en de US betaal je bijvoorbeeld al 10¤ per MB.
Raar.
Als dat zo is zou geen Turk of Amerikaan mobiel internet gebruiken. Ik denk dat je een tientje per GB bedoelt.

In Zuid Afrika kost een bundel van 500MB een tientje met een Vodafone of MTN prepay.
Het gaat hier natuurlijk om roaming kosten. WhatSim richt zich op klanten die veel reizen.
Grappig om te zien dat Aruba en Curaçao in Zone 3 vallen en Bonaire in Zone 4. Ik vraag me af hoe de zones berekend worden. Waarschijnlijk d.m.v. de afspraken die ze hebben met de telco's aldaar.
je hebt toch wifi.

Mijn vrouw zit in al een week in Amerika en belt me elke dag en 's avond rond 19 uur gebruikt ze beeld-bellen zodat ze met de kids kan praten via BBM.

Ze belt ze altijd uit elke land en natuurlijk chatten we ook ! Heb je toch geen roaming voor nodig, zou er niet voor betalen en europa bundels worden ook steeds goedkoper.

Dus weet niet wat het voordeel is van betalen voor whatsapp maar denk dat er wel een markt voor is met mensen die een toestel hebben met dual sim.

[Reactie gewijzigd door nlb op 22 januari 2015 19:54]

Netneutraliteit. Nope, gaat 'm niet worden.
Dit doet niet terzake. Er wordt namelijk geen internet toegang aangeboden/verkocht. Er wordt Whatsapp-toegang verkocht, en dat is wat je krijgt.
Dan begin ik een provider die 'Ntrnt' aanbied.
Ik bied geen internet aan, maar ik geef toegang tot bepaalde applicaties en sites.
Uiteraard breid ik uit als een bepaalde applicatie ook wil mee doen (tegen een kleine vergoeding).

Hun enige redding zou kunnen zijn dat ze echt maar 1 applicatie aanbieden, maar ik denk dat ze zeker 'de klos' zijn als ze bijvoorbeeld ook Facebook of Twitter gaan ondersteunen.

Overigens denk ik, bij nader inzien, dat ze nu ook gewoon de klos zijn. Als het verkeer naar WhatsApp gebruik maakt van het internet, dan bieden ze hier effectief gewoon 'beperkt' internetverkeer mee aan. Of je 1 site 'voortrekt' of 1 site 'blokkeert' is hetzelfde alleen iets extremer.
Welke netneutraliteit? In nederland misschien, maar Italie? Op niveau van Europa gaan er miss ook compromissen vallen....


https://www.bof.nl/2015/0...-laatste-stand-van-zaken/
Netneutraliteit geld in dit geval niet, je neemt een dienst af. Namelijk Whatsapp gebruik wereldwijd.

Ik snap niet dat er op deze topics elke keer netneutraliteit bij gehaald word, want dat is hier _totaal_ niet van belang.

Netneutraliteit is dat een internet ISP zijn dienst naar zijn klanten moet behandelen als openbare weg. De ISP mag niet op eigen houtje besluiten "Deze type data serveer ik niet meer" of "Deze data is van de concurent dus die nerf ik".

Volgens de mentaliteit van velen hier op Tweakers is een gast wifi netwerk al verboden.
Als ze er dan maar voor zorgen dat het versturen van foto's en video's van een vervelende collega niet mn hele tegoed op vreet. Zo als het nu lijkt in de tekst kan dat nog niet worden voorkomen, maar misschien met de instelling niet automatisch downloaden wel? In ieder geval een prima idee zo'n simmetje! Ik ben er iig wel voor in de markt :)
Ga naar Whatsapp
[Instellingen]
[Media instellingen]
[Media automatisch downloaden]
[Bij gebruik mobiele data] of [tijdens roaming]
Selecteer [geen media] of desellecteer alles.

En je downloaden die foto's niet.
Handig, voor straks als we op vakantie zijn en af en toe contact willen houden met familie of vrienden. Vraag me af er een limiet aan vast zit, hoewel ik niet weet hoeveel data WhatsApp gebruikt, kan het met straks honderdduizenden klanten best in de papieren lopen.
Voor vakantie moet je dan wel iedereen een nieuw nummer geven lijkt me, want je Whatsapp is gekoppeld aan deze sim. Lijkt me wat onhandig.
Hoeft niet. Stop een andere simkaart in je telefoon. En andere mensen merken er niks van. Ik heb op vakantie met een lokale sim, gewoon gewhatsappt zonder mijn nieuwe nummer mensen te geven.
Tot Whatsapp een update uitvoert terwijl er een ander nr op je telefoon zit :)
Whatsapp detecteert geen sim kaarten. Daar heeft het OS helemaal geen toegang toe. De enige check die Whatsapp kan uitvoeren is via SMS. En dat doet whatsapp alleen bij installatie dus je kunt sim kaarten wisselen zoveel als je wilt zonder consequenties.
Toch zelf meegemaakt dat mijn nummer verviel, whatsapp werkte tot het 2 dagen later automatisch ging updaten. Wanneer het een nieuwe verficatie lijkt te doen en whatsapp werkte niet meer.
En dat ging niet via SMS, WP staat niet toe dat apps SMSjes kunnen uitlezen, of versturen.
Een WhatsApp berichtje komt niet boven de enkele KB's dus dat zal wel goed meevallen. :) Foto's daarentegen zijn groter, maar daarvoor zijn de credits er.
Handig! Al zo'n ding idd voor een tientje te koop komt, ga ik er eentje halen. Handig voor vakantie ed.
Moet je wel een dubbelsim telefoon hebben. Ik koop in het buitenland altijd een kaartje met wat data, dat kost vrijwel niets. Dan kan ik WA naar hartelust gebruiken.
Het verdienmodel lijkt te zitten in de foto's, video's en stemberichten die mensen sturen en krijgen in WhatsApp.
Dat is een adder in het gras waarbij de kosten ver boven de 10 euro uit kunnen lopen. 100 MB data op je losse kaartje is meestal meer dan genoeg, en je weet precies wat het kost.
Mijn ervaring is anders.
In Italie betaal je 5 euro voor 5 dagen data. En maar hopen dat het werkt, want de datanetwerken daar zitten op het niveau van die van Zimbabwe.
Of je wacht even tot je in het hotel bent om je foto's te versturen?
Ja want werk/vakantie bestaat niet? En als je met vrienden bent even appen hoe laat spreken we waar af? Of hey ik ben iets later beneden kwam iets tussen? Zomaar dingen die handig zijn. Zeker voor 10 euro per jaar. Of zoals mijn vader op de ICE werkt. Is 4 tot 5 dagen per week in Duitsland.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 januari 2015 17:19]

Als je werkt in het buitenland (of op vakantie) dan pak je voor die maand of evt permanent toch een buitenland bundel, wat zal je gaan zitten kloten met een losse sim wisselen... ok er zijn dual-sim toestellen maar het merendeel van de mensen heeft dat niet.
Leuk idee maar ik denk gauw achterhaald wanneer de roamingkosten in EU verlaagd worden. Dan vang je (voor Europa gezien dan) al heel veel van de vakantiegangers af.
Ideaal ! Een tientje per maand jaar heb ik er wel voor over om overal te kunnen whatsappen. Ik gebruik voornamelijk op 3g whatsapp dus dit zal een goede vervanger zijn om de rest op WiFi te bekijken.

[Reactie gewijzigd door Marvin- op 22 januari 2015 12:44]

¤ 10,00 per maand... Je betaald apart voor het oversturen van media bestanden. Ofwel je betaald voor die ¤10,00 alleen maar voor het overbrengen van tekst.

Voor ¤10,00 kun je gemakkelijk een databundel ergens nemen. Aangezien het enkel om tekstberichten gaat valt de hoeveelheid data erg mee (ook al type je flink door).

Het enige voordeel wat je hebt is dat je het ook in het buitenland gemakkelijk kunt gebruiken. Ik vraag me echter af in hoeverre dit goedkoper is omdat veel providers ook speciale bundels hebben en of ook gewoon per 10MB rekenen voor een x bedrag.
Voor veel mensen zal het puur om het gemak gaan. Ik reis zelf veel en weet inmiddels op alle voor mij belangrijke bestemmingen waar ik snel een goedkope SIM kan halen. Dat is echter niet overal even eenvoudig en als minder ervaren toerist kan ik me voorstellen dat je zo'n WhatSim haalt, al was het maar als backup.
Dit gaat om 10 euro per jaar zelfs, dus nog geen euro per maand. Pas wel op met hoe het gaat werken met foto's en filmpjes. Andere mensen kunnen je ongewenst/onbedoeld snel op kosten jagen dan.
Maar hoe werkt dit dan? Hebben ze contracten gesloten met wereldwijde providers en staan ze alleen de poorten die Whatsapp gebruikt toe? En hoe maken ze dan onderscheid in foto's of video's tegenover chats, deep packet inspection? Dat mag namelijk niet...

Verder wel een goed en handig concept, maar ik ben wel heel benieuwd hoe dit in elkaar steekt. (vrijwel) Overal ter wereld internetten kost namelijk klauwen vol geld, en niet een tientje per maand edit: jaar (!)... ookal gaat het om kleine datahoeveelheden.

[Reactie gewijzigd door Richh op 22 januari 2015 12:08]

Foto's/video's bij Whatsapp gaan via http, de rest gaat via andere poorten. Dus kan zonder dpi. Overigens is dpi gewoon wel toegestaan, en ook nog steeds in gebruik door alle Nederlandse providers, zodat ze geanonimiseerde statistieken kunnen vergaren van wat er allemaal voor applicaties op hun netwerk worden gebruikt. Per klant mogen ze dit niet zomaar bijhouden.
Oke, maar hoe maakt WhatSim dan onderscheid tussen het ophalen van een webpagina, en het ophalen van een image of video?
Dat kan door te kijken naar dataverkeer per poort en shallow packet inspection.
Duidelijk :) dank voor je antwoorden!
Tientje per jaar. :)
Roaming verloopt altijd via je thuis-netwerk, dus die wereldwijde providers hoeven niks speciaals te doen.
Hoe zit het hier met de regels voor netneutraliteit? Er zijn toch diverse landen met regels daarvoor?
Mag daar dan alles behalve WhatsApp tegen gehouden worden?
Bieden geen Internet aan, enkel de whatsapp dienst. Zelfde met Live TMC via GPRS.
Maar WhatsApp werkt gewoon over IP (Internet). Dus je zou ook kunnen stellen dat ze Internet bieden die zodanig is afgeschermd dat alleen WhatsApp werkt. En dat mag dan weer niet.
Hoe WhatSim zijn eigen aansluiting met Whatsapp regelt doet niet terzake. Kan best een VPN zijn, of een MPLS verbinding naar een lokaal Whatsapp datacenter. Misschien zelfs een ouderwetse huurlijn.
Opzich een leuk idee. Maar ik vraag mij af hoe groot de vraag is. De meeste europeanen en Amerikanen gebruiken geen dual sim. En daarbuiten is whatsapp minder populair.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 22 januari 2015 11:54]

Er komen juist steeds meer dual sim toestellen ook op de Nederlandse markt. Ook de grote merken als Motorola, Nokia en Microsoft doen hieraan mee. Het kan dus met zo'n sim in het achterhoofd handig zijn om een dual sim telefoon te kopen.
Wacht even.... foto's en filmpjes ontvangen is gratis maar om te versturen moet je met credits betalen ? :?

Beide verbruiken evenveel data toch ? Of kan je geen foto of filmpje ontvangen ?
Het lijkt voor WhatSim niet uit te maken of gebruikers de foto's en video's versturen of ontvangen.