Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Samsung is begonnen met de massaproductie van gddr5-geheugenmodules op 20nm. Het gaat om 8Gb-chips waarvan Samsung verwacht dat ze in gebruik zullen zijn in onder meer laptops en gameconsoles.

Samsung wijst erop dat het geheugen data met 8Gbit/s kan doorpompen, waarmee het tot vier keer zo snel zou zijn als vergelijkbaar ddr3-geheugen. De fabrikant maakt het gddr5-geheugen net als andere geheugenchips op 20nm.

Het gddr5-geheugen zou moeten belanden in grafische kaarten voor pc's, in laptops en in gameconsoles. Het is onbekend wat de fabrikant daarmee bedoelt, maar Samsung lijkt erop te hinten dat er nieuwe varianten van huidige gameconsoles komen, waarin dat nieuwe geheugen zit. Onder meer Sony en Microsoft hebben in het verleden de PS3 en Xbox 360 updates gegeven met nieuwe componenten.

Samsung vermeldt niet naar welke klanten het geheugen gaat. Ook is onduidelijk in welke producten het gddr5-geheugen als eerste zal verschijnen.

Samsung gdd5 20nm

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

GDDR5 is al heel lang in gebruik voor videokaarten en b.v. in de PlayStation 4. Het artikel lijkt een beetje de verkeerde indruk te geven dat GDDR5 een nieuw type geheugen zou zijn. Het enige waar het hier omgaat is dat GDDR5 nu met chips met grotere capaciteit, hogere snelheid en lagere kosten kan worden geproduceerd dankzij 20nm technologie.
Inderdaad, ik snap die opmerking over het vier keer sneller zijn dan DDR3 dan ook niet. Als DDR3 met een kleiner proces gemaakt wordt, dan wordt dit verschil weer kleiner lijkt mij. Of bedoelen ze dat op 20nm het verschil vier keer zo groot is, wat een significant groter verschil is dan bij eerdere processen?
GDDR5 heeft een flink andere architectuur dan DDR3. Een belangrijk aspect is dat het aantal datapinnen per chip ook hoger ligt dan bij de meeste DDR3 chips. Verder kan de datasnelheid per datapin ook best tot bijna vier keer zo hoog zijn als bij DDR3.

Wat dit allemaal oplevert is een hoge geheugenbandbreedte (GB/s dataoverdrachtsnelheid). Een goede mid-range video-kaart heeft een veel hogere geheugenbandbreedte dan een PC moederboard met DDR3 DIMM modules.
Wat je dat wel vergeet is dat de latency veel hoger is dan bij ddr3. De reden waarom gddr5 ondanks de hoge bandbreedte niet geschikt is voor normaal desktop gebruik.
Wat natuurlijk een extra reden is om de vergelijking raar te vinden. :P
Ok, het ligt dus vooral aan het aantal datapinnen, en niet aan het 20nm proces. Dus als ze een DDR3 met meer datapinnen designen valt dit verschil ook weer weg. Leuke opmerking voor de marketing dus, maar weinigzeggend.
Euh, nee? DDR3 heeft een andere architectuur omdat dat primair voor andere zaken gebruikt wordt. Zo heeft DDR een veel lagere latency als GDDR5, terwijl GDDR5 dus een veel hogere bandbreedte heeft met daarbij ook een hogere latency. Daarmee leent het zich beter voor bijvoorbeeld games die een constante datastroom hebben en waar latency dus van ondergeschikt belang is maar wel vl data door de pipeline moet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 januari 2015 12:54]

Je aanname dat het marketing is klopte niet, daar reageerde ik op.

8 Gbit/s (dat zal per pin zijn) is ook een behoorlijke doorvoersnelheid.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 januari 2015 15:35]

Want? Als ik jouw verhaal lees ("primair voor andere zaken gebruikt") dan ligt het er dus maar aan waar het voor gebruikt wordt en is de vergelijking dus weinigzeggend. Dus mijn conclusie is dat het marketingpraat is. Leg maar eens uit waarom jij vindt dat dat niet klopt. Bovendien kom jij ook met een aanname: "dat zal per pin zijn". Wie zegt dat dat klopt?
Ik raad je aan je wat in te lezen over de verschillen tussen DDR3 en GDDR5, dan komt mijn verhaaltje al heel wat duidelijker over. Ik heb geen zin om hier een halve wiki page te copy pasten.

http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR5

Tipje van de sluier: GDDR5 werkt puur met kloksnelheden die de performance bepalen, en DDR3 werkt met een kloksnelheid en timings. Fundamenteel anders dus.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 januari 2015 17:27]

In jouw hele verhaal heb ik geen enkel argument aangetroffen waarom mijn 'aanname' niet klopt. Ik ga er dus maar van uit dat het wel klopt en deze hele discussie met jou is nutteloos geweest.

[Reactie gewijzigd door Maruten op 15 januari 2015 18:27]

Geheugen met 8 Gbit/s is betrekkelijk nieuw, zie ook het redelijk recente bericht dat SK Hynix dit geheugen gaat produceren. Misschien heb je daar wat aan.

Dat jij het niet begrijpt (of niet wil begrijpen) ligt niet aan mij...

http://www.kitguru.net/co...roduce-8ghz-gddr5-memory/
Dus omdat er een statistiekje is dat misschien 4x hoger ligt dan een vergelijkbaar statistiekje in DDR3 (waarvan jij zelf aangeeft dat het een heel andere functie heeft, ergo niet te vergelijken) zou het geen marketingpraat zijn? En wat valt er te begrijpen? Wordt er van mij verwacht dat ik alle ins en outs van ddr ga opzoeken? Kom nou zeg. Omdat je iets beter (denkt te) weten dan een ander hoef je niet zo uit de hoogte te doen.
Er wordt verwacht dat je een beetje zelf onderzoekt als je iets niet weet. En als er dan vervolgens mensen zijn die je links serveren om eea duidelijk te maken, neem je wel een hele vreemde positie in van verongelijkt jochie dat lekker bij z'n eigen gelijk blijft.

Maar doe vooral je ding, ik heb er geen last van hoor.
Ik heb meer het idee dat jij koste wat kost je gelijk wil halen om zo je naam hoog te houden, maar geen enkel duidelijk argument kan aandragen en dus maar linkjes gaat posten omdat dat vaak goeie moderaties oplevert. Ik denk dat jij maar eens je koppigheid en trots los moet laten, knul.
dankzij 20nm technologie.
GDDR4 en GDDR3 gebruikten deze technologie toch ook, volgens de links in het artikel?
kennis kennis en erg goed opgemerkt
Ja gddr5 bestaat wel langer voor gpus maar de cpu maak er ook gebruik van en dat is wel speciaal
Maar word hbm nu niet het nieuwste? Dua dat ze dat beter niet verder kunnen ontwikkelen?
Je hebt ook nog HBC, en beide zijn nog niet op de markt. GDDR5 is wel al in gebruik, dus een doorontwikkeling in deze tak is voor bestaande gebruikers natuurlijk een voordeel. Je kunt nu in je gameconsole een betere GDDR5 module plaatsen, met een kosten en energie verlaging. Je gaat niet een PS4 of Xbox One voorzien van HBM of HBC, dan moet je het hele ding gaan redesignen.
Om de discussie beter te kunnen volgen:
HBM = High Bandwidth Memory
HMC = Hybrid Memory Cube

Beide zijn alternatieve technieken voor RAM-geheugen.
Dat GDDR5 is duidelijk dus voor de PS4 van Sony, denk niet dat Microsoft de Xbox One gaat upgraden naar GDDR5, dat zorgt alleen maar voor compatibiliteitsproblemen.
Dat geldt toch net zo goed voor de playstation 4? Of mis ik iets?
Is niet de eerste keer dat een Playstation slim/one met betere hardware komt als zijn voorganger.
Maar met welk doel precies? Je moet toch altijd de game werkend maken voor de traagste variant van je console? Zouden de snellere varianten dan minder framedrops of hogere FPS hebben, en dus een beetje de upgrade ervaring van PC's gaan bieden?

Wat je wel vooral in consoles ziet, is dat ze goedkopere componenten gaan gebruiken die hetzelfde aan performance bieden, om zo de prijs te kunnen drukken van de console
De PS3 is meerdere malen gepdatet, zowel kwa design als de componenten, maar ik heb nooit ergens gelezen dat een nieuwere versie sneller zou zijn dan het eerste fat model..

Edit: Het is niet helemaal waar wat ik zeg; de loading times kunnen wel verschillen door de snelheid van de blu-ray drive of de HDD die aanwezig is. Daar zijn wel topics over te vinden. Framerates lijken identiek te blijven.

[Reactie gewijzigd door WaterFire op 15 januari 2015 11:51]

Goedkopere componenten en het verlagen van het energieverbruik zijn de meest voorkomende toepassingen in de praktijk wat betreft de interne wijzigingen binnen consoles.

Als ik al alleen kijk naar de Playstation 2, de laatste die ik heb omgebouwd was alweer versie 14. Geen idee hoeveel versies erna nog zijn gekomen.

De Xbox 360 heeft er ook een aantal gehad. Begonnen bij de Xenon, daarna (in volgorde) Zephyr, Falcon, Opus, Jasper, Trinity (Valhalla), Corona en Winchester (de huidige)
Beter als in zuiniger meestal, niet sneller want dat zou natuurlijk niet eerlijk zijn voor de early birds :P
Ps4 draait al op gddr5. Overigens kan dit niet zo maar gewisseld worden in pc, laptops of consoles, die moeten het vanaf het begin ondersteunen (architectuur)
GDDR5 wordt al sinds 2008 in videokaarten gebruikt, dus voor nieuwe videokaarten (PC of laptop) kan dit er makkelijk in gedesignd worden.
Ja dat weet ik, maar de PS4 gebruikt GDDR5 zowel voor video als gewoon geheugen. Het maakt niet uit waarvoor het gebruikt wordt, unified memory ofzo, dat is wel wat andere koek natuurlijk.
PS4 gebruikt GDDR5, de XBONE DDR3.
Nee hoor, ze gebruiken beide ramgeheugen.

Heb je bewijs dat het zo is?
GDDR5 in de PS4 is shared, in de X1 zit DDR3 met een plukje ESRAM.

http://arstechnica.com/ga...he-devils-in-the-details/

Enjoy :) RAM op pagina 2.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 januari 2015 18:52]

Precies, anders zit ik straks met een "trage" xbox one.
Dus straks videokaarten met nog meer geheugen op de markt voor (hopelijk) dezelfde prijs?
Dat zou wel mooi zijn. Maar ik gok dat het wordt : minder kosten = meer winst voor fabrikant niet voor de consument :)
Dat valt wel mee, als er gezonde concurrentie bestaat op de videokaart markt moeten de concurrenten de prijs wel optimaliseren.
Als er geen gezonde concurrentie meer bestaat, dan is jouw voorgestelde scenario niet onwaarschijnlijk.
Je vergeet dat BTW en invoerrechten het bedrag flink opschroeft.
Zo kost een liter benzine bv eigenlijk geen drol, maar het zijn de BTW, accijns en kwartje van Kok waardoor het in NL een vermogen kost.

Het is niet voor niets dat veel mensen naar de buurlanden gaan om in te kopen:
http://www.nu.nl/geldzake...r-boodschappen-grens.html
Nintendo was toch ook bezig met een nieuwe console? ;) dwz. ... een handheld.. met ringvormig scherm en zo.
In handhelds is energieverbruik belangrijk, gddr5 verbruikt dan teveel. High-end smartphones gebruiken nu lpddr3, wat is toegespitst op laag energieverbruik.
Nintendo is bezig met een geheel nieuwe console, een hybride, dat is in ieder geval de 'rumor'. Een portable en console in 1. Het kastje voor de tv zal naar verluidt betere prestaties krijgen dan de huidige consoles dus dit geheugen zou best van pas kunnen komen.
Tegen de tijd dat Nintendo met een nieuwe thuisconsole komt is GDDR5 achterhaald, net als 20nm :P

De Wii U is nog geen 2,5 jaar op de markt.
Er zijn geluiden dat hij al behoorlijk snel eraan kan komen, 2016 bijvoorbeeld.
Ja, geruchten. Nintendo maakt van de WiiU een dik succes, 2015 wordt een briljant jaar voor Nintendo (Zelda! Xenoblade! En nog behoorlijk veel andere mooie dingen).

De WiiU gaat niet na 3 jaar al het loodje leggen. Dat ding begint net zo'n beetje op stoom te komen. Bovendien is Nintendo nogal happig op backward compatibility, dus de volgende console kan ook gewoon WiiU games afspelen "dus" heb je te maken met een ongeveer vergelijkbaar systeem met misschien wat krachtiger specs.

Hoogstens dat er over 2 jaar een 'New WiiU' uitkomt (zoals de New 3DS er bijna is, in Europa) met een krachtiger processor. Dat zie je bij de 3DS nu ook gebeuren; Xenoblade Chronicles 3D komt 'exclusief' op de New3DS. De oude 3DS trekt het al niet meer. Zo "zou" het mogelijkerwijs ook met de WiiU kunnen gaan..
Ja, Sony begon ook direct aan de PS4 toen de PS3 in de winkel lag. Consoles stamp je niet in een maand uit de grond xD
Alsof nintendo de laatste hardware gaat gebruiken, hebben ze nog nooit gedaan en zullen ze ook nooit gaan doen. (en ook de N64 was qua hardware extreem gekreupeld op de markt gekomen, dat het niet eens meer mee kon komen met de PS1)
Die kwamen namelijk ook tegelijkertijd uit? En de Gamecube dan?
En wat wil je hier berhaupt mee zeggen?
De gamecube wat? De PS2 kwam een jaar eerder uit en had veel meer unieke features voor de tijd als de gamcube..

maar het klopt dat de wii-u nog steeds eenzelfde generatie CPU heeft als de gamecube...
Lol, de Gamecube was wel sterker. Dat Nintendo het altijd met brakke hardware heeft geprobeerd is simpelweg onzin. De N64 had cardridges waardoor het lastig en duur was om grote games te releasen, maar liep qua hardware helemaal niet achter.

Het klopt trouwens net zo goed dat een PS4 eenzelfde architectuur heeft als een Pentium III. Generatie is echter totaal anders, evenals kloksnelheid en het aantal cores.

Ik bedoel ik ga je geen ongelijk geven dat de Wii U brakke specs heeft, maar de onzin die jij verkondigd slaat echt helemaal nergens op, plus dat je enkel reageert op wat jou enigzins goed uit komt. Beetje jammer hoor.
Nee, de PS4 is totaal niet dezelfde generatie als de P3 ook omdat het geen 32bit CPU is en het 8GB aan GDDR5 geheugen heeft <~ iets wat bijna niemand verwacht had voordat de PS4 uitkwam veel ontwikkelaars hadden niet meer als 4GB verwacht.

ook nog iets de Jaguar ondersteunt ook gewoon SSE/3/4.1/4.2 en AVX en nog een berg extensies waar je alleen maar van kunt dromen als je vast zit op een pentium 3.
Het is gewoon x86, net als Pentium III. Net als dat de CPU uit de Wii U een powerPC chip is, net als in de Gamecube. Kortom dus gewoon ja. Dat er bepaalde instructiesets niet ondersteund worden... Daarin verschilt de Wii U chip net zo goed met die van de Gamecube.

Dat je zegt dat de Wii U cpu dezelfde generatie is als de Gamecube cpu is kortom gewoon enorme bullshit. Tenzij je architectuur bedoelt, maar dan valt PS4 en Pentium III in hetzelfde straatje.

De Wii U heeft ook gewoon 2gb DDR3 te genover 128mb op de Gamecube. Geen idee waarom je nu het geheugen erbij wil halen, laat staan wat ontwikkelaars ervan vinden, daar ging het niet om. Het ging er ook helemaal niet om of een PS4 technisch superieur is, dat is namelijk overduidelijk.

Het gaat erom dat je argumenten feitelijk niet kloppen en je constant alleen reageert op waar je denkt nog gelijk te kunnen halen. Daardoor lijkt het net alsof al je posts zonder inhoud enkel Nintendo omlaag willen halen. Vind ik de commentsectie van Tweakers niet echt geschikt voor.

[Reactie gewijzigd door Richh op 16 januari 2015 00:17]

De wii-u is alleen gewoon een IBM FX-750 niets meer niets minder..
De PS4 is gewoon gebaseerd op een tablet chip...
Hoe kom je daar nou bij? de CPU en GPU past niet eens in een tablet..
En de jaguar core heeft de complete feature set als een intel Sandy Bridge en nog wat extra moderne extensies die geen enkele tablet CPU heeft..
Feitje: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_%28microarchitecture%29

De wii-u CPU daarentegen is feitenlijk trager als zelfs de eerste iPad CPU.
En welke tablet heeft dan een 1152 shader cores?

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 januari 2015 16:07]

Gebaseerd != hetzelfde.

Jaguar zit in tablets en met gewoon dezelfde featureset. Geen 8-core, geen HD7870, maar wel gebaseerd op dezelfde chip. Feitje: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_%28microarchitecture%29

Ik hoor graag je onderbouwing wat betreft de eerste iPad, want dat is natuurlijk onzin.

Geen n. Dus?
puur qua flops is the wii-u trager, en de wii-u CPU is niet simpelweg gebaseerd op dezelfde chip als in de Gamcube het is exact dezelfde generatie CPU core.

de PS4 CPU/GPU core is niet exact dezelfde generatie als een chip uit 2001..
Dan ben je nogal snel tot conclusies gesprongen. Het enigste wat bekend was geworden is dat Nintendo een hoop ronde donut schermen had besteld, maar niet waarvoor. Ik verwacht zelf eerder een extra gimmick dan een nieuwe console/handeld.
Dat klopt.. lijkt me praktisch onspeelbaar als er ronde schermen gebruikt gaan worden. Nintendo gaat inzetten op zijn Quality-of-Life programma, ik vermoed dat die schermen dr gebruikt zullen gaan worden.
Sony zal echt geen sneller geheugen in een PS4 revisie stoppen. Hoogstens kleinere en energiezuinigere componenten, zoals ze bij de PS3 ook gedaan hebben.
Wanneer het sneller geheugen goedkoper zou zijn wel natuurlijk, ze draaien het dan onder de specs zodat dezelfde ervaring / snelheid wordt behaald als de eerdere ps4 versies. Vaak is dat na een tijdje het geval inclusief energiezuiniger en kleiner.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 15 januari 2015 10:57]

Of Nintendo moet nog met een nieuwe console komen, maar 'consoles' kan je gewoon nu lezen als 'console', enkel de PS4 gebruikt GDDR5, XBO gebruikt DDR3. Lijkt me vrij onlogisch dat XBO overstap doet naar GDDR5 en daarmee hun hele huidige systeem achterlaten (met esdram).

Al staat er meer een algemene tekst over waarvoor GDDR5 is ontworpen.
Designed for use in graphics cards for PCs and supercomputing applications, and on-board graphics memory for game consoles and notebook PCs, discrete graphics DRAM provides an extensive amount of bandwidth to process large high quality graphically-oriented data streams.
Zal ook vast Sony gaan gebruiken in een revisie van de PS4 namelijk.
Al komt er een update van de nieuwe generatie (met dit bedoel ik de Xbone and de PS4, voor de mensen die het nog steeds aanduiden als "de volgende generatie"), ik betwijfel of deze dan wel aan moderne eisen voldoen. 1080p, standje high, dat soort dingen. Eigenlijk is het allang tijd voor de Playstation 5.
Eerlijk gezegt vind ik X1 een veel modernere os hebben en slimmer gebouwd.
De ps4 heeft ondanks zijn "superieure koeler" meer moeite om te koelen en alleen 2 USB poorten aan de voorkant vind ik zonde.
Dit tegenover de X1 met zijn "verouderde koeler" die beter makkelijker koelt en 3 USB 3.0 poorten heeft + HDMI-in.
En trouwens, ik heb de X1 en Ps4 en de Ps4 maakt meer geluid dan een X360 en dit vind ik zonde.