Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Meerdere providers zouden in India de toegang tot 32 websites hebben geblokkeerd. Onder andere Pastebin, GitHub en Dailymotion behoren tot de getroffen sites. De grootschalige blokkade is naar verluidt op aandringen van de Indiase overheid.

De Indiase overheid zou volgens Indiase internetgebruikers zeker 32 websites blokkeren. De authenticiteit van de afbeelding die op internet circuleert, is echter nog niet bevestigd. Vodafone behoort volgens de Times of India tot de providers die een blokkade opwerpen. Aan de andere kant kunnen de geblokkeerde sites nog wel via andere netwerken worden bezocht, zo stelt de krant. De Times of India heeft bijvoorbeeld geen problemen ondervonden op het 3g-netwerk van Airtel.

De blokkade zou op last zijn van het zogeheten Department of Telecommunications, dat onderdeel is van het Indiase ministerie van communicatie en informatietechnologie. Pastebin plaatste op 19 december een tweet waarin al melding van de blokkade werd gemaakt. Een week later volgde het bericht dat de dienst nog steeds werd geblokkeerd in India. Pastebin adviseerde gebruikers om proxydiensten te gebruiken.

Een officiële reden voor de blokkade is nog niet gegeven. Op Twitter wordt echter gemeld dat de websites content bevatten die 'tegen India' gericht zou zijn. Pas als de content is verwijderd en is meegewerkt aan een onderzoek worden de sites naar verluidt weer beschikbaar gesteld.

Blokkade 32 sites India

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Ik denk dat als die knakkers ooit een beetje mee willen gaan doen aan de moderne cultuur waar het "westen' nu in leeft er (wat ook niet perfect is) nog heel wat moeten veranderen. :P Zomaar website's blokkeren omdat er content op staat wat je niet aanstaat kan niet de bedoeling zijn....

[Reactie gewijzigd door Downloader_NL op 31 december 2014 14:17]

Nee, stel je voor dat de UK opeens porno zou blokkeren.

oh... wacht....
Wat je dan wel weer kunt aanzetten met een aanvraag bij je ISP. Je staat dan wel geregistreerd als pornoliefhebber O-) }>
Doet er niet zo veel toe. Dit is de compleet omgekeerde wereld. Als iemand het wil blokkeren kan ie dat prima zelf zonder hulp van de overheid. Waarom denkt de overheid te moeten ingrijpen in legale zaken? Welke wet wordt er overtreden bij het kijken naar porno? Ik vind zelfs al dat de overheid zich niet moet bemoeien met private zaken als copyright, ook al wordt daar wel (antieke) wetgeving overtreden. Waar houdt het op? Gaat de overheid straks ook alle films en series met geweld van de tv weren, omdat het doden van mensen illegaal is?
In Nederland moet je 18 zijn om naar een peepshow te gaan volgens de wet.

Edit: 16 jaar om naar een hoer te gaan en de daad zelf te verrichten maarja 8)7 8)7 8)7

[Reactie gewijzigd door Thystan op 31 december 2014 16:57]

Doet er niet toe. Je moet ook 18 zijn om te roken en drinken. Mogen ze dan niet meer in supermarkten liggen omdat <18 ze dan kunnen zien liggen? Moeten we iedereen aan het handje vast houden omdat ze niet voor zichzelf kunnen beslissen?
Zo'n standaard blokkade is onzin, er zijn geen argumenten voor om het wel te doen. Als het er om ging om kinderen te "beschermen" vind ik dat nog altijd een taak van de ouders, niet van de overheid. Sinds de jaren 90 bestaan er al internetfilters die ouders zelf kunnen installeren.
Ik heb zelf getest of ik simpele porno website kon bereiken op meerdere "safe voor kids" laptops met speciale besturingssystemen en software.

Mijn conclusie: Het werkt niet.

Je denkt veel te simpel. Alles doet er altijd toe.
Of het werkt of niet doet er ook niet toe. Als die software niet werkt zal zo'n blokkade ook wel niet werken, volgens mij zijn ze beiden net zo effectief en op dezelfde principes gebaseerd. Wat er wel toe doet is het feit dat er nu censuur wordt doorgedrukt omdat een klein clubje denkt te moeten kunnen beslissen over anderen. Persoonlijk boeit porno me totaal niet en zal ik niks merken van zo'n blokkade, maar het hele idee dat dit soort dingen gebeuren vind ik maar eng. Het begint met porno, maar what's next? Torrents en andere download sites lijken een logische tweede. Download jij nooit wat? De helft van de westerse wereld wel. Wil jij jezelf laten registreren als downloader? Niet toch?
Volgens mij heb je daar nog de optie om het weer zelf aan te zetten...
sms "PORNO AAN" naar 0900-OVERHEID
Ik moest lachen. ;) Overigens was het op ISP niveau geregeld.
Op zich nog niet zo slecht, een heleboel kinderen en tieners kunnen zo niet zomaar porno zien tenzij hun ouders het aan zetten.
Denk je nou serieus dat kinderen en tieners porno niet zien als ouders er iets proberen tegen te doen? Ze zoeken het zelf op he. Tegenwoordig zijn ze daar erg vroeg mee bezig, je kan het wel proberen tegen te houden met 'filters', maar zoals met alle top-down autoriteiten vinden mensen wel een weg om te krijgen wat ze willen. Desnoods vallen ze terug op tijdschriften of USB stickjes, p2p programma's en andere ongein. Misschien dat een filter nog werkt tot ze 10 zijn ofzo, maar daarna is het dweilen met te kraan open.

Een goed gesprek en open sfeer thuis waarin de grote boze wereld niet meteen taboe is werkt een stuk beter.
Exact. Ik weet nog dat de allereerste Google Image Search die m'n dochter deed een paar 'opmerkelijke' resultaten opleverde. Als 7-jarige was ze daar totaal niet naar op zoek en maakte zich er ook niet druk om. Het idee dat ieder kind wat een pornoplaatje ziet gelijk moreel verloren is, is onzin. Het wordt pas gevaarlijk als ouders er krampachtig en dom over gaan doen - of nog erger, als een of andere instantie zich het recht toeeigent zich ermee te bemoeien en dan ongeacht houding van de ouders er krampachtig en dom over gaat doen.

Halve digibeten bij de overheid die overtuigd zijn dat alle ouders volledige digibeten zijn en dus maar de bescherming van (overigens totaal niet digibete) kinderen op zich moetel nemen...

Om terug te komen tot m'n dochter - een aantal jaar later is ze bijzonder kunstzinnig gebleken en is ze de resultaten daarvan online gaan delen. Ook op DeviantArt. Binnen een halfuur de eerste onzedelijke shit gekregen. En binnen vijf minuten door haar, zonder hulp van ouders, laat staan van de overheid opgelost. Goede opvoeding en goed vertrouwen kun je niet vervangen met domme filters.
Op zich nog niet zo slecht, een heleboel kinderen en tieners kunnen zo niet zomaar porno zien tenzij hun ouders het aan zetten.
En omgekeerd. Zat ouders die pas porno, hyves en andere dingen kunnen vinden als hun kinderen hen dat hebben geleerd.
eh, hier gebeurd dit ook.... binnen Europa en US.

Het zal niet lang meer duren of overheden proberen TOR te blokkeren, en zoals men weet kennen we de piratebay blokkade in Nederland.
Die blokkade was ZO amateuristisch. Gebruikte gewoon 3 maanden DEZELFDE proxy. Fail.
Die blokkade diende voor een groot deel zijn doel. De huis-tuin-en-keuken gebruiker kon er niet bij.
Daarbij zijn proxy-servers niet verboden. Een aantal mirrors wel.
Traffic naar Thepiratebay en anderen vanuit Nederland is gestegen sinds de blokkade (significanter dan normaal).
Yep. Het was geweldige reclame. Gratis zendtijd voor piratebay- zelfs mijn moeder wist wat piratebay was ;)
Traffic naar Thepiratebay en anderen vanuit Nederland is gestegen sinds de blokkade (significanter dan normaal).
Naar aanleiding van die blokkade, ophef en berichtgeving heb ik me juist naar de Thepiratebay begeven ..
Voorheen hield ik me er niet mee bezig maar ik werd nieuwsgierig.
http://www.nu.nl/tech/355...e-pirate-bay-zinloos.html


welk doel dan? mensen zijn niet echt gestopt. en zorgde alleen voor irritaties. zelfde dat snelheidscontroles zijn officiële doel voorbij gaat. is goed voor de staat en slecht voor de mensen hun portemonnee maar de hoeveelheid verkeersdrama's is niet echt afgenomen.
Nee, je verplaatst de verkeersdramas, want op plaatsen waar vaste snelheidscamera's staan, indien ze geplaatst zijn vanwege het hoge aantal ongevallen, merkt men over het algemeen wel een spectaculaire daling in het aantal ongevallen, en nog beter in het aantal slachtoffers. Zeggen dat het zijn doel voorbijstreeft is dus niet waar.

En mogen we mensen niet irriteren wanneer ze zich NIET aan de wetgeving houden? Sinds wanneer is het normaal om de wetgeving te breken? Zijn we niet net allemaal gelijk voor die wetgeving?
Als de wetgeving deugdelijk is en overal hetzelfde zal zijn. Maar wereldwijd is dit anders en is er een grote ongelijkheid.
Welke wetgeving wordt er dan overtreden door onschuldige collaboratie websites als github en pastebin?
Proxies werden ook aangepakt.... Maar natuurlijk alleen Nederlandse proxies.

|:(
Het heeft zijn doel gediend, heel internettend Nederland weet nu zulke blokkades te omzeilen.
Bij TOR is al bekend dat het bijna alleen gebruikt wordt voor kp, dus liever dat ze dat in NL doen omdat we toch niet onderdrukt worden dat we het nodig hebben.
You never know. Misschien zitten onze kinderen over twintig jaar bij de Wildersjugend.
Dit is echt grote onzin. Dat wil men ons laten geloven om het TOR netwerk te laten verbieden, zie mijn post hier:

kritischelezer in 'nieuws: Onderzoeker: verborgen kinderpornosites zijn erg populair op Tor - update'
hier gebeurd dit ook.... binnen Europa en US.
Waar. Maar ook hier is daar veel kritiek op en discussie over.

En één blik op The Pirate Bay en je snapt waarom het geblokkeerd wordt. Die site draait helemaal om piraterij. Zelfs de naam geeft dat al aan.

De sites die op deze lijst staan zijn overduidelijk gewone, respectabele websites. Het zijn alleen sites waar gewone bezoekers tekst op kunnen plaatsen en waar één of andere idioot een keer een fout bericht op heeft gezet.

Als we op deze manier met blokkeren omgaan dan verwacht ik een explosie van 'foute posts'. Want hoe makkelijk wil je het maken om hier misbruik van te maken? Even naar de site van de concurrent, fout berichtje over de Indiase overheid er op et voila! Concurrent even geblocked voor 20 procent van de wereldbevolking.


...

Indian government sucks!!

...

Zo. Nu wachten totdat tweakers,net ook op deze lijst staat.... :z
Hoe weet je dat het om dit soort content gaat? Misschien hebben ze een terroristische communicatielijn weten te onderscheiden en denken ze dat bepaalde communicatie via deze diensten verloopt....

Edit: Ondertussen effe gegoogled; het schijnt volgens o.a. TheNextWeb dus om IS-inhoud te gaan.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 31 december 2014 19:19]

Als stackoverflow erbij stond dan lag heel out-sourcend India op z'n gat :)
Wees niet ongerucst, met GitHub zijn er ook al aardig wat bedrijven die hun klanten niet meer kunnen bedienen. :)
Evenals dependencies van veelal npm/bower dingen die niet meer geinstalleerd kunnen worden. Ik weet niet welke packet managers nog meer direct gebruik maken van github maar ik stel me zo voor dat ongeveer de helft van alle software breekt zolang je een van de betreffende ISP's gebruikt.
Lang leve TOR en VPN's!
Je was me net voor met die reactie :-)
Lang leven VPN diensten :)
Oh so true.
Indieers zijn vaak wel super beleefd en super behulpzaam.
(Dat dan weer wel.)
Naar mijn mening de verkeerde manier om communicatie van IS te verhinderen. Beter zou zijn als ze achter de OP's van de berichten aan gaan of de berichten van IS te filteren en censureren in plaats van hele domeinen.

EDIT: "The sites that have removed objectionable content and/or cooperated with the on going investigations, are being unblocked."

Dat klinkt prettiger.

[Reactie gewijzigd door Yorick321 op 31 december 2014 14:34]

Ik lees helemaal niets over IS in het artikel of zie ik iets over het hoofd (En ctrl+f met mij)?
In de laatste alinea staat de informatie betreft de reden van de blokkade.

EDIT: Zie comment hieronder.

[Reactie gewijzigd door mauritso op 31 december 2014 14:34]

In bovenstaand artikel wordt verwezen naar geruchten op Twitter.
De onderstaande tweet beweerd dat het om Anti India content van ISIS afkomstig gaat:
https://twitter.com/buzzindelhi/status/550225247455035392

[Reactie gewijzigd door Yorick321 op 31 december 2014 14:20]

"The sites that have removed objectionable content and/or cooperated with the on going investigations, are being unblocked."

Dat klinkt prettiger.
Mmmm nee niet prettiger. Dit is gewoon dwang. Doe wat wij zeggen of je verliest een miljard potentiële bezoekers.

Wat we nodig hebben is een groot, machtig land dat precies het omgekeerde doet:
Elke website die gehoor geeft aan de oproep informatie te verwijderen wordt geblokkeerd. Dus je mag kiezen: Of in India online maar in Europa geblokkeerd, of andersom. En natuurlijk alle export naar en import vanuit India streng gaan behandelen, uiteindelijk zelfs blokkeren, tenzij India ophoudt willekeurige diensten uit het westen te treiteren.

Ja, dat is lullig voor de betreffende websites. Die raken bekneld tussen twee vuren. Maar het slaat natuurlijk nergens op wat India doet. Als je toevallig op deze lijst staat ben je mooi de lul. Mag je naar de pijpen van één of andere idiote ambtenaar uit India gaan dansen of je site wordt voor 20% van de wereldbevolking geblokkeerd. Ondertussen doet de site van je buurman precies hetzelfde maar die staat toevallig niet op de lijst. Willekeur.

Dus nu zou er een keiharde tegenactie moeten komen. Zuur voor die websites, maar beter om even door de zure appel heen te bijten dan jarenlang onzinnige policies te moeten uitvoeren onder een vorm van dwang die erg veel van chantage weg heeft.

* OddesE vindt het sneu voor GitHub; fantastische en sympathieke dienst.
Straks zijn Mercedessen ook verboden omdat er een aanslag is gepleegd met een Mercedes. Ik denk dat het meer dan ooit de taak is van de aanbieders van diensten om content te controleren. Dat is alleen een onmogelijke taak...
Eigenlijk zou er geen controle plaats hoeven te vinden.... Straks ga je het namelijk doortrekken zodat ook encrypted content gecontroleerd zou moeten worden en kan het hele internet op slot.

In plaats van die content te blokkeren kun je ook ISIS gewoon zwartmaken door hun voor te werpen de tools te gebruiken die zij zelf willen verbieden?

Verder moet het internet gewoon open blijven. En ja, dat betekent dat je ook soms mensen moet laten gaan die iets zeggen waar je het niet mee eens bent. Dat heet vrije meningsuiting en is zowaar ook van toepassing op ISIS, hoe verwerpelijk het ook moge zijn. Zodra je uitzonderingen gaan maken begeef je je op een slippery slope die makkelijk naar een totalitair systeem zoals de NSA leidt, want als je het één doet kan het ander er ook wel bij, maar ook dat, en dat, en dat..... Totdat je alle kritiek op de regering als verboden gaat beschouwen.

Vrij internet betekent vrij internet, niet 'vrij internet behalve voor x en y'.
Nee en ja. Elke vorm van extremisme, of het nu geloof of bijvoorbeeld zedelijkheid is, zal leiden tot extremere omstandigheden en uiteindelijk bepaalde bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten. Dat is het probleem dat speelt. Dat je voor je geloof of geaardheid of whatever wilt opkomen, is prima. Daar mag je alles schriftelijk en via multimedia over publiceren. Maar doe dat niet door, over de rug van onschuldigen die niets met die omstandigheid van doen hadden, geweld of moord te rechtvaardigen.
Verder moet het internet gewoon open blijven. En ja, dat betekent dat je ook soms mensen moet laten gaan die iets zeggen waar je het niet mee eens bent. Dat heet vrije meningsuiting
Dat is wel waar, maar als je een andere mening hebt en de macht dan blokkeer je alle tegenstanders. Een open internet is een doorn in het oog van velen.

Vrije meningsuiting voor iedereen is een ideaalbeeld, net als eten en werk voor iedereen en elke dag mooi weer.
Ik denk dat jullie vergeten dat daar rond de 160 miljoen moslims wonen. IS heeft al bekend gemaakt wat de plannen zijn voor India. Alle propaganda om zieltjes te winnen op een makkelijk toegankelijke medium is voor hun effectief aangezien zelfs 0,05% van 160 miljoen al 80.000 nieuwe terroristen oplevert. Het zijn veelal laag opgeleide of makkelijk beïnvloedbare mensen die daar vatbaar voor zijn.

India gaat al decennia lang gebukt onder massale terroristische activiteiten van verschillende groeperingen (maar de grootste groep zijn toch de terroristische organisaties geïnspireerd door de extremistische tak van de islam en velen ook gefinancierd vanuit Pakistan). In Europa hoor je daar heel weinig over. Maar ze hebben daar echt wel veel meer ervaring in het bestrijden van terrorisme. Hier zien we dit als censuur, daar wordt het voornamelijk gezien als het blokkeren van content aangezien een effectief filter vrij lastig is.

Hoe ga je bijvoorbeeld een onderscheid maken tussen reguliere religieuze teksten of propaganda? Propaganda zal ook vaak reguliere teksten bevatten. Dus in plaats van het censureren van alle content waarin islamitische teksten worden gebruikt is het makkelijker om een algehele blokkade in te voeren waardoor de aanbieders misschien sneller mee gaan werken om extremistische content te blokkeren.

De IS en eigenlijk alle extremistische organisaties zijn een heel groot gevaar voor de samenleving. Hier praten we er heel makkelijk over omdat het best ver is. Maar voor dat soort landen is het een reële dreiging.

[Reactie gewijzigd door KSG op 31 december 2014 18:11]

Ervaring wel, het goed doen is wat anders. Lees dit is door: http://www.rand.org/conte...apers/2009/RAND_OP249.pdf

Local contingents of the army arrived at the scene of the attacks at 02:50 hours, a full five hours after the first shots had been fired.4 The first “special response” team, the Marine Commandos (Marcos), arrived a little later, but the unit was pulled out before engaging any of the terrorists. It was not until 08:50 hours that the elite National Security Guard (NSG, or “Black Cat Commandos,” which are modeled on the pattern of the British SAS and German GSG-9) arrived. Initial search-and-rescue operations were mounted some 30 minutes later, and it is only at that point that the terrorists could seriously be considered engaged. The slow response of the NSG is especially noteworthy given its mandate to act as the country’s premier rapid-reaction force. This underscores two main organizational and logistical problems. First, the unit is headquartered south of Delhi and lacks bases anywhere else in the country, the NSG has no aircraft of its own and cannot count on dedicated access to Indian Air Force aircraft in an emergency. The only plane that was available to transport the 200 commandos to Mumbai was a Russian IL-76 transport carrier; however, it was in Chandigarh, which is 165 miles north of Delhi. The pilot had to be awakened, a crew assembled, and the plane fueled. The aircraft did not reach Delhi until 02:00 hours (five hours after the attacks began and most of the killing had been done) and took roughly 3.5 hours to reach Mumbai (compared to just two hours for a commercial jet). According to various counterterrorism experts, any rapid-reaction force must reach the scene of a terrorist incident no later than 30–60 minutes after it has commenced. In Mumbai, nearly 10 hours elapsed.
Dat klopt er zijn veel dingen niet goed gegaan in die periode. Maar dat is wel een leermoment geweest om bepaalde zaken anders aan te pakken. Hun aanpak is ook niet perfect. Maar kijk naar de volgende factoren en probeer rekening te houden dat dit nog steeds een ontwikkelingsland is:


- Verschillende grensconflicten met Pakistan en China over grondgebied (historisch gezien veroorzaakt door Engeland). Daarbij zijn er vaak Chinese legertroepen die illegaal de grens met India overgaan en soms zelfs een kamp neerzetten op Indiaas grondgebied (zelfs toen de Chinese president op bezoek was in India). Vaak wordt er over en weer geschoten aan de grens met Pakistan. Dit allemaal zorgt ervoor dat er enorm veel resources naar de grens moeten gaan.

- Heel veel terroristische organisaties (waarvan de meeste met een islamitische achtergrond, maar ook sommigen m), die sleeper cells hebben in bijna alle grote steden in India.

- In het verleden een massale illegale instroom van mensen uit Bangladesh

- Bevolkingsprobleem met een bevolking van bijna 1,3 miljard

- Het is nog steeds een ontwikkelingsland (en dat zal wel een hele lange tijd zo blijven)

- Het land India bestaat pas 67 jaar. In de honderden jaren daarvoor is het land systematisch leeggeroofd en zijn er massaal mensen vermoord en/of bekeerd (te vergelijken wat de IS nu doet in Iraq). Verder werd er natuurlijk ook onderling gevochten tussen de verschillende koninkrijken . Verder zijn verschillende geloven en bevolkingsgroepen binnen India tegen elkaar opgezet om het land ook makkelijker onder de duim te krijgen door de Engelsen. Dit heeft nog steeds een enorme impact op het land.

Als je alle bovenstaande factoren meetelt (en dan heb ik het niet eens over massale fraude, omkopingen, armoede en andere problemen) dan besef je dat het enorm veel resources kost om nog meer aanslagen te voorkomen. Fouten worden er gemaakt, maar de situatie daar is fundamenteel anders dan in een ontwikkeld land. Waar we hier snel conclusies trekken vanuit onze relatief veilige omgeving. Is het vaak moeilijk voor te stellen dat censuur/blokkades soms wel essentieel zijn om een land veilig te houden.
Gebruikers die de content plaatsen en niet het bedrijf van wie de website is zouden verantwoordelijk moeten worden gehouden voor de content, en bedrijven zoals Github kunnen nu eenmaal niet voortdurend alles in de gaten houden wat gebruikers plaatsen om te controleren of het één of andere regering van welk land dan ook niet zint.

De Indiase regering had beter kunnen proberen samen te werken met bedrijven zoals Github om terroristische propaganda te verwijderen. Wat ze nu doen, zonder overleg gewoon maar een hele reeks websites blokkeren, lijkt wel erg op censuur.
Bijzonder hoe specifiek het "phorkie" project wordt geblokkeerd. Zo naar de projectpagina kijkend lijkt dit een onschuldig project voor een "paste" website, beheerd door een willekeurige Duitser. Daarnaast staan er erg veel paste websites op deze blacklist? Moet het internet in India read-only worden? Wordt er veel gevoelige informatie gelekt via paste-websites?

[Reactie gewijzigd door RSpliet op 31 december 2014 14:03]

Dit lijkt heel erg op Pastebin zijn te gericht.
Meerdere van die URL's zijn sites die dezelfde backend gebruiken of de repositories voor de source-code van de opensource software achter Pastebin of de sites van versioning systemen die als storage voor de pasties zelf worden gebruikt.
#11 is ook fijn. Mag je kiezen: DPI toepassen of heel sourceforge down gooien.
Hoe zinvol is die "Information Technology (Procedure and Safeguards for Blocking for Access of Information by Public) Rules, 2009" dan eigenlijk?
Het lijkt er sterk op dat de personen die de blokkade eisen hun boekje te buiten gaan of dat de verantwoordelijke functionarissen van de blokkerende bedrijven hun boekje te buiten gaan. Als ik die rules lees moet de informatie waar het om gaat geblokkeerd worden en is het de verantwoordelijkheid van de functionaris van de blokkerende organisatie om af te wegen of de gevraagde blokkade specifiek genoeg is wat betreft de informatie waar het om gaat. Zou het toevallig zo zijn dan de eisende partij die rules er 2x in noemt om de verantwoordelijkheid voor teveel blokkeren van zich af te schuiven?
In NL gaat het in de toekomst ook op grotere schaal gebeuren, voorspel ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True