Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Philips en Nintendo zeggen dat zij alle onderlinge patentkwesties hebben uitgesproken. Bovendien hebben de twee bedrijven een wereldwijde patentovereenkomst gesloten. Eerder was Philips in vier landen patentzaken begonnen tegen vermeende patentschendingen door Nintendo.

Met de overeenkomst belooft Philips alle patentzaken die het tegen Nintendo startte per direct te staken. Ook krijgen de twee bedrijven als gevolg van de patentdeal licenties op elkaars octrooien. Of Nintendo een vergoeding aan Philips heeft betaald, is niet duidelijk.

Nintendo zou twee patenten van Philips hebben geschonden. Een patent beschrijft het registreren van bewegingen van spelers om die vervolgens te verwerken in een game. Een ander octrooi heeft betrekking op het tonen van een gebruikersinterface op basis van een met de Wii Remote vergelijkbaar apparaat.

Philips had patentzaken lopen in de Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Volgens de elektronicafabrikant had Nintendo diverse Philips-patenten geschonden met de Wii- en Wii U-consoles, en zijn DS-handheld. In juni won Philips in het Verenigd Koninkrijk een patentzaak tegen Nintendo.

Philips-patent voor 'wii-mote'

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Kan dit alleen maar toejuichen. Momenteel is het patentsysteem in veel gevallen helaas ontwikkeling remmend, in plaats dat het ontwikkeling bevorderd. Goed om te zien dat bedrijven er dan zo uitkomen.

Edit: Mijns inziens worden er te veel patenten verstrekt. Wanneer het bijvoorbeeld mogelijk is om op iets triviaals als een telefoon met afgeronde hoeken een patent aan te vragen, dan deugt naar mijn mening het patent systeem niet. Dit, omdat er helemaal geen grote investering gedaan moet worden om een telefoon te maken met ronde hoeken, dus is er ook geen patent nodig om deze investering te beschermen.

[Reactie gewijzigd door marius1993 op 2 december 2014 10:40]

Een patent beschrijft het registreren van bewegingen van spelers om die vervolgens te verwerken in een game
Het feit dat je hier al een patent op kunt krijgen vind ik persoonlijk te gek. Ik bedoel hoe lang is het niet al zo dat als een sensor iets registreert er iets mee wordt gedaan. B.v. een electrische deur die open voor je gaat als je er in de buurt komt of dat het licht aan gaat als je een kamer binnen komt. Dat zou toch iets moeten zijn als "Common Use" door een ieder vrij te gebruiken. Als je al deze snippits als aparte patenten gaat behandelen is toch van de gekke, maar helaas is het systeem zo gegroeid...
Zo generiek is het patent niet, anders klik je even op de link.

http://www.google.com/patents/US6285379

Hoezo ze hiermee achter Nintendo aangingen snap ik niet helemaal, lijkt me meer dat ze achter de Xbox aan zouden gaan.
Misschien had Microsoft al een licentie op dit patent, en was een zaak dus onnodig. ;)
Mag Philips (of is het TP Vision?) nu ook Wii-U consoles uit gaan brengen?
TPV heeft alleen het tv-deel overgenomen, dat door Philips is afgestoten omdat het lastig nog winstgevend te krijgen was en ze daar sowieso in technisch opzicht achterbleven tov de concurrentie.

Voor zover ik weet doet Philips niets meer met homeconsoles en zijn daar ook geen plannen voor. Kortom, het is redelijk om aan te nemen dat Nintendo gewoon betaald heeft. Ik zou niet weten welke patenten Nintendo zou kunnen hebben waar Philips iets mee zou kunnen in de business' waar ze zich momenteel op toeleggen.
Voorafgaand aan het proces werd gespeculeerd over bedragen van enkele centen tot enkele dubbeltjes per verkochte game.

Gezien de honderden miljoenen spelletjes die Nintendo heeft verkocht, zou dit kunnen neerkomen op ¤13 miljoen tot ¤130 miljoen aan softwareroyalty’s. De vergoedingen die Nintendo zou moeten betalen voor gebruik in de spelcomputers zelf, hadden in het allerzwartste scenario zelfs een half miljard kunnen bedragen, indien het bedrijf alle rechtszaken zou verliezen.
Zou goed kunnen, niet eens direct aan gedacht.
Het gaat om het HOE, niet om het WAT. Dat snappen veel mensen niet. Je kunt niet patenteren dat je informatie X voor activiteit Y gebruikt. Het gaat erom HOE je dit doet.
Dat is dus een beetje het probleem, dat is namelijk niet helemaal waar. ik heb al genoeg patenten langs zien komen, onder andere op tweakers.net, waarbij het patent ergens in de jaren 90 is aangevraagd, en toen niet haalbaar waren en er de technologie niet voor was, die vervolgens nu gebruikt worden zodra de dingen opeens wel haalbaar zijn.
Je kan het ook zo zien, jij verzint iets.. maar je hebt het geld er niet voor om te maken gezien de techniek nog te duur is..

Je wacht dan tot die techniek betaalbaar wordt. Zodat jij je verzonnen ding kan maken en uitbrengen.

Maar heejjj... de Buurman (oud medewerker) wist van het idee. en is een paar maanden eerder met jouw idee begonnen met uit ontwikkelen..

Shit je grijpt er naast, en je buurman (oud medewerker) gaat met je idee er vandoor en verdiend een hoop centjes met een idee wat jij ooit had..

Octrooi/Patent maakt het mogelijk om een idee wat jij hebt te beschermen ook al is het nu nog niet mogelijk om dit te maken. Zo bescherm jij je idee zodat iemand anders er later niet mee wegloop..

Daarnaast had Philips dat idee al een keer gedemonstreerd bij de CD-I door de afstand bedienen van de CD-I te gebruiken als aanwijs appartaat door middel van bewegingen ..
Onzin dat het patentensysteem ontwikkelingremmend is, immers zorgt het er voor dat het interessant is om te investeren in ontwikkeling.. En je kunt altijd nog een licentie nemen op een bepaald patent, zoals in dit geval een overeenkomst van gebruik van elkaars patenten..

Maar ik ben wel met je eens dat iets dergelijks als afgeronde hoeken geen patent zou mogen krijgen. Maar vergis je niet in de hoeveelheid aan geld dat gestoken wordt in de ontwikkeling van goed ergonomische ontwerpen...
Patenten zijn goed helaas zijn er echter genoeg voorbeelden van bedrijven die het misbruiken. Hiermee doel ik dat ze alles wat ze bekenden patenteren. Ook technieken of zaken die nog niet te produceren zijn bij de huidige stand der techniek worden al gepatenteerd.

De software patenten die wij in de eu niet kennen zijn wel innovatie remmend, daar je belachelijke dingen kan patenteren.
Ja patenten zijn goed maar het misbruik vooral door grote bedrijven moet worden aangepakt. De zinloze patenten moeten ook op de schop.
Maarja, aan de andere kant kan het misschien nu nog niet geproduceerd worden, maar blijkbaar dus wel bedacht worden, dus is het helemaal niet zo vreemd dat je het kunt patenteren....
Ja en Nee.

Je kan dus nu een idee al patenteren niet wetende of het ooit te realiseren is.
Als er een patent op zit is de vraag wie gaat het realiseren. doe je het zelf niet gooi je daarmee een barrière op voor andere bedrijven.

Grote bedrijven doen niets anders en gebruiken hun patenten als een kwartetspel met andere grote bedrijven. Deze deal is daar een voorbeeld van. Ben je echter een klein bedrijf dan heb je niets te ruilen en moet je dik betalen.

Andersom heb je een patent en leef je van die patenten dan ben je in de ogen van de grote spelers een patenttroll, iets dat alle grote bedrijven zelf natuurlijk ook zijn,

In veel sectoren werken patenten heel goed. De problemen zie je meer in de ict wereld waar het dus niet optimaal werkt.
Die is eigenlijk wel grappig.....

Philips heeft dit soort technieken al jaren en jaren geleden gebruikt in zijn CD-i "console". Als Nintendo deze patenten heeft overtreden dan zullen Sony en Microsoft er wel achteraan gaan komen (hoewel Sony waarschijnlijk al wel een overeenkomst heeft; qua patenten doen die twee nogal veel samen).

Ik ben benieuwd naar het staartje wat dit nog gaan krijgen.....
De CDi was dan ook nog eens grotendeels in samenwerking met Nintendo ontwikkeld. Inclusief een paar Nintendo spellen waar we NOOIT meer over zullen spreken die op CDi uitgekomen zijn.

(Zelda)
Wat achtergrond informatie hierop: Nintendo had met Sony een samenwerking voor CD-technologie als aanvulling (add-on) voor de Super Nintendo. Deze deal viel uiteen en toen kwam Sony met de Playstation op de proppen.
Nintendo ging naar Phillips, en toen deze deal uiteen viel kwam Phillips met de CD-i. Phillips had rechten om spellen met Nintendo characters uit te brengen en ging aan de slag. Uitgekomen zijn de 3 Zelda spellen (die inderdaad extreem slecht zijn), Hotel Mario en er werd gewerkt aan Super Mario Wacky Worlds. De CD-i flopte vervolgens hard.

Nintendo zou beter met Sony een samenwerking aan kunnen gaan voor we opgescheept zitten met de CD-wii-U zometeen

Edit: Dank je Devin voor de verdere uitleg!

[Reactie gewijzigd door anargeek op 3 december 2014 14:13]

Dat klopt niet helemaal... Ik heb nog een paar citaten voor je die ik uit conversaties heb met David McElhatten (destijds de president van Philips Media):

"Stories on the internet always tell you that both Sony and Philips went their own way after the Nintendo break-up: Sony developed Playstation and Philips the CD-i. That's a big mistake, CD-i was way older than SNES and Playstation. CD-i was developed by Philips AND Sony in the eighties. Sony developed their own CD-i player in 1992 but banned the format. My mystery conclusion would be that Sony stopped CD-i because of the SNES debacle between Sony and Philips with Nintendo. "

"While PolyGram was the first step for Philips in entering the entertainment business, the acquisition of Magnavox (1974) was mainly meant to get feet on the ground in America. However, Magnavox was more than just a manufacturer of audio and video, and it's no surprise they put out an early game system called the Odyssey in the States (The Videopac in Europe). The Magnavox game system was the start of an important library of patents. And this is the start of the fire. These patents were so significant that later when Philips applied pressure to other companies, concessions were made. "

"Nintendo's first venture in the console world was selling the Magnavox Odyssey in Japan, before the company introduced its own consoles. The essence why Philips was granted the use of Nintendo's characters is merely a result of this war of patents and patent violation, rather than negotiations of the SNES CD-ROM deal (which, indeed, erupted the bubble). Sony was in a weaker position, and it was "probably" why Philips got to do the job instead of Sony. These pressure issues contributed to a break-up as well, and Nintendo was likely worried about the results after this (To name an alternate result: The fee of every compact disc produced because it was a product of Philips)."


Citaten zijn inmiddels 10 jaar oud, maar voor de geschiedenis blijvend relevant.
Alles destijds gezet op http://cdii.blogspot.com
Die games waren meesterlijk, echte aanrader. Kan niet wachten op een nieuwe Phillips Zelda game!
Volgens mij is er een angry video game nerd (AVGN) van. Voor mensen die willen lachen een goed filmpje op utube.
De CD-i had dan wel een "controller" wat leek op een wii-mote, maar die was niet bewegingsgevoelig hoor. Je had bovenin zo'n rond ding waarmee je moest sturen door het gewoon de goede kant in te drukken. Het had aan de bovenkant wel ook zo'n zwart plastic ding waardoor zoals de wii-mote ook heeft, maar dat was omdat de controller via infrarood werkte en die moest je dus op de console richten, wat heel fijn speelde. :P

Wel had Philips het patent al in gebruik genomen met de uWand: Kiswum in 'nieuws: Philips wint patentzaak tegen Nintendo over gebruik technieken in Wii'
Vaak gaat het toch om redelijke details, waar bij nieuwsberichten maar een vage omschrijving gebruikt wordt.. Maar ook kan het dus zijn zoals je zelf al zegt, dat de andere bedrijven wel netjes de benodigde licenties hebben...
Ik ken de details niet exact, maar gaan Sony en MS hier dan ook geen probleem mee krijgen?
Immers, zijn gebruiken ook motion controls.

[Reactie gewijzigd door heerdinm op 2 december 2014 10:38]

Nou, je weet maar nooit. Misschien dat ze ook al achter de deuren wat hebben afgesproken zonder dat de pers daar wat van te horen krijgt. Of misschien ook niet, waardoor je binnen een paar maanden te lezen krijgt dat MS en Sony zijn aangeklaagd door Philips.

[Reactie gewijzigd door TheLastOttoman op 2 december 2014 11:10]

Gezien het afgebeelde patent expliciet om een 'pointing device' gaat, denk ik dat dit wel los zal lopen voor Microsoft. Hoe het zit met Sony's Move controller, weet ik niet.
Ik ben echt blij om dit te lezen! Dit is gewoon de beste onderhandelingen en gaat de techniek vooruit.
Ik ben van mening dat het patentzaken soms echt belachelijk is en dat onze techniek daardoor stil staat.

Ik ben benieuwt wat hier uit komt en wat er in de volgende versie(s) van van de Wii-u (2) of wat Philips voor ons in petto heeft. Het heeft naar mijn mening alleen wel lang geduurd voordat deze "goedkeuring" kwam.

De Wii bestaat namelijk en een behoorlijk tijdje, wat ik mij wel afvraag welke patenten en octoois Philips kan gebruiken die Nintendo heeft. Wat zal het voordeel zijn voor hun buiten het eventuele geld om?
Volgens mij gaat t alleen maar over de patenten waar Nintendo tot nu toe hun inbreuk hebben gepleegd door de technieken in de Wii's te bouwen. Kan uit het artikel niet opmaken dat het ook over andere patenten gaat.
Tja het gaat veel om software code. Wat dat betreft kunnen die code structuren heel vaak voor totaal andere toepassingen worden gebruikt.

Ook gaat het om hardware software cobinaties die ook multi inzetbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door dreee op 2 december 2014 14:37]

Dat plaatje ziet er professioneel uit zeg. Patent op "User interface system based on pointing device". De tekst is hier en daar ook vrij grappig:
The room also contains various objects, being electrical apparatuses or just any physical object like e.g. a window, or object 130 being an audio apparatus, vase 170 and electrical apparatus 110, that can be pointed to by means of a pointing device 101.
Dus je kan mee naar álles wijzen. Wauw.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 2 december 2014 10:43]

Het is mogelijk een persoon hij of zij die heeft wel of niet iets in zijn of haar handen waarmee ze op een of andere manier met alle mogelijke dingen die wel of niet in huis aanwezig zijn wel of niet kan communiceren. Lekker alles omvattend en niets daadwerkelijk in detail zodat vanaf nu tot het einde der tijden niemand anders meer zoiets kan maken. Oh wacht het is niet de entertainment industrie. De komende 20 jaar dan. En ja ook de personen zijn tegenwoordig gepatenteerd. ;)

[Reactie gewijzigd door Ryack op 2 december 2014 10:43]

Ik hoop dat dit een goede samenwerking tussen Philips en Nintendo gaat opleveren. Dat zou mooie producten kunnen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan dat Philips het multimedia-gedeelte van een volgende Nintendo-console gaat verzorgen. Zou mooi zijn toch?

[Reactie gewijzigd door Zeror op 2 december 2014 12:07]

Ik heb niet de indruk dat Philips anno 2014 op het gebied van consumentenelectronica c.q. multimedia nog een deuk in een pakje boter kan slaan. De tijd dat ze op dat gebied bijzondere dingen deden is allang voorbij.
Of misschien mag Philips wel een paar Mario of Zelda games maken ofz... oh :/
Ik vraag me wel af wat de win situatie voor Philips is. Aangezien het in het artikel enkel gaat over Nintendo die patenten schend van Philips.
Een licentie deal wil niet altijd zeggen dat ze elkaars patenten mogen gebruiken. Dit is iets wat we vaak hebben gezien bij de zaken tussen Samsung en Apple.

Het kan ook gewoon betekenen dat Nintendo een zak geld naar Philips heeft geschoven zodat ze de patenten voor een bepaalde periode kunnen gebruiken.
Zo'n licentie deal voorkomt jarenlange kostbare kostbare rechtszaken. In diverse landen.
Heeft hier iemand nog een CD-I met zelda erop? Was ook een goede samenwerking....
Nou dat was oorspronkelijk een samenwerking nadat het "PlayStation" project samen met Sony mislukte (SNES CD uitbreiding) ging Nintendo hetzelfde proberen met Philips, maar dat liep dus ook mis (Philips kreeg nog wel de licentie om die vreselijke CDi Zelda games uit te brengen). Daarom was Nintendo met de N64 nog niet overgestapt op een disc based console.

Philips en Sony hebben allebei het project verder alleen doorgezet. CDi flopte echter en de Playstation is ook niet echt bijzonder geworden :+ Al proberen ze het nog steeds.
Ik heb ze alle 3 nog gespeeld :) verschrikkelijk

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True