Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch

Terwijl de eerste software om de nieuwe iPhone 3G te jailbreaken net uit is, is het Tweakers.net gelukt de nieuwe smartphone van Apple hardwarematig om te bouwen tot een iPod Touch mét camerafunctie.

Nadat Tweakers.net enkele dagen voor de officiële introductie van de iPhone 3G al de eerste Europese review preview publiceerde, kon een vervolgartikel natuurlijk niet uitblijven - zeker niet nadat we wel melding maakten van twee schroefjes zonder het toestel daadwerkelijk open te schroeven. Dit ging ook de bezoekers niet onopgemerkt voorbij. Tweakers.net is dus met een ander toestel in de herkansing gegaan.

Het resultaat? Een opengeschroefde iPhone 3G, wat foto's en onbedoeld een ongeschreven handleiding om en passant wat functionaliteit uit de smartphone te verwijderen waardoor je een iPod Touch met camera overhoudt. Eerlijk is eerlijk: hier zijn we uiteraard niet trots op. Zonder het apparaat moedwillig te hebben gesaboteerd en met de grootst mogelijke zorg uit elkaar te hebben gehaald en weer in elkaar te hebben gezet, vindt de 3G na het monteren het netwerk niet meer. Resultaat? Een iPhone 3G zonder belmogelijkheid, waardoor je effectief dus niets meer overhoudt dan een dure iPod Touch, maar dan één met camera.

We hebben uiteraard geprobeerd het apparaat te reanimeren, maar na herhaalde pogingen hebben we de belfunctionaliteit maandag toch echt als overleden moeten bestempelen. Voor wie zich afvraagt of de schroefjes onderin de 3G bedoeld zijn zodat derden de accu kunnen vervangen? Wij betwijfelen het :) Als het in elkaar zetten zo nauw luistert en de ingelijmde accu bovendien pas verwijderd kan worden nadat het pcb uit het toestel is verwijderd, dan zullen de schroefjes niet zijn toegevoegd om het verwijderen van de accu makkelijker te maken...

Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch Van iPhone 3G naar veredelde iPod Touch

Door Wilbert de Vries

21-07-2008 • 15:39

76

Reacties (76)

76
71
15
7
0
1
Wijzig sortering
Hiermee doen jullie je naam als Tweakers toch echt wel weer eer aan...

Maar, zit er soms een beveiliging ingebouwd dat je hem niet mag openen of zo... Apple heeft wel vaker van dit soort geintjes :P
Anoniem: 237153 @Intheweb21 juli 2008 17:26
ik denk dat er een soort lichtsensor ergens zit, als je hem openmaakt (dus valt er licht op de lichtsensor) dan verliest die in dit geval wat functionaliteit of hij doet het helemaal niet meer.

in sommige tv's zit dat ook, als je hem openmaakt dat doet die het niet meer.
dit zorgt voorkomt dat niet iedereen (consument) dat ding gaat open maken en ermee gaat knutselen of zo.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 237153 op 23 juli 2024 15:19]

Als ik zoiets hard kon maken, zou ik toch mooi de fabrikant aanklagen, en waarschijnlijk nog gelijk krijgen ook.

Een fabrikant staat volledig in z'n recht om een garantie nietig te verklaren als je zelf aan hun spul gaat sleutelen, maar als je ervoor hebt betaald is het jouw spul, en mag je ermee doen en laten wat je wil, onder eigen risico.

Een fabrikant die moedwillig een apparaat niet meer of nog maar half laat werken zodra het apparaat wordt geopend, is zwaar in overtreding. Niemand mag andermans spullen kapotmaken.
Hier mag van mij best een link bij!

Ik ken wel verhalen van garanties die vervallen als je iets openmaakt, hier is/was Apple best berucht om. Bij de computers is hier al het een en ander verbeterd.

Van een 'beveiliging' heb ik echter nog niet eerder gehoord, en dat zou ik best willen weten! Zeker als die beveiliging het apparaat kapot maakt zoals hier gesuggereerd wordt.
Het is heel normaal dat de garantie op apparatuur vervalt als je het zelf open gaat schroeven hoor, zeker geen Apple-exclusive.

Wat wel een apple-exclusive zou zijn is wanneer het niet meer werken van de belfunctionaliteit echt een resultaat is van het openschroeven, een ingebouwde beveiliging of iets dergelijks.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat fabrikanten daar geen garantie op geven, want anders zou Tweakers.net misschien nog wel een nieuwe iPhone van Apple kunnen krijgen. Terwijl ze hem toch hebben aangepast en zich bewust waren van de risico's.
Is dat eigenlijk niet met alles? Je bent tweaker of je bent het niet.
Van een 'beveiliging' heb ik echter nog niet eerder gehoord, en dat zou ik best willen weten! Zeker als die beveiliging het apparaat kapot maakt zoals hier gesuggereerd wordt.
een dergelijk beveiliging bestaat dan ook niet naar mijn weten. M'n baas heeft regelmatig Mac's uit elkaar gehaald om van 3 kapotte (buiten de garantie) 1 werkende te maken (vooral met powerbooks) en dat ging altijd prima. Makkelijk is anders, maar hij deed het sneller dan de monteurs die bij ons langs kwamen :)

Als wie dan ook een dergelijke beveiliging in zou bouwen, wacht hem volgens mij een lange reeks aan rechtzaken :) ( je hebt namelijk wel het recht zo'n ding open te maken, alleen je recht op garantie vervalt er wel door)
Klopt, maar ik moet zeggen dat Apple op dit vlak ook best goed verbeterd is. Er worden nu handleidingen bij geleverd hoe je zelf het beste onderdelen kunt vervangen, en ze hebben het vervangen van deze onderdelen ook zo simpel gemaakt dat íedereen het kan!

De garantie vervalt dan ook niet, want dan zou Apple het niet zo uitgebreid opnemen in de manual.

Wat ik me wel afvraag: Is er ergens een foto van de iPhone waar je die schroefjes goed kunt zien zitten? (Wanneer de iPhone in één stuk is bedoel ik dan.) Het lijkt er wel op dat ze die op de website van Apple even goed weg geshopt hebben voordat ze de foto's van de achterkant online hebben gezet...
Apple berucht hierom? Bron graag, want dit is m.i. gewoon Mac-bashing.

Ik gebruik al sinds 1984 Macs en het is gewoon niet waar dat met openmaken je garantie vervalt. Macs zijn altijd net zo uitbreidbaar geweest als PCs. Sterker nog, de wijze van het openen van de kast is vanaf de Apple II al een stuk ergonomischer geweest dan van de willekeurige PC case.

Wel is het zo dat het werd afgeraden om de all-in-one modellen open te maken vanwege de hoge spanning op de beeldbuis. M.i. niet meer dan terecht.
Anoniem: 52556 24 juli 2008 13:32
Misschien helpt dit wel: ;)

http://www.iphonehacks.com/2008/07/iphone-3g-video.html

Dit is een video waarin wordt uitgelegd en getoond hoe je iPhone 3G uit elkaar kunt halen. Ook laten ze zien tot hoe ver je moet gaan voor bepaalde doeleinde.

Misschien helpt dit je wel om het weer helemaal goed terug in elkaar te zetten.
:*)
Succes
En toch blijf ik het vreemd vinden dat er mensen zijn die een telefoon aanschaffen waarvan iets elementairs als een batterij niet te vervangen is, helemaal gezien de geschiedenis van Apple met z'n batterij-problemen. We zullen het dan nog maar niet hebben over het ontbreken van een slotje om een SD-kaart o.i.d. in te proppen of dat de MMS-functie ontbreekt...
Anoniem: 84766 @tERRiON21 juli 2008 16:28
De reden dat dit allemaal niet zo makkelijk is te vervangen zit puur in het design van het apparaat. Op het moment dat Joe Sixpack de accu moet kunnen vervangen, moet je hier het design op aanpassen. Apple heeft de iPhone ontworpen om er prachtig uit te laten zien in zo'n klein mogelijke behuizing.

Design blijft afwegingen maken.

De reden dat er geen SD kaartjes inkunnen is ook hierop terug te brengen. Maar bovenal kun je hier ook een stukje in de geschiedenis van de originele Mac terug zien. Deze was namelijk ook niet uit te breiden. De Mac was bedoeld om te werken, altijd, zonder dat een gebruiker moest klooien met device drivers en uitbreidingssloten. Ook kon de kast hierdoor een stuk vriendelijker uiterlijk krijgen. Het was de eerste personal computer die iedereen moest kunnen gebruiken.

De iPhone wil dit zijn, maar dan in de mobiele telefoon industrie.
De reden waarom je in een iPhone (of een mp3speler) geen geheugenkaartjes kwijt kunt is omdat een model met meer opslagruimte over het algemeen meer kost dan een geheugenkaartje met dezelfde extra capaciteit. Niet vanwege designkeuzes of omdat er ooit eens jaren geleden een mac was die je ook niet kon uitbreiden.

Een 8 GB iphone en een 8 GB geheugenkaart kosten samen minder dan een 16GB iPhone. Gevolg: consument gaat voor het duurdere model met meer opslagcapaciteit omdat hij het geheugen niet kan uitbreiden.

[Reactie gewijzigd door Woefke op 23 juli 2024 15:19]

Ben ik het ook mee eens. Een gemiddelde Li-ion accu is een product an sich. Moet in een stevige kunststof verpakking = extra ruimte en gewicht. Daarnaast moeten er weer palletjes, klepjes en weet ik veel wat voor trucs uitgehaald worden om de accu op z'n plaats te houden, maar ook makkelijk te vervangen is. Denk ook aan een klepje dat schuift, klikt etc etc. HTC heeft de Touch Diamond ook klein kunnen maken. Het is alleen de standby/gebruiks duur niet ten goede gekomen. Alleen mijn eerste toestel (10 jaar geleden) heeft een 2e accu gekregen. De rest van de toestellen hebben het ook minimaal 2 jaar normaal gebruik uitgehouden en daarna nog eens 2 jaar als backup en daarna evt nog als weinig gebruikt toestel voor anderen. Ik zie niet in waarom een accu makkelijk vervangen moet kunnen worden als de gemiddelde levensduur van een toestel op 1 jaar begroot word. De extra kosten om dit in het ontwerp op te nemen én de extra ruimte die dit in beslag neemt lijkt mij te verwaarlozen in de voordelen die een vaste accu in een toestel met zich meebrengt.
De reden waarom de iPhone geen SD-kaartjes accepteert is iTunes. De iPhone is bewust niet gemaakt voor drag & drop, en SD-kaartjes kan je moeilijk op andere wijze gebruiken.
Je hebt een veel te positief beeld van apple. De reden dat accu niet te verwisselen is/was, is vanwege financiële redenen. Net als de achterlijk hoge winsten die ze op de eerste ipods binnensleepte. Net als het feit dat er geen geheugenkaartje in kan, want dat levert meer winst op voor apple, koopt iedereen het geheugen bij apple namelijk.

De iphone is qua design ook raar, wie doet er nou schroeven op de achterkant van een telefoon? Klepje is net zo stevig tegenwoordig. Dikte ook, 12mm is niet niets, ding is behoorlijk groot en er zit zat ongebruikte ruimte in. Veel componenten hadden ook efficiënter geplaatst kunnen worden. Apple maakt zich met de iphone overal nogal goedkoop vanaf, maar dat doen ze met alle producten.

Overal zit tape, plastic en karton. Maak eens een nokia N series open, of een recente HTC, vergelijk die binnenkant eens goed met wat je hier ziet, je zult versteld staan van de bouwkwaliteit van apple.
Oh, maar dat is zo gek niet volgens mij. Ik heb bijv. nog nooit een batterij hoeven te vervangen, als het al fijn zou zijn geweest ging het om toestellen van =>3 jaar oud. Het is voornamelijk vervelend omdat sommigen graag een tweede bij de hand willen hebben als ze op reis zijn.

MMS is in mijn ogen nog steeds een raar argument, waarom extra betalen voor een gelimiteerde versie van e-mail wat nagenoeg niet gebruikt wordt? Overigens komen daar vast applicaties voor.

Een SD kaart zou weer wel fijn zijn inderdaad, al was het al om applicaties een aparte schrijf-ruimte aan te bieden. Maar goed, 90% van de mensen die de iPhone/Touch hebben, krijgen het ding van 16 GB toch nooit vol.

On-topic: Heerlijk artikel! Zo zien we er graag weer meer, net als in the good old days. :) Gewoon lekker prutsen met mooie nieuwe techniek ipv merk-oorlogen in de discussies.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 15:19]

[off-topic]
* Cow_tipping kan zich nog de merkenoorlogen herinneren tussen AMD en Intel maar ook 3dfx en matrox in de tijd dat je op GoT pas meetelde als je een Celeron 300 met Peltier koeling/verwarming had. [/off-topic].

Maar dan toch on-topic:
Misschien had de redactie even hier kunnen kijken -> http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/iPhone3G
Ik heb nog nooit de batterij van mijn telefoon vervangen in 8 jaar tijd.
De laatste keer dat ik een accu vervangen hebt bij mijn gsm was...
nooit.
En ik doe gemiddeld 2,5 jaar met een GSM.
Nu al 3 jaar de nokia 6021.
Anoniem: 63628 22 juli 2008 13:28
Wat is dat ding toch ontzettend slecht gebouwd. Overal rare randjes, alles zit los, bij de kleinste beweging kun je de helft al slopen, lekker goedkoop van apple. Lijkt hun macbooks wel.
Heb je dr überhaupt ooit zelf een in je handen gehad?

Dan zou je merken dat alles muurvast zit, en je eerst pakweg 20 schroeven moet losdraaien eer je em volledig uit elkaar hebt.

Bovendien zijn er bij de oude iPhone geen schroeven te bekennen aan de buitenkant, dat is bij andere telefoons wel anders.
Yup, heb er al meerdere in handen gehad, ook zelf gejailbreaked. Veel schroeven zodat je niet bij de binnenkant kunt, dat klopt ja. Maar alles wat daar verder aan de binnenkant zit, is gewoon héél slecht gebouwd. Als je één schroefje verkeerd aanraakt of wat dan ook, is je iphone verrot.

Verder ken ik niet één telefoon met schroeven aan de buitenkant, de meesten hebben een kliksysteem voor de cover aan de achterkant wat doorgaans heel solide gebouwd is. Anderen een schuifsysteem voor de accu/simkaart.

Feit dat de 'nieuwe' iphone schroeven heeft vind ik compleet gestoord en laat de zeer lage bouwkwaliteit heel duidelijk zien, een beetje een makkelijke oplossing. Dan vind ik de htc touch diamond stukken beter gebouwd, daar heb ik er ookal een aantal van uit elkaar gehaald, ding zit geweldig in elkaar, is veel kleiner, zit véél meer hardware in en het klepje aan de achterkant zit zo vast als een huis en is zo goed als onzichtbaar.

Ook ken ik geen telefoons waarbij je een paperclip krijgt voor je simkaart, dat is ook zoiets raars, er zijn veel manieren omdat veel netter weg te werken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 63628 op 23 juli 2024 15:19]

Ik heb anders nog steeds een schroef over, en die iPhone doet het perfect. (en ik ben verder dan de jailbrake gegaan, ook t display assembly is uit elkaar gegaan daar waar de iFixit guide ermee ophield)

Mijn ervaring is dat je gewoon niet met grof geweld aan flatcables moet gaan trekken, de iPhone combineert een 667Mhz processor met een dikte van rond de 12mm, als we eens gaan kijken wat voor hardware in een U600 van die dikte zit is dat een hele vergelijking.

[Reactie gewijzigd door Dutch_Razor op 23 juli 2024 15:19]

de iPhone combineert een 667Mhz processor met een dikte van rond de 12mm
Kan je nagaan: een telefoon met zo'n krachtige processor die nog steeds minder kan dan een gemiddelde Windows Mobile-based PDA. Dat geeft ook iets aan over het ontwerp. ;)
Vergelijk eens met een touch diamond van HTC, qua inhoud en dikte. Ook even kijken naar vooral de kwaliteit van het scherm enzo.
Nou ja het is in ieder geval geen hele duure baksteen geworden :)

Waarom zou Apple zo moeilijk doen over het vervangen van de accu? Ik kan me voor stellen dat het een boel geld scheelt als je kunt verkomen dat er zo als bij Nokia explodeerende accu's in gestopt worden zeker als je de telefoon in Amerika verkoopt maar toch denk ik dat een klant over het algemeen meer gebaat is bij het kunnen vervangem van snel slijtende delen, hoe je een accu toch wel kunt omschrijven.
Anoniem: 230385 21 juli 2008 16:04
Lijkt erop dat het antenne contact niet helemaal goed is aangesloten, of misschien wel wat stof op zit. Effe opnieuw doen, netwerk niet vinden klinkt overduidelijk als antenne probleem.
Na vijf keer 'effe opnieuw doen' denken wij dat de antenne toch echt overleden is.
Ligt voor de hand. Een echte tweaker geet niet op, behalve op maandag met hoofdpijn :)

Ik ben benieuwd of onze mede-tweaker (Aaargh!) die aanleiding gaf tot deze actie van tweakers nu een betere beoordeling van zijn reactie kan krijgen, lijkt me wel fair na veroorzaker te zijn van dit wereldnieuws ;)

Edit: zie boven, 5 keer is toch wel genoeg....

[Reactie gewijzigd door D-Day op 23 juli 2024 15:19]

Spijtig dat je hem niet meer aan de praat hebt gekregen. Van de buitenkant zag hij er nog prima uit toen je hem liet zien namelijk, maar zonder netwerk doe je vrij weinig natuurlijk :'(
Haha wie van de redactie kan nu een nieuwe telefoon gaan halen (of zn oude telefoon afstoffen) ;)

Maar een goede les voor de lezers van tweakers :*) .
Mooi klote. Altijd zo met kleine elektronica. Ik heb zelf een iPAQ rx3715 waar ik de 3.5mm jack ingang opnieuw heb vast gesoldeerd. Werkte goed, maar toen liet hij weer los. Nu is het niet meer te repareren.

Ik denk dat je kleine apparatuur maar beter dicht kunt laten. Ze zijn niet bedoelt om open te maken.
Anoniem: 205700 @Exception21 juli 2008 16:46
Daar ben ik het niet helemaal mee eens !

Ik heb zelf een telefoon van mijn werk gekregen, gratis bellen met je collega's, je kent het wel ! Het gaat om een T-mobile MDA vario (Qtek 9100).

Deze zit altijd in een mooi tasje aan mij broek, maar toen ik net mijn blaas had geleegd en gelukkig ook al had doorgetrokken. Viel mijn telefoon in de wb-pot toen ik mijn riem weer strak aantrok.

Uiteraard was dat het einde (d8 ik), maar na de telefoon helemaal uit elkaar gehaald te hebben en nadat ik hem een week had laten liggen (uit elkaar), deed hij het tog weer. Alleen hij mijn display ineens een andere kleur. Na 1 dag aan gestaan te hebben versprong de kleur van mijn display ook ineens weer naar de juiste.

Het is dus niet onmogelijk !
Sorry StreetAngel, maar ik kan nergens in de post van Jeff van Hees vinden dat hij beweert dat het onmogelijk is om kleine apparatuur weer werkende te krijgen na het openen. Het enige wat hij zegt is dat het volgens hem beter is om kleine apparatuur niet te openen als het nog werkt. Aangezien jouw telefoon niet meer werkte valt dit scenario daar dan ook niet onder.(Als het niet meer werkt kan de situatie immers ook niet meer verslechteren.)
ewel jeff ik heb dezelfde en ik heb die ook terug moeten openen om die te solderen, uiterst precisie werkt, en al 4 keer tot een goed eind gebracht :p

ook al gezocht naar een nieuwtje maar nergens vin je zo'n 3.5 mm jack

ontopic, wel jammer dan doe je eens iets open
Ik heb er laatst een diode "af gesoldeerd". Daarom werkt hij nu niet meer. Die dingen zijn zo ongelooflijk klein, dat hij nu ergens midden in een druppel soldeer zit. Helaas, ik gebruikte hem als MP3-speler.
Binnenkort kunnen we dus een veredelde iPod Touch in V&A vinden? :P

Alvast 50€ geboden! :')

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.